سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به نشانه شناسی فیلم به وقت شام
...> حاتمی کیا بر خلاف مخملباف و نیز مجیدی که در دوره های خاصی درخشیده اند، همواره در فضای اجتماعی ایران دارای موضوعیت و موقعیت بوده است. به رنگ ارغوان ، به نام پدر ، چ ، بادیگارد و... فیلم هایی بوده اند که موضوعیت اجتماعی حاتمی کیا را در دهه 80 و نیمه اول دهه 90 تثبیت کرده اند. اما به نظر می رسد، فیلم به وقت شام ، آخرین ساخته حاتمی کیا به لحاظ سینمایی فراتر از همه کارهای بعد از آژانس شیشه ...
موج مُرده
می کند و سرِ شیخِ داعشی بر زمین می افتد. این نما - ناخواسته البته- تقدس گرا و دلسوزانه است یا صحنه اقدام به خودکشی خلبانِ زن و نمایی نزدیک که از اشک تمساحش گرفته شده، قرار است مخاطب را درگیر عواطف یک بیمارِ قاتل کند؟ قطعا رویکرد فیلم نسبت به دشمن چنین نیست که اگر به وقت شام با رویکردی ضدشعاری، ترسیم وضعیت می کرد، داعشی ها این قدر ژورنالیستی و کاریکاتوری در فیلم دیده نمی شدند. خلبانِ زنِ متال باز ...
از تجربه نخست یک جوان تا فیلم جنجالی حاتمی کیا
جنبه اعتراض ها را می توان درباره جلوه های ویژه این اثر مطرح کرد. فیلمی که تا پیش از این خبرها حاکی از تلاش های گروه برای نشان دادن جلوه های ویژه خارق العاده بود، اما پس از تماشای فیلم بسیاری جلوه های ویژه این فیلم را بسیار خام دستانه و شخصیت پردازی به وقت شام را در کیفیتی پایین تر از فیلم های پیشین حاتمی کیا توصیف کردند. نشست جنجالی این فیلم هم یکی از حواشی جشنواره بود؛ نشستی که بیش از یک ساعت به طول ...
قهرمان مردنی ست، اندیشه را دریاب
و دیگری ضعف در اجرا و کارگردانی ا ست که در پلان های بی دلیل طولانی یا تدوین ضعیف، خود را نشان می دهد. 3- به وقت شام کارگردان و فیلم نامه نویس: ابراهیم حاتمی کیا داستان فیلم درباره خلبان های ایرانی است که برای مقابله با داعش به سوریه اعزام می شوند. با آنها درگیر شده، می کشند، کشته می دهند و کشته می شوند. فیلم به وقت شام در ادامه فیلم های حاتمی کیا، تداوم ارزش گرایی ...
قربانیان یک راه
...، مطرح می کنند درحالی که نویسندگان دهه چهل و پنجاه، توانستند تصویری همه سویه از این مردم را در این عصر ثبت کنند. خود من بیشتر به رمان اندیشه و بینش تاریخی توجه کردم. اولین رمان ام را در حضور مرگ نوشتم، چون حس کردم ممکن است تا فردا زنده نباشم. تقریبا یک وصیتنامه/رمان نوشتم. سعی کردم تمام چیزهایی که در طول زندگی و انقلاب فکر کرده ام در آن بیاورم. منظورتان کدام رمان است؟ برج های ...
امیر سربه هوای اقلیما و حماسۀ موفق حاتمی کیا در دمشق
...> **حماسۀ دمشق به وقت شام/ ابراهیم حاتمی کیا *** (خوب) خلاصه داستان : علی (بابک حمیدیان) و یونس (هادی حجازی فر)، دو خلبان ایرانی در سوریه هستند که برای نجات عده ای از اهالی تدمُر به آن شهر می روند اما هواپیمای آنها در مسیر بازگشت، به دست اسیران داعش می افتد. نوزدهمین فیلم حاتمی کیا، از فیلم های قبلی او تکنیکی تر شده است. اما خوشبختانه این تکنیک باعث نشده که کارگردان از تحقیقات ...
به وقت شام ؛ استراتژیک و حماسی
. به وقت شام فیلم استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است از آن سو که ایران خود درگیر مسئله ای به نام داعش است و شش سال است با حضور در محور مقاومت با این جرثومه فساد و تکفیر مبارزه می کند. اتفاقی که باید زودتر رخ می داد و حالا به هر دلیلی بعد از این تاخیر شش ساله باید آن را فال نیک گرفت و غنیمت دانست. حاتمی کیا می دانست که در به وقت شام نمی تواند به خط مقدم برود و رشادت های نیروهای ...
