سایر خبرها
شبنم قلی خانی: یکتا مرا به گریه انداخت/ فیلمنامه نقطه قوت هشت ونیم دقیقه
به گزارش فارس،این شب ها سریالی تحت عنوان هشت و نیم دقیقه ساخته شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی بهروز مفید از شبکه دو سیما پخش می شود. نقش محوری این سریال را شبنم قلی خانی که آخرین بار با سریال پنج کیلومتر تا بهشت در این قاب جادویی دیده شد، ایفا می کند. قلی خانی در این مدت علاوه بر تحصیل در رشته کارگردانی، مادر شدن را نیز تجربه کرده است. او از تجربه های جدید خود با ما همکلام شد. ** بعد از ...
حافظ ناظری: ناگفته موسیقی عبادت است
گروه رسانه ای آراس - سرویس هنر: ناگفته همین تیتر سه کلمه ای که در یک روز چندین و چند سایت خبری آن را روی خروجی شان قرار دادند، باعث شد بسیاری از مخاطبان پیگیر موسیقی و اصطلاحا موزیک بازها از هر طریقی که می توانستند این آلبوم جدید را به دست آورند؛ آلبومی که حافظ ناظری، فرزند شهرام ناظری، آن را منتشر کرد. بعد از انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت های مختلف، بسیاری حافظ ناظری را پدیده موسیقی ایران دانستند ...
6 شاهد تاریخی از خباثت های سفارت آمریکا
اگر ما اقدامی درباره شاه انجام دهیم جوّ عمومی بدتر شود؛ زیرا [امام] خمینی در هفته گذشته در مصاحبه اش با اوریانا فالاچی با لحن خیلی شدیدی شاه را به عنوان یک فرد خائن که 50 سال جنایت کرده محکوم کرد و گفت باید به کشور برگردد. به همین جهت برای پوشش به این اقدام امریکا پیشنهاد ویژه ای می کند: من فکر میکنم که اگر شخص شاه به عنوان مریضی به آمریکا بیاید، آمدنش اثر چندانی در عکس العمل مردم ایران ...
وقتی فردی فدای بیماری روانی دیگری می شود!
می تواند زمینه های ژنتیک داشته باشد، اما خصوصیات اخلاقی، رفتاری و آمادگی فرد برای پیشروی این بیماری به محیط پیرامونش بستگی دارد. این افراد نسبت به مسائل مختلف با شک برخورد می کنند. بهروز بیرشک درباره ارتباطات افراد مبتلا به پارانویا می افزاید: این افراد در ارتباطات خود دچار شک و بدبینی نسبت به دیگران هستند. این افراد در ارتباطات بین فردی دچار مشکلات فراوانی می شوند. آنها به دلیل اخلاقیات و خلق و ...
سیره ی ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور می دهد: فَذَکِّرْ إِنّمَا أنتَ مُذَکِّرٌ: پس تذکر بده که تو (به عنوان رسول) تنها تذکر دهنده ای (غاشیه / 21). امام رضا (علیه السلام) همانند پدران بزرگوار خود، توجه ویژه ای به حفاظت شیعیان از انحراف های فکری و عملی داشتند. آن حضرت روزی به یکی از شاگردان خود به نام ابوهاشم جعفری فرمودند: چرا با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می کنی؟ گفت: عبدالرحمن دایی من است ...
نمایشگاه 'از سطر تا بوم' در گالری فردا
...> تازه ترین اثر نقاشی حسن روح الامین با عنوان 'عرش بر زمین افتاد' موضوعی عاشورایی دارد و بیانگر آخرین ساعات زندگی سید الشهدا درصحرای کربلاست. این اثر در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. در این اثر نقاشی که در مدت هفت ماه به اتمام رسیده، افراد و شخصیت های بسیاری را خواهیم دید که هر کدام نماینده یک قشر از انسانهای جامعه هستند. همزمان و در کنار رونمایی از اثر 'عرش ...
از "اشتباه بزرگ" علی سرابی تا چند داستان دیگر
گلزار همبازی شده است، در گفت وگویی با خبرنگاران ایسنا، از تجربه ی حضور در نسخه ی سینمایی خشکسالی و دروغ و مقایسه ی آن با نسخه ی تئاتری سخن گفت. او در این مصاحبه که مشروح آن را در ادامه می خوانید، درباره ی حضور گلزار و اینکه اگر مسئولیت برعهده ی او بود، گروه دیگری را برای بازی انتخاب می کرد، از درآمد خوب اش در تئاتر و بی اثر شدن سریال های تلویزیونی هم صحبت کرد. شما پیش از این در تئاتر و ...
چگونه می شود مخالف خشونت بود؟
عادی سازی خشونت و بسترسازی برای خلق خشونت کاملاً اثبات شده است. می توان این امر را بر حسب رابطۀ متقابل میان زندگی های دورانداختنی با فرد قربانی شده و نیز دلیل آوری به سود گونه های میلیتاریستیِ خشونت توضیح دهیم. برخی فلاسفه ما را به رابطۀ میان خشونت و امر مقدس توجه داده اند. آنچه مرا نگران می کند این است که خشونتی که بر سر قربانیان آمده سرشار از معانی نمادین شود تا بدین ترتیب بر خشونت و نابودی فزاینده ...
