سایر منابع:
سایر خبرها
حور العین بهشتی از چه زیبایی ها و ویژگی هایی برخوردار است؟
...> [1]. رحمن، 58. [2]. مکارم شیرازی ، ناصر، پیام قرآن، ج 6، ص 204، تهران، دار الکتب الاسلامیه ، چاپ نهم ، 1386ش. [3]. شیخ طوسی، امالی، ص 533، قم، دار الثقافة، چاپ اول ، 1414ق؛ طبرسی، حسن بن فضل ، مکارم الأخلاق، ص 464، قم، شریف رضی ، چاپ چهارم ، 1412ق. [4]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 40، نجف اشرف، مطبعة حیدریة، چاپ اول ، بی تا. [5]. اشاره است به این سخن خدای عزّ و جلّ ...
راه های آسان شدن سکرات مرگ چیست؟ چرا برخی معصومان( علیه السلام ) نیز دچار سکرات مرگ شده اند؟!
انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق. [3]. سید رضی، محمد بن حسین ، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 160، قم، هجرت ، چاپ اول، 1414ق . [4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 210، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 4، ص 394، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق؛ بیضاوی، عبدالله بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج 5، ص ...
انس و الفت ژرف امام حسین(ع) با حضرت علی اکبر(ع) الگوی تربیتی مناسبی برای نسل امروز
از غم و اندوه و آغاز آسایش و راحتی ابدی است، این سخن امام حسین(ع) خطاب به فرزند جوانش، حکایت از آن دارد که مرگ برای علی اکبر، نه پدیده ای نامأنوس و وحشت آور، بلکه به مثابه پلی برای رسیدن به خانه آسایش جاودانه و سرای استراحت همیشگی بوده است . این روزها، روابط عاطفی بسیاری از پدران و فرزندان، کم رنگ شده و کوتاهی های برخی پدران در تربیت فرزندان، به بروز ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در ...
لطفاً در مورد اندیشه سیاسی مرجئه توضیح دهید.
الملل و الأهواء و النحل، ج 3، ص 89. [28]. همان، ص 32. [29]. الحور العین، ص 151. [30]. فرق الشیعة، ص 9-10 [31]. الحور العین، ص 152. [32]. ناطق بالحق، یحیی بن الحسین، تیسیر المطالب فی أمالی أبی طالب، تحقیق، عزی، عبد الله بن محمد، ص 173، صنعاء، مؤسسه زید بن علی الثقافیه، چاپ اول، 1422ق؛ خطیب خوارزمی، موفق، مقتل الحسین علیه السلام، تحقیق، سماوی، محمد، ج 2، ص 124، قم، انوار ...
لطفاً اندیشه سیاسی خوارج را توضیح دهید.
، چاپ اول، 1416ق. [9]. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعة، ص10، بیروت، دار الاضواء، چاپ دوم، 1404ق؛ الحور العین، ص 150. [10]. شهرستانی، محمد بن عبد الکریم، الملل و النحل، تحقیق، محمد بدران، ج 1، ص 143، قم، الشریف رضی، چاپ سوم، 1364ش. [11]. فرق الشیعة، ص 10؛ ابن سلیمان، احمد، حقائق المعرفة فی علم الکلام، ص 528، صنعاء، مؤسسة الامام زید بن علی، چاپ اول، 1424ق. [12]. ابراهیم حسن ...
کسی که خدا بر او تحیت و سلام دارد/ علی اکبر(ع) صاحب نفس مطمئنه
...: مَا عِنْدَ اللَّهِ لِأَوْلِیَائِهِ أَکْثَرُ از خدای متعال در خواست می کنیم در دنیا ما را از زیارت با معرفت مرقد علی اکبر و پدر بزرگوارش و در آخرت از شفاعتشان محروم ننماید ان شاء الله. [1] بحار ج 45 ص 45 [2] ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات – نجف اشرف، چاپ: اول، 1356 ش. [3] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه) – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ...
