سایر خبرها
اعمال ماه محرم
در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه جاودان کربلاست. این ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاری های زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبه ها و شعارهای آگاهی بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه غرّای زین العابدین(علیه السلام ...
نگاهی کوتاه به راهکارهای تاریخی حفظ و گسترش نهضت اباعبد الله(ع)
الله(ع) تأکید و اصرار د اشته اند ، از مرد م خواسته اند د ر این امر مهم کوتاهی نکنند و به آنان نوید د اد ه اند برای عزاد اران حسینی پاد اش بسیار ویژه ای د ر نظر گرفته شد ه است. از منابع روایی چنین برمی آید هرکس بر مصائب ائمه بویژه امام حسین(ع) بگرید و از این بابت محزون گرد د : 1- د ر روز جزا با ائمه هد ی(ع) محشور خواهد بود . 2- حضرت سید الشهد ا(ع) برای سوگوار خود از ...
نوای عاشورایی رادیو در ماه محرم
شهیدان آماه کرده است با عزاداران حسینی همراه می شود . "راه پنجم"عنوان برنامه ای از گروه جوان و اندیشه شبکه جوان است که روز دوشنبه12مهر به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) به صورت تولیدی از ساعت 21 پخش می شود. این برنامه به مقایسه جریان علمی امروز با نهضت علمی امام محمد باقر (ع ) می پردازد. برنامه "راه پنجم" به مدت 45 دقیقه و در قالب ترکیبی (نمایش -گزارش ) تولید می شود. برنامه ...
چه کنیم محرم حالمان عوض شود
...: حالا برای چه می روی و ... . حضرت تمام بنی هاشم را جمع کردند و به مردم عادی هم گفتند، بیایید. بعد فرمودند بدانید: إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِجَدّی وَأَبی عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِب ؛ یعنی: من از روی خودخواهی و خوشگذرانی و یا ...
مهم ترین رویدادها واعمال ماه محرم
برکتی نخواهد داشت. (البته کسانی که با مسائل بسیار ضروری مردم سر و کار دارند مانند اطبای کشیک و امثال آنها از این امر مستثنا هستند). همچنین در این روز از لعن و بیزاری جستن از قاتلان آن حضرت غافل نشوند و بر این امر تأکید کنند. * امام باقر(علیه السلام) فرمود: شیعیان در این روز به یکدیگر تسلیت بگویند و چه بهتر که با این جمله ها باشد: عَظَّمَ اللّهُ أُجُورَنا ...
شعار ماه محرم در سال ظهور/سیره امام رضا با شروع ماه محرم/کدام حادثه عاشورا، در عصر ظهور امام مهدی، تکرار ...
یاوران مهدی، یالثارات الحسین است ... . نزول فرشتگان برای یاری امام حسین همچنین این فراز از حدیث امام رضا، به این موضوع نیز اشاره دارد که فرشتگان الهی به قصد یاری آن حضرت در سرزمین کربلا، در روز عاشورا فرود آمدند؛ اما وقتی آن حضرت، به شهادت رسیده اند، از اینرو، تا هنگامه ظهور، با حالت ژولیده و غمگین، نزد قبر مطهر آ ن حضرت باقی می مانند تا قائم آل محمد، ظهور نماید. ...
پیشینه عزاداری برای امام حسین (ع)
شهادت امام حسین ع تا آخرین لحظات زندگی بر مصیبت پدرش گریه می کرد و هرگاه می خواست دست به سوی طعام ببرد و یا آب بنوشد گریه می کرد تا جایی که یکی از غلامانش به او گفت: یا بن رسول اللّه ، چقدر گریه می کنید؟! می ترسم خود را هلاک کنید! حضرت در جواب فرمود: همانا اندوه و غصّه ام را به خدا شکوه می کنم و می دانم از خدا آنچه را که شما نمی دانید. 4 در پاسخ یکی دیگر از کسانی که به گریه های شدید ایشان معترض ...
