سایر منابع:
سایر خبرها
توافق هسته ای سیاست بازگشت سیاست -علی فردوسی*
، به ترور دولتی تبدیل شود تا دریابد که شر زیاده خواهی یک حقیقت است، و نه فقدان آن. آن آزمندی تا سال ها چهره هر حقیقتی را سیاه خواهد ساخت؛ و هیچ دلسوزی ای برای نسل هایی که آرمان هایشان در گولاگ های شوروی به زمهریر سیبری سپرده شد تسلابخش نخواهد بود. حقیقت سیاسی از این قاعده مستثنیٰ نیست. اندیشه سیاسی، آن هنگام که به سیاسی اندیشی فروبکاهد، یعنی هنگامی که جایی برای حقیقتی بیرون از خویش بجا نگذارد ...
ویژگی های مدیر موفق ازنگاه قرآن و اهل بیت(ع)
علیه السلام فرمود: آلة الریاسة سعة الصدر؛ ابزار ریاست، سعه صدر است. مسئول و رئیس، در اثر زیادی ارباب رجوع و سختی کار، و بد بودن افراد زیر دست هر چه که خسته و عصبانی باشد باز نمی تواند بد اخلاقی کند و از مرز اعتدال خارج شود و برخورد خشن و نامناسب با ارباب رجوع داشته باشد و در نتیجه، کار خوب و خدمات گذشته اش را حبط و نابود کند. ممکن است کسی که یک سال خدمت به ...
با شهدای جهاد دانشگاهی
، در سال 1363 با شرکت در آزمون سراسری وارد دانشگاه شد شد. مادر شهید می گوید:خبر شهادتش به قلبم الهام شده بود. از روز شنبه تا پنجشنبه همه خبر شهادت او را داشتند و من بی اطلاع بودم. با وجود بی اطلاعی روحیه ام آمادگی داشت تا اینکه روزی که خبرش را در لار منتقل کردند متوجه شدم یک هفته قبلش من شهادت او را در خواب دیده بودم. روزهای پنجشنبه یا جمعه حتما تلفن می کرد. هفته آخر خبری نشد ...
برتری طلبی بیماری عمومی جنایت کاران است/ عربستان برای راضی نگه داشتن اربابان خود دست به جنایت می زند
...> آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: چنین بیماری هایی مربوط به بدن نبوده بلکه در روح انسان وجود دارد، اگر روح انسان تربیت شده باشد چنین فسادهایی پدید نمی آید؛ همه ظلم ها و جنایات به یک عده معدودی باز می گردد که به بیماری روحی مبتلا بوده وآن برتری طلبی است. وی اضافه کرد: سعادت ابدی از آن کسانی است که برتری طلب نباشند، برتری طلبی بیماری عمومی در میان جنایتکاران عالم است؛ سرطان تنها چند روز ...
جنجال جدید حامد بهداد
بازیگر بعد از صحبت درباره علاقه اش به تئاتر و ضمن بیان تفاوت های آن با سینما تصمیم گرفت به حاضران در جلسه نشان دهد که بدن یک بازیگر تئاتر باید از چه قابلیت هایی برخوردار باشد. پس از آن رفت روی میز و در میان بهت دیگران روز میز دراز کشید و حرکت صد و هشتاد درجه ای زد! این رفتار بعدا سوژه مخالفان شد و بهداد را متهم کردند. البته باز هم هواداران این بازیگر سر ذوق آمدند. وقتی تصویر و فیلم سوت ...
آمریکا با ادعای حقوق بشر از کودک کشی صهیونیست ها پشتیبانی می کند/طویله ای در عراق یکی از بهانه های حمله ...
انسان ها جلوگیری کند. مخصوصا در جهان غرب مشکلات دیگری به غیر از جنگ و خشونت به معنی متعارف امروزی وجود داشت. مسئله بردگی تا همین چند دهه قبل در غرب وجود داشت و علاوه بر این بسیاری از طوایف از جمله زنان از حق رأی محروم بودند. در چند سال اخیر است که وضع زنان اندکی بهبود یافته است بنابراین انواع و اقسام مشکلات حقوق انسانی در شرق و غرب هر کدام به یک شکل وجود داشت. دکتر لاریجانی گفت: در شرایط ...
