سایر منابع:
سایر خبرها
یثربی: سهروردی افسانه گفته است/ فلسفی: سهروردی یک رخداد بزرگ است
.... اما امروز انسانی اگر قلبش ناراحت است، چقدر با قانون ابن سینا مداوا می شود؟ ما باید از قرآن راهنمایی بگیریم. همان طور که قرآن بارها می فرماید که از گذشتگانتان درس بگیرید. ما نباید همواره زیر عَلم این گذشتگان شعار بدهیم و در آنجا بمانیم. غرب، عقلانی است. عقلانیت ارسطویی را هم از ابن سینا و ابن رشد ما گرفت. اما آن را تحول داد و نقد کرد. رشد معرفت شناسی در غرب یعنی نقد عقل. در جامعه ما ...
مبانی و پیش زمینه های مسئله نسبت اخلاق دینی و اخلاق سکولار
اختلافی میان اخلاق دینی و اخلاق سکولار، مسئله ثبات و تغییر در حسن و قبح است. علامه طباطبایی معتقد است برخی از خوب و بدها متغیر، نسبی و ناپایدار و غیر دائمی هستند؛ اما همان طور که اشاره شد، خوب و بدهای کلی و دائمی، مانند عدل و ظلم وجود دارد و امور با ملاحظۀ نسبتی که با کمال نوع یا سعادت فرد یا امثال آنها دارند، متصف به خوبی و بدی می شوند؛ بنابراین حسن و قبح دو صفت اضافی هستند؛ ولی این اضافه در ...
هستی شناسانه بودن مقوله هنر
درک و دریافت ذهنی از پدیده های عینی که اگر آدمی از چنین ذهن یا از چنین استعدادهای روانی برخوردار نباشد، زیبایی هم وجود ندارد (جعفری، بی تا: 52). آن چه مفهوم زیبایی را در فرهنگ اسلامی سوبژکتیو می نماید نقش خیال در هنر است که گمان می شود اثر هنری تنها از وهم هنرمند ناشی می شود. فلاسفه اسلامی در کتاب های خود به طور مفصل از چهار قوه ادراکی سخن گفته اند: حس، خیال، وهم، عقل. قوه خیال را برخی ...
کدام حکیم اسلامی با قرآن بیشتر مأنوس بود؟
ظاهری نیست بلکه از بطن ادیان توحیدی بوجود آمده است. *تقسیم بندی شما در مورد ادیان توحیدی و غیر توحیدی بر چه مبنایی است؟ ممکن است ادیانی نظیر ادیان بدوی یا ابتدایی، بودیسم و غیره وجود داشته باشند که، خدایشان خدای ادیان آسمانی نیست و اصلاً خدا ندارند یا اگر هم داشته باشند خدا امر مبهمی است و با آنچه که ما در ادیان آسمانی می بینیم سازگار نیست. *حداقل در مورد زردشت به چه ...
فرقه شیخیه چه عقایدی دارند؟
و معاد جزء اصول دین نیستند. 4. زندگی امام مهدی[ در هورقلیا: احسائی همانند دیگر دانشوران شیعه، وجود و ظهور امام زمان[ را از اصول مسلم و ضروری دین می داند ؛ اما بر خلاف آنان، معتقد است که زندگی و بقای امام نه در این جهان، بلکه در عالم هورقلیا تحقق دارد. از او افزون بر 138 اثر در موضوعات متنوع بر جای ماند. این آثار شامل 115 رساله، پنج خطبه و 35 فایده است که در 31 مجلد چاپ و منتشر شده و10 ...
مینوی خرد یک عمر پهلوانی
در شهرکرد افزود: البته در هر دوره ای در باره پهلوانان غلو و اغراق نیز می شد و حتی مردم ، وصف پهلوانان را در حد اسطوره و افسانه های غیر قابل تصور و دست نیافتی نیز بیان می کردند. به گفته وی،به دلیل این که وسایل ارتباط جمعی در بین مردم رواج نداشت و بسیاری از مردم تنها اسم پهلوانان را شنیده بودند و تصویری از صورت او در ذهن نداشتند،تعدادی از نوچه های رانده شده از سوی پهلوانان در طول تاریخ،خود را ...
