سایر منابع:
سایر خبرها
علم دینی از راه های احیاء عصر دینی و مقدمه تمدن نوین اسلامی است
توان و استعداد خدادادی انسان است اما با حقایق دینی هماهنگ وهمسوست می توان به سامان دهی اجتماعی و خشکاندن ریشه دردها و رنج های بشر پرداخت؟ بعید است فرد منصفی به این پرسش جواب منفی بدهد. ضمن آنکه من رسالت دین را خیلی فراتر از رفع و دفع آلام بشری می دانم و معتقدم، برنامه اسلام زمینه سازی برای رشد و تعالی همه جانبۀ انسان و جامعه انسانی است و این تعالی نیازمند وجود یک قانون اجتماعیِ پویا و همچنین دستگاه ...
نکاتی شنیدنی در نقش فرهنگی حکومت های شیعی و روش پژوهش تاریخ تشیع
های علمی گسترده ای در تبیین عقائد شیعه، فقه سیاسی شیعه و تاریخ اهل بیت(ع) داشته و با قلمی پرکار، آثار فراوانی را به نگارش آورده است. الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله در 35 مجلد، الصحیح من سیره الامام علی علیه السلام در 53 مجلد، حیات سیاسی امام حسن(ع)، حیات سیاسی امام رضا(ع)، حیات سیاسی امام جواد(ع)، میزان الحق و... از بارزترین آثار ایشان است. تحریریه ی سایت مباحثات در ...
نسبت بین اسلام و علوم انسانی و اجتماعی/علم دینی راه احیای تمدن اسلامی است
کسی نمی تواند ورود جهان بینی به هسته سخت علم و جهت گیری آن را نادیده بگیرد حتی در فلسفه علم معاصر هم این مساله تایید می شود و جر و بحث های زیادی راجع به این موضوع حاکم است البته ما همه نظریات فلسفه علم معاصر را قبول نداریم اما من به عنوان شاهد مثال گفتم چارچوب محکمی که از علم مدرن عده ای ارائه می دهند، مدتهاست که شکسته و دیگر واقعیت خارجی ندارد. همچنین به کسانی که بر خنثی بودن علم تاکید ...
تسلط رویکرد حقوق بشری در مباحث مرتبط با رابطه جنسی/ نظام رسمی نباید وارد مبحث تربیت جنسی کودکان شود/ ...
موضوع بعدی عملداری یک نهاد غیر ذی صلاح در حوزه آموزش های جنسی است. وقتی نهاد بهداشتی علمدار این موضوع می شود، مسأله دیگر اخلاق نیست؛ چون برای این نهاد تنها بهداشت و رضایت شخص مهم است. نگرانی بعدی تغییر ادبیاتی است که در نتیجه نظام واژگانی وارداتی صورت می گیرد. مثلاً در ادبیات دینی عبارت حریم خصوصی را به معنایی که الان مطرح می شود نداریم. در ادبیات دینی من حق تسلط بر بدن خودم را ندارم چون تحت فرمان خدا هستم. ...
ورود روحانیت به عرصه طب نه ضرورت است و نه صلاح
و بیان بیمار، گاه دقیق نیست و خلاف واقع است مانند برخی که دندان درد دارند، اما منشأ درد را دندانی سالم می پندارند. مساله تشخیص اشتباه، تجویز اشتباه را به دنبال دارد و مشکل این جریان این است که تجویز را به نام ائمه علیهم السلام نامگذاری می کنند و وقتی نسخه جواب نمی دهد، منجر به بی اعتقادی به اسلام و ائمه می شود، باید از نسخه پیچی های جازمانه به نام اهل بیت (ع) پرهیز کرد. من معتقدم ورود ...
رندی تابنده در عین سادگی ظاهری/ کارگر جنوبی را هم بکنید حسن روحانی
که مقابل منزل تابنده روی دهد و او از آن بی اطلاع باشد و حالا پس از آنکه آوازه توحش مریدانش در گلستان همه ایران را علیه آنان بسیج کرده، یادش بیفتد باید محکوم کند و بازی کی بود، کی بود، من نبودم دربیاورد! تابنده اما میرحسین موسوی نیست که در اوج بلاهت سیاسی حتی وقتی به نام او به مقدس ترین و فراگیرترین روز عزای شیعیان یعنی عاشورای امام حسین علیه السلام بی حرمتی شد، در یک موضع گیری ساده ...
