سایر خبرها
جوانان مراقب انحرافات و دام های دشمن در فضای مجازی باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر نامه 76 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در ابتدای این نامه به عبدالله بن عباس توصیه کردند که در سه مقامِ دیدار با مردم، حضور در مجالس رسمی و در مقام داوری، اخلاق فرماندهی را رعایت کند و همواره گشاده رو باشد. مفسر برجسته قرآن کریم ...
نامه ی سرگشاده ی آیت الله عرب به آیت الله یزدی
اشکالی نداشته است زیرا به طور کامل از این آیات استفاده می شود که موسی (علیه السلام) از این حیث که راز کارهای خضر (علیه السلام) را نمی دانسته اعتراض می کرده است و واضح است که وقتی ظرفیت علمی یک معترضی به اندازه شخصیت اعتراض شونده نباشد خواه و ناخواه زمینه پرسش و اعتراض فراهم می آید یعنی عدم وصول به راز عمل معصوم زمینه اعتراض صریح حتی یک معصوم دیگر را فراهم آورده است و از این یک قاعده قابل استنباط ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: جوانان بدانند فضای مجازی فضای حقیقی است/ این فضا را مدیریت کنید
مبادا لحظه ای غفلت کنیم، باید همواره به یاد خدا باشیم و اینکه گاهی گناهی که در گذشته انجام داده ایم به یاد ما می آید بدانید که این عنایت و نعمت الهی است تا از خدا طلب استغفار و توبه کنیم. او در ادامه به شرح نامه 77 نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام پرداخت و اظهار داشت: این نامه را نیز حضرت خطاب به عبدالله بن عباس و پیش از جنگ نهروان نوشته است تا شیوه مذاکره با خوارج را به او گوشزد نماید ...
فاجعه گسست مسلمانان از اسلام
ایکنا نوشت: حمید خویی، محقق و پژوهشگر نهج البلاغه و از نوادگان حضرت آیت الله العظمی خویی به جایگاه دین در جهان جدید پرداخت. وی در این گفت وگو تاکید که دین باید خود را در عرصه اخلاق نشان بدهد، منتهی اخلاق منهای دین یا اخلاق خارج از چارچوب دین، نه نقش تشویق کننده دارد و نه بازدارنده و از این رو اگر اهرم های معنویت مدار کردن انسان ها مانند عقل و اخلاق تا زمانی که مبتنی بر یک قاعده ...
غرویان: چطور مصباح در برابر حمله احمدی نژاد به قوه قضائیه سکوت کرد اما در مقابل جمله تحریف شده رئیس ...
سازگاری ندارد. بحث های کلامی خوب است، اما باید همه احتمالات مطرح شود و بعد ببینیم می شود حمل بر معنای صحیح کرد یا خیر. کاملاً روشن است که منظور رئیس جمهوری از نقد پرسشگری است. در نهج البلاغه هم هست که وقتی حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم خواستند دست ایشان را ببوسند. حضرت فرمودند آن طور که با شاهان برخورد می کنید، با من برخورد نکنید، من یک فرد عادی هستم و شما احترامات شاهان را با من ...
از تحریف صحبت روحانی تا سکوت برابر احمدی نژاد
، اما آقایان سکوت کردند، چیزی نگفتند و اعتراض نکردند، حالا چطور این قدر به جمله تحریف شده رئیس جمهوری می پردازند و این همه موضع گیری می کنند؟ این ها با هم سازگاری ندارد. بحث های کلامی خوب است، اما باید همه احتمالات مطرح شود و بعد ببینیم می شود حمل بر معنای صحیح کرد یا خیر. کاملاً روشن است که منظور رئیس جمهوری از نقد پرسشگری است. در نهج البلاغه هم هست که وقتی حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم ...
دانشجویان عدالتخواه شیرازی را از دایره انقلاب خارج نمی دانیم/درخواست برای اعلام دوره ای مصادیق مجرمانه ...
اشتباه کنم و از آن ایمن باشم نمی دانم، مگر آن که خداوند مرا حفظ فرماید.. امام علی (ع) ، خطبه 216 نهج البلاغه آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه سلام علیکم تاریخ همواره گواه بوده است که جنبش های مردمی در برهه های حساس در حکومت های مختلف یکی از پررنگ ترین نقش ها را ایفا کرده اند و نقش مهم حرکت های خودجوش مردمی در پایداری انقلاب ها در ...
حمله به روحانی با استناد به یک تحریف!
