ابن غضائری کیست؟ آیا کتاب رجالی الضعفاء نزد علمای شیعه معتبر است؟
سایر منابع:
سایر خبرها
شبه پیامبری که شاگرد ابوالفضل العباس(ع) بود/ اگر امروز حضرت علی اکبر بود چه می کرد؟/ الگویی که جوان ...
از این دلایل عبارت اند از: 1.در زیارتی که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) درباره حضرت علی اکبر (ع) نقل کرده، عباراتی وجود دارد که نشان دهنده این است که علی اکبر (ع) دارای فرزند بوده است؛ مانند این فراز: ...صلّی الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا.. . (ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 240) و صلی الله علیک و علی عترتک و أهل بیتک و آبائک و أبنائک و أمهاتک الأخیار الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس ...
دجال چه کارهای عجیب و غریبی انجام میدهد؟
بپرسید . شخصی از نیکان به نام صعصعة بن صوحان از جا برخاست و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! دجال کیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند: آگاه باشید که ]نام[ دجال صائد بن الصائد است. بدبخت کسی است که او را تصدیق کرده و بپذیرد و خوش بخت کسی است که او را تکذیب کند. او از منطقه ای ظهور می کند که آن را "اصبهان" گویند. از محله ای که به محله یهودیان معروف است. چشم راست او به هم چسبیده و هیچ حدقه ای ندارد(ممسوح است ...
کسی که خدا بر او تحیت و سلام دارد/ علی اکبر(ع) صاحب نفس مطمئنه
احزاب آیه 6) نیز در حق ایشان جاری است البته با حفظ مراتب بین ایشان و رسول خدا صلی الله علیه و آله لذا از امام حسین علیه السلام نقل شده که در روز عاشورا فرمودند اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقاً برسولک (لهوف سید بن طاووس) به همین دلیل است که در این فراز خطاب می کنیم نفسی فداوکم یعنی جان من فدای شما یعنی شما بر من اولویت دارید و شما بر پدر و مادر من اولویت دارید لذا در جای دیگر خطاب می کنیم بأبی انت و ...
لطفاً در مورد اندیشه سیاسی مرجئه توضیح دهید.
، احمد، شمس الدین، ج 3، ص 3،بیروت، دار الکتب، چاپ اول، 1416ق. [20]. الحور العین، ص 150. [21]. ناشی اکبر، عبد الله، مسائل الإمامة، تحقیق، ایمانی، علیرضا ، ص 216، قم، مرکز مطالعات ادیان و مذاهب، چاپ اول، 1386؛ الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج 3 ص 6؛ نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعة، ص 9-10، بیروت، دار الاضواء، چاپ دوم، 1404. [22]. مسائل الإمامة، ص 216؛ الحور العین، ص 151؛ ابن ...
مهم ترین زیارتگاه های شیعیان در سرزمین شام
بعلبک دو مزار به نام نبی عیسی و نبی سلیمان وجود دارد که در واقع قبور دو صوفی مسلمان به نام های عیسی بن احمد یونینی (م 654ه ) علاوه بر پیامبران و شخصیت های قرآنی شناخته شده، مزاراتی نیز منسوب به پیامبران ناشناخته وجود دارد. برای مثال، می توان به این مزارات اشاره کرد: سُرَیج و علوان و عطریف (در روستای خُرَیبه)، ساما (در روستای بیت شاما)، و رشاده (در روستای نبی رشاده) در منطقه بقاع؛ آثا ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
اختیار انسان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 134، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، توحید، ص 152- 153، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق. [2]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، ج 7، ص 125، بیروت، دارالفکر، بی تا؛ ابن حنبل، احمد، المسند، ج 2، ص 244، بیروت، دارصادر، بی تا؛ مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 32، بیروت ...
