سایر منابع:
سایر خبرها
مهم ترین اخبار مازندران در زمستان 93
؛ نشست شورای هماهنگی رفاه اجتماعی مازندران از هم پوشانی بیمه ای تا حذف تسهیلات اشتغال زایی صندوق مهر امام رضا(ع) مازندران را در خود داشت. سیزدهم؛ هیئت سرمایه گذاری اتریش با استاندار مازندران دیدار و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بخش پسماند در این استان اعلام کرد. سیزدهم؛ حسین نیازآذری نماینده مجلس، با اشاره به اینکه با وجود مصوبه دولت هنوز اقدامی برای جبران خسارت بحران ...
رمزگشایی از حمله هوایی عربستان به یمن/ پاسخ کوبنده و موثر انصارالله به تجاوز آل سعود
رسید و در نهایت هم به حمله نظامی همه جانبه منجر شد. حمله به یمن از ترس در اختیار گرفتن امکانات نظامی به نفع انصار الله این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: حمله نظامی سعودی ها به یمن تنها به مراکز نظامی و نقاطی صورت گرفته که امکانات نظامی یمن در اختیار نمایندگان واقعی این کشور قرار داشته است که البته دلیل این حمله نظامی هم وجود هراس و نگرانی عربستان و آمریکا و تلاش آنان ...
گردشگر و توریسم به معنای واقعی در کشور نداریم
.../1/6 - 14:46 447947 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، اسدلله درویش امیری، ناظر عالی کشور و معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز( 6 فروردین) در نشست بررسی آخرین وضعیت عملکرد ستادهای اجرایی گیلان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: همدلی و همزبانی سرمایه بزرگی برای توفیق دولت و ملت است. وی با ...
یونسی تولد پیامبر زرتشتیان را تبریک گفت
رسانی دفتر مقام معظم رهبری، 1375). دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام در بخش دیگری از پیام تبریک خود آورده است: زرتشت پیامبری بود که مردمان ایران زمین را به توحید فرا خواند و ایرانیان را به پرستش اهورامزدا یا همان خدایِ دانایِ بزرگِ هستی بخش، دعوت کرد. ایشان، خواهان همبستگی همۀ اقوام ایرانی بود بدین جهت ما مشاهده می کنیم که ایرانیان زرتشتی، همواره در طول تاریخ، از نوروز به عنوان عید ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
امنیت مرزهای کشور کاملا برقرار است/ برخورد قاطع با مجرمان
به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین اشتری ظهر پنجشنبه پس از بازدید از طرح نوروزی استان قزوین در عوارضی قزوین به زنجان در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. سردار اشتری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اولویت امسال ناجا و وضعیت مرزهای کشور گفت: امسال عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تقویت همدلی ملت با دولت و کمک به افزایش امنیت کشور را در اولویت ...
تجاوز چکمه پوشان سعودی به یمن/ اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد
.... پیش بینی می شود با توجه به احساس نفرتی که مردم یمن از دخالت های گاه و بیگاه سعودی به کشورشان دارند حضوری چشمگیر در این راهپیمایی داشته باشند.بسیاری از شخصیت های سیاسی و دینی یمنی تجاوز آل سعود به خاک یمن را محکوم کرده و آن را در راستای سناریوی تحقیر مردم یمن توسط سعودی ها تعبیر کردند. شاه جدید عربستان بامداد امروز دستور حمله نظامی به یمن را صادر کرد. انقلابیون یمنی نیز ...
فرمانده نیروی انتظامی: اعتماد مردم بالاترین افتخار و سرمایه است
امیدواریم در سال 94 نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری شعار سال یعنی دولت و ملت ، همدلی و همزبانی ، باعث خیر و برکت و اتحاد هرچه بیشتر در کشور شود که حتما هم ، چنین خواهد بود. وی با بیان اینکه امروز بالاترین افتخار نیروی انتظامی اعتمادی است که مردم به این نیرو دارند افزود: امیدواریم با تکیه بر این سرمایه اجتماعی ، هر روز بیشتر از گذشته بتوانیم در جهت استقرار نظم و امنیت و افزایش ...
