سایر منابع:
سایر خبرها
عدل الهی از منظر غزالی (1)
ادامه به تفصیل، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نظام احسن (بهترین جهان ممکن) دفاع از عدل الهی با اتّکا بر باور به نظام احسن جهان، مبتنی بر استدلالی از نوع لمّی است و از کمال واجب و کمال علم او، کمال صنع او را در جهان استنتاج می کند. ذات واجب عین وجودی است که کامل تر از آن را نمی توان فرض کرد، پس نه سبب دارد و نه غایت، نه غرض و نه مادّه و نه صورت، و به این دلیل فعل او کامل ترین فعل و جهان آفریده ی او ...
زهرای مرضیه سلام الله علیها در نگاه امام موسی صدر
، هرکس او را بیازارد مرا آزرده، آن کس که با او دوستی ورزد، با من دوستی ورزیده است (3)؛ فاطمه قلب و روح من است (4)؛ فاطمه بانوی زنان دو جهان است (5). این شهادت ها و نظایر آن در کتاب های حدیث و سیره به توا تر از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم نقل شده است؛ پیامبری که از روی هوی و هوس سخن نمی گوید و تحت تأ ثیر روابط نسَبی و سبَبی قرار نمی گیرد و در راه خدا از سرزنش نکوهش گران باکی ندارد. این گفتار ها ...
انقلاب اسلامی در واقع انقلاب فاطمی است
بیشتر بحث شود، چون معتقدیم که این نوع حکمت پشتوانه انقلاب است. وی بیان کرد: در این زمینه بحث های زیادی قابل طرح است ازجمله اینکه نقش حکمت متعالیه در پیدایش، حفظ و تداوم انقلاب چیست؟ و آیا می توان گفت که این نوع حکمت، بنیاد انقلاب است و انقلاب برآمده از این نوع حکمت است، همچنین با فرض این مسئله ریشه و مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی آن چیست؟ لکزایی گفت: نقش حرکت ...
امر معقول، جاودان و احساس زودگذر است
جهان اسلام، سهرودی قهرمان این میدان است و فلسفه نوری دارد و قائل به اصالت نور است. با وجود خیلی سَر و سِرّی ندارد. بعضی ها اشتباه کرده اند، حتی کسانی که اهل فلسفه هستند و می گویند چون سهروردی، وجود را امر اعتباری می داند، به اصالت وجود باور ندارد، چون وجود را امر اعتباری می داند. آنها اشتباه کرده اند که او قائل به اصالت ماهیت است، در حالی که این طور نیست. درست است که وجود را اصیل نمی داند و ...
فاطمه(س) حجت خدا بر حجج الهی است/ حضرت زهرا(س)؛ اسوه بشریت
...؛ همان طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) [و] همان طوری که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله علیها) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین ...
فراکسیون های قومی مجلس و دام هابزی؛تاملی در رابطه پارلمان و ملت
نکاتی را درباره فراکسیون های قومی یادآور می شوم. 1- بخت ، هنر و تبه کاری سه راه اصلی رسیدن به میدان سیاستمداری مدرن است و کنش همه بازیگران سیاسی را می توان با غلبه یکی از این شاخص ها ارزیابی کرد. زنگ خطر برای سیاست عمومی یک کشور هنگامی به صدا درمی آید که هنر در سایه دو عنصر دیگر قرار گیرد. سیاستمداران هنرمند خودآگاه و مقال اندیشند، در مقابل سیاستمداران بخت یار و بی هنر محال اندیش اند و ...
عزاداری فاطمی در جامعه ایرانی
طیف با سه نوع گرایش ارتباط دینی دارد. البته هر سه طیف از این طبقه، عرض ارادت و دوستی خود را با استمرارعزاداری های پیوسته در مجالس یادبود اتفاقات ناگوار تاریخ زندگی آن بانوی اسلام، ابراز می کنند. در درون این طبقه سنتی، می توان سه طیف فعال را شناسایی کرد: طیف اولِ سنتی ها: عامه مردم متدین و اقشار مذهبی گوناگونی که به شکل عمومی جزء عوام جامعه ایرانی در لایه ...
