سایر منابع:
سایر خبرها
سوگ اصلاح طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه گران در مجمع ایثارگران
جامعه مدرسین از فرآیند وحدت آن ها ظرفیت جامعه روحانیت را برای وحدت تمام و کمال کافی ندانستند و بالاخره برای عملیات میدانی انتخابات شورای تازه ای تشکیل دادند که البته هنوز نقش و جایگاه جامعه روحانیت در آن روشن نیست. اگر جامعه روحانیت نیز راه برادر معنوی اش را در پیش بگیرد و وارد مصادیق نشود کار انتخابات عملاً به دست چهره هایی می افتد که هر کدام به نیابت از یک گرایش وارد کارزار می شوند. شورای ...
حل بحران آب در گرو بهبود مدیریت مصرف است
در بخش کشاورزی موجب شده بسیاری از کارشناسان با انتقاد از شیوه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مسوولان برای صرفه جویی در مصرف آب که منحصر به بخش خانگی شده است، آن را روشی غلط و بدون کارایی بدانند و بر اصلاح شیوه های مختلف آبیاری و کشت در بخش کشاورزی تاکید کنند. گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا برای بررسی این مساله با پژوهشگر حوزه ی آبیاری، زهکشی و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسیِ مرکز تحقیقات و آموزش ...
تئوری زدگی و عدم همگرایی جنبش زنان در ایران/ فراجناحی بودن؛ راه خروج جنبش از بن بست
نژاد و قومیت به یک هویت فعال شکل نمی دهد؛ زیرا افرادی که در این موارد ویژگی مشترک دارند، باید در یک نقطه پیوند تاریخی قرار بگیرند. برساخته شدن یک هویت پس از یک نارضایتی مشترک ایجاد می شود. این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: در واقع اگر تاریخ جنبش زنان در ایران را نگاه کنیم می بینیم زمینه بروز هویت جمعی زنان در ایران بسیار مقطعی و گذرا بوده و همین امر نیز با مختصات امواج مدافع مواجه شده است ...
ادامه جنجال ترکمنچای بهنوش بختیاری
و پیشرفت هایی است که در آن جوامع ایجاد شده. نکته حایز اهمیت این است که رسانه های اجتماعی از دل دنیای مدرن بیرون آمده که محصول سیر تحول این جوامع است. حالا وقتی درباره کشوری مثل ایران که تحت تأثیر این کشورها به این ابزار دست پیدا کرده صحبت می کنیم، باید رویکردی متفاوت داشته باشیم. چرا؟ چون در یک جامعه مدرن، تفکیک قوا رخ داده است و تقسیم کار در این جوامع به وجود سازمان های مدرن با وظایف ...
دلیل نامگذاری مکتب تشیع به مذهب جعفری
در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد اسدی مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم عظمت و جایگاه منحصربه فرد امام صادق (ع) در بین معصومین(ع) و چرایی نامگذاری مکتب امامیه به مکتب جعفریه را موردبررسی قرار دادیم. چرا به مکتب امامیه، مکتب جعفریه گفته می شود؟ درباره حضرت صادق (ع) علی الخصوص و ائمه اطهار (ع) علی العموم، مطالب و محورهای بسیاری وجود دارد که در طول تاریخ نویسندگان و گویندگان ما به آن پرداخته اند. ممکن است در بر ...
سیاست ورزی به شیوه شهید رجایی
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس ، شهید محمدعلی رجایی از جمله شخصیت های سیاسی است که به مثابه ی الگویی برای دولتمردان معرفی شده است. وی به عنوان یکی از رؤسای جمهور محبوب جمهوری اسلامی ایران، توانست بخش وسیعی از جامعه ی ایران را به خود جذب نماید. آنچه موجبات محبوبیت وی را فراهم ساخت، مردمی بودن و ساده زیستی اش بود. همین مختصات ویژه ی وی موجب شد تا در برخی از مقاطع تاریخی و سیاسی ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
.... اما عجیب تر، همراهی امثال هاشمی با این طیف به دلایل گوناگون است. نشتی کوزه! در رصد این جریان به برخی افراد و اسامی برمی خوریم که نقش سوراخ و نشتی یک کوزه بزرگ را ایفا می کنند. وقتی مهدی هاشمی در خارج کشور آن افتضاحات زنجیره ای را در دو زمینه دادن گرای تحریم ها و بازگویی راز تقابل جریان فتنه با اصل نظام و رهبری به بار آورد، سایت آینده از سایت های حامی هاشمی نوشت مهدی هاشمی باید در ...
