سایر منابع:
سایر خبرها
11 خرداد روز جهانی مبازره با دخانیات است؛ امروز از دود و سیگار فاصله بگیرید
...، قدرت تفکر، اندیشه و اراده را از انسان می گیرد و سبب سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی می شود. نقش اراده در ترک اعتیاد حضرت علی علیه السلام فرمودند: ارزش مرد، به اندازه همت اوست و شجاعت او، به قدر ننگی که احساس می کند . ترک هر عادتی، از روی علم و آگاهی و به کارانداختن عقل و اراده ممکن است؛ حتی ترک سخت ترین نوع اعتیاد. ازآن رو که تاکنون بسیاری از معتادان ...
هیچ زبانی ذاتاً زبان علم نیست/ دیالکتیک اندیشه و زبان
فرهنگی داشته باشد. اینکه شما به زبان آلمانی درباره آن علم صحبت می کنید یا فارسی، می تواند از حیث حس وطن دوستی روی شما تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. مثلا اگر شما به استرالیا بروید و ببینید به زبان فارسی در دانشگاه ها تدریس می کنند، حس فرهنگی شما بر قدرت فرهنگی شما تاثیر زیادی دارد ولی روی خود آن علم ممکن است تاثیر خاصی نداشته باشد. اما بر اوضاع فرهنگی-تمدنی بیرون از علم حتما تاثیر دارد. ...
بعثت یک تحول علمی عرفانی در عالم ایجاد کرد
یک نحو فکری دارند و همه قاصرند از رسیدن به آنچه که هست. این روایتی که وارد شده است:مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ، این به ما می فهماند که انسان آنطور موجودی است که اگر شناخته بشود، شناسایی خدا با این است؛ نسبت به هیچ موجودی این مطلب صادق نیست. ربّ انسان را کسی نمی تواند بشناسد الاّ اینکه خودش را بشناسد و خودشناسایی که دنبالش خداشناسی است حاصل نمی شود مگر برای کُلّ اولیای خدا. و گمان ...
توسعه ارتباط اصفهان و فرانسه با تبادل استاد و دانشجو
عرفان و حکمت یا در این استان به دنیا آمده اند و یا در اصفهان تحصیل کرده اند، تصریح کرد: بزرگانی از جمله ابن سینا، ملاصدرا در اصفهان زندگی کرده اند و بنابراین علم و حکمت جایگاه ویژه ای در این استان دارد. وی بیان داشت: برخلاف تبلیغات دنیای غرب، پیروان ادیان الهی در ایران با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند و این موضوع در اصفهان با تاسیس صفاخانه ریشه 500 ساله دارد. استاندار ...
سلیمان حشمت: داعش حاصل جاهلیت و نیست انگاری معاصر است
فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بحث خود را با موضوع علم الاسماء تاریخی ارائه داد. وی گفت: سید احمد فردید واژه علم الاسماء را از آثار هایدگر جعل کرده است. از نظر قیصری تاریخ عبارت است از صورت های نوعیه ادوار تاریخی که هر کدام مظهر اسمی از اسماء الهی است. این مطلب با آنچه هایدگر به عنوان حوالت به آن قائل است، قابل مقایسه است. وی ادامه داد: حقیقت برای هایدگر عبارت است از کلمه یونانی ناپوشیدگی و ...
علی اکبر صالحی: اقتصاد دانش بنیان به منزله بیدارباش برای ایرانیان است
تعداد هم پایه آنها نداشتیم اما در عوض در اداره کشور بزرگترین امپراطوری را به وجود آوردیم. بعد از ورود اسلام، عدالت اجتماعی در بعد دسترسی به علم و آموزش برای همه فراهم شد و ابن سیناها، فخر رازی ها، خواجه نصیرها و ... ظهور کردند و عصر طلایی به کشور ایران منتقل شد. بنابراین یک اصل مهم این است که ما همگان را درگیر کنیم و اقیانوسی ایجاد کنیم که در آن نهنگ ها پرورش پیدا کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی ...
