سایر خبرها
افغانستان با گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا امن تر نشده است
: گزارش دبیرکل سازمان ملل بار دیگر نشان می دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان باز هم روبه وخامت گذاشته است و به بالاترین حد خود از سال 2001 رسیده است. وی افزود: این واقعیت نشان می دهد که افغانستان، منطقه و جهان، پس از گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا امن تر نشده است. ناامنی در افغانستان ریشه های عمیقی دارد و لذا افزایش صرف حضور نظامی چاره ساز نیست. خوشرو با بیان اینکه طالبان ...
جزای نقدی در ازای تخلف انتخاباتی دولتی ها/ نهیب روزنامه جمهوری اسلامی به برخی اصلاح طلبان
شکست تلاش های دولت روحانی برای تنش زدایی با عربستان- همانند عملکرد نسبتا ملایم آن در بحران قطر- و پیشروی روزافزون ریاض در به چالش کشیدن منافع ایران در منطقه، حملات موشکی مستقیم به داعش در سوریه می تواند حاکی از آن باشد که کاسه صبر جمهوری اسلامی لبریز شده و از این پس پاسخ رفتار تهاجمی نه با خویشتن داری، بلکه با رفتار تهاجمی مشابه داده خواهد شد. بدین معنی، اقدام موشکی ایران علیه داعش نوعی اعلام عزم و ...
راهپیمائی روز قدس تا نابودی اسرائیل ادامه دارد/ صهیونیست بداند فلسطین تنها نیست
حساسیت را چندین برابر کرده است. رژیم صهیونیستی و آل سعود کثیف ترین دولت های جهانی هستند مولوی عنایت الله رسولی زاده با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و آل سعود کثیف ترین دولت های جهانی هستند، بیان کرد: سران برخی کشورهای عربی چون عربستان به خیال خام همکاری با استکبار و ساخت ناتوی عربی به مردم مظلوم فلسطین خیانت کردند اما بی شک در روز جهانی قدس اعلام انزجار مسلمانان جهان از رژیم ...
سران مرتجع عرب تلاش دارند خطر اسرائیل فراموش شود
این کشورها موافق سیاست های دولت هایشان نیستند و باید حساب این دو را از هم جدا کرد. وی افزود: اقدامات خصمانه آل سعود و برخی دولت های عربی در برابر ایران و مسئله فلسطین چندان مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد بیداری و آگاهی ملت های مسلمان کشورهای اسلامی است. از این رو برگزاری مراسم روز قدس در بسیاری از کشورهای اسلامی و گسترش روز افزون آن حاکی از بیداری ملت ها در حمایت از مقاومت مردم فلسطین و ...
روز قدس آزمون آزادمردی
وفلسطین ونوعی وحدت ویکپارچگی در جهان اسلام شد. وحدتی که می تواند عامل قدرت وتوسعه یافتگی باشد. اعلام روز قدس به فلسطین جانی تازه بخشید و آرمان آزادی فلسطین پس ازاین طرفداران زیادی را به خود جذب کرد. پس از آن آمریکا و اسرئیل ساز تازه ای کوک کردند ایجاد تفرقه و چند دستگی در میان مسلمانان وانحراف اذهان از فلسطین. آنها قطب نمای مسلمانان را به سوی اختلافات فرقه ای ومذهبی منحرف ...
چمران، چهره ای که دوگانه خوانده می شود
ابراز نگرانی کرده بود. عضویت در نهضت چمران را به واسطه عضویتش در نهضت آزادی، امپریالیست و آمریکایی هم خواندند؛ اگرچه اسناد معتبری از این عضویت خبر می دهد؛ اما این جریان در سال های اخیر سعی کرده تا این هویت را مخدوش کند. ولایتی در گفت وگویی اعلام کرده بود که: شهید چمران عضو نهضت آزادی بود؛ اما بعدا از اینها جدا شد. شهید چمران جزء حکومتی ها بود و وقتی دید اینها منتقد حکومت و حضرت ...
ایران در میانِ منازعه قطر و عربستان
عباس ملکی، استاد دانشگاه شریف و معاون پیشین وزارت خارجه در شرق نوشت: 5 ژوئن 2017، عربستان سعودی اعلام کرد روابط سیاسی و هرگونه ارتباط زمینی، دریایی و هوایی کشورش را با قطر قطع کرده است. ریاض اعلام کرد این اقدام به منظور محافظت از امنیت ملی عربستان سعودی انجام شده است. به گفته ریاض این اقدام برای محافظت از عربستان در برابر تروریسم و افراط گرایی ضروری بود. در پی آن امارات عربی متحده ...
