سایر منابع:
سایر خبرها
سلب آسایش
ولی اونی که تو د یگ منه یک کله با هشت تا پاست، پس از این چارد یواری نیست؛ شیرفهم؟ آقای نباتی هم نگاهی به ساطور اصغرآقا اند اخت و گفت: بله... البته! روز د وم: آقای نباتی با وجود تجربه تلخ د یروزش حد ود ساعت 30/11 شب مجبور شد آیفون منزل اصغرآقا را به صد ا د رآورد . چند لحظه بعد اصغرآقا آیفون را برد اشت و گفت: هان؟ آقای نباتی پس از سلام و احوالپرسی از آنجا که فاصله زیاد ی با اصغرآقا د اشت با ...
بی قانون
.... خوب عزیز من، این حجم پسته ای که تو خورد ی واسه تاسیس بانک خونه، نه مهمونی شب یلد ا. یه سری د یگه هم هستن که میرن سراغ میوه. کانسپت و قرابت معنایی میوه ها هم براشون مطرح نیست. یعنی کیوی و پرتقال و هند ونه و موز رو روی هم می خورن. آخر شب هم عین این باد کنک گازیا که فشار گازش د اره کم میشه، میفتن یه گوشه و ناله می کنن. البته د یگه خانواد ه ها هم زرنگ شد ن. شما مهمونی که میری، از ساعت 6 آت و ...
بی قانون
طوری که بعد از هر آزمون تعد اد کل د اوطلبان رو منهای رتبه من می کرد ، عد د به د ست اومد ه می شد تعد اد افراد ی که از من گاو ترن. یعنی من اگه اولم می شد م می گفت ببین این چند هزار تا گاو د یگه کی بود ن که تو از اونا بهتر شد ی! (یه خصومت خاصی با اعتماد به نفس من د اشت). مشاوره هایی که می د اد هم واقعا فصل جد ید ی د ر زمینه مشاوره تحصیلی بود . یاد مه چند روز به کنکور گفت استرس د اری؟ گفتم آره. گفت ...
فال یلد ایی حافظ د ر قرار مخفیانه یوسف آباد
واسه همین د ارم قاشق زنی می کنم د یگه. گفت: خب الان مگه چهارشنبه سوریه؟ الان شب یلد است! گفتم: مگه شب یلد ا همون چهارشنبه سوری نیست؟ بغض کرد و گفت: الهی بگرد م... چه مسیر سختی د اشتی شما. قشنگ مشخصه فشاری که روی شماست، د ر د وران ما اصلا نبود . گفتم: می بینی؟ این اوضاع منه. این اعصاب منه. گفت: ولی من یه آرزویی د اشتم. ای کاش می شد منم یه افراطی بود م. یه تند رو. یه غوغاسالار... گفتم: چطور مگه؟ گفت ...
سلفی پریناز ایزدیار/ فال حافظ پرستو صالحی/ نوستالژی مهدی سلطانی/ عکس مرموز مهراب قاسم خانی +تصاویر
یام ز یبا در ع ین ز یبا ی ی ممکنه غم انگ یز باشه برا ی عز یزان ِ بانو ی جوان ی که دو روز پ یش براثر تصادف دلخراش م یدان فاطم ی جان باخت و راننده مقصر هم فرار کرد برا ی خانواده ها ی ی که ا ین شب یلدا عز یزشان کنارشون ن یست و دلتنگن برا ی پدر ی که شا ید شرمنده سفره اش باشد برا ی ..برا ی ..برا ی همه دل یل ها ی دلتنگ ی یلدا سنت ب ی ر یا ی ما ا یران یان است و فقط ...