تأملی بر اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر / مرجع اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر
زمانی که دکتر محمد شوقی الفنجری، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره، به دیدار سید محمد باقر صدر، در منزلش در نجف اشرف رفت، پیش از هر چیز، از او پرسید: دانش آموخته کدام یک از دانشگاه های جهان است؟ سید محمد باقر صدر پاسخ داد که در هیچ دانشگاهی نه در عراق و نه در خارج عراق، تحصیل نکرده و تنها در مساجد نجف که محل برگزاری دروس حوزه علمیه نجف است، تحصیل کرده است. دکتر شوقی الفنجری به وی گفت: حقا که مساجد نجف بهتر از دانشگاه های اروپا است. ...
عقل ستیزی در فرقه مسیحیت تبشیری
به گزارش ادیان نیوز ، در اعتقادات دین مبین اسلام از نعمت عقل به عنوان اصلی ترین ویژگی انسان و یا از آن با لقب های "پیامبر درونی" یا "حجت الهی درونی" یاد شده است. با وجود آن که تشخیص حق از باطل با واسطه این حقیقت مشترک بین همه انسان ها صورت می گیرد، اما در بسیاری از مکتب ها با عقل مبارزه می شود. علت اساسی این مقابله در واقع پوشاندن ضعف و نشأت گرفته از غیر عقلانی بودن عقیده ...
اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی چرا و چگونه؟!
.... برای ایجاد همگامی اکثریت خاموش و سست ایمان که در مقام اراده، عزم جدی و همت عالی ندارند، از همه ابزارهای جنگ روانی و غرقه سازی رسانه ای بهره برد. باید کاری کرد تا این اکثریت به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار در اقتصاد مقاومتی به این حرکت ملحق شوند. برنامه و سیاست های کلان دولت و نظام اسلامی باید بر مشارکت حداکثری این گروه تاکید کند. هر شخصی حتی کشاورزی در روستا یک قطعه از پازل اقتصاد اسلامی است ...
پیشینه اسلامی کردن علم طب در تمدن اسلامی
ریاضة المتعلمین است که در باره علم الحدیث و به اصطلاح تحمل علم است. این کتاب، اثری مهم در شناخت مفهوم علم از دیدگاه محدثان است. علم واقعی چیست، مصداق آن کدام است، و اهمیت علم در جامعه چه اندازه است. می دانیم که نگاه به علم از دید یونانی گرایان، با عالمان حدیث و حتی معتزله و یا صوفیه متفاوت است. این کتاب در ادامه آثاری که کسانی مانند خطیب بغدادی یا دیگران در باره علم الحدیث نوشته اند، و در اصل بر مفهوم ...
جریان رادیکال دینی نتیجه گریز از فلسفه اسلامی است
وجود ندارد. فلسفه اسلامی یک طرح است. به همین دلیل معتقدم با وضعیت دشواری روبرو هستیم. پورحسن با اشاره به کتاب علی عبدالرزاق گفت: کتاب او برگرفته از روحی است که الجابری آن را به عنوان عقل عربی تعریف می کند. الجابری دو کتاب در این زمینه دارد که ما و میراث فلسفی ما و نقد عقل عربی است. تاکید او این است که آینده جهان اسلام با فلسفه اسلامی درست نمی شود. وی ادامه داد: جریان های ...
فلسفه حاصل مواجهه عقل با مسئله زمان است/ مسائل فلسفه معاصر
این زمینه بررسی شود. وی ادامه داد: من با صحبت های پرفسور اسمیرنف موافقم که آموزه های ابن عربی پتانسیل فلسفه اسلامی را باز کرده است. آموزه های ابن عربی به شناخت و به معرفت کمک می کند. نصروف افزود: یکی از آموزش های عرفان اسلامی، صبر و احترام به دیگر فرهنگ هاست. نمی توان گفت که ابن عربی تنها کسی است که صبر و احترام در برابر دیگر فرهنگ ها را ارائه داده است. وی ادامه داد: مخاطب قرآن همه انسان ها هستند، بدون اینکه بین زبان و رنگ و... تفاوتی بگذارد. مشکلات جهان اسلام در دین آن نیست. خیلی از مشکلات رادیکالیسم به رابطه جهان اسلام و غرب بر می گردد. ...
