سایر منابع:
سایر خبرها
بیست و هفت رویداد تا رسیدن یزید به حکومت
...: نامه نگاری معاویه بن عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن زبیر و دعوت آنها به بیعت و مخالفت آنها. رویداد پانزدهم: سفر معاویه به مدینه در ماه رجب سال 56 هجری. پس از سفر به منطقه عراق برای بیعت گرفتن و زمینه سازی حکومت یزید. وی با هزار نفر سوار به مدینه وارد شد. برخورد تند وی با امام حسین(ع)، عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر و عبدالرحمن بن ابی بکر(احتمالا نادرست باشد چون ...
پدرم می گفت وظیفه اصلی دانشگاه ایده سازی است نه کادر سازی/ بعضی جریانات سعی می کردند حاج آقای مهدوی ...
های تحول یک شبه در فضای اندیشه و عمل به معنای بنیان برانداز آن و به هم ریختن تمامی قضایا موافق نبودند، اما طبعاً، طرح رویکردهای متفاوت در بحث های علمی در یک زمان طولانی باعث تغییرات اساسی و بنیادین می شود و تحمل این نگاه، برای دیدگاه های تندرو یا محافظه کارانه کمی دشوار است. نتیجه اینکه نام آیت الله مهدوی در بسیاری از نهادها و شوراهایی که مربوط به نظام سازی و امور فرهنگی و علمی بود نوشته ...
مادر و دختری که امام حسین (ع) برایشان شعر سرودند
تا 11 سال نیز می تواند باشد. او اشاره داشت: فاطمه، در کربلا ازدواج کرده بود و همسر او پسرعمویش حسن مثنی؛ پسر امام حسن مجتبی علیه السلام در کربلا مجروح شده و جزو اسرای کربلا بود. این دو بعد از کربلا مدت ها با یکدیگر زندگی کردند و صاحب چهار فرزند به نام های عبدالله، ابراهیم، حسن و زینب شدند. فاطمه، بعد از فوت حسن مثنی -که در روایات تاریخی اهل سنت، مانند صحیح بخاری و تاریخ دمشق و ارشاد در ...
رستاخیز و روز واقعه به باورهای شیعی درباره حماسه عاشورا وفادارند
کند تا از امام حسین (ع) و نهضت حسینی بگوید. اگرچه بار داستان عاطفی در روز واقعه عمیق تر است و در رستاخیز وجه سیاسی و اجتماعی اثر مشهود است. بکیر (آرش آصفی) جوانی است که مامور می شود نامه یزید را به حاکم مدینه برساند، بکیر در مواجهه با امام حسین (ع) و آنچه بر سرنوشت او می گذرد متحول شده همراه او می شود. روایت درویش از واقعه عاشورا با نگاهی به بسترهای سیاسی و فکری است که این حادثه را رقم ...
اسوه های مقاومت در نهضت کربلا
مقاوم است که با استقامت بی نظیر خویش عرصه نزول ملائکه را مهیا کرده است .به همین دلیل زجر ها ونابسامانی های به وجود آمده در راه انسان اسوه از آن حیث که از دید خداوند پوشیده نیست سبب راحتی روح و باعث افرایش مقاومتش خواهد شد کما اینکه بعد از شهادت حضرت علی اصغر (ع) امام حسین ( ع) فرمود هون علیه ما نزله به انه بعین الله یعنی :آنچه این حادثه را برایم قابل تحمل می سازد این است که در برابر چشم خدا وند ...
ناگفته های جانشین حاج قاسم از کربلای چهار و جنگ غزه /آمریکایی ها در عراق به دنبال دستگیری امام زمان ...
امام زمان سلام الله علیه و تکلیفم جنگیدن در این جبهه است. می ایستاد و در راهی که برای همه بن بست بود راهی می گشود. آنچه می گویم صرفاً از منظر اعتقادی نیست، شروعش اعتقادی بود، ولی بعد برای ما که در جنگ بودیم تجربه شد و دیدیم چطور راه بسته باز می شد. این قضیه را در عملیاتهای مختلف به اشکال متفاوت دیدم. این همان پایه اصلی بود که دشمن در عین حال که خوب محاسبه کرده بود از آن آسیب دید. نمی توانیم بگوییم ...
یزیدیان در روز عاشورا، چهره بشری را تا ابد سیاه کرده است
...> علی بن الحسین(ع) آن چنان گریست که بی حال شد. چون به حال آمد از حال دیگر انصار و یاران پرسید که امام حسین(ع) اشاره نمود همه آن ها به شهادت رسیده اند. در نهایت امام حسین(ع) جهت اعلام شدت مصیبت و تنهایی خویش به فرزند گفت: یا بُنَیَّ إِعْلَمْ أَنَّهُ لَیْسَ فی الْخِیامِ رَجُلٌ إِلّا أَنَا وَ أَنْتَ، وَ أَمَّا هؤُلاءِ الَّذِینَ تَسْأَلُ عَنْهُمْ فَکُلُّهُمْ صَرْعی عَلی وَجْهِ الثَّری . فرزندم! همین قدر ...
روزشمار عاشورا به روایت تصویر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ورود امام حسین (ع) به مکه، ماندن چهار ماه و پنج روز در این شهر و تبلیغ برای قیام، حرکت از مکه به طرف کوفه، استقرار در کربلا، چگونگی خیمه زدن، عدم آغاز حمله تا عصر تاسوعا و علت یابی آن، بخشی از تصاویر روزشمار عاشورا است. این 30 اسلاید شامل مرگ معاویه، حرکت امام حسین (ع) از مدینه به مکه، مکه، رفتن خانه عباس بن عبدالمطلب، رسیدن نامه های کوفیان، حرکت آن حضرت ...
سرمقاله روزنامه های صبح ایران
فدا کردن خود و عزیزان خود در راه حق و حقیقت و آیین و دین محمدی و به برکت معرفت و بصیرت و صبر و شکیبایی و ظلم ستیزی و پیام رسانی امام سجاد(ع) و زینب کبری(س)، کربلا در کربلا و عاشورا در عاشورا نماند و محصور تاریخ و زمان و مکان نشد. بلکه آن خون ها همچنان و تا ابدیت و ظهور منجی عالم بشریت در جان همه آزادگان و جان آزادگی می جوشد و جاری است. خداوند همه ما را و بشریت را خصوصاً همه مسلمانان را قدردان معرفت ...
عبادت عاشقانه و نیایش عارفانه
و حتی از او دعوت کردند، اما دعوت خود را عملاً نقض کردند، مشکل آنان همین بود. این جمله در تاریخ مربوط به قیام و حرکت امام حسین(ع) معروف است که وقتی در بین راه مکه و عراق از فرزدق شاعر معروف پرسید عراق و کوفه چه خبر؟ او در جواب چنین گفت: دل های آنان با تو و شمشیرهایشان علیه تو کشیده شده است با ارتباط عارفانه با خدا و عبادت صادقانه، انسان باید خود را از این نوع اسارت ها و تبعات و فجایع وحشتناک ...
