سایر منابع:
سایر خبرها
بسیاری از مبانی مدرنیسم با مبانی اسلامی در تعارضند
و سود) و مبانی دینی یهودیت و مسیحیت بنا شده است و هیچ یک از این ها با مبنای دین حقیقی و اسلام، سازگاری ندارند.مخالفت اسلام با مدرنیسم به معنای مخالفت با عقلانیت یا توسعه علمی و اقتصادی و سیاسی نیست. اسلام با مبانی مدرنیسم، یعنی عقل گرایی، نه عقل، علم گرایی، نه علم، انسان گرایی، نه انسان، لذت گرایی، نه هرگونه لذت مشروع، مخالفت می کند. اسلام با دستاوردهای مدرنیسم، همچون بی معنایی زندگی، پوچ گرایی ...
گفتمان فلسفه ی فقه
آن که اقلی و اکثری نسبت عدم و ملکه دارند. در باب دین و فقه نیز باید این نسبت را رعایت کرد؛ یعنی آن دین و فقه اسلامی مدعی این است که بدون توجه به دیگر منابع معرفتی مانند عقل و شهود و تجربه و فقط با تمسک به ظواهر کتاب و سنت می توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد و آیا اسلام فقاهتی مدعی آن است که همه مسائل حکومتی، مسائل فقهی اند یا اینکه طهارت فقه برای تأمین بهداشت کامل کفایت می کند؟ نمی دانم دکتر سروش ...
قلب، محبت و اخلاق غزالی در احیاء علوم الدین
. شناخت حقیقت دل نه تنها دروازه شناخت حقیقت عالم، بلکه کلید معرفت خداست. البته شرط لازم برای شناخت قلب تصفیه درون است. (14) کل اعضا و قوای ظاهری و باطنی انسان لشگریان دل او هستند. قوای باطنی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: شهویه، غضبیه و نطقیه. هریک از این قوا ممکن است دچار افراط و تفریط گردند و یا در حالت اعتدال باشند. اعتدال شهویه عفت، اعتدال غضبیه شجاعت و اعتدال نطقیه حکمت نامیده می شود ...
راهپیمایی 22 بهمن نمایش دهنده وحدت مذاهب و اقوام در ایران اسلامی بود
جدید امریکا ، اظهار کرد: تصمیم ترامپ با مخالفت دیوان عالی قضایی آمریکا مواجه شد که حتی در تجدید نظر هم نیز رد شد و همه دنیا سخنانش را مردود دانستند، پس فردی که در کشور خودش به عنوان رئیس جمهورمورد قبول نیست چگونه می تواند در برابر اسلام قرار گیرد و با کشورهای دیگر در ستیز باشد. وی، افزود: پس از تصمیمات اسلام ستیزانه ترامپ، مسلمانان آمریکا در مقابل کاخ سفید نماز جماعت برگزار کردند و اینگونه اعتراض خود را همگام با سایر شهروندان آمریکایی به نمایش گذاشتند از این رو ترامپ بداند با این تندروی ها کار به جایی نخواهد رساند. ...
گفتمان غزالی و گفتمان روشنفکر دینی
...، و از قضا از حیث تاریخی بدیل گفتمان پیامبری است و در برابر آن قد علم نموده است. این پدیده با این مبنا تکون یافت که انسان غربی دیگر از مراجع (اتوریته)ها و منابع آسمانی و قدسی قطع امید کرده و قصد داشت خودش آگاهانه و آزادانه و براساس عقل و تجربه دنیای خویش و نظامات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی اش را بنیان گذارد و بدان نظم دهد. حال، این روشنفکری جدید و دنیوی را با آن رازدانی و بصیرت قدسی از یک ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (5)
درک آنها اعتراف نخواهد کرد (المنقذ، ص54) خلاصه آن که نه تنها غزالی عقل را در درک حقایق عالم ناکافی می داند بلکه آن را مرتبه نازلتری نسبت به ذوق می شناسد. اما دکارت عقل را منبع مهم معرفت می داند. عقل چنان اهمیتی در نظر دکارت دارد که تجربه گرایان بعدی نسبت و نسب به عقل گرایی را به دکارت می رسانند. در نهایت باید به یاد داشت شکاکیّت مسئله ای است که هر انسانی از آن رو که انسان است باید خود ...
