سایر منابع:
سایر خبرها
حکمت تفاوت دیه زن و مرد
این مورد، روایاتی آمده است؛ از جمله محمّد بن مسلم از معصوم(ع)نقل می کند که فرمودند: اَلوَصِیَّه حَقٌّ عَلَی کُلِّ مُسلِم (حرّ عاملی، 1377، باب 1: ح 3). همچنین محمّد بن مسلم از امام باقر(ع)چنین نقل می کند: وصیّت حقّ است و رسول خدا(ص)وصیّت نمود و سزاوار است که هر مسلمانی (اعمّ از زن و مرد) وصیّت کند (همان). اسلام با دادن استقلال اقتصادی به زنان و به رسمیّت شناختن مالکیّت آنان، اجازه ...
پشتوانه فکری تخریب بقیع چه بود؟
آن ناراحت می شد. صلوات فرستنده را اذیت می کرد و به سخت ترین وجه مجازات می نمود. شیخ مهدی یعقوبی اضافه کرد و گفت:حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را که مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از کتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند ...
تخریب بقیع در چه زمانی و به دست چه کسانی انجام شد ؟
...: یجب هدم المشاهد التی بنیت علی القبور التی اتخذت أوثانا و طواغیت تعبد من دون الله و لا یجوز إبقاؤها بعد القدرة علی هدمها و إبطالها یوما واحدا، فإنها بمنزلة اللات و العزی أو أعظم شرکا عندها واجب است نابودی حرم هایی که بر قبور اولیاء بناء شده است و این حرم ها، نوعی بت پرستی و توجه به طاغوت و عبادت غیر خداوند است. حتی باقیماندن این حرم ها بعد از قدرت داشتن بر تخریب آنها، ولو ...
موضع شیعه در برابر حدیث سبعة أحرف
پایان به داستان عمر با هشام بن حکیم و حدیث ابن ابی بکرة اشاره کرده و بالاخره روایتی را از قُرطُبی به شرح زیر نقل می کند: قرطبی از ابی داوود و او از اُبیّ روایت کرده است که گفت: پیامبر- صلی الله علیه [و آله] و سلم فرمود: ای ابی من قرآن را خواندم و به من گفته شد: بر یک حرف یا دو حرف؟، فرشته ای که با من بود گفت: بگو بر دو حرف. باز به من گفته شد: بر دو حرف یا سه حرف؟، فرشته ای که با من بود، گفت ...
مقصود از امر نو در حکومت مهدوی چیست؟
جدیدی خواهد آورد. و این پرسش پیش می آید که با توجه به این که قرآن کریم کتاب جاودان الهی و اسلام آیین ابدی است، چگونه امام مهدی علیه السلام آیینی نو و کتابی تازه برای بشریت به ارمغان می آورد؟درباره کتاب جدید و امر جدید روایاتی وارد شده است، که نمونه هایی از آن ها را مورد دقت قرار می دهیم: 1. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که درباره ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه و نشانه های آن فرمودند ...
اعتراض استادان دانشگاه یزد به یک تحریف تاریخی
استنادات تاریخی به مساله پاسخگویی شود که این هم نیازمند صرف زمان بود. بحث را از جایی شروع می کنیم که هر دو کشور افغانستان و ترکیه یکی به دلیل وجود زادگاه در افغانستان و دیگری وجود آرامگاه در ترکیه این میراث معنوی را از آن خود شمرده اند.از دو ملت افغانستان و ترکیه سئوال می پرسیم آیا صرف وجود مقبره شخصیتی مشهور و معنوی و یا ارادت افراد آن جامعه به آن، می تواند هویت وی را تغییر دهد؟ به طور مثال همه ی ما ...
