سایر منابع:
سایر خبرها
ویژگی کسی که در نمازش لا اقسم بهذا البلد را بخواند
گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند. به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 2 اسفند به آیه 24 سوره حج پرداخته شده و در آن آمده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ ...
آیا هر کسی که نماز اول بخواند، به درجات عالی معنوی می رسد؟
سبب می شود که انسان هیچ گاه از مسیر هدایت گمراه نشود و در غیر این صورت انسان ها در خطر خروج از راه حق اند، و اساسا این اهل بیت (ع) هستند که راه حق را مشخص می سازند و مسیر رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را روشن می کنند. رسول الله در این باره می فرمایند: هر کس دوست می دارد که [چون] من زندگانی کند و [چون] من از دنیا برود، و به بهشتی که پرودگارم مرا بدان وعده فرموده، وارد شود، باید ولایت علی بن ابی طالب ...
راز تکرار داستان ابلیس در قرآن
...> اخلاق در قرآن اما مهم تر از این دو اخلاق در قرآن است ما باید از نظر اخلاق در قرآن کار کرده باشیم. ما باید دربارۀ اخلاق شبانه روز لاأقل یک ساعت یا دو ساعت جداً کار کنیم. قرآن ضمن مشکل دانستن این امر می فرماید: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ [1] و اگر فضل و ...
گزارشی از افتتاحیه دهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
کارساز است. دارالقرآن امام علی ابن ابی طالب (ع) با گذراندن دوره های مختلف تا دوره دهم توانسته است گروه های سنی مختلف را با این کتاب آسمانی آشناتر سازد و در عرصه قرائت و حفظ و تحقیق معانی موفقیت چشم گیری به دست آورد. این جانب توفیقات موسس و کلیه کسانی که در برگزاری این همایش همکاری دارند، تشکر نموده و از خداوند بزرگ برای همگان پاداش عظیم و حسن عاقبت خواهانم. طی مراسمی و با تجلیل از ...
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
غضبی که در بالا گفته شد می توان گفت که تنها نوع سوم آن پسندیده است و دو حالت نخست مذموم و ناپسند است. از آیات 48 و 49 سوره قلم به دست می آید که عجله در غضب بر مردم، از مصادیق غضب مذموم است؛ به این معنا که اگر انسان بخواهد حتی برای رضای خداوند بر مردمی خشم گیرد و خشم وی مرتبط با خدا و شریعت باشد، باید همواره در چارچوب شریعت و ماذون به اذن الهی باشد؛ چرا که حضرت یونس(ع) با آنکه خشم وی نسبت ...
وای بر کسی که صفت رذیله ای بر دل او حکم فرما باشد
توبه کرد من او را قبول می کنم. حضرت عیسی خیلی خوشحال شد و با شادی پیش شیطان آمد و فرمود چقدر عالی شد. من به پروردگار عالم گفتم تو را قبول کند و بنا شد تو را قبول کند. شیطان عصبانی شد و گفت بدکاری کرده ای. خدا باید از من عذرخواهی کند که مرا راندۀ درگاه خودش کرده است! [6] این روایت ها و آیات می خواهند بگویند اگر صفت رذیله ای در ما باشد، رستگارشدن ما مشکل است. مرحوم علامه مجلسی رضوان الله ...
آیا قرآن می تواند معضل بی معنایی امروز غرب را حل کند؟
کریم در باب معنای زندگی پیشنهادی ارائه می دهد که درواقع همان نظریه بی پیرایه و تحریف نشده ادیان توحیدی است که بر هدفداری کیهان و تقاضای سرشت انسان تکیه دارد. یکی از فیلسوفان غربی(جان هیک) خوش بینی کیهانی در اسلام را مستند به این داده های قرآنی می داند که در اول هر سوره کلمات به نام خدای بخشنده مهربان تکرار شده و نام های نودونه گانه خداوند مشتمل است بر: حب، احسان، لطف، رحمت، بخشش، گذشت، جود، شفقت ...
تفکر انقلابی هم با وضع موجود و محافظه کاران مخالف است و هم با لیبرال ها/ باید مردم را اقناع کنیم نه اغوا
نیست که آن مسئولیت را در چارچوب آن سازوکارها و مناسبات نظارتی در دست بگیرد تا فساد و انحرافی رخ ندهد، بلکه باید پیش از چارچوب های نظارتی، تقوا داشته باشد. برای همین نامه معروف حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر با أَمَرَهُ بِتَقْوَی اللَّهِ شروع می شود و ایشان به مالک نه اینکه نصیحت کنند بلکه امر به تقوا می کنند. أَنْ یَنْصُرَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِقَلْبِهِ وَ یَدِهِ وَ لِسَانِهِ ، یعنی باید با این ...