بازخوردهای ضد امنیتی هستی شناسی اجتماعی سلفیت جهادی
بنیادهای هر جامعه ای اشاره کرد، که بر پایه ای غیر از بنیان های هستی شناختی و معرفت شناختی ایشان بنا شده است. هندسه بینشی این جریان، جهت دهنده نوعی از پندار و رفتار در قبال جامعه است که بر اساس آن، ستیزه با تمامی ارزش ها، هنجارها، عرف ها و رسوم اجتماعی - حتی هنجارها منبعث از حوزه منطقة الفراغ و مباحات - در رأس هرم اولویت های بینشی - کنشی ایشان قرار می گیرد. اساساً چنین ویژگی ای به طور ...
عدل الهی از منظر غزالی (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: سپیده نصرتی اراده ی الهی غزالی نقش و جایگاه اراده ی الهی در جهان را این گونه تقریر می کند: خداوند موجودات را اراده کرد و حادثات را تحت تدبیر درآورد و در زمین و آسمان کم و زیاد، کوچک و بزرگ، خیر و شر، سود و زیان، ایمان و کفر، معرفت و جهل، پیروزی و شکست، طاعت و معصیت، نیست مگر به حکمت و مشیت و قضا و قدر او . سپس ...
دشمن هم مرجع تقلید می سازد هم مداح/ امروز اباعبدالله نیاز به رزمنده دارد/ زهرا(س) امام در سایه است
هر صنف دیگری ممکن است آدم بی عقل و نفوذی و غافل و اشتباه کار هم در بینشان باشد. یک مراقبت اساسی باید باشد که با این بهانه ها اساس هیئت زده نشود. بعضی خط ها و جریان های فکری همان یک اشتباه را مستمسک قرار می دهند که اساس هیئت را ضربه بزنند. بله ممکن است در هیئتی وارد شویم و یک انسان متکبر یا پرت و پلا گو ببینیم . آیا احتمال نمی دهید دشمنی که حتی مرجع تقلید می سازد مداح بسازد؟ دشمن کارش همین است و ...
سایه سیاست بر پایتخت
ارزش های انقلاب را مورد تعرض و نفی قرار می داد. کرباسچی سال 74 در گفت وگو با یک خبرنگار آلمانی که مخالفان کرباسچی را مسلمانان بنیادگرا نام داده بود، گفت بنیادگرایی در اسلام صدق نمی کند. مخالفت ها با اقدامات شهرداری ناشی از اختلاف سلیقه یا گرایش های سیاسی است و اگر مخالفان خودشان به کار گمارده شوند، از اجرای طرح های شهرداری حمایت هم می کنند. حزب کارگزاران همان سال تشکیل می شود و کرباسچی هم یکی از ...
انقلاب اسلامی؛ محصول علوم انسانی اسلامی
....خلاصه حکمت متعالیه به عنوان یک جهان بینی منسجم و برهانی است که علاوه بر جمع سالم و نظام مند میان عقل منطقی، شهود عرفانی و وحی قرآنی توانسته است زیربنای محکمی را برای معرفت دینی فراهم کند تا سایر علوم اسلامی به ویژه علم فقه و دستوران عملی اسلام استحکام نظری و مبنایی منحصر به فردی یابند و پس از آن جامعه با علم فقه مدیریت و تدبیر شود. اگرچه حکمت متعالیه در بدو تأسیس مورد بی مهری قرار ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
مشاهده می توان کرد که عقل را توانایی دیدن آنها نیست . (15) از سوی دیگر چون نبوت و وحی متعلق به آن حاوی احکام شرعی است و تفسیر احکام شرعی و عبادی و حقایق ایمانی خارج از قدرت عقل است، شرع نیز به نحوی در مسیر کمال انسان قرار می گیرد و پارسایی او را تضمین می کند. شرع حالت وجودی عناصر مسیر مزبور را می شناساند و عقل فقط فهم آنها را افاده می کند؛ بنابراین، هر دو مکمل یکدیگرند. غزالی می گوید: ...
