سایر منابع:
سایر خبرها
هم عالِم بود، هم عالِم پرور
منقول مباحث فقهی زیاد وارد نشدند و بیشتر بر مباحث عقلی تمرکز کردند. دکتر احمدی بنیانگذار سازمان سمت بود و قریب به 25 سال این سازمان را اداره کرد و در این مدت بیش از دو هزار جلد کتاب دانشگاهی در زمینه علوم مختلف و بویژه علوم انسانی منتشر کرد که نه تنها دانشگاه های ایران از آن بهره می گیرند بلکه دانشگاه های افغانستان و برخی از کشور های فارسی زبان نیز از این آثار استفاده می کنند حتی بعضی از ...
ضیاء موحد: دیدگاه نسبی گرایان و رابطه مستقیم بین حقیقت مطلق و جزم گرایی
. بدون این ادعا که یقینا به حقیقت مطلق دسترسی پیدا کرده ایم، می توان به وجود حقیقت مطلق باور داشت. وی در ادامه با رویکرد مختص خودش درباره منطق این کتاب و شخصیت هایش گفت: منطق در همه انسان ها مشترک است، به این معنی که اطلاع از منطق در سطح شهودی برای همه یکسان است، اما تفاوت در این جا مانند تفاوت در دانستن و ندانستن دستور زبان فارسی است برای فارسی زبانان. ما در دانش زبانی با هم مشترک و در ...
قانعی راد، ترکیب تجربه با مطالعات تئوریک
راد در این اثر خواسته ببیند که چگونه در حوزه علوم پایه، اجتماع علمی صورت گرفته است. در این کتاب درباره دیدگاه های پژوهشگران درباره اجتماع علمی و نقش دولت در توسعه علمی بحث می شود. قانعی راد در ادامه غلامحسین صدیقی بود مقصود فراستخواه، دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی درباره کتاب جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران گفت: قانعی راد با اینکه از میان ما رفته اما به خاطر ...
بیانیه ای از جانب ستارگان
معاصر برای بررسی یا پاسخ به این پرسش ها ماجرای گالیله و این کتاب را شاهد مثال خود می آورند. پرسش هایی نظیر اینکه: آیا می توان قوانینی را که از مشاهدات خاص و جزئی استخراج می شود به کل طبیعت نسبت داد؟ تمثیل ها و استعاره ها چه جایگاهی در علم مدرن دارند؟ آیا نظریات علمی درباره امور واقعا حقیقی جهان سخن می گویند یا صرفا ابزارهایی اند که برای پیش بینی ها و محاسبات مفیدند؟ آیا ابزارهای علمی نظیر تلسکوپ ...
شکاکیت، خداگریزی و اومانیسم الحادی؛ دستاورد فلسفه مدرن/ انحطاط تمدن با دوری از مبانی فلسفه اسلامی
نه ضرورتی وجودی و براهین خدا شناسی را جدلی الطرفین خواند. بعدا ماتریالیست ها به استناد گفتار کانت که نومن(ذات) جهان قابل شناخت نیست و خدا امری اخلاقی است، کلا وجود خدا و عالم غیب را انکار کردند و گفتند چیزی ورای ماده و حواس نیست، هر آنچه که هست مادی است و از ماده تاسیس شده است و به روش تجربی نیز قابل شناخت است. امروز ما با فلسفه واحدی در غرب روبرو نیستیم و فلسفه سیستمی که پاسخگوی همه ...
از پوچ گرایی تا لایتناهی سازی فلسفه
علی رفیعی وردنجانی ادبیات روس همواره به دنبال چرایی می گردد و برای به دست آوردن پاسخ این پرسش از درک چیستی و چگونه زیستن در هستی عبور می کند. همواره نویسندگان روسی از جمله تولستوی، چخوف ، داستایوفسکی و ایوان تورگینیف از تعریف مناظره بین شخصیت های داستان خود برای انتقال نظریات ادراکی از فلسفه چرایی به مخاطب، استفاده کرده اند.این مقدمه بهانه ای است برای نقد کتاب ایوان تورگینیف با عنوان ...
