سایر منابع:
سایر خبرها
آباد: تهران امن نیست و مدیریت بحران ارزشی برای مدیران ارشد شهرداری ندارد/ حال زیر زمین پایتخت وخیم است
، هرگز رخ ندهند. بله. این مرگ ها به دلیل نبود سیستم های ایمنی و ضعف در پیشگیری ها رخ می دهند؛ همه هزینه های سازمان ها صرف مقابله با حوادث می شود، در حالی که باید صرف پیشگیری ها شوند. همین توفانی که در تهران رخ داد حادثه ای غیرمترقبه بود که می توانست با تمهیدات ویژه پیشگیرانه به درستی مدیریت شود، اما دیدیم که منجر به مرگ تعدادی از شهروندان شد و هنوز هم شماری از خانواده ها درگیر تبعات ...
زندگی خصوصیِ محبوب ترین چهره ورزشی سال ایران
در سال رسیده است که حتی برخلاف همه جای دنیا، مالیاتش را هم فدراسیون فوتبال ایران می دهد؛ نزدیک به یک میلیون دلار. مهدی محمدنبی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، مامور پیداکردن خانه ای مجلل برای او شد. کی روش دو شرط داشت: اول اینکه خانه اش در شمال شهر تهران باشد و دوم اینکه حتما استخر چهارفصل داشته باشد. یکی از تفریحات او، شنا کردن در طول روز است. برج ها دوبرال ، جایی است که کی روش در آن ...
حکایت پرماجرای مردی که "خودکار" را به ایران آورد
در سال 1342 اقدام کرد. با افزایش چشمگیر فروش خودکار بیک در ایران علی اکبر، پدر را مجاب می سازد تا در ساخت کارخانه نمایندگی بیک در ایران او را همراهی کند. علی اکبر به سرعت راهی فرانسه می شود تا دیداری با رئیس کارخانه بیک ترتیب دهد. در این دیدار رئیس کارخانه بدون مقدمه از علی اکبر رفوگران پرسید چه کاری می توانم برایتان انجام دهم؟ و علی اکبر که خود را برای این لحظه آماده کرده بود در پاسخ او گفت ...
انتقام سلسائو از خروس ها در پاریس
نیمه دوم را متعادل آغاز کردند اما این برزیل بود که در دقیقه 57 روی یک حمله سریع به گل رسید. یک حرکت هماهنگ از میانه زمین و در نهایت پاس ویلیان برای نیمار در گوشه محوطه جریمه، با ضربه ستاره بارسا از زاویه ای بسته، به گل دوم سلسائو تبدیل شد. 4 دقیقه بعد واران می توانست با زدن گل دوم خود، کار را به تساوی بکشد اما ضربه او راهی به چهارچوب حریف نداشت. حملات فرانسه ادامه داشت و آنها صاحب موقعیت ...
نوروز ایرانی؛ آیینی جهانی
همه ی ظرف ها و وسایل خود را بیرون از خانه جلوی نور آفتاب پهن می کنند تا بوی آفتاب بگیرند و با ضربه زدن بر فرش ها و رخت خواب ها گرد و غبار را از آنها خارج می کنند. در واقع از دیدگاه نماد شناسی با این کار رنج ها و مصیبت هایی که فرد در سال کشیده است، با بیرون آمدن گرد و غبار و تابش نور بر ظرف ها، از تن افراد خانواده بیرون می آید و آنان سال پیش رو را با پاکیزگی و خوش بویی آغاز می کنند. مردم این کشور ...
بوسکتس: ژاوی بهترین بازیکن تاریخ اسپانیاست
متفاوت است. از پیوستن ژابی به بایر شوکه شدم. او بازیکن کلیدی رئال محسوب می شد و از اینکه وی را به راحتی از دست دادند شگفت زده شدم. سه گانه هیجان انگیز است. اما هنوز کارهای زیادی برای انجام داریم، اما از شانس سه گانه نیز برخورداریم. ال کلاسیکو بازی جالبی بود. هر دو تیم کارهایی انجام دادند که همیشه انجام می دهند (مالکیت توپ بارسا و ضد حمله توسط ...
