سایر منابع:
سایر خبرها
شبهاتی درباره ی تحریف قرآن و پاسخ به آن ها (1)
است از سنگ های نازک، که به آن صفحه های سنگی نیز گفته شده است. بخاری از اَنَس چنین روایت کرده: حُذیفة بن یمان به نزد عثمان رفت، در زمانی که او به همراه اهل شام و عراق در ارمنستان و آذربایجان در حال جنگ بودند، با اعتراض به اختلاف مردم درباره ی قرائت قرآن به عثمان گفت: قبل از این که این مردم مانند یهود و نصارا (درباره ی کتاب خدا)، اختلاف پیدا کنند، آنان را دریاب؛ عثمان به دنبال حفصه فرستاد ...
جلوه های پایداری در شعر - برهان الدین العبوشی - شاعر معاصر فلسطینی
الأهواءُ (46) (العبوشی، 1967: 15) شاعر با اشاره به این که دشمنانِ اشغالگر، ظلم و ستم را به سرحدّ خود رسانده اند و کاردها به استخوان رسیده است، مردم را از عواقبِ ناخوشایندِ جهاد نکردن در راه حفظ قداست سرزمین، و سرنوشت اَسف باری که در انتظار آنان است، برحذر می دارد: 1- لا صبرَ بعدَ الیومِ قَد بلغَ الزُبی/ سیل العدی و تاله النزلاءُ (47) 2- إن لم تذوذوا عن قداسةِ أرضِکم/ فَمَصیرُکم ...
مروری بر دو خطبه از امام موسی صدر درباره شخصیت حضرت زینب (س)
تکرار می شود: زینب سلام الله علیها سخن می گوید و مردم جمع می شوند و از او می پرسند: چه اتفاقی افتاده؟ تو کیستی؟ ماجرا چگونه رخ داد؟ این کار تا سرزمین شام ادامه یافت. در شام نیز همان اتفاق افتاد. با اولین خطبه ای که حضرت زینب سلام الله علیها در قصر یزید گفت، همه چیز روشن شد؛ تا جایی که همسر یزید خود را با پیراهنش پوشاند و از قصر بیرون رفت و اصرار و پافشاری کرد که زینب و خاندان امام حسین ...
شبهاتی درباره ی تحریف قرآن و پاسخ به آن ها (2)
علیه و آله و سلم) فرمود: فرستاده ای از سوی خدا نزد من آمد و گفت: خداوند به تو فرمان می دهد که قرآن را بر یک حرف تعلیم دهی، گفتم خداوندا به امتم وسعت بده. آنگاه آن فرستاده گفت: خداوند به تو فرمان می دهد که قرآن را بر هفت حرف تعلیم دهی (18). نیز در همین کتاب آمده است: محمد بن حسن بن احمد بن ولید از قول محمد بن الحسن صفار از قول عباس بن معروف از قول محمد بن یحیی صیرفی از قول حمادبن عثمان ...
اربعین و بازخوانی نظریه انتظار فرج
، محمد بن عثمان عمری"، یکی از نائبان چهارگانه ی امام زمان(عج) می گوید: "به خدا سوگند: صاحب الزمان در موسم حج، همه ساله حضور می یابد و مردم را می بیند و می شناسد؛ مردم [هم] او را می بینند، اما نمی شناسند. (بحار الانوار، ج53، ص152). توجه بفرمایید که موضوع زندگی عادی امام (ع) در میان مردم، بدون آنکه کسی ایشان را بشناسد نیز از حکمت های الهی است. در واقع، امام در بین مردم است و مسائل آنها را ...
ویژگی های انسا ن های کریم و لئیم در قرآن مجید
بروز یابد. مولای متقیان علی (ع) می فرماید: (( یقول الله تعالی یا ابن آدم لم اخلقک لا ریح انک علیما خلقتک لتریح علی فاتخذنی بدلا من کل شی )) ( همایی 1367 ص 177 ) و مولانا در همین معنی می فرماید: گفت پیغمبر که حق فرموده است قصد من از خلق، احسان بوده است آفریدم تا ز من سودی کنند تا ز شهدم دست آلودی کنند نه برای آنک تا سودی کنم وز برهنه من قبایی بَر کَنم ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
. امام فرمود: بلکه مراد از عمود نور، مَلَک است که در هر شهری موکَّل است و خدا به وسیله ی او، اعمال بندگان آن شهر را بلند و نمایان می کند. ابن فضال آنگاه که سخنان یونس را شنید بسیار خوشحال شد و سر او را بوسید و گفت: همیشه حدیث و سخن حق بیاور که خدا به واسطه ی آن، برای ما گشایش ایجاد کند. (62) صدر و ذیل روایت به خوبی نشان می دهد که مسئله عمود نور، موضوع مطرح و مشهوری میان مردم بوده است ...