نقدی بر سخنان اخیر قرائتی
جامعه اش چه می گذرد، چطور می تواند از عهده انجام وظیفه اش برآید؟شهید مطهری معتقد بود عوام زدگی، یکی از آفات سازمان روحانیت در ایران است. آیا دعوت روحانیان و مبلغان دین به پرهیز از روزنامه خواندن و فیلم دیدن، در خدمت بازتولید همان عوام زدگی مورد انتقاد شهید مطهری نیست؟ به نظر می رسد در حقانیت چنین دعوتی، به جد باید تردید داشت.اما از همه این نکات که بگذریم، توصیه محسن قرائتی به طلاب جوان حوزه علمیه ...
ایمان تمام اهل کتاب به عیسی(ع) در آخرالزمان
. اما آن چه این مطلب را ثابت و یا دست کم مرجح می سازد، واقع شدن آیه شریفه مورد بحث پس از آیات مربوط به کشته و مصلوب نشدن حضرت عیسی(ع) و بالا رفتن آن حضرت به سوی خدای سبحان است. در واقع آیات مزبور مکمل مفهوم یکدیگرند؛ آیه 157 از کشته نشدن آن حضرت سخن می گوید، آیه 158 از عروج ایشان و آیه 159 از رجعت و سپس مرگ آن حضرت خبر می دهد. (وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسیحَ عیسَی ابْنَ مَرْیَمَ ...
الزامات ملی و بین المللی ما را به بازشناسی و شناسایی اندیشه های سهروردی فرا می خواند
فارسی فاخر ثابت کرد که زبان فارسی ظرفیت تبدیل شدن به زبان علم را دارد . این استاد حوزه و دانشگاه با تبیین ابداعات فلسفی شیخ اشراق گفت: سهروردی نه تنها یک نوآور علمی بلکه بنیانگذار یک مکتب فلسفی بود، سهروردی انحصار راه اخذ معرفت از راه قیاسی را شکست و اثبات کرد که باید برای اخذ معرفت، از کشف و شهود و علم حضوری هم بهره برد؛ این نگاه سهروردی یک انقلاب در دانش اپیستومولوژی است . حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری در پایان عنوان کرد: امروز الزامات ملی و بین المللی ما را به بازشناسی و شناسائی اندیشه های سهروری فرا می خواند. پایان پیام/ پایان پیام/ 414 ...
معرفت فقر وجودی نفس
...: امتناع معرفت نظری برخی این رهیافت امتناعی در حدیث شریف را مربوط به قلمرو معرفت حصولی برشمرده، و عقل نظری را قادر به فهم معرفت نفس ندانسته، و به تبع آن، امکان شناخت حق را برایش میسور نپنداشته اند؛ اما در عوض امکان شناخت حق را به وسیله شناخت نفس در محدوده معرفت شهودی مطرح کرده و مشهد ذوق را قادر به این امر دانسته اند.26 ابن عربی نیز در یکی از تقریرات خود، گرچه معرفت رب را به گونه ...
ارتباط زمانی رجعت عیسی(ع) با وقوع قیامت
....... (ابن منظور، 1414 : ج8، 169). راغب نیز ساعة را به معنای جزء من اجزاء الزّمان تعریف کرده، هرچند که از ذیل مطلب می توان استفاده نمود که آن را وقتی قلیل از زمان می داند (راغب اصفهانی، 1412 : ج1، 434). [4]. ابن منظور از زجاج نقل می کند: معنی الساعة فی کل القرآن الوقت الذی تقوم فیه القیامة، یرید أَنها ساعة خفیفة یحدث فیها أَمر عظیم فلقلة الوقت الذی تقوم فیه سماها ساعة. (ابن منظور، ...
هشتمین شماره پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت منتشر شد
پیش رونده بهره گرفته شد. در این پژوهش با بررسی مبانی نظری و تشریح و توضیح نظریه انتقادی و تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس یازده اصل تربیتی و سیزده روش تربیتی به دست آمد که تمامی آن ها بر ضرورت بازسازی مفهوم یادگیری، مدیریت کلاس و مدرسه، نقش معلم و دانش آموز، چگونگی استفاده از مطالب و محتوای درسی، نحوه ارزشیابی تأکید می کنند. بدین ترتیب، برخی دلالت های مهم برای تربیت اجتماعی که به طور مستقیم یا ...
