سایر منابع:
سایر خبرها
برخی به نام دین بدترین صدمه رابه دین میزنند
... وی افزود: نگاه کردن، لبخند زدن و نشست و برخاست و ... طرح است، باید یاد گرفت و عمل کرد، تا آن نقشه ای که داریم را اجرا کنیم و گرنه جزء نقشهای سیاه نقشه می شویم؛ آن هم جزء طرح است، ولی سیاه است. در کنار سفیدیها واقع می شویم تا آنها جلوه کنند. آن هم خارج از حکمت نیست، اما بستگی دارد جای خود را کجا تعیین کنیم. میدان انتخاب را برای ما باز کرده اند. آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ...
موسوعه عظیم - السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه - رونمایی شد
... در این مراسم ابتدا پیام آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب قرائت شد . متن پیام آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به کارگاه آموزشی مبانی وحدت اسلامی در حراره، پایتخت زیمبابوه، که توسط حجت الاسلام و المسلمین مختاری در این کارگاه قرائت شد، بدین شرح است : إن هذه امتکم امة واحدة و أنا ربکم فاعبدون امتی که خداوند را عبادت می کند ...
مبنای انقلاب این نبود که عده ای که حقوق نجومی بگیرند را "ذخیره نظام" معرفی کنیم
بیت علیهم السلام به آن بسیار تکیه و تأکید شده، این است که همه ما این آیه شریفه قرآن را بسیار شنیده ایم که اگر ما در هستی قرار داریم و از نعمت وجود برخوردار هستیم، بیهوده و عبث نبوده است. الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (سوره ملک/ آیه 2)، این یک سنت الهی و هدفی بزرگی برای خلقت انسان هاست که در دوران حیات شان آزمایش شوند تا مشخص شود چگونه ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: مهدی قندی (1) چکیده توحید به معنای واحد دانستن خداوند است. واحد در زبان عرب متحمل معانی گوناگون می باشد. در کلمات امیرمؤمنان (علیه السلام)، معانی مختلف واحد مورد توجه قرار گرفته و برخی از انواع وحدانیّت لایق جلال خداوند دانسته نشده است. آن حضرت، خداوند را منزه از وحدت عددی و وحدت نوعی دانسته اند. آن حضرت ...
مقاله جدید محمود رستمی تبار /بال پرنده برای پرواز است
.... انسان گرچه مهم است ولی حق چنین کاری را ندارد که مهمترین پیامد آن تهدید حیات خود و تبدیل شدن به جسد است. از نظر دین اسلام نیز جانشین خدا، نباید از میزان و حد درگذرد. بنابراین انسان بعنوان موجود برتر یعنی انسان متفکر و عاقل. آدم عاقل خود را خانه خراب نخواهد کرد وگرنه قضیه همان قضیه بریدن شاخه زیرپا در بوستان سعدی است: یکی بر سر شاخ و بن می برید خداوند بستان نظر کرد و دید بگفتا ...
مهم ترین شاخصه هنر پرستشگاهی فهم پذیری و وضوح آن است
ابداعی . هرچند این تعبیر باستانی به تلقی و تعریفی که طرح شد نزدیک است، اما تفاوت هایی هم با آن دارد که اکنون مجال شرح آنها نیست . به هر اندازه که هنرمند قادر باشد در بازآفرینی، حقیقت شیء یا معنی را کماهی بنمایاند، اثرش هنرمندانه تر خواهد بود؛ زیرا ما هنر را نسخه دوم خلقت تلقی می کنیم، کما اینکه نسخه سومِ وجود نیز قلمداد می شود. نسخه اول ، وجود حق تعالی است نسخه دوم آن، انسان و هستی است ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
اصطلاح سنّت الهی را به معنای عامتر گرفت و آن را بر ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد یا بر روش هایی که خدای متعال امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره می کند اطلاق کرد. سنّت الهی ممکن است بی واسطه یا با واسطه از خداوند صادر شود. واسطه می تواند طبیعی و یا فوق طبیعی باشد. لذا قرآن کریم، افعال و انفعالات طبیعی و مادی و پدیده های فردی و اجتماعی انسان را به خداوند منسوب می کند. و برای آشنا ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
...، 1360، 142). 3-1-4- عقل عقل برترین موهبت ها و به حسب ذات مایل به خیرات و کمالات و خواستار عدل و احسان است. این عقل ملاک تکلیف و ثواب و عقاب است؛ و بدان حق از باطل، و خیر از شر، و راه از بیراهه تمیز داده می شود؛ و به وسیله ی آن زشت و زیبا، و کمال و پستی، راستی و نادرستی تشخیص داده می شود (ملکی میانجی، 1415، 21). در اندیشه دینی و به تبع در اندیشه علوی عقل جایگاه ویژه داشته و انسان موجود ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
برخاسته از حب و شکر است، همان عبادت احراری است که وسیله عروج انسان به عوالم علوی و معرفت به خداست؛ چه اینکه عبادت هدف نهایی نیست بلکه راه و ابزار رسیدن به مقصود معرفت است (طباطبایی، 1388، ص 141) و اگر کسانی این ابزار عروج را از آیات قرآنی به دست نمی آورند بدین معنا نیست که قرآن فاقد برنامه ای برای سلوک عرفانی است؛ بلکه همین آیات به روشنی دلالت بر سلوک دارند. بیاناتی که در کتاب و سنت آمده است ...