به بهانه حضور پنج عکاس اراکی در نمایشگاه عکس عاشورایی/لنزهای اراکی در سوگ پایتخت
تشیع دارد. موضوعی که در تمامی آثار ماندگار هنر عاشورایی در رشته های مختلف به چشم می خورد و با توجه با عناصر شکل دهنده در هنر عکاسی شاید در این حوزه سخت تر بنماید. خلق عکس های عاشورایی با نگاهی معناگرایانه دغدغه بی شمار عکاس ایرانی است که با توجه به برگزاری نمایشگاه های متعددی که سالانه در کشورمان با عنوان نمایشگاه عکس های عاشورایی برگزار می شود، این امر را سرعت می بخشد. اما آن که چه تعداد از ...
در سینما و تئاتر چه خبر است؟
موافقت شد. همچنین در این جلسه با عرضه6 عنوان فیلم خارجی ، یک عنوان مستند و آموزشی و یک عنوان فیلم کوتاه موافقت به عمل آمد. نخستین نشست کارگروه سینما آینده نخستین نشست کارگروه سینما آینده به منظور پایه گذاری و شناخت محورهای اصلی موضوع " سینما- آینده " برای برگزاری نخستین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال برگزار شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان ...
ضرورت توجه به زمینه گرایی در معماری/ معماری ایرانی و تأثیرات زمینه گرایی در خلق اثر
...، نمونه ای از همین پروژه هاست که در آن نطفه اولیه، همین بستر یا کانتکس بوده است. با این حساب می توان گفت درباره آثار شما، زمینه گرایی به شکل نطفه اولیه خلق اثر، حاضر شده است. آیا زمینه گرایی را یک سبک می بینید؟ رامبد ایلخانی: اجازه بدهید اسم سبک را روی زمینه گرایی نگذاریم. به نظر من، زمینه گرایی بیشتر یک حساسیت است تا سبک. این حساسیتی است که ما در پروژه ها داریم تا ببینیم ...
مهم ترین رویدادهای منطقه غرب آسیا (30مهر الی7 آبان 1395)
.... ناظران احتمال می دهند جنگ موصل سرعت کندتری به خود بگیرد، چرا که نگرانی از هدف گرفته شدن غیر نظامیان وجود دارد و نمی توان از حملات هوایی استفاده کرد. 12 ظهر روز پنج شنبه (1395/8/6) عناصر تروریستی یک بمب را در شمال بغداد منفجر کردند. در این انفجار 11 نفر از شهروندان عراقی کشته و زخمی شدند. 13 سازمان ملل روز جمعه (1395/8/7) اعلام کرد داعش دو روز پیش (چهارشنبه 1395/8/ ...
سرخط ...
روزنامه شرق آورده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل اهمیت ویژه ای که دارد، این روزها در آستانه برگزاری جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی، مورد توجه محافل و رسانه هاست. درباره آنچه می توان برای بهبود عملکرد این وزارتخانه در دستور کار قرار داد، موارد زیر پیشنهاد می شود. در دوران وزیر قبلی؛ یعنی سه سال از دوران دولت یازدهم، وضعیتی شبیه وضعیت دولت در وزارت ارشاد حاکم بود؛ یعنی همان طور که در دولت ...
جاسوس یا شبکه کدام مهم تر است؟/ معجزه مکتب نیاوران
شود که دچار وادادگی بر سر میز مذاکره در اثر فشار و تهدید طرف مقابل نشوند. هرچند به شرح مختصری که گذشت، جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی خود را در طول سه دهه از انقلاب راجع به حقوق بشر بارها اعلام داشته، اما مجموعه سازمان های بین المللی با فشار و همکاری کشورهای غربی، همواره از حقوق بشر به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده کرده اند. تا مدت ها ایران به دلیل مسائل به اصطلاح حقوق ...
واکاوی موسیقی تیتراژ سریال های تلویزیونی
شکی نیست که موسیقی در همه زمان ها و احتمالا برای تمام طیف مخاطبان سیما عنصری جذاب و دلپذیر است، اما وضعیت موسیقی تیتراژ مجموعه های تلویزیونی در سال های اخیر چه سمت و سویی پیدا کرده؟ آیا این موسیقی ها همچنان عنصری برای جذب مخاطب و دیده شدن هرچه بیشتر مجموعه ها است یا به عکس، خود از مجموعه ها جلو زده و به اثری مستقل و حتی حائزاهمیت تر از دیگر عوامل تشکیل دهنده و عناصر اثر بدل شده است؟ بدعت و نبوغ، 2 شرط اصلی بهرام دهقانیار از جمله موسیقی سازانی است که تاکنون موسیقی متن و تیتراژ مجموعه های تلویزیونی متعددی را ساخته است. کمتر کسی هست که موسیقی مجموعه هایی چون خونه مادربزرگه ، پدر سالار ، همسران ، خانه سبز ، پاورچین ، نقطه چین و این اواخر، در حاشیه را به یاد نداشته و خاطراتش از این مجموعه ها را با یادآوری موسیقی تیتراژهایشان به یاد نیاورد. دهقانیار در پاسخ به چرایی این ازدیاد روزافزون استفاده از ترانه در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی می گوید: استفاده از ترانه در تیتراژ، یکی از روش های کاربردی موسیقی در آثار نمایشی است و شکی نیست که موجب جلب نگاه مخاطبان و جذابیت بیشتر اثر هم می شود، اما اگر قرار باشد این قضیه را به شکلی افراطی یا تکراری و تقلیدی به کار ببریم، طبیعتا بعد از مدتی کارکرد خود را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند سازندگان کار را به هدف مورد نظرشان برساند. تولید هر اثر موسیقایی تنها در صورتی موفق است که با بدعت، نبوغ و ابتکار همراه باشد و توسط کارشناس، یعنی کسی که تجربه کافی در آن حیطه داشته و مهارت