سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای شهادت و شناسایی هویت 2 برادر پس از 31 سال + عکس
زمان نسبت به جنگ با امروز فرق داشت. همه یک دل بودند. برخی از مردم بعد از شهادت برادرانم، احترام بیشتری برای خانواده قائل بودند و برخی دیگر با کنایه صحبت می کردند. به عنوان مثال زمانی که وسیله ای برای خانه می خریدیم، می گفتند که از بنیاد شهید گرفتید. منبع:دفاع پرس
حماسه عاشورا یک مصیبت بزرگ است اما بزرگتر از آن آسیبی بود که به اسلام وارد شد
به عنوان آرمان بزرگ ما در جهت اصلاح بشر بر اساس امنیت و ایمان، امروز در این زمینه آزمایش می شویم. امام جمعه بیرجند با اشاره به ترجمه و تفسیر محتوای زیارت عاشورا افزود: حماسه عاشورای حسینی در زیارت عاشورا یک مصیبت بزرگ است اما بزرگ تر از این مصیبت، آسیبی بود که به اسلام، دین خدا و ناموس حق وارد شد. عبادی بیان کرد: این واقعه به همه آسمان ها و زمین آسیب وارد کرد، کار مسلمان ها ...
تقی رهبر: سبک برخی مداح ها آزاردهنده است
انقلاب به راه انداخته است. به قول رهبر معظم انقلاب خداوند شهید حججی را حجتی برای مردم قرار داد. نظام جمهوری اسلامی ثروتمند است چرا که جوانان پشتوانه نظام هستند و در کنار ولایت فقیه ایستاده اند و حتی در خارج از مرزها از جان خود برای دفاع از مسلمانان می گذرند. او با بیان اینکه رفتار خانواده امام حسین نیز دارای پیام هایی برای خانواده شهدا است، بیان کرد: این خانواده عزت داشتند از طفل 6 ماهه تا ...
درجامعه اسلامی بت ساختن ممنوع است ولو از حاکم اسلامی/ این که مردم در عزاداری، برای ساز و آواز و دهل زدن ...
مسائل انسانی را حرمت نهاده. انسان به هم نوع خودش باید نگاه دوستانه و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد یعنی حاضر نباشد دیگری از بین برود. هم چنان که حضرت علی در پیامش به مالک اشتر می فرماید: مردم یا برادر دینی توهستند یا انسان اند. پس اجرای عدالت مان مخصوص مسلمان ها نیست. گروهی از سپاه دشمنان امام آمده بودند که امام را بکشند تا به بهشت بروند و بخاطر تعلق دینی این کار را می کردند چطورمی شود ...
هنرمندی که به پر ارزش بخشید/نگاه لطیف گرافیست دهدشتی به عاشورا
می کند: خوشنویسانی که در آن زمان مسئولیت طراحی عنوان نشریات را به عهده داشتند به این مهم آگاهی کامل داشته که باید برای طراحی عنوان، زبان بصری جدید ابداع کرد، بنابراین از خطوطی چون طغری و نستعلیق برای نگارش عنوان ها استفاده کرده و در ترکیب و نوع اتصالات آن ها تغییراتی ایجاد کردند. وی اضافه می کند: البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه هایی ازاین گونه تلاش را می توان به فراوانی در دوره ...
صفات بارز حضرت عباس (ع) چه بود؟
کامل و تام بصیر شده، چون به طور کامل و تام، اوّل امام را می شناسد، دوم مطیع امام است. چون اگر نمی شناخت، مطیع هم نبود. وقتی می گوید: می خواهم به جنگ بروم، سینه ام دیگر تحمّل ندارد. حضرت می فرمایند: اوّل برو آب بیار، می گوید: چشم. مطیع است. آیت الله قرهی در پایان می گوید: اطاعت به جایی می رسد که وقتی انسان از امام، نورانیّت می گیرد، می فهمد هیچ موقع مقدّم بر امام نیست. حتّی در خوردن آب ...
