سایر خبرها
آفریقای جنوبی؛ آغاز فقر زدایی از دوران کودکی
کمک 120 هزار(10 هزار دلار) رندی بهره مند شوند. تمامی این روش ها به دنبال این هستند که راه هایی که ممکن است به فقر بینجامد را از بین ببرند. راه اول، بی سرپرست بودن است که با طرح شماره یک از میان می رود. راه دوم در مورد خانوارهای فقیر می باشد و در برنامه سوم، هدف معلولان است که زمینه ایجاد فقر را فراهم می کند. به این ترتیب آفریقای جنوبی روشی را طراحی کرده است که در سال های آینده ...
چگونه استرس ناشی از MS را مدیریت کنیم/ مبتلایان به جای چرا بگویند چگونه
، فیزیوتراپی، کاردرمانی و آب درمانی است. وی ادامه داد: از بعد اجتماعی نیز مسائل مربوط به شغل، تحصیل، ازدواج، طلاق، بارداری و مسائل ژنتیک باید توسط پزشک معالج، انجمن های MS، مددکار اجتماعی و مشاور هدایت و پیگیری شود، همچنین در بحث مدیریت مسائل روحی و روانی فرد مبتلا نیاز به درمان و مشاوره دارد. *استرس و MS این نورولوژیست با تاکید بر مدیریت استرس در مبتلایان به MS ...
نامه سرگشاده توکلی درباره مذاکرات لوزان
برچینیم و حتی پیچ و مهره ها را هم برای آن ها بفرستیم. و برای رسیدن به این مقصود به تحریم های به قول خودشان، فلج کننده دست یازیدند. البته تحریم هایشان ما را فلج نکرد ولی به دلیل آن که این تحریم ها را ظالمانه و موجب زیان مردم خود میدانستیم، لغو تحریم ها نیز بر خواسته های ما اضافه شد. حال در بیانیه مشترک به صراحت می آید که: " ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل فراگیری ...
زمزمه حل دیپلماتیک بحران یمن
ناگهانی به فکر حقوق بشر در یمن افتاده و خواستار توقف حملات شده است، شگفت زده شده اند. در این میان بسیاری از ناظران تحرکات دیپلماتیک ایران که با سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تهران و پیغام هایی که عربستانی ها با ایرانی ها رد و بدل کرده اند و همچنین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط و اسلام آباد را نیز در پیش افتادن راه حل دیپلماتیک در یمن موثر دانسته اند. در عین حال ...
وزیر ارشاد: به دنبال ساخت فیلم های شادی آفرین باشیم
طلبکارند و در سینما هم وضعیت به گونه دیگربحرانی ست. همه اینها را گفتم که ما به عنوان یک نهاد صنفی تلاش می کنیم نسبت مسئولیت و تکلیف نهاد صنفی و دولت را مشخص کنیم. در حال حاضر مشخص نیست، مسئولیت تاسیس صندوق بیکاری با کیست؟! ما باید با زبان آیین نامه و قانون با یکدیگر صحبت کنیم تا بتوانیم به هم یاری برسانیم. مسسولیت حضور افرادی که جز نهاد صنفی خانه سینما نیستند و در پروژه های سینمایی حضور دارند، چیست ...
به جلیلی گفتم رأی نمی آوری!
به عنوان نماینده جوانان مهدیه آغاز کرده و در کنار مرحوم عابدزاده، مؤسس انجمن پیروان قرآن و استاد محمدتقی شریعتی(پدر دکتر علی شریعتی)، مؤسس کانون نشر حقایق اسلامی، فعالیت های مبارزاتی خود را ادامه داده و تا کودتای 28 مرداد 1332، در برنامه ریزی مبارزات نهضت ملی نفت در خراسان مشارکت داشت. البته وقتی از او می خواهیم که بیشتر درباره گذشته حرف بزند و از سوابق مبارزاتی اش برای مان بگوید، می گوید به خودش ...
با اجرای پروتکل الحاقی حفظ اسرار نظامی شکسته می شود
موجب زیان مردم خود میدانستیم، لغو تحریم ها نیز بر خواسته های ما اضافه شد. حال در بیانیه مشترک به صراحت می آید که : " ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل فراگیری برای برنامه هسته ای ایران بیابیم که ماهیت صرفا صلح آمیز آن باید تضمین شود. و راه حل جامعی نیز برای لغو همه تحریم ها به دست آوریم." در این جملات به روشنی آنان به حق ملت ایران تمکین کرده اند. و همچنین ...
