سایر منابع:
سایر خبرها
شهادت امام جعفرصادق(ع) تسلیت باد
کتابهای فراوان و ارزشمندی تدوین شده است. اصول مهم و اساسیِ علم اصول فقه از آن حضرت فرا گرفته شده و چهار صد تالیف از چهار صد نویسنده دربارة پاسخهای آن حضرت در زمینه سؤالات اصول فقه، پدید آمده که به نام الاصول الاربع مائه مشهور است . امام جعفر صادق علیه السلام به هنگام شهادت، شصت و پنج سال داشتند و بیش از سایر معصومین، در این دنیا حیات ظاهری داشتند و این، فاجعه ای بزرگ و دردی جانکاه است ...
آیت الله حائری تهرانی و پیشتازی در امور خیریه و عام المنفعه
نجف رفت تا از خرمن دانش بزرگانی مانند آیت الله سید جمال گلپایگانی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی استفاده کند و پس از چندی با اخذ اجازه اجتهاد از این دو عالم جلیل القدر به قم بازگشت و در این شهر سکنی گزید. ایشان همچنین از همان سال های ابتدایی نهضت انقلابی امام، با ایشان همراه بود و جلساتی با عنوان مبانی حکومت در اسلام و ریشه های انقلاب، شب های جمعه در منزلش تشکیل می شد که افرادی مانند آیت ...
مسئولیت ما در قبال مکتب امام صادق(ع)
آنان مطرح نبود. از اینرو، این دوران، دوران آرامش و آزادی نسبیِ امام صادق(ع) و شیعیان بود و آن حضرت از این فرصت استفاده کرده و تلاش فرهنگیِ وسیعی را آغاز کرد. او آن قدر فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. امام صادق(ع) با تمام جریان های فکری و عقیدتی آن روز برخورد کرده و موضوع اسلام و تشیّع ...
سه منبع پژوهشی برای مطالعه درباره شخصیت امام صادق(ع)/ چگونه امام زمان(عج) بر دنیا مسلط می شود+ پاسخ امام ...
.... کتاب های مبانی و روش اندیشه علمی صادق (ع) و ابعاد شخصیت و زندگی امام صادق (ع) که به اهتمام پاکتچی منتشر شد و مقاله او با عنوان امام جعفر صادق که بود و چه کرد در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بخشی از فعالیت های این پژوهشگر در این حوزه است. امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت اثر اسد حیدر حجت الاسلام محمدامین پورامینی از مؤلفان درباره امام صادق (ع) عنوان کرد: کتاب الامام الصادق و ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند؟
برجسته تربیت کند که هر کدام شخصیتی بزرگ و عالمی کم نظیر بودند.(4) * روایت کردن 900 استاد حدیث از امام صادق (ع) در مسجد کوفه حسن بن علی وشّاء، که از استادان حدیث می باشد، می گوید: من در مسجد کوفه نهصد استاد حدیث مشاهده کردم که هر کدام از جعفر بن محمّد حدیث نقل می کردند . (5) امام صادق (علیه السلام) در سال 114 هجری رهبری امت را به دست گرفت. آن حضرت در مجموع دوران ...
حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای دختران مسلمان می باشد
تقوا اظهار داشت :امام صادق(ع) می فرماید به خدا قسم ما اهل بیت فقط افراد باورع و تقوا را بی نیاز می سازیم پس زبانتان را حفظ کنید و از گناهان دوری بجویید . وی در ادامه با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت :مرحوم شیخ مفید می نویسد اصحاب حدیث نام راویان موثق آن حضرت را جمع کرده اند با اختلاف در عقیده و گفتار شماره آنان به 4 هزار می رسد . امام جمعه خوی بابیان اینکه، عصر امامت 34 ساله ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
السلام هستند. یعنی اگر اهل بیت علیهم السلام را یاری کردی خدا هم تو را یاری می کند. لذا حضرت سیدالشهدا علیه السلام به دشمنان می فرماید یک جرعه آب به من بده! امام حسین علیه السلام در روز عاشورا می فرمود: من را نکشید به چه دلیل می خواهید مرا بکشید؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: در روز عاشورا مردم نه تنها ولیّ خدا را یاری نکردند بلکه بر علیه خدا شورش کردند. ما چقدر توانستیم به دین کمک ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
الله علیه وآله وسلم نماز جماعت ظهر را پنج رکعت اقامه فرمود بعد که منصرف شد فردی گفت: آیا در نماز چیزی اضافه شد؟ حضرت فرمود چطور؟ گفت، پنج رکعت اقامه کردید. حضرت رو به قبله شدند و همان طور که نشسته بودند تکبیر گفته و دو سجده خالی انجام داده و سلام دادند و بعد فرمودند: این دو برای مالیدن بینی شیطان به خاک است. در این روایت، خصوصیتی آمده و آن این که ائمه علیهم السلام فرموده اند: من زاد فی صلاته فعلیه ...