گام هایی نهایی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی
شناختی در سه مورد هدفمندی،حق مداری و نظام احسن، دارای بینش مشترک هستند.یکی از مفاهیم بنیادین جهان اسلام آفرینش جهان براساس حق و به دور از هرگونه باطل و پوچ گرایی میباشد که انسان را به سوی اهداف متعالی و تعهد پذیری سوق میدهد.در تمدن اسلام علم و دانش و خرد جایگاه ویژه ای دارد که از برترین فضایل محسوب میگردد. یکی از اصول اساسی در تمدن اسلامی، فرهنگ است که نقش بی بدیلی در ساخت تمدن اسلامی ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (2)
...، گواه بر خصایص عالی نویسنده ی آن است و یک بنای خوب، گواه بر خصایص عالی سازنده آن.(11) همه فضایل انسانی از دانش (علم) و قدرت (قدرة) ناشی می شود، مراتب دانش انسان به یک چیز و قدرتش بر آن چیز بستگی به دانش و قدرتی دارد که در آن چیز وجود دارد. به عبارت دیگر، زمانی که متعلّق معرفت زیباتر است، مثلاً حاوی فضایل بسیاری است، معرفت آن زیباتر خواهد بود و زمانی که متعلق قدرت مهم تر است، قدرت بر آن مهم تر ...
رفتار ترامپ علیه مسلمانان، نشات گرفته از تفکر ضددینی است
زمان رسالت خود از کتاب و قلم و معرفت و بصیرت سخن می گوید. ما پیرو پیامبری هستیم که صلح و همزیستی مسالمت آمیز را برای جهان به ارمغان آورد و در اغلب آیات الهی خداوند انسان را به اخلاق و کرامت دعوت می کند. رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان یک مسلمان باید برخوردی داشته باشیم که آنها خود متوجه این رفتار نادرست شان شوند. دولت مردان ما می توانند با حکومت آمریکا مقابله کنند، اما ...
امر معقول، جاودان و احساس زودگذر است
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: شب گذشته، 22 بهمن ماه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شود، گفت: بعضی ها فکر می کنند با بیان و کلمات خوب، تحریک احساسات، خوش بیانی و خوش لفظی می توانند احساسات را تحریک کنند، ولی آیا تحریک احساسات و مردم را سرگرم احساسات کردن، مطلوب است یا قانع کردن عقل؟ احساسات انسان باید ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
مشاهده می توان کرد که عقل را توانایی دیدن آنها نیست . (15) از سوی دیگر چون نبوت و وحی متعلق به آن حاوی احکام شرعی است و تفسیر احکام شرعی و عبادی و حقایق ایمانی خارج از قدرت عقل است، شرع نیز به نحوی در مسیر کمال انسان قرار می گیرد و پارسایی او را تضمین می کند. شرع حالت وجودی عناصر مسیر مزبور را می شناساند و عقل فقط فهم آنها را افاده می کند؛ بنابراین، هر دو مکمل یکدیگرند. غزالی می گوید: ...
عرفان حقیقی با عمل به دستورات قرآن و عترت محقق می شود/ اهتمام حوزه به نوشتن تفاسیر عرفانی معتبر
این مطالب با مسلمات و ضروریات دین مخالفت دارد لذا به نظر می رسد در این زمینه حق با آیت الله معرفت است که عرفان موجود را برگرفته از قرآن و سنت نمی داند. بابایی بیان کرد: ممکن است عرفا، الهاماتی از قرآن و سنت گرفته باشند ولی نمی توان گفت خاستگاه مطالب عرفا قرآن و سنت بوده است؛ البته برخی نکات تفسیری آنان خوب است ولی برخی از مطالب آنان بسیار دور از حقیقت قرآن است؛ به عنوان مثال در برخی ...
انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیسم است/ انقلاب؛ موج چهارم تمدن اسلامی
...: انقلاب اسلامی می خواهد دین را در عرصه سیاسی، اجتماعی و عرصه عمومی، غیر از عرصه خصوصی وارد کند. قسمت تاریخی انقلاب اسلامی بیداری اسلامی است. قسمت موجودش با نظام های سیاسی جهان، مثل لیبرال دموکراسی یا مارکسیسم در تقابل قرار می گیرد و حال و آینده آن هم با تمدن غرب در یک حالت تقابل و منازعه قرار می گیرد. انقلاب اسلامی مدعی یک تمدن بزرگ جهانی است که نوع ایده آل آن مهدویت محسوب می شود. یعنی ...
انقلاب اسلامی؛ محصول علوم انسانی اسلامی
نشده است، بلکه امام معصوم و مجتهدان همان حکم و رسالت آن را ادامه می دهند.خلاصه حکمت متعالیه به عنوان یک جهان بینی منسجم و برهانی است که علاوه بر جمع سالم و نظام مند میان عقل منطقی، شهود عرفانی و وحی قرآنی توانسته است زیربنای محکمی را برای معرفت دینی فراهم کند تا سایر علوم اسلامی به ویژه علم فقه و دستوران عملی اسلام استحکام نظری و مبنایی منحصر به فردی یابند و پس از آن جامعه با علم فقه مدیریت و تدبیر ...
ایران به کارخانه تولید کالا و خدمات در منطقه تبدیل شود
اقتدار آفریدند. نایب رئیس مجلس نهم بابیان اینکه در دنیایی زندگی می کنیم که برای رسیدن به سعادت و عزت باید به بالاترین سطح از قدرت دست یافت و به عبارتی سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو اقتدار است، گفت: اقتدار ثمره علم و معرفت است. وی تاکید کرد: یک انسان آراسته به ارزش های اسلامی به معنای واقعی مقتدر است. جامعه اسلامی در سایه آموزه های دینی مقتدر می شود حجت ...
نگاهی به جلوه های قرآنی در نگاه امام خمینی(ره)
است تا در عین بیان مطالب به اختصار، بسیاری از مسائل که در کلمات امام درباره قرآن مطرح شده بود مورد تبیین قرار گیرد. در اصل شناخت و معرفت قرآن و بیان قلمرو قرآن در زمینه های مختلف زندگی انسان موضوعات مهمی است که با تکیه بر دیدگاه امام خمینی در این اثر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. این اثر شامل چهار فصل است که مباحث کلی وحی شناسی ، نحوه نزول وحی، رابطه وحی و عقل، تفاوت وحی با تجربه ...
انقلاب اسلامی در واقع انقلاب فاطمی است
انقلاب است و انقلاب برآمده از این نوع حکمت است، همچنین با فرض این مسئله ریشه و مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی آن چیست؟ لکزایی گفت: نقش حرکت جوهری در تحولات سیاسی و اجتماعی دوره معاصر، اسفار اربعه و تبیین و نسبت آن با انقلاب و به ویژه نقش حکمای حکمت متعالیه و تاثیر آنان در تحولات انقلاب چیست؟ از دیگر مسائل قابل بحث است و دهها پرسش می توان از ظرفیت این نوع حکمت را به بحث گذاشت ...