تفاوت روحانی و احمدی نژاد از نگاه پورمحمدی
وجود ندارد؛ این دو کفه نامتوازن، همانگونه که شما اشاره کردید، مشکلاتی ایجاد کرده و اگر کاستی ها رفع نشود مشکلات در آینده هم ادامه خواهد یافت. بنابراین، بحث ما زیاده خواهی فردی یا وزارتی نیست، نکته اینجاست که نقص درون ساختاری در تنظیم مناسبات میان قواست که باید برطرف شود نقص که حتماً وجود دارد و راه حل ساده ای دارد؛ من فکر می کنم وجود وزارت دادگستری،خیلی ضروری نیست. ما نمی خواهیم از ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
...> ترکیه راه حل نظامی را مردود دانست و در جریان سفر به ایران روی یک نقشه راه سیاسی که متضمن حقوق نیروهای انقلاب هم باشد، صحبت کرد، سودان علی رغم حضور اولیه، با سقوط یکی از هواپیماهای نظامی اش غیرفعال شد و مصر اگرچه بر آمادگی برای ورود به عملیات نظامی زمینی- که قاعدتا منظور آن هلی برن تعدادی نیروی نظامی در پشت جبهه مأرب، تنها منطقه تحت سیطره مشترک القاعده و میلیشیای هادی، می باشد - تاکید کرد ولی در عمل ...
دعوا، نمک زندگی نیست
ستیزه جو و در محیط جر و بحث و دعوا رشد می کنند، ضعیف و شکننده می شوند و با کوله باری از زجر و ناراحتی، مراحل تحصیلی شان را ادامه می دهند و وقتی نوبت ورود به جامعه و کار و ازدواج برسد، مشکلات اساسی خواهند داشت. کودکی که در محیط پرخشونت بزرگ شود، در صورت پرانرژی بودن به فردی خشن و وحشی تبدیل می شود که در آینده باز محیطی پرشرارت به وجود می آورد و اگر هم وجودی آرام تر داشته باشد، انسانی ...
جایگاه زن در گفتمان امام خمینی و انقلاب اسلامی
حضور 7 برابریِ استادانِ خانم نشان دهنده ی رشد زنان در بعد از انقلاب است. اما به نظر می رسد سمت و سوی این روند در حال حاضر بیش تر متوجه حضور زن در جامعه می باشد و در مقابل توجه به وظایف اصلی زن یعنی مادری و همسری کم رنگ شده است. هر چند سیاست اجتماعی جهانی، زنان را از شاخصه های توسعه می داند اما باید توجه داشت که پای بندی به اصول اندیشه ی امام در مورد زن، جامعه ی بشری را به سمت توازن ...
بازی با وجوه دولتی به نفع سودجویان
موسسه مذکور توان پاسخگویی به تعهدات خود در مقابل مردم عادی را ندارد. 3. بر اساس قانون، شورا و دهیار در هر روستا به عنوان یک نهاد حقوقی در خصوص وجوه و اعتبارات در اختیار خود دارای استقلال بوده و هیچ نهادی قادر به الزام آن ها در خصوص انتقال اعتبارات به بانک خاص و یا فشار به منظور رسوب منابع در آن بانک را نمی باشد. البته تا کنون عرف بر این بوده است به منظور سهولت کنترل و هماهنگی در عملیات ...
جنسیت هیچ دخالتی در کمال انسانی ندارد
است که در این سالهای اخیر در مورد زنان شاهد آن هستیم. اینکه میزان حضور زنان در جامعه باید به چه گونه ای باشد در سینما و تلویزیون و در موسیقی و تئاتر و رسانه و فرهنگ و ورزش و ورزشگاه ها و دانشگاه ها چگونه باید باشند یک وقتی افراط و تفریط شد بعد دیدیم در هر دوره ای هر دولتی که حاکم شد راستگرا یا اصلاح طلب یا محافظه کار و ... هرکس با دید خود به مسئله زنان نگریست. متأسفانه یک چارچوب فکری منظم و روشمند ...
مبانی و اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
تعالی نشأت گرفته اند و کثرت در این عالم، عین وحدت است. بنابراین تفکر، جامعه توحیدی از یگانگی برخوردار است؛ زیرا تمام اجزای یک جامعه در عین کثرت، ذیل یک وجود واحد تعریف می شوند و آن ذات احدیت است. از این رو، حضرت امام(رحمه الله علیه)، غایت قصوای تمام معارف الهی و زندگی در این عالم در تمام ابعاد را توجه دادن به عالم قدس و غیب و تحقق مکتب الوهیت و ایدۀ توحیدی می داند. (امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل ...
ماجرای جده و ماهی گیری از آب گل آلود
اختلافات میان دو کشور افزوده است. اکنون باید ضمن درخواست برای برخورد با مأموران متخلّف سعودی (در صورت اثبات اتّهام)، به حل مسایل اختلافی میان دو کشور ایران و عربستان پرداخت و از گسترده تر شدن دامنه ی اختلافات پرهیز کرد. بی شک نزدیک شدن دو کشور یادشده، به نفع مصالح عالی جهان اسلام خواهد بود؛ لیکن چنان چه تلاش های خیرخواهانه برای تعدیل مواضع دولت سعودی بی ثمر ماند، می توان به گزینه های دیگر اندیشید. ...
