سایر منابع:
سایر خبرها
زندگی به عشق مینا به روایت سیانور
فجر دو فیلم، سرکی به دوران انقلاب کشیده اند؛ جریان مجاهدین خلق و گروه های تندرو و از جنس سوژه هایی که اشاره شد. اولی امکان مینا کمال تبریزی و دیگری سیانور بهروز شعیبی. در نطفه شبیه هم اند و هر دو سراغ درام عاشقانه سیاسی رفته اند ولی متفاوت هستند. کوتاه در مورد اینها اینکه... امکان مینا؛ بازگشت فیلمساز به سال های دور داستان مهجور است و این را در پایان می فهمیم. قصه مهران و مینا ...
بی دلیل و با دلیل از خانه فرار کنید! / خاطره بازی سینما نیمکت با مخاطب خاص/ جدایی دختر از بابا / مالاریا ...
سرویس فرهنگی فردا؛ حامد یامین پور : در ششمین روز جشنواره فیلم فجر باز هم سوژه تکراری فرار دختر از خانه و خانواده بر پرده سینما نقش بست. کاملاً اتفاقی است که جشنواره امسال تعداد زیادی فیلم با محوریت فرار دختران از خانه دارد. سوژه ای که به گمان فیلمسازان ایرانی اصلی ترین موضوع و مسئله 70 میلیون ایرانی است . خاطره بازی با مخاطب خاص سینما نیمکت(محمد رحمانیان): فیلم ...
جشنواره فیلم فجر/ دو پدیده که قرار است سینمای ایران را شگفت زده کند
با قصه و مولفه هایی تکراری چون فقر، فحشا و اعتیاد که شاید در نگاه اول مخاطب را به دیدن یک فیلم کلیشه ای ارجاع دهد اما با یک کارگردانی دقیق و بازی های خیره کننده در مجموع محصولی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که بدون تردید نوید ظهور یک فیلمساز کاربلد را به ما می دهد. فیلم دیگری که در روز سوم جشنواره به نمایش درآمد اثری بود از هاتف علیمردانی به نام هفت ماهگی . فیلمی با بازی حامد بهداد، باران ...
هفت ماهگی در کوچه پس کوچه های تهران نفس می کشد
کردن را تجربه کند و من هم می خواستم آزمایش کنم که به نظر من برای مخاطب عام بسیار جذاب و باورپذیر است البته از روز اول حدس می زدم که این نقش منتقدپسند نباشد. شبیه نقش صبا گرگین پور در مردن به وقت شهریور است و قدری اگزجره تر است و تعمد بر آن به این خاطر است که کمی زهر ابزورد بودن قصه و غمگین بودنش را بگیریم. به عنوان سخن پایانی اگر دیدگاه و انتقادی نسبت به روند برگزاری سی وچهارمین جشنواره فیلم ...
حامد بهداد معترض شد
تشخیص دادند که در انتهای فیلم چه اتفاقی رخ می دهد البته نباید از بازی های بسیار خوب لحظه های فیلم غافل شد. در ادامه هاتف علیمردانی کارگردان فیلم بیان کرد: هفت ماهگی محصول تیمی است که سال ها در کنار هم قرار دارند. قبل از هر چیز از بهداد تشکر می کنم که واقعا کار سختی را انجام داد و به لشکری قوچانی گفتم اگر قرار است بهداد بازی نکند چه بهتر که کار نکنم. وی افزود: این فیلم مانند بیشتر ...
ابراهیم با بادیگارد همچنان بت می شکند/ تبریزی قسم خورده فیلم خوب نسازد!/ کلاژکاری دهنمکی در رسوایی2
(ابراهیم حاتمی کیا): فیلم با خوش ریتم و جذاب آغاز می شود و جنس متفاوت قصه و سوژه جذابی که حاتمی کیا انتخاب کرده است در همان آغاز مخاطب را به صندلی سالن می چسباند. فیلمساز همچنان برای معاصر خود حرف دارد و این بار البته بر خلاف فیلم قبلی اش زمان نیز معاصر انتخاب شده است. فیلم قبلی حاتمی کیا بازگشت او به روز های اوج اش بود و بادیگارد این گزاره را محکم کرد. او همچنان ژانر ها را می شناسد ...
