برف آخر ؛ فیلمی دوپاره
سایر منابع:
سایر خبرها
پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم برف آخر
سینماسینما ، گلاره محمدی امیرحسین عسگری در دومین فیلم بلند سینمایی اش به سراغ ارتباط میان آدم ها رفته اما به شکلی نمادین. در فیلمنامه که با نگاهی به داستان کوتاه جلال آباد نوشته محمد صالح علا نوشته شده، تلاش شده ظرافت هایی برای گل درشت نشان ندادن نمادها و نشانه ها به کار گرفته شود. عسگری بعد از بدون مرز که عملاً بازیگر شناخته شده ای در آن حضور نداشت به سراغ بازیگران حرفه ای رفته ...
برف آخر فیلمی در ستایش طبیعت + فیلم
، برای همین از او تنها یک بازی ساده، اما روان را شاهدیم. جدا از نقاط قوت، بزرگترین مشکل فیلم را باید ضرباهنگ کند کار دانست، برای همین اگر قرار باشد برف آخر برای مخاطب عام به نمایش در آید مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، پس توصیه جدی به کارگردان این است حتماً در اکران عمومی از زمان فیلم کاسته و ریتم آن را سرعت بخشد. لازم به ذکر است این فیلم سینمایی اقتباسی از رمان جلال نوشته محمد صالح علا است ...
برف آخر ؛ سرشار از تشبیه و تمثیل؛ از اعلی تا ادنی
سینماسینما ، آرش عنایتی برف آخر، دومین ساخته ی امیرحسین عسگری پس از بدون مرز، به سلامت از مرز اقتباس گذشته. فیلم، مقتبس از داستانِ کوتاهِ جلال آباد اثر محمد صالح علاست. داستانی مملو از تشبیه و تمثیل از اعلی تا ادنی (از یوسف و خورشید تا گاو و گرگ) داستانی که با این عبارت تشبیهی آغاز می شود: زمستان است و شیونِ کلاغ ها . در ادامه، راوی حتی به تشریح این تمثیل ها اقدام می کند (گاوهایی که ...
نگاهی به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 3 برف آخر ، پیچیده و مغلق با جذابیت های بصری/ لایه های دروغ ، ...
همدلی آن را پشت سر گذاشته و حضور در این فیلم را تجربه خوبی در کارنامه حرفه ای خود می دانستند که البته همه اینها قابل قبول بود. این سختی البته که در محتوا هم دیده می شود. فیلم که بر اساس داستان کوتاه جلال آباد نوشته محمد صالح علاء نوشته شده در دست امیرحسین عسگری به فیلم سختی تبدیل شده که درک آن و پیدا کردن ارتباط مفهومی با قطعات مختلف و گره گشایی آنها را سخت می کند. به نظر می رسد که فیلم ...
گرگ بازی عاشقانه روی آخرین برف/ترکیب جدید امین حیایی و مجید صالحی!
چند سالی است که بازیگران هم به اندازه کارگردانان جوان به دنبال اتفاقات نو در کارنامه شان جسارت پذیر شده اند و این فرصتی است تا از بازی های تکراری، نقش های تکراری و آدم های تکراری در سینما نجات پیدا کنیم. فیلم برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری که برداشتی از جلال آباد محمد صالح علاء می باشد آخرین فیلم در این موقعیت و جغرافیای سرد است و اولین فیلم در این ژانر ، یک فیلم سخت برای ...
تلاشی سخت در رسیدن به جهان سینما
در میان هیاهوی فیلم های پر هیاهو و با ریتم و ضرباهنگ تند و کوبنده این روزهای جشنواره چهلم، برف آخر توانسته است قدری سرعت حرکت شتاب زده دوربین را مهار کرده و به مخاطب خود اجازه نفس کشیدن بدهد. برف آخر تلاشی است سخت در جهت رسیدن به سینما که اگرچه شاید در لحظاتی هم ناکام بماند، اما تلاش خود را در مسیری درست به کار بسته است. در اولین ساخته امیرحسین عسکری قطعا فیلمنامه از نقات قوت نسبتا ...
بازی ها در فیلم برف آخر درخشان است
بهنام شریفی کارشناس و منتقد سینما در مصاحبه با ویژه برنامه سودای سیمرغ رادیو گفت وگو، فیلم برف آخر را در این سه روز بهترین فیلم دانست و گفت: این فیلم کارگردانی پخته ای دارد و مسلماً اینگونه فیلم ها به خاطر شخصیت محوری و ریتم کمدی که دارند برای مخاطب عام نیستند. وی افزود: فیلم برف آخر بازی های خیلی خوبی دارد؛ بازی مجید صالحی و امین حیایی و لادن مستوفی بسیار درخشان است. این ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | "برف آخر" بیش از حرف به تصویر اتکا دارد / "لایه های دروغ" جایی در ایدئولوژی ...
