سایر منابع:
سایر خبرها
دیوان شعر علامه حسن زاده آملی متن درسی شود
؛ تقریباً یک سوم یا یک چهارم غزل هایش با این عنوان به کار رفته است. شهر عشق، درس عشق، صید عشق، شراب عشق، متاع عشق و ... . یکی دیگر از واژه های پرتکرار هم دل است؛ اندکی از غزل ها و اشعار او است که کلمه دل و حالت و وصف آن نیامده باشد. دیوانی که می تواند متن درسی باشد وی تأکید کرد: اگر حسن زاده آملی را به مثابه حسن زاده شاعر در نظر بگیریم، دیوان ایشان می تواند متن درسی باشد؛ دفتر دل ...
فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (2 آذر)
خواهید رسید. زندگی نامه حافظ حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال 727 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به همراه مادرش زندگی سختی را سپری می کرد. گفته می شود او در اوقات فراغت خود به مکتب خانه ای که نزدیک نانوایی بود می رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا ...
استاد رشاد: کتب علامه حسن زاده آملی کمتر از منابع درسی نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شامگاه پنجشنبه در همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آراء علامه حسن زاده آملی طی سخنانی اظهار کرد: علامه حسن زاده آملی میراث دار جامع علوم اصیل شیعی بود اما زمانه او را به درستی نشناخت و در آینده عظمت او شناخته خواهد شد. علامه در همه حوزه های حکمت و معرفت سرآمد بود، عظمت و جامعیت ایشان حقا مثال زدنی است و ...
پست مدرنیسم وتفاوت هایش با مدرنیسم در ادبیات
شاید با چندصدایی که شعر را زیباتر می کند بتواند کنار بیاید اما با بی روایتی، عدم انسجام و چند موضوعی در شعر فکر نکنم همچنان که خیلی از شاعران فکر می کنند می توانندبدون گذشتن از مدرنیست پا را فراتر نهاده و به پست مدرنیست در شعر برسند، اما آنگونه که در بالا گفتم این گونه اشعار به یادها نمی ماند و تاریخ انقضایی کوتاه مدت خواهد داشت. و خوب می دانید که آرزوی هر نویسنده و شاعر به یاد ماندن در اذهان مردم و مخاطب می باشد. انتهای پیام/ ...
بازخوانی ماجرای غم انگیز دختر اشکانی در املش
تواند به عنوان سند پرافتخار این استان برای نسل حاضر و آینده توأم با درس ها و پند ها باشد و به یادگار بماند. این طور که به نظر می رسد در کنار میراث فرهنگی باید سازمان های فرهنگی دیگر از جمله متولیان رسانه و جراید هم در حفظ و انتقال این میراث ماندگار تلاش کنند و دوشادوش میراث فرهنگی در این بخش گام بردارند. شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیارمیرزا، تاریخ انتشار: 30آبان1402، کدخبر:823289، diyarmirza. ...
