سایر خبرها
خسرو حیدری: کی روش گفت شما شاگردان من نیستید/ گویا همیشه پای فغانی در میان است!
موضوع بر روی روحیه ما تاثیر منفی می گذاشت. واقعیت ماجرا این بود که ما سال خوبی را نداشتیم و خود من هم در نیم فصل دوم خیلی بازی های خوبی را نتوانستم برای استقلال انجام دهم. دلیل این موضوع نیز مسائل مختلفی می توانست باشد. انتقاد از ملی پوشان در فصل قبل روی کار ما تاثیر گذاشت * بعد روانی چطور؟ بعد روانی که تاثیرات بسیار بیشتری داشت. فشاری بر روی بازیکنان ملی پوش ایجاد شده بود ...
برخی حواشی جالب بازی فوتبال ستارگان
. کارلوس، مدافع پیشین رئال مادرید در دقیقه 24 بازی با ضربه ایستگاهی رعدآسا دروازه منتخب ایران را گشود و هم تیمی پیشین او یعنی لوئیز فیگو هم با گلزنی اش در ادامه اختلاف را به دو گل رساند. پائولتا که در سال 2011 از دوران بازیگری اعلام بازنشستگی کرد پیش از پایان نیمه اول گل سوم ستارگان جهان را به ثمر رساند تا اطمینان حاصل شود که او در تیم برنده این بازی در تهران قرار دارد. عواید حاصل از این بازی در ایران به ...
والیبال زیر 23 سال ایران به آرژانتین هم باخت
سایت فدراسیون والیبال نوشت: تیم والیبال زیر 23 سال ایران در اولین دیدار خود برای کسب عنوان پنجم تا هشتمی رقابت های قهرمانی جهان از ساعت 12:30 امروز، یکشنبه رو در روی آرژانتین، تیم قدرتمند گروه B رفت که با بدشانسی نتوانستند به دور نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کند و این تیم سابقه پیروزی مقابل برزیل را در دور مقدماتی دارد. هر دو تیم شانس حضور در نیمه نهایی را داشتند اما با بدشانسی راهی دیدار ...
نقش امام رضا(ع) در تمدن اسلامی
...> 21. سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات چاپ دوم، قم، مدرسین 1415 ص 409. 22. عطاردی، پیشین، ج 1، ص 48 و 76. 23. طه:121. 24. عطاردی، پیشین، ج 1، ص 410 417. 25. همان ص 417. 26. سبحانی جعفر، پیشین، ص 506 505. 27. شکور، محمد جواد، تاریخ شیعه و فرقه های اسلام چاپ سوم، تهران، اشراقی، 1362 ص 46. 28. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا ...
بازتاب ستاره بازی در ایران
به گزارش بی باک، برای اولین بار بود که تیمی متشکل از ستاره های فوتبال جهان به ایران آمده بودند تا با ستاره های فوتبال ایران بازی کنند. درواقع در 20 سال گذشته در فوتبال ایران فقط تیم پیش کسوتان میلان به تهران آمده بود و مقابل پیش کسوتان پرسپولیس بازی کرده بود. بااین حال حضور ستارگان فوتبال جهان با حواشی و ناهماهنگی هایی همراه بود؛ از تعویض هتل تیم ستارگان جهان به دلیل عدم رضایت میشل سالگادو گرفته ...
الفبای یک دعوای درست و حسابی
هدی ارحامی در پنجره مهرخانه نوشت: تصویری که اکثر ما قبل از ازدواج از زندگی مشترک داریم، حکایت این شعر معروف "همه چی آرومه” است. فکر می کنیم همیشه صلح وصفا در رابطه برقرار است و هیچ گاه دعوا نمی کنیم، اما زمانی که با حقیقت ازدواج روبه رو شده و مجبور می شویم تا در مورد هر مسئله ای با همسرمان صحبت کرده و به اختلاف نظر برخورد می کنیم، آن تصویر فانتزی و رؤیایی، به یک بار فروریخته و ما با ...
جلوی انتشار هر اطلاعاتی که فساد را عریان کند؛ می گیرند
دو بند است: بند اول– تکلیف به انتشار و بند دوم: گزارش واحد اطلاع رسانی به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات.. در ماده 10در همین فصل سوم می گوید: هریک از موسسات عمومی باید جز در مواردی که اطلاعات دارای طبقه بندی می باشد، در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی دست کم به طور سالانه، اطلاعات عمومی که شامل عملکرد و ترازنامه (بیلان) خود را با استفاده از امکانات رایانه ای و حتی الامکان در ...
