سایر منابع:
سایر خبرها
دختران با "مردان افغانی" بی شناسنامه ازدواج می کنند
، زندگی می گذراند. حال و روز یک حاشیه نشین مرور کوتاهی بر زندگی ریحانه، حکایت دختران بسیاری است که در حاشیه شهرهای استان یزد با آگاهی به این سرنوشت دچار می شوند. ریحانه می گوید: هنوز وارد 13 سالگی نشده بودم که گلمراد برای کندن چاه به خانه ما در یکی از روستاهای تفت می آمد و در این رفت و آمد ها من را از پدرم خواستگاری کرد و پدر برای اینکه از شر ما که هشت دختر قد و نیم قد ...
وقتی یک ایرانی، برادران کوئن را سوال پیچ می کند!
...، درحالی که جوئل مدام شکلکی بر صورت داشت که به او چهره یک استاد عبوس فلسفه را می داد. بازیگرها از خود ما سخت گیرترند تازه ترین فیلم این دو به نام سلام، سزار! ادای عشق آنها به هالیوود کلاسیک است. داستان در دهه 1950 می گذرد و شخصیت اصلی آن ادی مانیکس نام دارد (با بازی برولین)؛ یک کارچاق کن استودیو که تمام وقت مشغول رفع ورجوع رشته خرابکاری های به بار آمده در کاپیتول پیکچرز (بدل مترو ...
فیلم ایرانی که به دانش آموزان ژاپنی تدریس می شود را بشناسید
اشتراک گذاشته اند. پسرکی به نام علی کفش های خواهرش را گم می کند. از آنجایی که زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی مالی خرید کفش نو را ندارد، قرار می گذارند که صبح ها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی با کتانی به مدرسه برود. با وجود تلاشی که زهرا برای به موقع رساندن کفش ها می کند، اما علی هر روز دیر به مدرسه می رسد تا این که... بچه های آسمان درباره خانه ای به دور از بدبختی است ...
افسوس می خورم که چرا شهید نشدم/ آگاهی جامعه نسبت به جانبازان بسیار کم است
خیره شد و گفت: ما وظیفه مان را تا جایی که در توانمان بود انجام دادیم. امروز هم توقع مادی از کسی نداریم. اما انتظارهایی هم از مردم و مسئولان داریم... ما که امروز این جا در بستر افتاده ایم مثل تمام مردم این شهر انسان هستیم، دلمان می خواهد مسئولان حداقل بیایند حرف دل ما را بشنوند و به مشکلات ما رسیدگی کنند. درباره مردم هم باید بگویم که متاسفانه آگاهی جامعه نسبت به جانبازان خیلی کم است. ...
پیشرفت هایم را مدیون همسرم هستم/ در خانه داری و بچه داری مهارت دارم
پیشرفت ها و موفقیت های زندگی ام مدیوین وی هستم و به اعتقاد من همسر خوب داشتن یکی از نعمت های بزرگ خداوند است که من از آن بهره مند هستم. وی در خصوص آشنایی با همسرش گفت: در سال 1384 که هر دوی ما عضو تیم ملی بودیم من از همسرم تقاضای ازدواج کردم اما به دلیل فوت پدرم و حضور در مسابقات مختلف تا سال 88 ازدواج مان طول کشید و حاصل این ازدواج پسرم آریوبرزن هست که در حال حاضر یک سال و نیم دارد. ...
بغ بغو های امیر تتلو!
ترانه هایش در سایت های پخش و دانلود موزیک و البته شبکه های ماهواره ای معروف شد. اتفاقی که برای بسیاری از هم صنف هایش افتاد اما با وجود پرطرفدار بودن همه این خواننده ها، هیچ کدام مانند تتلو در شبکه های اجتماعی حضور ندارند و خبرساز نیستند. او و پست هایش گاهی آنچنان جنجال به پا می کنند که تیتر خبرگزاری ها و روزنامه ها می شوند و کلیک می خورند تا جایی که به عنوان پر بیننده ترین اخبار روز مطرح می شوند ...
از عیدی بهتر برای کودکان چیست؟
چه که لازم داشته برایش خریده اند. همه برای آمدن بچه تازه ذوق زده می باشند بنابراین سیسمونی اش کامل است و لباس هایی که دارد بیشتر از نیازش است. آنقدر که بسیار از آن ها را وقت نمی کند بپوشد و برایش کوچک می شوند. بنابراین لباس خریدن برای نوزاد اصلا به صلاح نیست. مگر این که بخواهید وسایل تزیینی برایش بخرید. یک تل بامزه برای دخترها و کلاه یا شال برای پسرها انتخاب خوبی است. هدیه خلاقانه تر ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
نوپو به آرزوی کودک سرطانی قائمشهری رنگ زندگی بخشید
به گزارش تابناک مازندران، امیرحسین خوش بین پسر 13 سالهٔ قائم شهری همچون نامش به زندگی خوش بین است اما سرطان گوارش پنج سال او را از درس و مدرسه دور کرده است. با مادرش در خانه ای استیجاری در بهشتی محله شهرستان قائم شهر زندگی می کند، استعداد عجیبی در پینگ پنگ دارد و آرزویش حضور در یگان ویژه و نوپو بوده است و باهمت انجمن همیاران زندگی و فرمانده یگان ویژه مازندران امیرحسین خوش بین امروز به ...
