سایر منابع:
سایر خبرها
همه خود را در حوزه فرهنگ مجتهد می دانند
مساجد که باید مرجع حل مشکلات مردم باشند، کارکرد شان به طور متوسط در روز دو ساعت است. آن هم برای اقامه نماز و در اکثر اوقات درِ این پایگاه های فرهنگی بسته است. وجود این خلأ باعث شد که پدیده جدیدی وارد فرهنگ ما شود به اسم فرهنگسرا. در اینکه فرهنگسرا سوغات غرب است هیچ تردیدی نیست. این در واقع هدیه و ارمغان جامعه مدنی به کشور ما بود. البته کارکردش در جامعه ما تقریبا بومی شد و به نفع فرهنگ خودمان از ...
محدودیت، خلاقیت می سازد
می زند. همچنین پوشش و نوع آن باعث می شود که بین انسان ها غربت ایجاد شود یا اینکه آنها را خیلی به هم نزدیک کند. آیا کارهای شما در حوزه هنری قرار می گیرند یا شکل دکوراتیو دارند؟ عکس هایم هم هنری است هم اجتماعی، اما دکوراتیو نیست. موضوع هایش، چیزهایی است که هر روز با آنها درگیر هستم. هدفم این است که به وسیله مدل به بیانم برسم. فیگور انسان، همیشه در تمام تولیدات هنری جای داشته و دارد، اگر ...
طرارِ در مسیر توبه
روزی روزگاری، ایران شاید بتوان ایده اولیه و یک خطی یکی از ماندگارترین مجموعه های تاریخی سال های اخیر تلویزیون ایران را تنها در یک جمله بیان کرد: عیاری که صالح می شود. این ایده و هسته اولیه ای است که باقی ماجراهای این مجموعه از آن بسط پیدا می کند و داستانی را می سازد که مخاطب را برای قسمت ها درگیر و دنبال خود می کند. راهزن و طراری معروف با نام مرادبیگ (با بازی ماندگار مرحوم خسرو شکیبایی) در اثر آشنایی با زنی با نام خاله لیلا (بازی قدرتمند ژاله علو را که در خاطرتان هست) رفته رفته دچار تحول و تغییراتی به لحاظ اخلاقی و روحی شده و در انتهای ماجرا به فردی صالح و نادم از گذشته اش تبدیل می شود، اما عنصر حائز اهمیت و تمایزبخش روزی روزگاری تنها در تاریخی بودن آن نیست که از این لحاظ مجموعه های تاریخی درخشان در تلویزیون کم نداشته ایم؛ چیزی که باعث می شود مخاطب سیما به این مجموعه گره بخورد و ماجراهایش را لحظه به لحظه و صحنه به صحنه تماشا کند، نزدیکی بیش از حد آن به خرده فرهنگ های اجتماعی روزگار نه چندان دور ایران و پیوند آن با رسوم فولکلور اقوام بویژه در خطه های مرکزی ایران است. داستانی که در مواردی به لحاظ ویژگی های قصه و فضاسازی غنی به دورانی از ادبیات خودمان هم نقبی زده و در مواردی سمک عیار و یا کلیدر را در ذهن مخاطب متبادر می کند. درواقع احمدجو در ساخت این مجموعه گویی حکایت های نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده پدران و مادران این سرزمین را به تصویر درآورده و صحنه هایی از جنس تاریخ اجتماعی ایران ساخته است. مخاطب مجموعه را می بیند و تلویزیون گویی برایش دریچه ای می شود که از آن به ریشه های خودش بنگرد و این اصلی ترین عامل تمایزبخش این مجموعه است. عنصری که بیش از هر چیز ریشه در هوشمندی کارگردان کار و شناخت او از تاریخ کشورش دارد. درباره کارگردان امرالله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه نویس قدیمی و گزیده کار سینما و تلویزیون است که در زیادآباد میمه اصفهان متولد شده؛ جایی درست در مرکزیت ایران و همجوار کویر و بیابان و مناظر سرتاسر بکر آن. کودکی اش هم در همانجا