سایر منابع:
سایر خبرها
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
تسلیم مخالفان ملحد و زشت فراهم کرده، و در مقابلشان سر کرنش و تعظیم به خاک مالیدند، چون صادقانه خود را فدی ترقی و تعالی دین و حقشناسی کردهاند و از خودکامگی و بی پروایی پرهیز نمودهاند، و در راه ترویج مبانی دین و سعادت جامعه بشری لحظهی دریغ نورزیدهاند، همین تسلسل دعوت واقعی و خداجویانه اسلاف بوده، نوه رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) امام جعفر صادق(رضی الله عنه) از شهد و حب ریاست و دنیاپرستی دست کشید ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
سید هاشم وفایی السلام ای حجت حق بر زمین السلام ای حجت حق بر زمین حضرت صادق امام المومنین یا ولی الله یا کهف الوراء فانیا لله ای مرد خدا ما خدا را با تو پیدا میکنیم دیده با یاد تو دریا می کنیم با تو احیا شد قیام اهل بیت با تو رونق یافت نام اهل بیت ای فقیه بی بدیل روزگار ...
فرهنگ سازی و ورود مردم در صیانت از محیط زیست نتایج مثبتی خواهد داشت
به گزارش ایسنا، فریدون همتی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت ششمین پیشوای شیعیان امام جعفر صادق علیه السلام و آرزوی توفیق برای مدیران سابق و جدید سازمان محیط زیست استان گفت: فرهنگ سازی و ورود مردم در راه صیانت از محیط زیست نتایج مثبتی از جمله کاهش هزینه ها را در بر خواهد داشت. همتی بیان کرد: هیچ فعالیتی به صورت تک بعدی نتیجه مثبتی ...
زن مظهر خلاقیت الله
گفته شود عقب نگه داشتن زن ها به سود خانواده نیست، منطقی است و نا آگاهی و کوته نظری زن نسبت به معارف الهی و مقام انسانی او به معنای کوته نظری و عقب ماندگی اهل خانه و حتی اهل استان و کشور است ولی خوشبختانه روزگار، فرصتی پیش آمد و لطف خدا یار گردید و رهبری به اوصاف انبیاء دلسوز و شجاع مانند امام خمینی هدایت امت را به عهده گرفت و مردم را از خواب غفلت بیدار کرد و از حالت مسخ و مستی به هوش آورد و پرده ...
امام صادق (ع)، معلم مذاهب اسلامی و الگوی تقریب مسلمانان
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ، جایگاه و مقام امام صادق(ع) در توسعه علوم اسلامی بر کسی پوشیده نیست. اهمیت این مسئله به گونه ای است که علمای اهل تسنن در جلسات درس ایشان شرکت داشته و دانسته های بسیاری از وی آموخته اند. یکی از تفاوت های امامیه و اهل تسنن در آن است که مذهب شیعه به روایات ائمه معصومین (ع) در مسائل مختلف استناد می کند ولی در نگاه مقابل، چنین چیزی صحیح نیست و از آنجا ...
فیلمهای سینمایی تلویزیون در تعطیلات آخر هفته
پنج پخش می شود. در خلاصه داستان فیلم با بازی سم الیوت، کلوریس لیچمن و روتانیا آلدا آمده است: دختر بچه ای به نام جسی گوزن زخمی را پناه می دهد به امید اینکه خوب شود و شب عید نزد بچه هایش برگردد، از آنجایی که پدرش مرد فقیری است و ممکن است به خاطر گوشت گوزن آن را شکار کند جسی گوزن را در انبار خانه نگه داشته است و با کار کردن برایش غذا می خرد. یک روز در انبار باز می ماند و پدرش گوزن را که حالا حالش خوب ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
... این سخنان را رها کن و آنچه می دانی بگو. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، کسانی که از خانه های خود بدون هیچ گناهی اخراج شدند و تنها خداوند را پروردگار خود می دانستند. این آیه نیز در مورد ما نازل شده است. پس آنچه از خداوند گرفته ای میان همه مسلمانان تقسیم کن. ای مردم، مطیع حاکمان خود و همراه جامعه باشید و به سخنان این مرد که از خدا بی اطلاع است ...
