سایر منابع:
سایر خبرها
سن اعتیاد دختران به 13سال رسید
برنامه جامع امور زنان و خانواده حرکتهای خود را تنظیم کنیم و ضمن شناسایی مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اولویتها را تشخیص دهیم و الان رسیدیم به مرحله ای که بتوانیم چندین طرح ملی داشته باشیم. پس مشخص شده 3-4 مطالبه اصلی زنان چیست؟ اولا ما اطلس وضعیت زنان را بر اساس آسیبهای اجتماعی در استانها، فراوانی، گسترده و تنوع آنها تنظیم کردیم. 31 گزارش استانی را تجمیع کردیم که شاخصهای ...
راه عبور از مشکلات صنعت خودرو - سید محمد بیاتیان*
فکر ارتقای کیفیت نیست. تا زمانی که قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری نشود، نمی توان انتظار داشت کیفیت خودرو تقویت شود. از طرف دیگر اگر ما معتقدیم اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش حل مشکلات اقتصادی است نمی توانیم صنعت مهمی مانند خودروسازی را به حال خود رها کنیم تا این صنعت وارد حاشیه شود. آسیب به صنعت خودرو آسیب به اشتغال و تولید ملی است. بنابراین حالا که تعامل ایران با کشورهای دیگر بیشتر ...
45 هزار مسکن برای مددجویان بهزیستی در دست احداث است/ توانمندسازی افراد تحت پوشش اولویت بهزیستی است
های سازمان بهزیستی است که در این راستا سال گذشته برای 40 هزار نفر در کشور شغل ایجاد کردیم و در سال جاری نیز تاکنون برای 9 هزار نفر شغل ایجاد شده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور با عنوان اینکه امسال 21 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مسکن مددجویان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: برای خانواده های دارای دو معلول به بالا 10 هزار واحد مسکن در شهرها و هشت هزار واحد نیز در روستاها ساخته می شود ...
نعمت زاده: نگفتم هر کس خودروی داخلی نخرد، ضدانقلاب است
...: اگر خام فروشی داریم دلیل آن این است که مراحل بعدی بهره برداری هنوز راه اندازی نشده است و با راه اندازی خط تولید و بهره برداری از مواد خام تا آخر سال 95 می توانیم جلوگیری صد در صدی از خام فروشی داشته باشیم. نعمت زاده افزود: در دولت یازدهم بیش از 8 هزار واحد تولیدی به بهره برداری رسیده که به واسطه آن 100 هزار اشتغال ایجاد شده است و در این بین بانک صنعت ومعدن سهم بسزایی در گشایشهای ...
رشد 7 برابری صادرات فرآورده های خام دامی یزد در دولت تدبیر و امید
، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی از مزرعه تا سفره اظهار کرد : سالانه بیش از 10 میلیون قطعه مرغ و 290 هزار دام سبک و سنگین از نخستین مراحل پرورش تا مراحل پس از کشتار تحت مراقبت و پایش این اداره کل قرار می گیرد. این مسوول اضافه کرد : در همین زمینه طرح بارکد گذاری لاشه های مرغ در محل کشتارگاه های طیور استان یزد اجرایی شده است. مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت : بزودی با اجرای طرح پیش سردگذاری ...
گزیده های خبری استان گلستان
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: دولت ایجاد پنج منطقه آزاد اقتصادی جدید در کشور را تصویب کرده و بزودی فعالیت این مناطق آغاز خواهد شد. اکبر ترکان در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه شمال آمل به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه آزاد اینچه برون، جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل در دولت تصویب شده و هدف گذاری برای صادرات به بازار کشورهای همسایه و هم مرز با این مناطق مشخص شده است. وی از منطقه آزاد اینچه برون به عنوان یکی از مناطق مهم آزاد در شمال کشور یاد کرد و ادامه داد: بعد از ...
بخش کشاورزی از نسخه های اصلی افزایش مقاومت اقتصاد است
صدای صنعت- مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی ایران گفت: بخش کشاورزی یکی از اصلی ترین نسخه های افزایش مقاومت اقتصاد کشور است که با کمترین وابستگی به خارج می تواند با استفاده از تولیدات داخلی و نیروی انسانی اتکا به خارج را کاهش دهد. سید نظام الدین سجادی روز پنجشنبه در آیین راه اندازی شعبه شرکت شهرک های کشاورزی در جنوب کرمان افزود: کشور ما هیچ راهی جز پرداختن به کشاورزی ندارد و همه مسوولان ...