شهدا مقدس ترین و مستحکم ترین محور وحدت و وفاق ملی اند
ب علی محبی رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه یادگیری در درون فرهنگ اتفاق می افتد، گفت: فرهنگ همه جنبه های انسانی را احاطه کرده و محتوای یادگیری دارد. دانش آموزان ضمن تعامل با معلمان، محیط، محتوا و فضای فیزیکی و فرهنگی و تربیتی، فرهنگ را می آموزند و در خود نهادینه نموده و منتقل میکنند. وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دفاع مقدس گنج بی پایان است ادامه داد: هر آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال نهادینه کردن آن هستیم، به صورت عملی و دقیق در دفاع مقدس محقق شده است. ایثار و فداکاری، کار و تلاش شبانه روزی، قناعت و نوآوری، مقاومت و بردباری و شجاعت، در دفاع مقدس بروز و ظهور داشته است. رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار داشت: به نظر می رسد به فرهنگ دفاع مقدس خوب پرداخته شده است، اما چگونگی انتقال و نهادینه کردن آن، نقش و جایگاه تعلیم و تربیت رسمی یعنی آموزش و پرورش، چگونگی عناصر و ارکان این نظام ازعناصر درسی تا عناصر محقق کننده ، مواردی است که باید در مورد آن بحث و بررسی شود و نیاز به کار بسیار بیشتری دارد. در ادامه امیر سرتیپ حسین شکوهی معاون پژوهش ومطالعات راهبردی پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی به نقش علم و فناوری در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دوسال قبل فرمان و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا به سردار سرلشگر باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد. متن این تدبیر درخصوص نقش وجایگاه علم و فناوری در هشت سال دفاع مقدس در کشور بود تا همه دنیا بدانند در این هشت سال دفاع مقدس نقش وجایگاه علم وفناوری چه بوده است. وی ادامه داد: کار مشترکی بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پژوهشگاه دفاع مقدس در آذر ماه سال گذشته انجام شد، مقاله ها و مصاحبه ها با پیشکسوتان دفاع مقدس و نشست های تخصصی متعددی با ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و همه ی وزارت خانه هایی که در هشت سال دفاع مقدس نقش وسهم داشتند برگزار شد. با گذشت یک سال نشستهای تخصصی را در همه ی وزارت خانه ها و سازمان های کشوری ولشگری برگزار می کنیم و یکی از وزارت خانه های موثر ومفید در این همایش وزارت آموزش و پرورش است. شکوهی با تاکید بر موضوع همایش مبنی بر نقش علم و فناوری در دفاع مقدس گفت: انقلاب اسلامی وقتی به پیروزی رسید در کشور ما ارتش مسئولیت برقراری نظم و امنیت و دفاع در مقابل تجاوز دشمن را به عهده داشت. نزدیک به 48 هزار مستشار خارجی در ارتش بودند که علم و فناوری نحوه استفاده از فنون دفاعی و تجهیزات نظامی در اختیار آنها بود. بعد از انقلاب ما بودیم و یک دنیا تجهیزات که علم آن در اختیار دیگران بود و آنها فکر می کردند که نیروهای مسلح ما تونایی استفاده از تجهیزات را ندارند، اما اینطور نشد و همه آن سلاح ها به کار گرفته شد. 62 به دست جوانان شروع کردیم و الان از سرآمدان هستیم و امروز حتی در ساخت موشک به یکی از قدرت های منطقه ای تبدیل شدیم. امیر سرتیپ شکوهی افزود: دشمن اصرار دارد که بگوید شما در دفاع مقدس از علم و فناوری استفاده نکردید اما ما می گوییم نیروهای مسلح ما بودند که توانستند از این سلاح ها استفاده کنند. وی تصریح کرد: آن چه که جوانان به آن اصرار دارند، به جز تبیین نقش و جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس، این است که درس آموخته های آن برای جنگ های احتمالی طرح موضوع شود. حیدر تورانی عضو هیات علمی پژوهشی برنامه ریزی درسی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس