سایر منابع:
سایر خبرها
فتنه گران و لاف زدن ادعای تشیع
کرد . قرآن مومنان را از نقض پیمان الهی نهی می کند و اینکه هر کس پیمان با خدا را شکست بر ضررر خود پیمان شکسته است . 2- قول بدون عمل : کوفیان مردمی بودند که در مصایب اهل بیت می گریستند ، اما در عمل از یاری آنها خودداری کردند . کوفیان در زمان امام حسین علیه السلام بر طبق بعضی نقل ها حدود دوازده هزار نامه برای امام حسین علیه السلام نوشتند که برخی دارای چند امضا بود . یکی از آنها ...
چه کسانی حادثه عاشورا را به وجود آوردند؟
علیه السلام را غریب و تنها خواهد گذاشت و در نهایت بی حیایی به نام دین، سر از پیکر امام دین و دیانت جدا خواهد کرد. با درگذشت رهبر عالی قدر اسلام، ائتلاف شومی که رسول اکرم اسلام به صراحت از آن ها یاد کرده بود، موفق شدند مردم را به دنیای خودشان مشغول کنند. تاریخ شهادت می دهد برای اینکه صدای حق و تلنگرهای مردان الهی نتواند آن ها را به خود بیاورد، میل به دنیا را در قلب خاص و عام مردم به ...
دوستی خدا و دنیا
. همان، ص 215. 4. میزان الحکمه، ج 2، ص 218. 5. همان، ص 225. 6. همان، ص 237. 7. همان. 8. میزان الحکمه، ج 2، ص 214. ادامه ی حدیث واجعل حبّک احبّ الاشیاء الیّ . 9. سوره بقره، آیه 201. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم ...
علت قیام عاشورا از زبان امام حسین(ع)
منظور جلوگیری و خنثی نمودن اهداف شوم دشمنان، قبل از عزیمت از مدینه به سمت مکه که به علت عدم رضایت از بیعت بایزید بود، وصیت نامه ای کامل و روشنگر آماده نموده و آن را به برادر خود، محمد بن حنفیه که امین و امانت دار مناسبی می دانستند سپردند. متن این وصیت نامه هیچ جای شک و شبهه ای نسبت به هدف امام از قیام و عدم بیعت بایزید باقی نمی گذارد. وصیت نامه امام حسین (علیه السلام) امام علیه ...
تفسیر کلمه استرجاع
؛ این که می گوییم: (إِنَّا لِلهِ) اقرار می کنیم که ما مملوک خدا هستیم و این که می گوییم: (وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) اقرار می کنیم که همه سرانجام از دنیا می رویم . (1) این جمله امام (علیه السلام) دو گونه تفسیر شده است: اوّل این که وقتی این جمله را می گوییم، اقرار می کنیم که عالم هستی ملک خداست و در واقع اقرار به مبدأ است و جمله دوم اقرار به معاد است که هلاکت مقدمه معاد است. تفسیر دوم ...
دو فرمان آموزنده
صورتی بهتر از آن پاسخ بگو، و هنگامی که هدیه ای برای تو بفرستند، آن را به بهتر از آن مقابله کن. با این حال، فضیلت از آن کسی است که به این امور ابتدا کرده است . (1) اسدیت یعنی هدیه فرستاده شد و یربی به معنای افزایش است. امام (علیه السلام) در این کلام دو دستور مهم می دهد که با هم رابطه دارند: اوّل این که اگر کسی تحیّتی برای تو فرستاد تو آن را به بهتر از آن، پاسخ بگو و دوم اینکه اگر ...
ابراهیم بنده مخلص خدا بود/ امام حسین (ع) وارث انبیاء
یَدْعُونَنی إِلَیْهِ .[2] تسلیت به مناسبت شهادت سالار شهیدان به محضر مبارک صاحب عالم و صاحب ماتم، مولای مان امام عصر (ارواحنا فداه) و به محضر مرجع بزرگوار رهبر عزیز، نایب آن بزرگوار و به همه مسلمانان و مردم ایران تسلیت عرض می کنم. چون شب اوّل که شب هشتم این محفل نورانی است معمولاً رسم بر این است که به نام نامی حضرت علی اکبر (ع) نامگذاری شده است با عنایت خدا جملاتی راجع ...