توسعه کشت گلخانه ای، استفاده از بذرهای زودرس و کشت نشاء راه های کاهش مصرف آب
حجتی روز پنجشنبه در استان سمنان از چند پروژه در دست احداث، بهره برداری شده بازدید کرد. پروژه واحد تولیدی مرغ تخمگذار زرین دشت سمنان نیز با حضور وزیر جهادکشاورزی افتتاح شد که با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال، 20 نفر اشتغالزایی و سالانه ظرفیت تولید 140 هزار قطعه و تولید دو هزار و 590 تخم مرغ در هر دوره را دارد. ...
افتتاح بزرگترین مرغداری استان سمنان/بازدید از باغ زیتون 12هکتاری
تمامی دستگاه های اتوماتیک با هدف خودکفایی تولید تخم مرغ، اشتغال زایی طرح های صنعتی، امنیت غذایی و حمایت از تولید درون استانی به بهره برداری رسید. باغ 12 هکتاری زیتون سمنان دومین مقصد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یکروزه به این شهرستان بود این باغ پرورش زیتون بیش از شش هزار و 400 اصله نهال زیتون را در خود جای داده است و هدف از ایجاد آن اشاعه فرهنگ تغییر الگوی کشت به سوی محصولات کم آب عنوان ...
وزیر جهاد کشاورزی مرغداری 140 هزار قطعه ای را در سمنان افتتاح کرد
پنجشنبه 12 شهریور 1394 مرغداری 140 هزار قطعه ای سمنان با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از فارس، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به همراه تنی چند از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی، مرغداری 140 هزار قطعه ای سمنان را افتتاح کرد. مرغداری پرورش مرغ تخم گذار 140هزار قطعه ای زرین دشت سمنان با حضور وزیر جهاد کشاورزی و ...
82 واحد پرورش شترمرغ در کشور فعالیت می کنند
معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از 82 واحد پرورش شترمرغ در استان های مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند. وی تصریح کرد: این واحدها به فعالیت و پرورش شترمرغ می پردازند و اشتغال خوبی نیز ایجاد کرده اند؛ واحدهای پرورش شترمرغ کشور، ظرفیتی معادل 6 هزار و 415 قطعه دارند که تلاش می شود این رقم بیش از پیش افزایش یابد. معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ...
وزیر جهاد کشاورزی وارد سمنان شد/ بررسی زنجیره تولیدات کشاورزی
: علاوه بر بازدید کشتارگاه صنعتی طیور در ایوانکی، دیدار با سرمایه گذاران و مسئولان واحد پرورش شترمرغ در ایوانکی و بازدید از طرح سیلوی 100 هزار تنی گرمسار ازجمله برنامه های سفر حجتی به گرمسار و ایوانکی بود. میرعماد بیان کرد: بازدید از سیستم آبیاری قطره ای و بارانی شرکت کشت و صنعت نسیم، بازدید از باغ زیتون در منطقه فرودگاه سمنان، بازدید از آبخیزداری حوزه شهید شاهچراغی در فولاد محله و بازدید از ...
نعمت زاده از توضیح درباره ثروتش طفره رفت
با 50 درصد افزایش تولید خودرو در کشور، قطعه سازان 50 هزار نیرو استخدام کردند اظهار داشت: خودروسازی بین 18 تا 19 درصد ارزش افزوده ایجاد می کند، 3/5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور و 12 درصد اشتغال بخش صنعت به خودروسازی اختصاص دارد که همه اینها نشان می دهد باید از تولید داخلی و ملی حمایت کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم تاکید کرد: بنده با کمپین نخریدن کالای داخلی مخالف و معتقدم به جای این ...
خشونت علیه بانوان، سوء رفتاری که مخفی مانده + نظر کاربران
چگونه نیاز مالی خود را اثبات کند؟ ایشان گفته اند استفاده از سرمایه انسانی زنان فقط اشتغال نیست میتواند فعالیت اجتماعی بدون پول! باشد و دولت اینگونه از زنان استفاده کند! اینهم فقط برازنده خانوم های مرفه بی درد است که فعالیت شغلیشان فقط با هدف سرگرمی است و نه تنها پولی از این راه در نمیاورند بلکه حاضرند هزینه ای هم بدهند بابتش مثل هزینه رفت وآمد.... وگرنه اگر دنبال تفریح بودیم که خودمان میتوانستیم ...
تیزتر از شمشیر نرم تر از حریر/ 12 میلیارد دلار کجاست؟/ آغاز فروپاشی آمریکا از 2016؟
: اینکه اصلاح طلبان دارای تعداد زیادی تشکل باشند فی نفسه مذموم نیست، مشکل از جایی شروع می شود که این تشکل ها نتوانند با همدیگر به وحدت برسند. به هر شکلی که اصلاح طلبان نتوانند با یک لیست و جبهه واحد وارد انتخابات شوند صرفنظر از اینکه صلاحیت خود را احراز می کنند یا نه، در انتخابات شکست می خورند. ما برای پیروزی فقط یک راه داریم که آن هم تکرار اتفاق میمون و مبارکی است که در 24خرداد 92 روی داد و همه ...
