سایر منابع:
سایر خبرها
غیب شدن سناریست در لحظه آخر!
می کند اگر بچه اش زنده باشد پول را بازمی گرداند، چرا زودتر و در مواجهه با بدن آش و لاش دست فروش نگون بخت –که به قول خودش فقط به خاطر شک خود به این سرنوشت دچار شده– متحول نمی شود؟ ثانیاً جای تأسف دارد که یک فیلم سینمایی آن هم با نویسنده و کارگردان جوان، دربردارنده چنین برداشت عقب مانده ای از مفاهیمی مانند قضا و قدر و پاداش و جزا در نظام عالم است که بیش از هر چیز ما را یاد سریال های مبتذل تلویزیونی ...
گلایه های تازه پولاد کیمیایی/ جیرانی نقش من را عوض کرده است
... کیمیایی درخصوص فیلم خفه گی و تم جدیدی که دارد به خبرآنلاین گفت: این فیلم کار نو و جدیدی است، ما در واقع این نوع فیلم را یک دوره ای در سینما داشتیم، البته به نظرم من ریتم فیلم یک مقدار کند است و موضوع درام و دایره اصلی تراژدی درونش در نیامده است و ما را در یک رودربایستی با فرم قرار می دهد. به نظرم خود ذات قصه هیچ چیزی ندارد، ولی درکل فیلم تمیزی هست. او در ادامه در مورد ارتباط برقرار ...
آقای بازیگر: شاید به زودی بازیگری را کنار بگذارم!
آدم اگر شهامت داشته باشد، اسم می برد. دوما من در آن فرهنگسرا برای فیلم بوسیدن روی ماه منتقد نبودم. اساسا نشست نقد و بررسی و تحلیلی نبود و من تنها مجری بودم. آنجا احساس کردم باید برنامه ریزی و مدیریت کنم. سوما مجله فیلم اساسا جدول ستاره ندارد. چهارما من نمره بی ارزش نداده ام. قطبی زاده ادامه داد: نهایتا بهتر است آدم نقدی دارد با جرات و اسم نام ببرد. من حیرت می کنم از این رفتارهای بچه گانه ...
حاشیه های روز هشتم سی و پنجمین جشنواره فجر/ یک روز کاملا بخصوص !/ از ترکیدن بغض الناز شاکردوست تا قهر ...
جلسه یک منتقد از فیلم بسیار تعریف کرد اما در مجله فیلم همان منتقد به فیلم ما درجه بی ارزش داده بود. برای من سوال شد چرا آن دوست در آن جلسه حرفی نزد و به ما نگفت که فیلممان بی ارزش است، اتفاقاً استقبال می کردم از این حرفش.ظاهرا وقتی به فساد در همه حال ایراد میگیریم باید به خودمان هم نگاه کنیم. آن دوست در برنامه وزین هفت که این شبها پنبه ما را میزند. نمی دانم در این جلسات نظرش را براساس سکهای که ...
هوشنگ مرادی کرمانی: نوشته هایم نه خوب می کند، نه می کشد!
کی کلاس تمام می شود همان موقع می گویند بچه تو دروغ نگو! الان جای این حرف نیست. او می خواهد به کار اصلی اش برسد. اصلا کدام یک از این نصیحت ها تا به حال کارساز بوده؟ آموزش و پرورش بعد از سال ها برای یک بار بذری را که کاشته و درو کرده یک بار نگاه کند و نتیجه کارش را در بین جوان ها ببیند اما این کار را نمی کند. خب همه این صحبت ها ما را می برد به قصه های مجید ، یکی از معدود شخصیت های ادبیات ...
فیلم های حذف شده بدتر از اینها بودند؟
فرهنگ امروز/ سحر عصرآزاد منتقد سینما: هفتمین روز جشنواره فجر با نمایش فیلمی مبهم و مغشوش، یک کمدی با قصه ای کمرنگ و ساختاری تکراری، یک فیلم اخلاقگرای متقاطع ضعیف و یک فیلم اولی متوسط در پردیس چارسو پشت سر گذاشته شد تا انتظار برای فیلم های بهتر تبدیل شود به انتظاری تکراری. اما همراستا با نمایش فیلم ها در جشنواره و رسیدن به روز هفتم، یک پرسش اساسی درباره آثاری که از حضور در این ...