سوار بر قطار شهر بازی در اژدها... / عادت نمی کنیم و دست و پا زدن فیلمسازها در کلیشه ها / با سوژه تلخ می ...
دیگر فیلم ها شروع می کند اما فیلمساز نمی تواند لحن پر کشش فیلم را حفظ کند. چرا که باز داستان را بر پایه کلیشه های معمول این فیلم ها در سینمای ایران سوار می کند. کلیشه ساره بیات در نقش زن رنج کش و تحقیر شده و محمدرضا فروتن به عنوان مرد عصبی تکرار این دو در فیلم های دیگر هستند. فیلم شاید نیم نگاهی هم به اصلاح و حفظ خانواده داشته باشد اما این نگاه در چند نما خلاصه شده و قصه اصلی ...
جشنواره سی و چهارم فیلم فجر؛ وعده گاه سوژه های اجتماعی
.... هاتف علیمردانی هم در فیلم هفت ماهگی که نمایشی اجتماعی است از طبقه متوسط سخن می گوید و تعارض های پیش رو و واکنش افراد طبقه متوسط را نسبت به رویدادهای جامعه به تصویر می کشد. کفشهایم کو؟ به کارگردانی کیومرث پوراحمد از پیامدهای مهاجرت می گوید. کفشهایم کو داستان شخصی را روایت می کند که دچار بیماری آلزایمر است و در مسیر پیش رو با رخدادهایی قابل تامل برخورد می کند. به دنیا آمدن اثری از محسن ...
فیلم برادرم خسرو فضایی روانکاوانه دارد/ فیلم روایتی آرام دارد که با طمأنینه جلو می رود
خانواده داشتم که مبتلا به بیماری دو قطبی بود و شاید تجربه حضور ایشان زمینه ساز قصه هایی که داشتم شد و همیشه به آن فکر می کردم . این تصویر خیلی دور بود زیرا عموی من در سن هفت سالگی خودکشی کرده بود. در آن هفت سال ذهنیتی که در بچگی از ایشان داشتم زمینه ساز این قصه شد . کاملاً از دنیای رئال وارد قصه شد. تصورات کودکی ام از عمویم در آن سن بود و چیزهایی از ایشان داشتم. ...
بی اخلاقی در مورد حسین شریعتمداری در سریال مسئله دار +تصاویر
سریال که برادران هفت کچلون حضور دارند، مخاطب با هفت برادر با سرهای تراشیده روبرو می شود اما با تحقیق کوچکی به راحتی خلاف این مسئله ثابت می شود و نتیجه به دست آمده این است که برادران هفت کچلون هشت نفر بودند و اصلا کچل نبودند. در ویکی پدیا درباره این افراد آمده است: هفت کچلون یا برادران هفت کچلون، در تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران معاصر و فرهنگ فولکوریک قرن اخیر، به برادران حاج عباسی اشاره ...
مخاطب امروزی خیلی بی رحم است
. در آااادت نمی کنیم ما با فیلمنامه ای روبه رو هستیم که چهار شخصیت اصلی و یک سری شخصیت های پیرامونی دارد و قرار است که شناخت مخاطب گام به گام همراه با اتفاق هایی که در طول فیلم می افتد، نسبت به این شخصیت ها شکل بگیرد. یعنی با هوشمندی نباید همه چیز در همان ابتدا برای مخاطب رو شود. شیوه اطلاعات دادن در این فیلمنامه ها خیلی مهم است. به همین دلیل این موضوع یکی از پیچیدگی های نگارش فیلمنامه ...
به هم ریخته ترین جشنواره فیلم فجر/ دبیر جشنواره فقط زمانی ظاهر شد که عارف آمد!
در جهت دستیابی به ذائقه مخاطب می شویم و روایت از این باب دچار ضربه می شود. هفت ماهگی به کارگردانی هاتف علیمردانی فیلم ها منعکس کننده دغدغه ها و نگاه سازندگان خود هستند و برخی نام ها هویداگر آثاری می شوند که نادیده می توان نتیجه آنها را پیش بینی کرد. هاتف علیمردانی در آثاری مانند مردن به وقت شهریور نشان داد می خواهد از طریق نشانه هایی فریبنده در دیالوگ و رفتار ...
میرکریمی، دختر آبادنی و منطقه آزاد اروند / چطور با پول دولت و سوژه تکراری فیلم دست دوم شخصی بسازیم!
