سایر منابع:
سایر خبرها
برخی به دروغ می گویند سایه جنگ را از کشور برداشتیم
خون خودشان انقلاب اسلامی را بیمه کردند . فرمانده سپاه عنبرآباد با اشاره به آیه 169 سوره آل عمران افزود: هرگز گمان مبرید که شهداء مرده اند بلکه شهدا زنده اند و نزد پروردگار خودشان روز ی می خورند ، مقام شهداء مقام بسیار بالایی است و شهادت نصیب بندگان خاص خداوند می شود باید به خانواده شهداء افتخار کنیم که چنین فرزندانی را تربیت کردند و به بالاترین مقام که شهادت است رسیدند. وی ...
شهید شاطری، انقلاب را سفره ای برای معیشت خود نمی دانست
ادْخُلِی جَنَّتِی . بنابراین چطور می توان گفت شهادت هدف اینها نبود. شهادت هم راه بود، هم مقصد. شهادت هم غایت است و هم مقصود. هم سفر است و هم مقصد. وی با اشاره به این بخش از آیه140 سوره آل عمران تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ؛ ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می گردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست ...
وحی چیست؟
حرفی نیست و این پدیده ی شگرف را انکار نکرده اند. اما در توجیه و تحلیل آن اختلاف بسیار ورزیده اند. در اینجا نگاهی اجمالی به این بحث داریم: فلاسفه ی قدیم نیز در این باره بر مبنای اصول مورد قبول خود نظریاتی ابراز داشته اند. آنها می گفتند: نخستین چیزی که از ذات پروردگار صادر شده عقل اول (یا نور اول) است که از او فلک الافلاک خلق شده است. عقل به طور کلی نیروی مجردّی است که کلیات را درک می کند و ...
همیشه اهمیت محافظان کمتر از محافظ شونده است
گناه و خطایی هستند، تنها کارشان این باشد که همواره همراه و مراقب ما باشند، نشان می دهد که ما چقدر ارزشمندیم! (همیشه اهمیت مراقبان و محافظان کمتر از اهمیت کسی است که از او محافظت می شود) در عین حال، به قول قُشیری (از عرفای قرن 5)، این آیه نشان دهنده قصور انسانها از توجه به خداست، چرا که اگر کسی حضور در محضر خداوند و حشمت و جلال او را درک کند، این برایش در مقام گناه بسیار بازدارنده تر و بیشتر موجب شرمندگی است تا اینکه فرشتگانی در کنار او باشند. (لطایف الإشارات، ج 3، ص698) یعنی ما از افراد بزرگوار شرم می کنیم، اما از خود خدا شرم نمی کنیم ! ...
پیام تسلیت شخصیت ها و مسئولین خوزستان در پی درگذشت خبرنگار خوزستانی
. سلام علیکم بماصبرتم فنعم عقبی الدار خداوند به شما و دیگر بازماندگان صبر عنایت فرماید بنده را شریک غم و در کنار خود بدانید . پیام تسلیت مدیرکل آموزش و پرورش بسم الله الرحمن الرحیم کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ فقدان فعالان رسانه ای ، بی تردید جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد اما مشیت الهی بر این قرار گرفته است که ...
راهبرد شناختی در درمان شخصیتر
حقیقت اصلی وجود خویش ارتباط برقرار می کند؛ یعنی با همان خدایی ارتباط برقرار می کند که فقر هویتی و وجودی به او دارد.(فاطر، آیه 15) از آن جایی که این ارتباط و علم حاصل از آن، علم حضوری و شهودی است، به طور طبیعی علم جزمی و یقینی بدون هیچ شک و ریبه است. پس هر انسانی با پروردگار خاص خود ارتباط و شناخت حضوری پیدا می کند و از طریق آن با الله و خالق و معبود هستی ارتباط و شناخت پیدا می کند. از این روست که ...
یادواره 56 شهید محله جانباز کارخانه قند آبکوه مشهد
شهدا پرداخت و افزود:. شهدا در مقابل نامحرم چشم های خود را می بستند این سیره شهدای ماست که همان عمل به آیه قرآن است که فرمود: ... قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ، به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند (نور/30)؛ این ها برای نسل امروز و آیندگان الگوست. حجت الاسلام سیدجعفر طباطبایی نیز که سخنران دیگر این مراسم بود، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با اشاره به آیه 154 سوره آل عمران، بیان ...