نگاهی به کتاب های نوشته شده درباره "حضرت علی اکبر"
... نمونه های ایثار حضرت علی اکبر (علیه السلام) / سیدمحمدتقی مدرسی، ترجمه شوشتری زاده انتصار. قم: انتشارات محبان الحسین. چاپ پنجم، 1386. حضرت علی اکبر در آینه امام زمان / علی تقی پور؛ قم: حاذق ، 1387. بدرقه جان: سیری در زندگانی حضرت علی اکبر علیه السلام / واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران؛ قم: مسجد مقدس جمکران ، 1388. علی اکبر علیه السلام (الگوی جوانان) / جواد محد ...
هرکس ادعا کند خیر و شر هر دو از جانب خدا است، به خدا دروغ بسته است . آیا این روایت امام صادق( علیه ...
...> هرکس گمان کند که خدا به بدی و زشتی امر می فرماید، بر خدا دروغ بسته و هرکس گمان کند که خوبی و بدی بدون خواست خدا است، خدا را از سلطنتش بیرون برده و هر کسی گمان کند که گناهان بدون قوت خدا است، بر خدا دروغ گفته است و هر کسی بر خدا دروغ گوید، خدا او را در آتش دوزخ در آورد .[4] [1]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 284، قم، دار الکتب ...
آیا اسلام غیر شیعی تحریف شده است؟!
، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 60؛ ج 5، ص 300، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر. ک: جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 69 - 73، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ سوم، 1381ش. [5]. توبه، 122. .[6] شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 157، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق؛ شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 85، قم، کتاب ...
می دانیم که اگر فردی قدرت جلوگیری از ظلم را داشته ولی با این وجود، نسبت به آن بی تفاوت باشد، شریک در ظلم ...
، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [3]. واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق، مصحح، شیری، علی، ج 17، ص 448، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1414ق. [4]. ر. ک: 33897. [5]. هود، 110. [6]. بقره، 36. [7]. فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ . ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص 75، نجف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش. [8]. ر. ک: 32752. T ...
روایتی که در تفسیر قمی از ابن عباس در مورد نشانه های آخر الزمان و قیامت نقل شده، از لحاظ سند و محتوا تا ...
، توجیهاتی در نظر گرفته و فرازهایی از آن که قابل پذیرش است را به عنوان روایتی مؤید برای گزارش های دیگری که در این موضوع وارد شده بدانیم. [1]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 303 – 304، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق. [2]. علایم ظهور حضرت مهدی(عج) ، 49؛ علایم ظهور امام زمان(عج) ، 219؛ ناگهانی بودن قیامت و ناگهانی بودن ظهور ، 28202 ...
خدا انسان را به صورت خود آفرید ! این حدیث از نظر سند چگونه است؟ و معنای آن چیست؟
اختیار انسان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 134، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، توحید، ص 152- 153، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق. [2]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، ج 7، ص 125، بیروت، دارالفکر، بی تا؛ ابن حنبل، احمد، المسند، ج 2، ص 244، بیروت، دارصادر، بی تا؛ مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 32، بیروت ...
علل پیدایش فرقه های مختلف در بین مسلمانان، چیست ؟
، 15؛ نساء، 49 - 63. [4]. منابع و مآخذ: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 364 – 365، قم، دفتر انتشارات اسلامی؛ قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا، تفسیر کنز الدقائق، ج 3، ص 417؛ ج 4، ص 117، تهران، مؤسسه طبع و نشر وزارت ارشاد، چاپ اول، 1411ق؛ جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 98- 99، قم، اسراء، چاپ اول، 1378ش؛ جوادی آملی، عبداللَّه، قرآن در قرآن، ص 315- 350، قم ...
آیا شیعه معتقد است که جبرئیل در ابلاغ وحی و رسالت خیانت کرده است؟!
. [9] . سید رضی، نهج البلاغه، تحقیق، صبحی صالح، ص 41، خطبه اول، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [10] . احزاب، 40. [11] . فتح، 29. [12] . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 67، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [13] . نهج البلاغة، ص 247، خطبه 173. [14] . همان، ص 300، خطبه 192 (قاصعه ...
