سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت منادیان وحدت اسلامی
نسبت به مکتب معینی دارند، دوری گزینند، زیرا دین خدا و شریعت او تابع مکتبی نبوده و در احتکار و انحصار مکتب معینی نخواهد بود، بلکه همه(صاحب مذهبانی که) مجتهد بوده، اجتهادشان مورد قبول درگاه باری تعالی است و کسانی که اهل نظر و اجتهاد نیستند، می توانند از هر مکتبی که مورد نظرشان است، تقلید کرده و از احکام فقه آنان پیروی کند و در این مورد فرقی میان عبادات و معاملات نیست . این فتوای تاریخی، زمانی که ...
جمعیت اخوان التوحید: شکل گیری و نقش آن در پیشرفت آل سعود
قبیل کویت، جنوب عراق و بخش هایی از اردن و یمن طرح تشکیل این دسته را در اندیشه پروراند و آن را ایجاد کرد و به تقویت آن پرداخت؛ اما همین گروه در سال های بعد با عقاید عبدالعزیز اختلاف پیدا کردند و در مقابل ایشان شوریدند. آنچه ضرورت بحث را دو چندان می کند این است که با شناخت بهتر این گروه ماهیت وهابیت نیز شناخته می شود و می توان نقاط ضعف و قوت و چالش های پیش روی وهابیت را از طریق شناخت جریان ها و ...
سه دستورالعمل حفظ نظام از نگاه امام علی
...: آیت الله سید احمد خاتمی از اساتید حوزه علمیه قم در ادامه تبیین بحث فقه حکومتی به بررسی بخش دیگری از ادله وجوب حفظ نظام در حوزه سیاسی پرداخت. برش هایی از درس این استاد حوزه در ذیل می آید؛ یَا هِشَامُ، لَا دِینَ لِمَنْ لا مُرُوءَةَ لَهُ، وَ لَا مُرُوءَةَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ ، وَ إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ قَدْراً الَّذِی لَایَرَی الدُّنْیَا لِنَفْسِهِ خَطَراً، أَمَا إِنَ ...
نقش ابن قیم جوزیه در پیدایش اندیشه های تکفیری، تبدیعی، تشریکی
تقوای او بوده است و از جهت دیگر از مبارزات او با بدعت ها و شرکیات تأثیر پذیرفته است. (120) اما مقدار تأثیرپذیری محمد بن عبدالوهاب را نمی توان به همین موارد مذکور منحصر کرد؛ چرا که از شواهد و قرائن به دست می آید که کتب ابن قیم نیز نزد محمد بن عبدالوهاب اهمیت فراوانی داشته، به گونه ای که گفته اند محمد بن عبدالوهاب در همان اوایل کودکی بعد از آموختن فقه حنبلی و تفسیر و حدیث نزد پدرش به مطالعه کتب ابن ...
توصیفی نو از عقلانیت اسلامی و نقش آن در شکل گیری تمدن نوین
حکمت عملی تقسیم می کنیم، اما معلوم نیست حکمت اسلامی لزوماً امکان مطابقت این دو را در نظر بگیرد یا حکمت عملی درباره گفتمان، ابزار، فناوری، نهاد و سیستم حکمی، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ همچنین، عقلانیت اسلامی، مساوی کلام یا فقه نیست، مساوی اخلاق هم نیست؛ البته عقلانیت اسلامی مقابل هیچ کدام از اینها قرار نمی گیرد؛ چراکه همه اینها- که مجموعاً متولی هدایت و ارائه طریق هستند- را در بطن خود دارد. با این ...
چیستی نسبت پدیده تکفیر با آموزه کرامت انسانی اسلام
نیز تعلق می گیرد؛ 7. (الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِیمَانَ) ؛ (46) با علم متفاوت است؛ 8. (قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ؟ قَالَ بَلَی وَلَکِنْ لِیطْمَئِنَّ قَلْبِی) ؛ (47) با بی اطمینانی قلب جمع شدنی است؛ 9. (وَمَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمَانِ) ؛ (48) خودش به کفر تعلق پذیر است؛ 10. (لِنَعْلَمَ مَنْ یؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِی شَکٍّ) ؛ (49) با شک جمع پذیر نیست؛ ...
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاع از منظر مذاهب اسلامی
مسئله واحده و هی ان ینکر اصلاً دینیاً علم من الرسول بالتواتر . (3) فتاوای حاوی تکفیر در تاریخ فقه و فقاهت بی پیشینه نیست، اما حجم آن و کیفیت آنها را نمی توان با آنچه در جهان جدید با آن مواجهیم مقایسه کرد. جهان جدید به همان میزان که تخصص را در دانش ها نهادینه کرد بی ضابطه گری را نیز در برخی حوزه ها افزایش داد و این یکی از تناقض های جهان جدید است. در ادامه می کوشیم درباره مراعات نشدن ...