دیدار امام جمعه محمودآباد با خانواده مرحوم علامه دشتی اولین امام جمعه محمودآبادی کشور
ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره علامه دشتی اظهار کرد: مرحوم علامه دشتی(ره) افتخار جهان اسلام است و خدمت آن عالم جلیل القدر به نهج البلاغه و امیرالمؤمنین در 100 سال اخیر از جزء خدمات ارزنده و ماندگار این مرد بزرگ است. حجت الاسلام سید داود موسوی با اشاره به در پیش بودن شهادت ششمین اختر فروزان امامت، امام جعفر صادق(ع) گفت: مرحوم علامه دشتی یکی از بهترین و عالی ترین شاگردان مکتب ...
انجام 6360 سخنرانی برای سالگرد شهادت امام صادق (ع) در تهران
به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت الاسلام نصیر نیک نژاد، ضمن تسلیت ایام شهادت رئیس مذهب تشیع و نیز با اشاره به نقش تاثیرگذار امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام) در نشر معارف دین و تاسیس بزرگترین دانشگاه جهان اسلام و تربیت کادر تبلیغی در حوزه های مختلف علوم، اظهار کرد: به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت امام صادق(ع) 6360 جلسه سخنرانی و تبلیغ برگزار می شود ...
آیین سوگواری کاروان عزای طلاب آران و بیدگل در سالروز شهادت رییس مذهب جعفری
زمان را از بین ببرد . وی،اظهارداشت: جایگاه رفیع و فصل بسیار درخشان تاریخ اسلام در عصر امام صادق(ع) سبب شده تا مذهب تشیّع که اعتقاد به ولایت و امامت دوازده جانشین به حق پیامبر گرامی اسلام (ص ) را دارد، به عنوان مذهب جعفری شناخته شود . عضو شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل افزود: درس آموزی از مکتب امام صادق (ع) محدوده زمانی و مکانی ندارد و در همه تاریخ و جغرافیای انسانی گسترده است، لذا حوزه ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
، و به عبادت و خداپرستی مشغول شد و لقب اباعبدالله را به خود اختصاص داد، امام جعفر صادق (رضی الله عنه) می فرماید: اصل الرجل عقله، و حسنه دینه، و کرمه تقواه، و الناس فی آدم مستوون امام صادق (رضی الله عنه) در این اصل چهارگزینه را جهت تداوم و همدلی جامعه اسلام به کار برده، در گزینه اول فرموده: مصدر تکامل و بینش هر فردی عقل سلیم است، وقتی خداوند در قرآن میفرماید: (و لقد کرمنا بنی آدم) ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
، درد پهلو این ها همه ارثیه های مادرش بود * ابوحنیفه نعمان بن ثابت: یکی از پیشوایان اهل سنّت و شاگرد امام صادق (علیه السلام) است که اذعان کرده : لو لا السّنتان لهلک نعمان: اگر آن دو سالی که از خدمت امام صادق (علیه السلام) استفاده کردم نبود، هلاک می شدم. محمد فردوسی جّدا همۀ عمر پریشان تو بودم جّدا همۀ عمر پریشان ...
مصلحت ارتباط شیعه و سنی بزرگترین مصلحت امروز است/ امام صادق(ع) بر شرکت شیعیان در جماعت اهل سنت تاکید داشت
می کردند بلکه شاگردانی از مذهب اهل سنت و همچنین زیدیه هم در این مکتب حضور به هم می رساندند. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی انفتاح و تعامل را ویژگی دیگر این مکتب برشمرد و گفت: مدرسه امام صادق(ع) به هیچ وجه مکتب بسته ای نبود بلکه ارتباطات با عالمان از مدارس و نحله های دیگر اسلامی داشتند لذا انفتاح در ارتباط و مجال دادن به آمد و شدها از جمله ویژگی های مکتب امام صادق(ع) بود. به طور طبیعی این ...
شهادت رئیس مکتب تشیّع
...، شب شهادت جانگداز امام صادق علیه السّلام است پیشوای معصومی که فرصت یافت تا بعد از دورهِ سیاه غصب خلافت و حاکمیت حاکمان ضدّاسلامی بنی امیه بر سرزمینهای اسلامی، که با انحرافات زیادی در اسلام همراه بود، دین حق را احیا و مبانی مکتب تشیع را پی ریزی نماید. آشنائی همگانی با این امام بزرگوار و کسب معارف عمیق و وسیعی که در جهت رفع انحرافات بوجود آمده در اسلام و مقابله با دشمنان فکری و فرهنگی منتشر ...