به کار گیرد تا به جای بیان بیرونی، بیانی درونی داشته باشد. اما برف آخر با وجود تمام تلاش هایش می تواند صحنه هایی را حذف کند، می تواند گاه خرده داستان ها و میزانسن هایی را دقیق تر به کار بگیرد. در واقع منطق روایی اثر می کوشد تا درامی واقعگرا را به مخاطب هدیه بدهد اما این درام واقعگرا به دال و مدلول های مربوط به جهان بیرونی نیز نیاز دارد که در برهه هایی گوناگون از کار به کار بسته نمی شود ...
برف آخر ؛ فیلمی که نمادها در آن اتفاقی نیستند
فاطمه قربانی رضوان؛ فیلم سینمایی برف آخر با بازی امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی به داستان دامپزشکی می پردازد که در روز از گاوها مراقبت می کند و شب ها به شکار گرگ می رود. دامپزشکی که در یک اتفاق ناگهانی دچار حادثه سوختگی می شود و گرگ ها را مقصر نابودی زندگی اش می داند. یوسف (با بازی امین حیایی) به واسطه گرگی زخمی با رعنا ( با بازی لادن مستوی) که برای رهاسازی و کنترل جمعیت گرگ ها به آن منطقه ...
در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیه کنندگی برف آخر به خاطر عصر جدید
کردیم با این حال از پس آن برآمدیم. از این نظر کار جذابی بود. عسگری درباره توجه به کتاب زنانی که با گرگ ها می دوند در روایت این فیلم بیان کرد: این فیلم هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارد. من داستانی از محمد صالح علا خواندم که به چهار سال پیش برمی گردد که این قصه من را رها نمی کرد، تلاش کردیم آن را تبدیل به فیلمنامه کنیم که کشش هم داشته باشد، طرح اولیه ای نوشتم و نگارش فیلمنامه آغاز شد. ...
پایان بندی برف آخر با رستگاری قهرمانش ماندگار خواهد شد
... بازی ها هم بسیار روان و لذتبخش است به ویژه نقش آفرینی متفاوت امین حیایی و مجید صالحی که در برف آخر نیز برگ برنده ای رو کرده و گوشه ای از توانایی های خود را در فضایی متفاوت بروز می دهند. در کنار همه این موارد باید به پایان بندی فیلم اشاره کنم که رستگاری قهرمان داستان را با کمک یه گرگ قبلا زخمی به طرز زیبایی به نمایش می کشد که شک نکنید این پایان بندی یکی از پایان بندی های خوب و اثر گذار سینمای ...
نگاهی به فیلم سینمایی برف آخر | اثری پُر زحمت در شرایط عافیت طلبی تولیدات سینمایی در کشور
با هم می شود و به این ترتیب ماجرای گم شدن دخترِ خلیل ، نجات گرگ ها و قصه گذشته زندگی رعنا و یوسف دستمایه روایت داستان فیلم سینمایی برف آخر می شود. فیلم سینمایی برف آخر پُر است از نماهای کلوزآپ و لانگ شات. این یعنی دو عنصر واکنش و فضا در پیشبرد قصه بسیار کلیدی هستند. خرده روایت ها هنرمندانه در روایت اصلی تنیده شده اند که نبود هرکدام آسیب بزرگی به قصه وارد می کند. گره افکنی و گره گشایی های ...
نقدی بر فیلم برف آخر
...> در جایی داستان فیلم از یکنواختی خارج می شود چون دامپزشک قصه که شب ها در جستجوی گرگها برای کشتن بود بعد از نجات یک گرگ و وارد شدن به ماجرای عشقی با رعنا که در محیط زیست کار می کرد زندگیش رنگی به خود می گیرد اما وقتی رعنا می فهمد او همان کسی است که گرگها را می کشد آن منطقه را ترک می کند ودر انتهای داستان دکتر زمانی که به دنبال پیدا کردن رعنا می رود در برف گیر می کند و زمانیکه از سرما در حال یخ زدن بود به وسیله گرگی به سمت آتشی که به نظر می رسد رعنا در آنجاست هدایت می شود وبه این وسیله نجات پیدا می کند که این پایان مخاطب را شوکه می کند. ...
دامپزشکی که شب ها به شکار گرگ می رود!
چهار فیلم در این دوره جشنواره دیده می شود. برف آخر در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی های یک دامپزشک دارد. امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش آفرینی داشته اند. احسان علیخانی، حمیدرضا علی نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی نیز سرمایه گذاران این فیلم سینمایی هستند. ...