مقایسه سنت نجف و قم در نوع مواجهه با حکومت/ عده ای می ترسند و می گویند فضای نجف باز نشود!
نظرم چند نکته در این مساله باید مورد توجه قرار گیرد، اول اینکه مکتب تشیع دارای “اعتدال” هست و از روز اول مکتب مسالمت آمیز بوده است. ابوسفیان در هنگام فتح مکه انتظار داشت به مرگ محکوم شود؛ اما پیغمبر فرمودند: “اذهبوا ابوسفیان”؛ این سیره و مشی امیرمومنان علی (ع) و امام حسن (ع) نیز بود لذا یکی از علت های بقای مذهب تشیع، “تسامح، اعتدال و انسانیت” آنهاست؛ منابع فقه تشیع قرآن، سنت، اجماع و عقل است، وقتی ...
مدیریت ذهن در بازی های رایانه ای
و از این رو در هر کشوری مورد توجه ویژه قرار دارد آن چنان که همه آثار تمدنی یک ملت به همت پشتوانه های فکری و اندیشه ای نخبگان فکری آن ممکن می شود. در نقطه مقابل، عدم توجه به عرصه علوم انسانی و اجتماعی می تواند ثمرات منفی بسیار گسترده و انکارناپذیری را با خود به همراه داشته باشد. در واقع نوع نگاه مردم و نخبگان یک جامعه به خدا، انسان، طبیعت، تکنولوژی و ابزار و ... است که پارادایم فکری آنان را در ...
جدال دین، عرفان و فلسفه انرژی ما را گرفته است
بحث های تمدن اسلامیمان راجع به صنعت است؛ یعنی تمدن است؛ تمدن در واقع بروز فرهنگ در عرصه جامعه است؛ ما در واقع در حوزه صنعت چه اندیشه ای داشته ایم؟ من یادم است که سال 70 وقتی رساله میرفندرسکی را دیدم راجع به صنعت، فکر کردم که یک چیز خیلی مهمی را دسترسی پیدا کردم، و آن موقع هم سنگی چاپ شده بود و نسخه خطی هم زیاد داشت و می دانم که در عالم خودش عجیب و غریب است ولی تیر من به سنگ خورد که چگونه ممکن است ...
فتح بابی در حوزه واژه شناسی قرآنی شعر آیینی
بابی در حوزه واژه شناسی قرآنی شعر آیینی است، که راهی پر پیچ و خم، نرفته و نکوبیده است، و ما در این حوزه – بی هیچ تردیدی – هنوز در آغاز راهیم. امید آن که عالمان دینی و اصحاب فکر و فرهنگ با ورود به این عرصه علمی و روشنگری های عالمانه، تشنگان معرفت را سیراب سازند – ان شاءالله. تاملی در معنای قرآنی واژه ارباب یک چیزهائی هست که گفتن آنها هیچ گشایشی و هیچ فتوحی در ذهن شنونده ی شما به ...
خود را بشناسیم و برای جوامع بشر الگو باشیم
قبل نوشته شده باشد نداریم که برابر آن احکام حرکت کنیم. ما دینمان را از قیام و قعود و سکوت امضا و فعل معصومین (ع) می یابیم . اینطور نیست که ما قبلا کار معصوم را با آن فقه بسنجیم. ما قرآن و عدل قرآن و عترت طاهرین را داریم ، این ها به اذن الهی، با وحی الهی، از معدن وجود مبارک پیغمبر (ص) دین را فرا می گیرند و برابر آن کار می کنند و حرکت اینها منشاء پیدایش دین است، ما فقه خود را، از قول اینها ...
علومِ انسانیِ اسلامی؛ هم ممکن، هم مطلوب/ مهدی جمشیدی
از دین و عُلمای دین استمداد کنند اصرار داشتند که نباید علومِ جدید را بپذیریم و می گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم، می توانیم از حوزه های علمیّه به دست بیاوریم و لذا، نیازی به دانشگاه نداریم. پاسخ این است که؛ اولاً ، بعضی توهم کردند که این ها که قائلند به این که باید دانشگاه ها، اسلامی باشد؛ یعنی فقط علمِ فقه و تفسیر و اصول در آن ها باشد، یعنی همان شأنی را که مدارسِ ...