وحدت یا برائت نسبت به اهل سنت در سیره معصومین
بخش هایی از رفتار و گفتار ائمه معصوم در این زمینه می پردازیم تا با حقیقت این مسائل روبرو شده و نتیجه منطقی اتخاذ کنیم. رفتار امام علی علیه السلام با فرزند خلیفه اول محمد بن عبدالله (اسم اصلی ابوبکر) بن عثمان بن عامر بن عمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مُرة از قبیله بنی تمیم قریش، ملقب به عابد قریش در بیست و پنجم ذی الحجه سال دهم هجرت در حجه الوداع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسیر ...
حجت الاسلام کرمی: چگونه یک شبه هدایت شویم؟
، در باب الصغیر دمشق مدفون است. 4. اویس قَرَنی (درگذشته 37 قمری در شصت و هفت سالگی./657 میلادی) با عنوان کامل ابو عمرو اُوَیْس بن عَامِرِ بنِ جَزْءِ بنِ مَالِکٍ، مسلمانی ساکن قَرَنْ یمن بود که در زمان محمد پیامبر می زیست ولی او را ملاقات نکرد و از تابعین محسوب می شود تابعی نام آور و از اصحاب امیرالمومنین علی(ع) که در جنگ صفّین در رکاب امام علی(ع) به شهادت رسید. وی به زهد و پارسایی ...
به آخر تمدن و اول بربریت عاطفی رسیده ایم!
سال برای او در نظر گرفته می شود. امروزه متأسفانه مردها این کار را زن ذلیلی می دانند. پیغمبر(ص) فرمودند: اگر مردی موجب خوش حالی همسرش شود، خدا او را روز قیامت شاد می کند. نزدیک ترین شما به مقام و جایگاه من در روز قیامت، کسانی هستند که با همسرانشان خوش رفتاری می کنند. عبدالله بن عباس از حضرت رسول(ص) نقل می کند که ایشان فرموده اند: تا زمانی که با مهربانی به صورت زن و بچه ات نگاه کنی، خدا هم ...
اشعار شب هفتم محرم؛ حضرت علی اصغر(ع)
ها همه حاصلخیزند؟ باغ هامان همه دور از نفس پاییزند ننوشتید که ما در دلمان غم داریم؟ در فراوانی این فصل تو را کم داریم ننوشتید که هستیم تو را چشم به راه؟ نامه نامه لک لبیک ابا عبدالله حرف هاتان همه از ریشه و بُن و باطل بود چشمه هاتان همگی از ده بالا گِل بود باز در آینه، کوفی صفتان رخ دادند آیه ها را همه با هلهله پاسخ دادند ...
دلواپسان پس از تصویب برجام چه می کنند؟
موضوع هسته ای شده و شورای هسته ای نیز تاکنون بیش از 20 جلسه برگزار کرده است، متاسفانه برخی اطلاع لازم را ندارند ولی اظهارنظر می کنند. مجلس باید به قانونی درباره برجام رأی می داد و اگر ما همراه گزارش کمیسیون ویژه، قانون تدوین نمی کردیم منفعل بودیم؛ چرا که فرصت کافی نبود و از قبل باید قانون نوشته می شد. لاریجانی در حاشیه همایش امر به معروف و نهی از منکر نیز خطاب به منتقدانش گفته بود که طرح برجام در ...
قیام امام حسین(ع) عاقلانه یا عاشقانه؟
کرده اند، گریه می کرد و می فرمود آیا به این حیوان آب دادید یا نه؟ بعد می فرمود پدرم را با لب تشنه به شهادت رساندند، یا اینکه این همه دعا از امام سجاد(ع) به دست ما رسیده، این عشق است و اینها در واقع ابعاد ملکوتی و عاشقانه و عارفانه حرکت اباعبدالله را نشان می دهد. عشق و عقل دو بال رشد سالک پس اولاً حرکت اباعبدالله، عشق منهای عقل نبود. حرکت ائمه بعد از امام حسین(ع) هم عقل بی عشق نبود و سر ...
معارف حسینی 2
...> مثنوی معنوی،دفتر اول امام حسین (ع) عبیداله بن حرّ جعفی را که مردی شجاع و از طرفداران خلیفه سوم بود(قاموس الرجال ؛ج7؛ص63) ؛ به سوی خود دعوت می کند، وی می گوید : خودم عذر می خواهم ولی اسب چابک و شمشیر پرقیمتی دارم، اینها را به شما می دهم که به دردتان می خورد. اما (ع) می فرماید : می خواهم خودت بیایی به اسب و شمشیر نیازی ندارم. حال اگر تمایلی به همراهی با من نداری از من فاصله بگیر که صدای ...
نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر
هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب [...] هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب بزرگ تا آنجاست که پس از وقوع آنچه که در کربلا گذشت ، این موضوع تنها مورد توجه شیعیان و محبان بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا حضرت امام حسین علیه السلام نبوده است بلکه تمامی فرقه های اسلامی و حتی غیر مسلمانان نیز به بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف آن پرداخته و از درس های آموزنده مکتب عاشورا الهام گرفته اند و کربلا به کانون توجه تمامی انسان های بیدار و طالب حقیقت مبدل گشته و معمار بزرگ انقلاب عاشورا حضرت حسین بن علی علیهما السلام به عنوان سرور آزادگان عالم، اسوه و الگوی حق طلبی و باطل ستیزی بر تارک تاریخ بشر می درخشد . در گذر زمان و طی قرون متمادی ، شیعیان در احیای فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان والا مقام کربلا تلاشی وافر مبذول داشته اند که اوج آن ، الهام گرفتن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آن مکتب خون بار است و البته فلسفه توجه جامعه اسلامی به ویژه شیعی به نهضت حسینی به این خلاصه نمی شود بلکه به اصل امامت، ولایت، ضرورت شناخت و معرفت نسبت به اسوه ها و الگوی انسان های الهی که در خصوص سومین امام شیعیان به سبب ویژگی های واقعه استثنایی و منحصر به فرد کربلا و ابعاد گوناگونی که این جریان تاریخ ساز دارد و درس های بزرگی که نه تنها به جامعه اسلامی که به بشریت می دهد آن را در شرایط ممتازی بر صفحات تاریخ قرار داده است و به سبب همین درخشندگی و جذبه عشق حسینی است که همه ساله باشکوه تر از قبل در سراسر جهان اسلام عزای حسینی اقامه می گردد و چه بسیار کتاب ها که پیرامون آن به نگارش درآمده و اشعار و مراثی سروده شده است . سال ها می گذرد اما به مروز زمان این عشق و ارادت نه تنها به سردی نگراییده بلکه بر حرارت آن افزوده شده و این مضمون همان روایاتی است که از معصومین در مورد حرارت عشق حسینی در قلوب مومنین وارد شده است . در این نوشتار به برخی از عناوینی که با انقلاب عاشورا و پرچمدار این انقلاب بزرگ مرتبط است به صورت بسیار اجمالی اشاره می شود و بدیهی است که به دست آوردن تحلیلی جامع و صحیح ، در گرو توجه به تمامی ابعاد و جوانب این انقلاب و مطالعه و بررسی عوامل مختلف آن است : 1 – مقام امام حسین علیه السلام در نزد خدا ، انبیاء و اولیای الهی شناخت شخصیت این امام همام به عنوان بنیانگذار انقلاب عاشورا و محور این حرکت اسلامی در فهم صحیح علل به وجود آمدن آن و نیز انگیزه های آن حضرت از اقدام به این حرکت تاثیری جدی دارد . حسین علیه السلام کیست ؟ او در پیشگاه خدا دارای چه مقام و منزلتی است ؟ چه آیاتی در قرآن کریم در بیان فضائل او نازل گردیده و شأن نزول آن ها چیست ؟ در سایر کتب آسمانی نیز آیا اسمی از حسین علیه السلام به میان آمده است ؟ در وصف او در آن کتب چه گفته شده است ؟ در روایات اسلامی به ویژه آنچه که از رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در معرفی شخصیت او نقل شده به چه خصوصیاتی از سالار شهیدان اشاره گردیده است ؟ این که در روایات آمده است که تمامی انبیا در عزای او گریسته اند و در هنگامه مشکلات و گرفتاری ها به او توسل جسته اند به چه صورت بوده است ؟ ادوار زندگی پربرکتش به چه صورت سپری گشته است ؟ دوران طفولیت، کودکی و در زمان حیات جدش نبی اکرم صلوات الله علیه و مادرش حضرت فاطمه سلام الله علیها ، نوع برخورد آن ها به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام با او چگونه بوده است ؟ و شخصیت او در این دوران چگونه شکل گرفته است ؟ در دوره جوانی ، خصوصاً در اوج مظلومیت پدرش امیر مومنان علی علیه السلام چه در مدت 25 سال خانه نشینی و محرومیت از حق مسلّم و الهی جانشینی پیامبر و چه در مدت قریب به پنج ساله حاکمیت ، نقش امام حسین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارش چه بوده است ؟ در بحران های سهمگین این برهه از تاریخ اسلام حضور او چسان بوده است ؟ و بعد هم در دوره ده ساله امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و شرائط بسیار سخت این دوره ، آن حضرت نقش خویش را در کنار امام و برادر خویش چگونه ایفا می کرده است ؟ در بررسی پرسش های فوق و ده ها پرسش دیگر که امکان خطور آن ها به ذهن وجود دارد و یافتن پاسخ های صحیح که خوشبختانه در منابع متعدد در دسترس همگان وجود دارد می توان بیشتر به ابعاد شخصیت بنیانگذار نهضت خونین کربلا آگاهی یافت و این آگاهی می تواند در تحلیل صحیح تمامی ابعاد نهضت و بهره گرفتن بیشتر از درس ها و عبرت های آن موثر باشد . 2 – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز این که چه عوامل و عللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن و تنها پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه ، امت او بر فرزندانش شمشیر کشیدند و آن ها را به سخت ترین وجه که در تاریخ نظیر ندارد به شهادت رساندند و به اسارت بردند ؟ آن هم در شرایطی که امام حسین علیه السلام در طول حرکت خویش از مدینه به مکه و مکه به کربلا ، حجت را بر آنان تمام کرد و بارها و بارها خود را معرفی نمود . در فاصله رحلت پیامبر تا حادثه عاشورا چه تغییراتی در بینش و نگرش امت اسلام رخ داده بود که به راحتی حاضر شدند فاجعه ای دردناک چون واقعه عاشورا را بیافرینند ؟ به نظر می رسد برای یافتن پاسخی صحیح و دقیق به این پرسش ها لازم است سه برهه از تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد : الف) دوره جاهلیت عرب جامعه و ملتی که اولین مخاطبین پیام اسلام بودند در چه شرایطی به سر می بردند از نظر جغرافیایی،محیطی و آداب و رسوم اجتماعی و اعتقادات مذهبی و روابط حاکم بر آن جامعه دارای چه اصول و ضوابطی بودند ؟ چه فرهنگی بر آن جامعه حاکم بود ؟ روابط خانوادگی و قبیلگی بر چه قواعدی استوار بود ؟ و ده ها پرسش دیگر که می تواند طرح گردد . اگر این بخش از تاریخ حیات عرب به خوبی بررسی شود آن گاه روشن خواهد شد که چگونه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه ، بخشی از جامعه اسلامی دوباره به همان دوره جاهلیت برگشت و آن همه فاجعه را به بار آورد . ب) دوره رسالت بیست و سه ساله پیامبر رنج ها و محنت های بی شماری پیامبر و یاران صدیق او در این برهه حساس متحمل شدند . آیا تمام آنان که به پیامبر گرویدند دارای ایمانی قوی و راستین بودند ؟ آیا پیامبر حتی در دوران حیات خویش با کارشکنی ها و سنگ اندازی های برخی از به ظاهر مسلمانان رنج نمی برد ؟ آیا در بین یاران نزدیک آن حضرت نبودند کسانی که مدام اشکال تراشی می کردند ؟ آیا ایمان و اسلام برخی از آنان صوری و ظاهری و مصلحتی نبود ؟ آیا رنج و سختی که پیامبر و پیروان راستین او و خون دل هایی که از ناحیه برخی مسلمان نماها می خوردند بیشتر از رنج مبارزه با دشمنان آشکار و بیرونی نبود ؟ بدیهی است که در یافتن تحلیل صحیح وقایعی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می دهد همه این پرسش ها می تواند راهگشا باشد . ج) دوره پس از رحلت پیامبر دوره ای که با حادثه سقیفه بنی ساعده آغاز شد، حادثه ای که تنها 70 روز با واقعه غدیرخم فاصله داشت . بر امت اسلام چه گذشته بود که در شرایطی که هنوز جناره پیامبر دفن نشده است و سرمبارک حضرتش بر دامان علی علیه السلام بود گروهی در مکانی به نام سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب نمودند ؟ مگر این ها نبودند که هفتاد روز قبل در غدیر خم جانشینی علی علیه السلام برای پیامبر را به او تبریک گفتند ؟ معیار انتخاب آن ها چه بود ؟ آیا این بازگشت به همان جاهلیت اولی نبود ؟ آیا در سقیفه بنی ساعده رگه هایی از همان دوره جاهلی که در دوران رسالت پیامبر از روی مصلحت مکتوم مانده بود زنده نشد ؟ پس از حادثه سقیفه بنی ساعده چه حوادثی در جامعه اسلامی رخ داد ؟ چرا آن همه اهانت ها را به جانشین واقعی پیامبر روا داشتند ؟ چرا خانه علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها را به آتش کشیدند ؟ چرا پهلوی آن بانوی دو عالم را شکسته و بر صورت مبارکش سیلی نواختند ؟ چرا عترت پیامبر را با وجود آن همه سفارش ، در تنگنا قرار داده و ظلم وجور فراوان بر آنان رواداشتند ؟ چرا حاکمان و والیان ناصالح ، مقدرات امور مسلمانان را به دست گرفتند ؟ چرا امثال معاویة بن ابی سفیان و ولیدبن عقبه و مروان بن حکم و زیاد بن ابیه را برای حاکمیت بر مسلمانان گماردند ؟ تقویت حکومت معاویه در شام و حمایت مستمر از او چه نتایجی را به بار آورد ؟ شکافتن فرق مبارک علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی علیه السلام و تیرباران جنازه مطهرش نتیجه چه بود؟ از بین رفتن سنت های الهی، نبوی و احیای فرهنگ جاهلی و گسترش ظلم و جور و جنایت و معصیت و ایجاد بدعت های ناروا و تضییع هزاران حق از حقوق مسلم مسلمانان و افراد جامعه اسلامی و قتل صدها انسان بی گناه از کجا نشأت گرفت ؟ و از همه این ها فجیع تر اعلام ولایتعهدی یزید که فسق و فجورش بر همه روشن بود توسط معاویه ثمره چه بود ؟ آیا جز این بود که تمامی فجایع و انحرافاتی که پس از ارتحال جانسوز پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جامعه اسلامی به وجود آمد ریشه در حادثه سقیفه بنی ساعده داشت؟ و چه زیبا آن شاعر عرب (( مهیار دیلمی )) در یک بیت شعر خود این حقیقت را خطاب به امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت : فَیَومُ السَّقیفَةِ یَا بنَ النّبی طَرَّقَ یَومَکَ فی کَربَلا ای پسر پیامبر ! حادثه سقیفه ، شهادت تو را در کربلا زمینه سازی کرد . در این نوشتار ، مقصود بیان اجمالی مطالب با طرح پرسش هایی مرتبط با آن است . اگر بنای بر تفصیل باشد تحلیل این بخش تاریخ و بیان جزئیات آنچه که در فاصله دو حادثه سقیفه بنی ساعده و عاشورای حسینی گذشت ، نیازمند مباحث بسیار گسترده و عمیق است که اینجا مجال آن نیست اما خوشبختانه تمامی جزئیات آن در تاریخ حتی در منابع اهل سنت ثبت است . 3 – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آن حضرت از سال 50 هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این در حالی است که معاویه با شدت بیشتر به جنایات خود ادامه می داد و توطئه شهادت امام دوم شیعیان هم نمونه بارز آن بود اما چرا حسین بن علی علیه السلام در همان تاریخ شروع امامت خویش قیام نکرد ؟ آن حضرت در سال های آغازین امامت ، چه عکس العمل هایی در قبال حکومت معاویه داشت ؟ مخالفت خود را چگونه ابراز می داشت ؟ آیا در زمان معاویه قیام نفرمود ؟ چرا به محض به قدرت رسیدن یزید قیام کرد ؟ آیا دعوت کوفیان عامل اصلی این حرکت بود ؟ در حکومت یزید چه شرائطی بر جامعه اسلامی حاکم شد که امام سکوت را جائز نشمرد ؟ شخص یزید دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی بود که امام تحت هیچ شرایطی به حضور او بر مسند حکومت رضایت نداد و با تمام توان به مقابله با او برخاست ؟ چرا امام همین برخورد را با معاویه که سرمنشأ تمامی این فجایع بود نکرد ؟ آیا عوام فریبی های معاویه باعث شده بود تا امام در زمان او زمینه حرکت را مساعد نبیند ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها روشن می سازد که چرا حضرت این مقطع از تاریخ را برای تحقق انقلاب عاشورا برگزید . 4 – بررسی خروج امام حسین (ع) از مدینه چرا امام پس از پاسخ منفی به دعوت ولید والی مدینه در خصوص بیعت با یزید ، مدینه را ترک نمود ؟ چرا در مدینه نماند و شهر پیامبر را به کانون مخالفت با حکومت یزید مبدل نساخت ؟ اگر قصد مبارزه با یزید و یزیدیان و تشکیل حکومت و احیاء سنت نبوی را داشت چرا شهر جدش پیامبر و مرکز حکومت او یعنی مدینه را انتخاب نکرد؟ چرا پس از خروج از مدینه ، در شهر مکه رحل اقامت افکند و بیش از چهار ماه در مکه توقف نمود؟ در مدت اقامت در مکه چه برنامه هایی را به اجرا درآورد وانگیزه او از توقف چند ماهه در شهر مکه چه بود ؟ آیا برای حجاج بیت الله الحرام که از تمامی بلاد اسلامی ، به شهر مکه وارد می شدند برنامه خاصی داشت ؟ چرا مناسک حج را نیمه تمام گذاشته واین دیار را به مقصد کوفه ترک نمود؟ آیا او با هدف پاسخ مثبت به دعوت نامه های مردم کوفه و بصره ، راه کوفه را در پیش گرفت ؟ چرا در مکه نماند و برنامه های مبارزاتی خویش علیه حکومت یزید را در شهر نزول وحی عملی نساخت ؟ چرا مکه معظمه میعادگاه بت شکنان و یادآور مبارزات جدش رسول الله علیه کفار و مشرکین را به مرکز قیام مبدل نساخت ؟ و چرا در آن دیار ماندگار نشد ؟ این ها همه سوالاتی است که یافتن پاسخ درست آنها در آگاهی یافتن به فلسفه واقعی قیام امام کمک خواهد کرد . 5 – ترکیب کاروان حسینی زمانی که امام از مدینه خارج شد تمامی اهل بیت او و تعدادی از یارانش او را همرانی نمودند . چرا امام در کاروان خود این مجموعه را جای داد؟ چرا در این کاروان از کودک چند روزه حضور داشتند (زیرا علی اصغر اگر در کربلا شش ماهه بوده قطعاً به هنگام خروج کاروان حسینی از مدینه چند روزه بیشتر نبوده است) تا کودکان دو سه ساله و نوجوانان یازده و سیزده ساله و دختران و پسران خردسال؟ اگر به قصد مبارزه با حکومت یزید و تشکیل حکومت اسلامی حرکت کرد همراهی این تعداد کودک و نوجوان به چکار می آمد ؟ و اگر به قصد پاسخ به نامه های اهل کوفه و بصره ، شهر مکه را نیز پشت سر نهاد بازهم همراه بردن اطفال و دختران و زنان برای چه بود ؟ در کاروان ، دختران و پسران جوان و نیز زنان حضوری فعال داشتند ، فلسفه حضور آنان چه بود ؟ آنان در این کاروان چه نقشی را ایفا می نمودند ؟ در کنار آنان حضور سال خوردگان به چه معنی بود ؟ حضور گروه های مختلف سنی از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد در کاروان کربلا به چه منظور بود ؟ این ترکیب عجیب و استثنایی چه هدفی را دنبال می نمود؟ و امام چرا همه اینها را با خود همراه برد ؟ 6 – خط مشی ، شعارها و سخنان امام حسین علیه السلام از آغاز حرکت از مدینه تا لحظه شهادت چه چیز بهتر از سخنان و فرمایشات آن حضرت می تواند مبیّن اهداف حرکت او باشد ؟ و چه مأخذ و منبعی مطمئن تر از بیانات و سخنرانی های سالار شهیدان می تواند انگیزه های او را از حرکت و قیام و انقلابش تبیین نماید ؟ از همان لحظات آغازین حرکت و خروج از مدینه ، حضرت سخنانی در قالب خطبه ، پاسخ به پرسش ، پاسخ به نامه مردم بصره و کوفه ، وصیت نامه و امثال آن دارد . در لابه لای مجموعه این گفتارها حضرت صریحاً وضعیت اسفناک جامعه اسلامی را در آن روز و در آن عصر و زمان بیان فرموده و لزوم قیام علیه حکومت جور را با استناد به آیات کریمه قرآن و روایات جدش رسول الله صلوات علیه با تعابیر گوناگون و به صورت مکرر ذکر فرموده است. مجموعه این گفتارها در کتبی تحت همین عنوان توسط برخی از محققین و نویسندگان جمع آوری و به زیور طبع آراسته و قابل دسترسی است و بدیهی است که در آگاهی یافتن به تاریخ نهضت کربلا و بسیاری از حوادث حتی جزئیات امور ، این مجموعه ثمربخش است و می توان به بسیاری از ابعاد نهضت حسینی پی برد . علل و انگیزه های حضرت از حرکت خویش ، پاسخ به بسیاری از شبهاتی که مطرح می گردید ، خبر دادن از حوادث آینده ، پیش بینی های حضرت در مورد سپاه عمر سعد و تحقق آن ها ، سروده های حکمت آموز حضرت ، رویای امام در شب عاشورا ، سخنان امام بر بالین یارانش به هنگام شهادت آن ها ، ادعیه و مناجات های حضرت و ده ها عنوان دیگر مسائلی هستند که در مجموعه گفتارهای امام در تاریخ ثبت است . 7 – بررسی موضع گیری های متفاوت در قبال حرکت امام حسین علیه السلام واکنش شخصیت های مختلف نسبت به حرکت امام چه بود ؟ عوامل حکومت یزید با چه ترفندهایی قصد آن داشتند تا امام را برای بیعت با یزید متقاعد سازند . به عنوان نمونه نوع برخورد ولید بن عقبه استاندار وقت مدینه یا مروان حکم استاندار سابق مدینه و عامل معاویه و پیشنهادات آن ها به امام چگونه بود و حضرت چه پاسخ هایی به آن ها داد ؟ نظر برخی از نزدیکان امام امثال محمدبن حنفیه و عمر اطرف که از برادران ناتنی حضرت بودند و یا ام سلمه از زنان پیامبر که امام حسین علیه السلام او را به عنوان مادر خطاب می کرد در مورد حرکت امام چه بود و حضرت چه پاسخی رابرای تبیین قیام خویش ارائه فرموده است ؟ در تاریخ ضبط است که پس از جریان مخالفت امام در موضوع بیعت و تصمیم وی به مبارزه و حرکت ، در مدینه منوره و در میان افراد معروف و مخصوصا در میان خاندان و قوم و خویش آن حضرت معلوم گردید چند تن از آنان که از وظیفه مقام امامت و رهبری بی اطلاع بودند و در اثر علاقه ای که به حفظ وجود امام داشتند به حضور آن حضرت رسیدند و سازش با یزید را به امام پیشنهاد نمودند و در تحلیل حرکت امام توجه به این نکات نیز ضرورت دارد . رأی و نظر دیگران چه بود؟ برای منصرف نمودن حضرت از حرکتش ، ابن عباس پسر عموی پیامبر چه پیشنهادی ارائه کرد و چه پاسخی شنید ؟ پیشنهاد عبدالله بن جعفر پسرعمومی حضرت و شوهر حضرت زینب سلام الله علیها چه بود ؟ و امام حسین علیه السلام در پاسخ به خیرخواهی او چه فرمود ؟ موضع بزرگان جامعه اسلامی آن روز نسبت به حرکت امام اعم از موافق و مخالف چه بود ؟ و آنها برای بیان موضع خویش به چه چیز استدلال می نمودند . سخنان آنان و جواب های امام در درک شرائط آن زمان و پی بردن به اسرار نهضت عاشورا می تواند بسیار سودمند باشد . 