تغییر پر دردسر افراد تراجنسیتی
مسائل مستحدثه مورد توجه حقوقدانان نیز قرار گرفته است. بحث اعتبار شهادت زنانی که مرد می شوند، یا بحث وراثت یا ازدواج و مهریه و... که همگی با تغییر جنسیت دچار دگرگونی خواهند شد. برای بررسی چالش های حقوقی ترانس سکشوال ها با سیدمهدی حجتی، حقوقدان و وکیل دادگستری به گفت وگو نشسته ایم. در رابطه با افراد ترانس سکشوال ترا جنسیتی ما با تغییر جنسیت روبه رو هستیم یا تعیین جنسیت؟ اصطلاح ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه در یادداشتی به مناسبت شهادت امام صادق ع نوشت: افراد فاقد حقیقت که برای دست یابی به منافعی، به ظاهر سازی رو می آورند با روش دگم و تحجر و سخت اندیش به رسم نیاکان خود وارد صحنه های دینی و سیاسی می شوند و خود را مذهبی به تمام معنا یا انقلابی چند آتشه نمایان می کنند. در زمان حضرت صادق (ع) این افراد بودند و داشته های خود را ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
ریاض برد و برای چند روز به جنگ و کشتار آن جا پرداخت. مورخ وهابی به این بسنده نمی کند و در ادامه شرح می دهد که مردم ریاض زن و مرد و کودک چگونه به بیابان گریختند و در گرمای تابستان، بسیاری از آنان از گرسنگی و تشنگی مردند. "آن ها را دنبال کردند تا آن ها را بکشند و از اموالشان هر آنچه می توانند جمع کنند و عبدالعزیز مردم را، مانند دارایی هایی که نگهداری می شوند، در خانه ها نگهداشت و تمام اموالی را ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
اصحابی دارد که شما نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه خود کم ارزش می دانید، از دین خارج می شوند همانند تیری که از کمان خارج می شود و چیزی از آن برجا نمی ماند مَثَل آنان همانند مرد سیاهی است که یکی از دستانش مانند سینه زنان است و علیه برترین فرقه قیام خواهند کرد. ابوسعید می گوید: من شهادت می دهم که این حدیث را از زبان رسول خدا شنیدم و شهادت می دهم که علی بن ابی طالب با آنان به جنگ پرداخت و ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
ریشه در این دارد که حقوق یکدیگر را نمی شناسند و به آن احترام نمی گذارند و این گونه است که دعاهای آنان مستجاب نمی شود و با بدبختی و شقاوت روزگار می گذرانند. امام صادق(ع) در این باره هشدار داده و می فرماید: هرکس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد. دعای هیچ بنده ای که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسی بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمی رود. (بحارالانوار، ج 93، ص 321 ...
ملاک ازدواج موفق در قرآن کریم چیست؟
...؛ ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید، هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. امام صادق علیه السّلام ، در روایتی درباره ی همسر خوب می فرماید:هرگاه کسی از شما قصد ازدواج کرد، سزاوار است دو رکعت نماز بخواند و خدا را بخواند که همسری عفیف و امین، بادیانت و متواضع و حافظ ناموس و اسرار ...
لباسی برای بی حیایی
حجاب به شکلی هست که انگار نیست و این از گناهانی است که در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن اشاره شده است. پوشیدن هرگونه لباسی که عرفاً مهیج است و جلب توجه نامحرم می کند حرام است چه برای زن و چه برای مرد. (امام خمینی، با استفاده از استفتاء از کتاب احکام بانوان، ص 37) براساس نظر مراجع عظام: امام، اراکی، بهجت، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مکارم؛ گاهی ممکن است روسری ...
5 چیزی که محتضر هنگام مرگ می بیند
نیست و (به فرشتگان) می گویند: ما را ایمنی کامل دهید! و فرشتگان می گویند: سخت ممنوع است (بر شما رحمت و بهشت خدا). خدای متعال در آیاتی به گفتگوی فرشتگان و ستمکاران در هنگام مرگ تصریح کرده و این گفتگو را چنین بیان می فرماید: إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَهُ ظالِمی أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ ...