سپری شده و احتمالا به این خاطر است که بیابان و بادیه این قدر نقشی اساسی در ساخته هایش دارد و ترجیح می دهد لوکیشن اصلی مجموعه هایش را در چنین فضاهایی برپا کند تا محیط شهر و خانه و خیابان. احمدجو در خانواده ای با فرهنگ غنی متولد شده و به گفته خودش اقوامش به زبانی محلی با ریشه های پهلوی صحبت می کنند؛ زبانی که حالا مدت هاست رو به فراموشی گذاشته، اما در خانواده احمدجو با جدیت رعایت می شود و حتی کودکان تازه متولد شده خانواده هم با علاقه آن را یاد می گیرند. این هم خود دلیل دیگری است که احمدجو را به لحاظ آشنایی با ادبیات و فرهنگ و ریشه های اقوام تاریخی این طور پرورانده و رد پایش را در متن و فیلمنامه آثار او به جا گذاشته است. چیزی که باعث می شود مخاطب سیما به این مجموعه گره بخورد و ماجراهایش را لحظه به لحظه و صحنه به صحنه تماشا کند، نزدیکی بیش از حد آن به خرده فرهنگ های اجتماعی روزگار نه چندان دور ایران و پیوند آن با رسوم فولکلور اقوام بویژه در خطه های مرکزی ایران است روزی روزگاری دیالوگ هایی دارد که از همان سری اول پخش آن در سال 1370 هنوز در خاطر مخاطبانش مانده و حتی ناخواسته وارد بخشی از ادبیات و مکالمات شفاهی مردم شده است. دیالوگ ها و جملات ظریفی چون این دروغا که میگی راسته؟ ، ها والله ، گوشتو می برم میذارم کف دستت و التماس نکن که هنوز هم از زبان خیلی ها شنیده می شود. احمدجو خود در تعریف ریشه یکی از همین دیالوگ ها التماس نکن به خاطره پدربزرگش اشاره می کند که در جریان سفری همراه با کاروانش طعمه دست راهزنان شده بوده و رئیس راهزنان مدام این جمله التماس نکن را خطاب به این مالباختگان عنوان می کرده است؛ دیالوگی که در این مجموعه هم در واقع با طنزی ظریف بارها از جانب رئیس غافله دزدان در موقعیت های گوناگون بیان شده و تکرار می شود. بازی های بزرگان شاید باید یکی دیگر از ویژگی های اصلی در کارهای نه چندان پرتعداد احمدجو را بازی گرفتن وی از بازیگران شناخته شده و باتجربه و در عوض دوری گزیدن از کار کردن با جوانان دانست؛ اتفاقی که البته ریشه در داستان و متن کار او هم دارد و عموما شخصیت های داستان هایش همه افرادی جاافتاده و پا به سن گذاشته هستند. این اتفاق هرچه باشد، بانی خیر شده و شماری از بازیگران بنام سینما و تلویزیون به یاد ماندنی ترین بازی هایشان را از خود در این مجموعه ها و بویژه روزی روزگاری به یادگار گذاشته اند. ژاله علو، محمود پاک نیت، جمشید لایق، محمد فیلی، حسین پناهی، گوهر خیراندیش، جمشید اسماعیل خانی و در صدر این فهرست مرحوم خسرو شکیبایی که در نقش مرادبیگ، این عیار و طرار در مسیر توبه، با آن گریم روستایی و لهجه و نوع گویش خاص خود خوش درخشید و حالا تماشای دوباره این مجموعه حسرت و دریغی دوچندان را از جای خالی و نبودنش برای مخاطبان به جا می گذارد. شکیبایی در این مجموعه در کنار علو و پاک نیت و دیگر بازیگران کار به لحاظ ادای صحیح گویش ها و واژگان و نیز کردار و رفتار مردمان صحرانشین چنان بدرستی و ظرافت در نقش فرو رفته اند که هنوز روزی روزگاری را باید به عنوان سرمشقی در زمینه یکی شدن با نقش برای بازیگران مجموعه های تازه تاریخی در سیما مثال زد. نمی شود کار را دید و برای لحظه ای بازیگران را با نقش های دیگرشان تصور و مقایسه کرد و این خود برگ برنده بزرگ کار است. اگر شما هم دلتان برای لذت بردن دوباره از مجموعه ای با چنین روایتی سرراست و خوش ساخت لک زده، روزی روزگاری را این بار با کیفیتی بهتر هر شب از شبکه تهران ببینید و چندباره از تماشای کار لذت ببرید. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