پاسخی به ادعاهای عبدالکریم سروش/افراد ناباب در علوم دینی دخالت می کنند
هست گیرند". حساب کسانی که به خدا ایمان دارند و مفتخر و مستظهر به فهم مومنانه از دین هستند و عشق به اسلام و تشیع و حسین(ع) را افتخار خود می دانند، با حساب کسانی که چه در لباس مداحی و چه در لباس روشنفکری، بر طبل القائات متفی و مخزب می کوبند، کاملا جداست، یکی عقل کلی و متصل است و دیگری عقل جزئی و منفصل، همین و بس! عقل جُزوی عقل استخراج نیست جز پذیرای فن و محتاج نیست ...
دینانی: اراده هیچ نقشی در حقیقت ندارد
عرفان اشاره کرد و گفت: فلسفه عشق به دانستن ولی عرفان دانستن عشق است. انسان ها می خواهند هم بدانند هم بخواهند ولی ما نمی دانیم کدامیک مهم تر است؟ مهم ترین ویژگی انسان خواستن و دانستن است، منتها باید ببینیم انسان اول می خواهد یا اول می داند؟ یعنی اول می خواهد بعد می داند یا اول می داند بعد می خواهد؟ ابراهیمی دینانی اضافه کرد: همه ما در حرف هایمان از عبارت ان شالله استفاده می کنیم یعنی اگر ...
اصالت اراده در تفکر غرب با فلسفه اسلامی جور در نمی آید
این موضوع فرار کنند. استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سوالی که در این میان مطرح می شود این است که حقیقت تابع اراده است یا علم؟ ابن عربی در پاسخ به این سوال می گوید حقیقت تابع علم است به بیان دیگر شیئیت شیء تابع علم است نه اراده. صحبت من در این ارائه مبنی بر این است که از زمان دکارت به بعد فلاسفه و اندیشمندان عقل را طوری تفسیر کردند که تابع اراده است. هگل فلسفه را تاریخ آزادی می ...
کریم مجتهدی: دوره می دانم، می دانم ها تمام شده است/ نحوه شناخت غرب از سهروردی
، استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: دوره می دانم، می دانم ها تمام شده و کافی است. موقع آن رسیده که بگوئیم چه می دانیم. به عقیده من اراده بر دانایی اولویت ندارد. متاسفانه یکسری دانشجوها فقط از من سوال می پرسند و فقط می خواهند که من حرف هایشان را تائید کنم در حالی که دانشجو باید اراده واقعی برای دانستن بکند. وی افزود: انسان باید اراده واقعی را پیدا کند و نمی دانم ها را به چه می دانم ها و چقدر می ...
انتشار سیر تطور کلام شیعه
.... ماهیت و رسالت علم کلام ایجاب می کند که متحول و پویا باشد تا بتواند پاسخ گوی پرسش ها، شبهه ها و اشکال های جدید درباره عقاید دینی بوده و رسالت خود را عملی کند. البته تطور و تحول در علم کلام به منزله تحول در ماهیت آن نیست بلکه مراد این است که متکلم، مسائل کلامی جدید را به خوبی شناخته با بهره گیری از روش های مناسب آن ها را بررسی کند. بنابراین هرگونه تطور و تحولی را باید در مسائل علم کلام ...
به دنیال احیا مجد و عظمت اسلام و ایران در جهان هستیم
عرصه تمدن نقش اول ایفا کرده اند و حتی رنسانس بر پای پیشرفتهای علمی و شکوفایی اسلام و ایران در اروپا شکل گرفت . وی تصریح کرد: در دنیای پزشکی ابن سینا به عنوان رئیس اتباع در دنیا شناخته شده است و با 14 جلد کتاب قانون در پی 700 سال در دانشگاههای معتبر جهان شناخته می شود . وی با بیان اینکه زکریای رازی پدر علم پزشکی و دانشمندان مسلمان است ادامه داد: ابوریحان بیرونی و عمر خیام، خواجه ...
