سایر منابع:
سایر خبرها
راه های آسان شدن سکرات مرگ چیست؟ چرا برخی معصومان( علیه السلام ) نیز دچار سکرات مرگ شده اند؟!
...، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق؛ [5]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 315؛ أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج 3، ص 179. [6]. نوری، حسین بن محمد تقی ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 4، ص 335، قم، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول ، 1408ق. [7]. صدوق، محمد بن علی ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص 111 - 112، قم، دار الشریف الرضی، چاپ دوم، 1406ق . ...
حور العین بهشتی از چه زیبایی ها و ویژگی هایی برخوردار است؟
...: وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ (ق، 35) و لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنی وَ زِیادَةٌ (یونس، 26)، یا اشاره است به روز جمعه که از آن به یوم المزید تعبیر شده است. کلینی، محمد بن یعقوب ، کافی، ج 3، ص 414، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم ، 1407ق). [6]. ابن حنبل، احمد بن محمد، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 18، ص: 243 – 244، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1416ق. [7]. رحمن، 58. [8]. ترمذی ...
پاسخ به برخی از شبهات درباره بسته شدن در مساجد در ایام شیوع کرونا
، الجعفریات (الأشعثیات) - تهران، چاپ: اول، بی تا) [6]. مکارم شیرازی، ناصر؛ کتاب النکاح، چاپ اول، ج6، 4. [7]. خویی، ابوالقاسم؛ مصباح الفقاهه، قم: مکتبه الداوری، چاپ اول، ج1. [8]. ولاتقف ما لیس لک به علم ... (اسراء: 36). [9]. أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ ...
حضرت علی اکبر(ع) آئینه تمام نمای رسول خداست
که رتبه بندی و تعیین درجه افراد نزد خداوند یک حقیقت آسمانی است یعنی با هیچ مقیاس عقلی و یا عقلایی و هیچ دقت علمی و یا تحلیل سیاسی، اجتماعی و انسان شناسانه هیچ کسی قادر نیست که رتبه اشخاص را مشخص کند و اینکه این شخص از آن شخص پیش خداوند افضل و بالاتر است. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر گونه قضاوتی در این زمینه با مقیاس های عقلانی و مقیاس های علمی، تاریخی، سیاسی فاقد هرگونه اعتبار و ...
مراد از تجسم اعمال در آخرت چیست؟ و آیا در این دنیا نیز اعمال، مجسم خواهد شد؟
، 6 8. [7]. آل عمران، 30. [8]. ورام بن ابی فراس، مجموعة ورام، ج 1، ص 118، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق. [9]. ر. ک: بحار الأنوار، ج 74، ص . [10]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 190، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [11]. ابراهیم،51. [12]. دهر، 4. [13]. وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمِ فِی قَوْلِهِ: وَ جاءَ رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفًّا ...
عبارت رب الارباب را که در برخی روایات و ادعیه وجود دارد، چگونه می توان تفسیر کرد که شرک آمیز نباشد؟
الارباب و ملک الملوک بیان کننده قهاریت، سیطره و غلبه قدرت خداوند بر تمام اسباب و مسببات و بر تمام قدرت ها است. شاید به همین جهت اهل معرفت بر این باورند که رب الارباب به اعتبار اسم اعظم و تعیّن اول، خداوند است که منشأ تمام اسماء و صفات و غایة الغایات است؛ یعنی تمام توجهات و اشارات به سمت او است.[4] [1]. به عنوان نمونه یک روایت را نقل می کنیم: مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ ...
لطفاً اندیشه سیاسی خوارج را توضیح دهید.
، چاپ اول، 1416ق. [9]. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعة، ص10، بیروت، دار الاضواء، چاپ دوم، 1404ق؛ الحور العین، ص 150. [10]. شهرستانی، محمد بن عبد الکریم، الملل و النحل، تحقیق، محمد بدران، ج 1، ص 143، قم، الشریف رضی، چاپ سوم، 1364ش. [11]. فرق الشیعة، ص 10؛ ابن سلیمان، احمد، حقائق المعرفة فی علم الکلام، ص 528، صنعاء، مؤسسة الامام زید بن علی، چاپ اول، 1424ق. [12]. ابراهیم حسن ...
لطفاً در مورد اندیشه سیاسی مرجئه توضیح دهید.
، چاپ سوم، 1414ق؛ زبیدی، سید مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 1، ص 160، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1414ق. .[2] رازی، ابو حاتم، الزینة فی الکلمات الاسلامیة العربیه، تحقیق: عبد الله سلوم، ج 3، ص 42، دار العلوم، جامعه الازهر، بی تا. [3]. بغدادی عبد القاهر، الملل و النحل، تحقیق، پیرنصری، نادر، ص 139، بیروت، دار المشرق، چاپ سوم، 1992م؛ حمیری، نشوان بن سعید، الحور العین، تحقیق، کمال ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، ص 414، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [19]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 218. [20]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 423-424، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [21]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 115 – 116، قم، مؤسسه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، چاپ اول، 1409ق. [22]. بیضاوی ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
روایتی که در تفسیر قمی از ابن عباس در مورد نشانه های آخر الزمان و قیامت نقل شده، از لحاظ سند و محتوا تا ...
