سایر منابع:
سایر خبرها
پاسخ به برخی از شبهات درباره بسته شدن در مساجد در ایام شیوع کرونا
عَلَی هُدًی أَوْ یَتْرُکُ ذَنْباً خَشْیَةً أَوْ حَیَاءً (قمّی، صدوق، محمّد بن علی بن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، در یک جلد، دار الشریف الرضی للنشر، قم - ایران، دوم، 1406 ه ق) [2]. الأمالی للصدوق ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ هَاشِمٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْحَسَنِ الْقُرَشِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْبَصْرِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ...
جنگ بیولوژیک استکبار؛ به ضرر ایران یا آمریکا؟
اروپایی از لحاظ مرگ و میر به علت بیماری کرونا است؛ اما ایران رتبه ی اول جهانی مبارزه با کرونا را به خود اختصاص داد و آمریکا ضعف خود در مبارزه ی با این بیماری را در جهان به نمایش گذاشت. با این حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که آمریکا مقصر اصلی شیوع این بیماری در دنیاست و هدف از این حرکت زشت، مبارزه با ایران و چین است. امام خامنه ای در پیام به سردار سرلشکر باقری، در 22/12/1398 می ...
کسی که خدا بر او تحیت و سلام دارد/ علی اکبر(ع) صاحب نفس مطمئنه
...: مَا عِنْدَ اللَّهِ لِأَوْلِیَائِهِ أَکْثَرُ از خدای متعال در خواست می کنیم در دنیا ما را از زیارت با معرفت مرقد علی اکبر و پدر بزرگوارش و در آخرت از شفاعتشان محروم ننماید ان شاء الله. [1] بحار ج 45 ص 45 [2] ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات – نجف اشرف، چاپ: اول، 1356 ش. [3] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه) – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ...
مهم ترین زیارتگاه های شیعیان در سرزمین شام
دیگری مرتبط با ائمه(ع) و اهل بیت وجود دارد که از دید شیعیان متبرک و مقدس هستند، ولی امروزه به علت دور افتاده بودن از مناطق شیعه نشین و یا بی خبری عموم شیعیان از وجود آنها، مورد توجه آنان قرار ندارند. از جمله این زیارتگاه ها می توان به مشهد رأس الحسین(ع) در شهر حماه (واقع در 210 کیلومتری شمال دمشق)، مزار اولاد جعفر طیار در شهر حمص (واقع در 160 کیلومتری شمال دمشق)، و قبر محمد بن امام حسن(ع) و قاسم بن ...
لطفاً اندیشه سیاسی خوارج را توضیح دهید.
، چاپ اول، 1416ق. [9]. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعة، ص10، بیروت، دار الاضواء، چاپ دوم، 1404ق؛ الحور العین، ص 150. [10]. شهرستانی، محمد بن عبد الکریم، الملل و النحل، تحقیق، محمد بدران، ج 1، ص 143، قم، الشریف رضی، چاپ سوم، 1364ش. [11]. فرق الشیعة، ص 10؛ ابن سلیمان، احمد، حقائق المعرفة فی علم الکلام، ص 528، صنعاء، مؤسسة الامام زید بن علی، چاپ اول، 1424ق. [12]. ابراهیم حسن ...
آیا اسلام غیر شیعی تحریف شده است؟!
فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش. [7]. نساء، 59. .[8] شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 253، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ص 397، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق. [9]. ر. ک: امامت در سن طفولیت ، 176. [10]. سبأ، 47؛ شوری، 23؛ هود، 51. [11]. آل ...