سلوک عرفانی حاکم اسلامی حقوق شهروندی را تضمین می کند
، یعنی کارکردی آموزشی دارد البته نه به معنای تعلیمی و رفع اختیار از انسان، بلکه به معنای دلسوزی و رابطه با مردم. کما اینکه در نسبت با مردم این را گسترش می دهد. در واقع امام از علم قلبی که اخلاق است به علم قالبی که سیاسات است، می رسد. اینجا مسئله مهمی وجود دارد که یک فرد که در حوزه علوم قلبی و اخلاق سلوک می ورزد، از این جهت که همه انسان ها برای او ارزشمند هستند. امام به عنوان کسی که سالک عرفانی است ...
راه مبارزه با جاهلیت مدرن
. شاخصه های جاهلیت مدرن اما نکته مهم سرعت و شاخصه ها و ابزارهای جاهلیت مدرن به نسبت جاهلیت اولی است که در سایه تحول در فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به مراتب با جاهلیت اولی متفاوت است. هرچند که در اصول و اهداف تحمیلی هر دو نوع جاهلیت می توان نقاط اشتراکی را یافت. هردو نوع جاهلیت به دنبال حذف خدا از جامعه بشری هستند و طاغوت و شیاطین را جایگزین مقصود و مطلوب ...
رئیس انستیتو فلسفه روسیه: داعش محصول ایده جدایی دین از دنیاست
انستیتو فلسفه روسیه قرار بود در این همایش درباره ابن عربی سخنرانی کند ولی تغییر موضوع داد و درباره اسلام فرهنگی و اسلام سیاسی سخنرانی کرد. وی گفت: امروز در جهانی زندگی می کنیم که صحبت کردن درباره بعضی از مسائل سخت است. ما باید پیش از هر چیز ببینیم که چه اتفاقاتی افتاده که داعش به وجود آمده است. من به همراه همکارانم در روسیه معتقدیم که اسلام دین صبر و شفقت است ولی داعش یک دولت متعصبانه ...
فرهنگ در رسانه
تاریخ عمومی که دانشجویان به عنوان تاریخ تمدن غرب می خوانند را به تاریخ تمدن جهان تغییر دهیم که با جدل و اهانت غرب محورها و امریکامحورها روبه رو شدیم. آنها می گفتند امریکایی ها، ویژگی امریکا را درست نخواهند فهمید اگر امریکا و غرب را بگذاریم ذیل تاریخ عمومی بشر. اما ما کارمان را ادامه دادیم و الان در نزدیک به 70 درصد دانشگاه های امریکا، تاریخ عمومی جهان تدریس می شود. تدریس تاریخ البته برای خودش تاریخی ...
کم توجهی به موسیقی سنتی،متعارض با ترویج زبان فارسی!
ملی یک کشور برای خیلی ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگیِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه روز بیشتر شود. رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دومین مجمع بین المللی زبان فارسی در تاریخ 12 اسفند 77 زبان فارسی را حامل مجموعه عظیمی از میراث بشری دانستند و اظهار کردند: بخش عظیم و غیرقابل اغماضی از مواریث کهن بشریت اعم از فلسفه، دین، علم ، اخلاق، عرفان و ...
تهران چگونه پایتخت شد
دارد که ثروت سرشار مردم ری زبانزد مردم آن روزگار بوده است. نام تهران را در متون قدیم اسلامی در ترجمه احوال یکی از محدثین بزرگ به نام محمد بن ابو عبداله حافظ تهرانی رازی می بینیم. این اثر مربوط به 1157 سال پیش است و این خود دلیل بر آن است که در آن روزگار دهکده یی به نام تهران وجود داشته و از آبادی های حومه ری به شمار می رفته است. در فارسنامه ابن بلخی نیز که مربوط به سال های 500 تا 510 هجری قمری یعنی ...