خشونت تنها علیه زنان نیست
بازدارنده قوی برای خشونت است. به نظر شما قوانین ما تا چه اندازه می تواند بازدارنده خشونت باشد و برای اصلاح آن چه کاری انجام دهیم؟ حجت پناه: باز هم تفاوت ما با جامعه شناسان و روان شناسان این است که ما با قضایا به شکل عینی ، عملی ، دیالتیک و قابل لمس با برخورد می کنیم یعنی وقتی که یک ارباب رجوع می آید و مورد خشونت افراد خانواده قرار می گیرد من اولین جمله ای که می گویم این است که یک روانشناس ...
اینیستا: برای من تیم بر آمار فردی ارجعیت قرار دارد
.... برای من تیم بر همه چیز ارجعیت دارد . سبک بارسا سبک متفاوتی داریم، اما فکر نمی کنم این چیز بدی باشد. سال گذشته هیچ جامی کسب نکردیم و احساس بدی داشتیم. کسب عناوین قهرمانی به ما در آینده اعتماد به نفس زیادی می دهد . انریکه و گواردیولا انریکه و گواردیولا مانند سایر مربیان با هم تفاوتهایی دارند، اما نکته مشابه آنها وقف زندگی 24 ساعته آنها به فوتبال و تلاش ...
دلایل پیوستن صالحی به تیم مذاکره کننده چه بود؟
. از این رو، پس از انجام بررسی های همه جانبه و تبادل نظر با مسئولان و دست اندرکاران مذاکرات و همچنین اعلام آمادگی طرف مقابل برای حضور در جریان مذاکرات در سطوح بالاتر، با ترکیب و ترتیب کامل تری در مذاکرات حضور یافتیم. حضور شما و وزیر انرژی آمریکا، گویا ماهیت مذاکرات را از حالت سیاسی به حالت فنی تبدیل کرد. در صورت امکان در این مورد توضیح دهید. این برداشت تا حد زیادی منطبق بر ...
آداب و رسوم ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد به روایت تسنیم
خواستگاری به وساطت فرد سالخورده ای از فامیل داماد که مورد قبول، اعتماد و احترام خانواده دختر نیز باشد، انجام می شود و بعد از کسب اطمینان از مثبت بودن جواب خانواده دختر،[ اغلب خانواده پسر از دختری خواستگاری می کنند که بدانند موافقت می کنند و پیش زمینه ای از دیدگاه مثبت آن ها نسبت به خانواده خویش داشته باشند].موضوع را به پدر داماد خبر داده و پدر نیز به اتفاق چند نفر از ریش سفیدان طایفه، خود به دیدار ...
تیم رویایی من (ادن هازارد)
...، اینتر، بارسلونا، رئال مادرید و بهترین بازیکن سال در سال 2001 به همراه 127 بازی ملی برای پرتغال توضیح کافی را در امورد این فوق ستاره سابق پرتغالی می دهد. او نیز یکی از بازیکنان ترکیب هازارد است. دنیس برگکمپ برگکمپ دیگر آرسنالی ترکیب هازارد است. کسی که گل های رویایی را به ساده ترین شکل به ثمر می رساند. گل فوق العاده او برابر آرژانتین در سال 1994 هنوز نیز در خاطر ...
مایکل لدین؛ از دلالی در رسوایی ایران-کنترا تا سندسازی برای حمله به عراق +تصاویر و فیلم
، او فعالیت خود را به عنوان مشاور ارشد وزارت امور خارجه و سرویس امنیت ملی آغاز کرد. در این جایگاه بود که او از ادعای کلیر استرلینگ [45] که در کتاب پرفروشش، شبکه ی ترور [46] ، اولین بار آن را مطرح کرده بود، دفاع کرد. بنا به این ادعا، مسکو در پشت پرده اقدامات تروریستی قرار داشته و سرویس اطلاعاتی روسیه، کا.گ.ب ، مسئولیت هماهنگی سوقصد انجام گرفته به پاپ ژان پل دوم [47] در سال 1981، را بر عهده داشته است ...