المپیک، بازیهای 2792 ساله
های المپیک شکوه و جلال گذشته خود را از دست داد و صحنه رقابت های انسانی به کارزارهای خونین و نبرد گلادیاتورها با هم و نبرد انسان با حیوان که همان گاو بازی رایج امروزی است تبدیل شد. از سال 394 بعد از میلاد که بازی های المپیک تعطیل شد تا سال 1896 میلادی این مسابقات به دست فراموشی سپرده شد و المپیا نیز در زلزله ای مهیب کاملاً از بین رفت. پس از این حادثه باستان شناسان به کاوش هائی در آن منطقه ...
57 اثر تاریخی در دولت قبل از ثبت ملی خارج شد
از اولویت ها و ... داشته باشد؛ اما به هر حال هر انگیزه ای که پشت اینها باشد، غیرقانونی و غیرفرهنگی است و تخریب آثار تاریخی به هیچ وجهی توجیه پذیر نیست. در فیلم هایی که اوایل دهه 60 با موضوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدرساخته می شد ، پاتوق قاچاقچیان قلعه های تاریخی و کاروانسراها بود. _ میراث فرهنگی هر کشور می تواند؛ برای هویت بخشی به مردم آن کشور و حرکت در جهت توسعه موثر باشد ...
سرزمین ایران در کانون هویت ایرانی
ایرانشهر یک پدیده ثابت نیست که بخواهیم مدام یک باستان گرایی را ترویج کنیم بلکه پدیده ای پویا است که مدام ساخته می شود. اما مساله این است که در عین این شناوری بنیادهای اساسی نیز دارد و مدام بر اساس نیازهای امروزین ما بازسازی می شود. امروز عمده ترین چالش هویت ایرانی بحث جهانی شدن است. بنابراین در بازسازی هویت ملی ایرانی باید به نیازهای امروز توجه کرد. باید مفهوم شهروند را به عنوان یک اصل محوری به هسته سختی گفتمان ایرانشهری و هویت ایرانی اضافه کرد. ایده ایرانشهر، هویت ایرانی و عناصر سازنده اش باید در شهرهای ما نماد داشته باشد و به زبان فارسی توجه بیشتری شود. محسن آزموده، اعتماد ...
نظر مذاکره کنندگان گفتگوهای محرمانه مسقط درباره برجام
به گزارش صبح تهران به نقل از تسنیم: نقدها و تحلیل های ارایه شده در مورد برجام را می توان تسامحا به دوگونه فنی و سیاسی تقسیم کرد. نقدهای فنی ناظر بر بخش های مختلف در متن و درون برجام است اما نقدهای سیاسی همان گونه که از عنوان آن می شود فهمید، عموما در تایید یا رد این ابتکار دیپلماتیک بوده است. اما منطق و فرامتن برجام کمتر مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. آنگونه که دکتر صالحی، وزیرخارجه پیشین در ...
سینمای ایران مارکسیست زده است
شود و مخاطب باید آن را بخرد در غیر این صورت مجله زمین گیر می شود. البته اینکه نشریه ای با مخاطب و بی مخاطب اقتصاد ثابت خود را دارد، بحث دیگری است؛ در امریکا نشریه نیویورکر هست، هم زمان نشریه مُد هم هست. نشریات براساس دو موضوع تعریف می شوند، نفوذ و تیراژ که ممکن است نشریه ای نفوذ داشته باشد و تیراژش کم باشد یا برعکس این حالت. ولی به هر حال همه در این صنعت تعریف می شوند. درباره سینما هم ...