راز نصرت خواهی خداوند و اولیای الهی از مردم
...> مقدمه با توجه به عنوانی که برای این اثر تحقیقی در نظر گرفته شده تمام هم ما در قدم اول، در جهت آشنایی با یکی از صفات پروردگار است که درقرآن کریم با عنوان غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ معرفی گردیده است و همچنین اثبات فقر مخلوقات. مسأله غنی و فقر در خالق و مخلوق از سنخ غنی و فقیر در نظام عقلایی و اجتماعی نیست ، بلکه مسأله از قرار دیگری است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت به طور بسیار ...
جان هر کس دوست دارید، دست از سر مردم بردارید چرا مردم را متهم به بی سوادی می کنید؟
.... لگد به افتاده ی میان راه رسم است که هر کسی می خواهد بی خطر اسمی در کند یا در شبکه های اجتماعی لایکی بگیرد، یک موجود بی دفاع میان راه افتاده را پیدا می کند و لگدش می زند. یکی از این موجودات بی دفاع میان راه افتاده لفظ مبهمی است به نام مردم. توی تاکسی و اتوبوس و مترو و رستوران و فیس بوک و توییتر خیلی راحت می شود مردم را دشنام داد و متهم کرد و کاسه کوزه ها را سرشان شکست. مردم نفهم اند ...
ترجمه تطبیقی انصاریان تحسین برانگیز است/ نثر قوی و همه فهم؛ دلیل توفیق این ترجمه
ترجمه حدیث و چه متون دیگر باشد، عنصر ادب لحاظ شود، قطعاً این ترجمه ماندگار خواهد بود و به عنوان یک اثر جاویدان در تاریخ ترجمه، زبان و ادب جای باز خواهد کرد. مراد از عنصر ادب آشنایی با علم صرف ، نحو، لغت و اشتقاق است. اگر کسی در این چهار علم تبحر داشته باشد و بداند یک کلمه ریشه اش کجاست، دارای چه مشتقاتی است و در هر مشتقی دارای چه معنایی است و از جهت نحوی هم وقتی که این کلمات در یک جمله قرار می ...
جلوه هایی از آشتی خواهی پیامبر، امیرالمومنین و سبطین در متون تاریخ اسلام
: ... شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و کسانی را که این وصیت به آن ها می رسد، به ترس از خدا و نظم در امور زندگی و ایجاد صلح و آشتی در میانتان سفارش می کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود: اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یک سال برتر است خدا را! خدا را ! درباره یتیمان، نکند آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد! خدا را! خدا را! درباره همسایگان ...
آنها همنشینان آتش اند
...، هر دو، موضع گیری معرفتی افراد است، نه یک اقدام و عمل معین؛ و چگونه است که خداوند در جمع بندی داستان آفرینش انسان، و در مورد ریشه جهنمی شدن، بدون اشاره به هیچ عملی، صرفا از یک موضع گیری معرفتی سخن گفته است؟ نکته تخصصی انسان شناسی علم و معرفت، آن مقدار که در مقام کشف واقعیت است، یک پدیده انفعالی است؛ یعنی مثلا من وقتی چشمم را باز می کنم و کاغذی را در مقابلم می بینم، در قبال این ...
نقش عقل در فهم و استنباط آموزه ها و گزاره های دینی از منظر سلفی های تکفیری
می جویند. همان گونه که احادیث صحیح را معتبر و لازم الاتباع می شمارند؛ در مواردی که با مدعیات مذهبی و منهج مورد پذیرش شان سازگار نباشد، به آسانی و بدون معیار و دلیل صحیح، به نفی و ابطال می پردازند. دکتر محمد سعید رمضان البوطی دانشمند اهل سنت معتقد است امروزه مذهبی که به نام سلفیه وجود دارد، یعنی وهابیّت، در واقع بدعتی است که در دین خداوند واقع شد و این گروه فقط خود را منتسب به سلف می نمایند؛ وگرنه ...
علل روان شناختی تکفیر گرایی
انفعال مطلق راه زده [ملازم شکاکیت] به سوی عمل گرایی شدید و کور محرومیت زده [ملازم یقین خواهی] چرخش کرده اند. (3) چکامه دومین ظهور از ویلیام باتلر بیتس، تنگنایی را که در آن گرفتار آمده ایم چنین توصیف می کند: بهترین ها فاقد هر گونه اعتقادی هستند و بدترین ها آکنده از شوری آتشین . به زعم اسلاوی ژیژک (4) این بهترین توصیف برای شکاف میان لیبرال های رنگ پریده و بنیادگرایان پر شور است. همان ها که گرفتار خشک ...
تقیه، دست آویز تکفیر شیعه
الشافعی رضی الله عنه أن الحالة بین المسلمین إذا شاکلت الحالة بین المسلمین و المشرکین حلت التقیة محاماة علی النفس. (38) 2. نووی: و قد اتفق الفقهاء علی انه لو جاء ظالم یطلب مانسانا مختفیا لیقتله أو یطلب ودیعة لانسان لیأخذها غصبا و سأل عن ذلک وجب علی من علم ذلک اخفاؤه و انکار العلم به و هذا کذب جائزبل واجب لکونه فی دفع الظالم. (39) و در جای دیگر می گوید: و لا خلاف أنه لو قصد ظالم قتل ...