و علمش را هم دارد، انجام شود و در غیراین صورت اثری ناقص و ابتر خواهد بود. امری بدون اجبار سازنده موسیقی مجموعه ماندگار زیر گنبد کبود ادامه می دهد: ما امروزه این ضعف را می بینیم که افرادی به انجام کارهای حرفه ای روی آورده اند که عموما صلاحیت تجربی را در انجام این کار ندارند. این که من بیایم و به صرف این گفته که یک تیتراژ حتما باید موسیقی همراه با کلام داشته باشد، از موسیقی استفاده کنم و خواننده معروفی را هم برای خواندن آن دعوت کنم، اتفاق چندان درستی نیست و به نوعی تقلید کردن از دیگر آثار موفق است. نکته ای که باید توجه کنیم این است که هیچ اجباری برای به کار بردن موسیقی با کلام در تمام تیتراژها وجود ندارد و موسیقی متن خود اگر بدرستی و همسو با مضمون داستان کار طراحی و استفاده بشود، دیگر فرقی نمی کند که با کلام یا بی کلام باشد و قطعا در هر دو صورت تاثیر خود را خواهد گذاشت. همسو با هدف کلی برنامه مجید اخشابی از جمله خوانندگانی است که طی این سال ها هنوز به تلویزیون وفادار مانده است. او که شهرتش را از تلویزیون و با خوانندگی تیتراژ مجموعه های مناسبتی موفقی چون گمگشته کسب کرده، همین مسیر را هم ادامه داده و هنوز صدای او را بر تیتراژ مجموعه های بسیاری می شنویم. اخشابی روال کلی ساخت یک موسیقی تیتراژ را این طور شرح می دهد: اول باید ببینیم که موسیقی قرار است برای چه برنامه ای و با چه اهداف و گروه مخاطبانی ساخته شود. بعد با توجه به این ملاک ها ترانه کار به شاعر سفارش داده می شود. البته اوقاتی هم شده که شعر خوبی از قبل به دستم رسیده بوده و آن را نگه می دارم تا در موقع مناسب استفاده کنم. سپس موسیقی و لحن و ملودی و موارد دیگر با توجه به آن حس و حال مدنظر شکل می گیرد و نهایتا صدای خواننده به رویش می نشیند. وی در رابطه با این علاقه و اصرارش بر ادامه خواندن تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی می گوید: من در این سال ها تجربه و شناختی از نیاز مخاطبان پیدا کرده ام و هنوز هم با علاقه به پیش می روم. متاسفانه خیلی وقت ها موسیقی هایی را در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی مختلف می شنویم که به لحاظ معنایی و محتوایی هیچ ربطی با مجموعه یا برنامه مورد نظر ندارد و گویی صرفا قطعه ای است که از یک آلبوم موسیقی انتخاب شده است. این خواننده در تاکید اهمیت و نقش موسیقی می گوید: به هر حال موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه حتی می توان چکیده و محتوای یک مجموعه چند ده قسمتی را در یک موسیقی سه دقیقه ای گنجاند و خلاصه کرد، بنابراین از اهمیت موسیقی تیتراژ نباید غافل شد؛ چراکه به نوعی آرم و پیشانی برنامه تلقی می شود و به عقیده من، تهیه کنندگانی که به دیده شدن برنامه شان اهمیت می دهند، نباید نقش موسیقی را در آثار دست کم بگیرند. موسیقی این قدرت را دارد که حتی اگر چند سال پس از تمام شدن مجموعه یا برنامه ای موسیقی اثر را بشنوید، تمام خاطرات و حواشی و موضوع برنامه را به خاطرتان بیاورد و به یاد آن کار بیفتید. بنابراین من موافق و حامی استفاده از موسیقی تیتراژ در برنامه ها هستم و ایراد و انتقادی را به این روند وارد نمی دانم. موسیقی به تنهایی معجزه نمی کند! امیر توسلی از موسیقی سازان جوان صداوسیماست که ساخت موسیقی مجموعه هایی چون شمس العماره ، سقوط یک فرشته و مختارنامه را عهده دار بوده است. وی در تعریف شرایط کنونی موسیقی تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی معتقد است: اگر می خواهیم موسیقی های تیتراژ باکیفیت داشته باشیم، در وهله اول باید کیفیت آثار نمایشی مان را ارتقا ببخشیم. اساسا اگر کیفیت خود مجموعه یا برنامه ای مطلوب نباشد، تلاش های دیگر عوامل هم نتیجه ای نمی دهد و حتی اگر موسیقی کار هم خوب باشد، مخاطب از راه های دیگری اثر را دنبال می کند. توسلی تاکید می کند: البته باید این قضیه را هم در نظر بگیریم که نسل هم در حال تغییر است و طبیعتا هرساله چهره های جوان تری به جای اساتید موسیقی قدیمی مشغول کار می شوند، اما نکته مهم اینجاست که همین آدم های تازه هم باید تجربه داشته و حداقلی از کیفیت را در کارهایشان رعایت کنند. این عوامل همه در کنار هم کلیت واحدی را تشکیل می دهند و نمی توانیم صرفا از موسیقی توقع داشته باشیم که معجزه کند و با قدرت خود به تنهایی مجموعه ای را نجات بدهد! زهرا غفاری ...
- سیانور - تلنگری برای کسانی که انقلاب را فراموش کرده اند
خود را گم کرده بود، همچنین نشان داده می شود هیچگاه در تفکراتشان اندیشه های دینی جایگاه خوبی نداشته است. برای همین شخصیت پردازی درباره آدم های این فیلم به هیچ وجه سیاه و سفید نیست و می توان به خوبی با آنها ارتباط برقرار کرد. * شخصیت پردازی در انتخاب بازیگران در این فیلم بازی های بسیاری خوبی از مهدی هاشمی، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، حامد کمیلی و بهروز شعیبی می بینیم. نکته جالب ...