مصطفی زمانی: بازیگران پیچیدگی سیاست را دوست دارند
در سریال شبکه خانگی شهرزاد به سراغش رفت و یک بار دیگر مصطفی زمانی مزه محبوبیت و شهرت میلیونی را چشید. مصطفی زمانی که این روزها برای همایون اسعدیان در فیلم یک روز خوب نقش یک خبرنگار را بازی می کند، خودش معتقد است سختگیری های زیادی برای انتخاب نقش هایش داشته است. با او در پشت صحنه فیلم جدیدش که اتفاقا در تحریریه روزنامه فرهیختگان فیلمبرداری می شد، به گفت وگو نشستیم. جذابیت نقش خبرنگار در ...
مهمترین چهره های فرهنگی سال 94/ رامبد، سلحشور، حاتمی کیا و دیگران
آرمان پرس : سال 94 یک سال معمولی برای عرصه فرهنگ و هنر نبود؛ سالی پر از چالش های گوناگون که اتفاقات آن تقریبا همه افراد جامعه را با هر طرز فکری درگیر خود کرد؛ یکی از معدود سال هایی که اتفاقات مهم آن فقط به درگذشت چند شخصیت مهم خلاصه نمی شود. اصلا امسال از همان شروع انگار قرار بود خاص باشد؛ در نوروز 94 مهران مدیری بالاخره پس از حرف و حدیث های فراوان با مجموعه تلویزیونی در حاشیه به جعبه ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
ها یاد گرفته بودند تا این که عالیخانی گفت حسابداران خبره را بیاورید. مهدی سمیعی که تحصیل کرده حسابداری در خارج از کشور بود و معاون و بعد رییس کل بانک مرکزی شد دست خود را بالا برد و اجازه صحبت خواست. او بود که گفت تاجران پول دارند ولی پول های خود را از بانک ها گرفته اند. آنان را جمع کنیم و به آنان اطمینان دهیم می خواهیم از آنها حمایت کنیم تا پول شان را چند برابر کنیم و آنها هم ...
چشم ها را باید شست؛ همسران را جور دیگر باید دید!
، احساس علاقه بیشتر و تقویت ارتباط تان می شود. ** نیاز به ارتباط صحیح و اصولی تا چندین سال قبل که شرایط زندگی ساده تر بود، خانم خانه عادت داشت هر روز صبح نهار خانه را بار بگذارد تا نهایتاً ساعت دو بعد ازظهر همه اعضای خانه اعم از پدر و فرزندان خانواده، برای نهار دور هم جمع شوند. بعد از نهار هم یک خواب شیرین بعد از ظهر، انجام تکالیف مدرسه، کمی بازی در خیابان توسط بچه ها و باز هم دور ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
تجاری مثل نیویورک – لس آنجلس – و یا بخشی از لندن و پاریس و ... خانه ها عموماً حیاط دارد و معلوم نیست چرا این الگوی زندگی عمودی بدون عاطفه را با این همه اصرار به خودمان تحمیل می کنیم. در همین سی سال پیش اگر در سر کوچه یک نفر سردرد می گرفت ته کوچه همسایه ها می فهمیدند و می آمدند به کمک. اما امروز ساکنان دیوار به دیوار آپارتمان ها همدیگر را نمی شناسند و این یعنی که روابط انسانی قطع شده؟! ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
حال حواسش هست که چه کارهایی بکند. مشکل اساسی این است که چرا ما می پذیریم که مخالف نظام در این اندازه های بزرگ و تاثیرگذار باشد؟ باید آن قدر تعداد موافق نظام غلبه داشته باشد که انتخابات را در دل خودش انجام دهد. آن موقع دیگر دچار این اتفاقات نخواهیم شد. باید دایره نظام را وسیع کرد که اغلب مردم را دربربگیرد. انتخابات نباید به چند روز محدود شود. نگاه کنید آمریکا را که همه مبارزه می کنند و ...
