سایر منابع:
سایر خبرها
جهانِ داستانِ نویسنده مسلمان
شخصیتی ممکن است به همان انداز ه ای با شاهنامه و پهلوانان آن ارتباط برقرار نماید که یک جوان روسی علاقه مند به ادبیات فارسی. این بحث را می توان از منظر کهن الگوهای سرزمینی و ناخوادآگاه جمعی نیز تشریح نمود که هدف این یادداشت، پرداختن به موضوع از منظری دیگر است. ولیکن در حوزه ی آرکی تایپ ها، بیان می شود که اسطوره ها و کهن الگوها در درون ما موجودند، و کار ما گروه زدن ماجرایمان به بخشی از آن الگو ...
نقدهای دو فیلم جشنواره فجر/ لاتاری ؛ قیصر معاصر ناامید از سیستم حاکم
.... لاتاری تقابل آشکار غیرت و مصلحت است و تذکر دورشدن جامعه و حکّامش از ارزش های اخلاقی و ملی که از قضا هنوز برای اقلیتی مهم است. نگاه عدالتخواه و شخصی قهرمانان وقتی رخ می نماید که نگاه رسمی یا قانون رسمی، نسبت به مسائلی حساسیتش را از دست می دهد و یا بنا به مصالح غیرضرور، روی مسائلی که نباید، سرپوش می گذارد. در این مواقع است که قهرمان شخصا دست به عمل می زند؛ چه قیصر باشد، چه ...
نگاهی کلی به سینمای حاتمی کیا؛ معترض دوست داشتنی مثل قهرمان هایش
، پرداخته و از منظر گفتمان باز اندیشانه به جنگ و تبعات آن نگاه کرده است. نگاهی که هر چه به سمت فیلم های متأخّر او پیش می رویم پررنگ تر می شود و بیشتر از گفتمان رسمی در مورد جنگ فاصله می گیرد . (2) و به سمت و سوی مضامین اجتماعی و یا موضوعات روزی که کشور در حوزه بین الملل با آن درگیر است طی طریق می کند. هر چه که بود و هست قهرمانان حاتمی کیا یک ویژگی مشترک دارند. همه تنها هستند و معترض و البته ...
قهرمان مردنی ست، اندیشه را دریاب
ایدئولوژیک اوست، این بار در فراسوی مرزها. فیلم با تروکاژهای صحنه ای، میدانی و کامپیوتری، جذابیت های بصری آفریده و در حوزه سینمای تجاری عامه پسند قصه گو، فیلم موفقی خواهد بود، ولی به دلیل تئولوژیک بودنش، فاقد زیبایی شناسی هنری است و اثر هنری محسوب نمی شود. در این فیلم که برای اولین بار قهرمان حاتمی کیا می میرد، مخاطب شاهد تجربه ای دوگانه است، هم نوعی مدنیتِ غیرایدئولوژیک را تجربه می کند (مرگ قهرمان و قهرمان گرایی)، هم فقدان نقادی در ذهن تئولوژیک اندیش کاراکترها و روایت ها را مشاهده می کند، زیرا به خوبی می بیند که همه طرف های درگیر می گویند: خدا با ماست . ...
در ستایش غیرت
قانون رسمی را بی تفاوت می بیند یا بدمن های فیلم قانون را از آن خود کردند یا حاج کاظم در آژانس شیشه ای زمانی دست به عمل می زند که از سیستم رسمی ناامید است. در لاتاری هم همین اتفاق می افتد. ارزش هایی که بابت آن تلاش و خون داده شده و آدم ها بابت آن زندگی شان را باخته اند امروز و از نگاه رسمی (باوجودی که شعار آن داده می شود) ارزش های ارزشمندی نیستند. بنابراین قهرمان یا قهرمانان فیلم ناامیدانه دست به ...
تلاش دولت برای رهاسازی و واردات تراریخته ها هم خلاف قانون و هم خلاف علم است/ مخالف دخالت کنشگران ...