به چهار دلیل از جریمه های خدا نمی ترسیم
یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ[انعام/116] و اگر از بیشتر مردم روی زمین (در امور دینی) پیروی کنی تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ آنها جز از ظن و گمان پیروی نمی کنند و جز این نیستند که به تخمین می پردازند. [4] گناه دیگری که متعاقب آن و شاید بیشتر از آن تبلیغ می شود؛ ترک امر به معروف و نهی ازمنکر است که به اسم آزادی(کسی به کسی کاری ...
مگر خاقانی می تواند حس فلسفی نداشته باشد؟
طفل مکتب او بود و او پیر خرد/ لیکن از پیران چُنو مُعْظم نخواهی یافتن . همه ی این ها نشان می دهد که خاقانی نباید آن حرف ها را درباره ی فلسفه می زد. اما دو جور عقل داریم: تا قرن چهارم عقل آزاد داشتیم که عقل فلسفی است و ابن سینا و ابوریحان نتیجه ی آن بود؛ از آن جا به بعد (از قرن پنجم به بعد) عقل به بند رفت. حکمتی که خاقانی از آن سخن می گوید دادبه در پایان گفت: خاقانی بر حکمت ...
چگونه می توان از انبیاء و اولیاء علم به ارث برد
اولین است. و بنابر قرائت اول معنایش این است که: ما آیات را به عبارات گوناگون و بیانات مختلفی گوشزد می کنیم برای هدف هایی که در نظر داریم و از آن جمله یکی این است که این بدبخت ها بدبختی خود را تکمیل نموده تو را به این معنا متهم کنند که تو این معارف و این آیات را نزد بعضی از اهل کتاب خوانده و از او یاد گرفته ای. (المیزان، ذیل آیه 105 سوره انعام) در این آیه با نفی علم درسی و علم الدراسه از ...
خطابه ی روشنگرانه در سقیفه/ شاخصی از شاخص های جمل
برانگیخته است، به همین مبلغ فروختی. در این میان خزیمه چون از داستان باخبر شد، گفت: شهادت می دهم که به همین قیمت فروختی. مرد عرب گفت: موقعی که معامله کردیم کسی نزد ما نبود! پیامبر (ص) فرمودند: خزیمه! باآنکه در معامله حاضر نبودی، چگونه گواهی و شهادت می دهی؟! خزیمه عرض کرد: یا رسول الله! پدر و مادرم به قربان شما، از جانب خدا و عالم غیب به ما خبر می دهی، شما را تصدیق می کنیم، چگونه است ...
علم در اسلام (قسمت دوم)؛ پزشکی و طب اسلامی در گذر زمان
از نامش بر می آید، مسلمان بود. گویا در جوانی و پیش از آنکه شهرتی یابد از بغداد به مصر رفت و چندی پزشک احمد بن طولون بود و در آنجا شاگرد نامدارش اسحاق بن سلیمان اسرائیلی به وی پیوست. پیش از 263 ق به قیروان و نزد ابراهیم بن اغلب رفت و در 279 ق به فرمان وی کشته شد. به گفته ی ابن جلجل پزشکی علمی به کوشش اسحاق در مغرب بزرگ رواج یافت و مردم آن سرزمین از طریق آثار او با فلسفه آشنا شدند. آثار اسحاق بن ...
تربیت فرزند از منظر قرآن کریم
احساسات آدمی است همان اندازه مایه آزمون های بزرگی برای اوست. انسان ها به اشکال گوناگون در دام این آزمون گرفتار می شوند و به سادگی نمی توانند سربلند از آن بیرون آیند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که برخی از مردم به فرزند تفاخر می ورزند (کهف، آیات 34 تا 39) و فرزند بیشتر را مایه تفاخر و بزرگی خود بر می شمارند و بدان بر دیگران تکبر می ورزند و خودنمایی می کنند (مریم، آیه77؛ و نیز سبا ...
ما آنچه که در مملکت کم داریم مدیر بفهم و لایق است، وگرنه این مملکت همه چیزی دارد
...، مدیر خوبی باشم و مدبّر خوبی باشم. وَ هَبْ لِی صِدْقَ الْهِدَایَةِ ؛[3] هم حرف رهبران الهی را من خوب گوش بدهم و هم عده ای حرف مرا گوش بدهند، اینکه فخر نیست! اینکه در دعاهای ماه مبارک رمضان و مانند آن آمده است که خدایا تو دین خودت را که می خواهی حفظ بکنی یقیناً هم که حفظ می کنی این دین را به وسیله من حفظ بکن، نه به دست دیگری! وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ ...