آب هوشمند! این آب برای بدن یک تصفیه کننده است
حالت اسیدی به حالت قلیایی کاهش خاصیت اکسیدکنندگی آب افزایش چشم گیر خاصیت آنتی اکسیدانی(ORP) برخی بر این باورند که آب قلیایی قدرتمندترین شفابخشی است که برای انسان شناخته شده است. مزایای منحصر به فرد این محصول با ایجاد تعادل در سیستم بدن انسان سلامت، نشاط و شادابی چشم گیری را به شما هدیه می دهد. این محصول در حال حاضر در کشورهایی هم چون ژاپن، آمریکا، کانادا ...
سبک زندگی، جلوه تمایز یافتگی و فردیت انسان است
های همسان نیست. اما با توجه به ویژگی انتخاب گری که در سبک زندگی وجود دارد، می توان هر مجموعه منسجمی از الگوهای رفتاری برآمده از آموزه های دینی را که در چارچوب کلیات معین شده از طرف دین قرار داشته باشد، یک سبک زندگی دینی به شمار آورد.
سیانور؛ روایت یک گسست
جدایی این گروه های چپ گرا از آموزه های اسلامی و اصل فرض کردنِ چریکیسم، به عنوان یگانه راه از بین بردن رژیم پهلوی، بود. روایت یک گسست این مقدمه را نوشتم، تا بتوانم بهتر درباره داستان فیلم سیانور ، آخرین ساخته بهروز شعیبی ، مطالبی ارائه کنم. داستان سیانور ، روایت گسست و شکاف عمیق اعتقادی و ایدئولوژیک در سازمانی است که 10 سال پس از شکل گیری اش برای براندازی رژیم پهلوی، اعضایش به ...
این سینما به یک آفت مبهم عقیدتی مبتلاست/ عناصر فارابی دهه 60 برای آینده خود و با پول بیت المال آزمون و ...
مطلقه دور شدید. در همان زمان هم با معاونت مدیر سلیم النفس و مهربان آقای فریدزاده منافع مجموعه عناصر دهه شصت حفظ شد. هیئتی ها فقط توانستند مهندس معروف ویلچر حمید خاکبازان را در اداره نظارت مستقر سازند که بهروز خان افخمی یک تنه جنگ را آغاز کرد، و خاکبازان ماند تا فریدزاده خوش خلق برود. و نوبت به مهندس ضرغامی رسید تا هیئتی ها یک دور مدیریت را تمرین کنند! از63 تا نیمه 73 شما بودید و فقط کمتر از دو سال ...
احمدیان: سیانور فیلم سیاسی روز است/رضوی: بی مهری ها به سیانور فراتر از یک فیلم بود
از حوزه تا ارشاد و همه نهادهای دیگر که یک نفر رفته، ریسک موضوع را پذیرفته و یک کار ساخته است. اگر دارای استاندارد باشد، قابل توجه نیز باشد و مخاطب را هم جذب کند، این یک فرصت است و می توان به عنوان یک نمونه برای آینده آن را مثال زد و از آن استفاده کرد که چرا و تا چه زمانی باید حاکمیت پول فیلم هایی که به 2 دهه قبل تر می پردازد را پرداخت کند؟ در چند سال قبل حتی فیلم سینمایی عاشقانه را هیچ کس نمی رفت ...
زندگی و دین به روایت - ماکس مولر -
آموزد که همین توسل جستن به یک وحی خاص ، نه فقط از سوی مسیحیان بلکه توسط پیروان آئین بودا، زرتشت و اسلام هم صورت گرفته است. پیروان هریک ازاین ادیان قائل به خصلت وحیانی منحصر به فرد دین خودشان هستند. تردیدی نیست که وحی وجود دارد که ما درعمق وجودمان بدان متوسل می شویم اما پیش از توسل جستن به آن، نیازمند دلایل وحجت های متفاوتی برای ایمان به آن هستیم. درزبان انسانی هیچ تعبیر وعبارتی ...