مانند اصغر فرهادی نابغه نیستم
سازم که موافق و مخالف از دیدن آن لذت ببرد و فقط واقعیات زندگی شما را نشان می دهم. اگر هم قرار باشد چیزی برای درام به داستان اضافه شود در جهت شخصیت شماست. جلسات خوبی هم داشتیم ولی من پیشنهادی که برای ساخت فیلم به ایشان دادم 10میلیارد بود تا بتوانم وارد پروسه تولید شوم. اما گفتند الان نمی توانیم این میزان هزینه کنیم و دست مان خالی است. کار به جلسات بعدی نکشید و به نظرم تصورشان نصف این مبلغ بود. گفتم ...
یکتا ناصر: پتانسیل ستاره شدن را در خودم نمی بینم
هادی ادامه داد و در پنج سال اخیر عمده فعالیت های سینمایی اش به همین همکاری ختم می شود. ناصر از آن دسته بازیگرانی است که میانگین نمره بازیگری اش در موقعیت مطلوبی قرار دارد اما سودای ستاره شدن در سر ندارد و از طی این مسیر و ادامه آن راضی است. او علاوه بر حضور در فیلم کارگر ساده نیازمندیم در فصل نرگس نگار آذربایجانی نیز ایفای نقش کرده است. این دو فیلم رقیب یکدیگر در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال هستند ...
فضای فیلم های فرهادی در فیلم من نیست
. حتما قصه را از دو روز قبل از درگیری ابتدای فیلم شروع می کردم. اما باز هم معتقدم که موضوع اصلی این انتقاد به ریتم فیلم مربوط نیست، بلکه به شخصیت ها برمی گردد که تنش روانی موجود در کاراکترهای بیشتر فیلم های امروزی را ندارند و این تصور را ایجاد می کنند که ریتم فیلم کند است. در مورد جشنواره نظرتان چه بود؟ به هر حال شما فیلم کامل را ارائه نکردید و موفق نشدید در بخش اصلی حضور داشته باشید، در جریان ...
مسئولان از فیلم های دفاع مقدس حمایت کنند
مسئولان مربوطه به ساخت فیلم های دفاع مقدسی، افزود: انرژی ما خیلی مهم نیست، انرژی را باید مسئولانی بگیرند که به ما کمک کنند تا بتوانیم فیلم های دفاع مقدس بسازیم؛ خداکند این تأثیر روی آنان بوجود بیاید؛ به قول یکی از بچه ها ما مرده شوریم و هرچه بدهند باید بشوریم و پهن کنیم برای همین هم هر نقشی که باشد بازی می کنیم و وقتی قبول می کنیم با تمام توان مان آن نقش را به پایان می رسانیم.ارجمند با اشاره به حضور ...
یک روز با سم زدایی در کمپ های اراک
و می گوید: من یک کمپ غیرقانونی می شناسم که بدون شکایت دست و پای شوهرت را می بندد و می برد اما وقتی با خشونت او را ببرند مطمئن باش در کمپ هم او را کتک می زنند. زن آدرس کمپ را می گیرد و می رود. شروع دوباره زندگی وارد کمپ غیر قانونی می شود، هیچ تابلویی ندارد اما دو سال است که فعالیت می کند؛ وقت هواخوری بیماران است، هشت نفر هستند که در حیاط پرسه می زنند. مدیر می گوید: همه اینها بالای 10 ...
از طلاق عاطفی تا حرام خوری در جشنواره فیلم فجر
جواب های مسخرۀ او نشان می دهد که فیلمنامه نویس و کارگردان با موضوعات قضایی و جنایی، آشنا نیستند. در کل می توان گفت که سارا و آیدا، حاصل یک فیلمنامۀ سر هم بندی شده با یک کارگردانی مغشوش است. نه قصۀ قرض پانصد میلیونی مادر سارا (ناهید/ شیرین یزدان بخش) برای پسر فراری اش، قابل باور است و نه رفاقت آیدا و سعید، نه دشمنی آنها، و نه عدم اطلاع سارا از کار خود و اهمیت مناقصه. انتهای فیلم، پیام ...
