سایر منابع:
سایر خبرها
درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن/ قسمت 2
من را خوار گرداند و لب به گله و شکوه می گشاید. ولی خداوند می گوید قصه این است که شما یتیم را گرامی نمی دارید و یکدیگر را به اطعام فقیر تشویق نمی کنید. میراث ضعیفان را به ناحق می خورید و مال و ثروت را به شدت دوست دارید. انسان ابتلاهای مختلف دارد یکی به نعمت امتحان می شود یکی به نقمت مبتلا می شود. سخن خداوند این است که این ابتلاها نباید منجر به این شود که انسان فکر کند از سوی خدا تکریم ...
کمک به پیشرفت علمی، والاترین عبادت است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دیشب دهم تیرماه در ادامه جلسات اخلاق خود در دفتر رهبر انقلاب در قم گفت: مذمت هایی که درباره دنیا شده در این مسئله نهفته است که انسان دنیا را برای دنیا دوست بدارد و به آن اصالت بدهد ولی اگر دنیا را وسیله رسیدن به آخرت قرار دهد و آن را وسیله رضایت الهی قرار دهد ممدوح و گاهی به حد وجوب نیز می رسد. وی با بیان اینکه نوع نگاه ...
تقسیم روزی بر اساس حکمت و عدالت خداوند است/ضرورت شکر نعمت ها
انسان مطابق دستور خداوند و شرع روزی بدست آورده آن روزی حلال بوده اما اگر آن را از راه دزدی، اختلاس، کم فروشی و ... بدست آورد آن روزی حرام خواهد بود. آیت الله میرعمادی با بیان اینکه مطابق فرمایشات امام علی (ع) روزی دارای دو قسم رزق طالب و رزق مطلوب است، ادامه داد: رزق طالب آن است که انسان به دنبال آن بوده و برای بدست آوردن آن تلاش می کند ولی رزق مطلوب آن روزی است که به دنبال انسان می آید ...
نباید به حراج نفت و خام فروشی افتخار کنیم/تلاش برای حفظ عزت جامعه اسلامی عبادت است
بین رفته و دست انسان خالی بماند. آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ عزت جامعه اسلامی کار دنیوی محسوب می شود و کاری است که کفار نیز برای محیط زیست و منابع نیز کار می کنند و ما نیز انجام می دهیم اما آن ها برای خود و دنیای خودکار می کنند ولی ما برای این که خدادوست دارد کار انجام می دهیم که عبادت می شود و ارزش آن هزاران برابر کارهای خوبی است که دیگران انجام می دهند؛ ازاین رو همه چیز بستگی به نیت انسان دارد. انتهای پیام/ ...
مهارت های زندگی خانوادگی را در آیینه آیات و روایات به دست آورید
و فقط خوردن برخی خوراکی ها را ممنوع و حرام اعلام کرده است؛ خوراکی هایی هم چون حیوانات مرده، حرام گوشت، ماهی های بدون فلس، و پرندگانی که چنگال دارند. همچنین خوردن بخش هایی از بدن حیوانات حلال گوشت. از طرفی در میان روایات اسلامی درباره آداب غذا خوردن نیز نکاتی بیان شده است مانند شستن دست ها پیش و پس از غذا، کوچک برداشتن لقمه، مسواک زدن بعد از غذا، پرهیز از پرخوری، پرهیز از زیاده روی در ...
رزق براساس حکمت و عدالت است
رزاق یعنی روزی دهنده است. وی با اشاره به این که رزق و روزی در قرآن صورت ها و قسمت های مختلفی دارد و مفسران برای آن انواع مختلف از جمله رزق عام و رزق خاص، رزق مادی و رزق معنوی، رزق حلال و رزق حرام قائل هستند، اظهارکرد: اگر انسان مطابق دستور خدا و شرع روزی را به دست آورد این روزی و رزق حلال است اما اگر کسی از راه کم فروشی و مال مردم را خوردن کسب روزی کند آن روزی حرام است. آیت الله ...
کمال انسان در انتخاب آگاهانه مسیر الی الله است
... استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند ما را آفریده تا با انتخاب خودمان راه خیر را به راه شر ترجیح بدهیم و باید همیشه دو راه حلال و حرام پیش روی ما باشد. کمال انسان در این است که آگاهانه آن چیزی را که خداوند می خواهد، انتخاب کند. برتری انسان بر فرشتگان این است که با وجود کشش به گناه، آگاهانه راه خیر را انتخاب می کند. اگر زمینه انتخاب نبود، انسان خلیفه الله نمی شد و وجود جاذبه ها برای این است که زمینه انتخاب ایجاد شود. منبع: ...
معیار اعمالی که رضای خدا را جلب می کند چیست؟
این علف ها بلند و بعد خشک می شود. ما هم بنده خدا اینجا بیکار هستیم. اگر خداوند آن حیوان خود را می فرستاد ما می چراندیم، هم ما مشغول می شدیم و هم حیوان چاق و چله می شد و هم این علف ها حرام نمی شد. ملک فهمید قضیه چیست و درِ عقل بسته است. کسی پیش امام (ع) آمد و گفت: آقا کسی را می شناسم که خیلی زیاد عبادت می کند. فرمودند: عقلش چقدر است؟ ارزش عبادت به اندازه عقل است. خدا معرفت می خواهد، وقتی ...
