سایر خبرها
مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ نام نویسی 32 هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم
به آدم و حوّا می رسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربنایی ترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار می رود. امام علی(علیه السلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک می دانند، که: ... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَیُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ.... ...و حق فرزند بر پدر آنکه نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن ...
وظایف مردم در شرایط فتنه
...، آیه 8. 4-همان. 5-همان. 6-مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری، 1388/5/12. 7-سوره روم، آیه10. 8-سوره توبه، آیه 77. 9-آیه 155، سوره بقره. 10-خطبه های نماز جمعه تهران، 1388/6/20. 11-دیدار با اعضاء خبرگان رهبری، 1388/7/2. 12-دیدار با مردم چالوس و نوشهر، 1388/7/15. 13-نهج البلاغه، خطبه 50. 14-همان. 15-اجتماع مردم قم، 1389/ ...
تربیت دینی کودک از منظر آیات و روایات
رسیدن به انسان کامل باشند. خانواده کوچکترین، قدسی ترین و قدیمی ترین نهاد اجتماعی است. قدمتش به آدم و حوّا می رسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربنایی ترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار می رود. امام علی(علیه السلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک می دانند، که: ... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ ...
3 عاملی که مرگ را برای ما راحت و آسان می کند!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، مرگ و سکرات آن، یک واقعیت انکار ناشدنی است. در قرآن راجع به مرگ، آیات زیادی وجود دارد. در یکی از آن آیات می خوانیم: وَ جاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنْهُ تَحیدُ[ق/19]و سرانجام، مرگ به حق فرا می رسد (و به انسان می گویند:) این همان چیزی است که تو از آن می گریختی. تفسیر نمونه می نویسد: سکره مرگ حالتی است شبیه به ...
توصیف نهج البلاغه از فنای دنیا
...: "در نهج البلاغه، در خطبه ای حضرت می فرماید:"و بعد از فنای دنیا خداوند تنها می گردد و هیچ شیئی همراه او نیست. و همانطور که قبل ازخلق عالم تنها بوده، همانگونه هم بعد از فنای آن تنهاست؛ نه زمانی وجود دارد نه مکانی، اجلها و زمانها معدوم می گردند و سالها و لحظه ها ناپدید می گردند و هیچ شیئی جز خداوند واحد قهّار که برگشت همه امور به سوی اوست، باقی نمی ماند." کتاب "حیات پس از مرگ" تالیف ...
بصیرت یعنی شناخت زمان و شناخت وسیله ای که در مقابل دشمن باید به کار برد
. امام راه را، جهت را نشان میداد. فرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات یا اوجب واجبات است؛ یعنی همه ی مسائل بعدی، فرع این مسئله است. این جهت را به ما نشان داد. ممکن است جنابعالی با رفیقت سرِ یک قضیّه ای کوچک یا بزرگ اختلافِ نظر داشته باشید، امّا در حفظ نظام، هردو به قدرِ هم مسئولید. آن هایی که نفهمیدند این حرف امام را، در یک جا هایی خطا های فاحش کردند. امام، جهت را نشان میداد. این مرد ...
شرح و تفسیر حکمت 254 نهج البلاغه
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهج البلاغه با مرور قرنها نه تنها تازگی و جذابیت خویش را حفظ کرده که فزونتر ساخته است و این اعجاز نیست مگر به سبب ویژگی هایی که در شکل و محتوا است. این امتیاز را جز در مورد قرآن نمی توان یافت که در کلام امام علی (ع) درباره قرآن آمده است: ظاهره انیق و باطنه عمیق، لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه قرآن کتابی است که ظاهری زیبا و باطنی ...
با" قسمت "مبارزه کنیم یا به جمله " قسمت بود" بسنده کنیم ؟!