نگاهی اجمالی به دوران زندگی و شهادت حضرت امام صادق(ع)
.... سرانجام حکومت عباسیان نتوانستند حضور امام را در جامعه تحت حاکمیت خویش تحمل نماید و سرانجام این امام همام در 25 شوال سال 148 هجری قمری به وسیله زهر منصور عباسی به شهادت رسید. تاریخ ولادت و شهادت بنابر نقل تواریخ، حضرت امام صادق(ع) در هفده ربیع الاول سال 80 و یا 83 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشوده است. نام پدر بزرگوارشان حضرت امام محمد باقر(ع) و نام مادر ایشان فاطمه(ام ...
موتلفه: نه ما دشمن اصلاح طلبانیم، نه آنها دشمن ما
موتلفه با بیان اینکه اصحاب قدرت گاهی مایل هستند که آنچه آنها می خواهند در جامعه حاکم شود خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این راستا این است که مراقب باشیم. بادامچیان در ادامه با اشاره به نقش عوامل استکبار و استعمار در کشور و تمایلات آنها برای اعمال نظر در انتخابات ها اظهار کرد: در جریان بیش از 37 سال گذشته شاهد انواع کارشکنی ها و استراتژی های گوناگون برای براندازی نظام از سوی عوامل استکبار و ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
آنچه در ادامه می خوانید دل نوشته مدیران و نخبگان اصفهانی برای شهدای غواص و گمنام است. باشد که شهدا رنگ رنگ خدایی به اعمال ما بزنند و ... حجت الاسلام احمد سالک-رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: انا لله و انا الیه راجعون شهادت هدیه الهی به انسان های مومن،موقن و مخلص می باشد. خداوند بزرگ (جل ذکره)در مقاطع حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی هر چند وقت با اعزام شهدای عزیز، به ...
خاطرات شفاهی باید به تاریخ شفاهی تبدیل شوند
دفاع پرس نوشت: "رضا مصطفوی" پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس است. وی علاوه بر اینکه تحصیلات خود را تا سطح خارج در حوزه علمیه تکمیل نموده، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد تاریخ تشیع هم است. کارشناسی امور پژوهشی و فرهنگی و فعالیت در نشریات مختلف بخشی از تلاش های وی در حوزه دفاع مقدس است. سردبیری نشریاتی چون خیمه ، نجم ، منور و ماه نامه امتداد بخشی از فعالیت های رسانه ای او است ...
ویراژ دولت روحانی با جنگنده های میراژ!/ صندوق رای شیشه ای، سوژه جدید اصلاح طلبان
....در رصد این جریان به برخی افراد و اسامی برمی خوریم که نقش سوراخ و نشتی یک کوزه بزرگ را ایفا می کنند. وقتی مهدی هاشمی در خارج کشور آن افتضاحات زنجیره ای را در دو زمینه دادن گرای تحریم ها و بازگویی راز تقابل جریان فتنه با اصل نظام و رهبری به بار آورد، سایت آینده از سایت های حامی هاشمی نوشت مهدی هاشمی باید در ادامه مسیر فعالیت های خود تجدیدنظر جدی بکند، شهرت طلبی، مبالغه، جلب توجه و عدم صداقت می ...
بعد از توافق هسته ای نوبت به "سفیر زن" رسید!
و نگاه غربی داشتن به زنان مسلمان خود بدترین توهین به جایگاه زنان است. تابو شکنی وزارت خارجه در حوزه سفیر زن صرفا با یک شعار تبلیغاتی اصلاح طلبان آغاز شده و مشخص نیست چه عاقبتی در انتظار جایگاه زنان این وزارتخانه است. در این هیاهو زمزمه هایی از حضور مرضیه افخم به عنوان نخستین سفیر زن به گوش می رسد حال آنکه وی تاکنون تجربه امور مشابه آن را هم نداشته است و در حوزه سخنگویی وزارت خارجه هم در قیاس با سخنگوهای پیشین پایین ترین سطح قدرت و سخنوری را از خود نشان داده است. ...
پیامدهای انتقال قدرت در آل سعود برای خاورمیانه چیست؟
ساله ی القاعده را (از سال 2003-2006) برای سرنگونی خاندان آل سعود، ناکام گذاشته است. شاهزاده محمد بن سلمان فرزند مورد علاقه ی ملک سلمان است که سومین نایب ولیعهد بعد از نایف بوده و اکنون نیز به عنوان وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه (که از وظایف آن ها بررسی بخش انرژی نیز هست) برگزیده شده است. با اینکه محمد بن سلمان در داخل عربستان تحصیل کرده است و هیچ تجربه ای در خصوص مسائل ...
درباره یک سال پس از توافق وین
خبر به نقل از خبرگزاری مهر چنین بود: محمد عقل با انتشار مقاله ای تحت عنوان ایران بمب هسته ای واقعی خود را منفجر کرده است ، نوشت: باوجود همه تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی به توان هسته ای، ایران بمب هسته ای خود را منفجر کرده است... در واقع کشورهای 1+5 دنبال بمب هسته ای خیالی ایران می گردند اما نفوذی که امروز ایران در منطقه دارد، یک بمب هسته ای واقعی است. ایران با منفجرکردن بمب ...