آداب خرید و فروش اسلامی
واسطه گری و خدمات رسانی، احتکار می کند یا بیش از اندازه بر مزد خدمات و یا سود خود می افزاید که حتی از درآمدهای تولیدکننده بیشتر است بی آنکه هزینه آنچنانی را متحمل شده باشد، چنین کسی از دایره عدالت و انصاف بیرون بوده و از مصادیق قاسطین (ظلم کنندگان) شمرده می شود. از حضرت رسول(ص) روایت شده است که فرمود: کسی که خرید و فروش می کند، روزی خود را به دست می آورد و کسی که کالای (مورد نیاز مردم) را برای گران ...
طارمی باید به اروپا فکر کند
بازی دوستانه دست دادیم و لحظه ای خوش و بش کردیم. شنیدیم ژاوی هنوز هم آماده است. چه جور هم! ژاوی دو گل به ما زد تا تیمش در این دیدار تدارکاتی 5 بر 3 مقابل ما برنده شود. همه بازیکنان السد بودند؟ ملی پوشان السد نبودند ولی باز هم السد تیم گردن کلفتی است. ژاوی هم نمایش فوق العاده ای ارائه داد و ثابت کرد هنوز تمام نشده است. البته ما هم تیم تازه لیگ برتری شده و ...
کفاشیان: متوجه منظور کی روش نشدم
باید جدی بگیریم و تیمی را در گروه مان آسان نگیریم و فکر کنیم که راحت صعود می کنیم. باید با هند و گوام بازی کنیم که سفر به این کشورها مشکلات خاص خودش را دارد. گرفتن ویزای گوام خودش یک دردسر بزرگ است و اینها مسائلی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم. رقابت در آسیا سخت است و هیچ کجای دنیا و به خصوص در آسیا روی هیچ رشته ای به اندازه فوتبال سرمایه گذاری نمی شود و تمام کشورها حتی آنهایی که روی ...
والیبال زیر 23 سال جهان: پیروزی ایران مقابل مصر
رقابت می کرد. ملی پوشان ایران در ست های دوم و چهارم این مسابقه 25 بر 22 و 26 بر 24 مغلوب مصر شدند، اما در ست های اول، سوم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 17، 25 بر 12 و 15 بر 9 به پیروزی رسیدند تا با کسب 8 امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه سوم گروه به کار خود در دور مقدماتی پایان دهند.
نگاهی به خاص ترین های بازار لوکس فروشی
میلیون کیلومتر را از سیاره مریخ طی کرده است. این سنگ، قدیمی ترین و با ارزش ترین سنگ شناخته شده در کل منظومه شمسی است که در طراحی های این ساعت ها به کار رفته و 4 میلیارد و 566 میلیون سال قدمت دارد. البته در بعضی از این ساعت ها سنگ های قمری آمده از کره ماه هم به کار گرفته شده اند و آنها را آنچنان خاص کرده اند که عمدتاً در موزه ها به نمایش گذاشته می شود. در صفحه نمایش یک ساعت مچی مردانه ...
آموزه های دین در سلامت انتخابات براساس آراء
، به معنای مجموعه آموزه هایی است که شأن پرستش دارند و از طرف خدا و به وسیله پیامبران الهی برای هدایت مردم آمده اند و چون از صفت خطاناپذیر برخوردار است، به معنای مطلق طاعت، جزا و پاداش نیز به کار رفته است؛ (قرشی، 1364: 380) یعنی همان شریعت که واجب الاطاعه و صراط مستقیم است. (انعام / 161) آنچه در این مدل هدایت مابعدالطبیعی قابل تامل است، شان فراعقلی و ضمانت اجرایی آن، مخصوصاً در یک نظام آرمانی و ...
سید قطب که بود؟
الهضیبی دستگیر و به پانزده سال زندان محکوم شود. پس از صدور حکم، وی را به زندان قدیم لیمان طره که قدمتی پانصدساله دارد، منتقل کردند. پس از پنج سال محکومیت، سید در زندان بیمار شد و بیم مرگ وی می رفت؛ از این رو مسؤولان اخوان المسلمین مصر با دبیر این جمعیت در عراق به نام أمجد زهاوی تماس گرفتند و به او توصیه کردند عبدالسلام عارف، رئیس جمهور وقت عراق را واسطه قرار دهد که جمال ...
دست روحانی برای برآوردن تمام وعده هایش باز نیست
دولت در چه شرایطی به سر می برده است؟ در سال های دولت قبل نیروی انسانی ناکارآمد و غیرکارشناس به شکل های مختلف وارد بدنه دولت شده و برنامه پنجم توسعه روی زمین مانده بود و به نوعی انحراف از آن در دولت قبل رخ داده بود، نگاه کارشناسی به کلی از بین رفته بود و سیاست های پوپولیستی و عوام زدگی در رفتارهای دولت مشاهده می شد. در صحنه بین المللی هم شرایط مطلوبی برای ایران وجود نداشت و چهره ایران یک چهره ...