البته دخترش را کتک نمی زند. اما به هرحال در مقابل تمام حرفهایی که می شنود توان و منطق دفاع از فکر و عمل خود را ندارد تا آنجا که دختر دلش برای پدر بسوزد و به عمه اش بگوید در انتخاب رشته ارشد آبادان را هم انتخاب کرده است. اما به دلیل سکوت های شخصیت پدر، او هیچ وقت در فیلم وجه کاملی نمی یابد. کاش رضا میرکریمی مثل سالهای دور قدری بیشتر به دغدغه های امروز مردمش نزدیک تر بود و زندگی آنها را بیشتر و بهتر می شناخت. آن موقع حتی با بودجه منطقه آزاد هم می توانست به مدد زیبایی شناسی ذاتی و تجربه بالای کارگردانی خود فیلمی بسازد که ارزش تماشا کردن و قدرت جلب رضایت مخاطب را داشته باشد. ...
با شهامت سراغ چهره واقعی جامعه مان برویم
قدیمی که آداب و عادت هایش ریشه ای چندین ساله دارد. این فیلم تلنگری بر این واقعیت است که این قشر می تواند به اوج فساد برسد و بر مبنای ضرب المثل معروف که یک بز گر، گله را گر می کند این زنگ خطر را به صدا در می آورد. وی می افزاید: بحران مورد نظر داستان فیلم در جهت برجسته کردن طلاق عاطفی میان آدم ها، دروغ پردازی و ارتباط های پنهانی است که دارد تبدیل به اپیدمی می شود. به اعتقاد من هفت ماهگی دو سه سالی از سال ساخت آن جلوتر است بر این اساس شاید نباید انتظار داشته باشیم که در جشنواره امسال و انتخاب مردمی هفت ماهگی در حد و اندازه کوچه بی نام مورد استقبال قرار بگیرد./روزنامه ایران ...
کابوسی که کسی باورش ندارد - با هر بار دیدن - فصل هرس - 1 نفر می میرد
لقمان پشت او را خالی کرد، بسیار تلاش کرد تا سوژه اجتماعی دیگری را جایگزین آن قبلی کند اما قسمت چیز دیگری بود. اولین تصمیم من به عنوان یک تهیه کننده این بود که این سوژه را به اهلش واگذار کنم. چند فیلم از لقمان دیده بودم. به خصوص کمی بالاتر . همیشه فکر می کردم چطور ممکن است اینقدر به عالم درونی سوژه نزدیک شد؟! و امانت دار قصه زندگی او شد؟ به طوریکه از دیدن قصه این فیلم چنان تحت تاثیر قرار بگیری که نگاه ...
حالِ خوب سینما
سهو در فضیلت، ستودنی است. ما هم با یک سؤال آغاز می کنیم. آیا در فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ سینما امکان پیدا کرده است؟ گاهی فکر می کنم آیا سوژه جدیدی برای ساخت فیلم مانده است؟ بیشتر داستان ها و موضوعات لو رفته اند. باور کنید خیلی از کپی ها عمدی نیست و یک اتفاق یکسان در دو ذهن متفاوت است. در این میان تکرار موضوع عشقِ دیریافته یا از دست رفته کمی جرأت می خواهد یا کمی اعتماد به نفس شاید هم ...
خانه ای در خیابان چهل و یکم ؛ نگاهی نو به قصاص
تهیه کننده ای که یکی موفق ترین فیلم های اجتماعی سال های اخیر یعنی دهلیز را با کارگردان جوانی چون بهروز شعیبی تجربه کرده است، حس کنجکاوی مخاطب برای دیدن یک فیلم اجتماعی و دغدغه مند و اینبار از طرف کارگردان جوان دیگری را تقویت می کند. در این فیلم هم مثل دهلیز ، رضوی در مقام تهیه کنندگی به سراغ موضوعی رفته است که در بردارنده نقد رفتارهای غلط افراد جامعه که برآمده از خشم و عصبانیت آن هاست که باعث به ...