اطمینان بخشی دین و مذهب به انسان به عنوان تکیه گاه روحی
در این مطلب می خوانیم: ' به نظر می رسد که نماز این عالی ترین جلوه نیاز، ارتباطی گسترده با ابعاد مختلف زندگی انسان داشته باشد و از میان تمام فرایضی که از لحاظ دینی بر مسلمانان واجب است، نماز بیشترین ارتباط را با انسان دارد. هر روز پنج بار نماز این کتاب هستی را ورق می زنیم و این چنین است که نماز کلاس درسی می شود که آموختنی هایش تمامی ندارد.' در ادامه این مطلب آمده است: ' از دیدگاه روان شناسان ...
گفتاری درباب آسیب شناسی عزاداری/ حسین یاراحمدی
افراد کم سواد. 13- خواندن بعضی از اشعار غلوآمیز که خلاف اعتقادات دینی است. صحیفه امام،ج15،ص331 [1] [2] علامه مجلسی در بحار الانوار داستان های متعددی از مجالس شعر سرایی در رثای امام حسین (ع) از امامان معصوم (ع) نقل کرده استکهما به یک مورد اشاره می کنیم:هارون بن عبدالله می گوید:ابراهیم بن عباس و دعبل بن علی در مرو بعد از بیعت مردم با امام رضا (ع) خدمت حضرت رسیدند و هر ...
آسیب شناسی عزاداری/ حسن حسینی یار
که زیارت کرده حسین (ع) را از روزی که شهید شده است. 5 – گریستن یا حالت گریه داشتن در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (ع) فرموند: ای موسی! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (ص) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر (ص) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود. 6- برگزاری مجالس عزاداری امام صادق (ع) می فرماید: مجلس ...
عاشورا عامل بسیار موثری در راستای تحکیم وحدت اسلامی است
نجات مسلمانان، تمسک به دین الهی است و خداوند کسانی را که به دین بی اعتنا هستند را گرفتار مصیبت می کند. سیره حسینی در تربیت فرزندان مورد توجه قرار گیرد خطیب جمعه اهل سنت دهستان کرند، گفت: در تربیت فرزندان لازم است سیره و راه و روش امام حسین (ع) مورد توجه قرار گیرد. آخوند یارجان امانی زاده در نماز جمعه این هفته دهستان کرند، اظهار کرد: سیره آن امام همام می تواند ...
تلاش کنیم عزاداری و نماز تاسوعا و عاشورا باشکوه برگزار شود/ نیروی انتظامی مظهر امنیت و آرامش در کشور است
...> امام جمعه قزوین افزود: حریت و آزادگی که در کلام حضرت زینب(س) وجود دارد، زمینه ای است تا همه مردان و زنان عالم در مکتب این بانوی آزاده شاگردی کنند؛ سخنان این بانوی بزرگوار فقط در مسلمانان تاثیرگذار نیست بلکه همه آزادگان جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. وی عنوان کرد: حادثه کربلا مکتب انسانی است که سیدالشهدا(ع) برای ما قرار داد و معدن آموزش تقوا محسوب می شود که باید درس های لازم را از ...
حضرت عباس(ع)؛ پادشاه وفاداری
تاسوعا برای یاران خود خطابه ای خواند و اصحاب آن حضرت، وفاداری و حمایت خود را تا پای جان اعلام کردند. امام سجاد(ع) درباره مقام عموی خود فرمود: رحمت خدا بر عباس! او ایثار کرد و آزمایش داد و جانش را فدای برادرش کرد تا آنکه دستانش قلم شد. خداوند نیز به جای آن دو دست، دو بال به وی عطا کرد که با آنها همراه فرشتگان در بهشت پرواز می کند، آن گونه که برای جعفر بن ابی طالب قرار داد. به یقین، عباس نزد خدای ...