همه رازهای دیده شدن
به گزارش جام جم ، برای نمونه می توان از نمونه های قدیمی به برنامه هایی چون جزر و مد ، صندلی داغ ، کوله پشتی و شب شیشه ای اشاره کرد و از نمونه های جدیدتر ماه عسل ، هفت ، خندوانه و دورهمی را مثال زد. این نوع برنامه ها تقریبا با شکل ثابت برنامه های گفت وگو محور که در آن یک مجری و یک یا چند مهمان حضور دارند شکل گرفته و هر برنامه با انتخاب موضوعی در فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... به بحث و تبادل نظر می پردازد. در این برنامه ها آنچه شاخص است حضور مهمانان شناخته شده (یک ستاره تلویزیونی یا سینمایی، شخصیت فرهنگی، سیاسی یا فردی که ویژگی هایی برای مطرح شدن روی آنتن دارد) و مجری مطرحی است که هدایت گفت وگو را به عهده می گیرد. بی شک در برنامه های گفت وگو محور، این مجری است که با برنامه ریزی و اشراف بر موضوعات مورد بحث با تسلط تمام مقابل مصاحبه شونده قرار می گیرد. مخاطب انتظار دارد مجری ای برای برنامه مورد علاقه اش انتخاب شود که سال ها در مقوله مورد بحث مطالعه کرده و آموزه های این فن را فرا گرفته باشد. اگر بپذیریم که این رشته به خودی خود یک هنر و فن است که به آموزش و کسب تجربه و مهارت نیاز دارد، آن وقت بر ویژگی هایی چون فیزیک ظاهری معقول، تسلط به موضوع مطرح شده، صدای گوشنواز، رعایت احترام در مکالمه دونفره، آگاهی نسبی از تاریخ، ادبیات، هنر و شعر و آگاه به مسائل روز باید تکیه کنیم. نکته قابل توجه در اجرای این برنامه ها توجه به این نکته است که گاهی اوقات استاندارد یک اجرای خوب و کامل را با نگاه به نمونه های جهانی تعریف می کنیم، بدون آن که توجهی به تفاوت های فرهنگی جامعه ما با دیگر جوامع داشته باشیم. اگر مجری ای مانند لری کینگ در برنامه هایش این طور سوال می پرسد، آن یکی شوخی های متداول با مهمان می کند یا مخاطبان و تماشاچیان برنامه اش را دست می اندازد، آیا ما نیز باید چنین روندی را صرف جذاب بودن انتخاب کنیم یا نه؟ درحالی که اینها همه اغلب نه واکنش طبیعی و واقعی مجری های برنامه که ترفندهایی نمایشی برای جذب مخاطب و بالا بردن سهم تماشاچی ها و بینندگان است. همین نکات بارز است که امروزه برنامه های گفت وگو محور ما را بر لبه تیغ قرار می دهد و برنامه ای با حضور مجری ای محبوب به یک باره مورد اعتراض مخاطبانش قرار می گیرد. نمونه بارز چنین برخوردی را می توان در برنامه اکسیر با اجرای فرزاد حسنی جست وجو کرد. اگر امروزه این گونه برنامه ها جایگاه بیشتری میان مخاطب ها پیدا کرده اند و حتی مخاطبانی بیشتر از سریال های تلویزیونی دارند (نوروز 95 دو برنامه خندوانه و دورهمی پرمخاطب تر از سریال های نوروزی بودند) و بازخوردهایشان در صفحه های شبکه های اجتماعی بیشتر است، به این دلیل است که برنامه های گفت وگو محور به صورت زنده اجرا می شوند و بیشتر با مسائل روز سروکار دارند. عنصر غافلگیری در این برنامه ها آن را نزد مخاطب جذاب تر می کند، به طوری که او منتظر است زوایای نهفته مهمان و اطلاعات ناشنیده از او را دریافت کند. هرچند این اتفاق در گونه ای از برنامه گفت وگومحوری که قصد آن معرفی و آشنایی بیشتر با یک شخصیت هنری، ورزشی یا سیاسی است، می افتد، مسلما برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی با دسته بندی هایی تعریف می شوند؛ برنامه های گفت وگومحوری که نتیجه آن اطلاع رسانی است مانند گفت وگوهای علمی، هنری، ورزشی که برنامه ای مانند چرخ ، هفت و نود نمونه های شاخص آن هستند و برنامه های گفت وگو محوری که نتیجه آن بازخواست ژورنالیستی یا روزنامه نگارانه از یک مسئول است و ما آن را با برنامه هایی مانند پایش و غیرمحرمانه می شناسیم. همگی اینها با حضور مجری معنا پیدا می کند. بی شک بخش عظیمی از صمیمیتی که در برنامه گفت وگومحور شبانگاهی دو قدم مانده به صبح وجود داشت به مجری ثابت آن یعنی محمد صالح علا مربوط می شد. گفت وگوهای پرهیجان و تخصصی هنرمندان برجسته و همین طور اجرای زیبای مجری باعث می شود که برنامه از جذابیت ذاتی برخوردار باشد، یا برنامه گفت وگو محور صبحگاهی مردم ایران سلام به دلیل نحوه بیان محمدرضا شهیدی فر توانست میان مباحث تخصصی با جذابیت های تلویزیونی توازن ایجاد کند. مجری صاحب برنامه گفت وگو محور است علی اکبر عبدالرشیدی مجری گفت وگوی های تلویزیونی با تاکید بر ضرورت پخش برنامه های گفت وگومحور با تحقیقات و برنامه ریزی کافی و به کارگیری عوامل مناسب علت موفق یا ناموفق بودن برخی برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی را ارزیابی آن با سایر برنامه های تلویزیون دانسته و می گوید: برنامه های گفت وگومحور باید زمانی پخش شوند که شرایط برای آنها فراهم باشد. انتخاب روز و ساعت مناسب برای پخش برنامه های گفت وگو محور، فاصله زمانی این برنامه با برنامه های نمایشی، تفریحی و تخصصی و برگزیدن موضوع جذاب مورد توجه مخاطبان از جمله عوامل تضمین کننده موفقیت یک برنامه گفت وگومحور است. وی در ادامه می افزاید: وقتی صحبت از برنامه گفت وگومحور می شود باید ببینیم درباره چه سبک از این برنامه ها تاکید می کنیم. آیا منظورمان برنامه های گفت وگو محور به سبک انواع شو های تلویزیونی و برنامه هایی که مجریان آنها با طرح موضوعات سرگرم کننده به شوخی و لطیفه گویی با مهمانان برنامه می پردازند و سرگرمی در درجه اول اهمیت شان است یا برنامه های گفت وگو محور سنگین از حیث اجرا و موضوع حساس که بخصوص اگر به صورت زنده اجرا شود حساسیت آن به مراتب بالاتر خواهد بود. این حساسیت می تواند در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی هنر باشد. در واقع بخشی از جذابیت برنامه های اینچنینی به زنده بودن آن و چالش های غیرمنتظره اش مربوط می شود. نقش مجری که می تواند پخش یک برنامه گفت وگو محور سنگین را با موفقیت یا ناکامی مواجه کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عبدالرشیدی در این باره می گوید: مسلما باید فرقی میان مجری یک برنامه گفت وگو محور علمی، سیاسی یا پزشکی با گزارشگران، گویندگان و مجریان برنامه های تفریحی و سرگرم کننده سبک یا همان شومن ها قائل شویم. مجری برنامه های تخصصی علاوه بر برخورداری از مختصات تعریف شده هر مجری دیگر تلویزیونی مانند توانایی بیان شیوا و درست، ظاهر آراسته و سنگین، مقبولیت عمومی، تجربه و شناخت رسانه ای و درک روان شناختی از مخاطب تلویزیونی باید از ویژگی های بارز دیگری هم برخوردار باشد. ضمن این که مردم در برنامه های گفت وگو محور دوست دارند شاهد یک تضارب آراء و بحث چالشی باشند که این نیز به عهده مجری است. این کارشناس رسانه ادامه می دهد: مجری این برنامه ها یک استاد دانشگاه نیست، اما یک عن ...