هشدار رهبر انقلاب در خصوص اشرافی گری مسئولان
خبرنامه دانشجویان ایران: نمی شود ما مثل حیوان بچریم و بخواهیم مردم به شکل اسوه به ما نگاه کنند! به گزارش خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران ؛ 25 سال قبل در 23 مرداد 1370 رهبر معظم انقلاب در اعتراض به اشرافیت دولت وقت در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند: اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت المال هیچ ...
مستحبات و مکروهات حریم واجبات و گناهان هستند
الدنیا رأس کل خطیئه ، یعنی اساس همه گناهان است و چنین چیزی اخلاقی نیست. این استاد برجسته حوزه با اشاره به فرمایش قرآن مبنی بر برپا داشتن نماز برای یاد خدا تصریح کرد: وقتی چنین فرمایشی هست آیا مراد فقط نماز واجب است یا مستحب است یا هر دو؛ در این موارد عرض کردیم که این موارد طبیعت مهمله است، یعنی در مقام اطلاق است و می گوید لازمه نماز این است که انسان یاد خدا باشد، یعنی در مقام شمردن نمازهای ...
پیدایش نصیریان علویان
محارم را که از نظر شریعت اسلامی ممنوع بود, جایز شمرد و هم جنس بازی را نه تنها حلال دانست, بلکه یکی از لذایذ مجاز خداوند به شمارآورد.(28) دیگر نویسنده شیعی قرن چهارم هجری, ابومحمد حسن نوبختی, که به نظر می رسد از کتاب اشعری به عنوان یک منبع استفاده کرده است, همان گزارش را ارائه می دهد, و اضافه می کند که ابن نصیر تناسخ را نیز وعظ می کرد.(29) باز یک شیعه قرن چهارم هجری, ابوعمر کشی, در ...
زهد به معنای کناره گیری از نعمت های دنیا نیست
وارث : آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به برخورد امیرالمؤمنین(ع) با شریح اظهار کرد: در روایتی آمده است که شریح یک خانه بزرگ و گران قیمتی را خریداری کرد، امام علی(ع) به شریح گفت که اگر من قباله این خانه را می نوشتم، به گونه ای آن را کتابت می کردم که حتی یک درهم ارزش هم نداشته باشد، خانه آخرت برای انسان ارزشمندتر است. وی افزود ...
نشان پژوهش در یک مراسم علنی به من اهدا شد
قرار دارد با بیان اینکه در لیست به اصطلاح افشا شده تنها نشان پژوهش برای بنده هست، آنهم درجه دو یادآور شد: سال گذشته هم جایزه علامه طباطبایی و استاد نمونه کشوری را در دولت آقای روحانی به اینجانب دادند. وی افزود: در دولت اصلاحات نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشوری انتخاب شدم، نشان پژوهش در همه دولت ها داده شده است. زلفی گل با بیان اینکه اشتباه کسانی که این لیست را منتشر کردند قاطی ...
مشخصات کلی مصحف های عثمانی
...: آیا آن را تغییر نمی دهی؟ و به عبارت دیگر آیا تصحیح نمی کنی؟ او (از روی بی حالی یا سهل انگاری) گفت: لزومی ندارد، نه حلالی را حرام می کند و نه حرامی را حلال . (20) ابن روزبهان در این مورد کوششی ناروا دارد، می گوید: عدم تصحیح لفظ قرآن به وسیله ی عثمان از این جهت بود که متابعت از شکل خط بر وی لازم بوده است. این لفظ به همان شکل در مصحف ها نوشته شده بود و تغییر آن جایز نبوده است و چون لغت برخی ...
روزه و باور قیامت
...: در ماه مبارک رمضان از نگاه به چیزی که حلال نیست، پرهیز کنید. از دیگر وظایف در این ماه، توبه و دعاست. فرمود: وتوبوا إلی الله من ذنوبکم از گناهان خود در این ماه توبه کنید. وارفعوا إلیه أیدکم بالدّعاء فی أوقات صلواتکم هنگام نماز دست ها را به دعا بردارید، که این دعاها مستجاب است و بهترین حال هم حالت نماز است مخصوصاً دعای بعد از نماز مورد سفارش قرار گرفته است. انسان هر چه ...
کلام خدا در زندگی حقیقی هنرمندان/توجه به معانی قرآن کریم و عمل به آن در برنامه روزانه بازیگران سینما و ...
ای است که خداوند به بشر از طریق وحی به پیامبراکرم(ص) اهدا نموده است و قطعا هر فردی که در زندگی اش به رهنمودهای قرآنی عمل کند دچار مشکل نمی شود و بنده هم تلاش کرده ام که قرآن را در زندگی ام به کار بگیرم. وی می افزاید: بنده اصولا به مبانی مذهبی و سفارش شده خیلی توجه می کنم و پدرم همیشه تاکید داشت که به مسئله حلال و حرام و حق الناس و همچنین پندهای قرآنی خیلی توجه کنیم و تلاش کردم به این ...