در نشست تخصصی پسا اسلام گرایی و فقر فرهنگی گری مطرح شد: پسااسلام گرایان از فرهنگ زدگی در رنجند
... او با بیان نظر شولتزه در مورد پسا اسلام گرایی تصریح کرد: شولتزه پسا اسلام گرایی را یک جهان واحد بینی پست مدرن می داند و اعتقاد دارد که این جریان مسلمان پست مدرن است؛ به این معنا که رخدادهای جهان شناختی و معرفت شناختی را نه اینکه هضم کرده باشد بلکه رد کرده است. بنابراین این پست به معنای انکار مدرنیسم است. مجاهدی ادامه داد: یکی از معتبرترین دیدگاه ها را در مورد پسا اسلام گرایی ...
بارت روایت را فراتاریخی، فرافرهنگی و فراجهانی می داند
نیاز داشت که یافتن آن در صورت ظاهر چندان آسان به نظر نمی رسد. در این جا انگیزه دوم یا همان انگیزه درونی به یاری ام رسید. رهنما ادامه داد: دیدگاه نظری من در مطالعات علوم اجتماعی، به ویژه در نقد ادبی و به طور وسیع تر جهان بینی من بر نظریه سیستم ها مبتنی است؛ نظریه ای هم کل گرا و هم الهام بخش در تشخیص جزئیات. بر اساس این نظریه هر سیستمی را می توان از چهار جنبه مشاهده و بررسی کرد تا به شناخت ...
ماهیت وهابیت چیست؟
... وهابیت چون بیابان گرایی را محور جغرافیای فرهنگی خود قرار می دهد، بر فرهنگ شهری می تازد و این را با شعار زهد و سادگی و غیره عجین می کند که بعد مذهبی به آن می بخشد، ولی در قالب نظریه ابن خلدون که همین کوچ نشینان بریک جانشینان را ترسیم می کند، می گنجد. زمینه ساز حکومت پادشاهی عربستان، همین وهابیت است، چون فضای سیاسی ترسیم شونده توسط وهابیت، همان پادشاهی است که براساس امیری و امرایی ...
صالحی: امیدواریم توافق هسته ای برای رضای خدا بوده باشد
نموده و از تشریح راهکار عملی و جزئیات اجرای آن صرف نظر نمایم. ناگفته پیداست که برای دستیابی به اهداف مذکور، نیازمند یافتن زمینه ها و بسترهای فرهنگی مناسب هستیم از آنجا که جامعه ما بر اساس مبانی اعتقادی خود، انسان را موجودی برخوردار از ابعاد مادی و معنوی می داند ضروری است تا در پرتو سه مولفه اساسی اسلام، ایران و تحول به تبیین زمینه های پیشرفت و توسعه همه جانبه با توجه به واقعیات و مقتضیات ...
توکّل؛ لوازم و موانع آن در روایات
اورادی که برای این گونه استفاده ها توصیه شده، ذیلِ عناوینِ موردِ انتقاد و تحریمِ تعالیمِ اسلام، مثل سحر و طلسم و جز آنها نیامده، بلکه عمدتا تحت نام ادعیه، عوذات و در منابع شیعه به ویژه با عنوان احراز یا اَحْرُز طبقه بندی و نقل شده اند. از میان انبوه کتاب هایی که در این زمینه موردِ استفاده دعانویسان و تهیه کنندگان تعاویذ بوده است می توان به مجمع الدعوات مولاعبدالمطلب بن غیاث الدین محمد و مهج الدعوات ابن ...
هنر؛ تنها راه نجات
هنر دوره رمانتیسم می داند. هنر رمانتیسم با همه توانایی اش، باز هم پاسخگوی همه حقیقت هستی نیست و بدین سان امر مطلق مورد توجه هگل، نیاز خود را در فراروی از هنر می بیند و در گام بعدی قدم به مرحله دین می گذارد (عبادیان، 1386: 24_40). در ادامه کسانی همچون شلینگ، نیچه و بعدها هایدگر، با اعلام خودمختاری مطلق هنر، از فرمالیسم کانتی و رمانتیسم ناتمام هگلی، به رمانتیسم باوری تام و تمام می رسند ...
