سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای ازدواج پیامبر(ص)وحضرت خدیجه(س)
شتر جوان و یا چهار شتر بودقرار شد محمد(ص)به همراه کاروانیان دیگر برای تجارت به شام برود. در مناقب ابن شهر آشوب است که در یکی از اعیاد زنان قریش در مسجد الحرام اجتماع کرده بودند که ناگهان مردی یهودی به نزد آنان آمده گفت:به این زودی در میان شما پیغمبری مبعوث خواهد شد پس هر یک از شما زنان که می تواند همچون زمینی در زیر پای او باشد که گام بر آن نهد حتما این کار را بکند! زنان قریش ...
چگونه خدیجه(س) از رسول خدا(ص) خواستگاری کرد؟
، نزد عامه و خاصه معروف است، ولی مورد تأیید همگان نیست. جمعی از مورخان و بزرگان، نظر مخالف دارند؛ برای مثال ابوالقاسم کوفی ، احمد بلاذری ، علم الهدی ، (سیدمرتضی) در کتاب شافی و شیخ طوسی در تلخیص شافی آشکارا می گویند که خدیجه، هنگام ازدواج با پیامبر، عذرا بود. این معنا را علامه مجلسی نیز تأیید کرده است. او می نویسد: صاحب کتاب انوارو البدء گفته است که زینب و رقیه دختران هاله، خواهر خدیجه ...
شرط سود بیشتر برای یکی از دو شریک با سرمایه مساوی
ولی ابوحنیفه خلاف این را گفته است. کلام علامه حلی در صحت این عقد مرحوم علامه این را بعد نقل کلام شیخ می گوید: والمعتمد جواز الشرط و لزومه لأنه شرط لا ینافی الکتاب و السنة فکان لازما کغیره من الشروط السائغة و به قال ابوحنیفة و احمد. (تذکرة الفقهاء؛ ج-16، ص: 353) معلوم است که احمد حنبل هم قائل به صحت است کلام صاحب حدائق در بیان اقوال در مساله ...
تلاش 3 عارف بزرگ در ولایت نامه نویسی سیاسی
وی تا کنون بوده است. قیصری همان مطالب را مبسوط تر در رساله ای مستقل با عنوان التوحید و النبوه و الولایه آورده است. (آشتیانی سید جلال الدین، رسایل قیصری، 1361). مرحوم علامه طباطبایی مکتوب مستقلی با عنوان رساله الولایه تألیف کرده اند. از متن این رساله، معلوم می گردد که ایشان نیز همانند سایر اهل معرفت، ولایت را به معنای سیر و سلوک و راه قرب الی الله، أخذ کرده است. فصل سوم رساله ...
جریان های تکفیری در عراق از ظهور وهابیت تا عصر حاضر
آن جا را کشتند و خوف و اضطراب در مناطق مختلف عراق ایجاد کردند. (33) به نقل یکی از تاریخ نگاران وهابی در همین سال ارتش وهابیت با فرماندهی سعود بن عبدالعزیز به زور وارد کربلا شده و مردمان آن دیار را در بازار و خانه ها کشتند، قبه حرم سیدالشهدا را تخریب کرده و زیورآلات آن را به غارت بردند و نیز هر آنچه در شهر یافتند (از اموال مردم) همه را به تاراج بردند. (34) در سال 1218 به بصره حمله کرده و مردم آن ...
اهمیت و چگونگی یادگیری احکام الهی
و من پاسخ همه مسائل او را نمی دانم (وظیفه من چیست؟) حضرت فرمودند: چرا به محمد بن مسلم مراجعه نمی کنی؟ هر چه ندانستی از او بپرس که او از پدرم امام باقر(علیه السلام) مسائل را فرا گرفته و در نزد آن حضرت آبرومند و محترم بود .[15] نیز در نقل دیگر علی بن مسیّب همدانی می گوید: به حضرت رضا(علیه السلام) عرض کردم: من در ناحیه ای دور دست زندگی می کنم و در هر زمانی دسترسی به شما ندارم، پس از چه کسی ...