رابطه ای جذاب و وسوسه انگیز
نمی توان یک درام ورزشی به حساب آورد چرا که ورزش در متن آن حضور پررنگی نداشته و در کناره داستان راه خود را می رود. اما از آن جهت مهم تلقی می شود که برای اولین و آخرین بار در تلویزیون ایران در آن از بسکتبال به عنوان یکی از عناصر پیش برنده داستان بهره گرفته شده است. کهنه سوار؛ مرام پهلوانی و ورزشی به نام کشتی کشتی به عنوان ورزش اول ایران همواره رقابت تنگاتنگی با فوتبال داشته و ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
به گزارش جام جم ، در میان بازیگران به طیفی از آنها برمی خوریم که از سنین پایین وارد این حرفه شده و پس از مورد توجه قرار گرفتن بسیار، به یکباره یا به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند. کودکان و نوجوان های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیکشان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلمسازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می دهند که البته زیاد نیستند. گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت های مختلف مشغول به کار می شوند، اما دسته سوم به صورت تمام عیار با بی رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه ای دیگر مشغول به کار شده اند. حال نگاهی گذرا به تعدادی از بازیگران این طیف سنی می اندازیم. رامتین دانش: کودک محبوب دهه 1360 سینمای ایران دانش را می توان پرکارترین بازیگر کم سن و سال سینمای نوپای ایران پس از انقلاب به حساب آورد که فیلم های شاخصی هم در کارنامه اش به چشم می خورد. نکته جالب درباره او محوریت داشتن نقش هایش در آثاری همچون: پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده، خط پایان به کارگردانی محمدعلی طالبی و عبور از غبار ساخته پوران درخشنده است. معصومیت کودکانه دانش را می توان برگ برنده او در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد که برایشان دلنشین جلوه می کرد. او نیز پس از پایان دوره نوجوانی از سینما فاصله گرفته و در دانشگاه در رشته مکانیک تحصیل کرد. دانش در کودکی و نوجوانی به موازات بازیگری در زمینه موسیقی هم فعال بوده و در جوانی هم به تدریس آن در آموزشگاه های موسیقی در کنار شغل اصلی خود می پرداخت. رامتین دانش سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در یک سانحه دلخراش رانندگی در اطراف شهرستان نور مازندران جان خود را از دست داد. بازیگران آهنگر اصطلاحی میان سینماگران از گذشته رواج دارد و آن هم بچه سینماست و به کسی اطلاق می شود که از سنین بسیار پایین به واسطه حضور والدینشان در این حرفه جلوی دوربین رفته اند. امید و کاوه آهنگر از شاخص ترین این بازیگران خردسال هستند که این اصطلاح برازنده آنها به نظر می رسد. کودکان و نوجوان هایی که در اوایل دهه 60 پای برنامه کودک تلویزیون می نشستند، قطعا هنوز خاطره ای ولو کمرنگ از مجموعه علی کوچولو دارند که نقش اول آن را امید آهنگر چهار ساله به عهده داشت. وی پس از موفقیت همه جانبه این برنامه تلویزیونی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله آنها می توان به تحفه ها، بهترین بابای دنیا، حریم مهرورزی و علی و غول جنگل اشاره کرد. آهنگر هم پس از پشت سر گذاشتن نوجوانی به مرور از این عرصه کنار رفته و پس از چند سال دوباره وارد این حرفه شد که از شاخص ترین کارهایش هم می توان به سریال فصل زرد ساخته محمدرضا زهتابی اشاره کرد. کاوه آهنگر هم به مانند برادر بزرگ ترش از سه سالگی بازیگری را آغاز کرده و چهره شیرینش در آن ایام بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از کارهای شاخص سینمایی او می توان به بوتیک و بانوی من اشاره کرد و در قاب کوچک هم می توان از حضور موفقش در سریال روزگار قریب و در نقش نوجوانی دکتر محمد قریب یاد کرد که بسیار هم موفق بوده است. مهدی باقربیگی: تصویری دقیق از یک نوجوان موفق او را می توان در زمره موفق ترین های این رشته به حساب آورد که با حضور در راس هرم بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ساخته حسن فتحی و پرانتز باز به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد. عطیه معصومی: کودک ناشنوای بازیگر پوران درخشنده با توجه به مضمون فیلم هایش علاقه خاصی به کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان داشته و بازی های بسیار خوبی هم از آنها در فیلم هایش اخذ کرده است. پرنده کوچک خوشبختی ملودرام خوش ساخت و پرفروش دهه 60 سینمای ایران است که نقش محوری اش را عطیه معصومی به عهده داشت. ناشنوایی او نقش مهمی در انتخابش برای این نقش داشته و معصومی هم بخوبی از عهده اجرای آن برآمده و مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد. او پس از این فیلم تنها یکبار در نقشی کوتاه جلوی دوربین رضا عطاران در سریال بزنگاه رفت و خاطرات بسیاری را برای بینندگانش زنده کرد. معصومی برخلاف بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان، در تمامی این سال ها از این حرفه دور بوده و فروشگاه موفقی را در کنار همسرش اداره کرده است. عدنان عفراویان: باشوی کوچک سینمای ایران گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. باشو، غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است. عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد. عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد. او سال ها بعد با تصویری که شباهت اندکی به باشوی نوجوان داشت به مصاحبه با خبرنگاران نشسته و از حال و روز امروز خود برایشان گفت. وی همچنین در ماه های اخیر در برنامه خندوانه مخصوص بازیگران نوجوان سال های گذشته و جوان های امروز حضور پیدا کرد. مهسا کرامتی: از بازیگری تا انتخاب بازیگر کرامتی هم به واسطه فعالیت پدرش در تلویزیون خیلی زود وارد عرصه بازیگری شده و در دو سالگی جلوی دور ...