اغنیا برای مقابله لشکر کشی می کنند
بی تردید صاحب هستی؛ شب و روز، نور و ظلمت، سرما و گرما و ... را یکسان اعطا می کند، پس چرا شب گاه گرم و دل افروز و جایی سرد و جگرسوز می شود، چه کسی شب و روز خدا را دچار نوسان می کند؟ بمناسبت تکرار یلدایی دیگر که برای ما جامعه بزرگ فقرا، تنها وجه تمایزش با شب های پس و پیش رو، سوزاندن کالری بیشتر و تأمین عرق شرمساری در جمع خانواده که از سوخت و ساز پوست و استخوانمان سرچشمه می گیرد، برای ...
پاسخ صداوسیما به پخش نشدن مصاحبه ظریف
بود که ورزش از سیاست جداست ولی خودش عمل نکرد. امیر خان در کشوری که ادعای آزادی آن گوش دنیا را کر کرده همچین چیزی غیر قابل قبوله در ثانی شاید سوالات آقای فردوسی پور کلا در رابطه با علایق ورزشی آقای ظریف بوده. ظریف همه جا رو خرابکاری کرده مونده فقط برنامه90. ایشون الفبای دیپلماسی رو نمیدونه . امریکایی ها کلاهی سر ظریف گذاشتند که چند سال بعد میشه فهمید دوست عزیز ...
ستاره اسکندری:سینمای ایران کمبود اندیشه دارد
...، این دفعه دیدم فاصله سنی ویژه ای هم نداریم، واقعیت این است که من بار اولی که گام به دندون طلا گذاشتم، به هرحال به عنوان یک جوان تازه از راه رسیده بودم با اینکه قبلش کار تصویر می کردم و در دانشکده هنرهای زیبا با اصغرفرهادی و پریسا بختاور کار می کردم که آن موقع دانشجو بودند و الان برای خودشان کارگردان مطرح و بزرگی هستند. طبیعتا من مرعوب آن فضا بودم و فقط سرتا پا برای دیدن و شنیدن داود ...
همه اتفاقات خوب حضور حاج آقا /روایتی زیبا از زندگی طلبه طبسی
من یک جمله گفت: تو به درد طلبه شدن می خوری. روزی که روی تابلوی اعلانات دبیرستان اطلاعیه جذب طلبه را خواندم، نمی دانم جمله آن روحانی در ذهنم بود یا نه. فقط می دانم کششی را برای طلبه شدن در خودم حس کردم و نتیجه پیگیری آن شد چیزی که امروز هستم . قصه حاج آقا به اینجا که می رسد زمان را به حال برمی گرداند و اضافه می کند: رسالتم این بود که جوانان مستعد روستا که شرایط سنیشان اجازه می دهد را ...
فرهنگ در رسانه
سینما شد، اما طی فقط 5 سال در 17 فیلم سینمایی حضور داشته تا مشخص شود دیده شدن در تلویزیون برای زمانی کمی دیر اما خیلی خوب جواب داده است. لعیا زنگنه؛ ارتباط عاطفی مریم تا مادرانه دو دهه قبل مریم در پناه تو کاراکتر محبوب تمام دختران جوان به حساب می آمد و طبیعی بود که بازیگر این نقش هم دیده شود. زنگنه دو سال بعد با راز مینا وارد سینما شد و با این که گزیده کار بوده اما در سینما ...
ساعاتی در منزل دلدادگی / در کوچه های مدافعان چه می گذرد؟
بود هر چند مدت یکبار به خانه بیایند و باز به سرکار بازگردند. در یکی از همین روزهایی که مشغول به کار بودن،اره برقی از دست حاجی ابوحامد در رفته و ران پای او را می برد. رضا حاجی را به بیمارستان می رساند و وقتی دکتر در اتاق عمل مشغول بخیه زدن پای شهید ابوحامد بوده، متوجه چیزی داخل زخم پای او می شود، وقتی بررسی می کند، می بیند ترکش های دوران جنگ است که در پای حاجی به یادگار مانده و همه رو ...