دغدغه های دکتر یدالله سحابی
انسانی است که پیش نیاز برنامه های توسعه پایدار کشوری است. تلاش های او را در این خصوص می توان در دو بُعد ایجابی و سلبی خلاصه کرد. در بخش ایجابی زمینه سازی برای آموزش و توسعه فرهنگ از طریق ایجاد نهادهای آموزشی و عضویت در نهادهای سیاست گذار در عرصه آموزش و فرهنگ، دغدغه اصلی دکتر سحابی را در طول هفت دهه تلاش های او بوده است. اما در بخش سلبی، دغدغه دکتر سحابی تلاش برای رفع موانع توسعه انسانی است. او و ...
کوثر نهالی که سحابی کاشت
سیاسی بازرگان بعد از کودتا، در نهضت مقاومت ملی ایران بود. قبل از کودتا، مهدی بازرگان بیشتر با عنوان استاد دانشکده فنی یا مدیر برخی از سازمان های اداری، نظیر ریاست هیأت مدیره شرکت نفت ملی ایران در دوره دکترمحمد مصدق مشهور بود. اما روزهای بعد از کودتا و تشکیل نهضت مقاومت ملی و حضور مهندس بازرگان در آنجا باعث شناخت احتیاج روز جامعه ایران شد. نهضت مقاومت تا اواخر سال 1338-1339به فعالیت خود ادامه داد اگرچه ...
به کانادا برای بازگرداندن خاوری امیدوار نیستیم
نگاه مبارزه سیستماتیک، پیشگیرانه و ساختاری نگاهی راهگشا و تنها راه حل مبارزه است. به هرحال من در سازمان بازرسی هم همین نگاه را داشتم و خوشبختانه حال که وارد دولت شده ام، طبیعی است که در جایگاه بالاتری قرار داشته و اگر خود دولت پیش دستی کرده و با کنترل بستر فساد، این بستر را بخشکاند، کار دستگاه های نظارتی و ... را سبک کرده و هزینه مبارزه را کاهش داده است. این مسئله بسیار بسیار مهم است. میزان ...
عناوین روزنامه های یکشنبه 23 فروردین 1394
شکایت مرتضوی از شاکی اش برگزار شد پورمحمدی: طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری خلاف قانون اساسی است گلایه سرلشکر سلیمانی از اخبار مربوط به تولید فیلم سردار کی روش احتمالا می ماند دستور ویژه روحانی درباره حادثه جده بخشنامه معاون اول برای کنترل قیمت ها دیدار تاریخی اوباما و رائول کاسترو گزارش هسته ای صالحی به جامعه مدرسین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد ...
گفتگویی مفصل با خانواده یک شهید افغان از مدافعان حرم
بر منبر می روند و در وصف او سخن می گویند. رضا در جامعه المصطفی تحصیلات حوزوی خود را ادامه داده و مدرک لیسانس حوزوی خود را دریافت کرده است. او برای دوره کارشناسی ارشد هم پذیرفته شد و عباس، برادر شهید می گوید: قبل از رفتن به سوریه مدتی بود که روی پایان نامه خود درباره این کشور و تحولات آن کار می کرد و امروز نتیجه کار تحقیقاتی و پژوهش ها و درس خواندن های او در دوره کارشناسی ارشد در زمانی که خودش حضور ...
نظر رهبری در خصوص حج عمره/ یارگیری وزیر بهداشت از برادران لاریجانی/ حمله مجدد یک اصلاح طلب به دولت ...
حضور زنان را فراهم کند گفت: در حقوق شهروندی بخشی مربوط به حقوق زنان وجود دارد که شامل حقوق سیاسی قضایی و اقتصادی و بهداشتی و آموزشی زنان می شود پس نیاز به این نداریم که دنبال قوانین بگردیم، بلکه باید با نگاه کارشناسی به توانمندی زنان بنگریم و فرصت های واقعی به زنان بدهیم. وی با تاکید بر این که در ارتباط با حقوق زنان باید از شعار زدگی و سیاست زدگی پرهیز شود خاطر نشان کرد: آنچه به حضور زنان آسیب می ...
کاهش طلاق در دست انداز طرح های ضربتی!