، اقلیم کشور ایران را در وضعیت تغییر جدی قرار داده است. همیشه وقتی شما یک سد می سازید، در خود محیط سد، اکوسیستم های کنار رودخانه ای که پشت سد هست، همه تغییر می کنند و اقلیم پایین دست سد هم دچار تغییر می شود. این برداشت هایی که آقایان از تئوری های علمی دارند، در کشور ما این وضعیت را تحمیل کرده است؛ البته در کشورهای اروپایی و آمریکا هم همین طور بوده است؛ اساساً همهٔ تئوری های علمی که مطرح می شود ...
آیا مهدویان، حاتمی کیا را پشت سر می گذارد؟
طبیعی بین المللی را هم ندارد! ظاهرا قهرمان لاتاری دغدغه چگونه بودن و دیده شدن در خارج را برای خودش حل کرده، البته او در این راه مکملی دارد که در جایگاه یک چهره امنیتی گره گشا است نه دست و پاگیر همانند سلحشور آژانس شیشه ای دو ... این موضوعی است که مهدویان با هنرمندی آن را حل کرده است. بنابراین آژانس شیشه ای زمان زیادی از وقت خود را درگیر توجیه کردن جامعه آن روزش هست ولی لاتاری از نقطه ای ...
فیلم امیر روایتی سنجیده از یک قهرمان در دل شهری بی رحم
در لوکیشن های شهری روی می دهد، بلکه از این منظر که شهر تبدیل به یک عنصر زیبایی شناسی در فیلم می شود و کارکرد دراماتیک و حتی پیش برنده روایت را دارد. نیما اقلیما با اصرار بر فرم بصری که انتخاب کرده است تا حد زیادی می تواند از عهده کنترل همه عناصر در درون این نظام بصری بر بیاید. بدیهی ترین مواجهه با این قصه می توانست یک فشار بصری و التهاب و دینامیسم باشد که اقلیما هوشمندانه همه آنها را ...
به وقت شام و کهن الگوی ابراهیم و اسحاق
. معیار ، خودش است و علائقش. ویژگی دیگر او جز دغدغه های شخصی که گاه به تمایلات سیاست های حاکم پهلو میزند خبرگی اش در داستان پردازی است و تسلطش به مدیوم سینما در رادیکال ترین فیلم هایش، فیلمی چون آژانس شیشه ای – که البته از فرط کپی برداری نسخه های مشابه دیگر تند و رادیکال به نظر نمیرسد –هم تیغ تند حملاتش افراطی گری و تعصب کورکورانه بود. هر چند خود قهرمان دست به عملی انتقام جویانه برای گرفتن حقش ...
نمایش امیر و خجالت نکش در حاشیه رونمایی از به وقت شام / گاف بزرگ مجری ناشی نشست ها
حال کسب تجربه با ساخت فیلم سینمایی و تبدیل شدن به فیلمسازان بودند نیز عقب تر است و به خوبی وقت تماشاگران را در پردیس ملت تلف کرد. در آخر فیلم به وقت شام ابراهیم حاتمی کیا به نمایش درآمد؛ فیلمی به شدت تکنیک زده که از منظر داستانی با ضعف هایی مواجه بود و در پیاده سازی جلوه های ویژه به شدت غیرواقع عمل کرده بود. با همه اینها به هر حال در شرایطی که سینماگران ایرانی گرایش چندانی در به تصویر کشیدنِ حوادث سوریه ندارند، همین که حاتمی کیا وارد این عرصه شده، ارزشمند است؛ هرچند باید در ادامه شاهد ساخت فیلم هایی درباره سوریه باشیم که فضای واقعی تر و قهرمانِ قابل باورتری داشته باشد. ...
فیلم هایی که نسخه های بد برای مخاطب می پیچند/ به وقت شام لذتی که حاتمی کیا به ما چشاند
فرم حرفی برای گفتن داشته اند و مخاطب را تا حدودی مخاطب را سرگرم کرده باشند اما در قاموس هنر دینی انتهای هر هنری که می خواهد این عنوان را بگیرد باید بتواند حرفی عبرت آموز در مسیر آموزه های اسلامی به مخاطب عرضه کند. نخستین فیلم روز سوم اثر چهار راه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی است، اثری با همان گزاره های قبلی در فیلم های کیایی، همان دو جوان لمپنی که هم در بارکد و به نوعی در خط ویژه ...