از مایه تنفس خواندن شعر در حوزه تا معرفی برنده ترین ابزار ایفای نقش طلبگی
پیشینه بیش تری نسبت به طلاب جوان دارم، نکاتی را عنوان می کنم؛ نخست رسالت شاعر حوزویان است که شعر مایه ور و ماندگار بسرایند، لذا پسندیده نیست که شاعر حوزوی فاضل، اهل کلام و معرفت گرفتار شعر صورت زده و احساسی باشد، آفتی که در حال حاضر شاعر معاصر را اسیر خود ساخته است. وی افزود: شعر احساسی ماندگار نیست و کمتر طلبه ای می تواند شعر مایه ور بسراید، شعر باید به مثابه ابزار در مسیر رسالت طلبگی ...
رضا رشیدپور: اصلا جَوزده نمی شوم
برای خودش یک چارچوب درست کرده و می آید در برنامه دید در شب می نشیند و صادقانه هم می نشیند. اما الان بعد از واکنش های شدیدی که به خاطر صداقتی که به قول شما به خرج داده با آنها رو به رو شده، از حرف هایی که زده پشیمان نیست؟ این دیگر بر می گردد به فرهنگ سازی. ما باید اینقدر در این راه برویم جلو که به مردم یاد بدهیم دیگران را قضاوت نکنیم. باید با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته ...
آزادی وسیله است نه هدف/ پدیده آزادی و مرزهای آن
شعار سال : متن پیش رو نوشتاری است از آیت الله جعفر سبحانی با موضوع آزادی و مرزهای آن که از نظر می گذرد؛ واژه آزادی از زیباترین واژه هایی است که گوش بشر آن را شنیده و با آن انس گرفته است. تو گویی آزادی نشانه جَستن از قفس، و رهیدن از زندان، و گسستن قید و بند بردگی است. در این صورت، کدام انسان آزاده ای است که به چنین شیوه ای از زندگی عشق نورزد، و قلبش برای آن نتپد، و دلداده ی آن نباشد، و ...
تصاویر هنرمندان و بازیگران سینما در شب یلدا 94
روانه سارا خوئینی ها نوشت: یلدا یکی از زیباترین یادگاریهای اصیل از فرهنگ و سنّت ایرانیست........باید بهترین شکل اون رو حفظ کنیم و به نسل های بعد از خودمون هدیه بدیم. در این بین هستن عزیزانی که این شب رو مثل ما نمیگذرونند،به یاد اونها هم باشیم مهناز افشار این شعر را به هوادارانش تقدیم کرد: شاهدان گر دلبری زینسان کُنند زهدان را رخنه در ایمان کنند ...
چگونگی برخورد امام خمینی (ره) با فتنه
اسلامی کفایت سیاسی ندارد، ایشان را از ریاست جمهوری عزل نمودم. به بنی صدر گفتم گرگها می خواهند تو را به تباهی بکشند امام خمینی(ره) همچنین بعد از عزل بنی صدر طی یک سخنرانی یکبار دیگر بر مبنای عطوفت اسلامی بنی صدر را نصیحت فرمودند و به او عاقبتِ کارش را گوشزد کردند و با اشاره به قدرت مردم که قادر است هر توطئه ای را سرکوب نماید، فرمودند: این گروه هایی که مع الأسف عده ای از جوانان ...
دیشب خوش گذشت ؟!
تشخیص میدانند نگاشون به در آسایشگاه موجی ها بود. یه دفعه یکی از بچه ها داد زد خمپارههههههه... چند تایی دراز کش شدن رو زمین و چند تایی هم هنوز تو باغ خودشون بودن. زل زده بودن فقط به نرده ها ... پرستار اومد پشت نرده هاگفت: اگه داد و فریاد نکنید ؛ کسی اومد دنبالتون به دکتر میگم شما حالت از بقیه بهتره اونوقت امشب میتونی بری بچه ها و نوه هاتو ببینی و یه شکم سیر آجیل و شیرینی بخوری وگرنه نه ...