نقش الگو در تربیت و ضرورت معرفی شهدا بعنوان الگوی انسان موفق
ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده [...] ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد همه می دانیم که تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد. به همان میزان که الگو در تربیت اهمیت دارد، بحث مصداق و چگونگی ارائه آن نیز مهم می شود و لذا می بایست تمرکز اصلی بر آن باشد که چه کسی یا چه چیزی با چه خصوصیات و ویژگی هایی واجد الگو شدن می شود و الگو باید چه زمانی و چگونه به متربی عرضه شود تا اثر تربیتی، اثر دلخواه باشد. انسان ها به طور طبیعی به دنبال موفقیت می روند و بسته به برداشت خود از موفقیت، سعی می کنند افراد موفق را پیدا کنند و خودشان را به آنها نزدیک نمایند. اگر نظام تعلیم و تربیت در همین مسیر حرکت کند و در معرفی موفقیت و افراد موفق به آنها کمک کند، عملا به تربیت کمک کرده ولی اگر در این بین قصور و کوتاهی کند، ای بسا موفقیت جور دیگری تعریف شود و فرد موفق کسی باشد که با اهداف مورد نظر فاصله داشته باشد. اشتباه در تبیین الگو برداشت افراد از موفقیت متفاوت است و هرکسی بسته به نوع نگاه خود به زندگی سعی می کند موفقیت را چیزی در نظر بگیرد، در جامعه اسلامی موفقیت تعریفی دارد و در جامعه غیراسلامی و مادی نیز تعریف دیگری. هر کدام از این ها هم نمونه و اسوه هایی دارند که می خواهند جامعه آنها را الگو قرار دهد و مطابق رفتار آنها، رفتار و عمل کند. اینجاست که وظیفه نظام تعلیم و تربیت سنگین می شود و باید با تمام توان در انطباق فرد موفق و خود موفقیت کوشش کند و موانعی که می خواهند در ذهن ها انحراف به وجود آورند و موفقیت را چیز دیگری معرفی کنند را بردارد و نمونه و الگوی عملی برای منظور خود را نیز ارائه کند. اکنون ما صحبت از شهید می کنیم و انتظار داریم شهدا، الگو جامعه قرار گیرند. اینجا باید ابتدا انطباق بین مفهوم موفقیت با عمل شهید ایجاد شود و آنگاه جنبه های مختلف زندگی شهید متناسب با شرایط جامعه و نیاز افراد در سطوح مختلف، استخراج و در معرض دید و انتخاب قرار گیرد. اگر در هریک از این ها خللی باشد در تحقق هدف خلل به وجود می آید. نمی شود نسبت به برداشت جامعه از موفقیت بی تفاوت بود و یا حتی چیزی متفاوت با شهادت و مسیر شهید را موفقیت جلوه داد و انتظار داشت جامعه شهید را الگو انتخاب کند. همچنین نمی شود از الگو بودن شهید صحبت کرد ولی هیچ عمل و اقدام عملیاتی برای دستیابی به آن انجام نداد. قدری به تعریف از موفقیت در جامعه دقت کنید. پول و پولداری، رفاه و آسایش، من و منیت، مدرک، مقام، امکانات و... اگر این ها برای جامعه ای موفقیت محسوب شود، به طور طبیعی جامعه به دنبال نمونه های موفق در همین عرصه ها به راه می افتد و الگوی جامعه افراد پولدار، مرفه، صاحبان نام و نشان و صاحبان مدرک و امکانات و.... خواهد شد. اکنون غایت تحصیل از مهدکودک تا دانشگاه چه چیزی تعریف شده است؟ چقدر نظام تعلیم و تربیت در صدد است برای نیازهای جامعه در حوزه های مختلف رفتاری و عملکردی (دراخلاق، در اعتقادات، در مباحث علمی پژوهشی و...) الگو معرفی کند و چقدر سعی می کند این الگوها، الگوهایی باشند که سرانجامشان ختم به خیر و ختم به شهادت شده است؟ تبلیغ اهداف و ارزش های غربی در جامعه اسلامی! واقعیت آن است که در نظام ما ارزش های نظام سرمایه داری غربی، تبلیغ و ترویج می شود. موفقیت و برخورداری، برخورداری از همان ارزش ها به حساب می آید. برای ارزش های دینی و اسلامی هم الگو ارائه نمی شود (پیدا کردن آن به خود متربی و مردم واگذار می شود) و با الگوهای مغایر با اهداف هم برخوردی نمی شود، اما انتظار می رود که شهید الگوی جامعه قرار گیرد! مگر می شود در جامعه ای چیزهایی که شهید از آنها گذشته و حتی با آنها مبارزه کرده، ارزش باشد و در عین حال، شهادت و شهادت طلبی خشونت محسوب شود و شهید نمونه خشونت طلبی به حساب آید ولی همزمان همان شهید الگو و اسوه هم در نظر گرفته شود؟! وقتی کنکور همه هدف دانش آموزان می شود باید گفت نظام تعلیم و تربیت ما به طور کلی و آموزش و پرورش در هدف گیری (تعریف موفقیت) دچار خطاست. در داخل مدرسه و دانشگاه بعد از قریب به چهل سال هنوز کسب نمره قبولی در کنکور و مدرک تحصیلی، همه هدف دانش آموزان و دانشجویان است و در بیرون از آن دین و دینداری عمل فردی به حساب می آید و حتی دولت و مقامات اجرایی خود را موظف به تحقیق آن نمی دانند. وقتی آزادی به غلط در بی بندوباری تعریف می شود، داشتن مال و ثروت ارزش محسوب می شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در همین جهت عمل می کنند؛ آن وقت انتظار داریم شهدا، علما و صلحا الگو و اسوه مردم به حساب آیند!؟ لزوم بازبینی نظام ارزش گذاری جامعه تا متربی چیزی را مهم و با ارزش نبیند (موفقیت) برای آن تلاش نمی کند. تا تعریف او از موفقیت با تعریف شهید یکی نشود، نمی تواند نمونه موفق او به حساب آید. باید نظام ارزش گذاری جامعه مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید هدف ها و هدف گذاری ها از نو طراحی شود و باید سعادت دنیا و آخرت هدف نظام تربیتی قرارگیرد و مراتب آن در سنین مختلف روشن و در هر سطح به هدف عملیاتی تبدیل شود و باید نشان داده شود که شهید و شهادت کجای اهداف قرار می گیرد (موفقیت نهایی) آنگاه شهید الگو خواهد شد. ترویج شهید و شهادت یک چیز است، نظام ارزش گذاری چیزدیگر. زنده نگه داشتن یاد شهید و بردن نام شهدا یک چیز است و الگو کردن و الگو بودن شهید چیز دیگر. ما در خوشبینانه ترین حالت کارهایی برای تجلیل و تکریم شهید می کنیم ولی این کارها تا مرحله الگو شدن شهید فاصله زیادی دارد. تعلیم و تربیت برای الگوسازی مطلوب و برای اینکه بتواند شهید را الگو معرفی کند علاوه بر نیاز به اصلاح جهت گیری و اصلاح در اهداف و شیوه ارزش گذاری ها، نیازمند به اصلاح فرآیند و اصلاح ساز و کارهای (مکانیزم) نیز هست. اکنون فرآیند الگو سازی هم با مشکلاتی روبروست. اولاً نسبت به نیازهای مختلف تربیتی جامعه اشراف لازم ندارد و غیر از آن، یافتن الگو را در بسیاری از زمینه ها به خود جامعه و خود متربیان محول کرده است. نظام تعلیم و تربیت در اکثر زمینه ها به صرف دانش نظری و در اختیار قرار دادن مفاهیم و اطلاعات، آن هم در محیط های بسته و کلاس های درس بسنده می کند. همین حالا روند الگو دهی در جامعه حساب و کتاب چندانی ندارد و لذا اگر قرار باشد شهید الگوی رفتاری معرفی شود باید علاوه بر اصلاح ساز و کارها (مکانیزم عمل) یک اصلاح دیگری نیز از مرحله شناسایی نیازها تا عرضه الگو از زندگی شهدا، به عمل آورد تا بر اساس آن مشی شهدا در معرض انتخاب جامعه قرار گیرد. زندگی شهدا، مثل معدن و سنگ معدن ارزشمند است ولی بسیاری از جنبه های آن هنوز شناخته شده نیست و گذشته از آن به همان شکل خام قابل بهره برداری نیست، کما اینکه سنگ معدن اینگونه است. همان طور که سنگ معدن باید استخراج، فرآوری و تبدیل شود تا مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، جنبه های مختلف زندگی شهدا نیز باید