در سوگ طبقه متوسط ایرانی
...، جذب و تبادل نیروهای اجتماعی خود با طبقات پیرامونی است و نقشهای اساسی آن سبب شده است که به صورت خاص، زندگی سیاسی را مورد تاثیر قرار دهد. اگر طبقه متوسط نتواند این کارکرد را از خود بروز دهد، آنگاه زمینه برای بروز انواع تحولات تند اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مهیا می شود. روی کار آمدن دولتهای توده گرا و پوپولیست همیشه در شرایطی رخ داده که طبقه متوسط توان تاثیرگذاری خود را از دست داده است ...
چرا در جوامع سکولار نظم، انضباط اجتماعی بیشتر رعایت می شود؟
الّا وسعها. (بقره / 286) این مسئله از لحاظ عقل و وجدان بشری، یک امر پسندیده و ارزشمند است. با وجود اتهام وجود حکم اباحه در اخلاق دینی عملاً می بینیم که مسئولیت پذیری در پیروان دین حنیف بیشتر از افراد سکولار است. ز) محو اخلاق در اثر وابستگی به دین؛ در جواب می گوییم: اوّلاً، افراد سکولارِ فاقد اخلاق کم نیستند؛ ثانیا،ً تعالیم دین حنیف از یک سو با ارائه اندیشه های روشن در مورد انسان و جهان و ...
سیاست زدایی کربن از افکار شیخ اشراق/اصلی ترین آفت میراث فرهنگی!
زدایی که در دنیای غرب با پوچ گرایی و هیچ انگاری همراه شده و عمومیت پیدا کرده است استفاده کرد. به عقیده او تفکر باطنی شیعیان در جهت تعمق خاص سنت ابراهیمی قرار می گیرد که یکی از امکانات معتبر آن فراروی از بن بستهای کاذب مابعدالطبیعی در نظامهای کاملا قشری است. تفکر باطنی ایرانیان، نوعی انس و الفت را با وجود متعالی و حضرت حق ممکن می کند، به طوری که مشرکان و همچنین بعضی از کاتولیک ها و پروتستان ها که ...
ارزیابی علامه طباطبایی از اخلاق دینی و اخلاق سکولار
یونان و اسکندریه به وجود آمده اند و اوج دین بعد از اوج فلسفه محقق شده است. (همان: 424 423) نگارنده مقاله معتقد است هر تقلیدی مذموم نیست و نمی توان هر امر پسندیده را به جرم تقلیدی بودن کنار گذاشت. آنچه مذموم است، تقلید کورکورانه است؛ اما تقلید عاقلانه، نه تنها مذموم نیست، به معنای پیروی از متخصص مورد اعتماد و یک ضرورت است. عنصر دیگر سکولاریسم اخلاقی، نفی دین از عرصه اجتماع ازجمله ...
مشروطه خواهی و مشروعه خواهی؛ نگاه متفاوت علما در جنبش مشروطه
برای نشان دادن اعتبار تصمیمات نمایندگان در مسائل عرفی و حکومتی و نیز استناد به مقبولة عمر بن حنظله برای نشان دادن بدعت نبودن تأویل به اکثریت را دال بر اصولی بودن کاربران آن مفاهیم و حاکی از منعطف بودن آنها در رویارویی با مفاهیم تازه بیسابقه ای چون قانونگذاری بشری برای تنظیم روابط اجتماعی می داند.[32] در نقد دیدگاه مرحوم عنایت به طور اجمالی می توان به چند نکته اشاره کرد: 1. چنانکه خود ...
سلسله مراتب هفت گانه هستی
ج) سلسله مراتب هفت گانه هستی مسلمانان براساس آموزه های دینی معتقد به هفت آسمان و هفت زمین بودند. منشأ این دیدگاه به آیه شریفه: الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الأ رْض مِثْلَهُنَّ (1) و حدیث پیامبر که اشاره به هفت گانه بودن آسمان ها و زمین دارد، (2) برمی گردد. با وجود اختلاف نظری که در تفسیر این آیه شریفه وجود دارد، اصل هفت گانه بودن آسمان و زمین به عنوان امر مسلم نزد مسلمانان ...