نشست خبری اشنوگل در مشهد برگزار شد
در اواسط تابستان آغاز و اوایل شهریور در شهرک دفاع مقدس تهران به اتمام رسید و پس از انجام مراحل فنی، توانست در جشنواره فجر 35 حضور داشته باشد. انتقاد از عدم حضور اشنوگل در بخش مسابقه جشنواره اصغری ضمن انتقاد از عدم حضور فیلمش در بخش مسابقه، ابراز کرد: در عرض سه، چهار روز، پیش از اعلام خبر نهایی جشنواره، خبر موثق رسید که این فیلم قطعا در بخش مسابقه خواهد بود، صبح، اعلام کردند که اشنوگل در ...
پیش بینی سهیلی از گشت ارشاد 2
ایران آنلاین / با توجه به این که دنباله سازی در ایران چندان موفق نبوده است، چه انگیزه هایی باعث شد که قسمت دوم گشت ارشاد را بسازید؟ در کشورهای خارجی قسمت های اول معمولا نسبت به قسمتهای دوم موفق تر بوده اند. در سینمای ایران هیچ فیلمی نداشتیم که دنباله هایش موفق و قابل تامل باشد؛ هم از نظر گیشه هم در نظر منتقدان. خیلی ها پیشنهاد کردند تا قسمت دوم فیلم چارچنگولی را بسازم با توجه به این که این فیلم به شدت طنز-موقعیت بود، دو بر ...
ماه گرفتگی در نیمروز
خون و قبر و مرگ و زجر، چه لزومی دارد؟ و چه تأثیری جز اینکه حرف فیلم –به فرض که درست هم باشد- پشت این همه سیاهی مخفی بماند؟ حتی اغلب قاب های متوسط فیلم به گونه ای طراحی شده اند که خط مورب تیره ای در کنج کادر دیده شود، مثل روبان سیاه گوشه عکس متوفایان!اغراق و افراط در تلخی و پرشانی همچنین باعث شده تا نقد اجتماعی فیلم، غیرقابل باور باشد. چطور می توان باور کرد که مرد جوانی که از توان و قدرت جسمی برخوردار است و خانه و زندگی آبرومندی هم دارد، مرغ مرده و ذبح نشده سر سفره زن و بچه اش بیاورد؟ ...
پدرها و مادرهای شهدا هم قیصر را دیده اند/قیصرها هنوز هستند
به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی علی عباس میرزایی که با اولین فیلم سینمایی بلند خود به نام انزوا در جشنواره فیلم فجر حضور دارد خود را متاثر از مسعود کیمیایی و دیگر بزرگان سینما می داند هرچند اولین تجربه فیلم بلند او تماشاگر را به یاد قیصر کیمیایی و سینمای او می اندازد و شاید به همین دلیل گفتگو بیشتر حول محور قیصر، قهرمان در سینمای ایران، امید در سینمای اجتماعی و... می چرخد. عاشق مسعود ...
ماجرای نیمروز فیلمی بی تکلف، صادقانه و بدون پیش داوری
. ماجرای نیمروز به شدت به سینما وفادار است و بازی های حرفه ای و خوب بازیگرانش بر جذابیت این فیلم صحه می گذارد. وی تأکید کرد: مهدویان با خرده داستانهایی با مضمون عشق، نفرت و شجاعت در درام خود به خوبی بازی می کند وبا ریتمی قابل قبول برهه ای از تاریخ پر التهاب ایران را برای نسل های بعدی به تصویر می کشد و خشونت را در فیلم تاحدی نشان می دهد که مخاطب از فیلم فاصله نمی گیرد بلکه خیلی معقول با ...
روی موج سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر(3)/نقد فیلم سینمایی شماره 17 سهیلا ساخته محمود غفاری دویدن در پی ...
به گزارش زنان کویر ، به نقل از طنین یاس ، گالیا توانگر خبرنگار و متنقد سینمایی حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در نقد فیلم سینمایی " شماره 17 سهیلا" آورده است: فیلم "شماره 17سهیلا "علی رغم آنکه از سوژه اجتماعی خوبی برخوردار است،اما در واکاوی علل اصلی بالا رفتن سن ازدواج حقیقتا به بیراهه رفته تا آنجا که در برخی سکانس ها تمام کاسه ها و کوزه ها بر سر بانوان شکسته شده وسالن پراز قهقهه مردان ...