نگاه های شبه روشنفکرانه در کنار کنایه های سیاسی
در چند اثر اخیر حاتمی کیا باز هم شاهد این اتفاق بوده ایم! به وقت شام فیلمی است سرشار از نمایش صحنه های جنگی و اکشن که با استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری که البته متأسفانه خوب از کار درنیامده و حتی تصویرسازی حاتمی کیا از داعشی ها نیز کاریکارتورگونه است به نحوی که مخاطب با آنکه از نزدیک شناختی از داعش ندارد و تنها به واسطه اخبار و فضای مجازی با چهره پلید آن ها آشنا شده نمی تواند کمترین ...
خانواده های داعش زیر نور پروژکتور
همواره با سعی و کوشش فراوان تلاش می کند با تأکید بر رسالت انسانی خود مبنی بر نجات افراد، رخنه ای میان حصارهای امنیتی برای دست یافتن به خانواده های اسیر پیدا کند. فیلم از ضرب آهنگ درونی قابل قبولی برخوردار است و سعی می کند همواره با افشای اطلاعاتی جدید مخاطب خود را نگه دارد. موسیقی بومی استفاده شده در فیلم به خوبی بر تصاویر نشسته و کاملا متناسب با فضای عاطفی صحنه هاست. تصویربرداری ...
با جشنواره 36
یک فیلم مخاطب را به هیجان آورده و از این طریق پول به دست بیاوریم ولی ما تلاش کردیم مخاطب با دیدن این فیلم سمت دیگری از خودش را ببیند. ما سایه ای از یک مثلث عشقی یا خانواده پرتلاطم را ایجاد کردیم و سعی شد که مخاطب را با تفکر و حس از سالن خارج کنیم. فیلم را با هزینه بسیار کمی ساختیم ولی فروشش برایمان مهم است. او در پاسخ به انتقادی که از حضور بیش از حد سیگار در این فیلم شد نیز، گفت: تلاشمان بر این ...
"به وقت شام"؛ حاتمی کیا و سینمای استاندارد جهانی
به وقت شام هر بار به شکلی و هر بار در وضعیتی، کنار یکدیگر قرار می گیرند. در آثار قبلی حاتمی کیا کشمکش این دو نسل، پدر و پسر، کشمکش بود که شعارهای سیاسی، اجتماعی و نیز خارج از اینها، مسائل عقیدتی با بیانی شعارگونه بیان می شد. بیانی که مخاطب را پس می زد و در نهایت بیرون از فیلم می ایستاد اما در به وقت شام حاتمی کیا در معتدل ترین وضعیت خود بحث را میان دو نسل ایجاد می کند و حالا پسر است که برای پدر ...
فاصله ای بین زمین و آسمان
یک سینمای استاندارد را داراست. مصداقش همین فیلم به وقت شام بوده که یکی دیگر از موارد درک زمانه و به روز بودن ابراهیم حاتمی کیا نسبت به مهم ترین موضوعات جهان کنونی به نظر می رسد و ارتباط بسیار نزدیکی هم با آینده ایران و انقلاب آن پیدا می کند. اگرچه فیلم سرگشته ساخته سهیل سلیمی، نخستین فیلم داستانی بود که در آن به داعش و مدافعان حرم پرداخته شد، اما فیلم به وقت شام با ساختار سینمایی و روایی قوی تر و ...
جشنواره فجر به وقت شام
نقطه عطف مرزهای تکنیکی، ساختاری و موضوعی سینمای ایران نسبت به آنچه تاکنون بوده، رو به جلو پیشروی می نماید. حاتمی کیا در به وقت شام از طریق اثری بزرگ و در قالب درامی نفسگیر، به خوبی جریان داعش و طیف های مختلف آن را به تماشاگر شناسانده و اهمیت مبارزه با آن را گوشزد می کند. این فیلم در بیان جنایات داعش زبانی جهانی را برگزیده و به جای شعار، ماجرایی را به تصویر می کشد که عین سینماست و به لحاظ مضمون و ...
به وقت شام ؛ حماسه ای دیگر
به گزارش جهان نیوز ؛ به وقت شام مخاطب را در سالن سینما میخکوب می کند و با هنرمندی قصه ای از دل مهمترین جنگ سال های اخیر روایت می کند. توان بالای حاتمی کیا در طراحی و اجرای میزانسن های سخت در کنار بازی های عالی این فیلم را به اثری بالاتر از استاندارد سینمای ایران مبدل کرده است.نظر منتقدان درباره شاهکار حاتمی کیا را در ادامه میخوانید: به وقت شام نجات ایلیوشین سینمای ایران ...
روحانی: صدای جوانان را باید شنید/ برجام کم و زیاد نمی شود/ تقویت شبکه های اجتماعی
گرفتند حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور را از انواع فساد ها و بی عدالتی ها را محقق کنند. انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدات و موفقیت ها در برابر تهدیدات داخلی و خارجی هستیم. وی با بیان این که آرمان ها و اهداف انقلاب، آرمان هایی است که هدایت گر مسیر و راه ما برای قرن های پیش روست اظهار داشت:هیچ وقت ...