پورعلی گنجی:موهای بدنم با دیدن گلم به عراق سیخ می شود
است عمو بشوم. البته برادر زاده ام سال 94 به دنیا می آید که امیدوارم هم خودش و هم مادرش سلامت باشند. دومین خبر خوب هم دعوتم به تیم ملی بود. باید بگویم خداوند در سال 93 اول گل محمدی سپس علی منصوریان، بعد از آن وینگادا و در نهایت کی روش که همگی آدم های سالم و کاربلدی هستند، را سر راهم قرار داد تا بتوانم با اعتماد این مربیان خودم را نشان دهم و ابتدا در تیم نفت، سپس در تیم امید و در نهایت تیم ...
هزینه تولید فیلم با این همه ستاره زیر یک میلیارد بود
که زمان درازی صرف پیش تولید آن می شود و در سینمای این روزها گاهی این زمان به 5 الی 6 ماه می رسد، در واقع دچار نوعی روند پول شوئی هستند و بودجه آنها از سوی ارگان های دولتی یا بانک ها یا فارابی تامین می شود که در این صورت پیش تولید می تواند دراز مدت باشد. اما در بخش خصوصی پیش تولید باید درست و سروقت و به اندازه باشد، اگر پیش تولید بیشتر از مدت خاصی طول بکشد گروه خسته می شوند و از همه مهم تر کارگردان ...
ترانه هایم حرف دل همین مردم است
بیشتر در مهارت تنظیم کننده است که در چه فضایی ملودی را تنظیم و سازبندی کند. من کارم این است که ملودی بسازم. یک ملودی خوب می تواند در هر زمانی تازگی خودش را داشته باشد. حتی یک ترانه خوب هم کهنه و تکراری نمی شود. مثلا خیلی از ترانه ها هستند که هنوز بعد از گذشت سال های سال برای مردم جذابند و در دل همه جا دارند. این تنظیم کننده قطعه است که باید جلوی این کلیشه ای شدن را بگیرد. حالا که حدود دو ...
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
ایام نوروز مسابقات مختلفی در ترکمنستان برگزار می شود که می توان به مسابقات اسب دوانی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی، خروس جنگی و ... اشاره کرد. نوروز در افغانستان یا به عبارتی در بلخ و مرکز آن مزار شریف، هنوز به همان شکوه پیشین برگزار می شود. در روزهای اول سال، همه دشت های بلخ و دیوار و پشت بام های گلی آن پر از گل سرخ می شود. گویی بلخ سبدی از گل سرخ است! رسم است که در اولین روز عید ...
سوارز: سبک بارسا دنیای جدید برایم بود
برای سبک فوتبال من در اینجا وجود دارد. کارم سخت تر از لیورپول است.سبک بارسا یک دنیای جدید برای من بوده است. من به عنوان یک مهاجم در زمین حاضر می شدم ولی نمی دانستم دقیقا چه کاری باید انجام دهم. در ابتدا، نمی خواستم به عنوان یک بازیکن خودخواه شناخته شوم. بنابراین به جای شوت زنی، شروع به پاس دادن کردم. در طول زمان، دوباره شوت زنی را شروع کردم ولی می دانم که باید به سبک بازی بارسلونا احترام بگذارم ...
داوید ویا: صحبت های ویسنته دل بوسکه مایه افتخار است؛ ژاوی هرناندز در هر لیگی موفق خواهد شد
هرناندز؟ او در هر لیگی در هر جای جهان می تواند موفق باشد. او یک بازیکن بی نظیر و یک دوست صمیمی برای من است. ما در گذشته پیرامون این موضوع صحبت کردیم، اما او در حال حاضر در بارسلونا است و گمان می کنم که هنوز یک فصل دیگر با این تیم قرارداد دارد. من نمی خواهم که باعث جدایی زودهنگام او از بارسا شوم و اگر توصیه یا نصیحتی به او پیرامون آمدن به اینجا بکنم مطمئن باشید که بین خودمان باقی خواهد ماند و رسانه ای نخواهد شد. گفتنی است ال گواخه فوتبال جهان در صورت تنها سه بازی دیگر برای شاگردان ویسنته دل بوسکه به رکورد حضور در 100 بازی ملی خواهد رسید. ...