"دعوتنامه"؛ سوژه ای تکرای با پرداختی ضعیف
با یک نگاه واقع بینانه باید گفت، دعوتنامه یک درام اجتماعی است که روایتی کاملاً رئالیستی دارد و البته خالی از تِم مذهبی نیز نیست. نمی توان گفت دعوتنامه یک فیلم مذهبی است بلکه یک فیلم اجتماعی است با بک گراند مذهبی. فیلم شامل چند داستان متقاطع است که رویدادهایش شخصیت های هر کدام از داستان ها را به هم پیوند داده است. با وجود این که سه داستان در فیلم روایت می شود اما قصه پیکره واحدی را پیدا کرده که تماشاگر احساس می کند با فیلمی یگانه مواجه است، نه با چند داستان اپیزودیک و مجزا. ...
قصه های مجید یک نقطه عطف بود/ ماجرای گورکنی که نویسنده شد
مستقل است اما با الهام از فلیکس نوشته شده؛ قرار است در مجموعه نیلی چه اتفاقی بیفتد؟ مهدی رجبی: ما کتاب درباره معرفی ایران بسیار داشتیم با یک سری اطلاعات ویکی پیدیایی که هیچ جذابیتی برای بچه ها نداشت و تنها یک سری مطالب دائره المعارفی را در اختیار آنها می گداشت. جز قصه های مجید که گرچه آنچه هوشنگ مرادی کرمانی نوشته بود در کرمان می گذشت اما کیومرث پوراحمد، ان را به اصفهان برده بود. آن قصه ها ...
رحمان سیفی آزاد از ماجان می گوید
از جشنواره فیلم فجر بود. آنچه برای من در ماجان موضوع اصلی به حساب می آمد، زندگی کردن به خاطر دیگران و احساس گناه که به تبع زندگی به خاطر دیگران در فرد ایجاد می شود، بود. قصه من درباره اختلاف دیدگاه یک پدر و مادر در برخورد با بچه معلولشان بود. آنها قبل از این فرزند دو بچه سالم داشته اند و حالا در مواجهه با این بچه معلول با چالش هایی مواجه می شوند. در این قصه تفاوت دیدگاه دو فرد نسبت به ...
مادری ، فیلمی که تماشاگران آن را هو کردند
در مادری و از نگاه توکلی تنها یک شهر توریستی نیست، شهری است که آدم ها با داستان های شان در آن جریان دارند. مادری در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با 32 فیلم بخش مسابقه رقابت می کند و کارگردان جوان این فیلم از قرار گرفتن نخستین ساخته اش کنار کارگردانان بزرگ، راضی است. سینما را از کجا شروع کردید؟ من رقیه توکلی، متولد 64 هستم. در یزد به دنیا آمده ام و تا سن هیجده سالگی در آنجا ...
همه زن ها مقصرند/زن ها؛ مردهای ضدزن و جامعه ریاکار را می سازند
به سوالی مبنی بر توضیح اتفاقی که سال گذشته بین او و تعدادی از خبرنگاران رخ داده بود، و تفرعنی که برخی بازیگران گرفتارش هستند، گفت: من مسئول تفرعن بقیه بازیگران نیستم و اصولا با اینکه تعصب و غیرت صنفی دارم اما اصلا به موضوع شغل های مختلف به صورت گروهی نگاه نمی کنم. حاتمی ادامه داد: مثلا همیشه تعجب می کنم که وقتی یک فیلمی درباره یک پرستار بد است چرا باید همه پرستارها اعتراض کنند یا مثلا ...
موقعیت چالشی زنان در شماره 17 سهیلا
به این قصه و چنین فضایی زمان بسیار زیادی صرف کردم تا از شعارزدگی فاصله گیرد. همچنین می خواستم فیلم به گونه ای ساخته شود که آن فرم مستندگونه در آن حفظ شود و به همین دلیل نمی توانستم درام عجیب و غریبی در آن بگذارم البته این را هم باید بگویم که خودم دوست دارم که شخصیت فیلم در موقعیت های مختلف قرار گیرد و برهمین اساس فیلم را جلوی دوربین بردم. *تحقیقات لازم در این زمینه برچه اساس صورت گرفت ...