مدافعان انقلاب اسلامی، از جبهه دفاع مقدس تا خاکریز شام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، به راستی،خلقت آدم،نبوت محمد(ص) ولایت علی(ع) رسالت زهرا(س) مظلومیت حسین(ع) غربت زینب، حرمت بقیع،هوای کربلا،خیمه و آتش،مشک و دست،ظهر تاسوعا و عصر عاشورا همه و همه برای معرفت بود و کمال، نفی ظلم و اثبات حق شکوفایی دل ها و خیزش عقل ها، تربیت انسان ها و رسیدن به خوبیها در گذر تاریخ از خلقت تا بعثت، از غدیر تا محراب ...
انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیسم است/ انقلاب؛ موج چهارم تمدن اسلامی
...، مثل لیبرال دموکراسی یا مارکسیسم در تقابل قرار می گیرد و حال و آینده آن هم با تمدن غرب در یک حالت تقابل و منازعه قرار می گیرد. لذا عنوان شده است: انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی . بعضی از نظام های سیاسی باهم تقابل دارند مثلا مارکسیسم و لیبرالیسم ظاهرا ضد هم بودند اما افق تمدنی آن ها باهم زیاد تفاوتی نداشت. چون هر دو مادی بودند و فقط با ساحت و تفکر مادی بشر و بعد مادی انسان کار داشتند ...
راهپیمایی 22 بهمن نمایش دهنده وحدت مذاهب و اقوام در ایران اسلامی بود
جدید امریکا ، اظهار کرد: تصمیم ترامپ با مخالفت دیوان عالی قضایی آمریکا مواجه شد که حتی در تجدید نظر هم نیز رد شد و همه دنیا سخنانش را مردود دانستند، پس فردی که در کشور خودش به عنوان رئیس جمهورمورد قبول نیست چگونه می تواند در برابر اسلام قرار گیرد و با کشورهای دیگر در ستیز باشد. وی، افزود: پس از تصمیمات اسلام ستیزانه ترامپ، مسلمانان آمریکا در مقابل کاخ سفید نماز جماعت برگزار کردند و اینگونه اعتراض خود را همگام با سایر شهروندان آمریکایی به نمایش گذاشتند از این رو ترامپ بداند با این تندروی ها کار به جایی نخواهد رساند. ...
فدک انقلابی که تاریخ پس از خود را تشکیل داد/ فاطمه خود یک امام بود
، کلام خویش را دنبال کرد. سخنان فاطمه از فاطمه(ع) سخنان فراوانی بر جای مانده، که پاره ای از آنان مستقیماً از او نقل شده است و به نیکی می توان گوشه ای از علو مقام و ژرفای علم و معرفت او را در این کلمات دریافت و پاره ای دیگر نیز بواسطه او، از وجود پیامبر اکرم(ص) روایت گشته است که به نوبه خود بیانگر ارتباط نزدیک او با رسول خدا(ص) و عمق درک و فهم فاطمه(ع) می باشد. در این مجال ...
مطهرنیا: افراد دیگری طراح برنامه های ترامپ هستند تیم ترامپ، فرا نومحافظه کار، طرفدار روسیه و ضد ایرانی ...
نظامی و امنیت دیده می شود، ایالات متحده باید در دوره ترامپ از بحران های موجود در خاورمیانه با قدرت عبور کند تا بتواند زمینه های ورود به آسیای جنوب شرقی را در رودرویی غیر قابل گریز با چین پیگیری کند. از این رو، این بازی به گونه ای طراحی شده است که به نظر می رسد که عقل خودشیفته ترامپ نمی تواند آنرا طراحی کرده باشد. طراحان ورزیده تر در اتاق های فکر اندیشکده های پست نو محافظه کار نه نومحافظه کار ...