زمان معاصر شبیه عصر امام صادق(ع) مملو از اختلافات سیاسی، فقهی و دینی است/ روش مقابله؛ کار علمی و فرهنگی
روزگار بیشتر محتاج این جنبه از شخصیت بزرگ امام صادق هستیم . وی همچنین با تاکید براینکه لازم است ما مسلمانان و نه تنها شیعان، به سیره ایشان توجه کرده و ایشان را که امام و استاد هر چهار مذهب فقهی اهل سنت است، الگوی راه خود قرار دهیم، به ویژه در این دوره و زمان که آفت های بسیاری دامن جامعه اسلامی را گرفته است، گفت: ما در دورانی زندگی می کنیم که نه تنها دشمنان اسلام و غیرمسلمانان عرصه را بر ...
برگزاری کرسی آزاداندیشی فقه نظریات اسلامی و نظام سازی فقهی
معتبر حضور از سوی دانشگاه عدالت اعطاء خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده مدرس خارج حوزه علمیه قم به عنوان ارائه کننده، حجت الاسلام و المسلمین اسلامی محقق و مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد و حجت الاسلام سعدی مدرس دروس خارج حوزه علمیه و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان داور در این کرسی آزاد اندیشی حضور خواهند داشت. این کرسی شنبه 16 مرداد از ساعت 17 در قم بالاتر از گلزار موسسه دایرۀ المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) برگزار می شود. ...
نفی خشونت در مکتب امام صادق
تأیید نفرمودند؛ اما به شیعیان خود هم اجازه نمی داد که دست به حرکات تند بزنند. آنچه از میراث شیعه اکنون در دست ماست، قسمت عمده آن بر مبنای قال الصادق شکل گرفته است؛ به همین دلیل ایشان رئیس مذهب خوانده می شوند و به مذهب تشیع، مذهب جعفری می گویند. درحال حاضر اگر پشتیبانان نهان و آشکار کشورها و مجامع کم و بیش شناخته، نمی توانند در میان دوستداران اهل بیت و مسلمانان واقعی برای کشتار و قتل عام دیگران سرمایه گذاری کنند، مرهون آن ادب و فرهنگ و تیزبینی و خویشتن داری و آموزگاری حضرت امام صادق (ع) است. منبع: شرق ...
زن مظهر خلاقیت الله
: فَتَبارکَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقین [16] ؛ پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است ، می ستاید، زوج او را ناقص خلق نماید [17] ؛ زیرا چنان که ظهور کمالات بدون علت غیرممکن است، فرض نواقص هم بدون علت ممکن نیست. و بالاخره اگر حضرت آدم علیه السلام را انسان کامل فرض کنیم، ممکن نیست بتوانیم بین حوا و حضرت آدم سلام الله علیهما فاصله ذاتی و ماهوی تصور نماییم مگر آنکه دلیلی برای آن داشته باشیم. بین اهل ...
مذهب جعفری با فقه نبوی و شیعه علوی تفاوتی ندارد/ درخواست امام صادق(ع) از شیعیان این است که زینت اهل بیت ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مهدی فرزین در گفت وگو با صاحب نیوز در آستانه سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، پیرامون ابعاد شخصیتی امام ششم شیعیان اظهار کرد: از نظر ابعاد شخصیتی، همه اهل بیت (ع) کُلهم نورٌ واحد هستند و جایگاه فضیلت و منزلت همه امامان شیعیان یکسان بوده است. وی با بیان اینکه در این مطلب که وجود همه اهل بیت برکت است و سرمنشأ همه فیض ها در عالم به ...
حوزه های علمیه مدیون امام صادق(ع) هستند - آینده نگری در مبارزه یکی از روش های امام صادق(ع) بود
سالم و سعادتمند را نشان دادند. وی عنوان کرد: امام با اقدامات و روش های خود آینده درخشان برای مذهب و مکتب حیات بخش اهل بیت(ع) به وجود آورده بودند، امام با تربیت نیروی انسانی متخصص فقهای بزرگوار و عالمان مسلط به علوم و تفسیر قرآن توانستند علوم اهل بیت(ع) را در جامعه اسلامی منتشر کنند. یوسفی مقدم یادآور شد: در آن دوران تشنگان معارف دین با علوم اهل بیت(ع) سیراب شدند بنابراین امام ...
بلای بزرگ دنیای امروز رشوه خواری است/ عربستان حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتی اش تهدید می کند
مردم به دنبال مال هستند و علم را نیز خادم مال می دانند، حضرت علی علیه السلام می فرمایند؛ علم پنج فضیلت بر مال دارد؛ اول، علم حافظ شخص است اما مال را باید حفظ کرد؛ دوم، مال را وقتی می بخشی کم می شود اما علم با بخشیدن و انفاق کردن بیشتر می شود. وی اظهار کرد: تفاوت سوم مال و علم این است، کسی که به خاطر مال و ثروت به دنبال فردی می رود با از بین رفتن مال از او جدا می شود اما علم موجب می شود ...