آزادی بیان ،نشانه توسعه یافتگی و پویایی یک ملت
است . مولا علی (ع) می فرماید: "کسی که عیب تو را به تو بنمایاند تو را خیر خواهی کرده است” در روایتی مشابه امام حسین (ع) می فرماید: "کسی که تو را دوست بدارد تو را از انجام زشتیها باز میدارد و کسی که دشمن تو باشد با سکوت تو را فریب میدهد” این دو حدیث ارزشمند نمونه ای از هزاران روایت ناب در باب ضرورت و اهمیت نقد است که بدان بسنده می کنیم. نقد را آدابی است که مجال ...
قرآن را زینت قلب هایمان قرار دهیم
...> استاد دانشگاه آزاد کرمانشاه اظهار کرد: در آیه 22 سوره فاطر می خوانیم وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ و لاَ الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ و مَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ؛و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند. خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد، می رساند و تو نمی توانی سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته اند، برسانی ، و قرآن انسان های در قید حیات طبیعی را به دو دسته ...
فال روزانه - فال امروز شما چهارشنبه 3 آذر 95
بخش می شود تفاوت را احساس کنید تا دیگران را از لیاقت و کاردانی خود مبهوت کنید. مدامم مست می دارد نسیم جعد گیسویت***خرابم می کند هر دم فریب چشم جادویت پس از چندین شکیبایی شبی یا رب توان دیدن***که شمع دیده افروزیم در محراب ابرویت تعبیر: سخن کوتاه می کنیم و می گوییم که مرادت خیلی زود برآورده می شود. دلت دوباره جوان می شود. دشمنان شکست خوردند و این از لطف خدا بود. خستگی از تنت بیرون می رود و در کاری که مراد توست جز پیروزی و ثروت چیزی دیگری نیست و این همان اجابت دعاهایت می باشد. آکاایران ...
مدح خداوند از کسی، دلیل بر رستگاری او نیست
که وقت رسول خدا (ص) را می گرفتند منافقین بودند. اینها جمعیت کثیری بودند و کارشکنی های بسیاری می کردند. بعضی از محققان مصری معتقدند که سه جزء قرآن در مورد منافقین نازل شده است. این عده تا سال نهم مزاحم رسول خدا (ص) بودند و بعد از آن کمی خاموش شدند. طائفه ی سوم بر خلاف دو بخش قبیلی که جنبه ی خارجی داشتند، جنبه ی داخلی داشت و همان زنان نه گانه ی رسول خدا (ص) بودند. بجز عائشه و شاید خدیجه ...
"هشدار تاریخی امام به ائمه جمعه"
خطا کرده، اشتباه کرده، یا- فرضاً- تعمّد کرده، این را از بین ببرند. باید آقایان ارشاد کنند، دعوت کنند. همان طوری که مأموریم به دعوت، ما دعوت کنیم و ان شاء اللَّه، امور اصلاح بشود. (صحیفه امام، ج 16، ص 99) از دولت در خطبه های جمعه بدگویی نکنید ما باید به تمام معنا، متوجه این باشیم که حفظ کنیم این عنایت خدا را، این چیزی که به ما عنایت کرده ما باید حفظش کنیم. ومن از همه آقایان، که ...
رد پای بسیج، در ایجاد اشتغال/بسیجیان؛ مدافعان اقتصاد مقاومتی
درختی مرغوبت تر پیوند می زند. چندسالی است برای ذخیره سازی آب، استخری در وسط باغ ساخته است، می گوید در طول دو سه سال و هر بار نیم متر به ارتفاع استخر اضافه کردم تا به شکل فعلی برسد و با بکارگیری بلوک در همان سال اول از استخر برای تأمین آب باغ بهره بردم. او از سال های قبل و از خودکفایی بیشترش می گوید، سال هایی که گاو و گوسفند و مرغ و خروس هم داشتند و هنگام صرف صبحانه به جز قند همه ...
شکسته شدن، شرط قبولی توبه
آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ایمان از همان امن و امان است و یکی از اسماء حسنای پروردگار عزیز، مؤمن است. با معانی مترتّب و درجاتی که برای این منظور می شود، خداوند متعال مؤمن است یعنی خدا خود را قبول دارد، به خودش ایمان دارد، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ [3] خداوند ...