یادنامه ای برای خالق نخستین تراژدی مدرن جهان
انسان مدرن نسبت به جهان پیرامونش است: ما همه در کشتارهای ویتنام، عراق، افغانستان و مانند آنها مسئولیم. ما سیاستمدارانی را به قدرت می رسانیم، به آن ها مالیات می دهیم و سکوت می کنیم، پس دستمان به خون همه مظلومینی آلوده است که سیاستمداران ما آنان را به نابودی می کشند. آرتور میلر را استاد دیالوگ نویسی نامیده اند. نمایشنامه"سقف کلیسای جامع" او را می توان از نظر دیالوگ نویسی، مانیفست مجموعه آثارش دانست. در ...
روزنامه های پنجشنبه
، روی خط حامل ، فراخوان حضور ملی ، گاهی رفتن و نماندن، بزرگترین نبرد انسان است ، موزه ای از شلاق و فریاد و از کودتای 28 مرداد تا تشکیل جامعه روحانیت مبارز ازمهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 21 بهمن است. ** تب و تاب انقلاب، روی خط حامل دهه پنجاه را رنسانس موسیقی پاپ و موسیقی ملی در ایران می دانند اما هنگامی که در 22 بهمن57، انقلاب ایران به پیروزی رسید ...
فلسفه ی فقه
...، تفکیک بین اقوال، افعال و تقریر امام (علیه السلام)، تفکیک غرض و غایت احکام فقهی، نظارت قرآن و روایات بر جامعه ی عرب آن زمان، ضمانت فقه نسبت به خوشایند و بدایند انسان، تحدید و کمی کردن مفاهیم فقهی، تلقی دین از آزادی و تعقل، مقایسه ی متدلوژی تحقیق تاریخی امروزی و فقهی (ملکیان، 1380، ص 14-15). 2. گفت وگو از اهداف فقه یا مقاصد شریعت، قلمرو فقه، جایگاه فقه در میان علوم دینی، رابطه ی فقه با دیگر علوم ...
گفتمان فلسفه ی فقه
آن که اقلی و اکثری نسبت عدم و ملکه دارند. در باب دین و فقه نیز باید این نسبت را رعایت کرد؛ یعنی آن دین و فقه اسلامی مدعی این است که بدون توجه به دیگر منابع معرفتی مانند عقل و شهود و تجربه و فقط با تمسک به ظواهر کتاب و سنت می توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد و آیا اسلام فقاهتی مدعی آن است که همه مسائل حکومتی، مسائل فقهی اند یا اینکه طهارت فقه برای تأمین بهداشت کامل کفایت می کند؟ نمی دانم دکتر سروش ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
العقل می توان بر دلیل عقل صحه گذاشت؛ چرا که عقل هم مؤید این حکم شرع است و بر وجود روح سهولت و سماحت در دین برای پیشبرد امر دین و رسیدن به هدف واقعی صحه می گذارد. نکته ی سوم و مهم تر اینکه براساس قاعده ی ملازمه، احکام مصوّب عقلی که از اجماع اهل خرد جامعه برخاسته است، مورد تصویب شرع نیز واقع می شود (کلما حکم به العقل حکم به الشرع). از سوی دیگر، در همین قوانین مصوّب، خردمندان جامعه به طور قطع ...
قلب، محبت و اخلاق غزالی در احیاء علوم الدین
. شناخت حقیقت دل نه تنها دروازه شناخت حقیقت عالم، بلکه کلید معرفت خداست. البته شرط لازم برای شناخت قلب تصفیه درون است. (14) کل اعضا و قوای ظاهری و باطنی انسان لشگریان دل او هستند. قوای باطنی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: شهویه، غضبیه و نطقیه. هریک از این قوا ممکن است دچار افراط و تفریط گردند و یا در حالت اعتدال باشند. اعتدال شهویه عفت، اعتدال غضبیه شجاعت و اعتدال نطقیه حکمت نامیده می شود ...