در روایات مجلس لعن نداریم
به گزارش پایگاه خبری اجتماعی فارس عرب ، موضوع لعن خلفا یکی از چالش های مهم مذهبی جامعه شیعه بوده است. لعن اگرچه معنای نفرین و دعا علیه افراد است ولی لعن هنگامی آشکار و همراه با بیان مصادیقش بیان می شود، جنبه توهین آمیز به خود گرفته و مصداقی برای دشنام گویی است. از این رو هرکسی در مقابل لعن به مقدسات و افراد مورد احترام خویش موضع گیری می کند و آن را بر نمی تابد. توضیح بیشتر این مطلب در کتاب لعن ...
فضایل و معجزات امام رضا (ع) در آیینه کتاب عوالم العلوم
این زبان ها با این(همه تنوع و) اختلافی که دارند، در تعجبم. فرمود: ابا صَلت من حجت خدا بر خلقش هستم و امکان ندارد که خدا کسی را حجت خود بر مردمی قرار دهد که زبان ان ها را نمی داند. آیا این کلام امیرالمومنین(ع) را نشنیده ای که فرمود: به ما فصل الخطاب داده شده ؟ آیا فصل الخطاب، چیزی جز شناخت زبان هاست؟ 2:مناقب: در ضمن حدیثی طولانی از علی بن مهران نقل کرده است که امام رضا (ع) به او دستور داد ...
نه ترسی بر آنان است و نه آنان اندوهگین شوند
قرار گرفته باشند؟! گفتم: یا ابن رسول الله! پس در مورد چه کسی نازل شده است؟ فرمود: در مورد ما ! گفتم: پس شیعیان تان چطور؟ فرمود: از آنها هر که تقوا پیشه کند و [خود را] به صلاح آرد بهشت برایش است؛ بواسطه ماست که خداوند گناهانشان را می بخشد و به واسطه ماست که قرض هایشان ادا می شود، و ما باب حطه آنها هستیم همانند حطه بنی اسرائیل. [اشاره به آیه 58 سوره بقره و 161 سوره اعراف، که دری ...
500 معنا از ولایت در زیارت جامعه کبیره، مناجات امیرالمومنین، دعای سمات و...
...> با توجه به سایر ادعیه و زیارات و ادعیه و روایات من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی: لا فرق بینهم و بینک الا انهم عبادک؛ فرقی بین ائمه و خدا (از حیث اسماء و صفات باذن الله- و نه در ذات) نیست- دعای ماه رجب از امام زمان (عج) ولی کیست؟ امین خداست؛ السلام علیک یا امین الله چشم خداست؛ السلام علیک یا عین الله دست خداست؛ یدالله فوق ایدیهم پدر ...
شکوفایی در فراغت/ گفتاری از حجت الاسلام حسین میرزایی
.... سپس حضرت داستان آن دو پسر بچه را نقل کرد و فرمود: پدر آن دو، مردی صالح بود آیا نمی بینی که خداوند به خاطر پاکی پدرشان به آن دو پاداش داد!) [40] محکم کاری و درست انجام دادن کار امام صادق علیه السلام: إنَّ رَسولَ الله ِ صلی الله علیه و آله نَزَلَ حَتّی لَحَدَ سَعدَ بنَ مُعاذٍ وسَوَّی اللَّبِنَ علیه، وجَعَلَ یقولُ: ناوِلْنی حَجَرا، ناوِلْنی تُرابا رَطْبا، یسُدُّ بِهِ ما ...
مفهوم غرر در عقد بیع: مطالعه ای در حقوق ایران و فقه
محمد بن ملا صالح، (1297ق). عناوین، چاپ سنگی، [بی نا]. قمی، میرزا ابوالقاسم، (1371). جامع الشتات، تهران، انتشارات کیهان، جلد دوم. موسوی بجنوردی، حسن، (1371). القواعد الفقهیه، قم، انتشارات اسماعیلیان، ج 3، چاپ دوم. نائینی، میرزا محمد حسین، [بی تا]. منیه الطالب، تقریرات موسی نجفی، قم، انتشارات مکتب محمدیه. نجفی، محمد حسن، (1981م). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ج22، چاپ هفتم. ...