تدبیر شود تا ریشه های شکل گیری موج افزایش آمار طلاق در جامعه برای همیشه خشکانده شود. این روزها این پرسش ذهن بسیاری از صاحبنظران و افکار عمومی جامعه را به خود مشغول کرده است که آیا طرح معاونت زنان دولت درباره کاهش ضربتی طلاق به سرانجام می رسد؟! بازگشتی به گذشته سال ها پیش وقتی آمار طلاق در حال رشد بود و در سوی مقابل ازدواج سقوط آزاد را در پیش داشت برخی از صاحب نظران از یک نگرانی ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
عامل مهم کوتاهی آلت تناسلی در مردان
این پرده از نوع بسیار خفیف تا نوع بسیار شدید فرق می کند. میزان شیوع این بیماری 4 درصد است. یعنی از هر صد نفر مرد چهار نفر آنها دارای آلت تناسلی پرده دار می باشد. در نوع خفیف یک پرده کوچک یک سوم سطح تحتانی آلت تناسلی را به کیسه بیضه متصل می کند در نوع متوسط تقریباً نصف سطح تحتانی آلت تناسلی توسط پرده ای به کیسه بیضه متصل می شود و در نوع شدید تمام سطح تحتانی آلت تناسلی توسط پرده بزرگی به ...
انتشار 159 کتاب دینی در 20 روز نخست فروردین / کتابشناسی نخستین آثار سال 94 در 6 بخش حوزه دین و علوم قرآنی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بر اساس داده های بانک اطلاعات کتاب چاپی وبگاه خانه کتاب ، از میان نخستین 159 عنوان کتاب چاپ شده در 20 روز اول فروردین 1394 که به حوزه دین اختصاص دارند، 103 عنوان چاپ اول، 56 عنوان چاپ مجدد هستند که 131 عنوان تألیف و 28 عنوان ترجمه را در برمی گیرند. همچنین سهم ناشران تهرانی از این کتاب ها 55 و سهم ناشران شهرستانی 104 عنوان است. بر پایه همین اطلاعات، از این 159 ...
علی اصغر و سمیه آرزویشان تدبر در قرآن است + تصاویر
...؛ به نظر می رسد که معلولان جسمی به عنوان اعضای جامعه همواره با چالش هایی از نظر کار و حرفه روبرو هستند. آنها اغلب در بسیاری از زمینه ها مورد تبعیض قرار می گیرند، به گونه ای که حقوق انسانی آنها نادیده گرفته می شود؛ از نظر انسانی، تصور ناتوانی در انجام برخی از امور بسیار ناراحت کننده به نظر می رسد. یکی از مهم ترین مشکلات معلولان جسمی، فرآیند اشتغال است؛ نداشتن شغل مربوط به ...
تحویل واحد مسکونی به زنان سرپرست خانوار
های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی صورت گرفته، اظهار کرد: تلاشهای زیادی برای تحقق تحویل مسکن به خانوارهای یادشده در حال انجام است، ضمن آنکه تا پایان سال جاری خانوارهای شناسایی شده می توانند مسکن خود را دریافت کنند. وی در خصوص بیمه زنان سرپرست خانوار، گفت: تلاشهای زیادی در این زمینه انجام شده تا بتوانیم از منابع دولتی برای این مهم استفاده کنیم و علیرغم برخی از مشکلات موضوع ...
تداوم نگاه امنیتی در دانشگاه علم و صنعت
وجود دانشکده ی فناوری های نوین ، به عنوان میراث به جای مانده از مدیریت قبلی دانشگاه، یکی از موضوعات مبهم در ذهن دانشگاهیان است. حضور اساتیدی با سوابقی نامعلوم که عمدتاً در اواخر دوره ی تصدی گری ریاست قبلی جذب هیئت علمی شده اند و دیگر اساتیدی که به وابستگی به جریان سیاسی خاصی شهره هستند، در کنار افرادی که با توجه به آرشیو خبرگزاری ها سابقه علمی شان محل تردید جدی است، وضعیت این دانشکده را مبهم تر می ...
ضرورت تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی زنان در صنعت نفت
: درشرکت ملی نفت ایران به همین منظور سازکارهای باید تعریف شود که زنان بتوانند به صورت شایسته در فرصت های برابر مردان حضور داشته باشند. وی بر تعریف و تدوین نقشه راه برای حل مشکلات زنان تاکید و تصریح کرد: بانوان با نگاه دقیق خود می توانند بسیاری از نارسایی ها موجود در سازمان را رفع کنند. جوادی علام کرد: شرکت ملی نفت ایران درصدد شناسایی ظرفیتهای سازمان و ارتقاء جایگاه بانوان بر طبق ...
کاش پولدار شویم تا دست مستندسازان را بگیریم
رخدادهای این حوزه را نیز دربرمی گرفت. حال فکر کنید رییس سازمان سینمایی هم باید این مشکلات را حل و فصل می کرد و هم رضایت اهالی سینما را جلب می کرد. به هر تقدیر همراهی و تبعیت از یک سری تصمیمات خارج از حوزه سینما، کار را برای یک مدیر دشوار و گاهی نفس گیر می کند. * با توجه به دشواری که عنوان کردید، ارزیابی تان از مدیریت حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سال گذشته چگونه است؟ ...