8 – بررسی وضعیت اجتماعی بلاد و طوائف و گروههای مختلف در زمان حادثه جانگداز کربلا و نقش آنان در زمینه سازی واقعه کربلا آن گاه که امام حسین علیه السلام مخالفت صریح خود را با مسئله بیعت با یزید آشکار ساخته و تصمیم به ترک مدینه گرفت و باحضور بر مزار جدش رسول الله و وداع معنا دارش با آن حضرت ، عزم خویش را بر ترک مدینة النبی جزم کرد و خط سیر خود را تبیین نمود ، واکنش مردم مدینه چه بود ؟ آیا او را همراهی نمودند ؟ موضع اهل مدینه در قبال حرکت امام حسین علیه السلام چه بود ؟ آیا مانع خروج او از مدینه نشدند و با ابراز حمایت و دفاع از حضرت ، از او خواستار ماندن وی در مدینه نشدند ؟ موضع اهل مکه چه بود ؟ در توقف چند ماهه حضرت در شهر مکه چه تعداد از مکیان به ایشان پیوستند و کاروان حسینی را همراهی نمودند ؟ آیا مکیان از امام خواستند تا در حرم امن الهی بمانند و مکه را ترک نکنند ؟ به طور کلی آن ها باحرکت امام موافق بودند یا مخالف ؟ سایر شهرها و بلاد چطور ؟ مردم بصره و اهل کوفه از خود چه عکس العملی بروز دادند ؟ چرا از میان تمام شهرهای جهان اسلام در آن زمان ، بیش از همه مردم کوفه از امام دعوت به عمل آوردند تا امام آنان را رهبری نماید و حکومت تشکیل دهد؟ آن همه نامه و دعوت نامه که حاوی اصرار به امام بود با چه انگیزه ای می نوشتند و چرا بر پیمان خویش نماندند ؟ مردم کوفه دارای چه خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی بودند که ابتداء هزاران هزار نامه نوشتند و با گذشت تنها چند روز از خواسته خود منصرف شدند ؟ و نه تنها منصرف شدند بلکه بر امام شمشیر کشیدند ؟ نقش مردم شام و دیگر بلاد در وقوع حادثه جانگداز کربلا چه بود؟ شامیان که اسلامشان را از معاویه و بنی امیه آموخته بودند نسبت به امام حسین (ع) و مقام و منزلت او چقدر شناخت داشتند ؟ با چه انگیزه ای یزید را حمایت می نمودند ؟ طرفداران امام در شامات چه تعداد بودند ؟ بررسی میزان نقش هر یک از شهرهای مهم زمان حیات امام حسین علیه السلام و تحلیل دقیق انگیزه های آنان در نیل به یک تحلیل صحیح پیرامون نهضت عاشورا می تواند بسیار موثر باشد . 9 – مطالعه تاریخ زندگی سربازان دولشگر و لشگریان در هر دو جبهه سپاه عمر سعد را چه افرادی تشکیل می دادند و از چه طوایفی بودند ؟ آن ها با چه انگیزه ای در سپاه یزید گردآمده بودند ؟ آیا تبلیغات گسترده امویان و جوسازی های دیرینه معاویه ، ذهن آنان را منحرف ساخته بود یا آنان تحت تاثیر دنیا خواهی و دنیا طلبی ، سپاه یزید و عمر سعد را همراهی می کردند ؟ آن ها دارای چه تربیت خانوادگی بودند و در چه محیطی رشد کرده بودند ؟ آیا در خاندانی اصیل رشد یافته بودند یا در دامان پدران و مادران دنیا طلب بزرگ شده بودند ؟ نوع تربیت آنان چه تاثیری در حضورشان در سپاه یزید داشت ؟ سرگذشت زندگی آنان چه بوده که عاقبت سر از لشگر عمرسعد درآوردند ؟ یاران امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند ؟ چه تعداد از آنان از بنی هاشم بودند ؟ مابقی از چه طوایفی بودند و به چه انگیزه ای امام را همراهی می نمودند ؟ آنها دارای چه سوابقی در زندگی خویش بودند ؟ با وجود لشگر به ظاهر بزرگ عمر سعد ، چگونه انصار و یاران حضرت حاضر شدند در مقابل آن سپاه گران مقاومت نمایند و از امام خویش حمایت نموده و او را یاری نمایند ؟ مگر اینان که بودند که از نظر قوت ایمان و ثبات عقیده به این مرحله از یقین رسیده بودند ؟ چرا آن گاه که خود را در محاصره شدید دشمن دیدند صحنه را ترک نکردند ؟ چرا آنگاه که تجهیزات جنگی لشگر عمر سعد را نظاره نمودند امام خویش را تنها نگذاشته و با وجود عده بسیار کم نسبت به سپاه مقابل ، پایداری پیشه ساخته و مقاومت کردند ؟ براستی مطالعه ادوار زندگی و حیات تک تک یاران حسین علیه السلام برای آنان که بدنبال حقیقت هستند می تواند بسیار راهگشا باشد و بدیهی است که این نکته نیز در تحلیل صحیح وقایع کربلا تاثیری شگرف دارد . یعنی بررسی دوره زندگی ، محیط و خانواده ای که افراد تربیت یافته اند و شناخت انگیزه ها و اهداف سپاهیان هر دو لشگر و مطالعه ادوار زندگی تک تک آن ها ، بی شک می تواند در تحلیل جامع و همه جانبه نهضت حسینی موثر باشد . 10 – بررسی آنچه که در مسیر حرکت کاروان حسینی از مکه تا کربلا گذشت کاروان در چه منزل گاه هایی توقف نمود ؟ در این مسیر با چه افراد و گروه هایی مواجه شدند و آیا امام با آن افراد سخنانی داشته اند یا نه ؟ آیا آن ها را دعوت به یاری خویش نموده اند ؟ آیا فلسفه اینکه مکه را ترک نموده و مناسک حج را ناتمام گذاشته و بسوی کوفه در حرکت است را بیان فرموده اند ؟ اصلا در این مسیر چه اتفاقاتی برای کاروان حسینی به ویژه قافله سالار آن رخ داده است ؟ چرا آنگاه که در یکی از همین منازل خبر شهادت مسلم بن عقیل را آوردند بازهم به حرکت خود ادامه داد ؟ چرا کاروان حسینی به کوفه نرسید و مسیر حرکت آن رو به کربلا شد ؟ چه کسانی مانع شدند تا آنها به کوفه بروند ؟ نقش سپاهی که حرّ بن یزید ریاحی آنرا فرماندهی می کرد در این جریان چه بود ؟ نوع برخورد امام و یارانش با سپاه حرّ چگونه بود؟ آیا امام با حرّ و سپاهش مذاکراتی نیز داشتند یا نه ؟ چرا حرّ و سپاهش که از طرف عبیدالله بن زیاد مأموریت داشتند کاروان حسینی را از حرکت بسوی کوفه بازدارند ، به هنگام اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ، به امام حسین علیه السلام اقتداء نمودند ؟ اگر او را به امامت قبول داشتند چرا مانع ادامه حرکت او شدند ؟ آیا امام با ایراد خطبه و سخنرانی سعی در بیدار نمودن وجدان خفته آنان داشتند ؟ عاقبت برخورد این دو سپاه به کجا انجامید ؟ آیا سپاه حرّ، کاروان حسینی را وادار کرد که حرکتش به سرزمین کربلا منتهی شود یا خود این مسیر را اختیار نمودند ؟ توقف در کربلا چطور ؟ چرا کاروان در این سرزمین رحل اقامت افکندند ؟ آیا امام در اینکه خود و همراهانش در زمین کربلا متوقف شده و در آنجا قیام خود را رهبری کرد نظر و انگیزه خاصی داشته اند یا عوامل دیگر موجب این توقف و برپا داشتن خیمه ها گردید ؟ در تمام مسیر مکه تا کربلا حضرت سخنان بسیاری ایراد فرموده اند ، به پرسش های فراوانی پاسخ داده اند ، افراد مختلفی را دعوت به یاری نموده اند که بررسی جامع آنچه که در این مسیر گذشته است و مطالعه سخنان آن حضرت می تواند در یافتن پاسخ صحیح سوالات فوق موثر و مفید باشد . 11 – و قایع ایام حضور کاروان حسینی در سرزمین کربلا به ویژه حوادثی که در روز عاشورا رخ داد با وجود روایات و اخبار و شنیدنی ها ی بسیار پیرامون آنچه که در کربلا گذشت اما به نظر می رسد اطلاعات افراد پیرامون آن حتی در خصوص وقایع روز عاشورا با کاستی هایی مواجه بوده بلکه بعضا با تحریفاتی همراه است . در آن چند روز بین دو سپاه چه گذشت ؟ موضوع قطع آب چگونه بوده و نحوه دسترسی لشگر امام به آب ، به چه صورتی بوده است ؟ امام برای هدایت قوم چه اقداماتی نمودند ؟ چه مذاکراتی صورت گرفت ؟ نهایتاً چگونه واقعه کربلا منجر به حوادث عاشورا شد ؟ در شب عاشورا در سپاه امام چه گذشت ؟ در روز عاشورا حوادث چگونه آغاز شد ؟ نحوه مبارزه و سپس شهادت یاران امام چگونه بود ؟ عکس العمل امام در قبال شهادت بستگان و یارانش چگونه بود ؟ آن حضرت در روز عاشورا چه درس هایی به بشریت داد ؟ در سپاه دشمن چه مسائلی در جریان بود ؟ چه تعداد از آنان به درک واصل شدند ؟ نحوه کشته شدن آنان به چه صورت بود ؟ پس از شهادت حضرت بر قیام امام حسین علیه السلام چه گذشت ؟ جزئیات حوادث چگونه بوده است ؟ و ..... و ...... 12 – حرکت کاروان اسراء و نقش بسیار اساسی امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما در تداوم نهضت حسینی و ابلاغ پیام خون شهدا و رسوا نمودن حکومت یزید سپاه عمر سعد چه جنایاتی بر اسرا روا داشتند ؟ در طول حرکت اسراء به کوفه و شام بر آنان چه گذشت ؟ قافله سالار اسراء چگونه در خطابه های خویش در کوفه و شام ، یزید و یزیدیان را رسوا ساخت و پس از آن نهایتا در شام چه گذشت ؟ کاروان چگونه شام را ترک نمودند ؟ امام سجاد(ع) و زینب سلام الله علیها در مجالس و محافل امویان در کوفه و شام چگونه به ایراد سخن پرداختند و در خطبه های خویش چه فرمودند که این کاروان به هنگام خروج ازشام وضعیت دیگری پیدا نمود ؟ محور برنامه های آن بزرگواران در بیان اهداف نهضت حسینی و افشای جنایات بنی امیه چه بود؟ 13 – بازتاب کوتاه مدت نهضت حسینی و شروع نهضت توابین آیا پس از واقعه عاشورا و به ویژه روشنگری های امام سجاد و زینب سلام الله علیهما ، وجدان خفته ای برخی بیدار نشد ؟ آیا کسانی که به یاری امام حسین علیه السلام نشتافتند پس از شهادتش ، ندامت و پشیمانی آنان را فرا نگرفت ؟ چه کسانی به عنوان توابین به پاخاستند ؟ سردمدار نهضت توابین چه کسی بوده است ؟ آنها در مجازات قاتلین شهدای کربلا به چه توفیقاتی دست یافتند و عاقبت کارشان چه شد ؟ پس از توابین ، قیام علویان به چه صورت بوده است ؟ زیدیان چه کردند و در راه خونخواهی شهیدان نینوا به چه اقداماتی دست زدند ؟ در مطالعه و تحلیل نهضت حسینی به این بخش از تاریخ نیز کمتر توجه می شود که ضرورت دارد با بررسی دقیق تمام آنچه که در این راستا گذشته است ، این بخش نیز مورد مداقه قرار گیرد . 14 – بازتاب و دستاوردهای جاویدان نهضت حسینی و ثمرات انقلاب عاشورا در تاریخ بشریت و درس های فراوان آن آیا نتیجه نهضت حسینی صرفاً عرضه اسلام محمدی در برابر اسلام ابوسفیانی بود ؟ آیا این نهضت به شکل گیری مکتبی نوین برای نجات اسلام نینجامید ؟ آیا امام حسین علیه السلام به عنوان الگویی برای تمامی آزادگان عالم معرفی نگردید ؟ آیا با گذشت صدها سال و قرن ها از آن واقعه بزرگ ، چراغ نهضت خاموش شد یا الهام بخش هر نهضت آزادی خواهانه گردیده است ؟ تاریخ به روشنی به اثبات رسانده که بسیاری از آزادگان و نهضت های آزادی بخش ، از درس های عاشورا الهام گرفته و تا قیام قیامت این نهضت چراغ راه آزادگان عالم خواهد بود . آنچه در این مقال به اختصار گذشت تنها نگرشی اجمالی به نهضت حسینی بود. روشن است که دستیابی به تمامی اسرار، رمز و رموز و تحلیل جامع این نهضت بزرگ ، نیازمند مطالعه و بررسی تفصیلی تمامی ابعاد آن است که خوشبختانه منابع غنی و جامع در دسترس همگان می باشد. به امید آن که تمامی خصال و فضائل امام حسین علیه السلام ، این رحمت واسعه الهی نصب العین آحاد جامعه اسلامی باشد . ان شاءالله درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
چرا امام زمان(عج) هر صبح و عصر، بر امام حسین(ع) گریه می کنند؟
...، از ویژگی های اثر حاضر است. گریه بر امام حسین(ع) چرا امام زمان(عج) هر صبح و عصر، بنا بر زیارت ناحیه مقدّسه، بر امام حسین(ع) گریه می کنند؟ اینکه در آن زیارت می فرمایند: بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما یعنی چه؟ زیرا این مصیبت و پیام های این حادثۀ مصیبت بار، هیچ گاه نباید فراموش گردد و خون گریستن[1] هم کنایه از شدّت حزن و عزا است. هدف از گریه کردن بر اهل بیت(ع) و ...
توهین مفتی عربستان درباره عزای حسینی
به گزارش تابناک رضوی به نقل از جام نیوز،شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان سعودی و رئیس هیات علمای این کشور عزاداران حسینی را بدعت گذار نامیده است. وی در یک برنامه تلویزیونی در شبکۀ المجد عربستان مراسم عزاداری و سینه زنی شیعیان در ایام محرم را مخالف با سنت پیامبر اسلام (ص) دانست. مفتی عربستان گفت: کسانی که در ماه محرم و روز عاشورا عزاداری و سینه زنی به راه می ...