روز سوم: Wind River با گرگ ها نمی رقصد + ردِ Taken را بگیر!/ نگاهی به فیلم های برف آخر و لایه های دروغ
در برف و پای پرچمِ جستجو، یافته شدن جسد باشد در جایی که گرگ ها حرف اول را می زنند، این کار جز خورده شدن جسد توسط گرگ ها چه فایده ای دارد؟ یعنی این همه صغرا و کبرا چیدن فیلم سرِ تنفر از گرگ ها و حمله ی آن ها به اهالی و دام ها، باید نتیجه اش چنین سهل انگاریِ عجیبی باشد که پاسخی برای احساسات گرایی معقولانه ی شخصیتِ دامپزشک نیست؟ چهارم. کاش، آن گرگِ تنهای آخر فیلم نقشِ سگی را بازی می کرد که دامپزشک را ...
جشنواره؛ مینی بوس نیست!
شعاری می شود، آنجا که رعنا برای تشابه و تفاوت شکست عشقی خودش و یوسف، مثال گاو و گرگ را می آورد و می گوید: تو زنت رفت و به گاوها روی آوردی و من شوهرم را ترک کردم و همدم گرگ ها شدم ؛ و ادامه می دهد که در زندگی یا باید گاو باشی و یا گرگ! (آنچه در فیلم گشت ارشاد 2 هم با مثال گوسفند و گرگ مورد اشاره قرار می گرفت). به این شکل در برف آخر دو نوع سبک زندگی برای مخاطب ترسیم می شود که زندگی ...
سیاه نمایی شدید لایه های دروغ / هیئت انتخاب با چه ملاکی این فیلم را به جشنواره راه داد؟!
ایلیا محمدی نیا کارشناس و منتقد سینما در ویژه برنامه سودای سیمرغ رادیو گفت وگو، درمورد فیلم برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری اظهارکرد: این فیلم که براساس داستان کوتاه ساخته شده تا نیمه ها خیلی خوب عمل کرد و تلاش داشت وجه تمثیلی خودش را نشان ندهد اما از یک جایی به بعد فیلم رها می شود و این خیلی به فیلم لطمه زد. وی تصریح کرد: فیلم برف آخر بین مخاطب عام و خاص معلق مانده بود و به نظرم ...
تناقض برف آخر در مقابل تمسخر لایه های دروغ
برخی از سینمای نویسان، هیات انتخاب جشنواره را برای انتخاب این فیلم مورد نکوهش قرار دادند. در برف آخر نیز همچون فیلم اولش، بدون مرز سراغ جغرافیایی خاص و متفاوت رفته و یک خط کلی و یک عاشقانه آرام را از دل این فضاسازی روایت کند. فضاسازی یکی از اصلی ترین و قابل توجه ترین ویژگی های فیلم برف آخر است. لوکیشن بکر و جذاب در موقعیتی سخت و برفی اولین مواجهه تماشاگر با فیلم عسگری است که فیلمساز سعی ...
ملاقات خصوصی ؛ گاهی سانتی مانتال، گاهی حس برانگیز
مافیای زندان، مدام این شبهه را در ذهن تماشاگر ایجاد می کند که نیت اصلی او از نزدیک شدن به پروانه در زندان چیست و آیا می خواد مانند بقیه زندانی ها که با اهداف مشخص در زندان ازدواج می کنند عمل کند یا خیر؟ ایده حمل مواد به زندان و مشکلات زندانیان در ایران نیز با وجود اینکه ایده تازه و بکری نبوده اما در طول داستان به خوبی به آن اشاره شده و وجهه اجتماعی فیلم را تاحد زیادی تقویت کرده است. ملاقات خصوصی یکی ملودرام اجتماعی بی ادعا است که هرچی می گذرد بهتر می شود و با وجود هنرپیشه های محبوب و گونه ملودرام و اجتماعی بودن آن می تواند در برخورد با مخاطب عام نیز تاحد زیادی موفق شود. ...
زن، به مثابه وسیله/ نگاهی به فیلم ملاقات خصوصی
فیلمنامه و فیلمساز داستان پردازی و پرداخت به حواشی بدون توجه به معضل اصلی بوده است. درام با معرفی پروانه قربانی اصلی پرونده به مخاطب آغاز می شود. دختری که تلاش دارد به دور از حواشی برای خود و زندگی اش حاشیه امنی بسازد. اما این حاشیه امن به مرور توسط مردان قصه مورد تعدی و تجاوز ناجوانمردانه قرار می گیرد. کاربرد زنان در این روایت، صرفا در راستای بهره بری جنسی، مالی و البته پوششی و در راستای ایجاد ...