آرایش نظامی ترامپ در خاورمیانه بوی جنگ می دهد
ملی کشور خواهد ساخت که برای حفظ و حراست از کشور لازمند. ترامپ در افغانستان تمام مسئولیت را بر عهده وزارت دفاع (پنتاگون) قرار داده است تا خود در مورد تعداد و سطوح نیروها و لزوم کاربرد حملات هوایی تصمیم بگیرد. در یمن، تعداد حملات هوایی آمریکا در دولت ترامپ فقط در عرض هفته اول ماه مارس (اسفند 95) با کل تعداد حملات هوایی انجام گرفته در دولت اوباما معادل بود. ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و ...
سرخط روزنامه های پاکستان - پنجشنبه 1 تیر
اسلام آباد - ایرنا - دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری ترکیه، خواسته نمایندگان مجلس ملی برای بازگرداندن ژنرال راحیل شریف از عربستان و انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید پادشاه عربستان، از مهم ترین عناوین روزنامه های پاکستان در روز پنجشنبه، اول تیر است. ** نوای وقت - سرتاج عزیز: مواضع پاکستان درباره بحران کشورهای خلیج فارس بی طرفانه است - نمایندگان مجلس ملی ...
بازتاب های یک شلیک
آمد پاسخ همان پنج تروریستی بود که برای کشتار به تهران فرستاده شده بودند. یک عملیات دقیق که دولت سوریه در جریان آن بود و آسمان عراق برای پرتاب موشک ها انتخاب شده بود. شرق از موج انفجار می گوید . . . روزنامه شرق ، با انتخاب تیتر موج انفجار حمله موشکی سپاه در انعکاس خبر حمله موشکی سپاه به مواضع داعش ، به ابعاد رسانه ای آن توجه بیشتری کرد. این روزنامه در بخشی از گزارش خود آورد: سپاه پاسداران در این حمله موشکی تنها نبود. مقامات مسئول در نهادهای دیگر و حتی چهره های سیاسی نیز با انتشار پیام هایی حمایت خود را از این اقدام اعلام و بر ضرورت برخورد قاطع با تروریست ها تاکید کردند. ...
سرخط روزنامه های هند - پنجشنبه 1 تیر
دهلی نو- ایرنا- انتخاب 'محمد بن سلطان' به عنوان ولیعهد عربستان سعودی ،معرفی 24 نامزد ریاست جمهوری هند و کشته شدن سه شبه نظامی در کشمیر از مهمترین عناوین خبری روزنامه های روز پنجشنبه 1 تیر در هند است. **هندوستان تایمز: - کشته شدن سه شبه نظامی در درگیری با نیروهای امنیتی هند در کشمیر - کنت جاستر سفیر جدید امریکا در هند - نزدیک شدن جنگنده ناتو به هواپیمای وزیر دفاع روسیه ...
بیانیه تیلرسون و رد گم کنی رابطین خوب آمریکا
به گزارش جهان نیوز ؛ اخبار ویژه روزنامه کیهان را در ادامه می خوانید: بیانیه تیلرسون و رد گم کنی رابطین خوب آمریکا رئیس گروهک نهضت آزادی می گوید سخنان وزیر خارجه آمریکا، مخاطبی در جناح اصلاح طلب ندارد. ابراهیم یزدی در متنی نوشت: اظهارات اخیر وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا تصریح می کند از عناصر داخلی در ایران که بتوانند به ما در انتقال صلح آمیز و کامل قدرت کمک کنند، پشتیبانی ...
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
...، سرخوردگی بعد از هجوم بسیاری از جوانان مسلمان به افغانستان، شکست روسیه و نیز شروع بهار عربی را زمینه ساز اقدامات تندروانه داعشی ها در منطقه برشمرد. به گفته رئیس ستاد روحانی در انتخابات دولت دوازدهم در کردستان، مشارکت بالای کردها در پای صندوق های رأی، خصیصه بارز اصلاح طلبی و گفتمان مسالمت آمیز برای استحکام وحدت ملی است که این حماسه شیرین به مذاق داعشی ها خوشایند نبود و به همین دلیل داعش با ...
ترامپ خیلی زود می فهمد که کار با عرب ها سخت است
واحدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله و گروه های شبه نظامی دیگر شیعی که بعضی از آنها از عراق و بعضی دیگر از افغانستان و پاکستان آمده اند، برخورد کند. وی در ادامه می افزاید: مشکل دیگری که وجود دارد، تردید همیشگی نسبت به سازماندهی اهل تسنن به ویژه عرب هاست که اگر هدف اول را مطابق با دستورالعمل ترامپ اجرا کنند، یعنی مبارزه و ویران کردن داعش، آیا این مسئله به حکومت اسد و ایران اجازه نمی ...