داستان آفرینش از فلسفه یونانی تا علم اسلامی
داستان علم در دنیای اسلام، بسیار مهم و تاریخ آن از شیرین ترین بخش ها در تاریخ تمدن اسلامی است. در این زمینه، فراوان نوشته شده اما هنوز زمینه های تازه برای پژوهش وجود دارد. در اینجا قصد داریم در حوزه تاریخ علم، نگاهی به مقدمه تاریخ گزیده که بیانی رایج از نظام آفرینش بر اساس دانش اسلامی است داشته باشیم. نباید از کلمه اسلامی چنین نتیجه بگیریم که هرچه گفته شده، اسلامی ...
دمام نوازی بوشهری ها در سوگ و مظلومیت امام حسین(ع) و یاران ایشان
می توان به چهار محل اشاره کرد که از دیرباز در برپایی مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) سابقه دیرینه داشته است و در دهه نخست ماه محرم بیشتر ساکنان بوشهر به سمت این محل می روند تا در مراسم خاص و ویژه سینه زنی و سنج و دمام شرکت کنند. شبیه خوانی، برپایی محفل قرآنی، قرائت زیارت نامه عاشورا، طبخ و پخش انواع غذا از جمله حلوا، حلیم، شله زرد، عدس پلو، شیربرنج و قیمه پلو بین ...
نصرالله: چه کسی تضمین می دهد که داعش کعبه را ویران نکند؟
در زمان خلافت امیر المومنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام یکی پس از دیگری اداره امور ولایت ها را برعهده می گرفتند، یکی از انها والی شهر مکه بود، یکی دیگر والی شهر مدینه منوره بود، و دیگری والی یمن بود، و عبدالله بن العباس والی بصره بود، این ها به یکباره کجا رفتند ؟ حتی برخی از بنی هاشم کجا بودند ؟ حال بگذریم که باقی مردم هم نبودند! بگذریم حضرت امام حسین علیه السلام وارد شهر مکه مکرمه شدند، و ...
تاثیرات موسیقی بر فرهنگ عزاداری در هیئات
مداحی و نوحه سرایی و ارتباطشان با موسیقی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ فرهنگی امری نیست که امروزه بتوان به سادگی از کنار آن رد شد، چون همان طور که گوش دادن به موسیقی در میان بخشی از جامعه امری فراگیر شده است، استماع نوحه نیز در بین بخش بزرگی از جامعه ی اسلامی بسیار فراگیر و جزئی از زندگی آنان شده است و دیگر مانند گذشته، محدود به حسینیه ها و تکایا نیست و در ماشین، منزل و حتی به عنوان زنگ تلفن همراه ...
امام رضا مبتکر اقامه عزای حسینی دهه اول محرم است/ عاشورا مکتب ایثار و فداکاری است
بیت(ع) است که نقل می کند: روز اول ماه محرم وارد خانه امام رضا(ع) در مرو شدم، دیدم حضرت در حالی که منزل را خود سیه پوش کرده اند و با جامه سیاه برتن دم منزل ایستاده اند، و با تعجب پرسیدم مصیبتی بر شما وارد شده که چنین محزون و سیه پوش هستید؟ امام پاسخ دادند: ابن شبیب مگر خبر نداری امروز اولین روز ماه محرم است... . وی افزود: وقتی ابن شبیب به عنوان یک شیعه این سوال را با تعجب می پرسد، مشخص می ...
نگاهی به آیینهای محرم در غرب خراسان رضوی
نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند . او اظهار داشت: مراسم علم گردانی از روز هفتم محرم آغاز شده و عزادارن حسینی مقارن با ظهر عاشورا تمام آبادی و روستا را دور می زنند. در مراسم علم گردانی جمعیت سوگوار فاصله منزل قبلی تا منزل بعدی را به آرامی سینه می زنند و به صورت دو دسته ابیاتی را در رثای امام حسین(ع) و یارانش می خوانند . عبدالله زاده ادامه داد: در این مراسم با حرکت دادن علمها به همراه ...
شش فایده گریه و عزاداری برای امام حسین(ع)
اسلام و احیای تشیّع است تصریح کرد: امام حسین سلام الله علیه برای احیای اسلام و تشیّع به کربلا آمدند. در آن زمان، اسلام در خطر و تشیع در حال نابودی بود و شیعیان نمی توانستند ابراز عقیده کنند، امّا شهادت امام حسین سلام الله علیه ورق را برگرداند؛ اسلام باقی ماند و تشیّع زنده شد. در واقع، زحمات رسالت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم در تبلیغ اسلام و معرفی تشیّع که پس از جریان نامبارک سقیفه بنی ساعده ...
فرهنگ در رسانه
با کمال احترام، رزومه ایشان را در بروشور منتشر کردیم و بقیه مسائل از جمله نیامدن شان به آهنگساز اثر و خودشان مربوط می شود. البته آقای غریب پور احتمالا از قبل می دانستند که اپرای عاشورا در حال تمرین و آماده شدن برای اجراست و اگر لطف کرده بودند و فقط چند روز قبل ما را آگاه کرده بودند، حتما ماجرا به این شکل ختم نمی شد. ضمنا از آنجا که این کنسرت کارگردانی نداشت، نام ایشان به عنوان کارگردان به هیچ وجه ...
وجود قدسی امام هشتم(ع) مبتکر عزاداری های دهه اول محرم هستند
سیاهپوش کرده و لباس عزا پوشیده اند؛ عرض کردم مگر حادثه ای در مدینه نسبت به عزیزان شما اتفاق افتاده است که حالت عزا پیدا کرده اید؟ امام(ع) فرمودند مگر خبر نداری که امروز روز اول محرم و نخستین روز عزای جدم، حسین بن علی (ع) است؟ آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: وقتی یک شیعه در روز اول محرم از امام رضا(ع) می پرسد چرا منزل تان را سیاه پوش کرده اید؟ ، معلوم می شود تا آن روز بنا نبوده است مردم از ...
مراسم سوگواری سیدالشهداء در عهد قاجار
مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) برای اولین بار در یازدهمین روز محرم سال 61 هجری توسط اهل بیت برگزار گردید. بار دوم در کوفه، بطوری که هنگام ورود به این شهر، امام زین العابدین (ع) و حضرت زینب و ام کلثوم (س) برای مردمی که به تماشا آمده بودند، سخنرانی کردند. در پی این سخنرانیها مردم کوفه متأثر شدند و به زاری نشستند، 1 سید بن طاووس در این باره می نویسد: "زنها گیسو پریشان کردند و خاک بر سر پاشیدند و ...