سایر منابع:
سایر خبرها
زیدیه و منابع مکتوب امامیه
اسحاق بن داوود مُهَلِّبی از عمویش ابو عمرو عبد ربّه مهلِّبی و او از ابوحمزه ثمالی و سدیر بن حکیم صیرفی(در نسخه: صوفی) و کثیر(بکیر: در نسخه المحیط) بن سعد از امام باقر(ع) بوده است.36 وی از این تفسیر, چندین روایتْ نقل می کند. در واقع, این تفسیر, همان تفسیر ابوحمزه ثمالی است که به روایت ابن جعابی بوده و به یک واسطه آن را از سلیمان بن اسحاق بن داوود مهلِّبی(که در بصره به سال 267 ق, آن را روایت می کرده ...
ویژه نامه میلاد حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)
...، خلیلِ خدا. اَلسَّلامُ عَلی مُوسی کَلیمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلی عیسی رُوحِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللهِ، سلام بر موسی، هم سخن خدا. سلام برعیسی، روحِ خدا. سلام بر تو ای رسول خدا. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صَفِیَّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خاتَمَ النَّبِیّینَ، اَلسَّلامُ ...
سنت مشیخه نویسی
روایة داوود عنه فحدثنا به: حسن بن حبیش، وحسین بن القطان، عن الحسن بن زید الجعفری، عن أبیه، عن داود بن القاسم، عن أبیه القاسم بن إبراهیم. وما کان من قول الحسن بن یحیی مطلقاً، فهو من المسائل المشهورة عنه، التی أخبرنا بها: أحمد بن علی العطار، عن علی بن أحمد بن عمرو عنه. وما کان من روایة ابن صباح عنه، فحدثنا به: حسن بن حبیش، عن محمد بن أحمد بن مزرفن، عن عبدالله بن صباح البزار عنه. ...
قاضی عبدالجبار معتزلی به عنوان یک محدث شافعی مذهب: کتاب الأمالی
الجلاب وعبد الله بن جعفر بن فارس والزبیر بن عبد الواحد الأسداباذی وغیرهم. روی عنه القاضی أبو یوسف عبد السلام بن محمد بن یوسف القزوینی المفسر المعتزلی وأبو عبد الله الحسین بن علی الصیمری وأبو القاسم علی بن المحسن التنوخی توفی فی ذی القعدة سنة خمس عشرة وأربعمائة بالری ودفن فی داره." در لسان المیزان ابن حجر اطلاعات بیشتری درباره قاضی عبدالجبار و امالی او در حدیث بر اساس منابع مختلف آمده ...
خصائص و فضایل حضرت زینب(س)
السلام) از نظر شخصیت و لیاقت، مصداق راستین نام ها و القاب مزبور است. با پسر عموی خود عبد اللّه بن جعفر ازدواج کرد و ثمره این ازدواج فرزندانی بود که دو تن از آن ها (محمد و عون) در کربلا، در رکاب ابا عبد اللّه الحسین علیه السلام شربت شهادت نوشیدند(6) آن بانوی بزرگوار سر انجام در پانزدهم رجب سال 62 هجرت، با کوله باری از اندوه و غم و محنت و رنج دار فانی را وداع گفت. شخصیت ...
خدا در قیامت این سه نفر را نگاه نمی کند
نیز ابن بکیر از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمودند: در دوزخ یک وادی هست به نام سقر که اختصاص به متکبّران دارد. این وادی از شدّت حرارت خود به خدا شکایت برد و تقاضا کرد که به وی اجازه دهد تا نفسی بکشد. وقتی نفس کشید دوزخ را نیز از حرارت خود سوزانید. علاوه بر این، عبد اللَّه بن قاسم در حدیثی مرفوعه نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمودند: روز قیامت متکبّران به اندازه مورچه ولی به شکل ...