روزنامه ایران نوشت: منتقدان دولت باز هم به در بسته خوردند اما همچنان اصرار دارند که مقابل این در بسته بایستند. آنان این بار تلاش کردند با دستمایه قراردادن یک ادعای کذب و انتساب یک جمله اساساً بر زبان نیامده به رئیس جمهوری، بار دیگر موج رسانه ای علیه رئیس جمهوری راه بیندازند؛ غافل از این که فضای مجازی و نشر گسترده اطلاعات، موج سازی ها و یک بام و دو هوای مدعیان را برملا می کند. آنان تلاش کردند از ...
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی
...، طنزی چند وجهی ارائه می کند. کمی که برگردیم عقب تر و آثار تلویزیونی مدیری را مرور کنیم، بهتر متوجه خواهیم شد که او در تمام برنامه های پلاتویی و نمایشی یک شخصیت سرکوب شونده دارد که دائما توسط دیگران دست انداخته می شود. در آثار نمایشی او دانایی وجود دارد که در جایگاه سرکوب شونده قرار گرفته و کلی نادان داریم که در نقش سرکوب کننده قرار گرفته اند. این نسبت همیشگی نیست گاه دیالکتیکی از بلاهت وجود ...
3توصیه اخلاقی دینی برای خانمها
ثَالِثُهُمَا الشَّیْطَانَ. هرگاه مرد و زنی (نامحرم) در مکانی خلوت کنند سومین نفرشان شیطان است. 3 در رابطه با اهمیت موضوع حیا داریم که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ.کسی که حیا ندارد ایمان ندارد. 4 2- وَ حِیَاطَتُهُ لِیَکُونَ ذَلِکَ عَاطِفاً عَلَیْهَا عِنْدَ زَلَّةٍ : و مواظبت زن بر امور خانه تا در وقت اشتباه زن، عطوفت مرد به او ...
محمدعلی حدت: نمی توان در اصفهان بود و عاشق نبود
اینکه تحمل کنیم. انسان بودن خیلی سخت است. حرص و آز و طمع دست به دست هم می دهند و همه چیز را از تو می گیرند و لحظۀ آخر متوجه می شوی چقدر اشتباه کردی و همه اینها هیچ و پوچ بوده است. اگر از تاریخ فرهنگی و دینی و ملی خودمان درس بگیریم و به هم آموزش بدهیم خیلی چیزها فرق می کند. تفاوت میان شما و هم نسلان شما با جوانان امروز از کجا ایجاد شده است؟ یادم هست کوچه ای به نام "خلجا" در خیابان ...
نامه امام علی(ع) به فرماندهان لشکر درباره علل هلاکت ملتها
...: امیرالمومنین امام علی علیه السلام در نامه به فرماندهان لشکر، پس از به دست گرفتن خلافت: پس از یاد خدا و درود، همانا ملّت های پیش از شما به هلاکت رسیدند، بدان جهت که حق مردم را نپرداختند، پس دنیا را با رشوه دادن به دست آوردند، و مردم را به راه باطل بردند و آنان اطاعت کردند. متن حدیث: من کتاب کتبه ( علیه السلام ) لما استخلف إلی أمراء الأجناد: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ. " نهج البلاغه، نامه 79" ...
این همه نصیحت پدرانه و دلسوزانه...
انتخاب کنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است. امیرالمومنین(ع) هم چنین به نادیده گرفتن برخی از خطاهای جوانان و گذشت از اشتباهاتشان توصیه می نمایند: هرگاه جوان را توبیخ کردی، برخی خطاهای او را نادیده بگیر، تا توبیخ تو، او را به مقابله وادار نسازد. منابع: میزان الحکمه، ج 1، ص 103 الحدیث، ج 2، ص 377 میزان الحکمه، ج 14، ص 7089 الحدیث، ج 1، ص 301 حدیث تربیت، ج 2، ص 65 حلیة الأولیاء، ج 5، ص 119 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج20، ص337، ...
نظریه اعتقادِ نقدبرمعصوم براساس مبانی کلام اسلامی از سوی مومنین باطل است
علامه مصباح یزدی. چنانکه مولای متقیان علی علیه السلام فرموده اند: خُذ الحکمَةَ حَیثُ کانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال . حکمت را هر جایی است فرا بگیر و نگاه کن به آنچه گفته می شود نه به گوینده سخن.) نیز در همین رابطه در روایت دیگر آمده است خُذِ الحکمَةَ ممّنْ اَتاکَ بِها و انظُرْ الی ما قالَ وَ... . حکمت را از هر کسی که نزد تو می آورد فرابگیر و نگاه کن به ...
