سایر منابع:
سایر خبرها
راه بقای دین و توسعه رزق و روزی
وجوب حج فرمودند: حج معادل همه شریعت است یک مدل کوچک از اسلام بزرگ است گویا خداوند اراده کرده که اسلام با همه ابعاد در یک عبادت جمع کند تا حاجی یکباره کل اسلام را بطور خلاصه تجربه کند. از این رو مرحوم صدوق (ره) در خصال در توضیح این روایت فرمود: پس با توجه به این روایت و روایات دیگر استفاده می شود که حج آئینه تمام نمای دین و تجلی گاه اسلام است که تکرارش در هر سال سبب تضمین اسلام در گذر ...
مشارکت سیاسی حکم الهی است
را اجرا و اعمال نمایند و کوتاهی در انجام هر حکم و تکلیف الهی، مجازات و مؤاخذه اخروی را در پی دارد و بنا به قاعده التعزیر لکل عمل محرم ، حکومت اسلامی هم می تواند برای عدم اجرای این حکم الهی، مجازات هایی را در نظر بگیرد و از لحاظ تئوریک، مانعی وجود ندارد. البته این مسأله، نه تنها نقطة ضعفی برای اسلام به شمار نمی آید؛ بلکه بیان گر تعالی نگاه اسلام به بحث مشارکت سیاسی شهروندان است. در دید ...
بحران هویت جوانان از کجا ناشی می شود؟
خود توجه کنند، اما آنان به دلایلی مانند پرکردن خلاء وجودی خود، فرزندانشان را مجبور به تحصیل در رشته هایی می کنند که به آن علاقه ندارند و همین امر موجب می شود که نوجوان و جوان موفقیت تحصیلی و رضایت شغلی نداشته باشد. وی با بیان اینکه یک بحث بسیار مهم در دوره نوجوانی روابط با همسالان است، اظهار کرد: این ارتباطات پیش زمینه ای برای موفقیت ارتباطی در آینده و پیشرفت شغلی خواهد بود اما برخی ...
رویکرد عقلی بر ضرورت وجود امام
...> 1- اثبات وجود خداوند و وحدانیّت او برای بحث لطف، مفروض و مسلّم است و گرنه نوبت به تکلیف و بعثت نمی رسد. (این موضوع، مورد اتفّاق تمام مذاهب است.) 2- خداوند، در تمام کارهایش، از جمله آفرینش انسان ها، هدف و غرض دارد، وگر نه کارهایش لغو و عبث می شود و همین طور نقض غرض و این، هر دو قبیح است و چون خداوند، بی نیاز مطلق و دارای علم مطلق است، هیچ گاه کار قبیح انجام نمی دهد.(17) اصل ...
حجاب؛ تکلیف شخصی یا الزام اجتماعی؟
گیری شود. انسان ها اگر به حال خود رها شوند و نظم و انضباطی بر جامعه انسانی حاکم نباشد، با شرایطی به مراتب آشفته تر و آزاردهنده تر از گروه های حیوانی خواهند زیست. زیرا عامل نظم بخشیدن به زندگی حیوانات، غریزه و برای انسان، عقل و انتخاب اوست. انسان ها از همان آغاز زیستن بر روی زمین، به کمک فطرت و عقل خود و راهنمایی پیامبران الهی، دریافتند که رفع تنش ها و تامین نیازهایشان مستلزم زندگی اجتماعی است و ...
حوزه و روحانیت در خط مقدم جبهه جنگ نرم هستند
تدریس از جمله عبادات علمی است که در نزد پروردگار دارای فضیلت بسیار بزرگی است، گفت: اگر انسان تحصیل کرده و نسبت به معارف الهی عالم شود، عبادت او عالمانه خواهد بود نه صورت کورکورانه. وی افزود: پیامبر اکرم(ص) آمده است تا فطرت انسان ها را به شکوفایی برساند و هدف خلقت بشر علم است. حیات علم هم بسته به عمل است. آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: علم مقدمه عمل است و باید توجه داشت، آن ...
استاندار کردستان:مبادلات مرزی باید ساماندهی شود
یک مرد و زن آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید' در واقع اراده خداوند بر این بوده که مردم متفاوت باشند من معتقدم به تعداد انسان های روی زمین سلیقه و فکر وجود دارد و خدا نیز نخواسته همه مثل هم باشند و وقتی این خواست خدا نیست ما می توانیم بگوییم ملت ایران باید همه یه جور فکر کنند و یک جور حرف بزنند و یک جور لباس ...
آشنایی با زندگانی امام علی (ع)
علیه السلام را از نزد پدرش بخانه خود برد علاوه بر عنوان قرابت و موضوع تکفل،یک جاذبه قوی و شدیدی بین آن دو برقرار بود که گوئی ذره ای بود بخورشید پیوست و یا قطره ای بود که در دریا محو گردید و به این حسن انتخابی که رسول گرامی بعمل آورده بود میل وافر و کمال اشتیاق را داشت زیرا. علی را قدر پیغمبر شناسد بلی قدر گوهر زرگر شناسد البته مربی و معلمی مانند پیغمبر صلی الله علیه و آله ...