3 هزار روستایی کرمان در دوره مهارت های کسب و کار شرکت می کنند
منظور توسعه مشاغل روستایی و خودکفایی روستائیان، شناسایی فرصت ها و تهدیدهای محیط کسب و کار روستایی، تحریک انگیزه های افراد پرورش انگیزه های افرادو آموزش مهارت های قبل، حین و بعد از راه اندازی کسب و کاربه روستائیان و عشایر استان کرمان برشمرد. مدیر طرح کارآفرینی روستایی تاکید کرد : عدم دسترسی به سرمایه و امکانات، انعطاف پذیری اقتصادی پائین و تاکید بر کسب و کار خاص و عمدتا" سنتی، ضریب ریسک ...
مشروب بفروشید ولی نخورید !/در این عروسی فاقد هرگونه زینتی باشید/27 درصد دانشجویان مصرف یکبار مواد مخدر ...
شدن یک باند هفت نفره سرقت در شهرستان خبر داد. آیا امکان دارد حیات فرازمینی مانند ویروس در فضا پراکنده شود؟ با پیشرفت فنون ستاره شناسی، تیمی از اختر فیزیکدانان تصور می کنند علاوه بر شناسایی آثار حیات فرازمینی در فضای خارج زمین قادرند گسترش آن ها را در کهکشان نیز ردیابی کنند. حامی برجام کامل شد / اوباما آسوده شد با پیوستن سی و چهارمین سناتور به حامیان توافق هسته ای ...
هشداردرباره دو آماس خطرناک پشت سردولت
بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده اند، کمترین سطح بهره وری و اشتغال را هم دارند. یک واحد پتروشیمی با صدها هزار میلیارد سرمایه گذاری تنها 500 فرصت شغلی ایجاد می کند؛ به عبارتی یک فرصت شغلی برای یک واحد پتروشیمی میلیاردی تمام می شود، در صورتی که اگر همین تسهیلات در واحدهای کوچک و متوسط هزینه می شد، ده ها برابر بیشتر اشتغال ایجاد می شد. تسهیلاتی که خودروسازی ها گرفته اند، اصلا قابل قیاس با ...
163 کارگاه اقتصاد مقاومتی در استان راه اندازی شده است
...، صنایع دستی، تولید زعفران، پرورش شترمرغ و سایر ماکیان مانند بوقلمون، بلدرچین و کبک را عرصه های مختلف کارگاه های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد. مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عرصه های اقتصاد مقاومتی نیاز به آموزش دارد، یادآور شد: پارسال برای شش هزار و 500 نفر کارگاه آموزشی عمومی و برای یک هزار و 710 نفر کارگاه آموزشی تخصصی برگزار شده است. زهرایی از تشکیل 120 هسته ...
سیستان و بلوچستان در اجرای پروژه منارید موفقیت قابل قبولی نداشته است
بین المللی از طریق توسعه و تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و بهره برداران محلی، ظرفیت سازی و توانمندسازی برای تحقق انسجام سازمانی از مهمترین اهداف اجرای این پروژه است. وی تصریح کرد: این پروژه در استان از سالهای 2013-2012 در سایت شهرستان هامون با گستره 20 هزار هکتار شامل یک شهر و 20 روستا به عنوان یکی از سایت های سه گانه کشور آغاز به کار کرد. وی با بیان اینکه تاکنون در یک شهر و سه روستای ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
بهشت در همین حوالی است
برایت رو می شود، برگی که در میان همه آن همهمه ها می خواهد حافظه به خواب رفته خیلی ها را بیدار کند، از 175 شهید غواصی که چند ماه قبل روی دستانمان تشییع شدند، حالا هنوز چند تن مانده اند اینجا، آنهایی که هنوز احراز هویت نشده اند و با دست های بسته و پیکرهای ستمدیده و گمنام، مهمان حسینیه معراج الشهدا هستند. اما در زمانی که درست خیلی ها گمان می کنند، راه شهیدان به انتها رسیده و نبرد و مقاومت ...
دولت ثابت کرد به وعده های خود پایبند است
...: از سال 87 پروژه راه آهن میانه - تبریز شروع شده بود که اگر اعتبار و بودجه ای که در سال 85 و 86 اختصاص یافته بود، داده می شد، این طرح باید اکنون به اتمام می رسید. جبارزاده با بیان اینکه اگر در کشور با کمبود منابع مالی مواجه بودیم چرا پروژه های خاص در جاهای خاص تحقق یافت ولی در استان آذربایجان شرقی پروژه های مهم همچون راه آهن میانه- تبریز، مترو تبریز و جاده اهر- تبریز به اتمام نرسید، گفت ...