فوائدی از کتاب الفلک الدوار
.... نیز توضیحی درباره شرح قاضی زید کلاری بر تحریر که در حقیقت عمدتا تلخیص شرح خود نویسنده التحریر، یعنی ابو طالب هارونی بوده که اصل آن در دست نیست اما از این شرح قاضی زید که موسوم به تعلیق نیز هست، نسخه های زیادی در اختیار است (نک: الفلک، ص 64). در مورد وضعیت مذهبی در دوره های مختلف در یمن، در الفلک الدوار اطلاعات جالبی دیده می شود، از جمله درباره اینکه در عصر المهدی علی بن محمد (قرن هشتم ...
از کرامات حضرت زینب (سلام ا... علیها )
مهران و به قولی قیس و کنیه او ابو عبد الرحمن، غلام رسول الله صلی الله علیه و آله یا غلام ام سلمه بود که او را آزاد کرد به شرطی که به رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت نماید. شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب کبری سلام الله علیه آورده است که: صبح شد، شیر با غرش تمام آشکار گشت. لشگر ابن سعد او را دیدند. عمر بن سعد گمان کرد آن حیوان آمده تا از گوشت کشته های به خون آغشته تغذی کند! گفت: بگذارید ببینیم چه ...
کتاب المعیار والموازنة از کیست؟
نویسد که: " وهو أبو القاسم جعفر بن محمد الاسکافی ، وکان کاتبا بلیغا ، ورد الیه المعتصم أحد دواوینه ، وتجاوز کثیرا من الکتاب ، وله من الکتب کتاب: المعیار والموازنة فی الامامة." طبیعی است که عنوان "الاسکافی" به پدر مربوط است و نه پسر و بسیار بعید است که در اینجا بحث از امکان ردیه نویسی متکلمی به پایه ابوعلی جبایی بر کتاب ابن اسکافی مطرح باشد. بنابراین باید گفت که ابن ندیم در انتساب کتاب المعیار ...
حجت الاسلام طباطبایی: اعلام الطرائق در تمدن اسلامی دارای جامعیت علمی بالایی است/ کتابی که برخی مصححانش ...
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب اعلام الطرائق فی الحدود و الحقائق اثر ابن شهر آشوب با تحقیق و تصحیح سید علی طباطبایی یزدی و با توجه به شناسنامه کتاب با همکاری سید محمد طباطبایی یزدی و گروهی از مصححان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در دو جلد به چاپ رسیده است. این کتاب در بخش دین و گروه کلیات اسلام به عنوان اثر شایسته تقدیر در سی و سومین جایزه کتاب سال شناخته شد. حجت الاسلام والمسلمین ...
کتابهای شیخ طوسی و ضرورتهای تصحیح متون
البته از طریق تحصیلات طلبگی خود در تهران و نیز از طریق اطلاع بر چند کتاب رجالی شیعی، با نام کشی آن زمان فی الجمله آشنا بوده است، اما از آنجا که در آن ایام اطلاعی از چاپ این متن در بمبئی نداشته است؛ به تقی زاده اظهار می دارد که بنا دارد این متن را که آن را بسیار مهم و بسان طبقات ابن سعد ولی از نوع شیعی آن می داند، به شیوه انتقادی تحقیق کند. از آنجا که نسخه کتابخانه قزوینی ناقص بوده، وی از تقی زاده می ...
اگرحب خدا در دل انسان افتاد، حب دنیا هیچ می شود
...، ایرانی ها هستند. لذا برای همین است که ما بیان می کنیم: این انقلاب متعلّق به حضرت حجّت بن الحسن المهدی(عج) است و صاحب اصلی و مؤسّس این انقلاب، به حقیقت حضرت حجّت(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) است. آماده سازی حکومت حضرت مهدی(عج) توسط مردمی از شرق چند مورد دیگر از این روایات را بیان می کنم و بعد وارد تمثیل ها می شوم که بدانیم از کجا این مطالب را آوردیم. چون من قبلاً ...