در سریال بوعلی سینا 15 کیلو وزن کم کردم
به گزارش جام جم ، وی در مجموعه و فیلم هایی چون مادر (1368)، دلشدگان (1370)، معجزه خنده (1375)، دختر ایرونی (1381)، دیوار (1386)، پسر تهرونی (1387)، سوگند (1387)، دوستی از جنس آتش (1388)، مهر و خون (1389)، شوق جوانی (1390)، برج مراقبت (1390)، ماموریت غیر ممکن (1390)، دلیران تنگستان ، مدار صفر درجه ، معمای شاه ، تعبیر خواب (1391)، سربداران (1363)، بوعلی سینا (1364)، کوچک جنگلی (1363)، آپارتمان (1371)، سوخته دلان (1374)، آشپزباشی و قبله عالم (1374)، مدار صفر درجه (1386)، خانه بی پرنده (1388) و بچه های بهشت (1389) به نقش آفرینی پرداخته است. یکی از نقش های ماندگار ابهری مامور ویژه مخصوص سلطان غزنوی است که همراه دوستش در سریال بوعلی سینا به دنبال ابوعلی سینای خردسال برای بردنش به دربار غزنویان است. ابهری با کارگردانانی چون بهروز افخمی، محمدحسین لطیفی و علی حاتمی همکاری داشته است. با ابهری درباره دوران بازیگریش گفت وگویی انجام داده ایم. آیا از روندی که در چهار دهه فعالیت در عرصه بازیگری با هنرمندانی چون مهدی فخیم زاده، عباس جوانمرد و سایرین داشتید رضایت دارید؟ در این مدت با اغلب بزرگان سینما و تلویزیون همکاری داشته ام. همایون شهنواز، منوچهر انوار، عباس جوانمرد و... همه این بزرگان هنرمندان با اصالتی بودند و سریال و فیلم های ماندگاری ساختند. متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد بروز و ظهور بزرگان در عرصه کارگردانی بوده ایم. من از این بزرگان زیاد آموختم. کارهای تئاتری هم انجام دادید؟ بله، یادم می آید در آن سال ها در شبکه دو تئاترها زنده اجرا می شد. در سال های اخیر به خاطر شرایطی که برای تولیدات به وجود آمده کمتر فرصت کار کردن را به دست می آوریم. زمانی در گروه هنر تئاتر ملی کار می کردم و آن زمان هر سال فقط چند نفر انگشت شمار وارد دنیای بازیگری می شدند، اما امروز کلاس ها و دانشگاه های بازیگری بسیاری دایر هستند و بازیگران بسیاری را آموزش می دهند و وقتی تعداد زیادی از افراد وارد عرصه بازیگری می شوند برای پیدا کردن کار و فرصت بازیگری و موفقیت در رقابت مجبور می شوند در برخی از کارها به رایگان و مجانی بازی کنند تا مطرح شوند و وقتی این شرایط حاکم باشد بازیگران زیادی وارد این حرفه می شوند و توقعات بیشتر می شود و در نتیجه بیکاری نیز گریبان خیلی از افراد را می گیرد. ما باید در همه زمینه ها مطابق با زمان پیشروی کنیم و باید کارهایی انجام دهیم که از زمانه عقب نمانیم. ورود نیروی تازه به عرصه هنر طبیعی است، اما باید روی این مسأله کنترلی صورت گیرد و تعادلی میان عرضه و تقاضا صورت بگیرد. در این پروسه طبیعی است که به نسل من کمتر فرصت بازیگری برسد. کاهش بودجه تولید هم تاثیرش را به خوبی برجای گذاشته است. امیدوارم شرایط رو به رشد باشد. سریال دلیران تنگستان شاید تنها سریال قبل از انقلاب است که بارها بعد از انقلاب از تلویزیون پخش شده است. چگونه در این سریال بازی کردید؟ موضوع اصلی این سریال در باره یک ایرانی غیور و با صلابت به نام رئیس علی دلواری بود که در مقابل هجوم نیروهای اشغالگر تا پای جانش مبارزه کرد. به نظرم سریال دلیران تنگستان از جمله کارهای ارزشمند تاریخی تلویزیون است و زنده یاد محمود جوهری به شایستگی نقش رئیسعلی دلواری را بازی کرد. همایون شهنواز، کارگردان بسیار خوبی بود. فیلمبرداری سریال در شهر بوشهر انجام می شد و برای بازیگرانی که بازیشان دائم نبود یک هواپیمای چارتر وجود داشت که هر روز از بوشهر به تهران می آمدند و برمی گشتند و امکانات خوبی در اختیار تولید این سریال قرار داشت. یادم می آید بعد از خاتمه فیلمبرداری سریال در شبی همه عوامل دور هم جمع بودند و زنده یاد محمود جوهری و همسرشان هم در آن جمع حضور داشتند و از ما به قصد سفر رفتن خداحافظی کردند و متاسفانه در جاده تصادف کردند و از میان ما رفتند و این امر برای همه ما خاطره تلخی به همراه داشت. یکی