پیروزی تد کروز و سندرز در یوتا و آیداهو/ تداوم پیشتازی ترامپ و کلینتون + عکس و آمار
گروه بین الملل مشرق - نامزد جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رقابت سنگین در سه ایالت غربی آریزونا، یوتا، و آیداهو به مصاف هم رفتند. دانلد ترامپ و هیلاری کلینتون موفق به پیرزوی در آریزونا شدند و تد کروز و برنی سندرز هم آرای ایالت های یوتا و آیداهو را از آن خود کردند. با این پیروزی، ترامپ همه 58 رای نمایندگان انتخاباتی در آریزونا را به دست خواهد آورد. کلینتون نیز اکثریت 75 رای ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
سخت تر می کرده است. سختی های بزرگ کرد فرزندان یک سیاستمدار بزرگ چیست؟ در بیست سال نخست زندگی مشترکم با آقای هاشمی، که سخت ترین دوره بزرگ کردن 5 فلرزند ایشان بود، آقای هاشمی یک سیاستمدار نبود، یک مبارز بود و من و بچه ها همواره پشت در زندن ها منتظر دیدن ایشان بودیم. در دوران زندان های دهه چهل بیماری فاطمه و نرجوری محسن و در پنجاه بهانه گیری مهدی و یاسر واقعا برای من سخت بود. در ...
ماشین سازی با حمایت شهرداری سر و سامان گرفت/ تأسیس آکادمی؛ رویای بناکار برای والیبال تبریز/ سه هنر ویژه ...
باشگاه شهرداری هم از لحاظ مالی بسیار سال سختی را پشت سر گذاشت. به لطف خدا در زمینه ورزش همگانی به تمام هدف گذاری های سازمان در ابتدای سال دست یافتیم. المپیادهای مختلفی برگزار کردیم و در زمینه ورزش کارمندی مخصوصا در بین بانوان مسابقات با شور و شوق فراوان برگزار شد. با توجه به شعار سازمان ورزش مبنی بر اینکه اگر بانوان به ورزش گرایش پیدا کنند قطع یقین همسر و فرزندان خود را هم به سوی ورزش سوق خواهند داد ...
هنر واقعی را در این موزه ببینید+تصاویر
آقای گرفتار را با داشتن هفت، هشت بچه قد و نیم قد و زندگی با پدر بزرگ و مادر بزرگ در کنار آنها به زیبایی به تصویر کشیده است. اگر دلتان برای دیدن مراسم عقد و عروسی سنتی نیز تنگ شده می توانید در گوشه ای دیگر از این موزه بخشی از مراسم سنتی عقدکنان را نیز به تماشا بنشینید و ببینید که استاد بهتونی عروس و داماد را با لباس سنتی زنان آذربایجان و داماد با لباس آذری را بسیار ماهرانه با گل و سنگ و ...
آیا ایرانی ها سال شادی در پیش دارند؟/ آیاجامعه هزینه شادی واقعی را خواهد داد؟
به مراتب از کارش احساس موثر بودنی غنی دریافت می کرد. این بلایی که نسل های جدید کشور ما را گرفته باعث می شود همه مثل ویروس تو دل هم را خالی کنند، امید همگانی راهزنی بشود، همه به اشتباه فکر می کنند که با دارایی زیاد است که بناست مجوز به خود دهیم که شاد باشیم در حالی که این قضیه وهمی بیش نیست. ثروت بیشتر از یکجایی به بعد اضطراب های بیشتری نیز به همراه دارد؛ اضطراب نحوه حفظ ثروت، ترس از ...
چرا - همای - با ایرادات اش دوست داشتنی است؟
همای دوباره به ایران برگشته است؛ در این مدت از تیزی تیغ شعرهایش کم کرده و برای آهنگ سازی و تنظیم قطعاتش وقت بیش تری گذاشته است. با او درباره بازگشتش به ایران صحبت کردیم و خواستیم نظرش را درباره آهنگ سازان ایرانی بدانیم. شاید او را مغرور بدانیم وقتی خود را ادیب می داند ولی حاضر نیست درباره کسی حرف بزند. امسال بعد از مدت ها دوری از صحنه در داخل ایران، کنسرتی برگزار کردید و در جشنواره موسیقی ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
او رکوردار جوایز اسکار است، آنچنان که طی سال های 1939 تا 1969 میلادی از میان 59 باری که نامزد جایزه اسکار شد، توانست 22 جایزه را به خود و محصولات کمپانی اش اختصاص دهد. _روابط نزدیک با سیاستمدارن و دولت او روابطه بسیار نزدیک و صمیمی با سیاستمداران وقت داشت و همواره در محصولاتش به یاری دولت، اف بی آی، سی آی ای، ناسا و ... می آمد. والت دیزنی برزیل 1941 ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
سازی های رژیم صهیونیست مقایسه کرد؟ این رژیم بدون اینکه هرگز به طور جدّی و مؤثّر مورد سرزنش متّحدان پرنفوذ خود و یا لااقل نهادهای بظاهر مستقلّ بین المللی قرار گیرد، هر روز خانه ی فلسطینیان را ویران و باغها و مزارعشان را نابود میکند، بی آنکه حتّی فرصت انتقال اسباب زندگی یا مجال جمع آوری محصول کشاورزی را به آنان بدهد؛ و همه ی اینها اغلب در برابر دیدگان وحشت زده و چشمان اشک بار زنان و کودکانی روی ...