در جست وجوی فضای خالی
...، که جز شرحی از تجربیات بروک از اجرای متن های شکسپیر، پُر از ایده های تازه است درباره شکسپیر، هنر تآتر، ادبیات و حتا سیاست. نوشتن کتابی کوتاه و پُرایده درباره یکی از مهم ترین درام نویسان تاریخ تآتر، کارِ هر کسی نیست. بروک در این کتابِ دَه مقاله ای تسلط بی بدیل خود به تاریخ، تاریخِ تآتر، درام و ادبیات را نشان می دهد. او هر مقاله را با روایت، قصه یا ضرب المثل یا افسانه ای آغاز می کند که گاه در بدو ...
درباره جشنواره ای که قرار بود جای سینمای فرح پهلوی را بگیرد
هایی از فرم دیده می شود که اگر خود را در مقابل نقد، سفت و محکم نکند و بگذارد که نقد بار مثبت به او برساند و زنده اش کند، شاید قصه و قهرمان و درام به سینمای ایران بازگردد. بعضی از تحرکات انقلابی ها در بدنه سینما، چنین امیدی را می دهد هرچند که بسیار کم نور و ضعیف باشد. باز هم گلی به جمال بچه های انقلابی و وطنی. انتلکت ها (روشنفکر نماها) که در نهایت، تنها فروشنده ای باشند و از سود فیلم هایشان هم چیزی ...
جاذبه های "مبتذل"، دور از جامعه حقیقی ایرانی
...> نمای پایانی فیلم هم نگاه بالادستی و حقیرنگر کارگردان به قشر سطح پایین جامعه را بیش از پیش مشخص می کند. ساخته شدن " خانه دیگری " در سینمای ایران چیز عجیبی نیست؛ سینمایی که فاصله اش با جامعه ی حقیقی ایرانی، روز به روز بیش تر می شود؛ اما معما این است که جشنواره فجر، چگونه فیلمی چون این را به عنوان اثری قابل قبول، پخش می کند؟! فیلمی این چنین ضعیف به لحاظ فرم و محتوا، که مخاطبانش در سالن ...
پرده آخر درباره 2 فیلم ماه گرفتگی و ویلایی ها
شناخت مثلا آن زن حامله و یا آن زن بچه دار برای مخاطب وجود ندارد، دیگر قرار است چه دغدغه ای برای دانستن یا ندانستن وضعیت همسران این خانم ها شکل گیرد؟ چه فرقی می کند این خبر به چه کسی داده شود؟ تنها زمانی که زن تازه وارد به زن سرپرست کمپ ایراد می گیرد که چرا شوهران همه به دیدن شان می آید جز همسر خودش، رفته رفته احساس می شود دارد زیربنای درام چیده می شود، اما همین هم در همان لحظات شروع، تمام می شود ...
کارگردان فیلم همه چیز درباره ایو را بشناسید
میلیون دلاری از خود نشان داده بود. منکیه ویچ در نامه به سه همسر با اتکا به یک طرح داستانی پیچیده، فلاش بک های متعدد، دیالوگ های هوشمندانه، طنز گزنده اجتماعی و هم چنین استفاده از راوی سوم شخص برای نقل داستان، سرانجام اکسیر جادویی خود را در روایت بصری یک قصه یافت، شیوه ای که مشتاقانه از آن در ساختن اثر بعدی اش، خانه غریبه ها ، نیز استفاده کرد. خانه غریبه ها علی رغم این که در آمریکا با بی ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (403)
سرمای گدا کش هم خیلی جواب است. غزل شاکری با پیراهن مادربزرگ خدابیامرز اش در فرش قرمز “سارا و آیدا” حاضر شد. شهرامِ نازنین، در کاخ میلاد. – خانم این بچه کجا موند پس؟ + رفته برج میلاد، جشنواره دارن. – یعنی چی؟ مگه کشکه هر شب هر شب جشنواره؟! مگه چند تا فیلم بازی کرده؟! + من نمیدونم، خودت زنگ بزن ببین کجاست. دکتر علی اشراقی به ...