امیدوارم شک و اعتراض حاتمی کیا فرجام پیدا کند و به دوره ایمان و یقین برگردد
باشد در سینماگران معاصر بخواهیم چند سینماگر جسور را نام ببریم قطعاً هر سه ی این بزرگواران هستند. مردم باید در انتخاب هایشان به یاد داشته باشند که در سینما نمی توان صرفا به نام اکتفا کرد، هنر یک حرکت مواج و سینوسی دارد و باید در مسیر رشد باشد اما تلقی ام این بود که فیلم های دیروز هر سه این کارگردانان نسبت به کارهای قبلیشان ضعیف تر بود. سوژه و داستان امکان مینا فوق العاده بود، اما کار ضعیفی ...
انتقال خیانت و پلشتی به پایین میدان ونک!
، بلوچ ، زیرپوست شب ، موسرخه ، لوطی و ... از همین دست فیلم ها بودند. حالا به نظر می آید که نوابغ سینمای امروز ما نیز به همان نتیجه 50-60 سال پیش فیلمفارسی سازان پیش از انقلاب رسیده اند!! چنان که تا اینجا در فیلم هایی مانند نقطه کور ، نیمه شب اتفاق افتاد ، هفت ماهگی ، آخرین بار سحر را کی دیدی؟ ، ابد و یک روز ، لانتوری ، امکان مینا و ...کاراکترهای بحران زا و خیانت گر داستان، یا از شهرستان آمده اند ...
روایت حمیدرضا آذرنگ از بازی در فیلم گیتا
میزشان نشسته اند. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که در آن شرایط خوب و بد با هم وجود دارد و گاهی یکسری برجسته می شوند. در این زمان هست که هنرمند به خاطر تاثیری که می تواند در مخاطب داشته باشد، حساس می شود که تذکر بدهد، آسیب شناسی کند و درباره ی آن قصه بگوید. ولی همین جا برای مسئولین و کسانی که این قضایا را مدیریت می کنند، محل ایراد می شود. این مسائل در تئاتر و سینما و حتی تلویزیون تفاوتی ندارند و به شدت ...
روایت هایی از "ابد و یک روز"، "هفت ماهگی"، "ایستاده در غبار" و "نفس"
...: در این فیلم بیش از سابقه فیلمهای قبلی کارگردان، حضور تهیه کننده است که به عنوان تهیه کننده مولف خودنمایی می کند. منصور لشکری قوچانی در فیلمهایش بنا به پرداخت به مشکلات اجتماعی و نمایش آنها برای انذار مخاطب را دارد اما هنوز به فرمول کاملی برای کاستن از انبوه تلخی این مسئله دست نیافته است. چه آنکه حجم زیاد رابطه های پنهان و بدون تعهد میان کاراکترهای فیلم با اینکه موجب پیچیدگی قصه و ...
روز ششم هم در انتظار بی سرانجام یک اتفاق گذشت
فیلم را همان کارگردانی ساخته که سکانس افتتاحیه "مخمصه" را اجرا کرده بود. * ضعف پایه های منطقی داستان "بارکد" یکی از فیلمهای بخش مسابقه جشنواره بود که در روز ششم مشتاقان زیادی را به کاخ کشانید و البته که بسیاری از مخاطبان را راضی نکرد. فضای اتفاق محور فیلمنامه، کاریکاتوری بودن کاراکترها و پیشبرد قصه براساس شیرین کاریهای محسن کیایی و البته ربط بی دلیل داستان به ماجرای ...
فیلمنامه آبنبات چوبی را 11 بار بازنویسی کردیم
سال است که آقای فرحبخش در سینما حضور دارد و برای این کار فیلمنامه ای از کامران قدکچیان را به من دادند که سوژه خیلی خوبی بود و مرحله به مرحله جلو رفتیم و روی آن کار کردیم و تجربه جدیدی برای خود من بود که به این فرم از روایتی برسیم؛ روایت غیر خطی که اجازه دادند من این کار را انجام دهم. سحر قریشی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه قرار بوده از ابتدا در نقش مارال بازی کند، بیان کرد ...
سوژه مرگ همیشه تر و تازه است
کتاب هفته خبر - فرانک کلانتری: محسن امیریوسفی متولد 1350 در آبادان است. در دانشگاه اصفهان ریاضی خواند و در سال 1376 نخستین فیلم کوتاهش، نادر فرزند شمشیر را ساخت که اقتباسی از داستان شمشیر نوشته فرانتس کافکا بود. فیلم کوتاه دست های سنگی (1378) و مستند کوتاه کاروان (1381) اتفاقات تازه ای را برای او رقم زدند و در جشنواره های داخلی و خارجی جوایز زیادی گرفتند. اما سال 1383، سال خواب تلخ بود؛ اولین ...