"محرم" به چه معناست/ اعمال ماه محرم الحرام+ عکس
. قرآن کریم در آیه 36 سوره توبه صراحتاً به حرمت ماه های حرام حکم داده است. شب و روز اول مُحَرََّم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان بیان شده است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است. در ماه محرم بود که وی وارد سرزمین کربلا شد، و در دهمین روز این ماه معروف به عاشورا به همراه 72 از یاران ...
مقتل و مقتل خوانی چیست؟ و چه کتاب هایی منابع هستند؟
... حادثه کربلا و شهادت نوه پیامبر(ص)، فقط 50 سال بعد از رحلت آن حضرت به خودی خود آن قدر عجیب و باورنکردنی بوده که مردم میخواهند درباره جزئیاتش بدانند، ثانیا این واقعه برای شیعیان اهمیت بسیار داشته و دارد و امامان شیعه(ع) تأکید بسیاری در مورد آن کرده اند. سومین دلیل این تعداد بالای مقتل هم به ممانعتهای بنی امیه برای جلوگیری از انتشار اخبار عاشورا برمیگردد. مثل همیشه، ممنوعیت نتیجه عکس داده و ...
خداوند سه ویژگی متمایز از اهل بیت(ع) به سید الشهدا(ع) داده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلی، حجت الاسلام والمسلمین بهجتی که در جمع دانشجویان سخن می گفت، افزود: یکی از این ویژگیها شفا فی تربته است که در تربت مضجع شریف امام حسین (ع) شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است ولی خوردن تربت سیدالشهدا نه تنها حرام نیست بلکه مستحب است. حجت الاسلام والمسلمین بهجتی در این باره افزود: دومین خصوصیت و الاستجابة الدعا تحت قبته است که دعا زیر ...
روزنامه های شنبه
نمازخوان شود و به علت نماز خواندن او اعدام را منتفی کرد. این روزنامه در ستون نگاه روز عنوان فشار اقتصادی عربستان را به تعقل واداشت را به قلم سید محمد علی خطیبی سفیر پیشین ایران در اوپک اختصاص داد. روزنامه اعتماد همچنین عنوان های ما و مولانا ، آیت الله جنتی: فتنه در نطفه خفه شد ، وزیر اطلاعات: استفاده ابزاری از عناوین مجرمانه برای برخورد با اهداف سیاسی، آسیبی جدی است و 14 کشته ...
استاندار اصفهان در آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال حضور یافت
مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می برند. عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل ...
4 نکته در مورد سیاه پوشیدن
سیدصادق محمدی وفایی/ میرملاس: در مورد سیاه پوشی چهار نکته تقدیمتان می گردد: در ابتدا باید توجه داشت رنگ برگزیده و انتخاب اول اسلام، رنگ سفید است سفید رنگ زندگی، رنگ حیات، حرکت و تلاش است. بیشتر جامه های پیامبر سفید بود او فرموده اند: لباس سفید را بر زندگانتان بپوشانید و مردگانتان را هم با [...] سیدصادق محمدی وفایی/ میرملاس: در مورد سیاه پوشی چهار نکته تقدیمتان می گردد: در ابتدا باید توجه داشت رنگ برگزیده و انتخاب اول اسلام، رنگ سفید است سفید رنگ زندگی، رنگ حیات، حرکت و تلاش است. بیشتر جامه های پیامبر سفید بود او فرموده اند: لباس سفید را بر زندگانتان بپوشانید و مردگانتان را هم با پارچه سفید کفن کنید . امام باقر (ع) نیز می فرماید: هیچ لباسی بهتر از لباس سفید نیست . بعد از رنگ سفید، رنگ های زرد و سبز از طرف اولیای دین توصیه شده و رنگ های برگزیده اسلام است. نکته اول: شواهد تاریخی و ادبی، نشان می دهد که رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیاری از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است و این امر اختصاص به ایران یا دوران اسلام نداشته است بلکه اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان نیز به رسم عزا، جامه سیاه یا کبود می پوشیده اند. زمخشری (ادیب و مفسّر قرن ششم) می نویسد: یکی از ادیبان گوید: راهبی سیاه پوش را دیدم و گفتم: چرا سیاه پوشیده ای؟ گفت: عرب زمانی که کسی از آنها می میرد، چه می پوشد؟ گفتم سیاه می پوشد، گفت من نیز در عزای گناهان سیاه پوشیده ام. نکته دوم: در اسلام حکم پوشش زن و مرد از نظر نوع، مقدار و حتّی رنگ متفاوت است مثلاً جامه زربافت و حریر برای زن جائز ولی برای مرد جائز نیست مقدار واجب پوشش بانوان طبق نظر مشهور فقها همه بدن به جز وجه و کفّین است ولی مقدار پوشش مردان کمتر است. از نظر رنگ پوشش نیز استفاده از لباس احرام سفید رنگ در حج برای مردان مستحب است ولی زنان مجاز هستند از همان لباس معمولی و لو رنگ غیر سفید استفاده نمایند. در کتاب های فقهی نیز هیچ یک از فقهای برجسته شیعه فتوا به کراهت لباس و پوشش مشکی بانوان نداده اند بلکه برعکس تصریح به عدم کراهت و بالاتر از آن نموده اند. فقیه ژرف اندیش شیعه مرحوم صاحب جواهر می فرماید: که طبق تصریح کتاب های متعددی از اصحاب امامیه کراهت پوشش سیاه مختص مردان است زیرا شارع مقدّس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می کند. علاوه بر صاحب جواهر بعضی از فقها و مراجع تقلید زمان حاضر مثل آیات عظام خامنه ای و تبریزی (ره) نیز تصریح کرده اند که چادر مشکی کراهت ندارد و بعضی نیز مانند آیت الله فاضل لنکرانی(ره) بالاتر از عدم کراهت تصریح کرده اند که چادر مشکی بهترین نوع حجاب است. نکته سوم: رنگ سیاه در مکتب اهل بیت (ع)، فقط و فقط در مصایب و سوگواری ها مورد استفاده قرار گرفته است یعنی،یک حکم استثنایی بوده است. در عصر پیامبر (ص) پس از پایان جنگ بدر- که هفتاد تن از مشرکان و قریش به دست مسلمین به خاک هلاکت افتادند- زنان مکه در سوگ کشتگان خویش، جامه سیاه پوشیده اند.به روایت ابن ابی الحدید ، امام حسن (ع) در سوگ امیرمؤمنان علی (ع)، جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه به میان مردم آمد و برای آنان خطبه خواند. بنابر حدیثی که اکثر محدثان آن را نقل کرده اند، امام باقر (ع) فرمودند: زنان بنی هاشم در سوگ ابا عبد الله (ع) نیز جامه سیاه بر تن کردند. نکته چهارم: در مورد حکم سیاه پوشیدن در ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) می توان گفت: بعضی از فقهای بزرگ در ایام سوگواری امام حسین(ع) جامه سیاه می پوشیدند و به آن تبرک می جستند و با جدیت از آن نگهداری و مراقبت می کردند و وصیت می نمودند که آن لباسهای عزا ، بعد از رحلتشان به عنوان تبرک با آنها دفن شوند. آیه الله صافی گلپایگانی دام ظله فرموده اند:چون لباس سیاه علامت عزاداران سیدالشهداء است و عزاداری آن حضرت کمال رجحان را دارد، لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمی باشد. آیه الله فاضل لنکرانی رحمه الله علیه نیز نوشته اند: پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام چون از مصادیق تعظیم شعائر است، واجد رجحان شرعی می باشد و عملا بزرگانی چون مرحوم آیه الله بروجردی در روز عاشورا از قبای سیاه استفاده می کردند. آیت الله نوری همدانی دام ظله نیز نوشته اند: پوشیدن لباس سیاه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین علیه السلام و ائمه علیهم السلام رجحان دارد. مرحوم حاجی نوری در ج 3 مستدرک ص 327 روایاتی را نقل کرده است که سیاه پوشیدن در عزای امام حسین (ع) برای نماز هم کراهت ندارد. منابع: نگا: تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ج 2، ص 127٫ 2 ربیع الابرار و نصوص الاخبار، ج 3، ص 747 السیره النبویه، ج 3، صص 10- 11). شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 16، ص 22 بحارالانوار، ج 45، ص 188 و وسائل الشیعه، ج 2، ص. 890 سنن النبی، ص 120 ، البسوها احیاکم و کفنوا فیها موتاکم ،محجه البیضاء، ج 4، ص 140٫ (ری شهری، میزان الحکمه، ج 8، ص. 472) جامع الاحکام، ج 2، ص 130، س 1591٫ جامع المسائل، ج 1، ص 621، س 2170 جامع الاحکام، آیه الله صافی، ج 2 ، ص 130، س 1590; هزار و یک مسئله، آیه الله نوری همدانی، ج 2، ص 180، س 602٫ محمّد حسن نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 8، ص 235 درج شده توسط : دبیر سرویس خبر و رسانه ...