امام خمینی؛ مرز اخلاق برای عالم سیاست
(ره) برای سیاست در میان علوم تعریف و بازشناسی می نماید و ارتباطی که میان قوای عملی و نظری برقرار می سازد سیاست را به عنوان یک جزء عملیه نمی توان از سایر وجوه نظری منفک نمود. در واقع معرفت الله محور اساسی و تعیین کننده همه کمالات انسانی است و انسان باید در این مسیر قرار گیرد. در این میان، انسان دارای دو جنبه مادی و معنوی است که می تواند از یک سو به مقام خلیفه الهی نائل آید و یا از سوی دیگر به اسفل ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (1)
، مگذار فاجری به من لطفی کند تا پس از آن به او محبت ورزم ، برای این که حبّ به کسی که به انسان احسانی کند، لازم است و نمی توان آن را ردّ کرد. از دیدگاه او، دومین سبب، بخشی از اولین سبب است، زیرا سود رسانی دیگران سبب می شود، وجود انسان دوام یابد و کامل شود. غزالی ظاهراً با تلاش برای توضیح این که چرا سبب دوم را ذیل سبب اول نمی آورد، تمایزی قائل می شود میان آنچه که بذاته محبوب است؛ مانند اندام های انسان که ...
مصحف فاطمه، الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است
. یعنی همان لحظه آماده بود تا ایران و روم به سمت حجاز حمله کند و کار اسلام تمام شود. وی افزود: ورود حضرت زهرا در واقع دعوت مردم به سمت عقل گرایی، احکام اسلامی، وحدت در ذیل یک انسان کامل بود تا در وحدت میان این انسان کامل به اسلام خدشه ای وارد نشود، ضمن اینکه ما معتقدیم امامت و جانشینی پس از رسول الله و اصلاً حاکمیت بر انسان ها باید به اذن و دستور خدا باشد و نمی شود بعد از رسول الله خداوند امت ...
مهمترین عامل سستی در دین باوری
چنین شخصی هنوز در مسیر انسانیت قدمی برنداشته است، و هنوز از اوصاف آدمیت بهره مند نشده است. لذا چنین شخصی باید برای اینکه خود را در آن مسیر قرار دهد، تلاش جدیی انجام دهد؛ و اگر می خواهد به آرامش، امنیت، حکمت، مصلحت و معرفت، نائل شود باید خود را تحت مدیریت عقل روحی قرار دهد؛ تا بر مشکلات و مصائب فائق آید. همچنین برای اینکه از روحیه قوی و سالمی برخوردار شود، باید به حسب نیازهای روحی، معنوی، فطری، بر ...
یادنامه ای برای خالق نخستین تراژدی مدرن جهان
انسان مدرن نسبت به جهان پیرامونش است: ما همه در کشتارهای ویتنام، عراق، افغانستان و مانند آنها مسئولیم. ما سیاستمدارانی را به قدرت می رسانیم، به آن ها مالیات می دهیم و سکوت می کنیم، پس دستمان به خون همه مظلومینی آلوده است که سیاستمداران ما آنان را به نابودی می کشند. آرتور میلر را استاد دیالوگ نویسی نامیده اند. نمایشنامه"سقف کلیسای جامع" او را می توان از نظر دیالوگ نویسی، مانیفست مجموعه آثارش دانست. در ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
مطالب و مسائل دیگر؛ چنان که فقه به معنای فهم در حوزه ی شناخت دین نیز کاربردی گسترده دارد و به احکام مربوط به اعمال و رفتار فردی و اجتماعی انسان اختصاص ندارد؛ اما کاربرد اصطلاحی آن نام شاخه ای از علوم و دانش های اسلامی است. علمی که عهده دار استنباط و بیان احکام اسلامی در زمینه ی اعمال و رفتار فردی و اجتماعی بشر با بهره گیری از عقل و وحی الهی (کتاب و سنت) است. (2) احکام فقهی در حقیقت، بخشی از ...