حرکت کاروان پیاده صادقیون رفسنجان در روز شهادت امام صادق(ع)
شمسی مصادف با سالروز شهادت حضرت با حضور حجت السلام سیدمصطفی میرلوحی مدیرکل روابط عمومی و بین المللی دانشگاه امام صادق(ع) و امام جمعه شهر صفائیه و سایر مسؤولان و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رفسنجان و هئیت امنای آستان مقدس امامزاده سیدجلال الدین اشرف (ع) و همچنین با همراهی هیئت های مذهبی منطقه و همت مردم، کاروان صادقیه رفسنجان راهیان ولایت تشکیل شد. خادمان صادقیه با کمال ...
مجتهد پروری در دوران امام صادق شکل گرفت - مواجهه امام با بنی عباس
با مخالفان خود و کسانی که نحله فکری دیگری داشتند، نشان می دادند؛ یکی از افراد بنام اهل سنت ابوحنیفه از شاگردان ممتاز امام صادق (ع) بود. امام (ع) ابایی از این نداشتند که اختلاف نظر خود را با او به طرفدارانشان نشان دهند . امام صادق(ع) با وجود تقیه ای که داشتند اما در اصول کلی دین هیچ گاه تقیه نمی کردند؛ لذا خط مشی فکری و اعتقادی شیعه از این دوران شکل گرفت و روشن شد که یک فرد شیعه چه فکر ...
نظرات ابتکاری و بدیع آیت الله تبریزی سرمایه علمی حوزه است
خارج فقه ایشان بهره بردند. وی ادامه داد: من 22 سال در محضر آن مرحوم بودم و حتی در روزهای جمعه نیز به استفتائات مردم جواب می دادند و مورد مراجعه بودند و 30 سال پرکار و بدون تعطیلی را سپری کرد و در نهایت هم در سالروز شهادت امام صادق(ع) با ایشان محشور شد. وحیدپور بیان کرد: این مرجع تقلید از 30 50 تا 80 سالگی به تربیت ده ها شاگرد قوی و عالم مبادرت ورزید که رهبر معظم انقلاب نیز در پیامشان ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
راهپیمایی ها شرکت می کرد، شعارهای انقلابیون را یادداشت می کرد و آنها را در راهپیمای شهرهایی چون ساری، بابل، بابلسر و فریدونکنار تکرار می کرد. حسین حالا به یک مبارز انقلابی تبدیل شده بود، هر هفته بین تهران و فریدونکنار در رفت و آمد بود، اعلامیه های حضرت امام (ره) را می آورد و بین مردم پخش می کرد، از سوی دیگر هم در کار کمک رسانی به مردم پیشقدم بود، آن سالی که نانوایی ها آرد نداشتند تا نان ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
چهار سال از امامت حضرتش می گذشت. امام جعفر صادق (ع) از کشمکش میان بنی امیه و بنی عباس استفاده کامل کرد و اسلام و فقه آن را از دیدگاه ائمه اهل بیت(ع) معرفی کرد و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیّع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرضه کردند. امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزه علمیه اسلامی در ...
آیت الله العظمی تبریزی به حق دارای مقام ممتاز فقهی بود - فقیهان مرزبانان اعتقادی مکتب تشیّع هستند
حضرت زهرا(س) اقدام کردند. *خدمات اجتماعی این استاد حوزه یکی از مهم ترین آثار و برکات دوران حیات آیت الله العظمی تبریزی را خدمات اجتماعی این مرجع تقلید عنوان کرد و گفت: درمانگاه خیریه این مرجع تقلید به خدمت درمانی به همگان می پردازد. وی در پایان با بیان اینکه آیت الله العظمی تبریزی به احداث مساجدی در مناطق اهل سنت برای شیعیان پرداختند، افزود: همچنین در مدرس فقهی این مرجع تقلید به تربیت شاگردان امام صادق(ع) پرداخته می شود. انتهای پیام/313/33 + 1 - 0 ...
با تبعیت از ولایت فقیه هیچ انحرافی در جامعه به وجود نخواهد آمد
امام صادق(ع) از شخصیت هایی بودند که یک نهضت بسیار بزرگی را در جامعه دینی به وجود آوردند و از فرصت به وجود آمده، در قالب آموزش اصحاب و پرورش شاگردان، برای تبیین معارف دین استفاده کردند. حجت الاسلام و المسلمین اقبالی گفت: در زمان امامان گذشته دین اسلام مانند پوستین وارونه شده بود و مردم همه چیز را خلاف واقعیت می دیدند همان طور که با استدلال به قرآن، امام علی(ع) و امام حسین(ع) را شهید کردند ...