امام حسین (ع) سرآغازی برای شناختن
، مگر برای آن که در حقش معرفت پیدا کنند و پس از آن که شناختندش، او را عبادت کنند و پس از عبادتش از پرستش دیگران بی نیاز گردند. شخصی گفت: ای پسر پیامبر خدا(ص) پدر و مادرم به فدایت، شناسایی خداوند چیست؟ حضرت فرمود: شناسایی خدا به این است که مردم هر عصری امام واجب الاطاعه خود را بشناسند.(12) اهمیت ولایت به گزارش سلیم بن قیس، امام حسین(ع) در اجتماع هزار نفری که همگی زیر یک سایبان بزرگ ...
مشروح وقایع ماه محرم الحرام
...: 1-شهادت امام سجاد علیه السلام: در سال 94بنابر قول مشهور 1یا 95 ه ق 2 ،امام زین العابدین علیه السلام در سن 57 سالگی با زهری که ولید بن عبد الملک یا هشام لعنهما الله به آن حضرت دادند به شهادت رسیدند. این در حالی بود که 34 یا 35سال بعد از واقعه کربلا در مصائب جانگداز شهادت پدر و برادر ان و عمو وبستگان و اسارت عمه ها و خواهرانش ،گریان بودند. امام باقر علیه ...
عوامل مؤثر بر اعتماد سیاسی
.... 2. روایات: روایاتی کمک به ظالمان را حرام دانسته است؛ از جمله: سکّونی از امام باقر(ع) و ایشان از پدرشان و آنان از پیامبر اکرم(ص) نقل می کنند که حضرت فرمودند: در روز قیامت، منادی ندا می دهد: کجایند همکاران ظالمان و کسانی که دوات آنان را لیقه گذاری کرده یا در کیسه ای را بسته یا برای آنان قلمی را به دوات زده اند، پس اینان را با ظالمان محشور کنید. (حرّ عاملی، 1398ق، ج19، ص9) ...
بسته خبری شهرداری کاشان
... آیین سنتی مذهبی قالیشویان با خدمت رسانی شهرداری کاشان پرشورتر از هرسال برگزار شد. 24 معبربان در دو شیفت کاری و هر شیفت 12 معبربان از ساعت 6 صبح تا بعد از برگزاری آیین مذهبی سنتی قالیشویان در مشهد اردهال فعالیت داشته و با هرگونه سد معبری برخورد شد. با هدف نظافت عمومی محوطه و آستان متبرکه سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در آیین سنتی مذهبی قالیشویان 30 کارگر تنظیف شهرداری و ...
حقانیت ائمّه اطهار و تأیید آن ها در قرآن و دیگر کتب آسمانی
اشعار بسیاری از شاعران برجسته عرب، اشک قلم بر گونه صفحات روان شده است؛ مثلاً، در کتاب معانی الأخبار از جابربن جعفی روایت شده است که می گوید: از امام باقر تفسیر این آیه شریفه را پرسیدم که خداوند می فرماید: }مَثَلُ کَلمَه طَیبَه کَشَجَرَه طَیبَه أصلُها ثابتٌ و فَرعُها فِی السماءِ تُؤتِی أُکُلُها کُلَّ حینٍ بإذنِ رَبِّها{ (ابراهیم: 24و25) حضرت فرمودند: أمّا الشّجره فرسول الله9 و فرعُها ...
