سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم هایی که در جشنواره فجر بهترین شدند
، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش، ساعد سهیلی و امیر جدیدی در آن ایفای نقش کرده بودند... علاوه بر این پنج دوره؛ در ششمین دوره جشنواره هم یک ملودرام به افتخاری قابل ذکر دست یافت. در این دوره دو فیلم کانی مانگا و پرنده کوچک خوشبختی به عنوان بهترین فیلم این دوره انتخاب شدند. پرنده کوچک خوشبختی به کارگردانی پوران درخشنده ملودرامی درباره رابطه مادر- فرزندی یک معلم با دانش آموز ناتوانش بود ...
چرا معمای شاه سریال ضعیفی بود؟
، داستان سریال دراماتیزه نشده بود و نمایشی گنگ و سردرگم از رویدادهای تاریخی بود که نه مستند بودند و نه داستانی. نگاه پسینی و توهین به شعور مخاطب ظاهرا شخصیت اصلی سریال، یعنی امیرمحمود با بازی امیریل ارجمند، قرار بود خود روایتگر داستان نیز باشد. برای این کار به بانه خاطره نویسی او از نریشین استفاده شده بود. این کار این امکان را به سازندگان می داد تا بخش هایی از تاریخ را که به دلیلی ...
ماه گرفتگی ؛ تصویری سینمایی و درام از حوادث سال 88
بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، سارا خوئینی ها و شهرام عبدلی حضور دارند. سازندگان توضیح خاصی در مورد داستان این فیلم ارائه نکرده و فقط به گفتن این موضوع که وقایع ماه گرفتگی در مورد حوادث سال 88 است، بسنده کرده اند. در اردیبهشت ماه امسال بود که اطیابی اعلام کرد که روند ساخت این فیلم متوقف شده است ولی پس از گذشت مدتی ساخت آن دوباره به جریان افتاد و در نهایت فیلم توانست به جشنواره فجر برسد ...
نگاهی به پنج فیلم نمایش داده شده در سه روز نخست جشنواره
در فیلم تازه ی خود چیزی بهتر از یک تله فیلم دست چندم تلویزیونی نساخته است که تنها ارزش یکبار دیدن دارد. تابستان داغ که جزو آن دست فیلم هایی پر ستاره ایست که توقع مخاطب را خواه ناخواه نسبت به خود بالا می برد. فیلم شروع ساده ای دارد که یادآور فیلم ابد و یک روز سعید روستایی است: زندگی خانواده ی بدبختی در محله ی پایین شهر که اماج مشکلات روی سرشان آوار شده و زن که جدا از همسر با دختر کوچک و ...
فیلمی به نام شهدا با نگاهی به سبک زندگی دهه شصت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از برج میلاد آباجان ساخته هاتف علی مردانی بهترین اثری بود که شب گذشته روی پرده سینمای اهالی رسانه رفت. در این فیلم سینمایی، زندگی یک خانواده پرجمعیت در دهه شصت روایت می شود، اما این موضوع تنها بهانه ای بود تا کارگردان به آنچه در آن دهه می گذشت بپردازد. خواسته ای که در رسیدن به آن نیز تا حدودی به موفقیت دست یافته بود. نکته جالب در این فیلم، نگاه جدید به ...
ویلایی ها همه را غافلگیر کرد +تصاویر
بی وجه و آزاردهندۀ فیلم است. صابر ابر نیز مدت ها است که دیگر نمی تواند از نقش واقعی خود خارج شود و فیلم بازی کند. این زوج البته امسال در فیلم تابستان داغ نیز حضور داشتند که دیشب در برج میلاد به نمایش درآمد. دختر چاقوکش هفت تیر بند نگار/ رامبد جوان خلاصه داستان: نگار (نگار جواهریان) برای تصاحب خانۀ پدری اش که از سوی بهتاش مقدمی (مانی حقیقی) تصاحب شده است به زور متوسل می ...
حماسه ویلایی ها
اصلی فیلم یعنی پریناز ایزد یار و طناز طباطبایی، چهره امروزی دارند و به دلیل تعدد نقش هایشان در فیلم های برتر سینمایی مخاطب با پیشینه ذهنی نسبت به شخصیت ها به دیدن این فیلم می نشیند، چهره های دهه نودی برای رفتن به دل تاریخ نیاز به تغییراتی دارند، به ویژه که صابر ابر و پریناز ایزد یار در 2 فیلم این جشنواره بدون کوچک ترین تغییری در چهره هایشان به عنوان همسر یکدیگر به ایفای نقش می پردازند، یکی در دهه ...