فیل مشروطه در تاریکخانه ذهن ایرانیان
فهم او باید هایدگر و هوسرل و برنتانو و... را بشناسید. تبار و ریشه فرهنگ ما چیزی دیگر است و برای ایجاد تحول باید از این اساس استفاده کرد. روشنفکری ما حالت چسب و قیچی داشته است. ما پدیده ای تحت عنوان روشنفکری دینی داریم. روشنفکری دینی به چه معناست؟ فرد یا روشنفکر است یا دیندار. روشنفکر چنان که آخوندزاده 150 سال قبل گفته و آرامش دوستدار می گوید، کسی است که هر چیزی را زیر علامت سوال می برد و برایش خط ...
صابر ابر: آدم بزرگ ها دارند گم می شوند
کردن برای افتادن اتفاقی. منتظر ماندن، برای اینکه کسی برگردد. به نظرم همه آدم ها با سکوت چنین وصلی دارند و بدون اینکه بدانند. چون نمی دانند که قرار است حرف نزنند و خیلی جالب است در این چند روز هیچ کس نبوده که حرفی بزند و این خیلی عجیب است. شده که چیزی را بنویسند و کاغذی را به شیشه بچسبانند ولی باز هم قانون سکوت را رعایت کردند و نخواستند این حرمت شکسته شود و این اتفاق از قبل بود. برای من ...
پناهیان: دشمن از این مذاکرات، هدفی جز یورش و نابودی ما ندارد
داده است. نمی شود انسان به این مجلس بیاید ولی دربارۀ مذاکرات، چیزی به زبانش جاری نشود. مذاکرات هسته ای چالشی است که پیش روی ملت ما قرار داده شده و یک امتحان الهی است که از جامعۀ ما گرفته شده است. باید از ابتدا تا انتها، یک نگاه عمیق به این مذاکرات داشته باشیم. در اینجا می خواهیم چند جمله ای دربارۀ این نگاه عمیق و علت این حساسیتی که مرحوم مطلبی داشتند، بیان کنیم تا یک مقدار حق مطلب را ادا کرده ...
این ثروت قابل تحریم نیست!
در گمنامی هستند. جای ایشان خیلی خالی است، البته این شهدا در محضر سید الشهدا (ع) و حضرت زینب (س) هستند و در فراق این عزیزان، تسلی دلمان همان نظر ائمه اطهار است. روایت دوم؛ خواب بابا رو دیدم دوباره... اگرچه صادقانه می گوید یکبار قبل از ازدواج با هادی آرزو کرده بودم که همسر شهید شوم اما بعد می گوید حساب و کتاب سختی این روزها را نکرده بوده است! مریم مهدی زاده همسهر شهید شهید هادی باغبانی از ...
نقل قول جالب از آیت الله جوادی در مورد آمریکایی ها
برنامۀ خوب لزوماً باید دستوری باشد تا ضامن اجرا داشته باشد، فراگیر باشد و آثار و برکات زیادی در روح انسان داشته باشد. در اینجا می خواهیم برجسته ترین ویژگی های مجموعۀ دستوراتی که در دین به ما داده شده را مورد بررسی قرار دهیم و مهمترین آثاری که این دستورات، در انسان دارند را ذکر کنیم. البته شاید آثارش در این پنج ویژگی ای که ما در ادامۀ بحث توضیح خواهیم داد، محدود نشود، ولی این ویژگی های انتخاب ...
تهمت و پیامدهای منفی آن در روابط اجتماعی
((وهم ))، به معنای اظهار گمان بدی است که به دل انسان راه یافته است . هر رفتاری از مجموعه رفتارهای انسان که در جامعه پدیدار می شود، به دو گونه قابل تفسیر و برداشت است : برداشتی ((خوب و مثبت ))، و برداشتی ((بد و منفی )). در تهمت ، انسان از رفتار، گفتار یا حالت دیگری ، برداشت ((بد و منفی )) می کند که البته این برداشت ، گاه به خود رفتار باز می گردد به این معنا که خود رفتار، ناپسند و ناشایست ...