؛ کشتارهای هنگام ظهور ، 10136؛ گسترش ظلم و ظهور امام زمان(عج) ، 1373؛ بررسی روایات در باره قیام های قبل از ظهور امام زمان (عج) ، 5091. [3]. محمد، 18. [4]. علامه حلی، حسن بن یوسف ، رجال العلامة الحلی ، ص 236، نجف اشرف، دار الذخائر، چاپ دوم، 1411ق. [5]. همان، ص 243. [6]. زندگی نامه عبدالله بن عباس ، 73721. T ...
از دیدگاه اسلام آیا میهمانی رفتن هم مانند میهمانی دادن دارای آدابی است؟
...، مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج 2، ص 146، قم، انتشارات علامه، چاپ اول، 1379ق. [9]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 16، ص 243، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1408ق. [10]. دعائم الإسلام، ج 2، ص 107. [11]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 283، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ ...
خواندن سوره یس چه ثواب هایی دارد؟ آیا خواندن آن کور مادرزاد را شفا می دهد؟
...، ص 46، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بی تا؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 89، ص 290، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 625، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 111 – 112. [8]. همان، ص 111. [9]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 18، ص 311، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره یس : کل سوره ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
اختیار انسان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 134، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، توحید، ص 152- 153، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق. [2]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، ج 7، ص 125، بیروت، دارالفکر، بی تا؛ ابن حنبل، احمد، المسند، ج 2، ص 244، بیروت، دارصادر، بی تا؛ مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 32، بیروت ...
شهر زوراء که در روایات مربوط به نشانه های ظهور آمده، بغداد است یا تهران؟ آیا این که زنان آن جا شبیه ...
. نتیجه آن که نمی توان به طور قطعی گفت؛ مقصود از روایات تهران است. [1]. دانی، عثمان بن سعید، السنن الواردة فی الفتن و غوائلها و الساعة و أشراطها، ج 5، ص 1089، ریاض، دار العاصمة، چاپ اول، 1416ق؛ مقدسی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر و هو المهدی(علیه السلام)، ص 150، اردن، مکتبة المنار، الزرقاء، چاپ دوم، 1410ق. [2]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، ج 4 ...
در سند حدیثی آمده: محمد، عن أحمد، عن ابن محبوب، عن جمیل بن صالح، عن أبان بن تغلب ؛ منظور کدام محمد و ...
القدر و راوی بزرگ؛ جناب محمد بن یحیی العطار است. نجاشی درباره او می گوید: محمد بن یحیی العطار؛ شیخ و بزرگ اصحاب ما در زمان خود بود؛ او انسان مورد اعتماد و مورد توجه و کثیر الحدیثی بوده است .[2] 2. احمد: معمولاً در کتاب کافی؛ وقتی نام احمد در سند می آید می تواند دو نفر باشند؛ اول: احمد بن محمد بن خالد برقی؛ دوم: احمد بن محمد بن عیسی اشعری. اما با توجه به اختلاف اندک زمانی و تفاوتی که احیاناً ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
...، الأعراف، 96. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 6، ص 265 – 274، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ همان، ج 1 ص 53، ذیل آیۀ 7 سورۀ بقره. [10]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 199، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [11]. (فلسفۀ درد و رنج در زندگی اولیای الاهی)، 2056. [12]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 113، نجف، مطبعة ...
ابوحمزه ثمالی که بود؟
.... ر.ک: سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 304، قم، مؤسسه امام صادق (علیه السلام )، 1418ق. [7]. رجال کشی، ص 406. [8]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 105، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [9]. رجال نجاشی، ص 116. [10]. آقا بزرگ تهرانی ، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 8، ص 186، قم، اسماعیلیان ، 1408ق. [11]. شیخ طوسی، محمد بن حسن ...
انتشار اثر قرآنی حیات الانبیاء در آلمان
...، پیامبرانی را برای راهنمایی مردم فرستاد. آنها تلاش کردند تا بشر را از گمراهی و بندگی شیطان نجات دهند. انبیا سال ها در برابر ظلم ایستادگی کردند و با وجود همه سختی ها، شکنجه ها، تحریم ها و آوارگی ها، تسلیم ظالمان و ستمگران نشدند. آنها تا آخرین لحظه زندگی خود تلاش کردند تا انسان ها را به راه راست هدایت کنند. هر چند در طول تاریخ، انسان های زیادی بودند که به پند انبیاء(ع) گوش ندادند و تسلیم شیطان شدند. انتهای پیام ...
امید به معجزه خدا یا امید به دارو و پزشک؟!
همان اندیشه جبری است که هرگونه تأثیر و کنش را از ناحیه موجودات (حتی موجودات مختار) نفی کرده و در جامعه اسلامی و در میان اهل سنت، اشاعره پرچم دار این نگاه به هستی هستند. (2) نگاه سوم: روشن است که هر دو نگاه اول و دوم، دو سوی افراط وتفریط در نگاه به ساحت هستی بوده و به یک اندازه اشتباه و غیرقابل قبول می نماید. لذا ناگزیر می بایست نگاه سومی در این مسئله داشت: درست است که همه چیز به اراده ...