مجلس دوم روضه طوبی/ "نیر " تبریزی؛ شاعری با سروده هایی به سه زبان
درجه یک و فنی به حساب می آید که اهل ادب از سختی شعر آن سخن گفته اند. اقبالی با اشاره به نام اصلی این شاعر آئینی گفت: میرزا محمدتقی نام اصلی این شاعر بود که در میان مردم رواج معروف به حجت الاسلام و نام شعری(تخلص) آن نیر بود. این پژوهشگر با بیان اینکه نیر فرزند دوم آخوند مولا محمد ممقانی بود اظهارکرد: نیر در سال 1211 شمسی در تبریز متولد شد و در سال 1312 در این شهر فوت کرده و پیکر وی به نجف فرستاده ...
شبه پیامبری که شاگرد ابوالفضل العباس(ع) بود/ اگر امروز حضرت علی اکبر بود چه می کرد؟/ الگویی که جوان ...
نظر وجود دارد: اول اینکه برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان درباره همسر وی سخنی نگفته اند(تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 246؛ مقریزی، إمتاع الأسماع، ج 5، ص 365، تاریخ الطبری، ج 11، ص 5200؛ هاشمی بصری، الطبقات الکبری، ج 5، ص 163، ابو الفرج اصفهانی ، مقاتل الطالبیین، ص 86). دوم اینکه بر اساس دلایلی که وجود دارد، گروهی دیگر وجود زن و فرزند را برای آن جناب ثابت کرده اند. برخی ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
، ص 256، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [21]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 350، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق. [22]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 276، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [23]. زمر، 68. [24]. الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص 350. [25]. قمی، علی ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، ص 414، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [19]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 218. [20]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 423-424، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [21]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 115 – 116، قم، مؤسسه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، چاپ اول، 1409ق. [22]. بیضاوی ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
آیا جمله من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً یا مَن علّمنی حَرفاً کنتُ لَه عَبداً روایاتی از امام علی( علیه ...
...، ص 645، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، چاپ اول، 1381ق؛ نراقی (متوفای 1209ق)، ملا محمد مهدی، جامع السعادات ، ج 3، ص 141، بیروت، اعلمی ، چاپ چهارم، بی تا؛ أبو سعید خادمی حنفی(متوفای 1156ق)، محمد بن محمد، بریقة محمودیة فی شرح طریقة محمدیة و شریعة نبویة فی سیرة أحمدیة، ج 4، ص 3، مطبعة الحلبی، 1348ق. [4]. من کتبت عنه أربعة أحادیث فأنا عبده، و من علمنی حرفا کنت له عبدا ؛ ملاحویش آل غازی ...
آیا بر اساس روایات، پدر می تواند بدون اجازه - حتی بر خلاف مصلحت - هرگونه تصرفاتی در اموال فرزند بالغ و ...
: ترکی، عبد الله بن عبد المحسن، ج 11، ص 503، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق؛ قرشی شافعی، أبو عبد الله محمد بن إدریس، مسند الإمام الشافعی، ج 3، ص 83، کویت، شرکة غراس للنشر و التوزیع، چاپ اول، 1425ق. [3]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 177، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق؛ شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 155، قم، دفتر ...
روایتی وجود دارد که زنازادگان را مصداق آیه 179 سوره اعراف دانسته که اعلام می دارد که افرادی از انسانها ...
...، ج 25، ص 34، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، 1415ق. [11]. مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 45، ص 596، پاورقی. [12]. وفیات الاعیان، ج 2، ص 12. [13]. ر.ک: برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح: محدث، جلال الدین، ج 1، ص 108، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق؛ شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 564، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش؛ ابن بابویه، علی بن حسین، الإمامة و ...
ابن غضائری کیست؟ آیا کتاب رجالی الضعفاء نزد علمای شیعه معتبر است؟
تضعیفات او در این کتاب اعتنای چندانی کرد. [1]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 69، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [2]. همان. [3]. همان، ص 269. [4]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 2، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [5]. آقا بزرگ تهرانی ، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 10، ص 88، قم، اسماعیلیان ...