آیا بعد از گسترش اسلام در ایران، جوامع زرتشتی هنوز در این کشور وجود داشتند؟
پیروان این آیین در کنار مسلمانان در این کشور زندگی می کنند [1]. دلیل شهرت و اعتبار کتب اربعه ، 42350؛ زندگی نامه محمد بن یعقوب کلینی ، 52079؛ وثاقت شیخ صدوق ، 96234؛ شیخ طائفه ، 47174. [2]. صحاح سته و میزان اعتبارشان ، 47769؛ زندگینامه احمد بن شعیب نسائی ، 84677. [3]. آیین زرتشت و دین الاهی ، 184؛ دین یزدگرد سوم پادشاه ایران ، 30267؛ مجوسیان ، 5222. [4]. مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار(ع) ، ج 14، ص 101، تهران- قم ، صدرا، چاپ چهارم، 1383ش . [5]. همان، ج 14، ص 248. T ...
روایتی که در تفسیر قمی از ابن عباس در مورد نشانه های آخر الزمان و قیامت نقل شده، از لحاظ سند و محتوا تا ...
این روایت به صورت خلاصه باید گفت: سلیمان بن مسلم خشاب شخصیت ناشناخته ای دارد و جز این روایت، نامی از او در دیگر روایات دیده نشده است. عبد الله بن جریح مکی از اصحاب غیر شیعی امام باقر( علیه السلام ) است.[4] و از او نیز جز این روایت نقل نشده و شخصیت نسبتاً ناشناخته ای دارد. عطاء بن أبی ریاح از اصحاب امام علی( علیه السلام ) است؛ اما مخلّط(دارای اعتقادات و مذهب نادرست) است.[5] عبدالله بن ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...> هرکس گمان کند که خدا به بدی و زشتی امر می فرماید، بر خدا دروغ بسته و هرکس گمان کند که خوبی و بدی بدون خواست خدا است، خدا را از سلطنتش بیرون برده و هر کسی گمان کند که گناهان بدون قوت خدا است، بر خدا دروغ گفته است و هر کسی بر خدا دروغ گوید، خدا او را در آتش دوزخ در آورد .[4] [1]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 284، قم، دار الکتب ...
ضرورت الگوگیری جوانان از خصائص اخلاقی حضرت علی اکبر(ع)
ادای سلام شده است، کیست اجمالا بین علما اختلاف است ولکن تعداد زیادی از بزرگان، منظور از علی بن الحسین در این فراز را شهید کربلا حضرت علی اکبر(ع) می دانند. وی ابراز داشت: در میان فقها ابن ادریس حلی در سرائر و از میان دانشمندان متأخر مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی در کتاب عالمانه و محققانه شفاءالصدور فی شرح زیارت العاشور است که می گویند: این علی بن حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) شهید در کربلا است ...
تاریخ عمومی حدیث مجید معارف چاپ هجدهمی شد
) ، موقعیت حدیث در روایات امامان (ع) و موقعیت حدیث در آرا بزرگان دین . نویسنده در بخش اول، سیر تاریخ حدیث اهل سنت را که در 6 مرحله صورت گرفته در پنج فصل تحلیل کرده است: در فصل نخست از یک سو به گزارش روایت های مختلف شیعه و سنی پرداخته که نشان می دهد تحدیث (نقل حدیث به طور شفاهی) و کتابت و تدوین حدیث در عصر پیامبر(ص)، امری پسندیده و مورد اذن بوده است و از سوی دیگر، روایات نهی از کتابت را از ...
رحیم پور ازغدی: غربی ها با جعل سند کشفیات پزشکی مسلمانان را به نام خود می کنند
به گزارش همنوا به نقل از فارس؛ حسن رحیم پور ازغدی سخنران مذهبی در جمع اساتید هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله الاعظم(عج) ضمن تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به تلاش غرب برای ناامید کردن ملت ایران پرداخت و گفت: نظام تبلیغاتی غرب در تلاش است این تفکر را به ملت ما تحمیل کند که از نظر تئوریک و ایدئولوژیک نمی توانیم تمدن سازی کنیم و این درحالی است که ایران قبل از اسلام و بعد از آن تمدن ساز بوده و ...