شهرسازی معاصر نماد گسیختگی فرهنگی است/بیداد کاستی فرهنگ در شهرها
باخته است، افزود: امروز گفتمان مهندسی در جامعه ما سیطره یافته و بعد از انقلاب اسلامی این مسئله تشدید شده به نحوی که اکنون، مهندس ایده آل کشور و جامعه ما است و ادیب و محقق و فیلسوف دیگر چنین جایگاهی ندارند. خروجی کشوری که گفتمان آن دینی و فرهنگی بود گفتمان پزشکی و مهندسی است فاضلی بیان کرد: در تمام 40 سال گذشته در کشوری که گفتمان آن، گفتمان فرهنگی و دینی بود، چیزی از بطن آن ...
تأملی بر سرانجام انتقادها در حکومت علوی
است که سیره پیامبر اکرم (ص)، اجازه نقد بود یا تحمل منتقدان ؟ اگر منظور از اجازهٔ نقد، مشورت و نظرخواهی است که بین نقد و مشورت فرسنگ ها فاصله است و اگر منظور آن است که سخن پیامبر یا معصوم خدشه بردار است و نظری بهتر از سخن آنان می توان ارائه داد، که با اعتقادات شیعی در معصومیت معصومین قابل جمع نیست. خوانشی از چند روایت ورای این سؤال ها، در همین رابطه به نظر می رسد؛ برداشتی از چند روایات ...
حداقل برای مردگان تان سنگ قبر بگذارید !
...؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمان ها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است. ای عزیزان! خواهش می کنم به فکر اموات و میت از دست رفته تان باشید، او راه سختی را شروع کرده است و مسیر دشواری را در پی دارد؛ خداوند در تعریف روز قیامت، نقش تعیین کننده را در اعمال انسان دانسته و فرموده است: یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ: روزی ...
داروی دردهایتان از زبان امام علی(ع)
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکار نیوز ؛ حضرت امیرالمومنین بر علیه السلام می فرمایند: الصَّدَقَةُ دَواءٌ مُنْجِحٌ، وَ اَعْمالُ الْعِبادِ فی عاجِلِهِمْ نُصْبُ اَعیُنهم فی آجِلهم. صدقه دارویی هست سودمند، و اعمال بندگان در این جهان مقابل چشم آنها در آن جهان آخرت می باشد. از حکمتهای نهج البلاغه ...
شرح و تفسیر حکمت 268 نهج البلاغه
افراد دیگری در گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاش هایی به عمل آوردند، اما کار سید رضی به خاطر ویژگی هایی که داشت درخشید و ماندگار شد، چون سید رضی دست به گزینش زده بود. امام علی علیه السلام فرمودند : أَحْبِبْ حَبِیبَکَ هَوْناً مَا، عَسَی أَنْ یَکُونَ بَغِیضَکَ یَوْماً مَا، وَأَبْغِضْ بَغِیضَکَ هَوْناً مَا، عَسَی أَنْ یَکُونَ حَبِیبَکَ یَوْماً ما. امام علیه السلام در این گفتار ...
خانه ام موزه است و اثری از من در موزه ها نیست!
و طمع دست به دست هم می دهند و همه چیز را از تو می گیرند و لحظۀ آخر متوجه می شوی چقدر اشتباه کردی و همه اینها هیچ و پوچ بوده است. اگر از تاریخ فرهنگی و دینی و ملی خودمان درس بگیریم و به هم آموزش بدهیم خیلی چیزها فرق می کند. تفاوت میان شما و هم نسلان شما با جوانان امروز از کجا ایجاد شده است؟ یادم هست کوچه ای به نام "خلجا" در خیابان شاه (طالقانی فعلی) بود، خانه ما ابتدا در کوچه ...
رابطه طهارت با فهم قرآن
خداوند هدایت و تکمیل همه طوایف را مد نظر دارد. بنابراین، در قرآن تمام مراتب و مقامات انسان ها در علم و عمل، از اول مقام تنبه و یقظه تا نیل به مدارج نهایی فنای فی الله بیان شده است (شیرازی، 1388، ص81 و 160). از نظر وی، کلام الهی دارای مراتب متعدد معنوی، روحانی، مثالی و حسی است[6]؛ از تعین حق تعالی به اسم المتکلم تا آخرین مرتبه آن که در قالب الفاظ و عبارات ریخته شده است، همه از مراتب کلام الهی است ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
... (صدوق، 1398: 290). امام صادق نه تنها خودشان از برهان لِمّی استفاده می کردند، بلکه یارانشان را نیز به استفاده از این نوع برهان تشویق می کردند. شخصی به نام منصور بن حازم می گوید: به امام صادق گفتم: من با گروهی مناظره کردم و بدانان گفتم خداوند متعال، والاتر و عزیزتر و گرامی تر از آن است که از راه شناخت مخلوقات، شناخته شود، بلکه بندگان از طریق خداوند شناخته می شوند. امام فرمود: خداوند تو ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
فرضاً مشکل بعضی از شر قابل توجیه نباشد، به واسطۀ قصور درک بشر از رازها و اسرار جهان هست. (مطهری، ص 135) مراجع قرآن نهج البلاغه صحیفه سجادیه تفسیر امام حسن عسکری 7 بشر هنگامی که خود را در جهانی می بیند مملو از رمز و مملو از حکمت، طبعاً اگر در چند مورد خاص به رمز حکمت و سرّ مصلحت پی دوئل، نباید در اصل مطلب تردید کند. (مطهری، ص 101) 1 ...