شماره 21 فصلنامه مطالعات تفسیری منتشر شد
معارف قرآن کریم دارای مراتبی است که برحسب تفاوت سطح فهم مخاطبان مختلف می گردد، که این معانی به نسبت ظهور و خفایی که دارند، ظاهر و باطن قرآن خوانده می شوند که در طول هم اراده شده و نسبی اند. کرمی و مودب در مقاله خود به مسئله آرامش می پردازند و آرامش را یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی بشر معرفی می کنند. قرآن کریم، در آیه 28 رعد ذکر خدا را به عنوان علت انحصاری آرامش دل ها معرفی می کند، اما در آیاتی ...
دحوالأرض؛ فرصتی مغتنم برای سالکان طریق الهی
برای اینکه صاحب اولاد شود، فراهم کردن مقدمات آن مهم است، در بحث دحوالأرض نیز اگر زمین از زیر آب بیرون نمی آمد، نه تنها انسان بلکه سایر موجودات هم وجود نداشتند، لذا چنین روزی در همه ادیان مهم به شمار می رود. وی با اشاره به اینکه خداوند، برکاتی را برای زمان ها و مکان هایی خاص قرار داده است، اظهار کرد: علت اهمیت دادن به آن ها، تعظیم شعائر الهی است، از آنجا که دحوالأرض، از آن روزهایی است ...
رابطة حق و تکلیف
گیرد و می بایست آن ها را در قلمرو اخلاق گنجاند (مصباح یزدی، 1380، ص81). منشأ حق از نگاه غالب اندیشمندان غربی، قراردادهای اجتماعی است، اما در تعالیم اسلامی، منشأ حق و تکلیف به مسألة وحی و نبوت، مستند است و علت آن را هم می بایست در مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانة اسلام جست وجو نمود. در نگاه اسلامی، حدود حقوق و تکالیف انسان می باید بر اساس سعة وجودی او باشد و بر ابعاد وجود انسان هم کسی ...
شبهه علم پیشین الهی
موثر فی الوجود الا هو) پس هرچه در عالم پا به عرصه وجود می نهد به خواست و اراده خداوند بوده است. حال که چنین است، پس جایی برای انجام فعل توسط انسان باقی نمی ماند و هر کاری که انجام می یابد، کار اوست. اگر بر اختیار انسان پافشاری داشته باشید، باید توحید افعالی را نفی کنید. پاسخ: کاستی این دیدگاه در این است که علت حقیقی و مباشر، قریب و بعید، تام و ناقص، حقیقی و مجازی را درهم آمیخته است ...
جادو و فال و اسطرلاب از کجا می آیند؟
پایینتر اجتماع و فقیرتر باشند بیشتر به رمل و اسطرلاب و... روی می آورند. *انسان بی اراده و تابع سرنوشت البته فال گرفتن از یک جنبه مثبت است چون مدتی هر چند محدود، به افراد نوعی امید و رضایت خاطر می دهد اما جنبه منفی آن هم این است که افراد را به خرافه و خرافه پرستی بیشتر و پذیرش این موضوع که انسان موجودی منفعل و بلااراده است و در زندگی واقعی خود نقش چندانی ندارد، سوق می دهد. ...
دشمنان مردم درصدد القای ناامنی در کردستان هستند
مرد و زن آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید" در واقع اراده خداوند بر این بوده که مردم متفاوت باشند من معتقدم به تعداد انسان های روی زمین سلیقه و فکر وجود دارد و خدا نیز نخواسته همه مثل هم باشند و وقتی این خواست خدا نیست ما می توانیم بگوییم ملت ایران باید همه یه جور فکر کنند و یک جور حرف بزنند و یک جور لباس ...
سیاست خارجی مدنظرامام در دولت یازدهم پیاده شد
انقلاب و این کارها را برای انقلاب انجام می دادیم آیا همچنان این روحیه باتوجه به اینکه سی و اندی سال از پیروزی انقلاب می گذرد وجود دارد؟ روحیه انقلابی دیگر نیست - خیر، آن روحیه که دیگر وجود ندارد. *به نظر شما دلیل اصلی این امر چیست؟ روحیه انقلابی فروکش شده است - روحیه انقلابی، یک شرایط خاصی است. شرایط تغییر کند روحیه هم فروکش می کند. ارزشها می ماند. این موضوع را عنوان ...