کارخانه قند قهستان در آستانه ورشکستگی قرار دارد
که علاوه بر بیکاری هزاران کارگر و کشاورز مرتبط با این بخش، ضررهای هنگفتی نیز به اقتصاد شهرستان درمیان وارد می کند. کمبود نقدینگی؛ مشکل اصلی کارخانه قند قهستان فرماندار شهرستان درمیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه کارخانه قند قهستان تاکنون بدهی های زیادی به بار آورده است، بیان کرد: در حال حاضر این کارخانه 45 میلیون تومان به شرکت سهامی زراعی بدهی دارد. ...
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران: 20هزار واحد صنعتی خوابیده اند/تحریم ها چقدر اقتصاد ایران را آزار داد؟
شما در این سند چه نکاتی فراموش شده و یا مغفول مانده است؟ به طور کلی همان طور که هیچ برنامه ای بدون نقشه راه به نتیجه مطلوب نمی رسد، در رابطه با پارامترهای زیرمجموعه اقتصاد همچون صنعت، معدن و تجارت که امروز مسوولیت آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده اند نیز بدون نقشه راه نمی توان به آن نتایج مطلوب و مورد نظر دست یافت. از دیرباز، به خصوص بعد از انقلاب در هر دولتی به خصوص ...
باباجون توقفی در جامعه بوقلمون صفت صهیونیستی
هوملند که اخیرا فضای بسیار آلوده ای را پیرامون توافق هسته ای ایران و غرب دامن زده و چنین القا کرده است که آمریکایی ها از ده سال قبل جزئیات توافق را از سر گذرانده اند و دیگرانی مانند او در فیلم باباجون، در واقع نمادهایی از ایرانیان مهاجر به سرزمین های اشغالی اند که با سختی ها عبور از یک جامعه "بوقلمون صفت" دست و پنجه نرم می کنند. گاه یکی از نقش ها در نقش مدافعان حفظ مزرعه پرورش بوقلمون ...
صدور حکم خلع ید آموزش وپرورش از زمین یکی از دبیرستان های دزفول
...، ولی شاکی قبول نکرده و اصل زمین را مطالبه کرده است. مدیر آموزش وپرورش دزفول اظهار کرد:در سفری که در روزهای اخیر معاون قوه قضاییه به اهواز داشت حضور یافته و این موضوع را مطرح کردیم که امیدواریم با طرح این موضوع شاید رضایت فرد شاکی گرفته شود. مدیر آموزش و پرورش شهرستانت دزفول در ادامه با بیان وضع مدارس دزفول گفت:شش طرح در دوره ابتدایی در استان خوزستان اجرا شده است که شهرستان ...
بهزیستی متولی سلامت اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور می شود
جهت معلولان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر 8000 واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا در روستاها و نیز 11 هزار مسکن با همین شرایط در دست ساخت می باشد لذا به زودی تا حدی مسئله مسکن این قشر از جامعه حل می شود که می تواند شرایط خوبی برا معلولان باشد. محسنی بند پی با اشاره به اینکه توانبخشی مبتنی بر جامعه به عنوان یک اصل در این شهرستان صورت می گیرد، عنوان کرد: با تدبیرهای به ...
جهانگیری: مازندران باید استان اول توسعه ای کشور باشد
اسحاق جهانگیری گفت : طرح آبزیان می تواند زمینه کار گسترده در آینده استان باشد و طرح پرورش ماهیان خاویاری در جویبار کار عظیم ، گسترده و مهمی بود و سرمایه گذاری بزرگی انجام شد و در این بخش توسعه طرح پرورش ماهی در قفس سرعت بگیرد. وی استان مازندران دارای فرصت های بسیار زیادی دانست و با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده در جلسه شورای اداری گفت : طرح مشکلات به گونه ای نشود که احساس شود وضع روزبروز ...
حل مشکلات اقتصادی، کلید دور دوم ریاست روحانی
آقای روحانی می گفتند که تکنولوژی آور باشد و اشتغال زا باشد. من معتقدم که دولت یا باید تیم اقتصادی اش را عوض کند یا تجدیدنظری در کل سیاست های داخلی و خارجی بکند. این سیاست پازل هایش با هم نمی خورد، نمی شود با یک تیم اقتصادی که دغدغه اش اقتصاد مقاومتی نیست بخواهید به دنبال مطالبات رهبری در اقتصاد مقاومتی باشید، آن هم با سیاست تکیه بر نگاه خارجی و برداشتن تحریم ها. به نظر می رسد ...