مردی به وسعت دفاع مقدس
را در دوران جنگ چگونه دیدید؟ - یکی از روحانیونی که به جبهه بردم شهید مرتضی شفیعی بود. شب عملیات او را دیدم که در حال شستن لباسش است. به او نگاهی کردم و گفتم : امشب نرو جلو! او هم به من نگاهی کرد و گفت: حاجی ! میخوای وقتی بچه ها شهید شدن، روز قیامت منو به بهشت راه ندن؟ میخوای جلوی شهدا به من بگن تو حرفت با عملت فرق داشت؟ حتی اگه بگم حاجی به من گفت، بازم به من می گن تو ما رو ...
خودرو تا پایان سال گران می شود؟
کنپین سرجاشه و با این نمایشها نمیشه سر مردم رو شیره مالید یه ذره واقع بین باشیم از این طرف نخریدن از اون ور برای ثبت نام تو صف وایستادن ماشین ارزون بشو نیست کاش در افعانستان بدنیا میامدیم اینم یه ترفند دیگه برای اینکه مردم رو تهیج کنند که زودتر خریدکنند البته اینایی که خریدند هم دیری نیست که پشیمون میشند صد و ده بیست هزار نفر معلوم ...
شب یلدا و تحلیل مردم شناسانه هنر عامه
طور ویژه، فرصتی است که استعداد عامه مردم را به فعلیت می رساند. ایرانی ها از هر فرصتی برای هنرورزی استفاده می کنند. آنها در هنگام این هنرورزی به هیچ رو آگاهانه اقدام به خلق اثر نمی کنند و ملتفت نیستند که کارشان، کار هنری است و خودشان هنرمند. شاید اگر در حین همین شیرین کاری ها به آن ها بگویی: این کار تو یک حرکت هنری است، شما را به یک قهقهه یا پوزخند خودشان میهمان کرده و حتی ...
پایکوبی آلاینده ها در شب یلدا با فال حافظ!
میزان رکود و تورم کم شود حداقل توی باغچه خربزه می کاشتیم در اواخر شب بود که حافظ رو کرد به بنده و گفت: پسماندهای زیاد در این شب تولید شده است، این کیسه را بگیر و پس از تفکیک، تر و خشک زباله ها آن را به درون یکی از سطل های زباله بیاندازید. وقتی از خانه خارج می شدیم از حضرت حافظ پرسیدم، که ای حافظا پیامی برای مردمانت داری؟ حافظ ماسک خود را بر صورت نهاد و با صدایی تو دماغی فرمود: پند حکیم محض صواب است و عین خیر فرخنده آن کسی که به سمع رضا شنید حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس دربند آن مباش که نشنید یا شنید ...
شب یلدا، منزل "آقامهدی"
، اما هادی نبود، تا ساعت ها بعد چشم های براق فرمانده "نیزار" را می پایید، سایه ها را، حرکت ها را، فردا هم همین گونه، فرداها هم ... هر شب خودش برای شناسایی می رفت، هم شناسایی می کرد و هم جستجو، هرچه گشت کمتر یافت؛ نبود، هیچ چیز نبود. پدر پیشانی "مهدی" را بوسید، "راضی ام به رضای خدا مهدی جان، تو چرا شرمنده باشی، تو باعث افتخار منی باباجان". پدر صورت پسر را بر شانه گذاشت تا پسر اشک های ...
د رس هایی که از سحر قریشی می گیریم!
نون و آب میشه؟ فقط افه روشنفکری د ارین. یه بار گوشت خرید ین؟ میوه خرید ین؟ رفتین سوپرمارکت ببینین قیمت مواد غذایی چند ه؟ شما نمی د ونین ولی سحر قریشی از آنجایی که اکثر اوقات د ر سوپرمارکت ها و توی جعبه فیلم هاست از قیمت انواع محصولات غذایی اطلاع د اره. این همه هم خد ارو شکر موفقه و صد برابر شما هم د اره پول د ر میاره. حالا باز برین فیلم تحلیل کنین و د ر متد اکتینگ استانیسلاوسکی غور و تفکر کنین ...