ستارگان نامدار بارسا و یوونتوس مقابل ایران +جدول
بارسلونا پیدا کرد. الکسیس فصل گذشته برای بارسا طی 34 بازی و 2382 دقیقه تلاش 19 گل زد که جای تقدیر داشت. این شیلیایی پس از درخششی که داشت مورد توجه آرسن ونگر و آرسنال قرار گرفت. الکسیس در فصل جاری لیگ جزیره 13 گل طی 2223 دقیقه زد در حالی که یک تنه با گل هایش 9 امتیاز برای آرسنال گرفت. گل های الکسیس به ساندرلند و ساوتهمپتون 3 امتیازی بود. ضمن اینکه با گلهایش عامل تساوی برابر لستر، من سیتی و هال سیتی ...
مهم ترین اخبار مازندران در زمستان 93
سفید سال گذشته در بخش کشاورزی انجام نشده است، گفت: بانک مرکزی و بانک ها هنوز در این مورد عمل نکردند. سیزدهم؛ محمد جعفری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جھاد کشاورزی مازندران، گفت: ذخیره سازی 41 هزار و 500 تن پرتقال شب عید کشور توسط سازمان تعاونی روستایی مازندران به 26 هزار تن تقلیل یافت. سیزدهم؛ ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: شکارچیان غیرمجاز در آب ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
عبدالوهاب شهیدی: فامیل هایم گفتند انبار اسلحه دارم، دستگیرم کردند!
دشواری است. هنوز هم کسی را نداریم که در این سطح کیفی هم بنوازد و هم بخواند، شما به نوعی کارِ خُنیاگران قدیم را انجام می دادید... . کار فوق العاده دشواری است، یعنی من در واقع سه قسمت می شوم: خوانندگی، نوازندگی و تمرکز روی شعر. این سه تا با هم اجرا می شود، یعنی من کار سه نفر را انجام می دهم. خودتان هم چند آهنگ ساختید... . بله، چند آهنگ بود؛ اشعار شهریار، حافظ. قطعه آن ...
اعتماد به فرآیند شکست و یادگیری
موانع زیادی روبه رو می شدم. تا حدی که حتی کاملا احساس شکست می کردم. در آن شرایط ساده ترین کاری که می توانستم انجام دهم، این بود که دست از انجام آن کار بردارم. وقتی که با یک مساله غیرقابل حل کردن برخورد می کردم، ساده ترین راه، فرار کردن از موقعیت و پاک کردن صورت مساله بود. ولی رمز موفقیت در این نیست که با مواجه شدن با یک مشکل و برخورد کردن به بن بست در مسیر، از آن دست بردارید. بلکه راه حل ...
قاضی پور: در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شدم/ در اکثر جاهای بدنم ترکش دارم/ مخالف افزایش قیمت خودرو هستم
اعتماد به وزرای دولت یازدهم، شما در مخالفت با تعداد کثیری از آنها ثبت نام کردید. چه دلیلی برای مخالفت با آنها داشتید؟ واقعیت امر اینکه من برنامه تمام وزرای پیشنهادی را بطور کامل مطالعه کرده و در کنار آن تحقیقاتی را نیز انجام دادم. بطور مثال من در مخالفت با وزیر بهداشت صحبت کردم و هنوز هم بابت مخالفتم پشیمان نیستم. وزیر بهداشت قصد دارد که تمام مشکلات را با پول حل کند، اما تمام مسایل با ...