ابتکار: روز عصبانیت یک وزیر آرام
این روزنامه با انعکاس موضوع مهدی هاشمی خودش به زندان رفت، آورد: وحید ابوالمعالی یکی از وکلای مهدی هاشمی دیروز با تکذیب نقل قول برخی رسانه ها از وکلای این پرونده در مورد صدور حکم جلب، گفت که نه او و نه علیزاده طباطبایی دیگر وکیل مهدی، هیچ گونه صحبتی دراین باره نداشته اند. ابوالمعالی همچنین ادعای احضار یا بازداشت مهدی هاشمی را تکذیب کرد و در عین حال گفت: طی روزهای اخیر، ما با سازمان زندان ها و دادستانی در تماس بوده ایم و هم ...
پنجاهمین سالگرد استقلال کشوری که از فقر به ثروت رسید
دولت - شهر سنگاپور پنجاهمین سالگرد استقلال و تولد خود و موفقیت های اقتصادی و مبارزه با فقر را با حضور مقامات و مردم و با اجرای نمایش های ویژه و آتش بازی جشن گرفت. به گزارش ایرنا، سنگاپور جزیره ای با مساحت 718 کیلومتر مربع در جنوب شرق آسیا، مستعمره کشورهایی چون انگلیس، ژاپن و مالزی و پاتوق دزدان دریایی، روزگاری در فقر و فلاکت آنچنان غوطه ور بود که دولت مالزی توان اداره و تامین امنیت و ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
...:البته اصلاح طلبان و اصولگرایان در بسیاری از مسائل وجوه مشترکی دارند لذا اینگونه نیست که باهم صد درصد اختلاف داشته باشند درواقع اگر اینگونه بود آنها زیر پرچم نظام جمع نمی شدند به همین دلیل است که در برخی مواقع این دو جریان می توانند همکاری داشته باشند و هم نظر شوند. ادعاهایی که به درد عمه قزی می خورد! محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت محمود احمدی نژاد و ...
شناسایی شیوه ها و راهکارهای نهادینه سازی مؤلفه های سبک زندگی
(ارائه تسهیلات) 23 امام صادق(علیه السلام): کارهای بزرگ و مهم را خودت انجام بده و کارهای کوچک را به دیگران بسپار. (صدوق، 1413: 3 / 169) تفویض برخی امور کسب وکار 24 امام علی(علیه السلام): هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست. (24) (نعمان بن محمد تمیمی، 1385: 2 / 15) سحرخیزی در کسب وکار ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
فرهنگی گسترده، نظام فرهنگی جامعه شیعه را طراحی و مدیریت نماید. هدف مقاله حاضر پاسخ به این پرسش است که مهم ترین پیامدها و نتایج مهندسی فرهنگی امام صادق(علیه السلام) چه بود؟ با بررسی منابع و گردآوری و پردازش اطلاعات به شیوه توصیفی تحلیلی نتایج ذیل حاصل شد: مهم ترین دستاوردهای تلاش و فعالیت امام صادق(علیه السلام)، توسعه تشیع، نظام مند شدن عقاید و باورها، شکل گیری تشکیلات سیاسی، پویایی فقه ...
چگونگی رهیافت به عرصه های نوین تبلیغی
های سیاسی، علمی و پژوهشی. (نجفی، 1391: 144 143) توجه به مسئولیت سنگین سازمان تبلیغ از سویی و بالا رفتن انتظار مخاطبان به دلیل تغییرات در اقتضائات و شرایط از سوی دیگر، ضرورت تغییر و اصلاح شیوه های سنتی و ساده تبلیغی را دوچندان می نماید. غالب این شیوه ها امروزه بایستی جای خود را به شیوه های نوین مدیریتی و روان شناختی بدهد. ضروری است که سازمان تبلیغ دین به امر تبلیغ، نگاهی حرفه ای و کلان ...
دیدگاه ابطال پذیری توصیف درستی از حوزه علم ارائه نمی کند
...، مرور کنیم: 1. ابطال پذیری معیار مناسبی برای تحدید حدود و جدا کردن علم نیست؛ چون بسیاری از قضایای علمی ابطال پذیر نیستند که در ادامه، به نمونه هایی از آنها اشاره خواهد شد: الف: علم منحصر در قضایای کلّی نیست و شامل قضایای جزئی قبل اثبات نیز می شود. این قضیه که در کرّه مرّیخ، آب وجود دارد ، از راه تجربه قابل اثبات است. کشف قمرهای مشتری صرفا یک حدس نیست و وجود آنها از راه ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
عدم تناسب نیاز شغلی جامعه با تربیت نیروی انسانی در دانشگاه هاست. اگر در این زمینه تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد، شغل های کاذبی در این عرصه اساسا نباید شکل بگیرد. گاهی حتی اساتید دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی اقدام به این کار می کنند و در حقیقت به عنوان شغل دوم برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها انتخاب شده است. گروه سوم، افرادی هستند که نقش واسطه را بازی می کنند و از دانشجویان راغب به فروش ...