نظر اعضای تیم مذاکرات سری مسقط درباره برجام
محسن بهاروند و رضا زبیب، اعضای تیم مذاکرات سری مسقط، در یادداشت مشترک اختصاصی برای روزنامه اعتماد ، به بررسی منطق و فرامتن برجام پرداخته و نوشته اند: نقدها و تحلیل های ارایه شده در مورد برجام را می توان تسامحاً به دوگونه فنی و سیاسی تقسیم کرد. نقدهای فنی ناظر بر بخش های مختلف در متن و درون برجام است اما نقدهای سیاسی همان گونه که از عنوان آن می شود فهمید، عموما در تأیید یا رد این ابتکار ...
در ضرورت نیاز اجتناب ناپذیر به نقشه مهندسی فرهنگی
اجتماعی و آفات و موانع رشد فرهنگی و مسئولیت نظام اجتماعی نسبت به سالم سازی محیط از اصول مسلم و مورد اتفاق تمامی مردم شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی و متخصصین تعلیم و تربیت است. ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی انسان به معنای بستر اصلی همه ابعاد زندگی انسان می دانیم. فرهنگ هر کشور بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. حرکت سیاسی، اقتصادی و علمی اش هم در بستر فرهنگ است. فرهنگ یعنی خلقیات و ذاتیات یک ...
چقدر دفتر تحکیم وحدت را می شناسید؟/ قدیمی ترین تشکل دانشجویی از آغاز تا کنون
را به خاطر عدم شناخت صحیح اکثر روشنفکران از جامعه اسلامی و مردم مسلمان می دانستند. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1357 این تابو شکسته شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه بین اقشار مردم، این اتفاق دوباره افتاد. دانشگاه بازتاب تحرکات سیاسی گروه های فعال در جامعه بود. در چنین شرایطی، دانشجویان مسلمان وفادار به انقلاب اسلامی که پس از پیروزی انقلاب ...
تقوایی تنها فیلمساز سیاسی سینمای ایران است
تقوایی سخن گفت. وی ضمن اشاره به رفاقت هایی که در گذشته وجود داشت، گفت: امروز آن رفاقت ها وجود ندارد، ولی رفاقت من و تقوایی هنوز پابرجاست. در آن زمان چیزی بود که باعث می شد افراد سال های سال در کنار هم بمانند. در مورد تقوایی چیزی نمی توان گفت جز اینکه ناصر تقوایی ناصر تقوایی است. چیزهای زیادی از او آموخته ام؛ جنوب را از طریق تقوایی شناختم و این شناخت طوری بود که گمان می کردند من هم جنوبی هستم. در ...
کارنامه سه سال فعالیت دولت یازدهم برای توسعه استان یزد/استفاده از تمام ظرفیت ها
: در این راستا در ابتدای پذیرش مسئولیت خطیر استانداری یزد سعی و تلاش زیادی برای شناخت وضع موجود به عمل آمد و نشست های متعددی با مسئولان دستگاه های مختلف و دست اندرکاران امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، امنیتی و قضایی و بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد برگزار و از گزارش ها و نظرهای آنان استفاده شد. وی ادامه داد: از اسناد توسعه استان که افزون بر 80 جلد سند تهیه شده بود، استفاده های ...
مصائب بومیان قشم؛ از طلب حق مالکانه توسط سازمان منطقه آزاد تا نایاب شدن زمین
و احترام گذاری به حقوق تاریخی و موروثی سکنه و بومیان این جزیره است، باید تعامل و شناخت خود را با ارتباط گیری با جوامع محلی و شوراها بیشتر و بیشتر کند. *دلایل تولد لفظ منطقه آزار چیست؟ نایب رئیس شورای شهرستان قشم و نایب رئیس شورای بخش مرکزی، با بیان اینکه عملکرد نامناسب بعضی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم باعث شده که گاها مردم و جامعه محلی سازمان منطقه آزاد را به عنوان سازمان ...