ایمانی که همسفره شک است
دینی هم هست. در روانشناسی برگشت عمل به شخص را به شخصیت و وجود انسان بر می گردانند. فارغ از اینکه ایمان داشته باشید یا نداشته باشید شما خودشناسی دارید. بهتر بود دکتر حکمت در کتاب بخش کوتاهی را به این موضوع اختصاص می داد که چگونه می توان تطبیق بین روانکاوی و ایمان وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه حکمت در کتاب از ایمانی سخن می گوید که زایش ایمان را در درون خودش دارد عنوان کرد: در این باره می ...
طرحی نو در تأسیس و خوانش سنت فلسفی عرفانی
...، زیستن انسان در وضعیت نبود حقیقت است.(وضعیت انسان روزگار نو و پسا نو) خط اصلی فیلسوف بزرگ عالم اسلام ، ابونصر فارابی، مدیریت انسان گناهکار است و به تبع او خط اصلی منطق شاگردش ، ابن سینا، مدیریت ذهن خطاکار است. انسان این روزگار، نه در وضعیت نبود حقیقت که در وضعیت غیاب حقیقت باید زیست کند.(حاصل تفکر فارابی و ابن سینا) شاکله باید همواره گشوده و شکل پذیر و قابل ...
گلشنی می توانست ایران را به قطب تحقیقات علم و دین تبدیل کند
تند چندماه قبل ایشان درباره سقوط دانشگاه شریف که خود از آن به وصیت نامه تعبیر کرد به اوج خود رسید و در نهایت به انتشار این حکم و برکناری ایشان از ریاست گروه فلسفه علم انجامید. اگرچه مساله بازنشستگی دکتر گلشنی مساله ای قانونی و معمول به نظر می رسد و بسیاری اندر فواید جابه جایی سالخوردگان با جوانان باب سخن گشوده اند، اما همه ما خوب می دانیم که حرف از جابه جایی شیوخ متنفذ با جوانان در نظام ...
مرور مطبوعات (اعتماد) / چه کسی مسئول ارسال پارازیت است؟
سلامت مردم حق الناس است آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات در حاشیه مراسم رونمایی از برخی طرح های نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعت در شیراز درباره مسئله پارازیت سخن گفته است. وی تصمیم به نصب نمایشگرهای پارازیت در شهرها گرفته است. به گفته او: شفاف سازی هیچ گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است که وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کند. به نظر من شفافیت مسیری است که باید طی شود. مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح شهرها نشان داده می شود تا شهروندان از آن مطلع شوند. در بخشی از این یادداشت آمده است: چند سالی می شود که پارازیت تبدیل به معضلی جدی برای کشور و منجر به ظهور برخی بیماری های خاص شده است. این که جهرمی تصمیم گرفته است نصب این نمایشگرها را از شیراز آغاز کند، خود حامل پیام است. دی م ...
قلب و عقل دو ابزار انسان در جهت حرکت دائمی هستند
حدود “من” در رابطه با دیگران خواهد بود. “من” و نیازها، حقوق و آزادی “من” در نسبت “من” با دیگر پدیده ها تعیین کننده قوانین می باشد. حال مبنای نیاز، حق و میزان آزادی چیست و چگونه تعیین می شود؟ سخنی است که باید در فراخنای تاریخ فلسفیدن انسان ها به کنکاش آن پرداخت. فلسفه ای که بر پایه قیاس “من” در نسبت با “دیگری” سنجیده می شود. سنجشی برآمده از قیاس داشته های “من” و نداشته های”دیگری” و طغیانی ...
حکم جهادبرای رفع احتیاج ازدشمن/مواضع علمای شیعه درجنگ های اقتصادی
، از داخله که جنس نمی برند عوضش پول می برند. اکنون به جای این جمله ی اخیر شهید مدرس می توان گفت: از داخله که جنس نمی برند، عوضش نفت می برند. ج) نهضت فارس این نهضت به سرپرستی و هدایت شیخ ابراهیم محلاتی و نیز آیت الله سید عبدالحسین لاری، عالِم مشروطه خواه صورت پذیرفت؛ به عنوان مثال می توان به اطلاعیه ی علمای شیراز در واکنش به نقض تمامیت ارضی ایران توسط دولت روس و انگلیس اشاره کرد ...