روز مباهله چه روزی است؟ +اعمال و ادعیه
دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت. خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید: هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت ...
عزاداری بر سیدالشهدا و ریشه قرآنی آن
، تریبونی است که از آغاز این حادثه دردناک تا کنون نگذاشته است که این ظلم فراموش شود و در کنار آن به احیاء اهداف ابی عبداللّه(ع) پرداخته است. لا یحبّ اللّه الجهر بالسوء من القول الّامن ظلم؛(30) خداوند متعال فریاد زدن به بدگوئی را دوست ندارد جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفته اند. از این آیه استفاده می شود که خداوند متعال نه تنها به مظلومان اجازه فریاد و افشاگری داده بلکه چنین ...
روز هل أتی و آموزه هایش برای خانواده های ایرانی
هم بزرگی روح و مناعت طبع شان بر هر امر دیگری غلبه داشت؛ به طوری که نه گرسنگی تأثیری بر خیرخواهی و نیک اندیشی شان داشت و نه حمایت و علاقه به فرزند. ایشان همان طور که در قرآن آمده است: إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ. (آیه58، سوره ذاریات)، به یقین خداوند را روزی رسان می دانستند و غم دنیا را نداشتند. 8. تربیت اسلامی مسلماً نمی توان منکر علاقه مندی زهرای مرضیه و ...
تعبیر قرآن از علم امیرالمومنین - علی(ع) بین انبیا واوصیا نظیر ندارد
؟ قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ [17] کسی که یک علم از کتاب داشت گفت: أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ . چرا خود حضرت سلیمان تخت بلقیس را جابه جا نکرد؟ امام هادی (علیه السّلام) پاسخ فرمودند. چون خدای متعال می خواست مردم وصیّ سلیمان را بشناسند. سلیمان مأمور شد که واقعیّت او را به مردم بگوید. خود او داشت ولی مردم که در خود او تردید نداشتند ...
فاطمه علیهاالسلام تجلی تمام زنان مقدس قرآنی (بر اساس آیه مباهله)
ابولهب غریبه شدند. هم انتخاب آنان به عنوان طرفِ پیامبر در مباهله به امر پروردگار بود و هم تعابیر یاد شده درباره آنان از سوی خداوند متعال بود؛ زیرا این تعابیر در وحی الهی قرآن قرار دارد و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز اعلام داشت: اگر خداوند در روی زمین بندگانی گرامی تر از علی، فاطمه، حسن و حسین سراغ داشت که من با آنان مباهله کنم، هر آینه با آنان به صحنه مباهله می آمدم، اما خداوند مرا امر ...
پیام های مباهله در عصر معاصر به ادیان و مکاتب مختلف
قلب پیامبر (ص) جاری ساخت: انّ مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون. (سوره آل عمران، آیه 59( به درستی که مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید. در این آیه، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی علیه السلام و حضرت آدم علیه السلام، یادآوری می کند که خدواند، حضرت آدم، را با قدرت بی پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و ...
پیامبر (ص) برای اثبات حقانیت عقایدش عزیز ترین کسانشان را برای مباهله آورد/ در منطق خداوند حضرت ...
) را علت اعتقاد مسیحیان به مقام خدایی برای این پیامبر بزرگ دانست، اظهار داشت: پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) با اشاره به آیه 59 سوره آل عمران " إِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ" به این معنا که در واقع مثل عیسی نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [که] او را از خاک آفرید سپس بدو گفت باش پس وجود یافت به این استدلال مسیحیان پاسخ دادند ...
امام حسین(ع) برای بقای اسلام شهادت را برگزید و با دشمن مباهله نکرد
. سقای بی ریا با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران عنوان کرد: پس از شروع لجاجت ورزی مسیحیان نجران و مقابله آن ها در برابر حق، خداوند این آیه را نازل کرد: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ :پس ...
مباهله سند حقانیت شیعه است
مانند شیطان بر اهل بیت او حسد می بردند از همان دوران نبوت پیامبر آغاز شده بود. چرا که عده ای از منافقان با شیطنت تمام به دنبال این بودند که ملک نبی مکرم اسلام را غصب کنند و نگذارند پس از ایشان اهل بیت او صاحب این ملک و حکومت شود. )اشاره به سوره نساء آیات 52 تا 54) خداوند متعال برای رسوایی احزاب منافق به تبیین راه حق پرداخت. قرآن کریم از تعبیر های مختلفی برای نشان دادن پرچم های هدایت ...