صدای پای نا آشنا به گوش می رسد
کفر پیکار کنید چرا که آنان پیمانی ندارند شاید با شدت عمل دست بردارند. ج) یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم(3)- ای پیامبر با کافران و منافقان جهاد کن و برآنها سخت بگیر. د) و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم ... و اقتلو هم حیث ثقفتموهم و اخرجوهم من حیث اخرجوکم(4)- و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند نبرد کنید ...و آنها از هیچگونه جنایتی ابا ندارند هر کجا ...
چهار پناهگاه قرآنی!
وکیل و بهترین سرپرست و بهترین یاور است. 2- دعای یونس علیه السلام در شگفتم از کسی که از غم در هراس است، چرا به دعای یونس (علیه السلام) پناه نمی برد، آنجا که خداوند عزّوجل از قول او فرمود: لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین؛ جز تو خدایی نیست، تو از اینکه مورد اعتراض باشی،منزّهی. به راستی که من از ستمکاران بودم. (سوره انبیاء، آیه 87): زیرا خداوند، به دنبال این آیه فرموده است: یونس ...
بررسی دلالت آیات بر مقابله به مثل در قلمرو بین المللی
...> نَبذ سواء یا مساوی، تعبیر دیگری است که در قرآن کریم بکار رفته و مفهوم مقابله به مثل را می رساند: وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَه فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاء إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الخَائِنِینَ (انفال(8): 58)؛ و اگر از خیانت و پیمان شکنی گروهی [از آنان که با هم معاهده دارید]، بیم داری، پس تو نیز [نقض پیمان خود را] بر مبنای تساوی و عدالت به سوی آنها بیفکن [و بدون اعلام، پیمان خود را ...
قبل از اینکه نماز به مسلمانان امر شود فرهنگ سازی شد
جریان در برابر هم شکل می گیرد. أَرَأَیْتَ إِنْ کَانَ عَلَی الْهُدَی، أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَی ، یعنی نتیجه اطاعت از خدا ظهور و بروز دارد. انسان بر اثر این اطاعت از خدا و با نماز، در مسیر هدایت باقی می ماند و یک اثر اجتماعی هم دارد که دیگران را با یک رفتار اجتماعی امر به تقوا می کند. خداوند در همین سوره اوّل تقریباً کل خط سیر از نعمت رب تا امر به تقوا را ترسیم کرده است که در این سلسله ...
سیاست در نگاه جزءنگر
تمامی حوزه های معرفت دینی؛ یعنی عقاید، اخلاق و احکام می شود. این تعریف از فقه، تمامی کسانی را که از روی اجتهاد یا تقلید به هر حوزه از معارف دین دست یافته اند، در بر می گیرد. علامه حلی در تبیین کلمه فقه بیان داشته اند: فإنّ کلمه الفقه فی أوّل الأمر کانت تطلق علی معارف الشّریعه (6) (حلی، 1373، ج1، ص7)؛ کلمه فقه در ابتدای امر بر تمامی معارف شریعت اطلاق می گردید. محقق کرکی ، در تشریح و تبیین ...
چرا به تفسیر نیاز داریم؟
کسی سخن خداوند را راهنمای خودش بگیرد به استوارترین راه ها هدایت می شود که در حقیقت دیگر در دنیا خوفی ندارد و دنیا و آخرتش حسنه می شود. وی افزود: پس به خاطر اینکه ظاهر قرآن نمی تواند معنا و مفهومی به انسان برساند و قرآن حقیقتی در باطن خود دارد که در ظاهر آن نمی توان بدان رسید ما نیاز به تفسیر داریم. ویژگی های تفسیر قرآن به قرآن آیت الله قرهی در ادامه به ویژگی های تفسیر ...
حمایت اسپانیایی ها از پناهندگان با استناد به قرآن
توبه به خوبی حمایت از پناهندگان را تبیین کرده و در حقیقت این کامل ترین پیامی است که من نسبت به حمایت از پناهندگان خوانده ام، چرا که حمایت از این افراد باید به اعتبار انسان بودن و صرف نظر از اعتقادات آن ها فراهم شود. آیه مورد نظر دبیرکل سازمان ملل متحد، آیه 6 سوره توبه بود که می فرماید: وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّی یَسْمَعَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ ...