علل پیدایش فرقه های مختلف در بین مسلمانان، چیست ؟
پدرش خود او را دفن نمود) دچار گشتند، و به امامت آنان قایل شدند. و بالاخره تحریکات استکبار جهانی و صهیونیزم برای تفرق امت اسلامی و اضمحلال آنها با شیوع بابیت، بهاییت، وهابیت، طالبان و... . از این رو، عوامل تفرق امت اسلامی را می توان به عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم نمود. عوامل درونی؛ مانند: کینه و حسادت و بخل نسبت به اهل بیت( علیه السلام )[3] از جانب امویان و عباسیان و...، جهالت و ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
...، الأعراف، 96. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 6، ص 265 – 274، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ همان، ج 1 ص 53، ذیل آیۀ 7 سورۀ بقره. [10]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 199، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [11]. (فلسفۀ درد و رنج در زندگی اولیای الاهی)، 2056. [12]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 113، نجف، مطبعة ...
بر اساس آیه ی لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً در بهشت، خورشیدی وجود ندارد، پس چرا در برخی آیات از نعمتی ...
تفسیر کرده اند، چنان که در شعر شاعر آمده است: و لیلة ظلامها قد اعتکر / قطعتها و الزمهریر ما زهر ؛[7] و در شبی که تاریکی اش مانع دیدن می شد، به راه افتادم در حالی که ماه هم نمی تابید. در راستای آنچه گفته شد از ابن عباس نقل شده است اهل بهشت در بهشت روشنایی می بینند مانند روشنایی آفتاب، پس می گویند که ای پروردگار ما! در قرآن فرموده ای که لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِیراً ...
خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره آیت الله پسندیده(ره)
خرداد و مسأله انقلاب، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله خامنه ای (مقام معظم رهبری)، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، شهدای حرب و محراب، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، احمد بن بلا (الجزایر)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز ...
در سند حدیثی آمده: محمد، عن أحمد، عن ابن محبوب، عن جمیل بن صالح، عن أبان بن تغلب ؛ منظور کدام محمد و ...
، 1407ق. [2]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [3]. علامه حلّی، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال، ص 13، نجف اشرف، منشورات المطبعة الحیدریة، چاپ دوم، 1381ق. [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الابواب(رجال طوسی)، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 334، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1427ق. ر. ک: حسن بن محبوب، 29715. [5]. رجال نجاشی، ص 127. [6]. همان، ص 10. ...
ابوحمزه ثمالی که بود؟
، در حدود هشت سال بوده است که چنین چیزی با نقل او از ابوحمزه ثمالی، بهتر به نظر می آید.[14] [1]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 115، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [2]. رجال نجاشی، ص 115؛ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، ص 124، نشر دانشگاه مشهد، 1348ش. [3]. رجال نجاشی، ص 115. [4]. همان، ص 203. [5]. همان، ص 115. [6 ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
مراد از أبو جعفر الهاشمی المدنی که در مقدمه صحیح مسلم مورد نقد قرار گرفته کیست؟ و آیا مقصود، امام باقر( ...
، همه از جمله سادات هاشمی بودند. در بین اهل سنت نیز به عده ای از راویان بر می خوریم که در کتاب های رجالی آنان جرح و تعدیل شده اند و مشهور به همین نسبت اند. از جمله آنان می توان به امام باقر( علیه السلام ) اشاره کرد که مورد احترام اهل سنت بوده اند و کنیه ایشان هم ابوجعفر است. مزی از رجال نویسان اهل سنت درباره حضرت امام باقر( علیه السلام ) می گوید: محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب ...
آیا هر مردی که با زنی نامحرم شوخی کند در قیامت به ازای هر کلمه هزار سال حبس خواهد شد؟
...> [3]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 373، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [4]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، معجم رجال الحدیث، ج 19، ص 60، قم، مرکز نشر آثار شیعه، 1410ق. [5]. رجال نجاشی، ص 38. [6]. معجم رجال الحدیث، ج 6، ص 224. [7]. احزاب، 32. ...
شهر زوراء که در روایات مربوط به نشانه های ظهور آمده، بغداد است یا تهران؟ آیا این که زنان آن جا شبیه ...
بحار الانوار نیز آمده است: خصیبی(متوفای 334ق )، حسین بن حمدان، الهدایة الکبری، ص 402 – 403، بیروت، البلاغ، 1419ق؛ حلی(قرن هشتم)، حسن بن سلیمان بن محمد، مختصر البصائر، ص 450 – 451، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ اول، 1421ق. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 8، ص 177، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. ابن أبی زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص 147، تهران، نشر ...