شیوه های مختلف تبری زبانی(بخش دوم)
قرار گرفته است: از قبیل: لحی، نقر، ویل، ثبر، رجم، ضبع و... (ر.ک. فرهنگ ابجدی، ص122، 196، 253، 266، 271، 278، 425، 566 و ...) بدیهی که این واژگان جزو مصادیق نفرین بوده و وجه مشترک تمامی آنها استعمال برای دعای منفی (نفرین) در حق دیگری می باشد. نفرین یکی از راههای صحیح بیان برائت و انزجار نسبت به مخالفان و دشمنان است. نفرین های گوناگونی از زبان خداوند متعال، پیامبران و اولیای الهی نقل شده است. در ذیل ...
چرا خداوند امامت را به کودکی پنج ساله سپرد؟
امامت رسیدند-مصداق داشت و شیعیان کمتر دچار اختلاف،تشتّت،چنددستگی و انکار شدند؛در حالی که قبل از حضرت رضا علیه السّلام،فرقه های مختلفی در میان شیعه پدید آمدند که هریک به امامت شخصی خاص قائل بودند؛البته کم نبودند انسان های وارسته و مطیعی که در برابر فرمایش امام،سر تعظیم و قبول فرود می آوردند و در برابر مشیّت الهی با کمال رضایت آن را می پذیرفتند. محمد بن حسن عمّار گوید: من دو سال ...
سیر احادیث امام مهدی(ع) نزد اهل سنت
أخبار صاحب الزمان بنام محمد بن یوسف بن محمد القرشی الگنجی الشافعی متوفای 658 ق در صفحه 505 از باب 10 نیز این خبر را مانند روایت اول در مسند امام احمد با اندک تفاوتی ذکر می کند و بعد اضافه می نماید: هذا حدیث حسن ثابت، أخرجه شیخ أهل الحدیث فی مسنده و فی هذا الحدیث دلاله علی أن المجمل فی صحیح مسلم هو المبین فی مسند ابن حنبل وفقا بین الروایات . ترجمه: این حدیث در مرتبه حسنه است ...
چرا خداوند امامت را به کودکی پنج ساله سپرد؟
امامت رسیدند-مصداق داشت و شیعیان کمتر دچار اختلاف،تشتّت،چنددستگی و انکار شدند؛در حالی که قبل از حضرت رضا علیه السّلام،فرقه های مختلفی در میان شیعه پدید آمدند که هریک به امامت شخصی خاص قائل بودند؛البته کم نبودند انسان های وارسته و مطیعی که در برابر فرمایش امام،سر تعظیم و قبول فرود می آوردند و در برابر مشیّت الهی با کمال رضایت آن را می پذیرفتند. محمد بن حسن عمّار گوید: من دو سال ...
بررسی استناددهی تروریسم تکفیری به سنت نبوی و جهاد اسلامی
، مبانی فقهی جهاد، ص 178. 76- احمد شفیعی نیا، فقه المقاومة، دراسة مقارنة، ص 162. 77- سیدجواد ورعی، مبانی فقهی جهاد، ص 179؛ احمد شفیعی نیا، فقه المقاومة، دراسة مقارنة، ص 164؛ نواف هایل التکروی، العملیات الاستشهادیة فی المیزان الفقهی، ص 48-50. منابع تحقیق : 1- قرآن مجید 2- وهبة الزحیلی، آثار الحرب فی الفقه الاسلامی، دراسة مقارنة، دارالفکر، دمشق 1419 ق. 3- حسن بن محمد دیلمی ...
تحلیلی بر رویکرد های متناقض به اندیشه های سلفی- تکفیری سید قطب
سازمان القاعده به هیچ وجه قابل انکار نیست، اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده تحت نظر محمد قطب (برادرِ سید قطب) و دوست صمیمی اش عبدالله عزامِ تحصیل کرده است. این دو فلسفه ای نام بُردار به قطب گرایی (Qutbian philosophy) را به شاگردان خود آموزش داده و آن ها را به داشتن روحیه ای انقلابی تشویق می کردند. به علاوه همان طور که سید قطب در کتاب معالم فی الطریق از گروه پیش آهنگ با عنوانِ پیام آور اسلام در ...