علل پیدایش فرقه های مختلف در بین مسلمانان، چیست ؟
، 15؛ نساء، 49 - 63. [4]. منابع و مآخذ: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 364 – 365، قم، دفتر انتشارات اسلامی؛ قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا، تفسیر کنز الدقائق، ج 3، ص 417؛ ج 4، ص 117، تهران، مؤسسه طبع و نشر وزارت ارشاد، چاپ اول، 1411ق؛ جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 98- 99، قم، اسراء، چاپ اول، 1378ش؛ جوادی آملی، عبداللَّه، قرآن در قرآن، ص 315- 350، قم ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، ص 414، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [19]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 218. [20]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 423-424، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [21]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 115 – 116، قم، مؤسسه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، چاپ اول، 1409ق. [22]. بیضاوی ...
آیا شیعه معتقد است که جبرئیل در ابلاغ وحی و رسالت خیانت کرده است؟!
فرمان اقتداء می داد .[14] گواهی می دهم که محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) بنده و فرستاده پروردگار است که خداوند او را به دین مشهور فرستاد .[15] هر کس به کتاب های اعتقادی شیعه مراجعه کند عقاید شیعه را به این ترتیب می بیند: الف) توحید: این که خداوند واحد و بی شریک است. ب) نبوت: مخصوص محمد بن عبد الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) است. ج) امامت: امام بعد از ...
راه های آسان شدن سکرات مرگ چیست؟ چرا برخی معصومان( علیه السلام ) نیز دچار سکرات مرگ شده اند؟!
...، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق؛ [5]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 315؛ أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج 3، ص 179. [6]. نوری، حسین بن محمد تقی ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 4، ص 335، قم، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول ، 1408ق. [7]. صدوق، محمد بن علی ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص 111 - 112، قم، دار الشریف الرضی، چاپ دوم، 1406ق . ...
عبارت رب الارباب را که در برخی روایات و ادعیه وجود دارد، چگونه می توان تفسیر کرد که شرک آمیز نباشد؟
شیعه نیوز : پرسش عبارت رب الارباب که در برخی روایات و ادعیه وجود دارد، معنایش چیست و چگونه می توان آنرا تفسیر کرد که شرک آمیز نباشد؟ پاسخ اجمالی همان گونه که در پرسش آمده در برخی ادعیه مأثور و منقول از ائمه( علیه السلام )، خداوند به نام هایی؛ مانند: رب الارباب، ملک الملوک، سید السادات، اله الآلهه و ... خوانده می شود؛ جمیل بن دراج از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کند ...
روایتی که در تفسیر قمی از ابن عباس در مورد نشانه های آخر الزمان و قیامت نقل شده، از لحاظ سند و محتوا تا ...
این روایت به صورت خلاصه باید گفت: سلیمان بن مسلم خشاب شخصیت ناشناخته ای دارد و جز این روایت، نامی از او در دیگر روایات دیده نشده است. عبد الله بن جریح مکی از اصحاب غیر شیعی امام باقر( علیه السلام ) است.[4] و از او نیز جز این روایت نقل نشده و شخصیت نسبتاً ناشناخته ای دارد. عطاء بن أبی ریاح از اصحاب امام علی( علیه السلام ) است؛ اما مخلّط(دارای اعتقادات و مذهب نادرست) است.[5] عبدالله بن ...
می دانیم که اگر فردی قدرت جلوگیری از ظلم را داشته ولی با این وجود، نسبت به آن بی تفاوت باشد، شریک در ظلم ...
بسیار طولانی آخرت سنجید. علاوه این که کمتر نسلی از بشر را می توان یافت که با چشم خود گوشه ای از مجازات و کیفر دنیایی ظالمان را ندیده باشد.[8] [1]. ر. ک: 51. [2]. ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة، ج 2، ص 934، بیروت، دار العلم للملایین ، چاپ اول؛ ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، ج 14، ص 274، بیروت، دار احیاء التراث العربی ، چاپ اول؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 12، ص 373 ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...، چاپ دوم، 1371ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج2، ص 183، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. [3] . انتساب بالعرض شرور به خداوند ، 5529؛ عدم صدور شر از خدای حکیم ، 46070؛ نسبت آفرینش خیر و شر به خداوند ، 91408؛ سازگاری خیر و شر با توحید و مهربانی خدا ، 936 [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 158، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. T ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
اختیار انسان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 134، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، توحید، ص 152- 153، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق. [2]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، ج 7، ص 125، بیروت، دارالفکر، بی تا؛ ابن حنبل، احمد، المسند، ج 2، ص 244، بیروت، دارصادر، بی تا؛ مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 32، بیروت ...