تاریخچه کتابخانه وزیری
...:حسین مسرت"کتابخانهء وزیری یزد از جملهء بزرگترین و مهمترین کتابخانه های ایران است که بواسطهء وجود هزاران جلد نسخه خطّی ارزشمند، محّل مراجعه روزانة ده ها پژوهشگر و خواننده است و این نهاد مرهون درایت و دوراندیشی یکی از روحانیان دانشمند این دیار حجّت الاسلام وزیری است که پس از انجام خدمات ارزنده ای چون بازسازی مسجدجامع یزد (1324ش) احیای حوزة علمیة یزد به همراه دیگر روحانیان (شهریور ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
تحریم عمره و تمام شرط و شروطهای ایران برای لغو تحریم!!!!
آن ها به درستی درنظر گرفته نشود، عمره لغو خواهد بود. نوش آبادی در نشست خبری امروز (سه شنبه، هشتم اردیبهشت) با بیان این که ایران از سیاست دائمی لغو عمره استقبال نمی کند، گفت: ما به دنبال لغو همیشگی عمره نیستیم و کشور عربستان را به عنوان خادم حرم الهی موظف می دانیم که علاوه بر تأمین امکانات و امنیت داخلی کشور برای زائران، به آن ها و کرامت انسانی احترام بگذارد. پورمحمدی: بهره برداری ...
تحلیل یرواند آبراهامیان از روابط ایران و آمریکا پس ازتوافق هسته ای/جدال کمتر،اتحاد نامحتمل
آمریکا و متحدانش مبتنی بر تمایل آنان برای تغییر رژیم در ایران نیست. اگرچه به نظر می رسد مقام های کلیدی دولت اوباما به این واقعیت رسیده اند که ایران تحت شرایط خاصی تغییر خواهد کرد بااین حال، به نظر می رسد بقیه اعضای دولت هنوز هم بر این باورند که می توان ایران را مجبور به تغییر کرد. اما آیا این امر امکان پذیر است؟ من این پرسش ها را با پروفسور یرواند آبراهامیان ، مورخ ایران مدرن در ...
معاملات قرآنی
ایمان بیاورید و در راه او با مال و جان جهاد کنید .(صف/10و 11) و نمونه واضح گروه دوم، منافقان اند که قرآن در آیات فوق، پس از ذکر کارهای مخرب آنها که در لباس اصلاح و عقل، انجام می گیرد می گوید: آنها کسانی هستند که هدایت را با گمراهی مبادله کردند و این تجارت نه برای آنها سودی داشت و نه مایه هدایت شد .این گروه در موقعیتی قرار داشتند که می توانستند بهترین راه را انتخاب کنند، آنها در کنار چشمه زلال ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
اصولگرایان را غیرممکن دانست و اظهار داشت:البته اصلاح طلبان و اصولگرایان در بسیاری از مسائل وجوه مشترکی دارند لذا اینگونه نیست که باهم صد درصد اختلاف داشته باشند درواقع اگر اینگونه بود آنها زیر پرچم نظام جمع نمی شدند به همین دلیل است که در برخی مواقع این دو جریان می توانند همکاری داشته باشند و هم نظر شوند. ادعاهایی که به درد عمه قزی می خورد! محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری ...
مسوولیت مهندسان ناظر به مدیر ساخت و بازرس فنی منتقل می شود
اجرای صحیح نقشه لذا در این اصلاحیه نقش بازرسی هم با الزامی شدن برای تمامی ساخت و سازها و شرط تأیید عملکرد مدیر ساخت توسط بازرس فنی جهت صدور پایان کار نشان میدهد که بیشتر مسئولیت فعلی مهندسان ناظر به مدیران ساخت و بازرسان فنی منتقل خواهد شد و لذا چنین چیدمانی صحیح و اصولی به نظر میرسد. البته همچنان ابهاماتی در نحوه کارکرد و حق الزحمه مدیران ساخت و بازرسان فنی و همچنین نحوه تشکیل بانک اطلاعات کارنامه حرفه ای مهندسان به عنوان مرجع انتخاب مهندسان توسط کارفرمایان وجود دارد که نیاز است توسط مسوولان امر، توضیحات مبینی درخصوص این موارد ارائه شود. ...