ارزش دوست
الحکمة، ج 5، ص 301. 11. همان، ص 310. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم
ابراهیم بن مالک اشتر نخعی که بود؟
به گزارش دولت بهار، از افرادی که در تاریخ دارای قدرت عظیمی بود و بزرگان پیرامون او بسیار سخن گفته اند، ابراهیم بن مالک اشتر هست که در این مقاله به آشنایی بیشتر با این شخصیت (پسر مالک اشتر)، آن مرد رزم آور و شجاع سپاه امیرالمؤمنین (ع) می پردازیم. ابراهیم فرزند برومند مالک اشتر، یار صمیمی و صحابی خاص امیرالمؤمنین (ع) است.[1] اوصاف ابراهیم ابراهیم سرور قبیله نخع و ...
ملاقات امام حسین (ع) و عمر بن سعد؛ گفت و گویی از جنس پند و نصیحت
تاریخی دیگر می خوانیم؛ ابن عباس حضرت را به بیعت با یزید و سازش با بنی امیه توصیه کرد! امام (ع) فرمود: هیهات! هیهات! ای ابن عباس! اینان دست از من برنخواهند داشت تا به اجبار بیعت کرده و مرا به قتل برسانند .[35] هم چنین در فراز دیگر فرستاده عمر بن سعد نزد امام (ع) آمد. و عرض کرد: مولای من! چرا به دیار ما آمده ای؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند: اهالی شهر شما به من نامه نوشتند و مرا دعوت کرده اند ...
استفاده از عمر محدود
...> 4. سوره ی حجر، آیه ی 99. 5. سوره ی جمعه، آیه ی 8. 6. تمام این روایات از میزان الحکمه، ج 9، ص 225 به بعد گرفته شده است. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم ...
ویژگی های پیشوای الهی از منظر امام حسین (علیه السلام)
...: محدثه السادات حسینی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان پیشوایی در جامعه ای که تمام توجهش در پی مادیات نبوده و معنویات در آن جریان داشته باشد، بدون در نظر گرفتن بعد الهی امکان پذیر نیست.انسانی کامل و وارسته شایستگی این رهبری را دارد. از ابتدای خلقت انسان وظیفه رهبری جامعه مسلمین بر عهده پیامبران عظام و پس از آن ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده است؛ اما بعد از این بزرگواران ...
نمونه های تلخ تنهایی ولی در تاریخ
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ، کتاب بی من، با ولی درباره ولایت فقیه به تازگی توسط نشر معارف به چاپ دوم رسیده است. کتاب بی من، با ولی نوشته انسیه سادات هاشمی است که با قلمی روان درباره تبیین ولایت فقیه نوشته شده است. کتاب بی من، با ولی از مقدمه و سه فصل چرا ولایت فقیه، تنهایی ولی فقیه و ولایتمداری تشکیل شده است. در فصل اول عناوینی همچون: مفهوم ولایت فقیه، پیشینه و ...
بنیادی ترین خواسته انسان در جهان، یافتن صراط مستقیم است
صِراطٍ مُسْتَقیم سوره مؤمنون (23) آیه 73 ترجمه و البته تو حتماً آنها را به صراطی مستقیم دعوت می کنی . حدیث ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده اند که یکبار ما با جماعتی از اصحاب پیامبر ص، از جمله ابوبکر و عمر و عثمان و عبدالرحمن [بن عوف] در مسجد در خدمتشان بودیم، دو نفر از قراء قرآن، که هر دو از رزمندگان جنگ بدر بودند، یعنی عبدالله بن ...
فاعل خیر و فاعل شرّ
/> پی نوشت ها 1. نهج البلاغه، حکمت 32. 2. نورالثقلین، ج 3، ص 214. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم
عهد شکنی، به سبک مردم کوفه!!
دین را تا آن جا که زندگی شان را رو به راه سازد بچرخانند و چون در بوته آزمایش گرفتار شوند دینداران اندک گردند . امام حسین (علیه السلام )، روز عاشورا خطاب به سپاه کوفه و نکوهش آنان که نه به سخن حقش گوش می دهند و نه دعوتش را می پذیرند، رمز چنین رویکردی را همین گرایش به دنیای حرام می داند و می فرماید: همه شما مرا سرپیچی می کنید، به سخنم گوش فرا نمی دهید. حق دارید! چرا که تحفه ها و هدیه ...