آیا از پیشوایان دین حدیثی به این مضمون نقل شده است که هر جا مرگ دسته جمعی بود آن جا را ترک کنید؟
شیعه نیوز : پرسش آیا حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) به این مضمون نقل شده است که هر جا کشتار جمعی بود آن جا را ترک کنید؟ پاسخ اجمالی در ارتباط با پرسش مطرح شده باید گفت که در روایتی چنین آمده است: عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) الْقَوْمُ یَکُونُونَ فِی الْبَلَدِ یَقَعُ فِیهَا الْمَوْتُ أَ لَهُمْ أَنْ ...
مراد از تجسم اعمال در آخرت چیست؟ و آیا در این دنیا نیز اعمال، مجسم خواهد شد؟
، 6 8. [7]. آل عمران، 30. [8]. ورام بن ابی فراس، مجموعة ورام، ج 1، ص 118، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق. [9]. ر. ک: بحار الأنوار، ج 74، ص . [10]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 190، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [11]. ابراهیم،51. [12]. دهر، 4. [13]. وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمِ فِی قَوْلِهِ: وَ جاءَ رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفًّا ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
، ص 256، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [21]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 350، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق. [22]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 276، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [23]. زمر، 68. [24]. الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص 350. [25]. قمی، علی ...
شبه پیامبری که شاگرد ابوالفضل العباس(ع) بود/ اگر امروز حضرت علی اکبر بود چه می کرد؟/ الگویی که جوان ...
کرده اند زمانی که لشکرعمر سعد چهره ی بابرکت حضرت رادیدندگفتند(فتبارک الله احسن الخالقین) این قدر حضرت علی اکبرشبیه پیامبر(ص)بودندکه لشکر عمر سعدگمان کردند پیامبر(ص)است که حضرت علی اکبر(ع)فرمود: اناعلی بن الحسین بن علی(ع) و بعد بحث ولایت وتوحید را عنوان کرد و فضایل امام حسین(ع)راتوصیف فرمود فضایل حضرت علی اکبر(ع)به قدری بود که در زیارت عاشورا به ایشان سلام داده شده السلام علی الحسین وعلی علی بن ...
فلسفه و ضرورت رسالت پیامبران چیست؟
لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِیاً عَنَّا وَ عَنْ جَمِیعِ مَا خَلَقَ وَ کَانَ ذَلِکَ الصَّانِعُ حَکِیماً مُتَعَالِیا... . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 168، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. امام موسای کاظم( علیه السلام ) در این باره می فرماید: خدا را بر مردمان دو حجت است، حجتی بیرونی و حجتی درونی. جهت ...
به نشانی علم4/ هیئت ها به مثابه NGOهای مردمیِ خودجوش
خدمت هم هیئتی های عزیز عرض کنم که امروز می خواهیم در خصوص یکی از کارکردهای هیئت های مذهبی صحبت کنیم. اعوذ با... من الشیطان الرجیم بسم ا... الرحمن الرحیم اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ ا... منبر مطابق اطلاعات منتشره حدود هشتاد هزار هیئت عزاداری رسمی در کشور وجود دارد، حالا هیئت های محلی که خیلی جنبه رسمی نگرفته و صرفا در برخی مناسبت های مذهبی در خانه یا تکیه ای جمع می شوند و ذکر ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
...، الأعراف، 96. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 6، ص 265 – 274، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ همان، ج 1 ص 53، ذیل آیۀ 7 سورۀ بقره. [10]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 199، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [11]. (فلسفۀ درد و رنج در زندگی اولیای الاهی)، 2056. [12]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 113، نجف، مطبعة ...