ولایت فقیه و استبداد
از اراده عمومی و همراهی همگانی را به تصویر بکشند، به همان حد به نوع استبدادی حکومت ها نزدیک تر می شوند. در دنیای امروز تحقق دیکتاتوریهای کامل هم مانند دموکراسی های بی نقص امری ناممکن می نماید. حال و چنانچه معیارهای دوگانه بالا را برای تمیز حکومت های مردم سالار از نوع استبدادی آن بپذیریم، برای سوال موضوع این نوشتار چه پاسخ درخوری داریم؟ حکومت ولایی(ولایت فقیه) حکومتی استبدادیست یا نظامی ...
دحوالارض به منزله گسترده شدن رحمت خداوند بر اهل زمین است
...، عنوان کرد: اگر کسی وارد فضای این روز شود، با یاری گرفتن از خدا و ائمه(ع) می تواند از معنویت این روز بهره ببرد و آثار آن را برای روز های پسین نیز حفظ کند. این کارشناس دینی درباره علت اهمیت روز دحوالارض ابراز داشت: گسترش زمین به منزله گسترانیدن رحمت خداوند بر زمین بوده است، چرا که اگر زمین گسترده نمی شد به چهره ای قابل سکونت برای انسان ها تبدیل نمی شد، از این جهت این روز، روز پربرکتی ...
سوادآموز معلولی که اراده ای فولادی دارد
شدم همیشه به این فکر می کردم که باید تلاش کنم و به جایی برسم که بتوانم به افرادی که مثل بنده هستند کمک کنم و همیشه کمک و خدمت به جامعه به خصوص قشر معلول از اهدافم بود. - آیا معلولیت خود را مانعی برای موفقیت و رسیدن به اهداف خود می دانستید؟ نه بنده سعی کردم به خود بقبولانم که انسان در هر شرایطی اگر اراده و پشتکار داشته باشد می تواند موفق باشد . - الان در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟ در حال ...
محیط زیست و نظام اخلاقی آن در اسلام
قرار داده است. انسان با تحولات و پیشرفت های چشم گیر در علوم طبیعی، نیازی به حضور اراده و مشیت خدا و دخالت او در امور فردی و اجتماعی نمی بیند و نظام طبیعی را تنها منشأ ارزش و غایت امور بشری و طراح زندگی او می داند. در مقابل، نظام اخلاقی طبیعت گرا نیز به علت آنکه می خواسته مشکل را از همان زاویه حل کند، راه به جایی نبرده و دچار افارط و تفریط شده است. یکی از مشکلات اساسی مکاتب اخلاقی انسان ...
وجود امام یکی از مصادیق لطف است
نموده که راهی را برای بندگان خود قرار دهد که به هدایت آنها منجر می شود و چنین طریقی را نیز قرار داده است. این طریق، همان ارسال رسل و انزال کتب است که در آیات متعددی به آن اشاره شده است. در این آیه شریفه، راه مستقیم به خداوند نسبت داده شده، اما طریق جائر و غیرمستقیم به خداوند نسبت داده نشده است؛ زیرا سبیل و طریق ضلالت، طریق مجعول الهی نیست و در عرض سبیل هدایت نمی باشد، بلکه می توان ادعا کرد که سبیل ...
کاربردعقل درشناخت توحیدازنگاه عالم آل محمد
السلام به دست ما رسیده است؛ اگرچه به گستردگی مطالب امام صادق علیه السلام نیست اما به هر حال نسبت به ائمه بعد و موسی بن جعفر علیه السلام این معارف گسترده تر است. مرحوم شیخ صدوق کتاب شریف عیون اخبارالرضا را در همین زمینه تدوین کرده اند و در کتب دیگری از جمله توحید صدوق و علل الشرایع و... به مناسبت هایی بخشی از این مطلب بیان شده است. محور بحث ما در این مجال موضوع عقلانیت در کلمات و ...
ارتداد و مجازات آن در اندیشة سایر ادیان
عدالت بشر است؛ ولی در اعمالی که به مقام الوهیت برخورد می کند، چون عمل عمومی نیست و مربوط به شخص مرتکب است، جرمی وجود ندارد. زیرا فقط میان انسان و خداست و خداوند میزان و موعد انتقام را خود بهتر می داند. (همان) منتسکیو تأکید می کند: بعضی از روحانیون فکر می کنند باید انتقام خدا را از افراد گرفت و حال آنکه خداوند را باید تقدیس کرد، نه اینکه به خاطر او انتقام گرفت؛ زیرا اگر با این فکر بخواهد عمل ...
خداوند دنیا را برای رسیدن انسان به کمال زینت داده است
معنوی برسد، هیچگاه از خدا بی نیاز نیست. وی افزود: خداوند برای انسان شهوت و لذایذ و چیزهایی را که با نفس انسان سازکاری و به آن تمایل دارد از جمله مسائل جنسی، اولاد، خودروهای گران قیمت و ثروت قرار داده است. نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هر آنچه که انسان نیاز داشته باشد در نزد خدا وجود دارد و انسان می تواند از مسائلی که در دنیا وجود دارد استفاده کند، اما نباید شیفته و فریفته و ...