بهای جهاد با نفس
. میزان الحکمه، ج 2، ص 140. 15. همان، ص 143. 16. میزان الحکمه، ج 2، ص 143. 17. همان، ص 146. 18. همان، ص 148. 19. همان. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم ...
نوادۀحاتم طایی،سرسپرده ولای حسین(ع)
بهترین امور به اینجا رسانده است. طرماح و دوستانش در منطقه عُذَیب الهجانات با امام حسین(علیه السلام) مواجه شد و دید حربن یزید ریحاحی، با سپاه هزار نفری در مقابل او قرار گرفته است. طرماح با دیدن این صحنه، دچار احساسات شد و خواست امام(علیه السلام) را از راه خود منصرف کند. لذا سخنانی به این مضمون گفت: این پسر رسول خدا! به خدا این عده ای که همراه تو هستند، زیاد نیستند، اگر تنها همین گروه که ...
خیر چیست
سلم) که فردی یتیم و بی پول است به پیامبری رسیده، تعجب کردند و گفتند: چرا قرآن بر یک فرد با شخصیّت نازل نشده است؟! چون در نظام ارزشی آن ها شخصیت مساوی بود با ثروت و نفرات زیاد. این تفکّر را امام علی (علیه السلام) نفی و نظام صحیح اسلام را جانشین آن می کند. میدان نظام ارزشی اسلام در پنچ چیز است: اوّل: آگاهی ها، علوم و دانش ها زیاد شود؛ دوم: حلم و تحمل زیاد شود؛ سوم: مباهات به عبادت ...
خدمت به خلق/ محبوب ترین مردم نزد خدا چه کسانی هستند؟!
.... چقدر فاصله ضربه می زند به وضو؟ به اندازه ای که عضو قبلی خشک شود. مثلا طرف دارد وضو می گیرد یکی آمد شروع کرد به حرف زدن و طوری این حرف زدن طول کشید که که آخرین عضوش که وضو گرفته بود خشک شد، اینجا دیگر وضو را باید از اول بگیرد. شادی روح ارواح خودتان و اهل منزل، علما شهدا مراجع تقلید درگذشته و امام راحل (ره) صلواتی ختم کنید. انسان دوستی و خیرخواهی یکی از احساساتی ...
هدف نهضت حسینی و تکلیفی که بر دوش ماست!
آورید و ما آل محمد(ص) شایسته تریم بر امر ولایت از عده ای که مدعی امامت و ولایت بر شما هستند، زیرا آنان جز ستم و دشمنی کار دیگری با شما نمی کنند و اگر از امامت ما بر خود کراهت دارید و حق ما را نشناخته و اکنون رأی تان بر خلاف اظهارنامه ها و فرستادگانتان است، من از تصمیم خود منصرف می شوم. امام حسین (ع) در کربلا و در مواجهه با سپاه ابن زیاد نیز بر حقانیت خود و باطل بودن دشمنان تصریح می کند ...
فقه و مهندسی حیات بشری
...> 2. مجموعه رسایل، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، چاپ دوم، قم: بوستان کتاب، 1388 3. مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، چاپ دوم، صدرا، اردیبهشت 1364. 4. جوادی آملی، عبدالله، شرحی بر رساله الولایه علامه طباطبائی، میراث جاویدان، سال دوم، شماره دوم. 5. تسنیم، چاپ هشتم، قم: اسراء، زمستان 1388. 6. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم ، قم : مکتبه آیه الله المرعشی النجفی ، 1404 ق 7. ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، قم : علامه ، 1379 ق ...
بی نیازی در ترک آرزوهاست
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: برگرفته از درس های اخلاق آیت الله مکارم شیرازی تحریر:سیدمحمد عبدالله زاده امام علی (علیه السلام) می فرماید: أشَرفُ الغِنَی تَرکُ المُنَی؛ بهترین غنا و بی نیازی ترک آرزوهاست . (1) در ذیل این حدیث به دو موضوع می پردازیم: یکی غنا و بی نیازی؛ دوم آمال و آرزوها. موضوع اوّل: غنای حقیقی ...