عمق نامشخص "فرجام خواهانه" درمیان روشنفکران عرب
"به درستی هدایت شده" است. به طور تعجب آوری در هیچ جای قرآن این اصطلاح نیامده است. بلکه بیشتر شخصیت و نقش فرجام خواهانه مهدی -به همراه زمینه های سیاسی ظهور او- در بسیاری از روایات توصیف شده است. سه فرد از شش مولف اصلی حدیث در قرن نهم میلادی -ابن ماجه، ابوداوود و ترمذی- نام مهدی را در کتب خود ذکر کرده اند. البته دو مولفی که بیشترین اعتبار را {نزد اهل سنت} دارند (بخاری و مسلم بن حجاج) از نقل اینگونه ...
انتشار 5 کتاب فلسفی در مقابل 98 اثر دینی
تتمیم روضات الجنات سیدمحمدمهدی موسوی اصفهانی کاظمی - موسسه تراث الشیعه - 446 صفحه - وزیری (سلفون) - چاپ 1 سال 1394 - 1000 نسخه - 350000 ریال. • کامل الزیارات جعفربن محمد ابن قولویه ؛ مترجم:صادق حسن زاده ؛ مترجم:حسین حسن زاده - نگاران قلم - 720 صفحه - وزیری (سلفون) - چاپ 1 سال 1394 - 1000 نسخه - 280000 ریال. • جواهرالایقان و سرمایه ایمان در مقتل سیدالشهداء (ع) ...
محمود پسیخانی و زیدیه
...، کتاب مهمی دارد به نام میزان که تاکنون به چاپ نرسیده است و از آن دو نسخه باقی است که یکی از آن دو در کتابخانه ملک است[1] و دیگری در عراق. در ایران مقالات دوست دانشمندمان استاد ذکاوتی قراگوزلو معرفی خوبی از پاره های عقاید آنان است؛ گرچه ارائه منظومه وار افکار او نیازمند مطالعه گسترده تر به ویژه در مورد نسبت میان افکار نقطویان و اسماعیلیان و نیز بررسی دقیق نسبت افکارش با ابن عربی است. البته باید ...
شاعران شیعی در سده هفتم قمری
عید الفطر سنة عشر وستمائة" ( 9/242- 244)؛ در مورد یحیی بن محمد بن عمر بن محمد بن علی ابو الفخر بن ابی الفضل الکاتب "الجزری المولد الموصلی المنشأ والدار"، می نویسد که دیوان شعری در مدایح اهل بیت دارد و شیعی المذهب بوده است (نک: 10/62-66)؛ درباره یوسف بن محمد ابو الحجاج الأنصاری المنصفی "والمنصف قریة من قری بلنسیة" می نویسد که "...وأفرد من شعره مجلدة فی الامام الشهید أبی عبد الله الحسین بن علی بن أبی ...
با ساره بیات، درد را حس می کنید!
شیطان به کارگردانی افشین صادقی و فیلم نامه ای به قلم حمید نعمت الله، این بار با نام های آشنایی مثل کامبیز دیرباز، اصغر همت، شقایق فراهانی و امید زندگانی همکار شد. اما سال شانس برای بیات، سال 1389 بود. سالی که اصغر فرهادی، فیلم ساز مولف سینمای ایران او را برای بازی در نقش راضیه در فیلم جدایی نادر از سیمین انتخاب کرد. فیلمی که از سوی منتقدان بزرگ در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین آثار ...
حجت الاسلام ناطقی: بسیاری از علم انوارالفقاهه را بر جواهرالکلام ارجح و برتر می دانند
انوارالفقاهه توسط مدیر مرکز احیای آثار اسلامی (با همکاری برخی از محققان) در 124 صفحه در ابتدای جلد اول کتاب به چاپ رسیده و شامل دو فصل و یک خاتمه است. فصل اول در ترجمه و شرح حال مؤلف یعنی شیخ حسن بن جعفر کاشف الغطاء (1201_1262 ق)، فصل دوم درباره خود کتاب انوارالفقاهه و خاتمه آن در روش و منهجیت تحقیق و تصحیح این کتاب است. ...