ارزشی است که متعلق به آحاد ملت ایران است، افزود: شهدا مقدس ترین و مستحکم ترین عامل و محور وحدت و وفاق ملی اند. در همه افت و خیز های اجتماعی و سیاسی همچنان حبل المتین محکمی در انسجام و وحدت و اتحاد ملی بوده و خواهند بود. وی با اشاره به اینکه ارزش های دفاع مقدس بیش از آنکه یاد دادنی باشد آموختنی و کسب کردنی است، تصریح کرد: فرهنگ دفاع مقدس در درجه اول منوط به شناخت و بعد باور قلبی به آن است. نمی توانیم به تغییر و انتقال چیزی که نمی فهمیم و باور نداریم امیدوار باشیم. این رفتارها و باورها باید در عمل متجلی شود. برای انتقال مفاهیم در کتاب های درسی، باید مفاهیم آنچنان دست یافتنی و ملموس باشد و در قالب هنر و متن به تصویر کشیده شود که دانش آموزان با آن ارتباط برقرار کنند، که البته کار آسانی هم نیست. وی با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت گفت: تعلیم و تربیت را نباید تنها در متون درسی جستجو کرد، بلکه باید فراتر از ظرفیت های برنامه های درسی و آموزشی رفت و از ظهور و بروز و منش معلمان و مدرسه و خانواده و جامعه کمک گرفت. نهاد مدرسه و خانواده و جامعه باید یک سیستم دیده شود. اگرمهم ترین ارزش های دفاع مقدس در کتاب های درسی ارائه شود ولی با دانش و باورهای مجریان و معلمان مدرسه همسو و عجین نباشد به مقصود نمی رسد. دکتر تورانی ضمن اشاره به استفاده از روش ها و متون و صوت و تصویر و هنر فاخر و به روز در انتقال مفاهیم دفاع مقدس ادامه داد: باید کوتاهی ها و نارسایی ها در انتقال ارزش های دفاع مقدس را جبران کنیم و این جبران در سه ضلع جامعه مدرسه و خانواده نهفته است. تورانی یادآور شد: کارکرد سیستم و نظام تعلیم و تربیت در ظرفیت ها و قابلیت های آن است، یعنی نظام آموزشی باید از حیث کارکردی توانایی انتقال ارزش ها و فضیلت ها را داشته باشد. اگر قابلیت ها در برنامه های درسی و آموزشی و تربیتی وجود نداشته باشد علی رغم تلاش در فرایندها، خروجی محصول دریافت نمی شود. سیستم آموزش و پرورش باید ظرفیت انتقال ارزش ها را داشته باشد اگر این سیستم قدرت انتقال ارزش ها را نداشته باشد فایده ای ندارد. در ادامه حسن بختیاری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به شور و نشاط دانش آموزان برای اعزام به جبهه و شهدای دانش آموز گفت: فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس مثل یک سیلی آمد و مدارس را بیمه کرد، کجی ها و انحرافات را از مدارس برد اما به همراه خودش غفلتی بزرگ هم به جا گذاشت. مسئولان آموزش و پرورش فکر کردند که این ایثار و شجاعت محصول نظام رسمی تعلیم و تربیت است در حالی که نبود و این غفلت به جایی کشیده شد که ما در سال های گذشته به خصوص سال های اخیر متوجه آن شده ایم. وی با بیان اینکه امروز تمام اموری که در آموزش وپرورش برای اقدام وعمل وبهبود مطرح میشود همه را به سند تحول بنیادین ارجاع میدهند، تصریح کرد: هرآنچه که قرار است در نظام رسمی آموزش وپرورش محقق شود، مبنایش همین سند تحول است. بر اساس سند تحول، آموزش و پرورش مهم ترین عامل در انتقال و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی است که وظیفه آماده سازی دانش آموزان جهت تحقق مرتبه ای از حیات طیبه را به عهده دارد. بختیاری ادامه داد: در مقدمه سند تحول تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی را در گرو تربیت انسان های سالم متقی آزاده و اخلاقی عنوان کرده یعنی اگر می خواهیم اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی محقق شود باید انسان های عالم متقی و آزاد تربیت کنیم. در این سند هیچ حرفی از انسان مجاهد و انقلابی و انسانی که در تراز دفاع مقدس باشد نیست. اما آیا صرفاً با انسان عالم با تقوا و با اخلاق می شد جنگ را اداره کرد؟ نویسندگان سند، کجا انسان مجاهد سخت کوش آرمانگرا را به تصویر کشیدند؟ وی با بیان اینکه فصل دوم، بیانیه ارزش های سند تحول، پایه اصلی سیاستگذاری و معیار سنجش تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش است، گفت: در حوزه کارکرد نظام تعلیم و تربیت در انتقال فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس چه مختصاتی وجود دارد؟ یک بند هم در مورد دفاع مقدس ارزش های آن وجود ندارد. 23 سال از دوران دفاع مقدس گذشته بود که این سند را نوشتند و نویسندگان حتی یک کلمه از دفاع مقدس و فرهنگ آن نیاوردند. بختیاری ادامه داد: وقتی سند تحول را اینگونه نوشتند چه توقعی در برنامه درسی وتحول آن دارید؟ البته اگر بخواهد در برنامه درسی فرهنگ دفاع مقدس بیاید، خلاف سند تحول عمل کرده چون باید منطبق با بیانیه ارزش ها باشد. وی یاد آور شد: باید از ریشه کار کرد و در بیانیه ارزش ها بازنگری انجام شده و معلم های باورمند با اعتقاد و دارای دانش تربیتی به کار گرفته شوند. برنامه درسی صرفا کتاب درسی نیست و فعالیت های فوق برنامه را باید در متن برنامه های درسی ببریم. محمد صاحب زاده مشاور فرهنگی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی توسعه مشارکت های مردمی با نقد سخنان حسن بختیاری نسبت به سند تحول گفت: وقتی در مورد سند تحول بنیادین صحبت می کنیم باید سند را به طور کامل در نظر بگیریم. تحقیقی به عنوان تبیین عوامل مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت در تحلیل جایگاه دفاع مقدس انجام شده است. دراین تحقیق مشخص شد که، 177 مرتبه به عوامل فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده که میزان تراکم آن در بخش های عملیاتی و راهکارها با 39 فراوانی در 22 درصد زیاد ذکر شده است. در بخش چارچوب و نظام اجرایی سند دو فراوانی بود که نیاز به تقویت است. قهرمانی پژوهشگر دفاع مقدس و از مولفین کتاب آمادگی دفاعی گفت: سوابق انتقال مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی به سال 87 و تاسیس پژوهشگاه دفاع مقدس برمی گردد. تحلیل محتوایی ازکل کتاب های سالهای 90 و 91 ، در 23 هزار صفحه کتاب انجام شد. در این بررسی تنها 250 صفحه یعنی کمتر از یک دهم درصد به دفاع مقدس پرداخته شده بود. سال 9192 که برنامه درسی ملی آغاز شد، کتاب آمادگی دفاعی در پایه نهم و دهم هم تالیف شد و برای اولین بار درس دفاع مقدس زنان مبارز مردان قهرمان آورده شد. این کتاب برای 3 سال و به صورت موقت تالیف شده بود اما با گذشت 10 سال هنوز همان کتاب های قدیمی تدریس و به چاپ نهم هم رسیده است. وی ادامه داد: در سال 92 سند تحول راهبردی انتقال مفاهیم دفاع مقدس در کتاب و برنامه های درسی به تصویب وزیر وقت رسید و رئیس سازمان پژوهش آن را امضا و به مولفان ابلاغ کرد. سال 93 ظرفیت سنجی انتقال مفاهیم و پیشنهادات مفاهیم دفاع مقدس برای کتب مختلف تالیف شد و تحویل وزارت آموزش و پرورش شد . طراحی کارشناسی تربیت دبیر آمادگی دفاعی و دفاع مقدس با 134 واحد درسی به دانشگاه فرهنگیان داده شد اما هنوز این دانشگاه زیر بار تربیت این دبیر نرفته است. قهرمانی با اشاره به 6 ساحت تربیتی دانش آموزان گفت: وقتی برنامه درسی 6 ساحته در لبنان به زبان عربی ارائه شد، گفتند ساحت هفتم به عنوان تربیت فرهنگ مقاومت هم اضافه شود چون در سرنوشت این ملت تأثیر داشت. همان موقع سند تحول بنیادین را یک استاد دانشگاه دید و گفت اگر روی جلد سند بنویسند سند مصر یا مالزی یا پاکستان چه فرقی میکند؟ وی با بیان اینکه ساحت تربیتی انقلابی و جهادی در این سند نیاز است تصریح کرد: 11 حوزه یادگیری داریم، و درس دفاعی را به آداب و مهارت های زندگی ربط دادند! حوزه جدیدی به عنوان یادگیری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پیشنهاد دادیم . این حوزه مسئولیت گفتمان انقلاب اسلامی و انتقال به دانش آموزان را به عهده دارد و ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس در سایر دروس پیگیری می کند. وی یادآور شد: وقتی که در سیستم ظرفیت و قابلیت نباشد در پایین کارکرد ایجاد نمی شود و بازنگری و ارتقای قابلیت سیستم یکی از ضروری ترین موارد برای تحول در تمام سطوح است. علی محبی رئیس مرکز پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به صحبت ها در باره سند تحول گفت : هم اکنون سند تحول در حال ترمیم و بازنگری ست و نسخه ترمیمی، هم در خود سند و هم نقشه راه آماده شده و در مرحله اعتبار بخشی است فلذا ملاحظات و ارتقای موارد مورد نیاز ، غیرممکن نیست. محبی اضافه نمود که در این ترمیم، موضوعی به عنوان شایستگی های مشترک مورد نیاز دانش آموزان قرار داده شده، یعنی در دوره تعلیم و تربیت عمومی شایستگی های مشترکی را دانش آموزان کسب می کنند، که بخشی از ضعفها را پوشانده و رفع می کند. شایستگی هویت انقلابی و ایرانی تفکر و خلاقیت و حتی پیشرفت علمی از موارد در نظر گرفته شده است. علی محبی با اشاره به صحبت های امیر شکوری به موضوع نشست تاثیر و کارکرد نظام تعلیم و تربیت در انتقال فرهنگ دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: باید به نقش دفاع مقدس در پیشرفت علم و فناوری هم توجه کرد. اصل این زیر محور ظرفیت آن را دارد که در یک همایش ضعف و فرصت های آن بررسی،وضعیت مطلوب شناخته و راه بهبود پیدا و ترسیم شود. وی تاکید کرد: در حوزه برنامه درسی و تربیت معلم بازنگری در حال انجام است . انتهای پیام ...
فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (1 آذر)
نامه حافظ حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال 727 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به همراه مادرش زندگی سختی را سپری می کرد. گفته می شود او در اوقات فراغت خود به مکتب خانه ای که نزدیک نانوایی بود می رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما ...
ابراهیم نصرالله شاعر نوستالژیک فلسطینی
...: معرفی و ترجمه پنج شعر از: ابراهیم نصرالله شاعر نوستالژیک فلسطینی ابراهیم نصرالله متولد 1954 از پدر و مادری فلسطینی به دنیا آمد که در سال 1948 از سرزمین خود در البریج فلسطین رانده شده بودند. او دوران کودکی و جوانی خود را در اردوگاه پناهندگان در اردن گذراند و کار خود را بعنوان معلم زبان و ادبیات عربی آغاز کرد. محل سکونتش در عمان و در کشور اردن زندگی می کند. ...
در دوران کرونا هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت/ برای اعزام پزشک و پرستار به غزه آماده ایم
پرستاری هستند و با روحیه، عاطفه و ارزش های زیادی که فرهنگ اسلامی داریم شفابخش بیماران هستند و به برکت همین اخلاق نیک شاهد رشد خوبی در حوزه پرستاری بودیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم که بهترین عملکردشان را در رشته پرستاری دارند و سالانه بیش از هزار پرستار تحویل جامعه می دهند، خاطرنشان کرد: پرستاران در رشته های تخصصی پرستاری درس می ...
همدان؛ دیاری افتخارآمیز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان
مسعود طاهری عضد، شاعر همدانی و دبیر محفل ادبی هگمتانه در گفت وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه متولد سال 65 هستم و از سال 1380 علاقه به شعر و شاعری در وجودم متبلور شده است، اظهار کرد: در دوران دانش آموزی بود که به عنوان دانش آموز نمونه برای اردویی چند روزه به نیشابور سفر و در آنجا با شاعران برجسته از جمله استاد محمد علی بهمنی دیدار کردیم و از آن روز علاقه ام به شاعری بیشتر شد. وی با ...