تکنیک های فروشندگی حرفه ای و ویژگی های فروشندگان موفق
؟ جلب مشتری هدف ماست و رقیب مانع رسیدن به این هدف است. روزمان را با طرح این دو سوال و با هدف شروع و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم. تصور نکنید اگر پاسخ این سوالها را پیدا کردید، می توانید بااین جوابها یک عمر کسب و کار بی دغدغه داشته باشید. خیر، دنیا در حال تغییر است. لذا سلیقه، ذائقه، قدرت مالی و ... مشتری هم عوض می شود. رقبا هم دستخوش تغییرات فراوان هستند. پس این سوالها تا آخر عمر همراه ما ...
بررسی ارزش های سیاسی از منظر نهج البلاغه
. پایبندی به قرآن و سنت در سیاست در نظام فکری علی (علیه السلام) پایبندی به تعالیم وحی الهی و اقتدا به راه و روش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) از اولین ارزش ها و مهم ترین قوانینی است که به آن توجه کامل شده است. در نگاه سیاسی آن حضرت، اصل و اساس یک سیاست مطلوب به وسیله قرآن و سنت است که پی ریزی می گردد و پایبند بودن حضرت به چنین اصولی، حتی قبل از زمان بر عهده گرفتن مقام رهبری نیز دیده می شود ...
روابط میان علما و مردم حالت اداری و رسمی پیدا کرده است
لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی نیروی درونی، ما را به جانب خوی حیوانی سوق می دهد؛ اما خداوند نیروی دیگری به نام نفس لوامه در ما قرار داده است: لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَهِ وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ نفس لوامه که ما از آن به ادراکات عقلی تعبیر می کنیم، نیرویی است الهی در درون انسان که حجت باطنی انسان است. انسان ها در مصاف این دو نیرو باید راه خودشان را پیدا کنند؛ ولی ...
در دریای خلقت و آفرینش هیچ حقیقتی بالاتر از ایمان نیست
... این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید: انسان گمان بی دلیل و بی تکیه گاه می کند که آیا کسی او را نمی بیند و او را تحت تعقیب قرار نمی دهد اما اگر کسی انسان را نمی بیند و اگر انسان تحت تعقیب یک قدرت بی نهایت و پنهان از چشم سر نباشد، جریمه نباید تحقق پیدا کند. استاد انصاریان ادامه داد: خداوند می فرماید: انسان خیال می کند هیچ قدرتی بر او تسلط ندارد، این ...
گونه شناسی نقدهای خویی بر سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم و راوندی
ذکرالبیعة . (خوئی، 1358ش، ج4: 325؛ بحرانی، 1362ش، ج2: 144) 3- منهاج البراعه و راوندی قطب الدین ابوالحسین سعید بن هبة الله بن الحسن راوندی (د. 573ق) از فقها و محدثین عصر خود به شمار می رود. او شرحی بر نهج البلاغه نوشته و نام آن را منهاج البراعه گذاشته است. شرح قطب الدین راوندی از شروح معروفی است که از عصر شارح، مورد توجّه پویندگان راه نهج البلاغه بوده و شارحین از آن استفاده کرده اند. (سبحانی ...
آیا راهی برای فرار از ربا وجود دارد؟
و غیر مجاز شمرده شده است. و هم چنین در نگاه داشتن مال به منظور احتکار و یا بخل و مضایقه از بذل آن به مستمندان و یا امتناع از صرف در مصالح عمومی که از آن به فِی سَبِیلِ اللَّهِ* تعبیر شده است احدی مجاز نمی باشد. وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ ...: کسانی که به آنچه خداوند به فضل و ...
طبیعیات ابن سینا مغفول مانده است/ چرا فلسفه شیخ الرئیس اسلامی است
گوید چون متحرک، محرکی لازم دارد، آخرالامر به محرکی می رسیم که بقیه را به جنبش وادار می کند ولی خودش به خود می اندیشد. یعنی بحث خلقت و خالق را مطرح نمی کند. *شیخ الرئیس بحث دیگری مطرح می کند و می گوید خلقت لازمه ذات حق است. الله نور السماوات و الارض این به چه معناست؟ در مورد الله نور السماوات روایت داریم که تمام موجودات را خداوند راهنمایی می کند و راه و رسم زندگی او به همه یاد ...