بسته های تکراری سینمای ایران
ایران آنلاین / 1. فیلم های سینمای ایران را می توان بتدریج در چند بسته معدود طبقه بندی کرد. در واقع فیلمسازان آنقدر از فرط بی سوژگی سراغ داستان ها و فیلمنامه های تکراری می روند که این کار براحتی میسر می شود. به عنوان مثال می توان به فیلم های دعوتنامه و تابستان داغ و بسته فیلم هایی با موضوع مرگ کودک و تبعات آن و خیلی های دیگر اشاره کرد. درباره بسته اول نیازی به اشاره نیست و درباب دومی هم می توان از ...
پوران درخشنده: ناهنجاری های جامعه را زیر فرش پنهان می کنیم
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد ،حرف زدن با او بیش از اینکه سمت و سوی سینمایی پیدا کند، به سمت مباحث روانشناسانه و اجتماعی پیش می رود؛ مباحثی که درخشنده را مجاب کرده تا در تمام این سال ها سینمایش را وقف آنها کند. خانم درخشنده موضوعات اجتماعی مهم ترین شاخصه کارهای شماست. در هر دوره ای به طرح این مسائل وفادار بودید و به فراخور شرایط جامعه فیلم ساختید. فکر می کنید که فیلمساز اجتماعی قرار است مصلح اجتماعی باشد یا تنها به طرح مساله بسنده کند؟ به نظرم کار فیلمساز اجتماعی تلنگر و طرح مساله است، اینکه در ادامه قرار است چه اتفاقی بیفتد، دیگر دغدغه فیلمساز اجتماعی نیست. اصلا همین طرح مسائل اجتماعی یکی از اولویت های فرهنگی است. ما سال 95 موقعیتی در جامعه مان داریم که هنوز خیلی از جزیی ...
حماقت درام و ضرورت زیرکی کارگردان
نخستین ساخته ابراهیم ایرج زاد می توانست فیلمی به مراتب قوی تر از آن چیزی باشد که دیده شد.فیلمنامه تمام توان خود را صرف ذوق زدگی ناشی از تکانه های مرگ کودک خردسال قرار داد و ابتدا و پایان فیلم خود را از دست داد.فیلم هایی از این دست که در خود تراژدی مرگ کودکان را به همراه دارند (که بهترین نمونه آن شکاف است) باید عطف ها و گره های داستانی خود را هوشمندانه تر خلق کنند. تابستان داغ باوجود تبلیغات خوب ...
ویلایی ها اولین فیلم قابل تماشای جشنواره امسال بود/ ماجان یک فیلم هندی به شدت ضعیف با موسیقی آزاردهنده
.... اول فیلمنامه، دوم تهیه کنندگی. ما برای فیلمنامه قاتل اهلی 9 ماه زمان صرف کردیم. وی افزود: شرایطی درباره اکران فیلم ها در سینمای ایران به وجود آمده که با وجود شورای صنفی ریسک پذیری بالا رفته است و طبیعتا سینماگران به سراغ فیلم های با پروداکشن سنگین و جدی نمی روند. اگر ما بتوانیم به فیلمنامه جدی و خوب برسیم، قطعا مخاطب به سینما باز می گردد این تهیه کننده خاطرنشان کرد ...
نشست رسانه ای 2 فیلم زنانه
جذاب بود. از زمان طرح یک خطی فیلمنامه در جریان آن بودم و بسیار خوش شانس بودم که قدم به قدم با فیلمنامه پیش رفتم و نقش را برای خود تحلیل کردم. این بازیگر ادامه داد: در سینمای ایران استفاده از ویژوال افکت هنوز ناشناس است و جا دارد آن را بهتر یاد بگیریم. به هر حال تجربه کردن آن اولین بار برای من کیف خاصی داد. رامبد جوان با اشاره به چرایی حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه جشنواره ...
بر بال سیمرغ
...، حتی صابر ابر با همان نقش کوتاه چنددقیقه ای هم کارکرد درست خودش را داشته است. شاید بهتر باشد نقد فیلم را به زمانی موکول کنیم که بر پرده سینماها نقش بسته است. آن وقت می شود بدون لو دادن داستان و با ذکر جزئیات به آن پرداخت. نگار ؛ دیوانه ای که فیلم می سازد! نویسنده: احسان گودرزی کارگردان: رامبد جوان بازیگران: نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان ...
