سایر منابع:
سایر خبرها
افشاگری احمدی مقدم سایه به سایه احمدی نژاد/ هجمه زنجیره ای به سیر وحدت در اصولگرایان
. شانه خالی کردن کار غلطی است حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از اصلاح طلبان استان مازندران از اندیشه امام خمینی (ره) روایت کردند. گروه سیاسی روزنامه مردم سالاری در انعکاس سخنان ایشان نوشت: همانطور که بارها گفته ام نباید به یک شیء کاریکاتوری نگاه کرد و باید توجه داشت که اسلام کاریکاتوری، امام کاریکاتوری را هم به همراه خواهد داشت. وی گفت: اگر تناسب ...
اگر بشریت درب خانه معرفت گشود از بنده خدا بی نیاز می شود
ها چند معبوده هستند و یک روز برای کسب رضایت این و روز دیگر برای کسب رضایت دیگری فعالیت می کنند و تنها چیزی که برایشان معنا مفهوم ندارد رضایت خالق او است. در ادامه حجت الاسلام علی روحانی مسؤول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کاشان نیز با اشاره به اینکه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان همه ساله برگزار می شود گفت: امسال یکصد و هفتاد نفر از اساتید دانشگاه کاشان برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند. وی افزود: طرح ضیافت اندیشه دانشگاه کاشان در دو موضوع اخلاق حرفه ای و معرفت شناسی به مدت یک هفته در دانشگاه کاشان برگزار می شود. ...
مشکلات آموزش و پرورش پشت سنگر ساماندهی / ریشه مشکلات در کندی عملکرد است
های خدماتی، این بار با رنگ و لعابی جدید برای جذب معلمان روزمزد دوره ندیده، خلأ کاهش 30 درصدی معلمان را پر کند که مجلس با تیزبینی و دور اندیشی لازم فعلا مانع واگذاری مدارس شده است. ثبات نظام آموزشی جدید نیازمند تدابیر ویژه است حاجی بابایی در رابطه با اجرای نظام جدید آموزشی کشور اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح استقرار نظام آموزشی جدید که با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی آغاز شد ...
دفاع روحانی ازطرح تحول سلامت/بازسازی چهره ایران در افکار عمومی
به گزارش شفاآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه و در ششمین روز از هفته دولت به پرسش های خبرنگاران داخلی و بین المللی پاسخ گفت. وی اظهارکرد: نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید را ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهم بگذارد. روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان ...
پس گردنی به روبرتو کارلوس شرط بندی بود/ درخواست ظریف از دولت/ واکنش زائری به حضور طلبه ها در شهربازی/ ...
موقت تهران در کارگاه نجاری اش در یکی از محله های قدیمی اصفهان در پاسخ به سوالی پیرامون جک هایی درباره پیامک های طولانی بودن عمر آیت الله جنتی گفت، ما موروثی این طوری هستیم. پدر بزرگ ما ملاهاشم جنتی هم ماشاءالله خیلی سرزنده و سر حال بود. توی محل می گفتند پدر و پسر برعکسند. تا پایان مجلس نهم "استیضاحی" نداریم "محمدحسین فرهنگی" عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با خبرنگار مجلس گروه ...
نقشه راه دولت یازدهم در سومین سال خدمت/ اقتصاد اصلی ترین اولویت
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس جمهور و اعضای هیات دولت روز چهارشنبه 4 شهریور ماه به مناسبت هفته دولت با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب طی سخنانی با اشاره به خدمات با ارزش دولت در یکسال گذشته چندین توصیه به دولتمردان در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بیان داشتند که این توصیه ها نقشه راه دولت را در سال سوم خدمت مشخص می کند. نقشه راه ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
و کارآفرینی در کشور بیان کرد. 37**مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس و وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات: تلاش دولت برای ایجاد آرامش جهانی درباره ایران و موفقیت های سیاسی قابل قدردانی است. 38**جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند: بزرگترین دستاوردهای دولت اقای روحانی در دو سال گذشته در امر سیاست خارجی و دیپلماسی بوده است که عینیت آن را می توان در توافق ...
وحدت اصولگرایان کلید خورد/ تحریم های جدید علیه ایران در دستور کار کنگره است/ معتبرسازی گزینه زیر میز ...