از به وقت شام تا اتاق تاریک؛ نگاهی به 4 فیلم جشنواره فجر
فیلم تلاش های زیادی شده ولی به گمانم این تلاش، به نتیجه مطلوب ختم نشده. ساخت یک پرتره از چهره ای اینچنین، نیاز به جامعیت بیشتری دارد که متاسفانه کمتر در فیلم به چشم می آید. نمی توان مدعی شد فیلم به اندازه کافی به شخصیت بانو ثقفی نزدیک شده است و راستش من یکی را به انتظار فیلم دیگری درباره این موضوع نگه می دارد. به وقت شام/ ابراهیم حاتمی کیا آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا ...
روحانی: دولت به اعتراض مردم احترام می گذارد/آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای موضوعات دیگر از بین ...
در برابر انواع تهدیدات و موفقیت ها در برابر تهدیدات داخلی و خارجی هستیم. وی با بیان این که آرمان ها و اهداف انقلاب، آرمان هایی است که هدایت گر مسیر و راه ما برای قرن های پیش روست اظهار داشت:هیچ وقت نیست که این مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بردارند.راه همان راه است؛شیوه ها البته هم در سبک زندگی ما، هم نحوه ...
حاتمی کیا یک فیلم پرهیجان می خواست
روی اسلحه می گذارند و فیلم می گیرند و صحنه کشتن آدم ها همینطور ضبط می شود که این موضوع برای افرادی که گیم بازی می کنند جذاب است و به همین ترتیب افرادی عضو داعش می شوند که می خواهند کارهایی که در بازی های کامپیوتری می کنند به صورت واقعی انجام دهند و آدم ها را بکشند. این نویسنده و کارگردان سینما ریتم به وقت شام را تند و هیجانی دانست و گفت: شاید حاتمی کیا فکر می کرد مخاطب ما همین افرادی ...
الان من را مسخره می کنید
قاطعانه دفاع کرد و از آرزوی اکران خود برای نمایش این فیلم در خاورمیانه گفت. او در ابتدای نشست پرسش و پاسخ فیلم خود که با حضور جمع زیادی همراه بود، گفت: سال 65 بود که اولین فیلمم یعنی هویت را ساختم که مصادف بود با عملیات کربلای 5. آن زمان همه به عملیات رفته بودند و من باید در تهران می ماندم برای تکمیل فیلم. همان زمان هم خیلی تلاش می کردم گمنام کار کنم و الان می خواهم بگویم فیلم به وقت شام را ...
شاهکاری به یادماندنی از سردار سینمای ایران
آخرین اثر حاتمی کیا در مورد اتفاقات سوریه و جنگ با داعش است. بزرگترین حسن فیلم، فیلمنامه قوی آن است و حاتمی کیا در سناریو فکر همه چیز را کرده است؛ از بی تدبیری های داعش، تعدد فرقه ها، عشق و فداکاری گرفته تا خلق موقعیت های بسیار هیجان انگیز. به وقت شام هرگز به صورت سطحی به جنگ در سوریه نپرداخته و دیالوگ هایی که میان خلبان ایرانی هواپیما و شیخ داعشی رد و بدل می شود، خود گویای این مطلب است. ...
شرایط به قدری پیچیده است که نمی توانم از حرم حضرت زینب بیشتر از یک پلان نشان دهم
به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم، نشست رسانه ای فیلم به وقت شام با حضور ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان)، محمد خزاعی (تهیه کننده)، مهدی جعفری (فیلمبردار)، مهرداد خوشبخت (تدوینگر)، شهرام خلج (چهره پرداز)، بابک پناهی (طراح صحنه)، طاهر پیشوایی (صدابردار)، کارن همایونفر (آهنگساز) و همچنین هادی حجازی فر و محمد شعبان دو تن از بازیگران این فیلم برگزار شد. حاتمی کیا در ابتدای این نشست با بیان ...
وقتی آقا ابراهیم تکنولوژی زده می شود
نظامی و امنیتی متعارف در سراسر جهان را به چالش کشیده و حتی ضوابط آموزش نظامی در میان نظامیان ایران را نادیده گرفته است و ذهنیت مخاطب را با بلاهت تمامی نظامیان موجود در اثر مواجه می سازد. 12. فقر محتوی سبب می شود تا به وقت شام خود را بی نیاز از اقناع مخاطب در چرایی گروگان گرفته شدن داعشی ها و حضور ایشان در پرواز نجات سازد؛ پروازی که می تواند به عنوان نمادی از سیستم در حال حرکت و نظام ...