فهرست گاف ها: انتقادها به گزارش "ال کلاسیکو"ی عادل فردوسی پور
بانک ورزش نوشت: مجری نود در طول گزارش این بازی اصلا شب خوبی را سپری نکرد و حرف هایی زد که اگر بر زبان یکی مثل خیابانی یا علیفر جاری می شد، کاربران فضای مجازی قیامتی به پا می کردند! * عادل در ابتدای بازی مدعی شد متئو پاشنه آشیل بارسا خواهد بود، اما این بازیکن علاوه بر آنکه در کارهای دفاعی خوب کار کرد، برای بارسا گل هم زد! * فردوسی پور که هوادار سرسخت لیورپول است، ظاهرا هنوز ...
احمدی نژاد نماد تمام عیار عدم اجرای قانون بود
به عنوان رئیس دانشگاه مخالف بودم؛ در آن زمان به من گفته بودند 300 تا 350 کادر را برای تعدیل نیروی انسانی و به اسم رشد و توسعه باید بیرون بریزید، من این کار را انجام ندادم و به وزارتخانه گفتم بهتر است من را بردارید چون من این کار را انجام نمی دهم و خب چالش داشتیم؛ بعد این را این طور تلقی کردند که من با هاشمی رفسنجانی دشمن هستم، درحالی که من نه ضد کسی هستم و با کسی دوست صمیمی، من از آنچه که به نفع و ...
گفتگوی ویژه نوروزی با امین حیایی و نیلوفرخوش خلق
من کمک می کردند و تجربیات شان را در اختیار من قرار می دادند و کمک می کردند تا اعتماد به نفسم را از دست ندهم. نیلوفر: این همان حسی است که من هم آن را تجربه کردم و امین کمک زیادی به من کرد تا ترسم بریزد. اعتماد به نفس در چنین فضایی باعث می شود احاطه بیشتری نسبت به آنچه می خواهید انجام دهید داشته باشید. شناسه یک هنرمند واقعی امین: بازیگری برای من بسیار دلنشین است ...
فرشته ای در تبعید؛ دی ماریا خواهان ترک منچستریونایتد در تابستان
بازی لیگ برتری - کمتر از آنتونیو والنسیا - به میدان رفته است که حاصل آن 3 گل، 9 پاس گل و ساختن 46 موقعیت گلزنی بوده است. بخشی از این مشکل مربوط به عدم علاقه فن خال به دریبل زدن است، مشخصه ای که یکی از ویژگی های کلیدی دی ماریا محسوب می شود. آند هررا در مصاحبه ای که این هفته با El Pais انجام داد، بخشی از مشخصات مربیگری این مربی هلندی را توضیح داد: "فن خال به برتری های آماری در گوشه های زمین ...
پیکه: اگر هوادار رئال مادرید بودم، کاسیاس بت من می بود
...." بین دو نیمه که بازی مساوی بود، چه چیزی به شما گفته شد؟ "ما خوب کار کردیم، ما در لحظه ای بودیم که همه چیز تحت کنترل بود، ال کلاسیکو، ال کلاسیکو است، مهم نیست که در چه فرمی به این بازی بروید. در نیمه اول کمی رنج کشیدیم و در نیمه دوم گل سوارز کمی به ما آرامش خاطر داد." پیوستن به رئال مادرید: "هرگز نمی توان گفت هرگز، اما من همیشه یک هوادار بارسا بوده ام، و اینطور به بار ...
یمن در آخرالزمان/آیا جنگ های الحوثی نوید قیام یمانی را میدهد؟
برنامه مدون اقتصادی از خود داشته باشد. تحولات داخلی یمن نیز ادعاهای الحوثی ها را درمورد بی توجهی و ناتوانی دولت در مسائل کشور نشان می داد. روزشمار اعتراضات و رخدادهای یمن اعتراضات سراسری در یمن بر علیه حکومت یمن و رئیس جمهور سابق آن علی عبدالله صالح از 14 ژانویه 2011 میلادی، جهت انجام اصلاحات در این کشور آغاز شد اما در روزهای پایانی ژانویه 2011 میلادی (حدود 27 ژانویه ...