بررسی توافق هسته ای، در حال برنامه ریزی برای چند طرح جدید برای تحریم های جدید علیه ایران هستند. براساس این گزارش، طرح جدید تحریم های اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز پاییز به جریان خواهد افتاد. این طرح شبیه قانونی است که سناتورها مارک کرک و رابرات منندز در طول مذاکرات هسته ای ارائه کردند. طبق گفته چند تن از مشاوران سنا، کرک در حال حاضر سرگرم همکاری با مارکو روبیو به ...
سخنان صریح وزیر درباره متن و حاشیه ورزش در ایران
به گزارش ایسنا، وزیر ورزش و جوانان در گفت وگویی که به مناسبت هفته دولت با پایگاه اطلاع رسانی دولت انجام داده به تشریح عملکرد وزارت ورزش و جوانان و حاشیه های پیرامون آن پرداخته است. متن کامل این گفت وگو به این شرح است: اصلیتم ملایری است، اما در تهران خیابان ترقی، بعد از میدان امام حسین به دنیا آمدم. آن زمان پدربزرگ من ملایر بود، یک عزت الله خانی در ثبت احوال آنجا کار می کرد. پدربزرگم به ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
هاشمی و مسخره کردن شعار انتخابات آزاد
روند باید حداکثر بهره برداری را بکنند و از جمله مسائلی که حتما باید مراعات شود مسئله وحدت و برادری امت اسلام است . وی گفت : آنجا جای وحدت است و باید مراقب بود سخنی که اختلاف برانگیز باشد گفته نشود که گناهی بزرگ است و نباید حرکتی بشود که دلها از هم جدا شود این ضربه به اسلام است . آیت الله جنتی گفت : در آن جا شاید کتاب ها و جزواتی پخش کنند و سعی کنند شیعه را نسبت به برادران ...
روحانی: نیمه نخست راه دولت، ایجاد آرامش و ثبات در جامعه بود/ تصویب برجام در پارلمان برای ایران الزام می ...
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه و در ششمین روز از هفته دولت به پرسش های خبرنگاران داخلی و بین المللی پاسخ گفت. وی، نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید را ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهم بگذارد. روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: یاد ...
هواهای نفسانی آفت وحدت است
عقب بمانیم. رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با رد این نظر گفت: نمی شود بر سر دین با کسی مصالحه کرد و سر سوزنی کوتاه آمد. ما در امر دین حق مصلحت سنجی نداریم. این از تعالیم قرآن است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برابر دشمن نرمش نشان دادن خطر ایجاد می کند. آیت الله مصباح یزدی با طرح این پرسش که آیا ما باید فدای دین بشویم یا دین فدای ما گفت: پاسخ روشن است، باید ...
طباطبایی: توفیق در انتخابات مشروط به ارتباط با قواعد مدرن است/ امینی: موج منفی علیه هاشمی از سال 72 شروع ...
سیاست ورزی را بلد نباشید در جامعه غیر از آنچه هستید معرفی می شوید و مردم درباره شما غیر از آنچه که بودید قضاوت می کنند. من فکر می کنم راجع به آقای قالیباف در سال 92 این اتفاق افتاد. وی خاطرنشان کرد: یعنی نه آن چنانی که بود طرح شد و نه توانست مانع از این شود که آن چنان که نیست طرح شود. ماجرای مناظره سوم انتخابات و بحث گازانبر آقای قالیباف را در موقعیتی اجتماعی قرار داد که در برابر آزادی و ...
تریبون مداحی نباید به سیاست آلوده شود
پایگاه خبری و تحلیلی جمهوریت: مجتبی توانگر، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به تازگی از توصیه مهم مداح معروف کشور برای وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش رو خبر داد. وی با اشاره به گفتگویش با سعید حدادیان گفت که این مداح معروف نسبت به تحرکات اخیر اصلاح طلبان برای انتخابات هشدار داد و تاکید کرد که اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات آتی هچون سال 92 عمل کنند، قطعا شکست خواهند ...
جنس مدیران سیاسی استان از جنس اصلاح طلبی است
محور توسعه تعریف شده بود؛ گردشگری و کشاورزی که ما در کنار اینها، دو مورد دیگر، یکی تجارت خارجی و یکی هم صنایع دانش بنیان را اضافه کردیم. در دولت گذشته بخش کشت و صنعت دشت مغان دچار مشکلاتی جدی شد. چه کاری برای رفع این عقب ماندگی انجام داده اید؟ در شمال استان بعد از سفر آقای روحانی قرار شد یک میلیارددلار به اراضی پایین سد خداآفرین اختصاص داده شود؛ یعنی با این طرح 83 هزار هکتار به ...