خانیکی: اگر آثار شریعتی گرفتار ضوابط I.S.I بود، خوانده نمی شد
خارجه است: الان در نجف هستم، و اگر خدا بخواهد عازمیم به سمت کربلا... و توی همین دقایق جایی خواندم که با لحنی بی ادبانه از غیبت وزیر محترم خارجه در پیاده روی اربعین گلایه کرده بود! همان جا نیت کردم که امسال من نایب الزیاره ایشان باشم. سید حسن خمینی : عاشورا زنگ هشداری است برای همیشه تاریخ این روزنامه در صفحه 2 سخنان سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای هماهنگی هیات های مذهبی مهاجرین ...
راهی که آخرین صحابی پیامبر و نخستین زائر حسینی گشود
سلمان پرسیدم، فرمود: سلمان دریای علم و معرفت است که نمی توان به آخر آن رسید. سلمان دارای علم گذشته و آینده است. خداوند دشمن دارد، کسی را که با سلمان دشمنی کند و دوست دارد آن را که با سلمان دوستی ورزد. عرض کردم درباره ابوذر غفاری، مقداد، و عمار یاسر چه می فرمایی؟ حضرت پاسخ را تکرار کرد. از محضر رسول خدا(ص) بیرون آمدم، تااین چهار تن (سلمان، ابوذر، مقداد، عمار یاسر) را دیدار کنم وبه آنها بشارت دهم ...
استفاده از هنر در مسائل تربیتی/هنر، قائم به فطرت است
و قصه ی یوسف، زیباترین قصه های قرآن است. ضمن اینکه به معانی و کاربردهای مختلف قصه توجه دارم و به تفاوت کاربرد کلمه در قرآن و جز قرآن عنایت دارم می گویم: قرآن وحی نامه ی الهی است و لابد بیان هنری، داستانی یا نمایشی ارزش خاصی داشته است که خدا آن را به استخدام بیان آموزه های وحیانی درآورده: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَینا إِلَیکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ ...
آیا امام حسین علیه السلام به مقصودش رسید؟
هیچ فرشته ای کمک نگرفت و در آن هنگام به مناجات و راز و نیاز با پروردگار مشغول بود. حضرت علی علیه السلام نیز وقتی که در محراب مسجد شمشیر به سرش خورد اولین جمله ای که فرمود: فزت و ربّ الکعبه بود. امام حسین علیه السلام نیز در لحظه آخر عمرش در گودال قتلگاه چنین با خدای خود مناجات می نمود: الهی رِضاً بِرِضِاکَ، صَراً عَلی قَضائِک یا رَبَ لا الهَ سِواکَ... خدایا! راضی به رضای تو هستم و در ...
پیوندِ حدیث و علم کلام
...، امام اول، نهج البلاغة، چاپ صبحی صالح، بیروت 1387/1967، چاپ افست قم (بی تا). 63. کلینی، اصول کافی، ج1، ص160. 64. ابن بابویه، التوحید، ج1، ص206، چاپ هاشم حسینی طهرانی، قم (1357 ش). 65. مجلسی، بحارالانوار، ج5، ص5556. 66. ابن شعبه، تحف العقول عن آل الرسول صلی اللّه علیهم، ج1، ص458475، چاپ علی اکبر غفاری، قم 1363 ش. 67. مجلسی، بحارالانوار، ج5، ص6871. 68. علی ...
17 دستور العمل حفظ نظام در حوزه سیاسی از منظر امیر بیان (ع)
...> * دفاع از مظلوم. این موارد مربوط به حفظ نظام در تمامی دوران ها است. اقامه عدل مولا علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر می فرماید: وَ لْیَکُنْ أَحَبَ الْأُمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ وَ أَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ. (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 429) دوست داشتنی ترین چیزها در نزد تو، در حق میانه ترین، و در عدل فراگیرترین باشد. ...
بدعت و عوامل رشد آن از منظر آیت الله سبحانی
أَنْتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ . (3) هر نیرویی در قدرت دارید برای مقابله با آنها (دشمنان)، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی شناسید و خدا آنها را می شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می شود، و به شما ستم نخواهد شد ...
رونمایی از اعتقادات شیعه، یکی از جلوه های اربعین است
که می فرماید اینکه خداوند می فرماید: والله یدعو الی دارالسلام یهدی به الجنه و یهدی من یشاء الی صراط مستقیم منظور همان ولایه علی بن ابی طالب(علیه السلام) است. وی گفت: اربعین فانوس هدایت در امواج پر طلاطم دریای فتنه ها و طوفان آشوبها وتبلیغات دشمن است؛ حسین نور خدا در زمین است و به همین خاطر در زیارت اربیعین می خوانیم کهو بَذلَ مُهجَتَهُ فیکَ لیَستَنقِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالهِ وَ حَیرَهِ ...