آیا بین رحمت و غضب خداوند، نوعی تناقض وجود ندارد؟ آیا عذاب ادنی نشانی از رحمت خداست؟
...، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. جاثیه، 30. [6]. نحل، 106. [7]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 91، ص 386، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. ای کسی که رحمتش تمام اشیا را در بر گرفته است، و ای کسی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است . [8]. سجده، 21. [9]. عذاب های الهی و رحمت پروردگار ، 34489. آیات مرتبط سوره الحمد (1) : بِسْمِ اللَّهِ ...
آیا دین جامعه قابل تغییر است؟
...> [2]. واعظی، احمد، تعریف جامعه دینی و جامعه مدنی، ص 89- 90، چاپ 1381ش. [3]. جوادی آملی، عبداللَّه، بنیان مرصوص، ص 22، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ دوم، 1378ش. [4]. یا علی ان القوم سیفتنون باموالهم... . سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 220، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [5]. همان، ص 204، خ 147. [6]. همان، خ 151. [7]. ر. ک: هادوی ...
چرا خداوند به هر انسانی فرصتی برای زندگی برابر با دیگران را نداده است؟!
...، وانگهی اگر مردم در موهبت ها برتری نمی داشتند و همه فرصت برابر داشتند، تمدّن ها بنا نمی شد، و جوامع رشد نمی کرد. اما نکته مهم آن است که همگان می توانند به رحمت خدا امیدوار باشند و این از تمام فرصت ها برتر و بالاتر است. در همین زمینه روایتی از امام سجاد(ع) وجود دارد که حضرتشان از مردی شنید که می گوید: بار الها! مرا از آفریدگانت بی نیاز کن، امام به او فرمود: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد! مردم ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
مواخذه قرار بگیرد که چرا از من دعوت به عمل نیاورده ای و اگر از من دعوت می کردی من از آن غذا می خوردم. [1]. انه ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قال: لعنت القدریه علی لسان سبعین نبیاً. قیل: و من القدریة یا رسول الله؟ فقال: قوم یزعمون ان الله قدر علیهم المعاصی و عذبهم علیها . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 5، ص 47، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [2]. تابع در این جا ...
آخرین قطعه از پازل اندیشه سروش
در مقایسه با غربی ها بهتر متوجّه شویم و قدری از این خودباختگی و دنباله روی ها و گوش در دهان بلندگوهای عناد و نفاق و .... داشتن دست بکشیم. اگر صلاح می دانید قدری محتوایی تر به بررسی برخی از فرازهای سخنان ایشان بپردازیم. دکتر سروش در ابتدای مصاحبۀ خود نسبت به اماکن و بقاع متبرّکه مثل حرم های ائمّۀ اطهار (ع) و امام زادگان اظهاراتی دارد؛ از جمله اینکه اوّلاً، این مکان ها سابقه ای در اسلام ...
آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟ تا چه حد می توان خدا را شناخت؟ و ارزش این شناخت چقدر است؟
اثبات حدوث عالم، ح 1، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1398ق. [3]. فصلت، 53. [4]. به نقل از: حسن زاده آملی، لقاء الله، ص 26 - 27. [5]. ر. ک: طه، 50؛ سجده، 71؛ اعلی، 3؛ آل عمران، 190. [6]. نهج البلاغه، ترجمه، دشتی، محمد، حکمت 250. [7]. منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 13، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق. [8]. مائده، 105. [9]. فصلت ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
- 135، ج 25، ص 336، ج 52، ص 50؛ تفسیر صافی، ج 2، ص775 ، 793؛ المیزان، ج 20، ص 143، 144؛ کافی، ج 1، ص 65 - 70. [18]. ر. ک: عبدالرزاق کاشانی، شرح منازل السائرین، ص 209. [19] ر. ک: امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 217. [20]. منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 182، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق. [21]. فرهنگ دیوان امام خمینی، ص 163 ...