ملاقات خصوصی ؛ عاشقانه ای ناآرام و متفاوت
از تعلیق و پرسش اصلی داستان یعنی حقیقت عشق فرهاد به پروانه، مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند و از جمله اتفاق های درست و قابل توجه ملاقات خصوصی است. امید شمس در این فیلم دست از کلیشه های رایج زندگی سخت خانواده زندانیان و مسائل زندان برداشته و سراغ مسئله جدیدی رفته که دردناک تر از آنچه پیش تر شنیده شده است. حقیقتی که تا به حال از آن سخنی گفته نشده بود و حالا در ملاقات خصوصی براساس ...
امین حیایی: برای حضور در این فیلم پیشنهادات زیادی را رد کردم / واکنش یک تهیه کننده به اختلافش با احسان ...
فیلمبرداری این فیلم بیان کرد: اکسپوز در برف کمی کار ما را سخت می کرد چون نور مدام کم و زیاد می شد. ضمن این که کار فیلمبرداری در شب ها نیز بسیار سخت می شد. ما هم باید بر این مشکلات فائق می آمدیم و هم این که آن را باید تبدیل به هنر می کردیم. باید بگویم این پروژه بسیار جذاب بود. عسگری کارگردان فیلم در ادامه گفت: این فیلم هیچ ارتباطی با کتاب زنانی که با گرگ ها می دوند ندارند اما من داستانی از محمد ...
داستان برف آخر اثر محمد صالح علا است/ اختلافی با احسان علیخانی نداریم
اینکه کیفیت برایم مهمتر از کمیت است، چون نهایتا ممکن است 5 فیلم در سینما بتوانم بسازم. عسگری در پاسخ به اینکه آیا در نگارش فیلم از کتاب زنانی که با گرگها می دوند بهره بردید، گفت: خیر. حدود 4 سال قبل داستانی از استاد محمد صالح علا خواندم که مرا رها نمی کرد و با دوستانم مشورت کردیم چطور این داستان را تبدیل به فیلمنامه کنیم و بتوانیم 120 دقیقه سوار این قصه شویم و آن را به پایان برسانیم. ...
برف آخر اقتباسی از یک اثر صالح اعلا است
سوال که آیا در نگارش فیلمنامه برف آخر از کتاب زنانی که با گرگ ها می دوند بهره برده است، گفت: خیر، من چهار سال پیش یک داستان بسیار جذاب از محمد صالح اعلا خواندم. این قصه مرا رها نمی کرد. با دوستان مشورت کردم که چطور می توان یک داستان کوتاه را تبدیل به یک فیلمنامه کنیم که بتوان 120 سوار آن شد و به پایانش رساند. عسگری کارگردان فیلم سینمایی برف آخر در ادامه صحبت های مصطفوی، عنوان کرد: علیخانی ...
برف آخر روایت دامپزشکی که شب ها گرگ شکار می کند/اکران لایه های دروغ ، تنها اکشن جشنواره
علیزاده با تدوین فیلم شنای پروانه در جشنواره سی وهشتم، سیمرغ این بخش را به نام خود کرد. همچنین مسعود سخاوت دوست که پیش از این چهاربار در جشنواره فیلم فجر نامزددریافت جایزه شده است، موسیقی سه فیلم دیگر بدون قرار قبلی ، ضد و موقعیت مهدی را برعهده داشته و به این ترتیب نامش در چهار فیلم در این دوره جشنواره دیده می شود. برف آخر در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به ...
روز سوم چهلمین جشنواره فجر / کنایه خبرنگار به کارگردان فیلم لایه های دروغ / رقیب جدی ایرج ملکی در ...
این فیلم از کتاب زنانی که با گرگ ها می دوند بهره بردید یا خیر، گفت: خیر این طور نیست و این در واقع روایتی از محمد صالح علاء است که تبدیل به یک فیلمنامه شده است. نویسنده فیلم در پاسخ به اینکه در یاخت این فیلم از نمادها بهره برده اید یا نه چرا که از حیواناتی چون گاو و گرگ استفاده کرده اید که در ادبیات فارسی به عنواح نماد شناخته می شوند، گفت: ما از نماد بهره بردیم اما نه با این عنوان که ...
غربت ادبیات انقلاب میان خویش و بیگانه/ فضای سیاهی علیه ادبیات داستانی انقلاب شکل گرفته است
وارد می کند، تا نبود نقدی آینه وار که کژی ها و کاستی های ادبیات این حوزه را یادآوری کرده یا فقدان نظریه های علمی در این باب و غیره و غیره. اکبر صحرایی، از نویسندگان فعال در حوزه ادبیات انقلاب و ادبیات دفاع مقدس است که امسال داوری بخش رمان و داستان بلند چهاردهمین دوره جایزه جلال را نیز برعهده داشته است. او معتقد است ادبیات داستانی انقلاب طی چهار دهه اخیر کارهای موفقی عرضه کرده است، هرچند این آثار ...