خیلی ها نباید برای مدتی شعر بنویسند
بینیم که در دهه 40 بیشتر دانشجویان ادبیات جریان های شعری را دنبال می کردند، اما الان دیگر این را نمی بینیم. شاید مسائل اقتصادی، بزرگ شدن شهرها و عوامل بسیار زیاد دیگری باعث شده که از مخاطب شعر کاسته شود و دیگر مثل گذشته خواننده نداشته باشد. به طور کلی در طول این سال ها ادبیات مخاطبانش را از دست داده است. ایسنا: این ناشی از وضعیت بیرونی شعر است؟ یعنی فکر می کنید اساسا زندگی به سمتی رفته ...
هاشمی و مسخره کردن شعار انتخابات آزاد
دستشان درکار است خودشان می توانند ببینند. رژیم بهانه خوبی دستش آمد و به مامورینش میدان داد و آنها هم با نهایت قساوت افتادند به جان نیروهای موتلفه و روحانیت و کشف کردند سازمان را و به کلی متلاشی کردند که متفرقه هایشان به صورت های مختلف کار می کردند. آقای خامنه ای که ایشان از بیست و چند سال پیش در همه کارهای مبارزه با هم بودیم ، من در دنیا هیچ وقت مثلا یک آدم خوب از امام گذشتیم یک آدم خوب که ...
دیر ازدواج کردن و مشکلات جنسی
بالاتر ازدواج می کنند، شخصیت آنها شکل گرفته است و ناسازگاری در آنها بیشتر و انعطاف کمتر است. هر چند از سوی دیگر دیگر زوج هایی که در سن بالا زندگی مشترک را آغاز کرده اند به خاطر شناخت بهتر از خود و نیازهای درونی یکدیگر، مشکلات عاطفی کمتری دارند. مشکلات جنسی در ازدواج های سن بالا، اکثر مشکلات زوجین، مشکل جنسی و عدم درک متقابل در این حوزه رفتاری ا ست، چرا که سال های ...
سقوط یک پله ای تیم ملی والیبال در رنکینگ جهانی
باشگاه دینامو مسکو مقابل تیم ملی روسیه صف آرایی کرد. ملی پوشان کشورمان که در دو بازی دوستانه گذشته خود در این اردو در پنج ست متوالی هلند را شکست داده بودند و یک بار هم برابر روسیه نیز یک پیروزی سه بر دو کسب کرده بودند، در این دیدار دوباره سه بر دو روسیه را شکست دادند. ملی پوشان ایران در ست های دوم، سوم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 23، 29 بر 27 و 15 بر 13 به پیروزی رسیدند و در ست های اول و چهارم ...
پیروزی شاگردان اکبری مقابل مصر
...، تیم ملی والیبال زیر 23 سال ایران از ساعت 17 امروز در آخرین دیدار مرحله گروهی خود به مصاف تیم ملی زیر 23 سال مصر رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد. در ادامه دیدارهای روز پنجم رقابت های والیبال قهرمانی زیر 23 سال مردان جهان، ملی پوشان کشورمان که صعود به جمع 4 تیم نهایی را از دست داده بودند، مقابل تیم ملی والیبال مصر به میدان رفتند. تیم ایران در ست نخست ...
میناوند: بعضی از کارها لوث شده است
کاملا مشخص است یک مربی بابرنامه بالاسر تیم است، وقتی تیم می برد و نتیجه می گیرد می توان انتقاد سازنده و بدون غرض داشت و انتقادی که این روزها من به این تیم دارم، به غیر از مشکل خط دفاعی سرخ پوشان در این موضوع است که وقتی مثلا در بازی مقابل فولاد سرخ پوشان گلزنی کردند دیگر عطشی به این کار نداشتند و در دو سه مورد می توانستند با کمی از خودگذشتگی و یا عطش گلزنی، تعداد گل های تیم را بالا ببرند. من این موضوع ...
ایران با شکست مصر دور مقدماتی را به پایان برد/ کوبا صدرنشین ماند
به گزارش ایرنا، مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال مردان جهان از دوم شهریورماه با حضور 12 تیم در دو گروه مقدماتی در دبی آغاز شده است. تیم والیبال زیر 23 سال ایران در پنجمین و آخرین دیدار خود در دور مقدماتی به مصاف مصر رفت و این تیم را سه بر دو از پیش رو برداشت. ملی پوشان ایران در ست های دوم و چهارم این مسابقه 25 بر 22 و 26 بر 24 مغلوب مصر شدند، اما در ست های اول، سوم و پنجم به ترتیب ...