تخریب بقیع، مزد رسالت یا مبارزه با شرک؟
محمدحسن بشیری-بخش سیره و تاریخ معصومین تبیان مستند روایات ابن تیمیه ساختن مساجد(مشاهد) بر قبور جایز نیست (و أَمَّا بِنَاءُ الْمَسَاجِدِ عَلَی الْقُبُورِ وَتُسَمَّی " مَشَاهِدَ " فَهَذَا غَیْرُ سَائِغٍ )فتوایی که مستند به این روایات است: روایت اوّل: بنا بر نقل صحیحَین(صحیح بخاری و صحیح مسلم) پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند:خدا یهود و نصاری را لعنت کند ایشان قبور ...
آشنایی پیامبر (ص) با خواندن و نوشتن
شعبی [عامر بن شراحیل] روایت شده است که پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - از دنیا نرفت تا این که نوشت. نقاش [محمد بن عیسی] به حدیث ابوکبشه سلولی، اسناد می دهد که پیامبر - صلی الله علیه [و آله] و سلم - نوشته ای را برای عُیینة بن حصن قرائت کردند و از معنای آن سخن گفتند. در (صحیح مُسلم [بن حجاج نیشابوری] حدیثی آمده که ظاهر آن بیانگر آن است که پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] بی واسطه می نوشته ...
تفسیر گذشتگان از سبعة احرف
حرف عاصم قرائت می کند، قصدشان هیچ یک از موارد ذکر شده نیست و در قرآن حرفی که بر هفت وجه قرائت می شود – به نظرم – وجود ندارد. البته تاویل سخن پیامبر- صلی الله علیه [و اله] و سلم- که فرمود: هر طور که خواستید بخوانید .(1) ابن قتیبه - بعد از ردّ آرایی که بدانها اشاره کرده - بر این باور است که حروف، هفت گونه [وجه] از لغات [لهجه ها] پراکنده در قرآن است. . یعنی مراد از حرف، لغت است و تعداد لغات هفت ...
مختاری: تصحیح رساله ها ی خطی را به عنوان موضوع پایان نامه بپذیریم/ تصحیح متن از تالیف و ترجمه سخت تر است
.... در حال حاضر چند تن از علما و فضلا در حال تصحیح آثار ابن سینا هستند. رساله های بسیار زیادی نیز منتسب به شیخ الرئیس است. موسوعه نگاری یا تجمیع آثار اندیشمندان در یک مجموعه به کار مصححان کمک کرده و از انتساب های فراوان آثار و اندیشمندان نیز جلوگیری می کند. همان طور که می دانید در سال های اخیر موسوعه های شهید اول، شهید ثانی، شرف الدین و علامه بلاغی منتشر شده است. نگارش این موسوعه ها از شتابزدگی ...
صحیفه سجادیه؛ گنجینه پنهان شیعه
. گنج مخفی شیعه صحیفه سجادیه که بسان زبور داود است و برادر کوچک نهج البلاغه به شمار می رود، بی نیاز از تفسیر و تحقیق نیست هر چند همگی از فصاحت و بلاغت و شیرینی بیان و بلندی معارف و معانی برخوردار است اما معارفی که حضرت، آنها را در قالب دعا ریخته است، بی نیاز از تفسیر نمی باشد و لذا محقق عالیقدر سید علی خان مدنی (م1118) با نگارش ریاض السالکین ادعیه را به طور محققانه شرح کرده است ولی ...
تا به حال نام یوم الهدم را شنیده اید ؟
صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند." محمد بن عبدالوهاب به نوبه ی خود در اعتقادات پیرو"ابن تیمیه حنبلی" است، که در قرن هشتم هجری می زیسته است، از ابن تیمیه عقاید جالبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم می دانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه ی حود می ...
حروف مقطعه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدهادی معرفت در ابتدای 29 سوره از سوره های قرآن، یک یا چند حرف از حروف الفبا وجود دارد که مجموعاً 78 حرف است که با حذف مکررات، 14 حرف می شود. یعنی نصف حروف هجاء که 28 حرف است. این حروف (واقع در اوایل سوره ها) را حروف مقطعّه گویند. یعنی حروفی که پیش هم چیده شده اند اما کلمه ای را تشکیل نداده اند. اگرچه در ...