مخبری صادق از جمع ارباب عمائم
...، در آن زمان متن درسی دانشجویان فوق لیسانس برای آشنایی با زبان خارجی بود. کتابی در سیصدو سی صفحه از فیلسوفی که جهت گیری فکری او با فلسفة مشاء و فلسفة اسلامی قرابت دارد و مناسب است که همة آثار او ترجمه شود و در مجمع عالی حکمت اسلامی قم جلسات مفصّلی برای شناخت اندیشه های او برگزار شود. ژیلسون یک نوتوماسی است که فلسفة قرون وسطای اروپا را در این دوران احیاء و از آن دفاع کرده است. باری، عنوان اصلیِ ...
محمود امانی طهرانی: تعریف جمهوری اسلامی از تربیت منحصر به فرد است
اشاره کرد و گفت: از سال 1383 حرکتی عظیم با هدف تولید اسناد تحولی و سندنویسی در ایران آغاز شد، زیرا قبل از آن، نظام آموزشی ایران مبتنی بر فلسفه غربی یا با اقتباس از آن اداره می شد. او ادامه داد: فلسفه تربیت مانند سایر علوم و معارف، ناگزیر با جهان بینی فلسفی و نظام ارزشی مورد قبول متفکران تربیتی در هر جامعه ارتباط دارد و در بستر آن ها نشو می کند. از این رو نمی توان درباره هیچ فلسفه تربیتی و ...
سریال ها بر چه فلسفه ای استوار هستند و چه خواهند گفت؟
مسائل انسان مانند ایمان، خیر و شر، رنج، حقیقت و واقعیت و مهم ترین آن یعنی سرنوشت انسان بررسی می شود. شاید در یک جمله بتوان تمام هم و غم فلسفه غرب را ترسیم سرنوشت انسان در پرتو فهم حقیقت خود گفت که به دلیل عدم درک درست از حقیقتِ، حقیقت او یعنی ذات باری تعالی به اومانیسم و بعد نهیلیسم رسیده است. او بعد از درک خود به عنوان غایت عالم سعادت، رفاه و خوشی و عیش مستمر و جاودانگی را به عنوان نهایی ترین آرمان ...
روشنفکری دینی همه چیز ما را تخریب کرده است/ مسئله و راه حل از غرب به ما تزریق می شود
هگلی می کند، دوباره ذات گرایانه (اسنشیالیستی) است. در مورد آقای حکمت هم همین طور است، ایشان هم به جای عقل خیال را مطرح می کند. جای شاکله را در خیال مستقر می کند و برای آن یک پایه قائل می داند که وضعیتی شناور دارد. بنیاد آنتولوژیک این مسئله در نظریه آقای دکتر بنا به چند وجه از جمله ایمان به عالم غیب است. اینکه ما چگونه با این امری که هستی شناسانه در ما نهادینه شده برخورد کنیم، این ها همه ذات گرایانه ...
فلسفه های مضاف: چیستی و اقسام آن/ ابوالقاسم علیدوست
است بحث می کند. البته از اقسام اولیه ی وجود (به قول صدرا اقسام اولیه) هم بحث می کند، اقسامی مانند ممکن واجب ممتنع؛ و الا می دانید که وجود اقسام زیادی دارد: موجود یا انسان است یا حیوان است یا شمس است یا فلک است... به قول صدرا، فلسفه از وجود موجود بماهو موجود و اقسامی که به وجود بدون تعین مربوط است بحث می کند؛ چون اگر وجود همراه با تعین باشد دیگر می رود و در سایر علوم –مثل ریاضی، طبیعیات، زیست فیزیک ...
وضعیت کنونی جامعه، نتیجه عدم توجه به اسلام است/ الگوهای غربی در جوامع خودشان هم راهگشا نیست
. وی افزود: زندگی اجتماعی بدون آسیب وجود ندارد اما سطح آسیب و کمیت و کیفیت آن در طول تاریخ بشر متفاوت بوده است، این آسیب ها در برخی جوامع و زمان ها به حدی از شدت فراگیری رسیده که بسیاری از اندیشمندان را به مرز نابودی کشانده است. دبیر علمی جشنواره گفت: آسیب های اجتماعی مختص زمان ما و جامعه کنونی نیست بلکه در تمام زمان ها و جوامع وجود داشته است اما در گستره اخیر این آسیب ها از ...
