سایر منابع:
سایر خبرها
حکومت مورد نظر علی(ع) حکومت مشروع اسلامی است
با مردم نیز منویات متعددی دارد. (نهج البلاغه، نامه 18-19) در اندیشه امام علی(ع) حکومت سیاسی که دین را حذف و یا تحدید نماید، مطرود است و دارای مشروعیت دنیوی و الهی نمی باشد، به واقع حکومت مورد بحث، همان حکومت مشروع اسلامی است که حضرت بدان توجه دارد. این در حالی است که امام علی(ع) پس از دوری 25 ساله از حکومت، هرگز تن به چنین رویه ای نداد و سر آخر نیز با هجوم مردم به ایشان برای بیعت و زمامداری حکومت ...
بسته خبری یکشنبه 28 خرداد ماه 1396
السلام پیرامون انتخاب حاکم توسط مردم اشاره کرد و اظهار داشت: شما یک بخش از نهج البلاغه را دیدید و آن را ملاک نظام اسلامی قرار دادید که این به صلاح نیست و امیدواریم خودشان اشتباهشان را اصلاح کنند چرا خطبه های دیگر را ندیدید و تنها به بخشی از بیانات امام علی (ع) که به عنوان اتمام حجت در برابر مخالفان ، بیان فرمودند را بحث کردید؟ از مسلمات مذهب تشییع این است که امام را خدا تعیین می کند ...
نقد نظریه ی انتخابی بودن ولی امر/ علی اکبر رشاد
خویش بگمارند! او لاً: قیاس مع الفارق است، یعنی: “اموال”، گوهر الهی ندارند و از حیث ارزش، قابل قیاس با نفس آدمی نیستند. اموال، دستاورد آدمیانند، و به فرض حتا اتلاف جبران پذیرند، از این رو اختیار آن به آدمیان سپرده شده است، اما گوهر جان آفریده ی الهی است، و پربهاتر از آن است که به آدمیان وانهاده شود، و تنها خدا و هر آنکه منصوب تنصیصی یا توصیفی اوست، از باب استخلاف، مجاز به تصرف در نفوس ...
گوشه ای از کرامات و معجزات امیرالمومنین علیه السلام (1)
...، وقتی نماز عشا را خواندم همراه من بیایید. وقتی نماز عشا را خواند، راه پشت کوفه را در پیش گرفت، و هفتاد نفر که در نظر خودشان بهترین شیعیان بودند دنبال ایشان رفتند، فرمود: من چیزی به شما نشان نمی دهم تا عهد و پیمان خدا را از شما بگیرم که به من کافر نشوید، و امر سنگین و نادرستی به من نسبت ندهید، چون که به خدا قسم به شما چیزی نشان نمی دهم جز آنچه پیغمبر(ص) به من یاد داده و عهد و پیمانی محکم ...
برداشت رئیس جمهور از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/روحانی نگاهی به نهج البلاغه بیندازد/حکومت یکی از ...
...، یعنی جایگاه رهبری جامعه را از خاندان پیامبر اکرم (ص) بر خلاف دستور خدا و رسول او بیرون کردند.واز مردم برای احقاق حق مدد خواستند. امام جمعه موقت بخش رودخانه خاطر نشان کرد: بعید می دانم آقای رییس جمهور نهج البلاغه را دیده باشند یا خوانده باشند لذا توصیه می کنم خطبه شقشقیه را مطالعه و جوابشان را دریافت کنند وبا قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم ...
انسان الهی-سیاسی در آینه دعای ابوحمزه ثمالی
روشن ضمیر بود که در عصر خویش رهبری شیعیان کوفه را به عهده گرفته بود. و مردم را با معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا می کرد. وی در علم حدیث و تفسیر به مراتب عالی دست یافته بود. تلاش او برای کسب حکمت و معرفت به حدی رسید که امام رضا علیه اسلام وی را لقمان روزگار نامید. ابوحمزه ثمالی مورد اعتماد و علاقه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محسوب می شد. (دانشنامه اسلامی موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت ...
آیین های نستوه در موزه مردم شناسی سبزوار
نخ ریسی، نخ ها در رنگریزی رنگ می گرفتند. دامداری در سبزوار به دو شکل رمه گردانی گوسفند و شترداری باعث رواج و رونق حرفه نمدمالی بوده است، هرچند تعداد کارگاه های نمدمالی در شهرستان سبزوار در سه سال اخیر رو به نقصان است اما در بازار قدیمی هنوز چند کارگاه نمدمالی به چشم می خورد. برای تولید نمد ابتدا پشم را کمان می زنند سپس بر روی صفحه ای حصیری پهن می کنند. از دیگر غرفه های موزه ...
خوارجیان کشته شده در جنگ نهروان
قدرت ظاهری به سوی حضرت آمدند، هیچ علاقه و رغبتی از خود برای قدرت دنیا نشان نداد، چونانکه می فرماید: روز بیعت، فراوانی مردم چون یال های پر پشت کفتار بود، از هر طرف مرا احاطه کردند، تا آن که نزدیک بود حسن و حسین (ع) لگد مال گردند، و ردای من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه های انبوه گوسفند مرا در میان گرفتند. امّا آنگاه که به پاخاستم و حکومت را به دست گرفتم، جمعی پیمان شکستند و گروهی از اطاعت من ...
- حکمرانی خوب - در اندیشه و عمل علی (ع)- رحمت اله بیگدلی*
عقلی و شرعی و منتخب و مورد رضایت مردم باشد. با این که بر اساس مبانی کلامی شیعه، علی (ع) خلیفه ی بلافصل و منصوص رسول خدا(ص) و امام مفترض الطاعة بود، ولی هرگز در صدد برنیامد که با تکیه بر این نص، حکومت خود را بر مردم تحمیل کند؛ زیرا علی(ع) برخلاف کسانی که برای مردم حق انتخاب قائل نیستند، معتقد بود که هم حکومت و هم حاکم در مقام عمل باید برآمده از انتخاب واقعی مردم باشند. علی(ع ...
امروز روزی است که باید سیاست توأم با اخلاق و عبادت باشد
مَکَارِهِ الدَّهْرِ (تهج البلاغه، نامه 45). آیا من دلم را راضی کنم، خودم را خوشحال و قانع کنم که به من بگویند زمامدار مسلمانان است ولی من در سختی ها با آن ها شریک نباشم. این امام با سختی های مردم شریک بود. علی انسان چند بعدی: مطلبی در وصیت نامه امیرالمومنین هست و من امروز تعمداً بخش مهمی از این وصیت نامه را در خطبه خواندم که امیرالمومنین می گوید الله الله فی الایتام مردم ...
پذیرش و اجرای سند 2030 مطلقا مجاز نیست !
حجت الاسلام والمسلمین حبیب توحیدی در اهروصال نوشت؛ پذیرش و اجرای سند 2030 در کشور ما با اشکالهایی مواجه است که برخی از آنها عبارتند از: 1- اگر دین اسلام را به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی که در زمینه آموزش و فرهنگ مترقی ترین آموزه ها را دارد پذیرفتیم، چه معنا دارد عقب گرد کرده و فرهنگ عقب مانده و ضد دین غرب را مبنای آموزش قرار دهیم؟ برای همین امام خامنه ای(مد ظله) فرمودند ...