فرآوری و به زیور هنر آراسته شود، اما اکنون مسیر تعلیم و تربیت، مسیری غیر از این است. زندگی نامه شهدا، شهادت نامه آنها و وصیت نامه هایشان نیاز به واکاوی و استخراج دارد. مبنای این واکاوی باید نیاز جامعه در زمان ها و مکان های مختلف باشد. باید برای همه نیازها مفهوم سازی کرد و برای مفاهیم، نمونه پیدا کرد. این ها به سازوکار نیاز دارد که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. نقش اعتقاد عملی به مفاهیم ارزشی در الگوسازی مناسب در اینکه چرا تاکنون جهت گیری تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی اصلاح نشده و چرا فرآیند الگوسازی و الگو دهی هنوز با مشکل مواجه است قطعاً دلایل زیادی وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است، اما؛ اینجا باید اعتراف کرد که هنوز کم نداریم کسانی را که در مجموعه نظام تعلیم و تربیت کار می کنند ولی به تعلیم و تربیت اسلامی قائل نیستند.کم نیستند تعداد موثرین عرصه تعلیم و تربیت که تربیت مطلوب را همان تربیت غربی می دانند و همه آمال و آرزوی آنها رسیدن به وضعیتی مثل یا عین آنهاست. متاسفانه در درون نظام تعلیم و تربیت ما و در بین مسئولین، هنوز کم نیستند کسانی که با شهید بیگانه اند و شهادت را سعادت نمی شناسند. افراد وابسته و دلبسته به غرب اعتقادی به تربیت اسلامی و شهید ندارند. در جریان سند آموزش 2030 نمونه هایی از این افراد و شدت اعتقادات و علاقه شان را همگان مشاهده کردند. از این قبیل افراد انتظار زیادی نمی توان داشت، اما در بین کسانی که مخالفت با شهید و شهادت ندارند، نیز داشتن اهتمام و همت به عنوان یک عنصر مهم است. واقعیت آن است که حتی دلسوزان و علاقه مندان نیز تلاش چندانی برای این منظور به عمل نمی آورند و متناسب با این هدف بلند، عمل و رفتار نمی کنند.در درون نظام تعلیم و تربیت و بیرون آن، در حوزه های فرهنگی و غیرفرهنگی و حتی در درون آموزش و پرورش، نه عزم و جدیتّی برای این منظور مشاهده می شود و نه تا به الان سازوکار رسمی و تعریف شده ای شکل گرفته که بخواهد ظرفیت های مختلف را (معلم، متن، محتوی، نشریات، فیلم، عکس، اردوها، فعالیت ها و برنامه ها و....)را به کار گیرد و از آن برای تولید الگو و عرصه مناسب استفاده نماید. تناقض اهداف و الگو بنابراین به صورت خلاصه باید گفت؛ در ضرورت ارائه الگو به جامعه تردیدی وجود ندارد و برای انقلاب اسلامی و متولیان اصلی و دلسوز آن نیز شک و تردیدی نیست که باید شهیدان الگو و اسوه مردم قرار گیرند، اما در این هم نباید شک کرد که نمی شود اهداف را چیزی تعریف کرد (موفقیت) و الگو را چیز دیگر. متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در کل و آموزش و پرورش به عنوان جزئی از آن، در تعریف موفقیت دچار خطای اساسی است. در حرف و شعار از سعادت و کمال انسانی و قرب به خدا صحبت می کند اما عملا ارزش های نظام سرمایه داری را ترویج می کند (یا حداقل با آنها مقابله جدی نمی کند). خود با دست خود جامعه را اسیر کنکور، مدرک، پول و غیره کرده است (که همه آنها می بایست وسیله می شدند) ولی انتظار دارد شهادت بشود آرمان و آرزو و شهید الگو باشد. مضاف بر آنکه تاکنون هیچ کار درخوری برای استخراج از معدن شهادت و چند صدهزار شهید ایران اسلامی و شهدای دیگر راه اسلام، صورت نداده است. نظام تربیتی ما عملا الگو دهی را به جامعه و فعالان این عرصه واگذار کرده و آنها هم در انتخاب الگو و هم در نحوه ارائه، از مدل های غربی و مرسوم پیروی می کنند. چه باید کرد؟ در یک چنین حالتی برای اینکه بتوانیم شهید و شهادت را الگوی نسل جوان و آحاد جامعه قرار دهیم، باید برگردیم به نظام ارزشی جامعه و ارزش گذاری ها را تغییر دهیم. برای ارزش های مورد نظر فرآیند عملیاتی طراحی نماییم و محل ها و موقعیت های نیازمند به ارائه الگو را شناسایی کنیم. متناسب با نیازها کاوشگر به معدن شهیدان بفرستیم تا آنها رگه ها و مواد معدنی مناسب را بیابند و در اختیار قرار دهند، آنگاه هر قطعه ای از سنگ معدن را به هنرمندانی خاص بسپاریم تا آن را با هنر آمیخته کنند و در قالب های جذاب، محصول فرهنگی، عکس و نوشته و نوشت افزار و غیره به جامعه و نسل جوان عرضه نمایند. درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
اندیشه های مولانا الهام بخش ادبیات عرفانی
در جهان غرب نیز به عنوان راه حلی برای نجات بشر و آنانی که در مادیات غرق شده اند، شناخته شده است. مولانا برخلاف برداشت های نادرستی که از وی می شود عرفان مبتنی بر دین دارد و یک انسان شریعت مدار به شمار می رود. می توان با مثنوی مولانا مردم را به اسلام فرا خواند و ذهن دنیا را نسبت به این دین الهی آرام ساخت و حقیقت آن را درک کرد. ***ایرنا: چگونه می توان در ارتباط با دیدار شمس و مولانا سخن ...
دفاع مقدس و حکایت آمارهایی مهمترین راویان فتح اند
های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران همراه است؛ آنجا که در این هشت سال، حدود 200 هزار نفر از همین مردم، از نوزاد چند روزه تا پیرمردها و پیرزنهای چند ده ساله شربت شهادت نوشیدند؛ به بیان دیگر در هر سال جنگ تحمیلی به طور متوسط 25 هزار نفر شهید شده اند که در هر ماه و هر روز، به طور متوسط عدد 2 هزار و همچنین 70 شهید را نشان می دهد. اگر به این حدود 200 هزار شهید دوران دفاع مقدس، حدود 20 ...
حسینی بودن در گرو انس با قرآن/ سنت ترویج تلاوت کلام وحی در شب عاشورا
؛ وی گفت: امیدوارم عزارداری ها مقبول باشد و خداوند به ما توفیق دهد یا حسینی زندگی کنیم یا زینبی. این که هر مسلمانی باید با قرآن ارتباط داشته باشد و حداقل در روز 50 آیه بخواند، یکی از تعالیمی است که ائمه بزرگوار به ما توصیه کرده اند. قرآن؛ راهنمای عمل هر مسلمان، در زندگی ما مهجور است، همان گونه که در زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه می خوانیم: وَ أَصْبَحَ کِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِکَ ...
امام حسین(ع) در قرآن
به گزارش عصر امروز، خداوند در قرآن کریم کتاب هدایتگر بشر، به صفات برجسته اولیای الهی و راهی که ائمه اطهار(ع) به دستور خدا و پیامبر اعظم(ص) مردم را دعوت می کردند، اشاره کرده است. به طوری که قرآن کریم، انبیای الهی را هدایتگر مردم به امر الهی در پرتوی صبر، یقین و عبادت معرفی می کند و می فرماید: وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَینا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیراتِ وَ ...
تحت اراده احدی قرار نگیرید/ وقتی در عمل به دین اعتنا نداریم، رفتارمان منافقانه است؛ آیت الله مقتدایی در ...
معرفتان نسبت به دین و اهداف امام حسین(ع) ارتقا پیدا کند، بفهمید که چرا امام حسین(ع) شهید شد و با چه هدفی گریه می کنید. امام حسین برای دین و برای حمایت از دین و برای اینکه مردم را دیندار کند، شهید شد؛ این هدف را همیشه مدنظر داشته باشید و تدین به دین، عمل به احکام و اطاعت خداوند را همواره در رفتار، کردار و گفتار خود داشته باشید. او معتقد است: نمازی، نماز است که از فحشا و منکر انسان را دور ...