احتمال اعتیاد به مواد مخدر در افراد بی ایمان بیشتر است
قانون تغییر نکند، مشکل برطرف نمی شود. در بخش بعدی وارد موضوع تربیت اجتماعی شدیم و ابتدا درباره معنا و مبنای تربیت اجتماعی به نکات و اصول متعددی اشاره کردیم. در ادامه نقش و سهم تربیت اجتماعی را در عینیت بخشی به قانون توضیح دادیم و این گونه نتیجه گرفتیم که اگر به تربیت اجتماعی بهاء لازم داده شود و مهم تر از آن، تفکر و دستگاه تربیتی مناسبی در جامعه وجود داشته باشد، از بوجود آمدن خیلی از آسیب ...
برخورد فیزیکی غرب با زنان محجبه نشانه فقدان منطق برخورد با حجاب اسلامی است
ادامه داد: اروپا مدعی ایست که با رسانه می تواند رفتار آدم ها را تغییر دهیم و لازم نیست شرایط فشار فیزیکی داشته باشیم اما اینها دیدند خیل طرفداران از حجاب پرشتاب و پرپتانسیل است که نمیشود با قانون جلوی آن ها را بست و به تبلیغات و رسانه رو آوردند. قنادباشی گفت: هرگاه کشورهای غربی و اروپایی برای پیشبرد مقاصد خود وارد عرصه فیزیکی می شود، نشان دهنده ضعف انهاست و منطق آنها به پایان رسیده است ...
حلقۀ مفقودۀ پیشۀ سیاستگری در ایران امروز
ایران در طول دهه های اخیر از آن ها سود جسته است. 3- نکتۀ انتقادی سوم دربارۀ احیای علوم سیاسی را می توان در خصوص مدعای اصلی نویسنده و طرح آن در فضای آکادمیک جامعۀ ایران دانست. اگرچه مدعای اصلی بشیریه در جامعۀ ایرانی نسبتاً جدید و کمتر مورد بحث و تفسیر واقع شده است، اما هم در فضای آکادمیک داخلی و هم در فضای آکادمیک جهانی نمونه هایی دیگر از چنین مدعایی در طی دهه های اخیر مطرح شده است. برای ...
گزارشی از کتاب فلسفه پول به مناسبت ترجمه آن صد سال پس از مرگ زیمل: پول: خالص ترین صورت یک ابزار
را خلق می کند. زیمل در ایران نیز متفکری کاملا شناخته شده است و عمده آرای او در دانشگاه و بیرون از دانشگاه معرفی شده اند، هرچند ترجمه زیمل بیشتر محدود به مقالاتش یا شرح هایی درباره او بوده است. به تازگی مهم ترین اثر زیمل به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به فارسی ترجمه و منتشر شده است: فلسفه پول . ترجمه این کتاب به زبان فارسی صد سال پس از مرگ زیمل منتشر می شود، ترجمه ای که نیازمند ویرایش فارسی ...
شهید بهشتی دانشگاه ها را از قبضه چپ ها و لائیک ها بیرون آوردند
فعالیت ها و خدمات ایشان، حاصل عمری تلاش، نظم، دقت و جدیت در امور است. به همین دلیل هم دشمنان برای ترور شخصیت و سپس ترور فیزیکی ایشان بیش از هر کس دیگری سرمایه گذاری کردند. اگر این جنایت فجیع نبود و می توانستیم از وجود ایشان بهره مند شویم، بی تردید بسیاری از چالش ها و مشکلاتی که بعدها با آنها دست به گریبان شدیم، پیش نمی آمدند. توان بالای برنامه ریزی و مدیریت ایشان انصافاً کم نظیر و حتی می ...
تقویت حج می تواند در توسعه اقتصاد کشورهای اسلامی موثر واقع شود
.... آیت الله عالمی خاطر نشان کرد: در روایت داریم و الله علی الناس حج البیت من أستطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین. برای خدا حج آن خانه بر کسانی که قدرت رفتن به آن را داشته باشند واجب است. و هر که راه کفر پیش گیرد، بداند که خدا از جهانیان بی نیاز است. وی افزود: متاسفانه عده ای این شبهه را مطرح می کنند که چرا باید به حج برویم و این همه پول بی زبان را در شکم عرب ...