شرح تاریخی به جای شرح و تفسیر کلام امام علیه السلام
ایشان مربوط باشد. برای نمونه، ذیل عبارت ظُلْمُ الضَّعِیفِ أَفْحَشُ الظُّلْم ؛ ستم بر ناتوان زشت ترین ستم است. در نامه 31، بدون هیچ شرحی مستقیماً مؤیدی تاریخی در فهم بهتر کلام درباره معاویه و یزید ذکر می کند (همان، ج 16، ص 100). از جمله مواضعی که از این شیوه بسیار بهره برده شده نامه 31 است. در نامه 53 نیز چنین می گوید: و منها قوله و حبّا لإطراء ناظر المأمون محمد بن القاسم النوشجانی ...
نشانه های فجر صادق و کاذب
آن ها خصوصیتی دارند که متوجه باشید. روایت اولی [وسایل الشیعه/4/209/ح1] محمد بن علی بن الحسین باسناده عن عاصم بن حمید سند صدوق ما این که در مشیخه فقیه است، روایاتی را که از عاصم بن حمید نقل کرده است، سندش صحیح است. عن أبی بصیر لیث المرادی که صدوق (ره) [من لایحضره الفقیه/2/130/ح1924] أبی بصیر را توصیف کرده است، اسمش را لیث مرادی بیان کرده است، قال: سألت أباعبدالله علیه السلام أبی بصیر می ...
در پیرامون منابع فردوسی
تدوین ها و ترجمه های این آثار است. بدین ترتیب از داستان ویس و رامین نیز همان گونه که سراینده آن می گوید نگارشهای متعددی به پهلوی یا فارسی وجود داشته و وقتی شاعر می گوید نوشته یافتم اندر سمرها یعنی آن را در کتاب افسانه نوشته بودند، چنان که ابن ندیم تعداد زیادی از این کتاب اسمار را نام می برد. بنابراین نتیجه گیری ایشان در حاشیه از این مصراع گرگانی که کنار هم گذاردن سمر و نوشته باز اشاره به تبدیل و ...
جشنواره سعودی با حواشی مبتذل اخلاقی و تهدید ایران
جشنواره دعوت به عمل می آید. مقامات سعودی به نقل از "متعب بن عبد الله بن عبد العزیز"، فرزند شاه سابق سعودی و فرمانده سابق گارد ملی عربستان و ناظر بر اجرای جشنواره ، بیانیه علمای سعودی درباره این جشنواره و تحریم فعالیت های انجام شده در آن را اقدامی غیرعاقلانه و غیر قانونی دانسته و آن را تعرض به امنیت کشور توصیف کرده بودند. متعب هم به علمای سعودی هشدار داده بود که دخالت در فعالیت ...
تجلی عدالت مهدوی در کارگزاران امام زمان
...> ((العمری ثقتی فما ادّی الیک فعنّی یؤدّی و ما قال لک فعنّی یقول فاسمع له و اطعه فانه الثقه المأمون)). در این مورد، علاوه بر عثمان بن سعید، فرزندش، محمد نیز توسط امام عسکری(ع) تعدیل و توثیق شده است. در توقیع امام مهدی(عج) خطاب به اسحاق بن یعقوب نیز درباره محمد بن عثمان و پدرش چنین آمده: ((... و اما محمد بن عثمان العمری رضی الله تعالی عنه و عن ابیه من قبل، فانه ثقتی ...
بررسی اجمالی تاریخ اجتماعی تبریز در دهه ی 30 ه.ش
آمده است. فاوست بیزانسی که رویدادهای سال های 390-344 م را به یونانی نوشته است درباره ی جنگ های ایران و ارمنستان در تبریز شرحی داده است که نشان می دهد که تبریز در سده ی چهارم میلادی، شهری آباد بوده و کاخ شاهی و مرکز فرماندهی نظامی داشته است. -8 آذربایجان در سال 22 ه.ق در زمان خلافت عمر، به دست مغیره بن شعبه ثقفی فتح شد. در این زمان تبریز به صورت یک دهکده بود. این شهر از نیمه ی اول قرن سوم ه.ق به ...