ادعای مضحک شبکه وهابی درمورد باغ فدک
– حتی اگر شهادت علی (ع) پذیرفته شود – در اثبات امور مالی گواهی دو مرد یا یک مرد و دو زن لازم است، گواهی امام علی (ع) و ام ایمن را رد کرد . (16) نقد رای دستگاه خلافت کردار حکومت از نظر قوانین و سنت اسلامی مردود است; زیرا: 1 . در آن زمان فدک در دست حضرت فاطمه (س) بود . در آیین دادرسی پیامبر اکرم (ص) – البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر شاهد آوردن وظیفه مدعی و سوگند ...
وقتی تک همسری برده داری و بی بندوباری جنسی آزادی محض می نماید +فیلم و عکس
جنسی قرار گرفته باشد و خبر آن دنیای سرگرمی آمریکا را منفجر نکند. مشکل دقیقاً همین جاست. در قسمتی به نام آرزوی هر مرد ، زمانی که هومر با مارج (همسرش) به خاطر برخی مشکلات، موضوع طلاق را بررسی می کنند، هومر با داروسازی به نام کاندس آشنا می شود. کاندس یک داروی آرام بخش در شراب هومر می ریزد و صبح روز بعد، هومر در حالی بیدار می شود که مشخص است، شب گذشته چه اتفاقی افتاده است. اگرچه در صفحه توضیحات این ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
یافته است و یقین با شکّ زایل نمی شود و از بین نمی رود. اهل قبله تنها پس از منتفی شدن موانع و تحقّق یقین تکفیر می شوند. از لحاظ علمی ما شاهدیم که فقهای مسلمان، حتّی خوارج را هم تکفیر نکردند. خوارجی که بیش از مردم دیگر، مسلمانان را تکفیر کرده و متون را بر طبق میل خود به تأویل برده اند؛ و بیش از همه حرام های قطعی الهی را حلال کرده اند. امام علی (علیه السلام) با آن ها جنگید و پس از ایشان مسلمانان ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
ساحت قدس ربوبی روبه رو می شویم. پی نوشت: 25 سئل محمّد الحلبی عن أبی عبدالله (ع): هل رأی رسول الله (ص) ربّه؟ فقال نعم رآه بقلبه، فأمّا ربّنا جلّ جلاله فلا تدرکه أبصار النّاظرین و لا تحیط به أسماع السّامعین: محمّد حلبی از امام صادق (ع) سؤال کرد که آیا رسول الله (ص) پروردگارش را رؤیت نمود؟ فرمود: بله با قلب خود خدا را مشاهده نمود. سپس فرمود: خدای جلّ جلاله به گونه ای است که چشمهای بینندگان ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همه زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده اند، غافل و بی خبرند. ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
است به مقصود. نشانه های فتواها معنوی است و تفاوت زیادی میان مجتهدین ظاهر نمی شود. والله اعلم. سوم: تأکید بر ضرورت استوار ساختن مفهوم احترام متقابل میان علما و پیروان مذاهب مختلف و در نهایت، بزرگان هر مذهب و در رأس آن ها اهل بیت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) و صحابه ی بزرگوار او. چهارم: معتبر دانستن اختلاف فقهی و فقه اولویت ها در گفت و گوهای میان مسلمانان و عمل برای وحدت آن ها و دعوت ...
حجاب داشتن در راه رفتن و صدا یعنی چه؟!
که می خواهند در کوچه و بازار از بین نامحرمان عبور کنند نباید از عطر استفاده کنند و این به معنای این نیست که زن با بوی بد در خیابان ظاهر بشود بلکه می تواند بدون بو باشد، یعنی نه بوی عطر و نه بوی عرق بلکه با بوی معمولی خودش که هیچ گونه شامه ای را به خودش جلب نمی کند، و اگر زنی خود را معطر کرده و از خانه خارج شود به عذاب گرفتار خواهد شد، امام صادق (ع) می فرماید : هر زنی که خود را معطر و ...