ستاد مبارزه با چرندیات (41)
دقت مختصری در طرح و نوشته سکه ها، برای درک بی ارتباطی آنها با تاریخ کشورمان کافی بود. این تصاویر سالها پیش در سایت های روسی با موضوع کشف گنج و سکه های تاریخی در منطقه "Ola" در سیبری روسیه منتشر گردیدند. این مجموعه شامل سکه های 20 و 50 کوپکی و 1 روبلی متعلق به اوایل قرن بیستم شوروی سابق است و ارزش تاریخی یا مادی ویژه ای هم ندارد. سوژه سوم؛ کشف مومیایی مادر کوروش، در ...
شاخص برنامه ریزی های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اجرای منویات رهبری است
لبیک گویی مردم بصیر ریشه انقلاب مستحکم شد و تصریح کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سکان دار حرکت های انقلابی می باشد که با محوریت آیت الله جنتی به عنوان زبان گویای ولایت و عمار انقلاب در تمامی صحنه های مبارزه با استکبار حضور تعیین کننده ای داشته است. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه جوانان انقلابی امت هرگز نخواهند گذاشت که جریان باطل فتنه دوباره احیا شود، تاکید ...
فناوری های نوین برای بیابان زدایی
که این موضوع علاوه بر آسیب های گسترده به محیط زیست پیامدهای اقتصادی اجتماعی فراوانی را نیز به همراه داشته است. بنابراین، از آنجا که در ایران نیز همچون دیگر مناطق درگیر با پدیده بیابانزایی، عامل انسانی بیش از همه در بروز آن نقش داشته است، شناخت ریشه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی برای جلوگیری و مهار این معضل زیست محیطی، ضروری است. در این راستا، علاوه بر ضرورت توجه به ...
مواضع دوگانه دولتی ها در ماجرای حقوق های نجومی؛ از محکومیت لفظی تا لاپوشانی
این پدیده و الزام حکومت به برخورد قانونی نسبت به مجرمان خاصه از سوی رهبری نظام دانست. زیرا ظهور مفاسدی این چنین ظالمانه و فجیع معمولا از سوی مردم با واکنش های بدون اغماض و ویرانگر همراه می باشد. آن هم در جامعه ای انقلابی همچون جامعه ما خاصه وقتی مردم برای مدت های طولانی تحت فشارهای تشدید یابنده مالی و اقتصادی سخت و تنگناهای فزاینده معیشتی و همه جانبه و دشوار قرار داشته باشند. هرچند اگر این نوع از ...
جانمان بالا آمد تا سینما را به اینجا رساندیم/ پایان رفاقت های سینمایی
به گزارش ایلنا، در شب پایانی هفته فیلم ناصر تقوایی؛ دو فیلم رهایی محصول سال 1350 و کشتی یونانی محصول سال 1377 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران روی پرده رفت. بعد از نمایش فیلم، ناصر تقوایی به بیان نظرات خود در خصوص فضای هنری کشور پرداخت و گفت: هر کاری برای جامعه کرده ام، از صمیم قلب بوده است. امیدوارم رابطه بین مردم و هنر تا ابد حفظ شود، فارغ از اینکه کار هنرمندی را دوست داشته ...
فرهنگ سازی با نگاه ملی محقق می شود
گذاری باید به عنوان یک هنجار در جامعه معرفی شود و البته این کار با مشکلات متعددی روبرو است اما زمانی که هنجارسازی سرمایه گذاری در بورس محقق شود افراد ناخودآگاه خود را در اقتصاد ملی، توسعه و رفاه کشور سهیم می دانند و فرهنگ سازی می تواند این فرآیند را خلق و ایجاد کند . عضو هیات علمی دانشگاه افزود: یکی از مشکلات امروز بورس، واکنش های هیجانی مردم در زمان اصلاح بازار است. به عنوان مثال وقتی ...