قاتل اصلی شیخ حسن شحاته به 14 سال حبس محکوم شد + عکس
برانگیزترین آنها در مصر می دانستند و او را علامه شیخ حسن احمد شحاته می نامیدند که از شیوخ و علمای الازهر و امام جماعت یکی از بزرگ ترین مساجد قاهره و برگزار کننده مجموعه برنامه های العلم در رادیو و تلویزیون و مساجد مصر بود. مردم مصر او را به عنوان امام جماعت مسجدی می شناختند که در نزدیکی سفارت اسرائیل در قاهره قرار داشت و روزهای جمعه برای شنیدن خطبه های نماز جمعه و سخنرانی هایش به این مسجد ...
بررسی تطبیقی حجیت عقل از دیدگاه ماتریدیان و وهابیون براساس عقاید ابن تیمیه
...، ابولیث سمرقندی، ابوالیسربزودی، نجم الدین عمر نسفی، ابومعین نسفی، نورالدین صابونی، ابن همام ... گسترش یافت و امروزه در بلاد شرقی و شمالی جهان اسلام مانند هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، چین، ترکیه و برخی بلاد عربی تقریباً عموم اهل سنت حنفی از پیروان آن می باشند. (2) ابن تیمیه تقی الدین احمد بن تیمیه، یکی از فقها و متکلمان حنبلی مذهب است که در دهم ربیع الاول سال 661 در شهر حران ...
نهم ربیع روز اتحاد نه افتراق - مرگ خلیفه دوم در 9ربیع بدون سند است
، امام ابی القاسم محمّد بن الحسن العسکری ( ع ) و عمرش هنگام وفات پدرش پنج سال بود . خداوند در همان سنّ به او حکمت عطا کرد همانگونه که به یحیی ( ع ) در کودکی عنایت کرد . - عبدالوهّاب شعرانی متوفّای 973 در کتاب: الیواقیت و الجواهر فی بیان عقائد الاکابر حضرت مهدی ( ع ) را فرزند امام حسن عسکری ( ع ) دانسته و می نویسد که تاریخ ولادت او نیمه ماه شعبان سال 255 بوده و اکنون که سال 958 است عمر او ...
شرایط اقامه حدود و حکم سارق غنیمت
گرفته است. ولی اگر از امام عادل باشد، او را می کشند. این روایت قید عجیبی دارد. لذا، باید کنار گذاشته شود؛ زیرا، هیچ یک از فقها در مورد سرقت، به قتل سارق فتوا نداده است. با کنار گذاشتن این دو روایت و یا حمل روایت اول بر موردی که روایت ابن سنان بر آن دلالت دارد، نتیجه مختار، همان تفصیل روایت ابن سنان می گردد که شهید ثانی(ره) در (مسالک الافهام/14/483) آن را به اکثر فقها نسبت داده و ...
سخن تامل انگیز مرجع محترم تقلید، جناب آیت الله وحید خراسانی
روایت ، خلیفه عباسی زمان واقعه ، متوکل اعلام شده است. مصحح خرائج از پیش خود، این خطای مهم را اصلاح کرده است و به جای متوکل در بین دو کمان ( معتمد بن متوکل ) آورده است. متوکل در سال 247 هجری پیش از درگذشت امام هادی علیه السلام، فوت کرده است. چهارم: خلیفه به امام عسکری می گوید: یا ابامحمد! بدیهی است که این عنوان شبه انگیز است. زیرا دوران وضع حمل و ولادت محمد بن الحسن العسکری پنهان نگاه داشته ...
نقد و بررسی مهم ترین ادله جریاهای تکفیری در تکفیر شیعه
چنین از نظر او، شیعه رافضی، معتقدانِ عدالت ابوبکر و عمر و مهاجرین و انصار را تکفیر می کند، ابن تیمیه می گوید: شیعه کفر چنین افرادی را شدیدتر از کفر یهود و نصاری می داند، از این رو نکاح و ذبیحه آن ها را حرام دانسته و آن ها را مرتد می داند . (68) رهبر تکفیریان امروزی از امام احمد بن حنبل روایتی نقل می کند مبنی بر این که سابّ صحابه اساساً اسلام ندارد و کسی که عثمان را شتم کند، زنادقه می خواند ...