رونمایی از "به وقت شام" فیلم جدید حاتمی کیا +فیلم
منبع: اقتصاد آنلاین
لاتاری برگ برنده جشنواره فجر اصفهان شد/ غربت داستان ابوقریب
واقع در نظر مخاطب بسیار غیرواقعی و نامرتبط جلوه می کند. البته با توجه به اینکه سال گذشته برای نمایش این فیلم در جشنواره فجر مشکلاتی ایجاد شد این احتمال می رود که فیلم دارای حذفیاتی باشد که شاید عدم انسجام فیلم از این امر ناشی شود. واکنش های متفاوت نسل های انقلاب درباره تنگه ابوقریب فیلم تنگه ابوقریب در طول دو بار اکران در هشتمین جشنواره فجر اصفهان، مخاطبان خوبی را ...
نشد آنچه که باید می شد
نوآوران آنلاین - به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا اثری است جنگی که به یکی از موضوعات مهم روز می پردازد. داستان فیلم روایتی است از وظیفه دو خلبان ایرانی یک هواپیمای نظامی سوری که می بایست از شهر تدمر که در اشغال گروه تروریستی داعش بوده، تعدادی مجروح، اسیر و مرده را به دمشق منتقل کنند. هادی حجازی فر نقش پدر و بابک حمیدیان در نقش پسر بازیگران اصلی فیلم هستند و تعدادی از بازیگران ایرانی به همراه ...
فیلم شعله ور ؛ حسادت های یک مرد شکست خورده
وجود درگیری با کارهای دیگر، از فیلم دور نشدم و به همین دلیل هنوز نمی توانم از شعله ور فاصله بگیرم و از دور به اثرم نگاه کنم. هر چند حس بسیار خوبی به فیلم دارم. خوشبختانه استقبال از شعله ور نیز در جشنواره خوب بوده و همان طور که اشاره کردید جزو فیلم هایی با سانس فوق العاده است. فیلم جدید شما برخلاف آثاری مانند به وقت شام ، جلوه های ویژه ای نداشت اما فیلمبرداری نسبت به دیگر فیلم ها زمان ...
به وقت شام و کهن الگوی ابراهیم و اسحاق
...> فیلم به وقت شام اما درباره افراطی گری هم هست چیزی که از سالها پیش دغدغه حاتمی کیا بود.صحنه نشستن هواپیما در باند فرودگاه تدبر سوریه، جایی که نیروهای داعش با پرچم های سیاه انتظار میکشند نمونه ای مثال زدنی است. مرد داعشی را میبینیم سوار بر اسبی عربی با شمشیری به شیوه قبایل بدوی پهن و تیز و برنده. با هیبتی ترسناک ومصمم در حال انتظار برای تحویل گرفتن گروگان های خودش. شخصیتی رعب آور قد علم کرده مقابل ...
اسکیس های یک ایده برای احیای کارخانه ی ریسباف
، پیشینه تابناکی بوده، دلیلش هم وجود همین کارخانه است. امروز کارخانه ریسباف از تخریب نجات یافته است. (بگذار ما هم کمی خوش بینی پیشه کنیم!) این گام اول و به نظر من مهم ترین گام در حفظ نمونه ای عالی از این ژانر بسیار ویژه و ارزشمند معماری ایرانی ست. مهم ترین گام است وقتی از قیمت زمین کارخانه و جذبه آن برای سوداگری باخبریم؛ وقتی سرنوشت نمونه های مشابهش را در همان چند قدمی دیده ایم؛ وقتی از افت وخیز حیات ...
شکاف های اجتماعی میان مردم و رفاه زده ها ریشه ناآرامی های اخیر بود
آن در اعتراضات اخیر بررسی و تحلیل کنیم. ابهری: از نظر بررسی رفتاری و ماهوی این آشفتگی و اغتشاشات چند وقت اخیر باید بگویم این اعتراضات با فتنه 88 کاملاً متفاوت بود چه در زیرساخت و چه در روبنا. فتنه 88 برنامه ریزی شده از قبل بود و ریشه در زیرساخت های سیاسی داشت، اما این آشفتگی های اجتماعی اخیر زیرساخت های اقتصادی- اجتماعی داشت و ریشه های آن نیز به سال های اخیر باز می گردد. ...
فیلمنامه مشکل اصلی به وقت شام است/ حرفه ای در اجرا و کارگردانی
به گزارش خبرنگار مهر، جعفر گودرزی نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره فیلم سینمایی به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که روز گذشته 16 بهمن در پردیس سینمای ملت برای اهالی رسانه به نمایش در آمد یادداشتی نوشته است. در این یادداشت آمده است: همیشه دلهره عجیب و غریبی برای تماشای جدیدترین فیلم های فیلمسازان معتبر و صاحب نام همراهم است مخصوصا وقتی فیلم ...