عاشقانه منتظر مهدی موعود بود
. آن هم با احساسات و از درون و عمق وجودش. بچه محل امام رضا (ع) بود ابراهیم حاجی محمدزاده، در مشهد متولد شد، خودش به سیاق آن شاعر اهل دل می گفت که بچه محل امام رضایم ! در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرد و می گفت در مدرسه علمیه مجد نیز مدتی درس طلبگی و حوزه را خوانده است. از همان دوران نوجوانی و در دهه 40 به صف مبارزه علیه طاغوت پیوست. به همین دلیل هم تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دهه 50 به ...
آیت الله بهبهانی از نگاه اندیشمندان و محققان
را هم می گفتند چون ایشان در درس ها و کتاب ها، خودشان صاحب نظر و متخصص و فوق تخصص داشتند. لهذا در درس ها نظرات خود را بیان می کردند. 9- استاد علی دوانی در باره دو اثر از آثار ایشان می نویسد: نویسنده از فرزند آن علامه فقید شنید که وقتی کتاب اساس النحو و کشف الاستار در سفر حج چند سال قبل از وفاتش در شهر مدینه منوره از طرف حضرت مؤلف به امیر مدینه و تنی چند از علمای بزرگ حجاز که به دیدن آن ...
گذری بر حیات علمی و سیاسی آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی
فاقد هرگونه پایگاه اجتماعی در کشور دانسته و آن رژیم را غیرقانونی اعلام کردند. آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی در سال 1302 ش در روستای زاویه زرند ساوه به دنیا آمد. پدرش حاج سید حسین از افراد خوشنام منطقه بود که به امر تجارت و کشاورزی اشتغال داشت . وی دوره ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رسانید و سپس به خاطر علاقه ای که به تحصیل علوم دینی داشت ، در سال 1320 ش عازم شهر مقدس قم شد. ...
فلسفه مقدمه ای برای رسیدن به کلام خدا
استاد محمدحسین حشمت پور از با سابقه ترین مدرسان حکمت و فلسفه در ایران معاصر است. در فقه و اصول از آیت الله وحیدخراسانی بهره برده است. او فلسفه و عرفان را از محضر آیت الله جوادی و علامه حسن زاده آملی آموخته است و بیش از 50 سال است طلبه و مدرس این علوم است. دروس متن خوانی حکمت الاشراق، شرح طبیعیات شفا و شرح شواهد الربوبیه ایشان از بهترین نمونه های دروس حکمی است. شیوه استاد حشمت پور عمدتا ...
ندوشن، روشنفکری با منش ایرانی
با تأمل در جریان روشنفکری ایران معلوم می شود که غالبا بر یک احوال نبوده و در هر دوره ای به سویی گرایش پیدا کرده است. ازاین رو بسیاری از روشنفکران ایرانی در طول زندگی خویش تحت تأثیر مراکز قدرت و تغییر شرایط اجتماعی، شخصیتی دوگانه و گاه چندگانه داشته اند و چون در صراطی مستقیم نبوده اند؛ تکلیف جامعه نیز با آنان روشن نبوده. اینان غالبا با تغییر احوال زمانه جریان باد را پذیرفتند، چندان که به عنوان نمونه گلاب قمصر را جانشین ادوکلن پارسی کردند و قمیص عربی را جایگزین ملبوس فرنگی. چنین شد که خلق، حیرت زده انگشت ندامت به دندان گزیدند و از اوج یقین به ورطه تردید افتادند. ...