نسخه همه افسردگی ها و ترس های بشر
ایثار و به جای تکاثر کوثر را. اما ساحت سوم در زندگی انسان رفتار است، نماز یک هزار قانون واجب دارد و سه هزار قانون رفتاریِ مستحب، قوانین رفتاری نماز به طور خودکار سبک زندگی انسان را در ساحت رفتار تعادل و تعالی می بخشد؛ به عنوان نمونه لباس، مکان، فرش زیر پا و حتی آب وضو و لیوان و ظرف آب وضوی نمازگزار باید مباح باشد یعنی غصبی نباشد؛ مفهوم این قانون از پنجره سبک زندگی این است که در سبک زندگی ...
حضور فرهنگی مردم در شرایط امروز تجلی انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر است
عالمانه برای مطالبه اصلاح عملکرد فرهنگی فعالیت های مردمی توجه داشته باشیم، حضور در تشکل های فرهنگی در شرایط امروز تجلی انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر است و از نظر منطقی فقط مربوط به یک قشر محدود علاقمند به فعالیت های فرهنگی نیست، بلکه باید گفتمانی در فضای عمومی کشور حاکم شود که همه بدانند اگر برنامه ای برای خودسازی خود و مشارکت در اصلاح فرهنگ جامعه نداشته باشند، اولین قربانی خود افراد ...
چیستان هایی که حکایت از روح تعلیم گرایی ناصرخسرو دارد
...> بعضی در تفسیر این معما گفته اند که منظور آن قدرت و توانش است که در همه ما انسان ها وجود دارد. یک قدرت عاقله است و دیگری قدرت غضبیه و شهویه. غضبیه در ما باعث می شود که چیزهایی را دشمن بدانیم و با آن دشمن درگیر بشویم. شهویه دوست داشتن است. اما حرف هیچ کدام از این ها مطلق حق نیست. باید راهنمونی داشته باشند. آن راهنمون، خرد و عقل است. اگر عقل بتواند این سه را زیر چنبر خود بگیرد صاحب این سه گانه هم در ...
مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی
می کند؛ نفی ظلمی که یکی از مقاصد شریعت است. هرچند ایشان اسم مقاصد شریعت را نمی آورد. نکتۀ قابل توجه این است که اگر مقاصد شریعت را به صورت وسیع تر و دقیق تر مورد توجه قرار دهیم، می تواند در حوزۀ مباحث حکومتی به ما بسیار کمک کند. ج) قاعده سازی روش سوم استفاده از شیوۀ قاعده سازی است. فقهای ما قاعده سازی کرده اند و اکنون در فقه، قواعد فراوانی داریم. برخی از صاحب نظران ...
ملاک های شیعه چیست؟/ علی(ع) و ناشیعیان اش
قرآن نیاید، رسول خدا به امر خدا وصی تعیین کردند. در روایاتی که در منابع شیعه و سنی آمده پیامبر می فرماید بعد از من 12 خلیفه اند. البته درباره اینکه این 12 نفر چه کسانی هستند میان شیعه و سنی اختلاف است. شیعه یک انشعاب از اسلام نیست. شیعه از نظر ما پایداری بر سر اسلام پس از پیامبر(ص) است. برای اینکه اسلام پس از پیامبر(ص) همان اسلام زمان پیامبر(ص) باشد. پس اگر کسی شیعه را این طور تعریف کرد که ...
صلح حُدَیبیه و نارضایتی برخی از مسلمانان!
من در دست او است اگر از ورود محمد ص جلوگیری کنید، من با تمام قبیله ام، که عموما تیراندازان عربند بر سر شما می ریزم و ریشه شما را قطع می کنم. سخن حلیس ، بر قریش گران آمد و از مخالفت او ترسیده، در اندیشه و فکر فرو رفتند، و به او گفتند: آرام باش! ما خود راهی انتخاب می کنیم، که مورد رضایت تو باشد. بالاخره در مرحله چهارم، عروة بن مسعود ثقفی را که به عقل و درایت، و خیرخواهی او ...