و نگهدار. شرح و تفسیر حکمت 201 نهج البلاغه امام علی (علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به حقیقتی اشاره می کند که بسیاری از آن غافلند، می فرماید: همراه هر انسانی دو فرشته است که وی را (از خطرات) محافظت می کنند، اما هنگامی که روز مقدّر فرا رسد او را در برابر حوادث رها می سازند و (بنابراین) اجل و سرآمد زندگی (که از سوی خداوند تعیین شده) سپری است محافظ و نگهدار ، (اِنَّ مَعَ ...
فتنه در قرآن و کلام پیامبر اسلام و امیرالمومنین(ع)
...، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ علی اُمّتی : الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، ومُضِلّاتُ الفِتَنِ، وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ ، خاطرنشان کرد: امام علی(علیه السلام) درباره اثر فتنه ها بر دین مردم فرمودند لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بکَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأ َ نَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَی فِتْنَةٍ وَ لَکِنْ مَن ِ اسْتَعَاذَ ...
غفلت از دشمن، توهم عدم توطئه است/ دشمن شناسی؛ یک مقوله عقلانی
روایتی در غررالحکم حضرت، خواب غفلت از دشمن را بزرگترین فریب خوردگی عنوان می کند (غرر الحکم، ص340: جِماعُ الغُرورِ فی الاستِنامَةِ إلَی العَدُوِّ) و باید توجه داشت که دشمنان هیچگاه از فریب ما غافل نشده اند و همواره مشغول نیرنگ هستند و این مسأله ای است که همواره صحت آن را دیده ایم که به فرموده حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه مَن نامَ لَم یُنَم عَنهُ و یا در عبارتی که در غررالحکم آمده می فرماید مَن ...
حدیث از مولا امیرالمومنین(ع) درباره صفات فتنه
أَنْ تَفْقِدُونِی فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا تَسْأَلُونِی عَنْ شَیْ ءٍ فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ السَّاعَةِ وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُکُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا وَ مُنَاخِ رِکَابِهَا وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلًا وَ مَنْ یَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتاً وَ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُونِی وَ نَزَلَتْ بِکُمْ ...
عدم وجود تعینات در ذات الهی
و ابن عربی، مجله مقالات و بررسیها. 10. شریف الرضی، محمد بن حسین، 1414، نهج البلاغه، هجرت، قم. 11. فناری، شمس الدین محمد حمزه، مصباح الانس بین المعقول والمشهود، دارالکتب العلمیه، بیروت. 12. کلینی، محمد، 1390، الکافی، ترجمه حسن راده، قائم آل محمد، قم. 13. مجلسی، محمد باقر،1403، بحارالانوار، احیاء تراث عربی، بیروت. 14. معلمی، حسن،138(ع)، حکمت ...
تاکید امام علی(ع) بر ارتباط چهره به چهره مسئولان با مردم(خوان حکمت)
وجود مبارک حضرت امیر (ع) درنامه67 نهج البلاغه به قُثم بن عباس، استاندار خود در مکه فرمود: فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ؛ برای مردم حج را اقامه کن. در زیارت ائمه(علیهم السلام) ما عرض می کنیم: أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهًْ وَ آتَیتَ الزّکاهًْ ، اما نمی گوییم: أقمت الحج ، برای اینکه حکومت در اختیارشان نبود، بعثه نداشتند، رهبری به آن معنا برای اینها حاصل نشد که بتوانند حج را که یک نهاد ...
دستور امام جواد(ع)در زمانی که زلزله زیاد است
، و برای پیامبران درجه، و برای اولیاء کرامت و مقام است . این حدیث، شاهد گویایی است برای آنچه در مورد استثناهای آیه، بیان کردیم. 3 در حدیث دیگری در اصول کافی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: إِنَّ الْعَبْدَ إِذا کَثُرَتْ ذُنُوبُهُ، وَ لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ مِنَ الْعَمَلِ ما یُکَفِّرُهَا، ابْتَلاهُ بِالْحُزْنِ لِیُکَفِّرَها: هنگامی که انسان گناهش افزون شود و اعمالی که آن را ...