فرزانه ای تمدن اندیش با دغدغه آینده بشریت
روح اسلامی ایران بود. همچنین وی استاد برجسته فلسفه اسلامی و ارزش های اخلاقی را از قرآن برگرفته بود. او منتقد اندیشه اجتماعی جهان معاصر و پژوهشگری بود که هم از ارزش های کهن و هم از ارزش های نوین آگاهی دقیق داشت. تأکید می کنم که او در این دیدار ها می کوشید، این اندیشه ها را برای خارج از ایران هم در دسترس قرار دهد. اجازه دهید تا بگریم، چراکه او انسانی ارزشمند و در بر دارنده ارزش های همه جانبه نه منحصر ...
رابرت اوپنهایمر کیست؟
و فلسفه یا ریاضیات تحصیل کنند. او تأخیر در شروع تحصیل خود را با گذراندن شش درس در هر ترم به جای چهار درس معمول، جبران کرد. اگرچه رشته تحصیلی او در دانشگاه شیمی بود، او به فیزیک تجربی جذب شد از طریق درس ترمودینامیک که توسط استاد بریجمن تدریس می شد. در سال 1925، پس از سه سال تحصیل، رابرت اوپنهایمر از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. بعد از پذیرش در کالج کراست، رابرت ...
نسل شاعران و نویسندگان فارسی در افغانستان در حال محو شدن هستند
قسمت نخست- ابوطالب مظفری، از چهره های برجسته شعر و ادبیات مهاجرت معتقد است با به حاشیه راندن زبان فارسی در افغانستان، ما با آخرین نسل شاعران و نویسندگان فارسی در این کشور و در بین مهاجران افغانستانی روبه رو هستیم: نسلی که در حال فرار است. به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، هفته کتاب فرصت مناسبی است تا به اولین سال های حضور شاعران و ...
فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (30 آبان)
...> زندگی نامه حافظ حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال 727 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به همراه مادرش زندگی سختی را سپری می کرد. گفته می شود او در اوقات فراغت خود به مکتب خانه ای که نزدیک نانوایی بود می رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس ...
بررسی اشعار سعدی از زبان استاد ابراهیمی دینان در رادیو فرهنگ
استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه شب های فرهنگ سه شنبه 30 آبان ماه درباره شعر سعدی صحبت می کند. به گزارش هنرصدا، در برنامه شب های فرهنگ سخنان استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره اشعار سعدی و شرحی بر ابیات این شاعر پخش می شود. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام آشنایی برای ...
علامه طباطبایی، معمار کلام جدید در حوزه علمیه است
لامه طباطبایی، المیزان را با توجه به مسائل روز و نیاز های متنوع تفسیر کرده است. وی افزود: درک موضع گیری علامه بدون شناخت از اوضاع فکری، سیاسی و اجتماعی در دهه 20 میسر نیست. در آن دوران یک تهاجم فکری علیه مبانی اسلامی رخ داد و مارکسیسم میدان دار بود. علامه در آن دوران همت گماشت و با درس های اصول فلسفه، مبنایی را پایه گذاری کرد. حداد عادل گفت: علامه طباطبایی با جامعه ای روبه رو ...
شب علی حسن نژاد
طویله بردم و شاخهایش را شکستم تا بتوانم از آن نیزه درست کنم که همین کار باعث کتک خوردنم شد!در دوران راهنمایی هم معلمی داشتیم به نام “محمد ظاهری” که هم علوم درس می داد و هم هنر. خودش شاعر بود و نویسنده. آقای “کامران زاهدی” هم اولین معلم دوران جنگ بود که در سال 66 یک مجله به کلاس آورد و گفت: بچه ها به جز ایران یک کشور دیگر هم در جهان هست و آن کشور یونان است! او گفت: کشورهای دیگری هم هستند که ...
ادامه اندیشه علامه طباطبایی را در آثار شهید مطهری می توان یافت
، تشخص و موضوعیت چندانی نداشت و مسئله اصلی در فقه و اصول خلاصه می شد و فلسفه در حاشیه بحث می شد و به این صورتی که علوم انسانی در حوزه مطرح است، مطرح نبود. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به قدرت و قوت و دایره گسترده مباحث علوم انسانی در حوزه های علمیه کنونی اشاره کرد و با بیان این که طلاب امروز پیش از ورود به حوزه نیز در تحصیل مدارج دانشگاهی نیز اهتمام دارند، و غالبا در رشته های علوم ...