تشدید حرکت خزنده ارتش آمریکا در خاورمیانه
مقایسه با دولت اوباما، چهار برابر شده است. هواپیماهای آمریکایی فقط در هفته اول اوایل ماه مارس اهداف بیشتری را در مقایسه با حملات هوایی یک ساله دوره اوباما در یمن هدف گرفتند. اقدام مخفیانه آمریکا در استقرار توپخانه دوربرد در جنوب شرق سوریه بر اساس این گزارش، ائتلاف آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه نیز از مهمات هدایت شونده و تسلیحات بیشتری در ماه مه در مقایسه با ماه ...
دموکراسی سعودی!
پادشاهی برسند. به این ترتیب محمد بن سلمان 31 ساله با حفظ سمتش به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی به عنوان وارث پادشاهی عربستان و ادامه دهنده این راه تأیید شده است. به گزارش گاردین، خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داده که صبح روز گذشته، (چهارشنبه) ملک سلمان، پادشاه عربستان، فرزندش محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد برگزید. در عربستان سعودی تاج و تخت از برادر به برادر می رسیده است. این نخستین بار در ...
نگاه هفته
خود در منطقه ادامه داده باشد. از سوی دیگر، این هفته ترکیه نیز در حمایت از دوحه مقابل عربستان، اولین گروه نظامیان خود را به قطر فرستاد. * تروریست های داعش افغانستان این هفته عزاداران حضرت علی (ع) را در مسجد شیعیان الزهرا کابل به خاک و خون کشیدند. در این حمله انتحاری پنج غیرنظامی و یک پلیس کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند. این در حالی بود که فرمانده آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد: جواد خان ...
مصطفی تاج زاده : سیدمحمد خاتمی مثل نفت سرمایه ملی است
بر جامعه حاکم کنند. آنان هنر جمهوری اسلامی و تفاوت آن را با رژیم گذشته در همین می بینند که هم می توانند امنیت را تأمین کنند و هم حقوق و آزادی مردم را پاس بدارند. تفاوت ما با رقیب هم همین است؛ آنها با مطلق کردن امنیت عملا آزادی را به محاق می برند. پس وجود نیروهای معتدل و اصلاح طلب در مجلس، در دولت، در شوراها و حتی در مجلس خبرگان باعث می شود که چنین اتفاقی می افتد. سوم اینکه مناسبات دموکراتیک ...
نگاه ایران به ترامپ و تاثیر آن بر تحولات سوریه
با حمله داعش، ثابت شد که این تجربه شکست خورده ای است. 6- تشکیل حکومتی فراگیر. ایران و آمریکا در کنفرانس بن در سال 2001 افغانستان در مورد همین اصل توافق کردند و پشتون ها، سنی ها، تاجیک ها و شیعیان همه در حکومت جدید افغانستان مشارکت داشتند. در مورد عراق هم عملا همین اصل توافق شد. رییس جمهور کرد، نخست وزیر شیعه و رییس مجلس سنی است. 7- رای و خواست اکثریت مردم سوریه. اینکه "اسد ...
نگاهی به رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان
منابع خبری در افغانستان گزارش دادند که شهرستان درزاب استان جوزجان روز گذشته به دست داعش سقوط کرد، اما برخی منابع دیگر گفتند که گروه داعش و طالبان، همزمان به این شهرستان حمله کردند و آن را به تصرف خود درآورده اند. عبدالقهار سراجی ، فرمانده پلیس درزاب دیروز به رسانه های محلی گفته بود که وضعیت این شهرستان نگران کننده و شمار نیروهای داعش در میدان جنگ بیشتر از نیروهای امنیتی است. **کشته شدن ...
آقای روحانی و مسئولیت های جهانی او
هدایت شونده برای زدن اهداف متعدد و ویران کردن منازل و موسسات عمومی مسلمانان، اقدامی از سوی امریکاست که در واقع مجوز جنایات را به سعودی ها داده است. در افغانستان نیز طالبان و القاعده در هماهنگی کامل با داعش توسط سعودی ها و با طرح و برنامه امریکا هر روز جنایت می آفرینند و مردم بیگناه را در مساجد و بازارهای پرجمعیت به خاک و خون می کشانند. عربستان با وجود حکومت قرون وسطایی و ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
چالش های بین المللی، خبرنگاران جنگی، تحلیلگران و اندیشمندان مرتبط در دستور کار اسلو فروم است . کوفی عنان، جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق امریکا، آنگ سان سوچی، کاترین اشتون، خاویر سولانا و جری آدامز ، نمایندگانی از دولت های افغانستان، سوریه ، فیلیپین و نیز نمایندگان طالبان، مخالفان سوریه، جدایی طلبان فیلیپین و ... از جمله شرکت کنندگان در نشست های پیشین اسلو فروم بودند. از ایران در نشست سال 93، 94 و ...