روز دوم جشنواره فیلم فجر پر از حاشیه بود
قرار بگیرد و داستان های او روایت شود. او ادامه داد: چند وقت پیش، یک آگهی در روزنامه دیدم به نام صندلی سپید که چنین موقعیتی داشت. به آنجا رفتم و آدم هایی را در این جلسه دیدم که به نظرم جذاب آمد درباره شان فیلم بسازم. البته فیلم های کوتاه قبلی ام نیز درباره زنان بود و مسائل این چنینی باوجود سختی هایش برایم جالب است. زهرا داود نژاد بازیگر نقش سهیلا نیز گفت: ازآنجاکه موضوع فیلمنامه مربوط به زن و ...
سبقت فیلم سازان زن در جشنواره
مرورفیلم های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز سوم ماجان فیلم جدید رحمان سیفی آزاد که امسال در حوالی احمدآباد مستوفی تهران تصویربرداری شده است در بخش چشم انداز سینمای ایران است. فیلمنامه را لیلا لاریجانی نوشته و محمدمهدی عسکرپور تهیه کننده آن است. فیلم سیفی آزاد 100 دقیقه است. قصه فیلم: درباره یک زن و شوهر است که در رابطه با فرزند خود، شیوه مواجهه با او و مناسبات والدین و فرزند دچار چالش های متعددی در زندگی می شوند و این موضوع تمام زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد. بازیگران: مهتاب کرامتی، سیما تیرانداز، فرهاد اصلانی، بابک انصاری و بهنوش بختیاری نقد فیلم: سیفی آزاد در فیلم اول داستانی اش نتوانسته خوانش درستی از ژانر ملودرام ارائه بدهد. همچنان که پیش از این تاکید کردیم، فیلم اولی ها معمولا در برجسته کردن فضای حسی فیلم افراط می کنند و همین موضوع رشته ارتباطی مخاطب با فیلم را پاره می کند. شخصیت های فیلم شکل نگرفته اند و عنصر موسیقی در فیلم در برخی از سکانس ها، ماجان را به مجموعه ای از نماهنگ ها تبدیل کرده است. دریاچه ماهی مریم دوستی در نخستی ...
زندگی از پنجره هستی
، البته هر آنچه کارگردان برای ملموس شدن بازی های زنان قدرتش را به رخ کشیده است، اما در همسران آنها ابتر می ماند و به همین دلیل حضور صابر ابر با وجود پتانسیل بالای شخصیتش در داستان، منفعل عمل می کند که اوج این اتفاق را در زمان گلی کردن ماشین و بی توجهی آن به بچه های داوود دیده می شود که در ذوق مخاطب می زند. اما مریم قیدی اشتباه بزرگ تری را هم انجام داده است، او در نیمه ابتدایی، داستان را ...
ملایی: کارگردان باید قدرت بداهه داشته باشد/ حمایت محیط زیست و ابتکار معنوی بود
... او ادامه داد: همیشه در انتخاب هایم در این سال های اخیر در فیلم اولی ها حضور داشتم چراکه معتقدم بازی در این فیلم ها سرمایه گذاری برای آینده است و از آنجا که قصد دارم کارهایم تکراری نباشد همیشه دنبال فیلم نامه هایی هستم که نقش های یکنواخت و تکراری نداشته باشد. بابک میرزاخانی آهنگساز این فیلم نیز گفت: هر چقدر دیگر دوستان هنگام ساخت این فیلم سخت گذشت به من خیلی خوش گذشت چراکه آقای ملایی دستم را باز گذاشته بود تا موزیک خودم را در آن ارائه کنم. ...
زینب کبری(س)؛ مدافع اهل بیت(ع)
گذارد و به خوبی از عهده مسئولیت اجتماعی سیاسی خود بر آید. براساس گزارش های تاریخی، هر دو دختر امیرمومنان (ع) در این حرکت نقش آفرین بوده و در جایگاه سخنگوی اهل بیت(ع) قرار گرفتند؛ زیرا حضرت زینت کبری(س) و زینب صغری(س) که از دومی به ام کلثوم نیز یاد می شود تا از خواهر بزرگ تر خود بازشناخته شود، در نهضت امام حسین(ع) حضور و مشارکت جدی و موثر داشته اند. از این رو، نمی توان به قطع و یقین دانست که ...