ربیعی: انتشار کتاب جیبی و ارزان را دوباره احیا کنیم/ صالحی امیری: سرانه مصرف فرهنگی در کشور را افزایش ...
فرد نسبت به دیگران است. سازگاری اجتماعی نیز چهارمین کارکرد و ویژگی فرهنگ است، در جامعه ای که فرهنگ وجود ندارد انسان ها با یکدیگر سازگار نیستند و به سوی خشونت و انتقام جویی تمایل دارند. چنانچه ما در تهران شاهد افزایش خشونت و درگیری از 100 هزار مراجعه به پزشکی قانونی در سال گذشته به 27 هزار مورد رسیدیم. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر افزایش مصرف ...
فضای مجازی رسانه اول و زندگی دوم ما نشود
وجود نمی آید، تنهایی بیشتر می شود، درحالی که در اسلام این قدر به صله رحم توصیه شده است. رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی عنوان کرد: متفکرین می گفتند که با آمدن این تکنولوژی به سمت دموکراسی بیشتر حرکت می کنیم، درحالی که الآن در مقالاتشان نسبت به این موضوع تردید دارند، چراکه شبکه های اجتماعی باعث شده است که مثلاً نئونازی ها دوباره رشد کنند. یامین پور بابیان اینکه شبکه های اجتماعی ...
دیدگاه علّامه درباره روایات عالم ذر
خداوند کردند و در باطن به خداوند کفر ورزیدند، نمی توان چنین موطنی را موطن ملکوت دانست؛ چراکه موطن ملکوت جای نفاق نیست و همه موجودات از جنبه ملکوتی خود نسبت به خداوند خاضع اند (همان)؛ 6٫ گرچه شهادت به معنای حضور و احضار است، این احضار نفس بر دو گونه است: گاه شهادت به امری است در درون آدمی (مانند اقرار به فقر و امکان انسان) و گاهی شهادت به امری خارج از نفس است (مانند اقرار به بدهی در ذمه خود ...
ابزاری برای کنترل هزینه های انتخاباتی نداریم
با موضوع سال 88 اتفاقا یکی از نقاطی است که سیاسیون به آن انتقاد داشتند. این را شما از چه جهت عنوان فرمودید که به عنوان یکی از دوره های تاریخ ساز بوده است؟ ابراهیمیان: در آنجا هم علی رغم طرح ادعای تقلب هیچ کس نتوانست دلیلی بر وقوع تقلب ارائه بدهد. برخی از خود دست اندرکاران فعالیت های سیاسی در سال 88 هم اعلام کردند تقلب به معنای اینکه کسی بخواهد در آراء مردم دستکاری انجام دهد وجود نداشته ...
قواعد فقهی نقش نخبه در تربیت دینی
اختلاف هایی که در تعریف تربیت بین صاحب نظران علوم تربیتی وجود دارد، همه این اندیشمندان دست کم در این موضوع اتفاق نظر دارند که تربیت ایجاد تغییر مطلوب است. اساساً مفهوم تربیت قابل تطبیق بر مفهوم حرکت در فلسفه است که در این صورت، تعریف تربیت در تناظر با مفهوم حرکت در فلسفه و عبارت است: فرایند ایجاد تغییر تدریجی در گستره زمان (=حرکت) در یکی از ساحت های (= مسافت) بدنی، ذهنی، روحی و رفتاری انسان ...
آیا فعل لطف بر خداوند واجب است؟
بودند که چون خداوند بار اوامر و نواهی خویش را بر دوش بندگان نهاده است، ناگزیر باید به آنان برای انجام تکلیف کمک کند که این، همان لطف است. معتزله بغداد چون قایل به وجوب فعل اصلح از ناحیه خداوند بودند، خدا را مکلف به یاری کردن بندگان می دانستند. در اساسِ مکلف بودن خداوند برای اظهار لطف نیز اختلاف وجود دارد. قاضی عبدالجبار پس از اثبات تکلیف برای انسان، بر این باور است که عدالت اقتضا می کند خداوند به یاری ...
گزاره های عاقبت به خیری در قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت
عاقبت بخیری انسان ها به چهار دسته تقسیم می شوند؛ الف) کسانی که از اوّل تا آخر عمر خوب و در مسیر صحیح بوده اند، تعداد اینگونه افراد کم است و بارزترین مصداق آن، انبیاء، ائمه و اولیاء الهی (سلام الله علیهم اجمعین) هستند. این گروه یقیناً عاقبت بخیر هستند و هیچگونه جای بحث ندارد هرچند خود این گروه نسبت به آینده خویش نگران و ترسان هستند. ب) کسانی که از اوّل عمر تا پایان ...