جایگاه ولایت در نگرش فاطمه(س)
شلمچه نیوز- فرشته محیطی؛ در آموزه های وحیانی قرآن، اصولی است که اعتقاد و ایمان به آن نقش کلیدی در سعادت و رستگاری انسان دارد. از جمله آنها توحید، نبوت، امامت و معاد است. از آنجا که امامت، استمرار نبوت و رسالت است، این مهم در سخنان و بیانات حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار برجسته می شود. نویسنده در این مطلب با مراجعه به سخنان حضرت فاطمه(س)، نگرش آن حضرت(س) درباره جایگاه ولایت وامامت در نظام هستی و دفاع ...
بررسی ساختار فقه
جهت به راحتی نمی توان از آن چشم پوشید؛ اما نکته ای است که ذکر آن خالی از فایده نیست اینکه اگر در تقسیم یک علم، امکان تقسیم ثنایی باشد، نوبت به تقسیم ثلاثی یا رباعی نمی رسد؛ زیرا بعضی از آن ها به طور منطقی باید زیرمجموعه اقسام دیگر قرار گیرند. بله، اگر اقسام متعدد به هیچ وجه قابلیت تداخل (اعم و اخص) نداشته باشند، نوبت به تقسیم ثلاثی یا رباعی و .... می رسد. به نظر نگارنده، امکان چنین تقسیمی در ...
گفتمان غزالی و گفتمان روشنفکر دینی
...، و از قضا از حیث تاریخی بدیل گفتمان پیامبری است و در برابر آن قد علم نموده است. این پدیده با این مبنا تکون یافت که انسان غربی دیگر از مراجع (اتوریته)ها و منابع آسمانی و قدسی قطع امید کرده و قصد داشت خودش آگاهانه و آزادانه و براساس عقل و تجربه دنیای خویش و نظامات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی اش را بنیان گذارد و بدان نظم دهد. حال، این روشنفکری جدید و دنیوی را با آن رازدانی و بصیرت قدسی از یک ...
عوامل پویایی فقه
...، ص 97). بنابراین فقیه چاره ای ندارد جز اینکه به آثار فتواها و احکام خود در جامعه بیاندیشد و رابطه آن را با بسط قسط و نهادینه کردن عدالت اجتماعی بسنجد. افزون بر این، مبنای احکام ولایی، مصالح عمومی است که انسان غیرمعصوم توان درک و شناخت آن را دارد. اگر برای رسیدن به هدفی دنیوی حکمی صادر شود ولی پس از اجرا، آن هدف را برآورده نکند باید در حکم شک کرد یا در روش استنباط آن حکم تردید نمود و ...
غزّالی: ژرفنگر و پژوهشگر خستگی ناپذیر
شدن از سوی مردم در این گیتی، این است فضیلت مطلق دانش. (27) غزّالی عقل را پایه و شالوده ی دانش می داند. دانش علم مسائل این جهان و علم مسائل آن جهان را در برمی گیرد. دانش را نمی توان از رهگذر حواس به دست آورد، بلکه با خرد فراچنگ می آید. (28) خرد و دانش اخگرهایی اند از قوّه ی ربّانی نفس بشر؛ چیزی که انسان، فرزان (حکیم) می سازد؛ همان گونه که دَدمَنشی و هوس بازی و خشم از انسان، جانور و اهریمن می ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
مطالب و مسائل دیگر؛ چنان که فقه به معنای فهم در حوزه ی شناخت دین نیز کاربردی گسترده دارد و به احکام مربوط به اعمال و رفتار فردی و اجتماعی انسان اختصاص ندارد؛ اما کاربرد اصطلاحی آن نام شاخه ای از علوم و دانش های اسلامی است. علمی که عهده دار استنباط و بیان احکام اسلامی در زمینه ی اعمال و رفتار فردی و اجتماعی بشر با بهره گیری از عقل و وحی الهی (کتاب و سنت) است. (2) احکام فقهی در حقیقت، بخشی از ...