نباید به توهم بومی گرایی تن داد/تنش میان آثار بومی و افق جهانی فضای ادبیات را باز می کند
به متن، در عین حال با کمک مفاهیم فلسفی ای که از لکان و دریدا گرفته، از متن دور می شود، نوعی نزدیکی و دوری همزمان از اثر ادبی. این اتفاقاً با شکلی از نقد ادبی که آدورنو مد نظر داشت جور در می آید. آدورنو می گفت درگیر شدن درون ماندگار با فرم اثر و دیالکتیک درونی فرم شما را به سمت نوعی تأمل ثانوی می کشاند. یعنی به کارگیری مفاهیم و مقولات فلسفی برای رسیدن به محتوای صدقی یا محتوای حقیقت نشان درون اثر ...
رهبری نظام بعد از امام چگونه شد؟/ هزارتوی نرخ ارز/ به استقبال ابهام های نسل سوم و چهارم برویم
انقلاب اسلامی که برای مردم آزادی، استقلال و قدرت تعیین سرنوشت کشور را به ارمغان آورد و باعث شد حس مطالبه گری مردم که در دوره پهلوی سرکوب می شد، زنده و در قانون اساسی کشور به رسمیت شناخته شود، طبعا نیازدارد که مسئولان کشور سازوکارهای لازم را برای پاسخ گویی اقناع کننده به این پرسش ها فراهم آورند. شاید اگر در همه این سال ها مسئولان کشور به مطالبات و تبیین های رهبری نظام درباره مقوله آزاداندیشی ...
نماز جمعه فعلی جناحی است / راه حل های آبی برای رفع کم آبی /روحانی از امنیت کشور دفاع کرد / زنجیره ای ها ...
های جنگ هم رحم نمی کرد، دیگر معلوم بود که با قهرمان های جامعه چه معامله ای می کند. موسی در فیلم لاتاری یک بازمانده از جنگ ایران و عراق است؛ کاراکتری که همه ویژگی های مثبت یک مرد انقلابی در او دیده می شود؛ کسی که ناخواسته درگیر ماجرای قاچاق دختران ایرانی به امارات می شود و زمانی که از راه های قانونی قطع امید می کند تصمیم می گیرد شخصاً اقدام کند. قهرمان ها در سینما اساساً افرادی هستند که دست به ...
عارضه هزاره سوم اعتیاد به بازی های دیجیتال
وقتی کلش آف کلنز در جامعه شایع شد، بزرگ و کوچک آن را بازی می کردند. بعد ممکن است بازی جدیدی بیاید و همه درگیر آن شوند و داستان به همین شکل ادامه دارد. بالاخره این بازی ها یک صنعت هستند و سازندگان آن ها همه تلاش خود را برای جذب افراد می کنند. دلیل پنجم هم، نبود امکانات رفاهی مناسب در سطح جامعه است. تهران تنها پایتختی است که زندگی شبانه ندارد. پس افراد به سوراخ های شان می خزند و با بازی های ...
انقلاب اسلامی؛ انقلاب ایده و رهبری
چالش های جدید قرار داد، آزمونی بود برای درستی این گزاره ها. نوشتار ذیل با مروری بر نظریات کنشگرایانه ی حاکم بر نقش رهبری و ایدئولوژی، به بررسی موردی انقلاب اسلامی ایران به مثابه ی گزینه ای نقیضی (برای برخی نظریات) و گاه اثباتی (برخی نظریات دیگر) می پردازد. رویکرد فراساختارگرایانه به انقلاب رویکرد کارگزاری یا اراده گرایانه برآن بود که همه ی جنبه های یک انقلاب از قبل به واسطه ی ...
گرفتن حق؛ در ایران و در آمریکا...!
.... وقتی همه درهای امید به روی کسی بسته شود خود را به دست موج هر چه بادا باد می دهد و با هر وعده ای قید همه چیز را می زند. “اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهَا تُحْمَلُ عَلَی الْغَمَامِ”. داستان من مشت نمونه خروار بود. از من گذشت که به رسم مظلومیت هم نسلانم سرم را پایین انداختم و نجیبانه خود را به دست قانون سپردم چرا که معتقد بودم در نظامی زندگی می کنم که عدالت را می توان از آن طلب کرد.. من که دیگر نمی دانم چه کار کنم. اما نسلی که بعد از من آمده گوشش بدهکار هیچ حرفی نیست. لب بسته نمی شناسد. مظلومیتی در نگاهش نیست. امضاء محفوظ ...