بازخوانی انتقادی ره یافت های تبیین گر تروریسم مطالعه ی موردی: داعش
مورد سوء استفاده ی تفکر تروریستی قرار گرفته اند؟ مارگ نمایر و ریچارد کیمیال، برخی از این عناصر را یادآور می شوند: نخست؛ باور همه ی ادیان به نبردی ابدی میان خیر و شر است. همه ی مذاهب، به گونه ای نبرد میان نیروهای اهورایی اهریمنی معتقدند. باور دیگر: نقش تعیین کننده ی انسان ها در این نبرد حق و باطل است که در آن خوبان از بدان جدا می شوند. باور سوم: اعتقاد به دوران حساسی در تاریخ است که صحنه ی آخِرین ...
دانشگاه های ما تربیت اسلامی ندارد
دانشگاه را میخواهند و میخواهند دانشگاه اسلامی باشد اینست که گمان کرده اند این اشخاص تو هم کرده اند که علوم دو قسم است . هر علمی دو قسم است ، علم هندسه یکی اسلامی است یکی غیر اسلامی است . علم فیزیک یکی اسلامی است یکی غیر اسلامی از این جهت اعتراض کرده اند به اینکه علم اسلامی و غیر اسلامی ندارد و بعضی توهم کرده اند که اینها که قائلند که باید دانشگاهها اسلامی بشود یعنی فقط علم فقه و تفسیر و اصول در ...
ریاضتهای لازم برای حصول قلب سلیم
قرب الاهی برسد. بدین سان، می توان با اصلاح رفتار جسم، روح را نیز پرورش داد. پرورش روح یعنی پرورش همان استعدادهای فطری که خدا در وجود روح فرد نهاده است. این استعدادها فراوانند؛ زیرا خداوند استعدادهایی را که به موجودات مختلف داده، همه را یکجا به انسان ارزانی داشته است و انسان می تواند به سمت پرورش همۀ آنها حرکت کند؛ اما کمال خاص انسان در پرورش صفتی خاص انسان است. انسان افزون بر صفات شاخص ...
500 معنا از ولایت در زیارت جامعه کبیره، مناجات امیرالمومنین، دعای سمات و...
سجیتکم الکرم و شانکم الحق و الصدق و الرفق ولایت ریشه، و مقام تکوّن نبوت است؛ معدن الرساله مقام رفت و آمد فرشتگان است؛ مختلف الملائکه مقام نزول رحمت؛ مهبط الرحمه آغاز و انجام جهان؛ بنا فتح الله و بنا ختم معدن الرحمه است. گنجینه علم الهی است؛ خزان العلم ابواب الایمان است امناء الرحمن سلاله النبیین ...
بررسی استناددهی تروریسم تکفیری به سنت نبوی و جهاد اسلامی
بیانگر مفهوم ترور در آن دوره به شمار می رود. از آن جا که سیره ی نبوی جایگاه منبع گونه در فقه مذاهب اسلامی دارد، سنت قولی، فعلی و تقریری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی پدیده ی ترور مورد بررسی تاریخی- فقهی قرار گرفته است. کشتنِ ابوعَفَک، عصماء بنت مروان، کعب بن اشرف، ابن سنینه و ابورافع به دست مسلمانان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله مواردی است که می تواند به ...
تحلیلی بر رویکرد های متناقض به اندیشه های سلفی- تکفیری سید قطب
سازمان القاعده به هیچ وجه قابل انکار نیست، اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده تحت نظر محمد قطب (برادرِ سید قطب) و دوست صمیمی اش عبدالله عزامِ تحصیل کرده است. این دو فلسفه ای نام بُردار به قطب گرایی (Qutbian philosophy) را به شاگردان خود آموزش داده و آن ها را به داشتن روحیه ای انقلابی تشویق می کردند. به علاوه همان طور که سید قطب در کتاب معالم فی الطریق از گروه پیش آهنگ با عنوانِ پیام آور اسلام در ...
بررسی تطبیقی حجیت عقل از دیدگاه ماتریدیان و وهابیون براساس عقاید ابن تیمیه
سوریه به دنیا آمد و در تاریخ بیستم ذی القعده سال 728 در دمشق در زندان ارگ سوریه از دنیا رفت. قبر او هنوز مورد احترام طرفداران او است. او با نگارش کتاب الحمویة الکبری مخالفت سرسختانه ی خود، با اشعریان و علم کلام را به اوج خود رساند. در سال 699 در لشکرکشی ممالیک بر ضد شیعیانِ کَسرَوان شرکت کرد. در سال 705 در حضور چهار قاضی القضات مصر به تشبیه متهم و محکوم به زندان شد. پس از آزادی از زندان مجدداً توسط ...