پیوند توحید با زندگی سالم در نهج البلاغه
همتم فاصله افتاد و هرگاه عزم کردم، قضاء با عزمم مخالفت کرد، پس دانستم که تدبیر کننده ی من جز من است. ابن أبی الحدید در شرح این حکمت می نویسد: این یکی از راه های شناخت خدای متعال است که انسان بر کاری عزم می کند و بر آن مصمم می شود، اما چیزی نمی گذرد که خدای متعال چیز دیگری به فکرش می گذراند که او را از آن کار باز می دارد، در حالی که چنین چیزی را به حساب نیاورده بود (ابن أبی الحدید، 1378، ج 19، ص 84 ...
خداوند چگونه نعمتش را پس می گیرد
...: متن حدیث از کتاب الکافی منتشر می کند. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ کَانَ أَبِی (ع) یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ قَضَی قَضَاءً حَتْماً أَلَّا یُنْعِمَ عَلَی الْعَبْدِ بِنِعْمَةٍ فَیَسْلُبَهَا إِیَّاهُ حَتَّی یُحْدِثَ الْعَبْدُ ذَنْباً یَسْتَحِقُّ بِذَلِکَ النَّقِمَةَ. امام صادق علیه السلام فرمود: پدرم امام باقر علیه السلام همواره می فرمود: خداوند حکم قطعی فرموده نعمتی را که به بنده اش داده، از او نگیرد، مگر زمانی بنده گناهی انجام دهد که به خاطر آن سزاوار کیفر گردد. الکافی، ج 2، ص: 273. ...
خیر و شر در دادگاه اخلاق
بودن و عمق فاجعه شر دلالت دارد. منشا شر رادیکال در آزادی بنیادین انسان در انتخاب کنش خود (خیر یا شر) باز می گردد، بنابراین کانت به نوعی مساله علیت را از بحث خود بیرون می راند و به بحث کنش می رسد. رادیکال بودن در اینجا بدان دلیل قابل توجیه است که شرارت، که نه مساله ای مربوط به این یا آن فرد، بلکه مساله ای است که به گونه انسانی مربوط می شود در برابر اصل خیر قرار می گیرد که بنیان انسانیت و ...
رمضانی: برای شناخت صحیح دین، باید به منابع اصلی آن مراجعه کرد - ضرورت دین برای جامعه امروز بشر
اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورهای عملی متناسب با این عقاید می باشد. و به بیان دیگر: دین، به مجموعه ای از عقائد و اخلاق و احکام که از جانب خداوند برای سعادت بشر در دنیا و آخرت قرار داده شده است، گفته می شود. لذا حداقل می توان گفت در حقیقت دین از دو بخش تشکیل می گردد: 1 عقیده یا عقایدی که در حقیقت به منزله ریشه و اساس دین می باشند. 2 دستورالعمل های اخلاقی و عملی که متناسب با آن اصول ...
حتماً و قطعاً همگی شان را اغوا می کنم
درست نقطه مقابل رشد است (بقره/256؛ اعراف/146) برخی تعریف آن را بر همین اساس دانسته اند که اگر رشد به معنای قرار گرفتن در مسیر صلاح و رستگاری است، غیّ قرار گفتن در مسیر شر و فساد است (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم7/ 287). پس اصل این کلمه به معنای فروافتادن در جهل و گمراهی است (کتاب العین4/ 456 ؛ المحیط فی اللغة، ج 5، ص149)؛ و برخی اصل آن را برگرفته از تعبیر غَوِیَ الفصیل دانسته اند که در مورد [شتر ...
رمضانی: برای شناخت صحیح دین، باید به منابع اصلی آن مراجعه کرد/ ضرورت دین برای جامعه امروز بشر
اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورهای عملی متناسب با این عقاید می باشد. و به بیان دیگر: دین، به مجموعه ای از عقائد و اخلاق و احکام که از جانب خداوند برای سعادت بشر در دنیا و آخرت قرار داده شده است، گفته می شود. لذا حداقل می توان گفت در حقیقت دین از دو بخش تشکیل می گردد: 1 عقیده یا عقایدی که در حقیقت به منزله ریشه و اساس دین می باشند. 2 دستورالعمل های اخلاقی و عملی که متناسب با آن اصول ...