مؤلفه های عدل الهی
خود قرار می دهد. (نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه 437) سخن از عدل الهی در حقیقت، پرداختن به مفهوم عدل در جایگاه یکی از صفات خداوند متعال است که مبنای قیام به قسط در نظام آفرینش- اعم از عرصه های تکوینی و تشریعی- می باشد و در فرازهایی از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است. مانند آیه هجدهم از سوره مبارکه آل عمران که می فرماید: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَه ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد؛ بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد (همان، ص177 ...
صبر جمیل در آیه فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلا به چه معنا است؟
محاصره در شعب ابی طالب، صبر امام علی(ع) به مدت 25 سال برای صیانت از کیان اسلام،[4] صبر امام حسین(ع) در روز عاشورا[5] و صبر زینب کبری(س) در برابر حوادث روز عاشورا، کوفه و شام.[6] این نوع صبرها از مصادیق روشن صبر جمیل در تعالیم و آموزه های دینی ما است. نکته ای که در این موضوع قابل دقت است، این است که اگر کسی سؤال کند در قرآن کریم در داستان حضرت یعقوب(ع) آمده است که وی در فراق یوسف آن قدر ...
خصوصیات شیعیان به روایت امام عسکری(ع)
. چه کنم که به او نزدیک شوم؟ هر چه او می پسندد، انجام بده و إلّا بعضی ها هم با قصد قربت، امام حسین (علیه الصّلوة و السّلام) را کشتند. امّا آیا این، قصد قربت است؟! قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی [2] . قصد قربت یعنی این، پروردگار عالم می گوید: گناه نکن، من از تو ثواب نمی خواهم. اوّل می گویم: گناه نکن، همین. تکالیفت را انجام بده، همین. آن وقت به انجام ...
حجت الاسلام و المسلمین نقویان: نباید جوانمردی به مسلخ رود و شرافت انسانی لگدکوب شود
اسلامی دانشگاه تهران بود و تا آخر بر عهد خود وفادار ماند. هر آنچه از محسن عزیز به یادگار داریم، جز انس و خیر و صلاح و فلاح و نیکنامی نبود. دست نیایش به سوی پروردگار رحمان دراز و زمزمه می کنیم: اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً (خداوند! ما جز خیر و خوبی از او ندیده ایم). آ یا کسی هست که به غیر از این شهادت دهد؟ ای به فدای روی خوش و دل پاک و صفای باطنش . اگر چه چاره ای جز تسلیم تقدیر خداوند ...
شرح و تفسیرحکمت 268نهج البلاغه
گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاش هایی به عمل آوردند، اما کار سید رضی به خاطر ویژگی هایی که داشت درخشید و ماندگار شد، چون سید رضی دست به گزینش زده بود. امام علی علیه السلام فرمودند : أَحْبِبْ حَبِیبَکَ هَوْناً مَا، عَسَی أَنْ یَکُونَ بَغِیضَکَ یَوْماً مَا، وَأَبْغِضْ بَغِیضَکَ هَوْناً مَا، عَسَی أَنْ یَکُونَ حَبِیبَکَ یَوْماً ما. امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
ای از نامبردگان در کتاب، کسانی اند که در خصوص تشیع و ولای علی و آل علی شهید شده اند. 20. لا یلتکُم ، أی لا ینقصکم من أعمالکم (التحقیق). 21. نهج البلاغه، نامه به مالک اش تر. 22. رک: مقالات نگارنده: حق استئسار در حقوق بین الملل اسلامی بر اساس کتاب سیره نبوی ، مجموعه مقالات همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه، تهران، جمعیت هلال احمر. منبع: روزنامه اطلاعات ...