بدون حلال کردن حرام خدا می توانی جذاب بشوی!/ لغزش قلم قاضی کهنسال خطرناک تر است یا لغزش قلم یک عالم دینی؟
...> نکته سوم: لغزش قلم قاضی کهنسال خطرناک تر است یا لغزش قلم یک عالم دینی؟ نکته چهارم اینکه، در این اتفاقات که کار به قاضی و صدور حکم می رسد قطعا کم کاری یک عالم دینی وجود داشته است، شما در این ماجرا باید پاسخگو باشید نه منتقد. جناب حجت الاسلام شما دقیقا به چه چیزی معترضید؟ دستگیری این رقاص؟ یا پخش برنامه آن از صدا و سیما؟ بله پخش این برنامه از صدا و سیما یک اشتباه بزرگ ...
دیلتای رسالت خود را بنیان گذاری فلسفی علوم انسانی می داند
شروع شد و اشاره می کند که علوم طبیعی آهسته از متافیزیک جدا شده و علوم انسانی هم جدا خواهد شد اما بیشتر طول خواهد کشید. درویزه می گفت من می خواهم کانت تاریخ باشم و دیلتای تاریخیت را از مکتب تاریخ و از درویزه گرفته است. دیلتای در کتاب تشکل جهان تاریخی می گوید نقد عقل تاریخی مهم ترین وظیفه است و نقد عقل تاریخی یعنی فلسفه علوم انسانی. وی عنوان کرد: علوم انسانی فهم صورت بندی جهان تاریخی است ...
آشنایی با استنتاج استقرایی و استنتاج
شعار سال: قیاس و استقراء چیست؟ 1 - منطق دانان استدلال ها را دو دسته می کنند: استدلال قیاسی و استدلال استقرایی. یک نمونه استدلال (یا استنتاج) قیاسی، این است : همه فرانسوی ها پنیر دوست دارند میتران فرانسوی است بنابراین، میتران پنیر دوست دارد گزاره های اول و دوم را مقدمات استنتاج، و گزاره سوم را نتیجه می نامند. این استنتاج قیاسی است چون ویژگی اش این است که اگر مقدمات صادق باشند نتیجه هم ضرورتاً صادق است. به بیان دیگر، اگر این گزاره صادق باشد که همه فرانسوی ها پنیر دوست دارند، و اگر این گزار نیز صادق باشد که پیِر فرانسوی است، این نتیجه به دست می آید که پیِر به راستی پنیر دوس ...
ایدئولوژی دین؛ تکیه بر پرورش سرشت روحانی انسان/ روابط و نسبت های علم و دین
اندیشه و تفکر و قدرت ارزیابی از مجموع هستی بستگی دارد. جهان بینی هر مکتبی زیر ساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمار می رود. همه دین ها و آیین ها و مکتب ها و فلسفه های اجتماعی متکی بر نوعی جهان بینی بوده است. هدف هایی که یک مکتب عرضه می دارد و تعقیب آن ها دعوت می کند و راه و روش هایی که تعیین می کند و باید و نباید هایی که انتشار می دهد و مسئولیت هایی که به وجود می آورد همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان ...
امانتدار بیت المال
دکتر برای ما الگو و راهنما بود و حق مسئولیت همه مدیران تابعی از حق مسئولیتی بود که ایشان می پذیرفتند . * دکتر احمدی در 33 سال مسئولیت خود در سازمان سمت هرگز حق مأموریتی دریافت نکرد. اگر در مواردی امور اداری– آن هم در آغاز شگل گیری سمت - به جهت ناآشنایی با خلق و خوی دکتر احمدی مبلغی را به عنوان حق مأموریت در لیست های حقوق می آورد در مرحله پایانی که معمولاً لیست حقوق ها را خود دکتر ملاحظه ...
عابدینی: کدام مربی به اندازه کی روش تنش زا بود!؟
به گزارش "ورزش سه"، امیر عابدینی در مصاحبه با برنامه تهران ورزشی گفت: کار تیم ملی در جام جهانی قابل تقدیر بود اعتقاد دارم جام جهانی خوب و منظم و تمیزی برگزار شد. ما هم حضوری موفق اما با نقاط ضعف خاص خودمان داشتیم. فکر می کنم بهترین دستاورد ما هم حضور آقای فغانی در این بازی ها بود. اینکه ما چهار امتیاز توانستیم از گروه مان به دست بیاوریم نکته مهمی بود و در کل می توان گفت با ...