بار دیگر، آدمی که دوستش می دارم
شما بزند. بهمن زن: بعید نیست با دیدن یک زن بهمنی، از میزان به روز بودن و امروزی بودنش کمی تعجب کنید! معمولاً در همه چیزی دوست دارند امروزی باشند. سبک لباس، انواع غذاها، وسایل زندگی و ... در کل خیلی با دیدگاه های سنتی و قدیمی جورشان جور نیست. این امروزی بودنشان شاید باعث شود که کمی در ارتباط برقرار کردن با افراد سنتی دچار مشکل شوند. پس اگر با یک خانم بهمنی که از قضا دارای این ...
پنجره ای به تاریخ گذشته یک ملت
است که معمولا به صورت دورو و در ابعادهای متفات بافته می شود. اغلب دارها از جنس فلزی و از نوع عمودی هستند و مواد بافت نیز فرق دارد، رنگ ها و طرح ها همه بصورت اصیل و هندسی هستند و امروز نوع برجسته آن نیز در این استان بافته می شود که از زیبایی خاص و منحصر به فردی برخوردار است. جاجیم بافی جاجیم بافی یکی از دست بافت های شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد است که به شیوه ...
درس های استاد
در این روزها درباره آن صحبت کنم نوعی رجعت به خویش است. منظورم این است که رجعت کنیم به خود و ببینیم در رابطه با اتفاق هایی که در طول سال های اخیر در حوزه های مختلف رخ داده است تا چه اندازه راه های درست را رفته ایم و چه مسیری را به اشتباه رفته ایم. در واقع جرات انتقاد از خود را داشته باشیم تا راه بهتری بیابیم و سعی کنیم که به فسیل تبدیل نشویم. در واقع همانگونه که طبیعت لباس تازه به تن می کند باید ...
اینجا شهر قلعه ها و تپه های باستانی است
، به آن قلعه طور هم می گویند، حدودا 4000 سال قبل از میلاد مسیح بنا شده اند، روزگاری برای خود کبکبه و دبدبه ای داشته اند اما حال به این روز افتاده اند؛ روبرویتان را که خوب نظاره کنید غارهای متعددی می بینید که محل استراحت گله قوچ و میش ها و گرازهاست، وقت کردید داخل یکی از غارها را ببینید، پر است از فضولات حیوانات وحشی، اینجا منطقه بکریست البته اگر شکارچیان امانش دهند. کم کم چای کوهی(گل کو ...
گفتگوی خواندنی و جذاب با جواد خیابانی گزارشگر فوتبال
.... مجری مراسم صبحگاه مدرسه و گزارش تمرین ورزش صبحگاهی برای همه مدرسه، آغاز مسیر تحقق آرزوهای بزرگش بود. خیابانی در مورد آن دوران می گوید: در آن روزها که آقایان روشن زاده یا بهمنش گزارش می کردند، دوست داشتم در جایگاه آنها باشم. یازدهم سالم بود که برای تماشای مسابقه ایران با کویت در سال 1356، به ورزشگاه آزادی رفتم و در فرصتی که بدست آوردم، در جایگاه گزارشگران با آقای حبیب الله روشن زاده صحبت ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
...، شیربرنج و غوز حماچ؛ آنهم به این امید که تا پایان سال زندگی شان شیرین باشد. سپس همه لباس تازه به تن می کنند و کوچکترها در حالی که غنچه ای از گل سرخ در دست دارند، نزد بزرگترها می روند و با گفتن شاگون بهار مبارک سالی خوش برایشان آرزو می کنند. افغانستان؛ خواستگاه نوروز باستتان نوروز در تاریخ و فرهنگ افغانستان قدمتی بیش از 3 هزار سال داشته و مظهر بزرگداشت زندگی، طبیعت و ارزش ...
آیا صله رحمِ تلگرامی آثار دید و بازدید را دارد؟
را پردازش کنند و نتیجه خوب از آن ها بگیرند و بدانند که کجا استفاده کنند. این روانشناس تاکید کرد: در حقیقت وقتی کاربر دائما در حال دریافت اخبار و اطلاعات تازه است، سیستم عصبی او به یک سیستم محتکر تبدیل شده و حس خوبی را تجربه نمی کند بلکه حسی همچون کم هوشی یا فهم مشکل مطالب را لمس می کند که البته انتشار حرف های غیرواقعی را نیز باید به آن اضافه کرد. حجت الاسلام اخوی خاطر نشان ...