شخصیت بالفعل جنین بعد از ولوج روح
. - جمعی از پژوهشگران،(1423 ه.ق)، موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب أهل البیت علیهم السلام ، ج 5، قم: مؤسسه ی دایره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیهم السلام. - حر عاملی، محمد بن حسن، (1409 ه.ق)، وسائل الشیعه، ج 29، قم: مؤسسه ی آل البیت علیهم السلام. - حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی ، (1410 ه.ق)،إرشاد الأذهان إلی أحکام الایمان، ج 2 قم: دفتر انتشارات اسلامی ...
فربه تر از سروش و داوری؛ نقدی بر تفلسُفِ صِرف دربارة امکان/عدمِ امکانِ علوم انسانیِ دینی
جناب استاد دکتر عبدالکریم سروش و جناب استاد دکتر داوری اردکانی، علی رغم تمام زاویه هایی که با یکدیگر دارند، برای من و نسل من در دوران نوجوانی دو قلّه، و بلکه، پناهگاه تفکر بودند که نوشتارها و گفتارها، و حتی ظاهر و شیوه زیستشان به مثابه الگویِ نقش بود. تمام نوجوانی و اوایل جوانی من و بسیاری از دوستانم با محصولات فکری آنها معنا می گرفت، و به قول کانت، ما را از خواب جزمیت زیستِ عامیانه بیدار می کرد. البته، برای خودِ من ...
گزارش ایرنا از سفر وزیر بهداشت به مقر اتحادیه اروپا - دیپلماسی سلامت ؛ گامی در مسیر اقتصاد مقاومتی
ها بود. با وزیر بهداشت فدرال بلژیک در خصوص کارهای مشترکی که می توانیم میان دو کشور بخصوص در حوزه پژوهش و آموزش و همچنین استانداردهای دارویی و تجهیزات پزشکی انجام دهیم گفت وگو کردیم. وزیر بهداشت کشورمان در خصوص دیدار با دو کمیسیونر اتحادیه اروپا نیز گفت: با دو کمیسیونر هم جلسه بسیار مفیدی داشتیم و در خصوص راهکارهای ارتقای امنیت غذایی در ایران و همچنین ورود راحت تر ایران به بازارهای اروپایی و ...
حضرت مهدی (عج) در روایات شیعه
را نپذیرد بسان کسی است که به همه ی پیامبران خدا ایمان آورد امّا رسالت آخرین آنان محمّد صلّی اللّه علیه وآله را انکار کرده باشد. از آن حضرت سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! مهدی علیه السلام کیست آیا از فرزندان شماست. فرمودند: پنجمین امام از نسل پسرم موسی است او از نظرها غایب می گردد و آوردن صریح نام مقدسش برای شما روا نیست. امام موسی کاظم علیه السلام یونس بن عبدالرحمن آورده است که ...
نماز حضرت فاطمه (س)
...> ای معبود و سرور من! اگر دیگران به امید رسیدن به عطا و مواهب وجود و بخشش ها و هدایا آماده و مهیّا و مجّهز و مستعد ورود بر آفریده ای، چون خو شده اند، پس خدایا! پس خدایا! آمادگی و مجهّز بودن و مهیّا بودن و استعداد من به امید دستیابی به بهره ها و نیکی و عطایا و هدایا تو تنها به سوی توست، پس مرا از این همه ناامید مساز، ای آن که خواهش هیچ نیازمندی از او بی ثمر نماند، و بخشش بخشنده ای از او نکاهد! من با ...
دولت خود را بی نیاز از نظرات مردم می داند
جابز هستند که باید تیمار شوند و حقوق های هنگفت بگیرند! گفتنی است روزنامه زنجیره ای آفتاب یزد-مرداد 96- شهرام جزایری مفسد اقتصادی نام آشنای دوره اصلاحات را برند اقتصاد ایران و صاحب نظر بخش های مختلف اقتصادی نامیده و برای حل مشکلات اقتصادی کشور نسخه وی را توصیه کرد! دستاورد منطقه ای ایران از برجام، تقریبا هیچ! روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: ایران همه تخم مرغ های خود را در سبد ...