5 راهکار عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
از صاحب نظران با وارد کردن شبهاتی این گوهر ناب را با مفهوم ریاضت اقتصادی غربی مترادف خواندند، لذا بر خود لازم دانستم که با اعتصام به آیات الهی تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی بر عموم ملموس تر گردد و در ادامه به راه کارهای عملی اقتصاد مقاومتی و تولید ملی با استناد به سخنان محققان اشاره خواهد شد. ابزار های اقتصادی دولت ها در طول تاریخ، ملّت ها تلاش چندانی برای ...
توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان غربی در دستور کار دولت است
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه ، قربانعلی سعادت امروز در جریان دیدار با جلیل جباری دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار داشت: مردم آذربایجان غربی از دیرباز به مهمان نوازی و مهمان دوستی مشهور بوده و همه ساله پذیرای مهمانانی از استان های مختلف کشور و حتی کشورهای همجوار هستند. استاندار آذربایجان غربی با اشاره به شعار سال تصریح کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به ...
عربستان به یمن حمله کرد/ منصور هادی وارد ریاض شد/ 40 نیروی سعودی اسیر شدند
.... - زنجیره انسانی مردم یمن امروز در صنعاء علیه عربستان سعودی و تجاوز نظامی به مردم یمن برگزار می شود. - اسکای نیوز: منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخت. وی پیش از این از صنعا به عدن در جنوب یمن فرار کرده بود و روز گذشته پس از پیشروی انصارالله به سوی عدن، از این شهر خارج شد. - یک مقام سعودی در گفت وگو با رویترز: شاید نیاز باشد برای بازپسگیری نظام در یمن ...
همدلی ابزار مهمی در خنثی کردن تفرقه افکنی دشمن است
...، هر دو گروه مردم و مسوولان را مخاطب قرار داده اند. وی با بیان این که مردم نمود عینی وحدت میان مسوولان هستند، افزود: در این راستا باید در کنار لزوم حمایت مردم از مسوولان، کارگزاران نظام نیز جایگاه مردم را بدرستی بشناسند و راه های تعامل سازنده با آن ها را بیاموزند. نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت اتحاد ...
اسکان بیش از 400 هزار مسافر در روستاهای مازندران
گنجینه بی نظیر در حوزه گردشگری است. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به شعار سال جاری تصریح کرد: مطمنیم در سال دولت و ملت همدلی و هم زبانی که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است گفت: وحدت دولت و ملت بسیار اثر بخش است و سبب شکوفایی و توسعه همه جانبه می شود. استاندار مازندران، با اشاره به اسکان بیش از چهار میلیون مسافر در استان بیان داشت: تا چهارم فروردین ماه بیش از 400 هزار ...
مرضیه برومند: برای حفظ طبیعت امر به معروف کنیم/ روزهای خوش خانه عروسک
نگهداری از محیط زیست در ایام تعطیلات نوروز که زمان رفتن به دل طبیعت است، بیان کرد: خوشبختانه به تازگی مقام معظم رهبری هم در صحبت هایشان به اهمیت حفاظت از محیط زیست اشاره کرده اند که جای خوشحالی دارد. به نظرم اگر آقایان ائمه جمعه در خطبه هایشان راجع به مساله محیط زیست صحبت کنند تاثیر بسیاری بر عملکرد مردم خواهد گذاشت. کارگردان سریال آب پریا درباره توصیه ای که در این زمینه می تواند به مردم بدهد ...
بازارچه تیله کو در شهرستان سرپلذهاب افتتاح شد
عمومی برروی رودخانه الوند شهرستان تهیه شده که درصدد هستیم با جذب اعتبارات لازم، آن را اجرایی کنیم. وی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با توجه به شرایط موجود و با آگاهی از مسائل کشور شعار سال را انتخاب می کنند. رضایی بر لزوم خدمت رسانی به مردم تاکید کرد و گفت: شعار امسال زمینه ای برای افزایش همدلی و ...