خداوند در قرآن می فرماید: اگر به معاد و قیامت باور ندارید، زندگی را به محتضری که در حال جان دادن است ...
، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 9، ص 342، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [5]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 139. [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 276، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [7]. چنانچه از بعضی نحوی ها نقل شده است که این جمله متوجه ...
آیا اسلام غیر شیعی تحریف شده است؟!
، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 60؛ ج 5، ص 300، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر. ک: جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 69 - 73، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ سوم، 1381ش. [5]. توبه، 122. .[6] شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 157، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق؛ شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 85، قم، کتاب ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...، چاپ دوم، 1371ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج2، ص 183، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. [3] . انتساب بالعرض شرور به خداوند ، 5529؛ عدم صدور شر از خدای حکیم ، 46070؛ نسبت آفرینش خیر و شر به خداوند ، 91408؛ سازگاری خیر و شر با توحید و مهربانی خدا ، 936 [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 158، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. T ...
در روایات؛ هنگام سحر و افطار قرائت کدام سوره سفارش شده است؟
شیعه نیوز : پرسش در روایات؛ هنگام سحر و افطار قرائت کدام سوره سفارش شده است؟ پاسخ اجمالی در روایتی از امام صادق( علیه السلام ) به خواندن سوره قدر(انا انزلناه فی لیلة القدر) در وقت سحر و افطار سفارش شده است: مؤمن روزه داری نیست که وقت سحر و افطار "انا انزلناه" را بخواند مگر آن که در بین آن دو وقت مانند کسی است که در راه خداوند، در خون غلطیده باشد .[1] [1]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 83، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دو م، 1409ق. T ...
امید به فرج باید منطقی و به دور از افراط و تفریط باشد
نابجا تطبیق مصداق داشته باشد این نیز کار صحیحی نیست و دیگر اینکه عقب و دور دیدن امر فرج آن هم به صورت غیر منطقی نیز کار صحیحی به شمار نمی آید؛ بنابراین انسان نگاهش به امر ظهور باید به دور از افراط و تفریط باشد. وی بیان داشت: براساس سنت الهی هر چه ظالمان به سوی ظلم کردن و یا جوامع بشری به سمت اندیشه باطل پیش بروند بیشتر به بن بست و اضمحلال نزدیک می شوند. حجت الاسلام والمسلمین ...
فلسفه و ضرورت رسالت پیامبران چیست؟
- 102، قم، خانه خرد، چاپ سوم، 1382ش. [11]. ر. ک: همان، ص 45- 58. [12]. بقره، 151. [13]. برای اطلاع بیشتر از فلسفه بعثت و رسالت انبیا، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن (تفسیر موضوعی قرآن)، ج 7، ص 13- 53، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهار، 1377ش. [14]. لما بدل اکثر خلقه عهد الله الیهم، فجهلوا حقه... . سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح ...
آیا این حدیث که پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چند روزی به دلیل فقدان دایه، از پستان عمویش ...
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) تکرار کند! با همین نگاه است که علامه مجلسی(ره) در عین اعتقاد به ضعف سند این حدیث، محتوای آن را نوعی اعجاز برشمرده است.[5] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 448، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. یوسفی غروی، محمدهادی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج 1، ص 262، قم، مجمع اندیشه اسلامی ، چاپ اول، 1417ق. [3]. شیخ مفید ...
روایتی اعلام می دارد که هیچ مؤمنی در هیچ زمانی وجود نداشته و ندارد مگر آنکه از آزار همسایگان در امان ...
هیچ کسی نیست که همسایه ای نداشته باشد.[3] [1]. شیخ طوسی، الامالی، ص 280، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 250، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. لیس المراد به الجار المعروف فقط بل کل من یجاوره و یقاربه و رآه أو لم یر، فلیس أحد یخلو من جار ؛ مازندرانی، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی(الأصول و الروضة)، محقق، مصحح، شعرانی، ابوالحسن، ج 9، ص 190، تهران، المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق. ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
مواخذه قرار بگیرد که چرا از من دعوت به عمل نیاورده ای و اگر از من دعوت می کردی من از آن غذا می خوردم. [1]. انه ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قال: لعنت القدریه علی لسان سبعین نبیاً. قیل: و من القدریة یا رسول الله؟ فقال: قوم یزعمون ان الله قدر علیهم المعاصی و عذبهم علیها . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 5، ص 47، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [2]. تابع در این جا ...
نظر اسلام در ارتباط با منازل بزرگ و مجلل چیست؟ و چگونه می توان مردم را در ساخت مسکن به سمت میانه روی سوق ...
، 1421ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 526، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 325، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [5]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 467، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، چاپ اول، 1408ق. [6]. وسائل الشیعة، شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 338، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق. [7]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 281، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق. ...