نقش مردم و مسئولان در هدررفت منابع
پرهیز از اسراف از طرف دیگر در اصول اسلامی تاکید فراوان بر مصرف صحیح و پرهیز از اسراف شده است. در قرآن کریم حدود 13 بار کلمه اسراف با الفاظ گوناگون به کار رفته است. به عنوان مثال آیه کلوا وشربوا و لاتسرفوا - سوره مومنون آیه 51 و همچنین آیه ولاتسرفوا انه لا یحب المسرفین - اعراف آیه 31 را تقریبا همه ما شنیده و به یاد داریم. امام علی(ع) می فرمایند: کسی که بخورد چیزی را که نباید بخورد و بپوشد چیزی ...
تا به حال خدا را امتحان کرده اید؟
، دلباخته من شد و سرانجام در خانه ای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم: رجبعلی! خدا می تواند چندین دفعه تو را امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده، به خاطر خدا صرف نظر کن و در برابر گناه آماده صبر کن، سپس به خداوند عرضه داشتم: خدایا! من این گناه را برای تو ترک کرده و بر آن صبر کردم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن. و این گونه است که در روایتی رسول خدا صلی الله ...
آداب غذا خوردن در اسلام
...: هیچ رزقی شیرین تر از روزی حلال نیست و این شیرینی حلاوت بخش و برکت هر سفره در خانه است. دراین گزارش قبل از هر چیز باید متذکر شد که تمامی این احادیث جزء مستحبات محسوب می گردند و اصلی ترین و مهمترین امر این است که انسان غذا و لقمه ای را که می خورد از راه حلال به دست آمده باشد و شبهه ناک نباشد. زیرا اگر لقمه حرام باشد انسان هر کدام از این مستحبات را هم انجام دهد فایده ای ندارد چون اصل را کنار ...
دفاع تمام قد امام علی(علیه اسلام) از پدرش ابوطالب
ابوطالب به رسول الله(صلی الله علیه و آله) ایمان داشت.[1] در جلد پنجم تفسیر درّالمنثور (از تفاسیر اهل سنّت) روایاتی به این مضمون نقل شده است که در آستانهٔ فوت ابوطالب، پدر حضرت علی (علیهماالسلام)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به نزد او حاضر شد و اسلام را بر او عرضه فرمود، امّا او نپذیرفت و این آیه نازل شد!! إِنَّک لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَکنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یَشَآءُ وَهُوَ ...
نسبت سنجی هویت یهود و صهیونیسم از دیدگاه قرآن
الهی پی برده و از عناد و لجاجت در ایمان دست بردارند. همان طور که از تفاسیر مشخص است، صفت کفر به یهودیان زمان پیامبر نیز اطلاق شده است و دلیل آن استمرار تایید و پیروی این افراد از گذشتگان و عقاید پیشینیان خود بوده است. ب) تمرد و عصیان در مقابل دستورات الهی: درباره این صفات سه آیه در قرآن آمده است. آیه 61 سوره بقره، آیه 112 آل عمران و آیه 78 مائده. تمرد و سرپیچی از دستورات و احکام ...
آیت الله خوشوقت یک عمر چه فریاد کرد؟
تعهد نستاندم که از شیطان پیروی نکنید و از من اطاعت نمایید که این صراط مستقیم است؟" این عالم اهل معرفت تاکید می فرمود که دست رد بر سینه شیطان زدن و پای بر وسوسه های او و نفس اماره نهادن، سخت است و بدین علت، اطاعت از خدا و ماندن در صراط مستقیم، نیاز به کمک خداوندی دارد. بدین علت، در سوره حمد، خدای مهربان، جمله "ایاک نستعین(فقط از درگاه تو کمک می خواهم) را نیز افزوده است. اطاعت ...
مقاومت پیامبران (ع) در طرد اهل ایمان، علی رغم نظر اشراف قوم
کنم قطعا آنان پروردگارشان را دیدار خواهند کرد ولی شما را قومی می بینم که نادانی می کنید تفسیر تفسیر المیزان - خلاصه (و یا قوم لا اسئلکم علیه مالا ان اجری الا علی الله و ما انا بطاردالذین امنوا انهم ملاقوا ربهم و لکنی اریکم قوما تجهلون ):(و ای قوم من ، من دربرابر رسالتم از شما مزدی نمی خواهم ، پاداش من فقط بر عهده خداوند است ومن هرگز کسانی را که ایمان آورده اند از خود طرد نمی ...