مراسم تحلیف رئیس جمهور به زمان دیگری موکول شد/ ناگفته های وزیر اطلاعات / اگر عربستان اقدامی علیه ایران ...
: گروهک داعش و حامیان آن باید بدانند اگر بخواهند با ایران مانند کشورهای سوریه، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان برخورد کنند، ایران مانند این کشور ها نیست و یک دنیا تجربه نسبت به آن ها دارد. او ادامه داد: ایران هنوز همه توانمندی خود را به کار نگرفته و اگر زمانی ضرورت ایجاب کند، قطعاً بدانند که پشیمان خواهند شد. فکر می کنم کسانی که در منطقه عاقل هستند و مسئولیت دارند جلوی این موضوع را خواهند ...
دولت ترامپ اقدامات بیشتری علیه پاکستان انجام می دهد
به گزارش دولت بهار، روزنامه جنگ به رویکرد متفاوت دولت ترامپ در قبال دولت پاکستان اشاره کرد و نوشت: دولت ترامپ به نظر می رسد که رویکرد سخت تری را نسبت به دولت های پیشین آمریکا در قبال پاکستان اتخاذ خواهد کرد. رویکرد دولت ترامپ می تواند شامل افزایش حمله های پهپادی، توقف و تعلیق حمایت های مالی از پاکستان باشد. این رویکرد حتی ممکن است در نهایت به لغو جایگاه اسلام آباد به عنوان شریک اصلی ...
پیام های حمله موشکی ایران به داعش
و دولت های استبدادی منطقه نیز در رادیکال و تروریست شدن این نیروها بسیار مؤثر بودند. در خصوص سیاست های نادرست غربی ها در افغانستان و حمایت از طالبان و القاعده و تأثیر آن در شکل گیری تروریسم سَلَفی تقریباً اتفاق نظر وجود دارد ولی سیاست های تبعیض آمیز آنان نسبت به مسلمانان و نیز حمایت آنان از دولت های استبدادی منطقه نیز عامل دیگر این بحران بوده است. همچنین حمایت بی قیدوشرط از اسراییل در تقویت این ...
همکاری بی سرو صدای کابل با یک گروه جدا شده از طالبان
توانیم آنها را شکست دهی دست کم به دشمنان آنها کمک کن. طی ماه های اخیر دولت افغانستان در سکوت و خفا به بخش جدا شده طالبان که با نام “منکران” شناخته می شوند سلاح، گذرگاه های امن و حمایت های اطلاعاتی ارائه داده است؛ حمایت هایی که قرار است در جنگ علیه گروه اصلی طالبان مورد استفاده قرار گیرد. نتیجه این حمایت ها مجموعه ای از موفقیت ها در مناطقی بوده که تا پیش از این دولت افغانستان ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
...> سلام علیکم با صلوات بر حضرت محمد و آل محمد واحترام، بدین وسیله گزارش " نتایج حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور" به شرح ذیل جهت استحضار و هرگونه اقدام ایفاد می گردد. ♦️برابر مختصات ارسالی از مواضع #داعش توسط نیروی قدس که با دقت انتخاب شده بود، یکشنبه شب مورخ 28/03/96 تعداد چهارمرکز ازمراکز داعش مورد هدف موشکی سپاه قرار گرفت که نتایج آن به این شرح می باشد: 1️⃣ انبار ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
به گزارش بلاغ ، روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آنرا سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: ******** بعد از شلیک موشک ها ...
صلح نامه ای برای جلوگیری از جنگ آب
حقوقدان و پژوهشگر حوزه آب، در مورد حقابه اظهار کرد: حقابه یک حق مالی و قانونی است که اسناد اداری دارند، مجوز آنها نیز همان اجازه نامه و حتی عرف و سپس ثبت حقابه هاست که بر اساس میزان امتیازی که استفاده می کنند باید معاملاتشان ثبت شود. به گزارش عطنا ، روزنامه ایران در مطلبی که روز سه شنبه 30 خرداد ماه منتشر کرده با دکتر عباس بشیری، حقوقدان، نویسنده و پژوهشگر حوزه آب حول موضوع حقابه به ...