پیروزی بسکتبالیست های ایران مقابل کره جنوبی در ویلیام جونز
سی و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال جام ویلیام جونز تایوان از دیروز آغاز شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان در اولین دیدار خود موفق شد مقابل کره جنوبی به برتری 77 بر 46 برسد. بسکتبالیست های ایران در این بازی ابتدا در کوارتر اول نتیجه را با حساب 14 بر 12 به حریف خود واگذار کردند اما در ادامه موفق شدند نیمه اول را با حساب 36 بر 22 به سود خود خاتمه دهند و در پایان کوارتر سوم نیز بازی را 57 بر 38 به سود خود ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
در چشم بر هم زدنی یک نیمه گذشت و از شهریور 94 رسماً زنگ آغاز نیمه دوم حیات دولت اعتدال به صدا درآمد. در حالی سومین هفته دولت روحانی آغاز می شود که افراد و رسانه ها هر کدام از ظن خود کارنامه دولتی که با عنوان تدبیر و امید آمد را بررسی کرده اند . به گزارش ایران خبر ،خود دولت، در آستانه ورود به سال سوم فعالیت های خود، روی بخش هایی از عملکرد اقتصادی اش ذره بین گذاشته و آمار برخی از ...
فرامرز نقیبی
، زمین پادگان تغییر کاربری داده شود که سهم شهرداری ساری 40 درصد از کل زمین که 95هزار مترمربع است ، می شد. این لایحه شهردار در شورای شهر و کمیسیون ماده 5 استانداری به ریاست مهندس هاشمی معاون عمرانی وقت استانداری به تصویب رسید . ولی این اتفاق با تغییر شهردار و آمدن مهدی عبوری همزمان شد. عبوری در ابتدا مخالف تغییر کاربری بود و اعتقاد داشت شهرداری کل زمین را از ارتش خریداری کند. لذا پیشنهاد 67میلیارد ...
معصومین،نمی خواهندگناه کنند یا نمی توانند؟
دیگر این که چه زمانی هست. یعنی زمان و مکان در این مطلب نقش دارد. گاهی مکان، مکانی ا ست که انسان را به خطورات الهی می برد، مثال می زنم، در مثال مناقشه نیست، شما ببینید مگر می شود وقتی به حرم ثامن الحجج(علیه آلاف التّحیّه و الثّناء) می روید، در آن جایگاه طهارت، فکرتان، فکر زشتی بشود!؟ خیر، در آن جا حال، حال دعاست، حال، حال مناجات است، وضع، وضع دیگری است. لذا مکان، اثر دارد. امّا یک مکانی رفته ای که ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
10 فرد مهم در پسِ چهره های معروف تاریخ
1- مشاور چنگیزخان مغول: یِلو چوکای چهره ای ناشناخته در کیان نام های سازنده ی دستگاه عریض و طویل چنگیزخان مغول است.او خود یک مغول نبود و نسب ش به عشایر خیتان می رسید و در چین بزرگ شده بود. او به دست مغول ها اسیر شد و در 28 سالگی، به حضور خان مغول برده شد. چنگیز خان به سرعت تحت تأثیر دانش گسترده ی او در موضوعات مختلف و استعداد اداری اش قرار گرفت. به خاطر ریش بلندش، مغول ها به او لقب اورتو ساقال دادند. او به زودی یکی از مشاوران بلندپایه ی چنگیزخان گردید. از اقدامات مهم چوکای این بود که مغول ها را مت ...
مخالفان و موافقان شریعتی را ناشناخته نگه داشته اند
چکیده مخالفان و موافقان شریعتی را ناشناخته نگه داشته اند : پس از انتشار گزارشی از موافقان و مخالفان دکتر شریعتی با تیتر برخی از چهره های دلسوز نظام در تماس با خواستار انتشار کامل نظرات حضرت آیت الله خامنه ای درباره دکتر علی شریعتی شدند ...
احتمالا خداداد با مجیدی شوخی کرده!
چه تیمی بازی دارید؟ هنوز نماینده شهری که باید با آن مسابقه دهیم مشخص نشده اما تا جایی که اطلاع دارم باید به مصاف برنده نماینده خلخال و مقاومت تهران برویم. این بازی 20 شهریور برگزار می شود و پس از آن با تراکتور در لیگ بازی داریم. *تراکتوری که اوضاع آشفته ای هم دارد. شروع دوباره لیگ با دیدار مقابل تراکتور به سود سپاهان خواهد بود؟ من بارها یادآوری کرده ام که بازی در ...