نهضت عاشورا انحرافات توحیدی جامعه را سامان بخشید
به گزارش دیار آفتاب ؛ حجت الاسلام علی اصغر الهامی نیا از پژوهشگران علوم دینی در گفتگو با ندای تفرش ؛ با اشاره به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) گفت: اسلام تنها عبادت نیست، اسلام سیاست است و از سیاست دور نیست. همه پیامبران برای دعوت مردم به خداپرستی و هدایت بشر در مسیر درست برانگیخته شده اند. الهامی نیا اظهار کرد: سیاست اسلام در یک کلمه پرستش خداوند و تنظیم همه امور زندگی در بُعد فردی ...
هرجا به سخن رهبری عمل کردیم به عزت و قدرت رسیدیم
عمل کند مقتدر خواهد شد؛ اطاعت از فرمان رهبری از مهمترین سنن الهی است؛ فرمان، قدرت آفرین است؛ حزب الله لبنان و جوانان ما در جنگ تحمیلی بدون پشتوانه قوی نظامی و لجستیکی با فرمان امام و رهبری این چنین در مقابل دنیا ایستادند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اگر رهبری در یک سری مسایل سکوت کردند و چیزی نگفتند به معنی رضایت نیست، بلکه در یک سری از موارد رهبر یک جامعه همچون امام ...
در روز تاسوعا و عاشورا بر امام حسین و خاندانش چه گذشت؟
می دهی ولی برای پسر رسول خدا امانی نیست ؟ شمر از شنیدن این پاسخ دندان شکن، خشمناک شد و به لشکرگاه خویش برگشت. *درسی مهم از مهلت خواهی روز تاسوعا مجاهدت های سیّدالشهدا علیه السلام و همه شهدای راه حق و فضیلت در طول تاریخ، برای آشنا کردن مردم با خداوند متعال و استقرار یگانه پرستی در سایه حکومت دینی در جهان بود؛ آنچه حسین علیه السلام را می آزرد دوری مردم از روح دین و بندگی خدا بود ...
توصیه قرآن به انتخاب 3معروف وحذف 3منکر از زندگی
توضیح آیه بشویم، باید هر شب با همدیگر تا ماه رمضان به اینجا بیاییم و دور هم جمع شویم. آیه یک خط است، دو خط هم نیست. از یک خط هم اضافه تر ندارد که بگوییم یک گوشهٔ آیه را این طرف خط بیاوریم. یکم: ان الله یامر بالعدل ، خدا همهٔ شما را به میانه روی و انصاف در تمام امور زندگی تان امر می کند؛ نه مردم افراط گری در همهٔ شئون زندگی باشید و نه مردم تفریط گری! نه چندان بخور کز دهانت برآید/ نه چندان ...
آشنایی با اعمال شب و روز عاشورا
: سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ . رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که این نماز را بخواند وقتی که بمیرد، خداوند قبرش را معطّر و خوشبو می کند و هر روز - تا هنگام دمیدن صور - نوری وارد قبرش می شود... اعمال روز عاشورا می دانیم روز عاشورا که روز شهادت امام ...
رد امان نامه برای دفاع از دین و حریم ولایت
. عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس در هیئت ها و مجالس باید به سیره بزرگانمان مطالب قرآنی را بیان کنند و به سبک زندگی و سیره اخلاقی ائمه اطهار(ع) توجه شود. وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) صرفاً متعلق به شیعه نیست، گفت: ایشان به کل بشریت تعلق دارند و این بشر است که می تواند از اخلاق و عمل حسینی جرعه نوشی کند، امید داریم که هیئت داران که آمیختگی آن ها به نماز اول وقت و سیره اخلاقی ائمه(ع) همواره وجود داشته از عالمان دینی و اساتید حوزه بیشتر بهره ببرند. منبع: مهر ...