مردم را باید به استفاده از کالای تولید داخل تشویق کنیم
خبرگزاری میزان: جهانگیری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولیدات داخلی و این که مردم کالای داخل کشور را مصرف کنند اظهار داشت: باید تلاش کنیم مردم نسبت به استفاده و مصرف کالای تولید داخلی تشویق شوند. به گزارش میزان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور در سفر به کرمان با اشاره به نام گذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "دولت و ملت، همدلی و ...
کاظم جلالی: نباید به جبهه خودی سیلی زد !
دیگری از فرمایشات رهبری در مشهد مقدس خاطرنشان کرد: رویکرد مقام معظم رهبری مثل گذشته حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای و مواضع هسته ای ملت و دولت و تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی بود. ایشان تاکید کردند که همه ما قائل به این هستیم که حل مسئله هسته ایی از طریق مذاکره ممکن است. رییس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: یکی از نکات دقیقی که رهبری به آن اشاره کردند این بود که اگر قرار ...
همدلی بالابردن سطح تحمل و احترام به آرای مختلف است
به گزارش نماینده، عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به شعار سال 94 که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان دولت و ملت، همدلی و هم زمانی نامیده شده است، گفت: آن چه بدون اغراق ما در سال های گذشته شاهد آن بودیم این است که شعارهایی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود، در طول سال مصداق های فراوانی می یابد که ما نسبت به آن ها بی اطلاع بودیم یا حدسی نمی ...
استقبال بیش از 2 میلیون نفر از آیین تحویل سال نو در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور
نفر از مردم عزیز در 1665 امامزاده برگزار شد. سخنگوی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه شب تحویل سال خیل عظیمی از مردم ولایتمدار ایران اسلامی، لحظه تحویل سال نو در کنار مضجع شریف اهل بیت (ع)، فرزندان و نوادگان ایشان گذراندند، افزود: مردم ایران اسلامی ترجیح می دهند در لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان کشور و در فضایی معنوی، سال نو را آغاز کنند و برای تحویل سال این امامزادگان بزرگوار را واسطه ...
یأس دشمن در سایه همدلی ملت و دولت است
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، در گفت وگو با خبر نگار خبرگزاری حوزه ، با اشاره به انتخاب شعار سال " دولت، ملت، همدلی و همزبانی" توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: این شعار از سویی رهبر انقلاب که از مدتها قبل مورد توجه ایشان بود و امسال از آن اسم برده شد نشان از اهمیت موضوع در داخل و خارج کشور را می دهد. وی افزود: رهبر انقلاب با رصد کردن همه اطلاعات موجود در سطح منطقه و بین المللی به ...
نامگذاری سال تضمینی برای موفقیت کشور در سال جدید است
پایگاه خبری بی باک: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این مطلب که نامگذاری سال تضمینی برای موفقیت کشور در سال جدید است، گفت: بهترین شعار برای موفقیت کشور را مقام معظم رهبری نام گذاری کرده اند و آن همدلی و همزبانی دولت و ملت است. حجت الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی درگفت وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره پیام نوروزی مقام معظم رهبری در خصوص لزوم هر چه بیشتر همدلی و همزبانی دولت و ملت ...
40 هزار خانواده فرهنگی در مدارس استان فارس اسکان یافتند
روز اعلام شد. مدیرکل آموزش وپرورش استان فارس با اشاره به شعار سال 94 خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و در عرصه دیپلماسی تلاش های ارزنده ای داشته است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نیاز به حمایت مردم دارد. رسیدگی و توجه ویژه به وضعیت معلمان به ویژه موضوع معیشت آنها در خواست مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از دولت است. ...
ایرانیزه شدن کالاهای مصرفی مورد توجه قرار گیرد
معیشت مردم باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد اضافه کرد: اشتغال، سرمایه گذاری و تقویت تولید حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته است که باید مورد توجه قرار گیرد واینکه ایشان مجددا امسال بر لزوم توجه به رونق اقتصادی تاکید کردند نشان می دهد اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نبوده است. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تعیین شعار سال از سوی رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت ...