اخلاق علوم زیستی و پزشکی، فقه و اخلاق و تغییر جنسیت
خاص خود را دارا است که در چارچوب علوم زیستی و صحی است و از طرف دیگر افعال خوب و بد موجود در قضاوت های ارزشی مبتنی بر اصول اخلاق، آن را از سایر موارد متمایز می سازد و مرتبط با انسان و همة افراد نوع بشر است که می تواند در آن سهم داشته باشد و مسئولیت آثار مثبت و منفی آن را به عهده بگیرد. باید اذعان نمود که اولین منشور اخلاق پزشکی توسط افرادی نگاشته شد که خود پزشک بودند و بعدها نام اخلاق زیستی به خود ...
راه غلبه شیطان بر انسان ها/ علت دشمنی کردن انسان ها با هم
دست من هست، به جبرائیل می گویم مرا موعظه کن. این یک نکته است. امّا نکته دیگر این که با این کار ایشان می خواهد به امّت بیان کند که بدانید حتّی ملائکه مقرّب خدا مثل جبرائیل امین(ع) هم بارها به انسان ها سفارش کردند مراقب باشید دشمنی نکنید و آنچه که در دنیای امروز هست، همین دشمنی هاست. مراقب آن انذاری که پروردگار عالم قبل از هبوط فرمود که بعضی از شما با بعضی دیگر دشمن می شوید، باشید قُلْنَا ...
زمان خرید مسکن فرا رسید ه است؟
آبرومندانه برای خودت باشی؟ تورو خدا یه کم به مسکن بد وبیراه بگید من خنک بشم عامل کله پا شدن ما بورسیها همین مسکن بود . مسکن محکوم به سقوطه! دلال محکوم به جنونه! نمونشم بهزاد... عبرت بگیرید ثبات قیمت یعنی قبول شکست بازار و آغاز ریزش..... سالی که نکوست از بهارش پیداست دلال ورشکسته از بهزادش پیداست خخخخخخخخخخخخ اینا آرامش قبل ...
اگر خیانت بنی صدر نبود ارتش نمی گذاشت خرمشهر اشغال شود/ اجرای عملیات شناسایی در عمق خاک عراق، 3 ماه قبل ...
کوتینال را ایجاد کردند، که این کارِ خوبی بود و ای کاش ما این کار را از شلمچه تا کوشک انجام می دادیم. آنچه که باعث شد در فرآیند جنگ تحمیلی ما نتوانیم بصره را به تصرف خود در بیاوریم همین کانال پرورش ماهی بود، که یک کیلومتر عرض و 22 کیلومتر طول داشت، و به انواع اقسام استحکامات در اطراف خود مجهز شده بود. **تا قبل از آغاز رسمی جنگ 91 گزارش مبنی بر کمبود نیرو و تجهیزات به مسئولان ارائه دادم ...
پایبندی به اصول و ترویج حق راه رسیدن به وحدت و همدلی(1)(زلال بصیرت)
نبوده اند. البته چه بسا گاهی عکس آن نیز وجود داشته باشد و نسبت به کسی خیلی خوش بین باشید، ولی وقتی با او ارتباط برقرار می کنید، درمی یابید که این گونه نبوده است؛ اما براساس این ضرب المثل که بام را به خاطر پشه ترک نمی کنند؛ اگر یک جایی اختلاف پیدا شود، این باعث نمی شود که انسان بگوید اصلا با هیچ کس ارتباط برقرار نکنیم، مبادا در میان آنها چنین فردی باشد. اصل بر این است که با کسانی که در اصول با ما ...