این روایت که جذبه ای از جذبه های حضرت حق برابر با عمل جن و انس است به چه معنا است؟
؛ صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، ج 1، ص 8، ج 4، ص 224، قم، بیدار، چاپ دوم، 1366ش. [3]. حافظ، شمس الدین محمد، دیوان اشعار، تصحیح، خرمشاهی، بهاء الدین، ص 74، غزل 74، تهران، دوستان، چاپ چهارم، 1382ش. ر. ک: یزدان پناه، سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 68، قم، مؤسسه امام خمینی، 1388ش. [4]. قد انکشف لأرباب البصائر النوریة إنّ هذا البدن بحسب مشاعره و روازنه یشبه الجحیم ...
روایاتی که سفارش به خوردن گوشت می کنند، چگونه با روایاتی که از خوردن گوشت منع می کنند، جمع می شوند؟
، ص 451، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [2]. واقعه، 21. [3]. المحاسن، ج 2، ص 460. [4]. همان، ص 461. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 41، ص 148، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [6]. المحاسن، ج 2، ص 470. [7]. مستغفری، جعفر بن محمد، طبّ النبی(صلی الله علیه و آله و سلّم)، محقق، مصحح، الهی خراسانی، علی اکبر، ص 27، نجف، مکتبة الحیدریة ...
بهترین الگوی جوانان
شایستگی حضرت علی اکبر(ع) برمسند خلافت را همین موضوع دانسته است. ---------------------------------------------------------------- - ابن ادریس، محمد بن احمد (1410 ق )، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، تحقیق و تصحیح: حسن بن احمد الموسوی و ابو الحسن بن مسیح، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم. - ابن عساکر، علی بن حسن ...
آیا بر اساس روایات، نباید به زنان نوشتن آموخت؟
أحوال الرجال ، ص 100، نجف اشرف، منشورات المطبعة الحیدریة ، چاپ دوم، 1381ق. [3]. طوسی، ابو جعفر، محمد بن حسن ، الفهرست ، محقق، مصحح، آل بحر العلوم ، سید محمد صادق، ص 11، نجف اشرف، المکتبة الرضویة ، چاپ اول، بی تا؛ الخلاصه للحلی، ص 4؛ رجال ابن داود، ص 20. [4]. فهرست طوسی، ص 152؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، الابواب(رجال طوسی)، محقق، مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 355، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ...
کتاب علل الشرائع تألیف کیست و آیا تمام روایات موجود در آن، معتبر است؟
.... [7]. ر.ک: همان، ص 185 – 189. [8]. ر.ک: نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 389، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص 442، قم، کتابخانه محقق طباطبائی ، چاپ اول، 1420ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 30، ص 428، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، المدخل، ص 68، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. T ...
آیا طبق روایات اگر قومی باشند که تمام احکام خدا را انجام دهند، خدا آنان را نابود کرده و گروهی دیگر را ...
است که اگر در زمین هیچ قومی نباشند که اهل استغفار باشند، خداوند همه اهل زمین را نابود می کند و بجای آنان کسانی که اهل استغفار هستند می آفریند. [1]. ر.ک: مدیر شانه چی، کاظم، علم الحدیث و درایة الحدیث، ص 109 - 110 و 123، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1362ش. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، ج 1، ص 69، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ...
در سند حدیثی آمده: محمد، عن أحمد، عن ابن محبوب، عن جمیل بن صالح، عن أبان بن تغلب ؛ منظور کدام محمد و ...
، 1407ق. [2]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [3]. علامه حلّی، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال، ص 13، نجف اشرف، منشورات المطبعة الحیدریة، چاپ دوم، 1381ق. [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الابواب(رجال طوسی)، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 334، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1427ق. ر. ک: حسن بن محبوب، 29715. [5]. رجال نجاشی، ص 127. [6]. همان، ص 10. ...