هفتمین همایش میلاد امام رضا (ع) در مرو برگزار شد
محبت قلبی کافی نیست؛ بلکه می بایست در عمل نیز باید در تمام امور اجتماعی و شخصی از آن بزرگواران تبعیت کرد و نتیجه آن، این می شود که در جمع مسلمانان یک هماهنگی و وحدت بی قرینی حاصل خواهد شد. در ادامه حجت الاسلام طباطبایی، امام جعمه قوچان نیز در سخنانی با بیان اینکه به امام رضا (ع)، امام رئوف یعنی امام مهربانی ها و امام خوبی ها و زیبایی ها و امام صلح و آشتی گفته می شود، گفت: این القاب به ...
سبد خالی مولاوردی و هزاران وعده عمل نشده!
به گزارش موج رسا , به نقل از طنین یاس ، در حالی "شهیندخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت یازدهم - در گفت وگو با خبرگزاری فارس- در هفته دولت به عملکرد خود در دو سال گذشته در حوزه زنان نمره 50 می دهد که سیاست گذاری و عملکرد او از سوی بخش عظیمی از جامعه بانوان چندان مورد عنایت قرار نگرفته و حتی مورد انتقاد شدید نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. رویکرد ...
برجام ، نتیجه ایستادگی ملت و تلاش مذاکره کنندگان بود
نداشتند بیمه کرده و 10 میلیون دفترچه بیمه برای تحت پوشش این افراد صادر شده است. امروز به وحدت نیاز داریم رئیس جمهور گفت: دولت در زمینه سلامت، بهداشت و همچنین باری که بر دوش مردم از لحاظ هزینه درمان است، این بار را روز به روز کاهش خواهد داد. آقای روحانی افزود: شما دیدیدکه هزینه 37 درصدی بر دوش مردم بود و ما آن را به طور متوسط به زیر 5 درصد کاهش دادیم و انشاء الله طرح تحول ...
تکیه بر شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری ضروری و اشتغال آفرین است
سال گذشته تشکر و قدردانی کردند و با اشاره به گزارش تعدادی از وزرا در این دیدار، افزودند: گزارشهایی که امروز بیان شد خوب و مناسب بود و باید به اطلاع مردم رسانده شود. حضرت آیت الله خامنه ای در عین حال این نکته را نیز متذکر شدند که گزارشهای مسئولان باید بگونه ای باشد که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود، تصدیق کنند. ایشان در ادامه به برخی اقدامات مثبت دولت اشاره کردند و گفتند: کاهش ...
جشن سالروز میلاد امام رضا (ع) در خارج از کشور برگزار شد
.... حجت الاسلام شاکری در بخش اول سخنان خود گفت: یکی از القاب حضرت عالم آل محمد (ص) است مه به این جهت متصف به این لقب گردیدند که در زمان خلافتش مامون جلسات علمی را با حضور علمای سایر ادیان و مذاهب ترتیب میداد و از امام (ع) هم میخواست در این جلسات (با این نیت امام مورد استهزاء قرار گیرد) شرکت نماید. غافل از اینکه امام تنها مسی بود که می توانست تمامی سوالات را پاسخ دهد و این دیگران بودند که ...
از برادری شیطان تا ارائه تصویر انحرافی از تشیع
؟ یزید! اولین مجلس روضه و نوحه را یزید برقرار کرد، اولین روضه حقیقی را زینب سلام الله خواند، ما دو تا روضه داریم، روضه یزیدی و روضه زینبی، همین الان هم هردوی آن وجود دارد. در بین جامعه شیعه و در ایران هم ما دو روضه خوانی داریم. دو تیپ مداح و روضه خوان داریم، یک عده کسانی هستند که به تعبیر امام(ره) اسلام آمریکایی و به تعبیر رهبری شیعه انگلیسی اند و باید مراقب تشیع انگلیسی که با شبکه های ماهواره ای از ...
برگزاری انتخابات الکترونیک/افتتاح مرکز ملی مدیریت رخدادها و بحران کشور
...، و قم به صورت ویدئوکنفرانس با وزیر کشور گفتگو کرده اند. مسجد جایگاه احزاب و گروههای سیاسی نیست عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری امروز دوشنبه 2 شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری که مبنی بر اینکه رییس جمهور گفته اند مسجد پایگاه احزاب نیست و در همین راستا یکی از مداحان اعلام کرده است که می خواهند در انتخابات لیست ارایه دهند و اقدام وزارت ...