از بازی های جذاب شما برای مخاطبان مامور سلطان محمود غزنوی در سریال بوعلی سینا بود... . سریال بوعلی سینا یکی از سریال های خوب تلویزیون در دهه 60 بود و کیهان رهگذر، کارگردان محجوب و کار بلدی در عرصه کارهای تاریخی محسوب می شد و از همه مهم تر نویسنده چیره دستی بود و سریال سربداران هم به قلم ایشان بود. بوعلی سینا درباره یک دانشمند ارزشمند ایرانی است. در این سریال سه شخصیت اصلی حضور داشت که من، فیروز بهجت محمدی و امین تارخ بودیم. در طول سریال ما به عنوان ماموران مخصوص سلطان به دنبال بوعلی سینا بودیم تا او را به دربار سلطان بیاوریم. این دو مامور از زمان جوانی تا پیری به دنبال انجام این ماموریتشان بودند و حتی یکی از آنها در راه این انجام وظیفه روی اسبش می میرد. متاسفانه عمر کیهان رهگذر کوتاه بود و مجال پیدا نکرد که سریال های ارزشمند دیگری بسازد. حضور ثابت و طولانی مدت در یک نقش پرگریم و استفاده از لباس های سنگین، کلاهخود و شمشیر کار دشواری بود؟ بله، من در آن دوران جوان بودم و آمادگی بدنی بالا و تحمل این کارهای سخت را داشتم. من و فیروز بهجت محمدی در این سریال 15 کیلو وزن کم کردیم و یک سال و نیم مدام در حال اسب سواری بودیم. استاد معیریان روزانه دو تا سه ساعت ما را گریم می کرد. ظهرها که بساط ناهار پهن می شد، عوامل همه شان غذای کامل می خوردند ولی من و فیروز بهجت محمدی به علت گریم سنگین چهره مان نمی توانستیم غذا بخوریم و خوراکمان سوپ بود. در فیلم دادستان ساخته بزرگمهر رفیعا هم نقش یک آمریکایی را خیلی خوب بازی کردید... . بله، در این فیلم با فرامرز صدیقی و قطب الدین صادقی همبازی بودم و من و محمد ساربان نقش دو آمریکایی را بازی می کردیم که در تلاش بودند از ایران فرار کنند. برای من بازی در نقش هایی که از من دور هستند جذابیت بیشتری دارد. در سریال بزرگ و تاریخی سربداران هم بازی داشتید... . بازی در این سریال برایم فوق العاده ارزشمند و دشوار بود. سریالی که اغلب بزرگان بازیگری تلویزیون مثل علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید لایق، عطاءالله زاهد و امین تارخ بازی داشتند و یادم می آید در صحنه های درگیری تعداد زیادی هنرور بازی داشتند و اولین تولید فاخر تلویزیون در بعد از انقلاب بود و مدام در طول دو سال از تهران به کاشان در رفت و آمد بودیم. سربداران در زمان پخش مورد استقبال خوب مر ...
آدم و حوا اولین انسان های روی زمین بودند؟
مستقل خلق نشده است.(3) از ظاهر آیات قرآنی به دست می آید که سرسلسله افراد انسانی موجود شخصی به نام حضرت آدم علیه السلام و همسرش حوا بوده است و افراد نسل آن دو بر اثر نطفه هایی که در رحم مادرانشان انعقاد پیدا می کند، ایجاد می شوند اما این که خود آدم چگونه پیدا شده از جمع آیات به این نتیجه می رسیم که حضرت آدم علیه السلام بدون پدر و مادر از عناصر خاکی و با روحی الهی ایجاد شده است. ...
نعیمی: فراستی نفرت پراکن است!/ انتقاد فهیم از استعفای دیرهنگام جنتی از وزارت
محتوا چیست؟! موضوع و تم را قبل از تولید یک اثر هنری داری یا انتخاب می کنی و می خواهی آن را به اثر هنری تبدیل کنی. تبدیل آن به یک اثر هنری، با میانجی فرم است. به اندازه ای که موفق می شوی، موضوعت به محتوا تبدیل می شود. وی افزود: برخی فیلم ها که من دوست ندارم، مثل آرگو تکنیک را دارند. تکنیک اکتسابی ست که می توان آن را آموخت. صدا، نور و ... . به طور مثال ما ممکن است تکنیک خطاطی را بیاموزیم ...
بررسی کامل آیفون 7 پلاس (+ فیلم دوبله)
ذخیره سازی با معرفی مدل GB256 به حداکثرمیزان ممکن می رسد و با پرداخت 100 دلار بیشتر می توان به مدلی با حافظه بیش از GB128 دسترسی پیدا کرد. این اولین بار است که اپل حافظه های مختلف را به یک ویژگی سخت افزاری که در اینجا رنگ گوشی است مرتبط کرده است. iPhone 7 مشکی براق نه تنها دارای رنگی منحصر به فرد است بلکه محدود به مدل هایی با حافظه GB128 یا GB256 می شود. شاید اپل با افزایش قیمتی که به ...