بررسی فعالیت های علمی و سیاسی علمای مشهور اواخر حکومت صفویه 1
) 6. محمد باقر سبزواری کتاب روضة الفلاح را به نام شاه سلیمان صفوی نگاشت.(منزوی ، 1382، ج7: 452) 7. وی هم چنین به برگزاری نماز جماعت اهمیت فراوانی می داد و به همین دلیل رساله هایی در باب نماز جمعه نگاشت.(جعفریان ، 1379، ج1: 265؛ صفا، 1378، ج5: 1473) 8. وی توجه ویژه ای به امر به معروف و نهی از منکر داشت. سبزواری معتقد است که عالمان دین در امر به معروف و نهی از منکر به اجازه سلطان نیازی ندارند ...
زیرک ترین مؤمنان؛ آگاه ترین آنان به مرگ
ادراک می کند و به حقیقت آنها پی می برد) . بنابراین از کیاست و فطانت است که انسان ادراک معنی و مفهوم واقعی مرگ را بنماید و خود را مستعد آن بنماید. مجلسی (ره) در کتاب العدل و المعاد، از دو کتاب حسین بن سعید که از بزرگان محدثین است مسندا از حضرت باقر (ع) روایت کرده است که قال: سئل رسول الله صلی الله علیه و ءاله و سلم: أی المؤمنین أکیس؟ قال: أکثرهم ذکرا للموت و أشدهم استعدادا له؛ از رسول خدا (ص ...
تحریف تاریخ و روایت جدید قالی شویان در سایت تابناک
قالیشویان در دلیجان آئین کهن مذهبی قالیشویان که پیشینه ای بیش از یک هزار سال دارد، طبق رسم هر ساله، در روستای خاوه دلیجان برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، این آئین کهن مذهبی هر ساله در دومین جمعه ماه مهر، با حضور هزاران نفر از دوست داران و عاشقان اهل بیت (ع) از روستای خاوه دلیجان آغاز می شود و در ضریح مطهر امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال ادامه می یابد. در ...
چه کسانی امام حسین (ع) را از حرکت به سمت کربلا، برحذر داشتند؟
... ب. ملاقات های مکه کاروان امام روز جمعه، سوم ماه مبارک شعبان وارد مکه شد. حضرت تا هشتم ماه ذی حجه در آن جا باقی ماند. در این مدت، ملاقات های مختلفی داشته اند که به اهم آن ها اشاره می شود: گروهی از مردم و عبد اللّه بن زبیر با ورود امام حسین (ع) به مکه، مردم و کسانی که برای حج به مکه مشرف شده بودند، به محضر آن حضرت می رسیدند، از جمله عبداللّه بن زبیر که در ...
اسرائیلیّات؛ زمینه ها و انگیزه ها (2)
تا ساحت آنان را از سوء نیّت و دروغ عمدی پاک سازند؛ در حالی که دست کم در مورد کعب الأحبار در روایات فراوانی به دروغ پردازی وی تصریح و یا اشاره شده است. از برخوردهای تند و شدید شخصیّت هایی، نظیر ابن عبّاس، علی (علیه السلام)، امام صادق (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) و ابوذر غفاری و ... در مورد گفته های کعب الأحبار، به دست می آید که نقل داستان ها و اخبار ساختگی از سوی برخی از اهل کتاب، با ...
چهره های پدید آورنده ی اسرائیلیّات (1)
اعمال انسان ها) است و من مالک و پاداش دهنده ی روز جزا هستم (40) 2) ابن ابی الحدید می گوید که کعب الأحبار گفته است: خداوند متعال، کلام و رؤیت خود را میان حضرت موسی (علیه السلام) و حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) تقسیم کرده است. (41) 1 -3- وَهب بن مُنبِّه ابوعبدالله وَهب بن منبِّه صنعانی (34 - 114 ه.ق)، از دانشمندان بزرگ اهل کتاب در یمن بوده که در سال 34 هجری در زمان ...