سفر 80 مسول برای توسعه استان فارس
... * نایب رییس اول مجلس و آیین بزرگداشت شاهچراغ (ع) حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی یازدهم شهریور 93 وی گفت : امروز کشور جمهوری اسلامی نماد امنیت، استقلال، آزادی و مردم سالاری مبتنی بر آموزه های دینی در منطقه و جهان است. ابوترابی در ویژه برنامه بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در شیراز حضور یافت. * معاون عمرانی وزیر کشور و ...
انصاری صلاح نمایندگان را گفت
(مجید انصاری صلاح نمایندگان را گفت)عنوان سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد به قلم(سید علیرضا کریمی)است که در آن می خوانید: چند روز پیش مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفته بود: نمایندگان مجلس به جای استیضاح وزرا به طرح ها و لوایح عقب افتاده برسند. جستاری در متن این گفتگو گواه می دهد که وی نه به نمایندگان توهین نموده و نه از آنان خواسته ای غیرمنطقی داشته است و حتی می توان گفت به نوعی راه ...
صدور پروانه فعالیت حزب ندای ایرانیان/دیدار هاشمی رفسنجانی و آیت الله شبیری زنجانی
اصولگرایی بحث و تبادل نظر کردند. در این جلسه مقرر شد در مواردی که در بین گروه های اصولگرا نظرهای متفاوتی روی مصادیق باشد، در صورتی که هر سه نفر بنا بر حجت شرعی و فارغ از مسئولیت ها و جایگاه خود، به اولویت شخصی رسیدند، اظهار نظر کنند. عقلانیت را مقدم بر هر نوع افراط و تفریط حتی در جبهه اصولگرا می دانیم حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری ...
تدبیر دولت در کاهش هزینه بیماران و حضور 52 مقام بلند پایه در 37 شهر
مشاور رییس جمهوری در همدان حضور یافتند. در جریان این سفر یک روزه نمایندگان دکتر حسن روحانی به منظور بررسی مشکلات مردم، افتتاح تعدادی طرح و شرکت در شورای اداری عازم شهرستان های همدان شدند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات به شهرستان تویسرکان و حمید چیت چیان وزیر نیرو به شهرستان رزن رفتند. محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان برای افتتاح دو طرح عمرانی ورزشی و حضور در ...
تنها سخنران سه ضلعی اصولگرایی
.... این در حالی است که اصولگرایان تاکنون تنها و فقط از جامعتین به عنوان محور وحدت سخن گفته اند و مصباحی مقدم ، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، صراحتا گفته است که شق سومی را قبول ندارند. او گفته بود: این یک ادعاست و نه چیزی بیشتر. من موضع جامعه روحانیت مبارز را به صورت قاطع می گویم. بنای ما بر این است که در قالب دو جامعه مسائل را پیش ببریم و ضلع سومی را قبول نداریم . حجت الاسلام ابراهیمی، عضو جامعه ...
بیانات رهبرانقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت
شما [رفتید]. (زابل را نرفتید؟ بله، پس زابل را هم حتماً بروید؛ خوب شد که گفتیم.) اینها حتماً کارهای خوبی است که انجام گرفته. : مسئله ی هسته ای هم همین جور. حالا ما درباره ی مسئله ی هسته ای تا حالا خیلی حرف زدیم، مطالب زیادی گفته ایم و شنیده ایم و آنچه مهم است این است که این مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند، چون بالاخره خود کِش دادنِ مذاکرات یک مسئله ای بود و توانستند سر این مسئله را ...
تهران: دشمن در پی نفوذ پس از توافق است/مشهد: آمریکا در راستای توافق، خواب براندازی نظام را می بیند/قم: ...
خارجی حساب می کنیم اما حالا این برجام، درباره برجام حرف زیاد زده شده اما آنکه در ارتباطات، در رفت و آمدها و بعضی حرکت ها دارد احساس می شود، ما را واقعا وحشت زده می کند، نه ما وحشت زده بشویم و نه مردم نگران باشند، مقام معظم رهبری در جلسه ای که هیات دولت در خدمتشان داشتند، این مطلب را به عنوان نگرانی خودشان در آن جلسه مطرح کردند که آمریکا دشمن ما است، اسرائیل دشمن ماست آن هم نه دشمنی که دشمنی اش در ...