لباس شان در آنجا حریر است
جداکننده [حق از باطل] هستی. خداوند می گوید: بنده ام! آیا از من حیا نکردی و مراقبم نبودی و از من خشیت نداشتی؟! می گوید: سرورم! بد کردم؛ رسوایم مکن، که خلایق مرا می نگرند! خداوند جبار می فرماید: ای بدکار! تو را امروز رسوا نخواهم کرد. پس بدی هایش بین خود و خدایش مخفی می ماند و خوبی هایش در معرض دید خلائق قرار می گیرد. پس هر گناهی را که خدا به خاطرش او را سرزنش می کند، می گوید ...
انسان همواره در معرض آزمایش الهی است
حجّت بر توام که تو باید بپذیری تو حجّت بر منی اگر تو را سر جایت ننشانم با ظلم مبارزه نکردم . وی در ادامه به برحذر داشتن از وسوسه شیطان و اینکه شیطان هماره در کمین ماست اشاره کرده و بیان داشت: حضرت فرمود: فَاتَّقِ اللَّهَ فِی نَفْسِکَ تقوای الهی پیشه کن و این زِمام را به دست شیطان نده! در سوره مبارکه اسراء ملاحظه فرمودید شیطان سوگند یاد کرد گفت: ﴿لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ﴾ شیطان گفت من ...
حجت الاسلام الهی: زندگی را بر اساس دین بچینیم
علیهاست مایحتاجت را از حضرت بگیر و از خانم بخواه بیاید تا مشکلاتت را حل کند و یک نذر هم بکن. معامله کن با آنها حساب جاری باز کن و بگذار لطفشان در حق من و تو کامل شود. پی نوشت: 1- سوره اعلی آیات 2-3. 2- سوره اعراف آیه 58. 3- سوره کوثر آیه 1. 4- سوره ابراهیم آیه 25. 5- سوره احزاب آیه 41. ...
خداوند با کسی خویشاوندی ندارد
! این قدرت چگونه از بین می رود؟! اما جریان گذشت و بعد از همه این شکنجه ها و آزارها وقتی به کلی جامعه بنی اسرائیل از هم گسیخته شد، خداوند دست به کار شد. وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَونَ بِالسِّنِینَ وَنَقْصٍ مِّن الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ؛[5] وقتی فرعونیان طغیان را به این حد رساندند، خداوند یک گوشمالی تنبیهی به آن ها داد. عذاب هایی که خداوند نازل می کند بر چند گونه است و بخشی از ...
مهم ترین کار شیطان تسویف است
سجده رانده شود. امراضی که از وجود آن بی خبر هستیم در شرایط عادی نمره همه 20 است وقتی انسان در دست انداز عصبانیت افتاد و موانع محرک در زندگی انسان اتفاق افتاد، بزنگاههایی که عیار بندگی محک می خورد اینجاست. اگر تا عرصه ی امتحان به واسطه آدم برای شیطان پیش نمی آمد کسی متوجه نمی شد درونش چه خبر است. یک وقتهایی ما امراضی داریم که خودمان نمی دانیم علائم و امارات ما را متوجه بیماری می کند. یک ...
قرآن، گنج عظیمی که در دست ماست
هدایت فرستادم، در سوره ی مائده، آیه 44 می فرماید: إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ ...
حجت الاسلام میرزامحمدی: امام؛ عالم به تمام زبان ها و زمان ها است
به گونه ای است که طمع رسیدن به ان هم ممنوع است. در جامعه کبیره می خوانیم لاَ یَطْمَعُ فِی إِدْرَاکِهِ طَامِعٌ حتی اگر انبیا به مقام حجت ابن الحسن طمع کنند از بهشت رانده می شوند و تنها خداوند و پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به این مقام اشراف دارند. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به امیر المونین فرمودند: علی جان ما عرف ک حق معرفتک غیر الله و غیر ی یعنی فقط تو را خدا شناخته و من که پیامبر او هستم ...
آیا هرمنوتیک مختص متون مقدس است / کتابی درباره معناشناسی در قامت درسنامه
واژه را چگونه به کار برده است. واژه شجاع در عرب جاهلی به معنای کسی است که هماوردی زیادی دارد، از قبیله به هر نحوی بتواند دفاع می کند و در مسابقه آدم کشی گوی سبقت را از دیگران می رباید، حال این فرد از منظر امیرالمومنین(ع) تعبیر دیگری دارد؛ اَشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ: شجاع ترین انسان ها کسی است که بر هوای نفس خود پیروز گردد ، با این تعریف، شجاعت از معنای تقابل بیرونی به امر درونی تطور پیدا کرده ...