پرچمداری طاغوت پیش از قیام قائم
است و امام نباشد و کسی که امام ببه حق را پندارد که امام نیست در حالی که او امام است و کسی که پندارد این دو نفر بهره ای از اسلام دارند. و حدیث کرد ما را محمد بن یعقوب از حسین بن محمد و او از معلّی بن محمد و او از ابی داود مسترق او از علیّ بن میمون صائغ و او از ابن ابی یعفور که گفت: شنید ابی عبد اللَّه امام صادق(ع) می فرمود: خدای تعالی به روز رستاخیز با سه نفر نه حرف می زند و نه آنان را ...
نسخه ای بسیار کهن از امالی قاضی عبدالجبار معتزلی
عبدالجبار را هم بر اساس متنی از آن که در اختیار داشته، به شیوه موضوعی مرتب کرده بوده است. این تنظیم به نام نظام/نظم الفوائد وتقریب المراد للزائد/للرائد نامگذاری شده بوده است. در نسخه ای متأخر از متن تنظیم شده قاضی جعفر که در یمن کتابت شده (آغاز کتابت در اول محرم سال 1232ق)، و همینک در کتابخانه واتیکان، به شماره 1027 نگهداری می شود، عنوان این کتاب و توضیحی درباره آن که در آغاز نسخه دیده می شود، چنین ...
پاره هایی درباره دو متکلم اشعری ایرانی: علی بن مهدی الطبری و ابن فورک
من املاء الشیخ الامام أبی بکر محمد بن الحسن بن المبارک رضی الله عنه " استاد ژیماره به حق معتقدند که این شخص نمی تواند کسی جز ابن فورک باشد و در نسخه نام مؤلف اشتباها بدین صورت نوشته شده است. دلایل استاد ژیماره را مرحوم زریاب ناکافی می داند ولی اهمیت کتاب را مورد تأکید قرار می دهد. در اینکه این کتاب از ابن فورک است، البته حق با استاد ژیماره است و گرچه قرائنی که ارائه کرده اند، به تنهایی نمی ...
پاره هایی درباره صاحب بن عباد
عبدالجبار و منصب او می آوریم. کلام رافعی: عبد الجبار بن أحمد بن عبد الجبار بن أحمد بن الخلیل بن عبد الله الأسدآبادی قاضی القضاة أبو الحسن تولی القضا بالری وقزوین وأبهر وزنجان وسهرورد، وقم ودنباوند وغیرها، وهذه نسخة عنده حین استقضی فی هذه البلاد أنشأه الصاحب إسماعیل بن عباد: هذا ما عهد موید الدولة أبو منصور بن رکن الدولة أبی علی مولی أمیر المؤمنین خلیفة الملک السید الأجل ...
تحفه ای گرانقدر از کاشمر - تُرشیز
انتشار این کتاب بوده است، اما با این وصف آنان تنها به کتابت نسخه های کتاب و بعضا، چنانکه از برخی اجازات و آثار زیدی برمی آید (حتی از اجازات و یا نقل قولهایی در کتابهایی از نیمه سده هفتم قمری؛ مانند مشیخه المهدی لدین الله أحمد بن الحسین، نقل شده در سیره او که هنوز چاپ نشده) ، به قرائت و تدریس آن بدون آنکه از مولف شناخت درستی داشته باشند، می پرداخته اند و در طول قرنها نسخه این کتاب را به همراه دهها ...
خلط میان دو شخصیت
الإسلام ، علم الهدی ، نقیب نقباء الشرق والغرب ، أبو الفضل محمد بن علی بن محمد بن المطهر بن المرتضی الحسینی - فی کتابه إلی من مدینة الری - جزاه الله عنی خیرا " . قال : أخبرنی السید أبو الحسن علی بن أبی طالب الحسینی السیلقی ، بقراءتی علیه قال : أخبرنی الشیخ العالم أبو النجم محمد بن عبد الوهاب بن عیسی السمان الرازی ، قال : أخبرنی الشیخ العالم أبو سعید محمد بن أحمد بن الحسین النیسابوری الخزاعی ، أخبرنی ...