رمضان ماه ایستادگی و مبارزه با دشمن بزرگی بنام ((خود))
روایات اسلامی خالی از لطف نیست. برترین ماه سال ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است. (6) پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ...
بی رغبتی به دنیا کلید دستیابی به همه خوبی هاست
...: در روایتی کم نظیر از پیامبر آمده که ایشان فرمود من تفسیر زهد را از جبرئیل پرسیدم و جبرئیل گفت زاهد کسی است که هر چیزی را که خدا دوست دارد او هم دوست دارد و هر کسی که مبغوض خداست، او هم مبغوض می دارد. از حلال دنیا با کراهت استفاده می کند و به حرامش اصلا اعتنایی نمی کند. وی افزود: در روایت است که انسان زاهد نسبت به همه مسلمین محبت دارد و مهربان است و همان طور که دلسوز خودش هست برای آنان نیز ...
تفاوت مبنایی طب سنتی و اسلامی/ تأثیر طبایع در رفتارها
168 سوره بقره، به مشکل برخوردم که یعنی چه؟ چون به معنای پاکیزه ترجمه شده است. اگر به معنای پاکیزه باشد یعنی نجس نباشد؛ ولی قید حلال آمده، اگر پاکیزه نباشد حرام است. در کلمه طیّب تحقیق کردم دیدم به معنای مُربیه است. مربیه به معنای رویاننده و جانبخش است. ارض مربیه یعنی زمینی که محصول خوب بدهد. آن وقت آیه که می فرماید کلوا من طیبات... با نان جو خوردن امیرمؤمنان(ع) منافات ندارد. مگر می شود ...
سوره های مکی و مدنی و فواید شناخت آنها
متعه گرفته می شود زوجه است، گرچه احکام او با زوجه ی دایمی کمی تفاوت دارد. ثانیاً؛ آیه ای را که ناسخ فرض کرده اند در سوره ی مؤمنون است که تماماً مکی است و کسی این آیه را استثناء نکرده است. در صورتی که معمولاً باید ناسخ پس از منسوخ باشد. مطلب فوق را استاد زرقانی نیز یادآور شده است. (12) معیار و ملاک تشخیص سوره های مکی و مدنی طبق آماری که از روایات ترتیب نزول به دست می آید، 86 سوره ...
بررسی نظریّه برهان پذیری وجود خدا در قرآن
: الف) جهان هستی، موجود و ممکن است. ب) هر ممکنی به دلیل امکان فقری و ماهوی محتاج علّت است. ج) پس آن علّت همان واجب الوجود است، چراکه در غیر این صورت، مستلزم تسلسل و دور می باشد. استاد جوادی آملی این آیه را چنین تفسیر می کنند: به نظر می رسد آیاتی که ذکر شد، نخست این شبهه را مطرح می کند که انسان و جهان خود به خود به وجود آمده اند و مبدائی در پیدایش آنها نقش ...
مفهوم ذکر و جلوه های گوناگون آن
او واقع می شود داشته باشد، خواهد یافت که خدای متعال همواره متصدی همه امور است، اگرچه به واسطه وسایط و زمینه هایی باشد. فَکَمْ مِنْ مَوْهِبَةٍ هَنِیئَةٍ قَدْ أَعْطَانِی وَ عَظِیمَةٍ مَخُوفَةٍ قَدْ کَفَانِی وَ بَهْجَةٍ مُونِقَةٍ قَدْ أَرَانِی فَأُثْنِی عَلَیْهِ حَامِداً وَ أَذْکُرُهُ مُسَبِّحا این فقره از دعای شریف افتتاح در مقام بیان مواجه انسان با موانع و مشکلات است که هر دو ...
اجر هدایت پیامبر و اهل بیت(ع)از سوی مردم پرداخت نشده است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت الله العظمی سبحانی، بعد از ظهر امروز هشتم تیر در جلسه تفسیری ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه گفت: خداوند در سوره مومنون به ذکر نعمات خود به انسان سخن می گوید و از این نکته سخن به میان می آورد که انسان باید شکرگزار این نعمت باشد؛ این سه نعمت نعمت چشم و گوش و قلب است که ابزار شناخت است. وی افزود: خداوند در این آیات از لامسه و ذائقه نام ...
معادله جالب بین رزق حلال و حرام در کلام نبوی
مشابه در ادعیه و قرآن مجید غالبا به معنی طلب روزی و کسب و تجارت آمده لکن این جمله مفهوم گسترده ای دارد و فضل و رحمت و عنایت الهی به تناسب موارد به کار رفته معنای خاص خود را دارد. همچنین در بعضی موارد واژه فضل به برتری مال حلال بر حرام دارد. در روایات آمده است هنگامی که آیه 32 سوره نساء نازل شد که در آن می فرماید: و سئلوا الله من فضله...؛ و خداوند را از فضلش سؤال کنید ، یاران پیامبر در باره ...