روایتی در باب ثواب هزینه کردن در راه عزاداری امام حسین
...: روایتی که در آن جبرئیل از طرف خدا بر پیامبر (ص) نازل شد و سخن خداوند را در مورد ثواب هزینه کردن در راه عزاداری امام حسین (ع) بیان می کند. حَکَی صاحِبُ ذَخائِرِ الأفهامِ عَن عَبدِاللهِ بنِ داودَ، عنِ الثِّقَاتِ، عَنِ ابنِ عَبّاسِ، قالَ: ... وَ إذا بِجَبْرَئِیلَ الْأَمِینِ هَبَطَ مِنَ الرَّبِّ الْجَلِیلِ، وَ قَالَ: یَا مُحَمَّدُ، الْعَلِیُّ الأعلَی یُقْرِؤُکَ السَّلَامُ، وَ ...
مشارکت سیاسی مردم در حکومت اسلامی
چارچوب دینداری را تعیین می کنند، تهاجم فرهنگی نیز معنی پیدا می کند. تهاجم فرهنگی بر هر نظر و جریان مخالف صدق نمی کند، جریانی است که اصول و ارزش های غیرقابل تردید دین را مورد هدف قرار می دهد تا حریم دین را بشکند و هیچ مرزی بین دینداری و بی دینی باقی نگذارد. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 1- رعد، 11. 2.المیزان، ج 19، ص 171. 3 - نهج البلاغه ابن ابی الحدید، آل ...
پنج نکته از یک حدیث
148. 15. غررالحکم، ص 301. 16. بحارالانوار، ج 75، ص 90. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم
خنجر شمر را قهرمان های صلح تیز کردند / روز عاشورا به ما آموخت آنها که در عزت و آزادگی به حسین(ع) اقتدا ...
کسانی مانند اشعث بن قیس خواستند قهرمان صلح باشند و به قرآن های سرنیزه عمرو عاص و معاویه لبیک گفتند... مدتی بعد نیز همان تحمیل کنندگان متارکه جنگ و مذاکره و صلح، طلبکار شدند که یا علی! در پذیرش حکمیت مرتکب خطا شده ای و باید توبه کنی! ... همان ها یک روز پشت امام حسن(ع) را خالی می کردند یا به خیمه فرماندهی اش شبیخون می زدند و سجاده زیرپایش را می ربودند و روز دیگر، حضرت رابه خاطر صلح اجباری با معاویه یا مذلّ المؤمنین ! می خواندند ...
این ادعا که عاشورا درس مذاکره می دهد، ظلم به امام حسین(ع) است
...: برخی مدعی هستند امام حسین(ع) با عمرسعد گفت وگو انجام داده، سه پیشنهاد بیان داشته و این مذاکره امام حسین(ع) با دشمن بوده است، البته باید توجه شود این ادعا به خاطر وجود نامه عمربن سعد که شخصی فاسق است بیان می شود. حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به سخن برخی که می گویند حضرت خواستار ملاقات با یزید بوده و برای این موضوع مذاکره کردند صحیح نیست، تأکید کرد: براساس تاریخ طبری در ...
سخاوت (پنج نکته)
آورده شده است، به او گزارش بده و بپرس آن ها را چه کنم . خادم نزد منصور رفت و سپس بازگشت و گفت: منصور می گوید: همه ی آن ها را به تو بخشیدم، اختیار آن ها با خودت. امام (علیه السلام) همه ی هدایا را به آن پیرمرد بخشید. (13) 5. وقتی امام رضا (علیه السلام) به خراسان آمد، حدود سه سال در آن جا ماند تا به شهادت رسید، و آن حضرت فقط یک پسر داشت به نام امام جواد (علیه السلام) که آن حضرت در مدینه بود و ...
حواسمان به کوفه قلبمان باشد
نان به نرخ روزخور. آن چیزی که کوفه را در طول تاریخ عاشورا، مهم و غیرقابل پیش بینی ساخت، کثرت همین گروه سوم بود؛ همان گروهی که به سیاهی لشکر و آدم های عافیت طلب مشهور شدند. جالب آنکه در میان قبایل کوفه برخی روسفیدتر از بقیه هستند مثل قبیله بنی اسد که حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و قیس بن مسهر صیداوی از این تیره اند. اگرچه حرمله نیز از این قبیله به سپاه عمرسعد راه یافته اما بنی اسد همیشه در طول ...