سبک زندگی اسلامی در کلام امام صادق (ع)
از نوع ساده زیستی و عمل ایشان براساس مقتضیات زمان، خالی از لطف نباشد: روزی سفیان ثوری که خود از زهد فروش های عصر امام صادق (ع) بود، به نوع لباس آن حضرت اعتراض کرد و گفت :ای پسر رسول خدا(ص)، پیامبر(ص) و علی(ع) چنین لباسی را نپوشیدند که شما به تن کرده اید. حضرت در پاسخ فرمود: رسول خدا (ص) در عصری بود که فقر و تنگ دستی همه جا را فرا گرفته بود و آن حضرت مطابق شرایط آن زمان، چنان لباسی می پوشید؛ ولی ...
سیمای زندگی امام جعفر صادق (ع ) و ویژگیهای مورد انتظار وی از مؤمنان + پوستر
ارزشها و ملقب به صفات نیک هستند. امام صادق علیه السلام سیمایی جذّاب، نورانی و ملکوتی داشت، بدان سان که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و دیگر معصومان و پیامبران الهی داشتند. شناخت عمیق امام صادق علیه السلام از مقام ربوبی حق تعالی، او را در میدان عمل به عبادتی گسترده و خالصانه وامی داشت. مبارزات امام صادق علیه السلام متناسب با شرایط سیاسی جامعه و نیز موقعیّت و نیاز مخاطبان با ...
مناظره ابوحنیفه و امام صادق (علیه السلام)
: غائط کثیف تر از منی می باشد. حضرت فرمود: اگر چنین است ، پس چرا غائط با قدری آب یا سنگ و کلوخ پاک می گردد؛ ولی منی بدون آب و غسل ، تطهیر نمی شود، آیا این حکم با قیاس سازش دارد؟! پس از آن ابوحنیفه تقاضا کرد: یاابن رسول اللّه ! فدایت گردم ، حدیثی برای ما بیان فرما، که مورد استفاده قرار دهیم ؟ امام صادق علیه السلام فرمود: پدرم از پدرانش ، و ایشان از حضرت امیرالمؤ ...
شبکه های اجتماعی و ماهواره ای حیای زنا و غیرت مردان را هدف قرار داده است/کسانیکه از حکومت دینی به آلاف و ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت ، حجت الاسلام مهدی عابدی نماینده ولی فقیه در سپاه حمزه سیدالشهدا(ع) مشهد، شب گذشته در مراسم یادواره شهیدان یعقوبی در بهشت عسکری تربت حیدریه اظهار کرد: دشمنان نظام هیچگاه آرام ننشسته و هر روز برای انحراف و انحطاط انقلاب اسلامی ایران دائم در حال برنامه ریزی و توطئه هستند، لذا همچنان تهاجم فرهنگی را با ابزار شبکه های مخرب اجتماعی و ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
...." از ابودردا روایت شده که رسول خدا فرمود: در روز جمعه فراوان بر من درود بفرستید، زیرا جمعه روز حضور ملائکه است و اگر کسی بر من درود بفرستد، درود و سلامش تقدیم من می شود، تا این که از آن فارغ شود. گفتم: یا رسول خدا حتی پس از مرگ؟ فرمود: آری حتی بعد از مرگ، خداوند خوردن اجسام پیامبران را بر زمین حرام کرده است قرطبی گفته است: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) زنده است و از روزی برخوردار ...
حجت الاسلام هاشمی نژاد: شیعه امام صادق(ع) باید تقوای دل داشته باشد
...: مراسم عزاداری شب دوم شهادت امام صادق(ع) با سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد در حسینیه بیت الزهرا(س) برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد را می خوانید: دل حرم خداست صادق آل محمد صلی الله علیه و آله می فرماید: " شیعیان ما، اهل هدایت و تقوا هستند ". یکی از مهم ترین مراحل در بحث تقوا، تقوای قلب و دل است. دل حرم خداست، غیر خدا را در ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
، می شد، اعلام می کرد که عازم جنگ با شهری در یک مسیر دیگر است تا اینکه اهالی آن شهری که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در واقع قصد حمله به آن داشت، در اطمینان و آرامش باشند. در این حال پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، به طور ناگهانی و غافل گیرانه، در روز روشن به آن شهری که مردان برای کار بیرون رفته بودند و جز مشتی زن و بچه و پیرمرد در آن نبود، وارد می شد. در این شهر نه جنگ جویی بود، نه مقاومتی ...