روباه پیر با ایران هراسی ازارتجاع عرب سواری می گیرد
حمله و قذافی را برکنار و کشور را به حال خود رها کردند.. اکنون از لیبی تنها یک نام وجود دارد و کشور عملا چند پاره شده است و داعش بر بخش هایی از این کشور مسلط است. پس از گذشت دوسال از انقلاب لیبی و سقوط حکومت دیکتاتور معمر قذافی ، ثروت نفتی لیبی توسط آمریکا و ناتو کنترل می شود. آمریکا و متحدانش به ویژه انگلیس و فرانسه، تحت پوشش قطعنامه سازمان ملل درباره منطقه پرواز ممنوع و حفاظت از غیرنظامیان لیبی به ...
نقد همه علیه همه/ پیامدهای روانی- اجتماعی پلاسکو در نشستی با سخنرانی هادی خانیکی
برف با نیم ساعت تاخیر به جلسه رسید و در توضیح تاخیر خود گفت، بازهم شهرداری تهران غافلگیر شد و امروز این غافلگیری ما همچنان ادامه دارد. خودترمیم گری و خود تخریب گری فردین علیخواه جامعه شناس و استاد دانشگاه گیلان در فضای رسانه ای درباره آثار اجتماعی پوشش اخبار یا نقش رسانه پس از حادثه، تحقیقات زیادی انجام می شود اما من به عنوان یک بهره بردار از شبکه های مجازی ...
برج میلاد در اولین روز جشنواره فیلم فجر
توجهی از مشکلات حل گردد و به هر تقدیر جشنواره سی و پنجم از راه رسید و اما روز اول... در اولین روز نمایش فیلم های جشنواره در برج میلاد طبق وعده های قبلی مدیران جشنواره از ازدحام و همهمه سرسام آور سال قبل خبری نبود که البته میزان حضور افراد در روز اول به طور معمول ملاک خوبی برای قضاوت نیست چرا که هر سال شاهد آن هستیم که از نیمه اول جشنواره به بعد مدام و مدام بر تعداد افراد حاضر در برج ...
ژانر غالب، کمدی ناخواسته / حاشیه نگاری روز دوم جشنواره در برج میلاد
ازدواج را با محوریت زنی چاق در پیش گرفت و کاش می توانست در قصه گویی و ساخت سینمایی نیز موفق شود تا راهی برای روایت این گونه سوژه ها که گهگاه روی تابوها حرکت می کنند، باز شود. چهارم روز دوم را می توان روز ِ فیلم های کمدی ناخواسته نامید. همان ژانر مهم سینمای ایران که هنوز به قوت خودش فعال است و پیش می رود؛ ژانری که فیلمساز می خواهد گریه بیندازد اما مخاطب می خندد، ناخواسته است کمدی ای که ایجاد می کند و چقدر این ناخواسته ها زیادند. می شود روزی کمدی ناخواسته به جای ژانر غالب در سینمای ایران، کم رمق شود و کمرنگ؟ این آرزوی هرسالِ تمامی این سال هاست و آرزو هم، دست نیافتنی. ...
گردشگری در برج میلاد
به گزارش بولتن نیوز، دوران جشنواره فیلم فجر دورانی است که تمام خصلت های گردشگربودنم در حوزه فرهنگ محل جولان به خود می گیرد، فکر کنید با کارت خبرنگار بر سینه ات می روی رو فرش قرمز که به عنوان بازیگر عکس یادگاری بگیری! شب دوم، بعد از دیدن فیلم تابستان داغ ، بیشتر از قبل به دوستی و کار با کارگردان جوان آن؛ یعنی ابراهیم ایرج زاد افتخار کردم. در همان دو، سه سکانسی که در فیلم حضور داشتم، به کلیتی که ...
نیمه پنهان ؛ داستان یک وحی
جدول نمایش روز سوم نمایش در برج میلاد به فیلمی اختصاص داشت که پیش تر در گوشه و کنار در میان اهالی سینما تعاریفی درباره آن شنیده می شد و همین امر سبب شده بود تا تنور جشنواره در سومین روز به بهانه "ویلایی ها" اولین اثر منیره قیدی داغ شود و جمعیت قابل توجهی در سالن انتظار برج میلاد رؤیت شوند. البته خوشبختانه امسال به مدد سخت گیری های متولیان جشنواره در صدور کارت ، این جمعیت قابل توجه همچنان به اندازه ...