بحث نوگرایی یا مدرنیته
عظمت خداست. اسلام با تشویق عوامل توسعه تمدن ؛ یعنی علم، تعقل ، اراده وهمت و استقامت و عبرت گرفتن ، نقش اصلی در پیشرفت تمدن ها داشته و دارد. و لذا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: "علم را جست و جو کنید، گرچه در چین باشد.البته چین در آن زمان دورترین نقاط جهان بوده است . امام علی علیه السلام می فرمایند:" آگاه ترین انسان کسی است که در برخورد با رویداد های نو ...
علم دستوری جواب نمی دهد
همان جوامع غربی انسان گراترین افراد را شما می توانید در حوزه علوم انسانی پیدا کنید. به عنوان مثال پیربوردیو با آن همه توان علمی و نگاه عمیقی که به جامعه دارد، یکی از انسان گراترین جامعه شناسان است. کسی است که دوش به دوش کارگران و مطرودین جامعه از حقوق شان دفاع می کند. آیا بوردیو از نظر انسانی قابل ستایش هست یا نیست؟ **افرادی که جامعه شناسی بومی را مطرح می کنند آنها هم استناداتی به ابن خلدون می ...
سرمقاله های روزنامه های 9 خرداد؛ مجلس دهم
همه جناح ها نیست. به واقع تنها سنت ها و نظام های دولتی نیست که حاصل تصویب ها و طرح های مجالس گذشته است بلکه در این تامل می توان زوایایی از نفوذ گرایش ها و اندیشه ها و نحله های مهم جامعه بر این کانون قدرت (مجلس) را دریافت. شاید شنیدنی ترین قصه 9 دور تاریخ مجالس پس از انقلا ب اسلا می، اسباب کشی جناح های قدرت باشد. خانه ملت در این مدت کانون آمد و رفت گروه ها و نحله های حکومت بوده است. مجلس ...
نظام فلسفی امام خمینی(ره) و امکان پذیری وحدت سیاسی در جهان اسلام
کمتری برخوردار باشد به عنوان اجتماع ناقص از آن یاد می کنند. بنابراین از نگاه فلسفی متفکران مسلمان، اجتماعی کامل خواهد بود که از کثرت های فراوانی برخوردار باشد. اما نگاه سیاسی اجتماعی هم به این بحث وجود دارد و وحدت و کثرت در عرصه سیاسی و اجتماعی هم می تواند لحاظ شود و طبیعتاً فلسفه سیاسی و حکمت سیاسی به این مباحث می پردازد. انسان در پی وحدت و کثرتی است که او را از نقص به کمال و از جزء به ...
قرآن در اندیشه امام راحل/ فهم کیفیت نزول وحی امکان ناپذیر است
به قدر توان باید از قرآن بهره گرفت فرمودند: قرآن کریم اشارات بسیار لطیفی دارد، قرآن کریم مرکز همه عرفان هاست، مبدأ همه معرفت هاست، لکن فهمش مشکل است کسانی که متصل به رسول خدا بودند آنها می دانند. ما دوریم از آن و مهجور، لکن خوب، عنایات حق تعالی زیاد است باید ما این قدری که ازمان بر می آید، دنبالش برویم، در عمل، در علم، و در اخلاق و سایر چیزها.( صحیفه امام ، ج 19 ، ص 438) سلامت جامعه در ...
صدا و سیما در چنبره بوروکراسی
...> صرف داشتن آرمان های بلند و زیبا هرچند لازم، ولی کافی نیست؛ می بایست آرمان ها به عرصه ی عمل وارد شود و عرصه ی عمل نیز جز با ابزارسازی و ایجاد ابزارهای صالح صورت نمی گیرد: نصیحت اوّل من این است که دولت را، دولت کار و عمل قرار دهید. ببینید عزیزان من! جمهوری اسلامی آمد تا حرف های خوب را به عمل های خوب تبدیل کند؛ والّا همیشه حرفِ خوب می زدیم و بلد هم بودیم. ما در دوران اختناق، آن همه سخنرانی داشتیم ...