درخشانی اشعار عربی خوزستان/شعرهایم را20مداح غیر ایرانی می خوانند
عنوان پیشکسوت تقدیر شدم. نظرتان درباره این کنگره و محافل بین المللی مشابه چیست؟ کنگره شعر پیامبر مهربانی همه قومیت ها را جمع کرد و به نوعی گردهمایی با شعر بود و شعر توانسته بود بین قومیت ها و مذاهب همدلی خاصی ایجاد کند و همینطور که معکوس آن هم شدنی است و با توجه به تلاش برای تفرقه افکنی باید هوشیاری وجود داشته باشد که از شعر به عنوان فرصتی برای همدلی استفاده کرد. این کنگره ...
خاطره حضرت عباس(ع) از باز کردن راه آب در صفین/ علمداری که به وفاداری شناخته شد/ سقای تشنه لب چگونه رجز ...
نروییده بود، اما صلابت از سیمای تابناکش خوانده می شد. سنش را حدود هفده سال تخمین زده اند. مقابل لشکر معاویه آمد و با نهیبی آتشین مبارز خواست. معاویه به ابوشعثاء که جنگجویی قوی در لشکرش بود، رو کرد و به او دستور داد تا با وی مبارزه کند. ابوشعثاء با تندی به معاویه پاسخ گفت: مردم شام مرا با هزار سواره نظام برابر می دانند، اما تو می خواهی مرا به جنگ نوجوانی بفرستی؟ آن گاه به یکی از فرزندان خود ...
مراسم تعزیه خوانی در روستای اَتُوُ سوادکوه با قدمت 150 ساله +تصاویر
) آماده می کنند. با حضور هیات های مذهبی روستاهای اطراف و اجتماع و عزاداری در مسجد روستا و پذیرایی صبحانه از آنان، مراسم تعزیه شهادت امام حسین(ع) برگزار می شود. مراسم پذیرایی ناهار برنامه انتهایی روز عاشورا در روستای اتو است که با توجه به پخت غذا در همه منازل روستا، همه این منازل پذیرای عزاداران حسینی هستند. مردم منطقه به دلیل علاقه مندی به خاندان عصمت و طهارت، همواره به آیین های دینی گرایش زیادی داشته اند و خدمتگذاری به امام حسین(ع) و عزادارانشان را افتخاری بزرگ می دانند. در ادامه تصاویری از تعزیه خوانی ادوار گذشته در روستای اَتُوُ را مشاهده می کنید. ...
رهبری بهتر از مقام معظم رهبری برای ایران وجود ندارد
اگر سختی ها بر تو وارد شد با این ذکر نیازی به یاری کسی نخواهی داشت. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه فی بیوت اذن الله...، گفت: دو خلیفه اول از پیامبر سوال پرسیدند که آیا خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مصداق فی بیوت هست یا خیر؟ زیرا پیامبر فرمودند که منظور از این بیوت منزل انبیا و اوصیای الهی است که پیامبر در پاسخ به سوال آن دو فرمودند که این بیت، از بهترین بیت ها ...
وحشت گردی؛ سفر به مناطق خوفناک ایران
های بسیار قدیم در می ان مردم رواج دارد. نرگس جمعه زاده از اهالی گناباد، برای ما از این باورها می گوید: من از زبان مادربزرگم قصه این قنات را زیاد شنیده ام. همیشه می گفت ساخت این قنات به این عمق، از دست بشر بر نمی آید و اجنه این قنات را حفر کرده اند . او به ما می گوید که براساس همین شنیده های محلی که از قدیم رایج بوده، نام شهر گناباد هم در اصل جن آباد بوده و بعدها به شکل جناباد و سپس ...
محمدتقی فاضل میبدی:سکوت علمای جامعه مقابل انحرافات زیان بار است
مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: واقعه عاشورا از بزرگ ترین حوادث تاریخ است که پر از نکات معرفتی و آموزنده است، اما متأسفانه بسیار مورد تحریف قرارگرفته است. وی بابیان اینکه تاریخ پر از پند و عبرت برای آدمیان است و ازجمله حادثه کربلاست که باید پند و عبرت برای ما باشد، گفت: باید دقیق توجه کنیم چه عواملی باعث شد که بخشی از امت اسلام ...