فیلمی درباره زندگی همسران فرماندهان جنگ/ ویلایی ها ؛ روایتی ساده و دلنشین
مقوله های دیگر به چشم می آید نگاه جدید منیره قیدی به سینمای دفاع مقدس است. سینمایی که سالهاست به هر دلیلی دیگر از رنگ و لعاب های دهه 60 برخوردار نیست و نتوانسته در سینما عرض اندام کند. شاید ویلایی ها فتح بابی برای پررنگ تر شدن و مفهومی تر شدن این طیف از سینما باشد. روان بودن بازی ها که در راس آن ها ثریا قاسمی و بعد طناز طباطبایی،پریناز ایزدیار، صابر ابر، علی شادمان و... قرار دارند و کنش ...
فیلمی که موردتحسین فراستی قرار گرفت
نیز گفت: طبق معمول همه فیلم ها یک نسخه دارند. نسخه ای که در جشنواره داده می شود براساس نقطه نظرات منتقدین و اهالی رسانه تغییراتی داده می شود و درباره قاتل اهلی نیز این قاعده وجود دارد. دریاچه ماهی؛ فیلمی حوصله سر بر و پرافاده بد! هفت در ادامه با حضور مسعود فراستی و سعید قطبی زاده به نقد و بررسی فیلم های حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخت. سعید قطبی زاده در نقد فیلم ...
عیش ناتمام/ نگاهی به آثار نمایش داده شده در کاخ جشنواره
.... درواقع به نظر می رسد فیلمنامه نویس بیش از آنکه باید از ایده اصلی داستان مشعوف شده یا از منظری دیگر شاید بتوان گفت روی هسته اصلی داستانش حساب باز کرده است و در ادامه گویی با نگاهی ناشی از محافظه کاری و ترس، سراغ نوشتن فیلمنامه حول این نقطه عطف کلیدی فیلم رفته است. مقدمه چینی برای معرفی شخصیت ها، نسبت شان با یکدیگر و البته گیر و گرفت ها، بیش از حد بسط داده شده است و تا دقیقه 50 فیلم ادامه دارد ...
آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران
...، سیاسی و اجتماعی مردم در حدود قانون و محو هر گونه خود کامگی و انحصار طلبی است. انقلاب اسلامی توانست با مبنا قرار دادن حاکمیت قانون خدا بر مردم، سرنوشت مردم را به خودشان بسپارد که از طریق بنیان نهادن جمهوری اسلامی بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره)، قانون اساسی و قوانین مدنی کشور صورت گرفت. آزادی به عنوان بزرگ ترین رهاورد انقلاب اسلامی برای مردم ایران مطرح شده است. در این نوشتار با شیوۀ نظری و گاه ...
“سِفر بمباران” / “ویلایی ها”؛ اولین تجربه لذت بخش جشنواره سی و پنجم
برخی فصول خسته کننده باشد. علی رغم این ویژگی خطرناک فیلمنامه، که می توانست پاشنه آشیل بزرگی برای اثر باشد، اما کارگردانی چنان گیرا و کم عیب و نقص است که جلوی از پا افتادن فیلم را در اثر یکنواخت شدن ریتم خرده داستان ها می گیرد. کارگردانی فیلم، خصوصاً در مقیاس یک فیلم اول جنگی، چندین پله بالاتر از فیلمنامه قرار می گیرد، و فارغ از کیفیت کلی آن، در چند فصل (از جمله دو نوبت بمباران شهرک ...
استعاره زندگی در کنار جنگ
گرفته است؛ اردوگاهی در حاشیه مناطق جنگی که هیچ مردی در آن حضور ندارد و محل اسکان همسران رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است، بهترین بستر برای نمایش جنگ از نگاه و با احساسات زنانه است. شاید کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما حقیقتی است که باید دائم تکرار کرد؛ شیوه نقش آفرینی زنان در جنگ هشت ساله، یک الگوی کم نظیر و متعالی از حضور زن در عرصه مبارزه اجتماعی و فرهنگی است. اما کمتر فیلمی به این لایه مغفول ...