استاندار کرمانشاه: روند خدمات رسانی به مسافران نوروزی رو به رشد است
فرمایش رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال از سوی ایشان مسوولان باید با هم اندیشی راهکارهای محقق شدن این شعار را فراهم کنند. وی گفت: امیدواریم با حضور همه جانبه مردم در تمامی صحنه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بتوانیم زمینه های رسیدن به این شعار را فراهم کنیم. رضایی تصریح کرد: با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در پایان سال جاری امیدواریم با حضور همه جانبه مردم ...
دولتی مقتدر است که به خواسته های ملت خود توجه کند
حجت الاسلام والمسلمین مهدی اقبالی، در گفت وگو با خبر نگار خبرگزاری حوزه ، با اشاره به انتخاب شعار سال " دولت، ملت، همدلی و همزبانی" توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: این شعار از سوی رهبر انقلاب بر اساس شرایط موجودکشور و شرایط فرامنطقه ای کشورها در سطح بین الملل انتخاب شده است. وی افزود: رهبر انقلاب به خوبی به این نکته واقف هستند که اگر اعتماد بین دولت و مردم از بین برود، نفوذ دشمن به ...
همچنان مخالف خروج مواد اولیه هسته ای از ایران هستیم
موجود برای طرف مقابل، دستیابی به توافقی است که دربردارنده حقوق ملت ایران باشد. درست در زمانی که تصور می شد توافقی تحت عنوان توافق سیاسی در آستانه امضا است، رهبر معظم انقلاب، مخالفت صریح خود را با این مساله عنوان کردند و حالا مذاکرات، شکل جدیدی پیدا کرده است. ممکن است به لحاظ فنی توضیح دهید که چرا ایشان با توافق دو مرحله ای مخالفت کرده اند؟ نخست باید به این نکته اشاره کنم که ...
آیت الله موحدی کرمانی: احساس مسئولیت میان ملت و دولت سبب تحقق همدلی و همزبانی می شود
آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در گفتگو با خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، با اشاره به شعار سال 94 مبنی بر "دولت و ملت، همزبانی و همدلی" که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، گفت: آن چیزی که می تواند همدلی و همزبانی را در ملت و دولت ایجاد کند احساس مسئولیت میان طرفین است. وی ادامه داد: مسئولین کشور باید دلسوزانه به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم رسیدگی کنند، زیرا هنگامی که مردم ...
دگماتیسم اقتصادی با توسعه شرکت های سهامی عام ریشه کن می شود
خانه ملت - گروه اقتصادی؛ علی اصغر نظام پور: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا ابلاغ شده، که هدف آن تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله، است بنابراین باید در سال همدلی و همزبانی، دولت و مردم با هماهنگی و اتحاد تلاش کنند تا بند بند، سیاست های اقتصاد مقاومتی در عمل اجرایی ...
با رونق اقتصادی تیم مذاکره کننده هسته ای را یاری کنیم
به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از ایسنا، ایرج ندیمی گفت: همه ملت نباید چشم شان به چند نفر مذاکره کننده ایرانی باشد تا آن ها با حل مسئله هسته ای همه مشکلات کشور را حل کنند بلکه بهترین کار این است که با کار و تلاش و رونق اقتصاد، تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را یاری کنیم. وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس بر لزوم توجه به پیشرفت و رونق اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت ...
نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشم در دیلم بوشهر گشایش یافت
پیش برد درغیراین صورت نتیجه و ثمربخش نخواهد شد. وی گفت: درسالی که مقام معظم رهبری آن را به نام دولت، ملت، همدلی وهمزبانی نام گذاری کرد، وظیفه همه مسولان درحمایت ازدولت تدبیر وامید بسیار سنگین تر شده است. معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دیلم گفت: نمایندگان خوب ملت و کابینه دولت درسرافرازی ایران اسلامی تاکنون بخوبی انجام وظیفه کردند. فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) دیلم هم گفت: این ...