خدابنده؛ شهرستانی از دل تاریخ و جاذبه طبیعی
، آیات قرآن و اشعاری از سعدی، فردوسی و نظامی گنجوی به خط کوفی، نسخ و ثلث است. سنگ مزارها از جنس رسوبی و تراورتن بوده و در پسوند نام تعدادی از متوفیان از نام سجاسی استفاده شده که نشانگر انتساب آن ها به این محل است که آقامیرسجاسی و شیخ حسن سجاسی از جمله آن است. همچنین در بسیاری از این نام ها از واژه شهید استفاده شده است. قدیمی ترین سنگ کشف شده این قبرستان مربوط به دوره تیموری (قرن 9) و به ...
از ائمه نقل شده که اشعار سید حمیری را بخوانید و حفظ کنید، حمیری کیست و شعر او چیست؟
الکتاب العربی، چاپ دوم، 1409ق. [4]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، معجم رجال الحدیث، ج 3، ص 181، قم، مرکز نشر آثار شیعه،1410ق. [5]. الأعلام، ج 1، ص 322. [6]. ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین ، الأغانی ، ج 7، ص 186- 187، بیروت ، دار إحیاء التراث العربی ، 1415ق. [7]. علامه حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الأقوال، ص 10، قم، دار الذخائر، 1411ق. [8]. أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ( علیه ...
برای پوشیدن لباس نو چه دعا و ذکری وارد شده است؟
اضافه کرد. 3. ذکر استغفار لزوماً برای کسی که گناهی از او سر زده وارد نشده و در همه حال مطلوب است؛ چنان چه در سیره رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چنین آمده است که آن حضرت روزی هفتاد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی از حضرت سر زده باشد،[4] بنابراین برای ترک اولی نیز می توان استغفار نمود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 13، ص 61، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1429ق. [2]. شیخ ...
آیا بر اساس روایات، نباید به زنان نوشتن آموخت؟
، محمد، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 516، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق. [2]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 260، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ حلّی، حسن بن علی بن داود ، رجال ابن داود، ص 237، تهران، انتشارات دانشگاه، 1383ق؛ حلّی، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، رجال العلامة الحلی- خلاصة الأقوال فی معرفة ...
ابن فُرات؛ مورّخی از دیار مصر
به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم. ناصرالدین محمد بن عبدالرحیم مصری حنفی معروف به ابن فرات (735-808ق) فقیه، مورخ و خطیب مصری است. ابن فرات در قاهره و در خانواده ای تنگدست زاده شد. از کودکی در جست وجوی دانش بود. از کسانی چون ابوالفرج بن عبدالهادی و ابوبکر بن صناج، راوی دلائل النبوة، حدیث آموخت و از حافظ ذهبی، ابوالسحن بندینجی و گروهی دیگرج اجازه روایت گرفت . ابن ...
آیا در روایات شیعه، از برخی افراد مسلمان با عنوان فرعون و هامان یاد شده است؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی با توجه به پاره ای از مشابهت ها که بین افراد وجود دارد گاه نام یکی مجازا بر دیگری گذاشته می شود و این موضوعی رایج در تمام زبانها است و این نسبت در جهت مثبت و منفی هر دو می باشد که ویژه انسان ها هم نیست، البته به معنای این همانی نیست که الزاما بخواهیم به دنبال بررسی سند باشیم. الف. پیامبر فرمود: آیا خوشنود نیستی که نسبت به من مانند نسبت هارون به موسی باشی ...
بهترین الگوی جوانان
شایستگی حضرت علی اکبر(ع) برمسند خلافت را همین موضوع دانسته است. ---------------------------------------------------------------- - ابن ادریس، محمد بن احمد (1410 ق )، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، تحقیق و تصحیح: حسن بن احمد الموسوی و ابو الحسن بن مسیح، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم. - ابن عساکر، علی بن حسن ...
آیا پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) در طول حیاتش چیزی پیشگویی می کرد؟
...، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، محقق، سلفی، حمدی بن عبد المجید، ج 2، ص 247، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، 1415ق. [4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 18، ص 112، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [5]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 68، قم، مؤسسه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، چاپ اول، 1409ق ...