چهره های پدید آورنده ی اسرائیلیّات (2)
اهل العلم عن وهب بن منبّة، قال... (209) گفته اند که احتمالاً مراد از بعض اهل العلم همان ابوعتّاب نصرانی باشد. (210) در برخی از کتاب های رجالی شیعه، وی را از اصحاب امام صادق (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) قرار داده اند (211) و کتاب های رجال اهل سنّت نیز وی را به شیعه گری متهم کرده اند. (212) با توجّه به این که محمّدبن اسحاق در حدود سال 85 هجری تولّد یافته، حضرت سجّاد (علیه السلام) (م ...
دلایل پذیرش یا عدم پذیرش روایات اهل کتاب (1)
این امر اختصاص می دهیم و به بحث وگفت وگو درباره ی ادّله ی قرآنی و احادیث منقول از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می پردازیم، و به اختصار به معیارهای نقد و ارزیابی محتوای روایات، به ویژه لزوم عرضه ی روایات بر قرآن کریم اشاره خواهیم کرد. در مبحث دوم، نخست واکنش شدید اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)، پاسداران واقعی حریم قرآن، و پس از آن، موضع گیری یاران و شاگردان آنان را نسبت به ...
عذرخواهی و حلالیت طلبی آداب و آثار آن
، گناهی دیگر است. (نور، آیه19) در روایت است: حضرت امام باقر(ع) فرمود: هر شخصی حقی را پایمال و یا ستم به کسی روا دارد غیر ممکن است خداوند او را واگذارد. هم کیفر در مالش می کند و هم در جانش؛ ولی گناهی که بین خود و خدا انجام داده (پای کسی در میان نیست) اگر توبه کند خداوند از او می گذرد. (وسائل، جهادالنفس، ص523) پس توبه و استغفار به تنهایی کفایت می کند. البته در حقوق مالی باید آن را پرداخت کرد و ...
بیانات رهبرانقلاب نقشه دشمنان رابرای ایجاداختلاف و فتنه جدیدخنثی کرد
های اسلامی را کمرنگ کنند، اما امت مسلمان ما که ادامه راه امام حسین(ع) را محور قرار داده هرگز اجازه نمی دهد به فرهنگ اصیل اسلامی خدشه ای وارد شود. امام جمعه کرج تصریح کرد: برقراری امنیت، رونق اقتصادی و دفاع از ارزش های اسلامی تنها در سایه رعایت کامل امر به معروف و نهی از منکر حاصل خواهد شد. حسینی همدانی با اشاره به فرار رسیدن ماه محرم به هیات های عزاداری توصیه کرد: مداحان و ...
نقد و بررسی اسرائیلیّات در تفاسیر قرآن (1)
.... 64. المیزان، ج 4، ص 136 و جلد 1، ص 147. 65. وی از امام سجّاد، امام باقر و امام صادق -علیهم السلام - روایت کرده است. ر.ک.به: رجال النجاشی، شماره ی 77. 66. المیزان، ج 4، ص 146 و 147. 67. سِفر پیدایش، باب 2: 22. 68.المیزان، ج 4، ص 147. 69. نظام حقوق زن در اسلام، ص 116. در این جا به دو نکته ی مهمّ اشاره می نماییم: الف) متأسّفانه این دید تحقیرآمیز از دیرباز ...
نقد و بررسی اسرائیلیّات در تفاسیر قرآن (2)
ابراهیم قمّی در تفسیرش، به جز قصّه ی مسخ زن فریبنده، داستان را به تفصیل از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است. (150) مرحوم طبرسی نیز داستان را آورده و در پایان بیان داشته است که این روایت را عیّاشی به امام باقر (علیه السلام) نسبت داده است. و افزوده است هر کسی که به عصمت فرشتگان معتقد باشد، چنین وجهی را جایز نمی شمارد. (151) مرحوم حویزی در تفسیرش روایاتی را درباره ی مسخ زهره و هاروت و ماروت از ...