معرفی دو فیلم از دو ژانر متفاوت جشنواره امسال فجر
نگه داشته باشد؟ آب نبات چوبی فیلم، هم رضا عطاران دارد و هم سحر قریشی. حسین فرح بخش تا همین جا بهانه های کافی را برای فرا خواندن قشر خاصی از مخاطب به سمت سالن های سینما به دست شان می دهد. او از آن دسته کارگردانانی است که به موفقیت یک فیلم از طریق تبلیغات دهان به دهان مردمی بسیار اهمیت می دهد و به همین دلیل، غالبا به سراغ سوژه هایی می رود که در بدو امر برای تماشاگر عام دارای جذابیت هستند. آب نبات ...
این فیلم حاصل آموخته ها و نگاه من به سینما است
براساس یک داستان واقعی نوشته شده و مهم ترین نکته ای که مرا جذب کرد، حضور مادری بود که بعد از آن اتفاق شروع فیلم، در موقعیتی قرار می گیرد که باید تصمیم های جسورانه بگیرد. دقیقا همان نکته ای که شما اشاره کردید، پایه و اساس شروع نگارش این فیلمنامه بود. ویژگی مهمی که فیلم را با وجود موضوع آشنای محوری تبدیل به اثری متفاوت با نگاهی مستقل و مدرن می کند، زاویه دید حاکم بر قصه و شخصیت هاست که هر ...
هیچ کس نگران من نیست
نامه و سوژه خوب است، بررسی می کنم که کاراکتر و آن نقشی را که قرار است به من سپرده شود، با کارهای قبلی ام متفاوت هست یا نه؟ آیا من را یک پله به جلو خواهد برد؟ من را به چالش خواهد کشید؟ تأثیرگذار هست؟ مخاطب آن را دوست خواهد داشت؟ خب همه این وجوه برایم مهم است. البته در صدر همه این معیارها یک چیزی هست که حقیقتا امروز، من را تبدیل به یک بازیگر گزیده کار کرده و آن انتظار مخاطب است و برای من این امر واقعا ...
میرکریمی: سینما در ایران مزدبگیر دولت است/ فراستی: دختر تنها 20 دقیقه فیلم است
.../11/19 - 15:42 521957 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی هفت، رضا میرکریمی که میهمان ویژه این قسمت از هفت بود درخصوص فیلم دختر بیان داشت: 4-5 سال پیش این فیلمنامه را از آقای مهران کاشانی خواندم آن زمان خوشم نیامد. پارسال که همین فیلمنامه را با اصلاحاتی خواندم احساس کردم حرف روز و قابل درکی است. شاید چون دخترم به همین سن رسید و دغدغه هایش برایم قابل درک شد. از طرفی دنبال ...
در ممیزی از 30 سال پیش هم عقب تر هستیم
فرق نمی کند. * گفته می شد فیلم حذفیات زیادی دارد. آیا سکانسی از فیلم حذف شده؟ حرف هایی که درباره ممیزی و سانسور فیلم توسط وزارت ارشاد زده می شود؛ صحت ندارد. فقط چند مورد جزئی بود که به ما گفتند و اصلاح کردیم. مهمترین مسئله همین دست ها بود که ما در اول فیلم توضیح دادیم و این نکته نیز برای من جالب است که ما در بحث ممیزی انگار عقب نشینی کرده ایم مثلاً در فیلم تاتوره که 30 سال پیش ساخته ...
5 فیلم برتر افخمی تا نیمه جشنواره/ فراستی: زاپاس بهترین فیلم از نگاه من
نرگس آبیار بیان داشت: نفس آنقدر نگاه متکثری دارد که هیج منظقی پشت آن نیست. راوی ای که قرار است از نگاه ما به تاریخ نگاه کند، اما مرز فانتزی، واقعیت و کودکانه قاطی می شود و این تاریخی که گاهی وجه پروپاگاندا پیدا می کند را شاهدیم. فیلمی بدون قصه و نچسب که به نظرم نفس نسبت به فیلم قبلی آبیار پسرفت بود. نمی دانم چرا این حجم سرمایه را خرج کاری کرده که مخاطب نمی تواند با آن رابطه برقرار کند. ...