(چه تصویب شود,چه تصویب نشود) نگاهی به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید فطر94
متعال طلب سعادت دنیا و آخرت را کردند.نماز تهران به امامت ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت ا... خامنه ای برگزار گردید و نکات قابل توجه این برنامه خطبه دوم رهبر معظم انقلاب در رابطه با موضوع مذاکرات هسته ای در این روز فرخنده بود.در این یادداشت میخواهیم به صورت ریز بر جملات رهبر انقلاب نگاهی عمقی داشته باشیم. رهبر فرزانه انقلاب در شروع سخنانشان در خطبه دوم فرمودند:( براساس مصالح کشور و منافع ...
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
یکی است و او را مُستجمِع تمام کمالات در می یابند، لذا از خدا حاجتش را می خواهد، با خدا حرف می زند، معلوم می شود یک چیزی را یافته که شنواست، عالم و قادر و رئوف است و واقعاً ربّ است. در بلا یاری مخواه از هیچکس زآنکه نَبْوَد جز خدا فریاد رس (عطار نیشابوری: مجموعه آثار، مثنوی) اینکه انسان در هنگام بروز مشکلات، دعاگو می شود، حاکی از آن است که آدمی فطرتاً خداجو و خدایاب است و ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
تشکیل رژیم صهیونیستی بر اساس ضدیت با حقوق بشر/ سایه ای از حقوق بشر در عالم سیاست دیده نمی شود
جنگ ها و خونریزی ها و خشونت ها گرفته شود و انسان ها از حقوق برابری برخوردار باشند. وی با بیان اینکه در جهان غرب مشکلات زیادی در حوزه حقوق بشر وجود دارد، گفت: تا چند دهه پیش مسئله بردگی در غرب وجود داشت و علاوه بر این، بسیاری از طوایف مثل زنان از حق رأی محروم بودند بنابراین انواع و اقسام مشکلات از نظر حقوق انسان در جهان وجود داشت. لاریجانی گفت: نقایصی در سند حقوق بشر وجود دارد از جمله ...
اثر فمنیستی که ضد مرد نیست!
فرهنگی –نه صنفی- نشان بدهد. این از عهده ی یک صنف خارج است، کما اینکه می بینید صنوف مانند دهه ی قبل یا اوایل شکل گیری شان کار کرد ندارند. حالا باید چه کرد؟! به نظر من باید یک NGO فرهنگی فراتر از جریان صنفی به وجود بیاید. چیزی مثل آکادمی و آن آکادمی نباید از مختصات انحصارگرایانه بیرون بیاید. بلکه باید با دید باز از همه ی نیروها استفاده کند، من براساس مطالعه و تحقیق بسیاری که کرده ام معتقدم این ...
جای خالی مردم سالاری در حقوق بشر / قدرت تفسیر سیاست در حقوق بشر بین المللی
اند و در دهه های اخیر وضعیت متفاوت شد و انواع و اقسام مسایل حقوق بشر در شرق و غرب وجود داشت. وی اظهار کرد: بحث حقوق بشر به عنوان سندی است که تمام کشورها ملتزم به تدوین آن هستند و البته نواقصی چون ندیده شدن فرهنگ ملتها در آن وجود دارد این تلاشها و برگزاری اینگونه محافل موجب تحرک مسلمانان شد و در قاهره سند حقوق بشر مصوب شد. وی با بیان اینکه نکات عمیقی در این سند وجود دارد ...
شادی و شادکامی عنصر جدایی ناپذیر از زندگی منتظر امام عصر(ع)
، مقدار لازم دوپامین ترشح، و شادی مورد نیاز تامین می شود. از دیگر مواد شیمیایی داخل بدن که به طور غیر ارادی سبب شادی انسان می شود و به او شعف و نشئه بی نظیر می بخشد، ماده ای به نام "کورتیزول" است که میزان آن در داخل بدن انسان در ساعات سحرگاهی به شدت افزایش می یابد و در صورت بیداری در این ساعات، خوشی سرمست کننده ای نصیب او می شود که بی شک در تمام طول روز تاثیرگذار است. در دیدگاه معنویت گرای ...