سویه های پنهانی ترویج حفظ و قرائت قرآن کریم
...> در میان آرشیوی از اطلاعات مدرسه قرآنی عکس های قاب شده ای به دستمان رسید، که دانش آموزان مدرسه پسرانه قرآنی (.... ) به مناسبت شب یلدا در کنار سفره ایرانی اسلامی یلدا در کنار دخترکی با موهای کلاگیس بور رنگ با لباس محلی نشسته است. باور داریم که هر راست را نتوان گفت، اما این ها حرف ها و دردهای مردم است، دردهایی از جنس دغدغه دینی. پایان پیام/ 301 ...
حسین وارث آدم/ آنها که رفتند، کاری حسینی کردند، و آنها که ماندند، باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی اند ...
چه حکمت است؟ و ما که در پلیدی و منجلاب زندگی روزمره جانوریمان غرقیم، باید سوگوار و عزادار مردان و زنان و کودکانی باشیم که در کربلا برای همیشه، شهادتشان و حضورشان را در تاریخ و در پیشگاه خدا و در پیشگاه آزادی به ثبت رسانده اند. خدایا این باز چه مظلومیتی بر خاندان حسین؟ اکنون شهیدان کارشان را به پایان رسانده اند. و ما شب شام غریبان می گرییم، و پایانش را اعلام می ...
علی دینی ترکمانی"افغانستانی ها بروند تورم در ایران افزایش می یابد/و...
برکنار شده بگیرید تا عمو فیتیله هایی که بیست سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ رو نمی تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر رو خانه نشین ببینم. عزیزان چرا به هفت سینمایی حمله نمی کنید که سینما رو این قدر سخیف کردند و کوچک که همیشه بیرق دار فرهنگ ایران بودند و افتخار آفرین در دنیا، شمارو به خدا سوگند در قضاوت عجول نباشید... . تو سریال پایتخت 4 ارسطو با لهجه مازندرانی ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
خاطرات یک زائر حسینی از زیارت اربعین
ما را پیاده کرد. چند کیلومتر دیگر را پیاده ادامه دادم؛ تا اینکه توانستم به همراه جمعیتی دیگر بر یک کامیون حمل گوشت سوار شویم. چه بر ما در آن کامیون گذشت، بماند. بالاخره زنده به نجف رسیدیم. پس از قدری جستجو، یک ون را یافتم که مسافرانی را سوار کرده و عازم مهران است و فقط یک نفر جای خالی دارد. سوار شدم و به سوی مهران حرکت کردیم. راه معمولی نجف تا مهران به دلیل نا امنی مسدود بود. از این رو، از ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
و ای کاش من می توانستم او را ببینم. شنیدن این دو حدیث هم حتما برای تو جالب است. یکی از زبان شیرین خود امام است و دیگری را یکی از یاران حضرت نقل کرده است....... حدیث نخست این است: در حرم پیامبر(ص) می نشستم و دانشمندان مدینه هرگاه در مسأله ای با مشکل روبرو می شدند و از حلّ آن ناتوان می ماندند، به سوی من رو می آوردند و پاسخ می گرفتند. ... و حدیث دوم را عبدالسلام هروی نقل کرده که در ...
Hendooneh 5.1 بازی هندونه ( بازی غلطنامه ) نسخه 5.1 اندروید/پاسخنامه سئوالات/پاسخ الف و ب و ج
...> 248. بشقاب پرنده 249. گونیا 250. کوسه 251. عرق خارشتر 252. مناسبات سیاسی 253. خرابکار 254. یوزر 255. شهر توکیو 256. ساعت دو نصف شب 241. صد روپیه 242. از کار افتاده 243. رب گوجه 244. حوصله 245. ساقدوش 246. شامپو صحت 247. زیبای خفته 248. بشقاب پرنده 249. گونیا 250. کوسه 251. عرق ...