ارزیابی تفسیر امام عسکری(ع) با روایت ابن شهرآشوب
عسکری(ع) طی هفت سال بودند و این تفسیر را در این مدت نوشته اند و باقیمانده است. آخوند افزود: ترتیب این تفسیر شامل سوره حمد و بخشی از سوره بقره است. در اعتبار این کتاب ان قلت هایی وارد شده است. گفته می شود محمد بن قاسم استرابادی و دو نفر یاد شده که شیخ صدوق از این طریق حدیث را نقل می کند ضعیف اند، اما غیر از این سند ابن شهرآشوب از حسن خالد برقی هم این تفسیر را روایت کرده است. موافقان این تفسیر ...
آیا "رؤیت مهدی" در زمان غیبت کبرا ممکن است؟
و در موارد تعارض معیارها نیز معیارهای درستی محتوا مقدم گردند تا آثار تربیتی که از طرح دیدارها با امام زمان مد نظر قرار گرفته، تحت تأثیر آفات و آسیب های آن قرار نگیرد. منابع 1. الامالی، محمد بن حسن طوسی، قم، دارالثقافة، چاپ اول، 1414ق. 2. الامالی، محمد بن علی بن بابویه صدوق، بی جا، انتشارات کتاب خانه اسلامی، 1362ش. 3. الامالی، محمد بن محمد بن نعمان مفید، قم، کنگره ...
راهبردهای مقابله با تهدیدات نرم ناشی از فعالیت جریان های سلفی تکفیری در جهان اسلام
اندیشه می پرداخت و پس از پذیرش تفکرات سلفیه، آثار محمد بن عبدالوهاب را به عنوان مجموعة التوحید به چاپ رسانید و خود نیز آثاری همچون الوهابیة و الحجاز تألیف کرد. رشید رضا می گفت که به خاطر خدا ربع قرن از وهابیت دفاع می کند و عبدالعزیز پادشاه عربستان را خلیفه عادل می داند. بعد از رشید رضا گسترش تفکر سلفیه در مصر مدیون اخوان المسلمین است که پیرو معتدل تفکرات سلفیه اند. اخوان در 1928 توسط حسن ...
هر امتی را أجلی است
...، قُوت و غذایی [مقدر شده] است و برای هر حبه ای خورنده ای؛ و شما قُوتِ مرگ هستید؛ و بدرستی که کسی که روزها را بشناسد، از آماده شدن غافل نمی شود؛ هرگز نه غنی به مال و دارایی اش از مرگ نجات یابد و نه فقیر به خاطر فقر و نداریش. التوحید (للصدوق)، ص74 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ ...
همه چیز درباره نهم ربیع الاول
روایت نیافته ام . حدیث رفع القلم تاریخ 9 ربیع برای قتل خلیفه دوم، از حدیث مشهور رفع القلم سرچشمه می گیرد. در مورد نهم ربیع الاول روایتی که علامه مجلسی رحمه الله علیه نقل فرموده اند ذکر می کنیم: " روایت شده که محمد بن ابی العلاء همدانی و یحیی بن محمد جریح بغدادی گفته اند که روزی ما در باب قتل ابن خطاب منازعه کردیم و رفتیم در شهر قم به نزد احمد بن اسحاق قمی که از اصحاب امام ...
ضرورت های عصر امام حسن عسکری(ع)
است با نظر صائب خود، اظهار کننده دقائق است با فکر ژرف اندیش خود، بیان کننده امور غیبی در (جلسات) پنهانی بود . [4] سبط ابن الجوزی نیز می گوید: حسن بن علی بن محمد... عالم و ثقه و مورد اطمینان بود و از پدرش و جدّش روایت نقل نموده است. [5] فضای جامعه عصر امام حسن عسگری همچنان درگیر شبهه ها و افکار کفرآمیز بود. در چنین شرایطی امام می بایست با راه های گوناگون در مقابل افکار و اندیشههای نحرافی ...