مشکلات همسران شهدا یک واقعیت در جامعه است
و فشار نمی توانیم نسل برومندی را به جامعه تحویل دهیم .همان برخورد من با آقای گلزاری، باعث شد که بعدها ایشان کتاب روانشناسی فرزندان شهدا را بنویسند. البته این موضوع را خودشان بعدها که من را دید اذعان کرد. با توجه به تجربه زیسته شما به عنوان یک همسر شهید ، درتعامل با فرزند شهید چه معضلی را حس کرده اید؟ فرزند شهید تحت کلیشه قهرمان سازی ها قرار گرفته است. ساختن الگویی دست نیافتنی چه فایده ...
آینده جریان اصلاح طلبی چه می شود؟
طلبان هم به اندازه ای که اجازه حضور در حاکمیت پیدا کرده و حضور داشته اند مقصرند، درست به اندازه 8 سالی که بر مسند قدرت بوده اند یا همین چند سال گذشته که به زعم آنها سهم اندکی از جمهوری اسلامی است که این روزها به چله رسیده است. البته در کنار این دو گروه، گروهی دیگر نیز معتقدند که جریان اپوزیسیون خارج از کشور است که تلاش دارد گزاره عبور از اصلاح طلبی را جا بیندازد؛ چه آنکه محسن آرمین در یادداشتی برخورد ...
مهدویان: لاتاری یک هشدار است/ قهرمان ها همه جا کارهای نامتعارف می کنند
می آورد و فیلم برای اینکه ساخته شود هشت بار پشت درهای سانسور مانده بود . باید بگذاریم این نوع نگاه هم به وجود بیاید چون همه جا قهرمان ها کارهای نامتعارف می کنند. سنجیدن ها سینمای ما را عقیم کرده و این نگرانی ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم ها شده است. در فیلم های مختلف قهرمانان فیلم های تاریخی هرکاری می کنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمی شود، تجربه می کنند. فیلم های دیگر هم همینطور است. مثلا ...
فقط حرف می زند
آغاز کند. نقطه اوج تراژدی برای تماشاچی وقتی است که داستان زودتر از فیلم به پایان می رسد و او حالا باید دقایق کشدار باقیمانده را برای باز شدن درِ خروجی سالن لحظه شماری کند. قهرمان داستان قرار است یک زن باشد. زنی که در محل کار مقابل پلشتی ها می ایستد، در خانه یک تنه همه چیز را مدیریت می کند و در محافظت از فرزندان و جلوگیری از اقدامات اشتباه شان چیزی کم نمی گذارد. از این منظر کارکرد زن داستان به ...
نمایش آتش سوزی پلاسکو و قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی / کارگردان چهارراه استانبول: پلاسکو اقتصاد ...
حمایت کار خود را پیش بردیم. مهدویان در مورد رفتار قهرمانان این فیلم گفت: در همه فیلمهای دنیا قهرمانان کارهای غیرمتعارف میکنند. این یک فیلم است و همه چیز را با واقعیت سنجیدن باعث شده سینمای ما عقیم بشود. این باعث شده فیلمها جسارت لازم را برای به وجد آوردن تماشاگر را نداشته باشند. حتی در فیلم آژانس شیشهای هم قهرمان با یک کار غیر متعارف به نام گروگانگیری میخواهد یک وضعیت بحرانی را عنوان کند ...
درخشش فیلشاه ؛ ضعف کامیون و فمینیسم بی ارزش حکمت
دیکتاتور نامید. این تمسخرها حتی در انتخاب نام شخصیت ها نیز ظهور دارند. نام زن قهرمان فیلم که قرار است پیامبر فیلم باشد و ما را به بهشت خیالی فمینیست ها برساند، مینو رسولی است و نام شوهرش که بسیار با او همراهی دارد بهرام چورابچی . البته این آش به تندی شورباهای تهمینه میلانی نیست که نام زنان فیلمش را فرشته می گذارد و مردان را صفدر! چاشنی سیاست فیلم نیز در آنجا است که بهرام ( آتیلا پسیانی ) مدام ...