اعمال انبیاء (ع) و یارانشان همه از روی حکمت است
...، در نتیجه بدون دلیل از حق و پیروی آن گریزانند و از آن روی می گردانند. احادیث موضوعی قالَ عَلِیٌّ علیه السلام: وَلَمْ یُخْلِ اللّه ُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ، أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ، أوْ حُجَّةٍ لازِمَةٍ، أَوْ مَحَجَّةٍ قائِمَةٍ: رُسُلٌ لا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ، وَلا کَثْرَةُ الْمُکَذِّبِینَ لَهُمْ . علی علیه السلام فرمود: خداوند هرگز بندگان ...
حمله آشکار و نفوذ پنهان دشمن به بنیان های خانواده در ایران
آن ها دست یافت. نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه انتظار فرج در کتب روایی به عنوان یک عبادت معرفی شده و یکی از دلایل این ارزش گذاری برای انتظار، ایجاد حالت امیدواری و حرکت در شخص منتظر است،گفت: شخص منتظر در عرصه های مختلف سعی و تلاش دارد و تلاش خود را بی ثمر نمی داند. آیت الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه کسی که ناامید است، قدرت و انگیزه ای برای مقابله با ظلم و ...
رهاورد اسراف هلاکت و دوزخ
1938) برخی از انسان ها در زندگی خویش اعتدال را مراعات نمی کنند و یا در عمل اقتصادی به اسراف گرایش دارند؛ از نظر امام علی(ع) کسانی دچار اسراف می شوند که حقیقت آفرینش را نشناخته و یا از آخرت غافل هستند. آن حضرت می فرماید که انسانی که آخرت نگر و آخرت گراست به جای اینکه اسراف کند بخشی از مال خویش را توشه آخرت خود می سازد و آن را با انفاق به دیگران در دست خداوند قرار می دهد تا در روز قیامت که روز ...
نمودهای جاهلیت در عصر مدرنیته
اختلاس ها در جامعه است. در سال های گذشته نهایتاً میلیونی اختلاس می کردند ولی در این چند سال نه میلیاردی بلکه چند هزارمیلیاردی اختلاس می کنند! سخن پایانی به فرموده رهبر معظم انقلاب خداوند وعده نداده که با تغییر نام کشورها به اسلامی شما را در هر حالی حمایت می کنم بلکه: إِنْ تَنْصُرُوا اَللّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ (محمد، 7) اگر جامعه ای تغییر ماهیت داد و از ...
نگاهی به پیام امام خمینی به گورباچف؛ واکنش ها و تحلیل ها
فرهنگی نام می گیرد موضوع قابل بحثی است. در این نوشته کوشش شده تا ماهیت و بسترهای اصلی صدور نامه امام به گورباچف و واکنش ها به آن، مورد بحث قرار گیرد. از این نگاه، نامه حضرت امام خمینی یک دعوت به شکل سنتی و با زبان و منطق دینی و فلسفی است و این موضوع سه دهه بعد به شکل دیگری با نامه آیت الله خامنه ای به جوانان اروپا اما به شکل یک متن برای روشنگری و با زبان اقناعی بیان شده است. هدف نگارنده در ...
کالبد شناسی مفهوم فتنه
کمین اند. باید بیدار بود . 9 دی، الگوئی تجربه شده، موفق و کارامد برای درهم شکستن بزرگترین فتنه ها است. 9 دی، جلوه حضور امتی است که امیر مؤمنان خواستار آن بودند . 9 دی یکی از زیباترین بازتاب های قدرت فکری یک ملت است. 9 دی، نمونه ای از تحقق وعده الهی " اِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ " است. این الگوی کارساز را باید شناخت ، تبیین و ترویج کرد تا در هر فتنه ای، چراغ راه ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان باشد. *بابهره گیری از رساله ارزشمند آقای عبدالعلی ترابی در سایت راسخون ...
عدالت و امانت داری در هر شغلی رعایت شود
شعار سال: آیت الله غیاث الدین طه محمدی شب گذشته در مراسم بزرگداشت روز سردفتران و دفتریاران استان همدان اظهار داشت: اقتباس از شعار قرآنی کاتب بالعدل در طرح و سرفصل این مراسم به این معناست که همه امور عالم باید بر عدل و قسط استوار باشد چون هر کار ریز و درشتی اگر بر مبنای عدل نباشد واژگون خواهد شد . وی تصریح کرد: خداوند متعال در آفرینش انسان، عالم خلق و عالم امر را به هم گره زده و برای ...
دعای جلب محبت از راه دور چطور خوانده می شود؟
بندگانش جای دهد: إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا ؛ مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می دهد! این راه صحیح جلب محبت بندگان خداست و دستورهای بی اعتباری که نقل می شود، قابل توصیه نیستند. نمونه ای از دعای جلب محبت اگر شوهر به زن محبت ...