علامه طباطبایی نمونه موفق استفاده از فرصت عمر
بکائی ؛ رئیس دانشگاه الزهرا(س) سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را در ادامه می خوانید؛ در چهل و دومین سالگرد رحلت دانشمند معاصر، علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم، متخصص در علوم و فنون مختلف، آشنا به شرایط زمان و مکان به دلیل معاصر بودن و زاهدی در بطن مردم قرار داریم که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره ایشان فرمودند: مفسر عالی مقامی که عمری را در راه اعتلای کلمه طیبه اسلام گذاشت و از ...
گذری بر زندگینامه دکتر اسلامی ندوشن/ مردی که برای وداع به زادگاهش بازگشت
ادبیات تطبیقی درس می داد و فصل نامه هستی را پایه گذاشت. اسلامی ندوشن در دههٔ سوم زندگی ، برای تکمیل تحصیلات به اروپا رفت، پنج سال در فرانسه و انگلستان به تحصیل پرداخت و سرانجام با دفاع از پایان نامه خود با عنوان هند و قلمرو مشترک المنافع از دانشکده حقوق دانشگاه سوربن فرانسه در حقوق بین الملل دکترا گرفت. وی از حدود 12 سالگی سرودن شعر را آغاز کرد و پس از آمدن به تهران در دوران ...
از شاگردپروری تا کسب رضایت الهی
دول روزی با اجانب طرح دوستی ریخته سر سپرده آنها شده، سطله و غلبه را از دست داده عزت و سیادتشان نصیب دیگران خواهد شد. وی به نقش علامه طباطبایی در ورود علوم انسانی به حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: تا پیش از علامه طباطبایی در حوزه های علمیه مقوله ای به عنوان علوم انسانی تشخص و موضوعیت چندانی نداشت، و مسئله اصلی در فقه و اصول خلاصه می شد و فلسفه در حاشیه بحث می شد و به این صورتی که علوم ...
فال حافظ امروز | طالعت روشن است | از این خبر خوش جا نمون! +تفسیر دقیق
باشید که زمان را از دست ندهید. 4- شما به علوم ماوراء الطبیعه و اسرار آمیز علاقه دارید و ذاتاً از پژوهشگران و فیلسوقان لذت می برید. بهتر از هر کس می توانید خصوصیات مردم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. 5- دو منبع در آینده برای شما بوجود می آید و ناراحتی مالی نخواهید داشت. دشمنان در برابرتان تاب و مقاومت ندارند. به شرط آنکه اولاً خیرخواه مردم باشید ثانیاً با توکل بر خدا، به پدر و مادر و ...
آسیب های روانشناسی شبه علم
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: در روانشناسی علمی بر اساس روش هایی عمل می کنیم که سال ها بر روی آن ها پژوهش انجام شده و تعداد این پژوهش ها آن قدر زیاد بوده که توانسته اند خود را از فرضیه به نظریه تبدیل کنند. روانشناسی شبه علمی مشکلات را پس از مدت کوتاهی از نو شروع می کند بنیاد بوعلی سینا به نقل از روزنامه اطلاعات نوشت: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی ...
علامه طباطبایی به روایت مراجع و اساتید
. فرمودند ما بسیاری از روایات بحارالانوار را دیدهایم. مرحوم علامه طباطبایی در اثر انس به این روایات، طرز درس خواندن، طرز عالم شدن و طرز تعلیم و تدوین را به وسیله روایات یاد گرفتند. این اصولی را که ائمه فرمودند، اول: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ ، بعد فرمودند فروع را یاد گرفتن. ممکن است که کسی عمری را به عنوان استاد در حوزه یا دانشگاه شهرت پیدا کند ولی مقلد است، چون حرف دیگران را گرفته است؛ اگر ...