بی بدیل بودن مبادی حقوق بشر دراسلام/ تلاشی برای معرفی حقوق بشر اسلامی نشده است
عالم است به اینکه انسان چگونه باید راه زندگی را طی بکند تا به سعادت برسد چون خداوند انسان را خلق کرده و به ظرافت های روحی و فطری او آشناست و بر همین اساس از ابتدا راه درستی را که باید طی کند پیش پای انسان می گذارد. وی افزود: خداوند به وسیله پیامبران و قرآن راه درست را به انسان ها آموزش می دهد و مفاهیمی مانند حق حیات، عدالت و کرامت انسانی را به گونه ای تعریف کرده که ملاک ظاهری معیار برتری ...
ملاحظاتی درباره علوم انسانی و اجتماعی
متصف شود، در دنیای قبل از مسیحیت و اسلام وجود داشته و سپس در عالم مسیحی یا عالم اسلامی، صفت اسلامی پیدا کرده است. در اینکه آیا فلسفه می تواند اسلامی یا مسیحی باشد بحث های فراوان کرده اند. در اروپا و آمریکا اگر از پیروان سن توماس بگذریم دیگر اهل فلسفه تعابیر فلسفه مسیحی و اسلامی را بی وجه می دانند و ما کمتر تأمل کرده ایم که از سه هزار سال پیش هومر و آیسخولوس و افلاطون و بعضی از متکلمان قرون وسطی غرب ...
توکل یک نوع مثبت نگری به خداست
نیست البته دین ما برای تفریح هم وقت می گذارد. شما ببینید که دین ما چقدر به جمعه مقید است و تأکید می کند که جمعه باید با روزهای دیگر هفته تفاوت داشته باشد. مثلاً عطر زدن مستحب است، ولی در روز جمعه تأکید شده است که حتی اگر عطر نداشتید، قرض کنید و حتماً عطر بزنید. چون روز جمعه با روزهای دیگر فرق می کند. این مسائل، توجه ما را به حساب شدگی عالم جلب می کند. بیایید برداشت مان را از دین ...
مشروطه خواهی و مشروعه خواهی؛ نگاه متفاوت علما در جنبش مشروطه
دین و دیانت نخواهد بود. به نظر نگارنده، دفاع شیخ فضل الله از استبداد، دفاع اولی و بالذات نبوده کما اینکه مخالفت وی با مشروطه مخالفتی اولی و بالذات نبوده است بلکه ناشی از نگرانی وی از حذف دین و روحانیت از صحنه اجتماع می باشد و مواضع وی با این مسأله قابل تحلیل است. نگارنده، برخلاف دیدگاه آقای زرگری نژاد، که گفت و گو میان طباطبایی و نوری دربارة مشروطیت را که مدتها قبل از طرح جدی مشروطیت ...
خدا را شاهد می گیرم در بعد فنی هیچ چیز را از دست نداده ایم
بخش مهمی از حوزه تمدن بشری، با عنوان جهان اسلام یاد می شود همزمان با طلوع خورشید عالم تاب اسلام و تابش آن بر بخش وسیعی از این کره خاکی، بسیاری از مضامین و مفاهیم ریشه ای مانند ایمان به پروردگار متعال، باور به روز واپسین، عدالت و اخوت و نیز احسان و ایثارگری در قالب ارزش های یک تمدن مبتنی بر ارزش های آسمانی به بشریت تقدیم شد. به واسطه سازگاری این مفاهیم با فطرت انسانی و جستجوگری ذاتی او ...
هاشمی: روحانی اهل تعامل جهانی است
.... البته مطمئن بودند که رأی نمی آورد. براساس نظرسنجی های خودشان گفتند او هشتم است و تا بخواهد بالا بیاید، فرصتی نیست و فعلاً رأی ندارد. باور نمی کردند مردم ظرف دو سه روز چنین اقبالی به ایشان نشان بدهند. این کار به خاطر ذات اعتدالی مردم اتفاق افتاد. پس معتقدید احتمال تکرار دولتی مشابه آقای احمدی نژاد وجود دارد؟ بله، اگر آقای روحانی و دولتش بد عمل کنند، دوباره همان جریان ها ...