انقلاب اسلامی موتور محرکه آگاهی آزادی و آبادانی
فیلسوفانی چون میشل فوکو انقلاب پست مدرن تلقی گردید در حالی که این انقلاب هر چند انقلابی ضدمدرنیته بود لیکن فراتر از پست مدرنیسم بود و خود نسخه ای بدیع و نوین براساس زیست بوم انسان های آزادی خواه و دین مدار ایران طراحی شد و تحقق یافت. انقلابی که از پایگاه دین و با مشارکت حداکثری توده های فراگیر مردم و نخبگان دینی و روشنفکری به دنبال آگاهی بخشی فزاینده و پیشرو بود در مرزهای سرزمینی ایران ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
العقل می توان بر دلیل عقل صحه گذاشت؛ چرا که عقل هم مؤید این حکم شرع است و بر وجود روح سهولت و سماحت در دین برای پیشبرد امر دین و رسیدن به هدف واقعی صحه می گذارد. نکته ی سوم و مهم تر اینکه براساس قاعده ی ملازمه، احکام مصوّب عقلی که از اجماع اهل خرد جامعه برخاسته است، مورد تصویب شرع نیز واقع می شود (کلما حکم به العقل حکم به الشرع). از سوی دیگر، در همین قوانین مصوّب، خردمندان جامعه به طور قطع ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (1)
. گلدتسیهر واکنش منفی گسترده نسبت به این علوم یونانی را از سوی اسلام سنتی به استثنای معدودی از شخصیت ها که آن ها را پذیرفته و درصدد حمایت از منطق و دیگر علوم برآمده اند، به تصویر می کشد. هرچند گوتس با هر نوع سنت واحدی مخالفت می کند، و توضیح می دهد که چطور می توان گزارش گلدتسیهر از واکنش های گوناگون مخالفان علیه منطق را، با شرایط تاریخی ویژه ای که موجب پیدایش این واکنش های منفی شده، تبیین کرد ...
غزالی و اخلاق داوری (1)
که هزار سال پیش درگذشته است، هم چنان مسئول عمده بدبختی های فکری جهان اسلام قلمداد می شود. اما این داوری، در صورتی که درست باشد، بیش از آن که کوبندگی و اقتدار غزالی را نشان دهد، بازگوی شکنندگی تفکر در جهان اسلام خواهد بود که هنوز نتوانسته است پس از هزار سال از ضربت تنها یک کتاب، یعنی تهافت الفلاسفه، بهبود یابد.(6) هم چنین در حالی که عالمی شیعی او را شیخ عالم کامل (7) معرفی می کند عالم شیعی دیگری ...
نگاه دین به موضوع فقر
) این توان را دارد که انسان را به ورطۀ کفر و بی دینی بکشاند؛ آن حضرت در کلام دیگری فرمود: کاد الفقر أن یکون کفرا؛ فقر، انسان را در آستانه کفر قرار می دهد. (همان، 2/307) دعا برای در امان ماندن از فقر برای همین آثار ناگوار فقر در زندگی و بندگی انسان، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از فقر به خدا پناه می بُرد و عرض می کرد: اللهم إنی أعوذ بک من الکفر و الفقر و عذاب القبر؛ بار خدایا! هر ...
تفاوت های تفریح مدرنیته و سنتی
مصنوعی شده و جهان همه مصنوعی است و حتی گل هایی که در خانه است، مصنوعی است. دست یافتن به همه چیز سخت شده؛ لذا آدم ها صبح تا شب می دوند تا آرزوهایشان را تامین کنند و آرزوها مثل سایه شده که هرگز نمی توانیم به آنها برسیم . جامعه مدرن جامعه بی ثباتی و تغییر است، مد ها والگوها و سبک های زندگی جدید دائما به وجود می آیند و از طرفی مصرف گرایی سبب می شود که همه در انسان ها با شانس زندگی ...
نقد ملاصدرا بر غزالی
محال بودنش کند در طور ولایت جایز نیست؛ بلی ممکن است در طور ولایت چیزی ظاهر شده که عقل از آن قاصر است؛ یعنی به صرف عقل ادراک نمی شود. اما کسی که میان محال عقلی و چیزی که عقل به آن نمی رسد فرق نگذارد پست تر از آن است که مورد خطاب گیرد؛ او را با جهلش باید رها کرد (اسفار، ج2، ص323-324). و نیز از زبدة الحقایق عین القضات نقل می نماید که اعلم انّ العقل میزان صحیح و احکامه صادقة یقینیة لا کذب فیها... الخ ...