سایر منابع:
سایر خبرها
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 174، الشریف الرضی، قم، چاپ اول، 1412ق. [20]. دیلمی، حسن بن محمد، أعلام الدین فی صفات المؤمنین ، ص 407،مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق. T
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
معنای عبارت بشرائع دینی و خواتیم عملی در زیارات و ادعیه چیست؟
) به آن عطف شده است، هر ترکیب و متعلَقی که برای جمله اول (بشرائع دینی) بیان شد برای جمله دوم نیز صادق است. [8]. مجلسی، محمد باقر، ملاذ الاخیار، ج 9، ص 306، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی ، قم، 1406ق. [9]. همان. [10]. ملاذ الأخبار، ج 9، ص 307. [11]. عاملی، محمد بن مکی (شهید اول)، مزار، ص 158، محقق و مصحح: موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، انتشارات مدرسه امام مهدی(عج)، قم، 1410ق. ...
صحاح سته اهل سنت کدام اند و تا چه میزان معتبرند؟
لالفیه الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [7]. همان؛ مفید، محمد بن محمد، آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، دفاع از تشیع، ترجمه الفصول المختارة للمفید، محقق و مصحح، حسن زاده، صادق، زمانی نژاد، علی اکبر، ص 710، مؤمنین، قم، چاپ اول، 1377 ش. [8]. ابن بابویه، محمد بن علی، ترجمه کمال الدین، مترجم، کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 22، اسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1377 ش. [9]. همان. [10 ...
نگاه احادیث به قیمت گذاری کالا چگونه است؟
...، تهران، چاپ دوم، 1375ش. [3]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: میر دامادی، جمال الدین، ج 4، ص 365، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [4]. زمخشری، محمود بن عمر، مقدمة الادب، ص 272، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ، چاپ اول، 1386ش؛ فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص 222. [5]. جمعی از نویسندگان، شرح المصطلحات ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
...، مشهد، چاپ اول، 1414ق. [11]. علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، با تصحیح، مقدمه، تحقیق و تعلیقات: حسن زاده آملی، حسن، ص 342 – 343، مؤسسه نشر اسلامی، قم، چاپ چهارم، 1413ق. [12]. ر.ک: مفهوم امر بین امرین ، سؤال 58؛ رد ادله جبریون ، سؤال 528. [13]. شیخ حرّ عاملی، الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل)، محقق و مصحح: قائنی، محمد بن محمد حسین، ج 1، ص 276 ...
روایاتی که تنها بر رجعت مؤمنان خالص دلالت دارند، با روایات مربوط به خواندن دعای عهد در چهل روز که عمومیت ...
برخی از امور – که قرائت دعای عهد در چهل صبح، می تواند از جمله آن باشد - رجعت می کنند و آن مؤمنان، امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشربف ) را یاری می دهند. [1]. حلی، حسن بن سلیمان بن محمد، مختصر البصائر، محقق و مصحح: مظفر، مشتاق، ص 107، مؤسسة نشر اسلامی، قم، چاپ اول، 1421ق. [2]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 663، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق. [3]. بدون هر شرط خارجی که موجب تحقق رجعت برایشان شود. ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج 16، ص 17، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر. ک: سم کین، گابریل مارسل، ترجمه، ملکیان، مصطفی، ص 40، به نقل از جوادی، محسن، امینی، علیرضا، معارف اسلامی، ج 2، ص 14، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، قم، 1383ش. [6]. وَ رَوَی مُحَمَّدُ بْنُ زِیَادٍ الْأَزْدِیُّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ ...
روایاتی که در آنها ازدواج با برخی قبایل؛ مانند اهل سودان یا اکراد نهی شده است! منظور چیست؟
محمد مکی، مجهول بوده و هیچ اطلاعی از او در کتاب های رجالی ثبت نشده است، همان طور که خللی در آخر سند روایت است؛ یعنی شخص قبل از ابی ربیع شامی اصلاً مشخص نیست و معلوم نیست حسین بن خالد به واسطه چه کسی از ابی ربیع شامی نقل کرده است. [10]. سند روایت سوم: عدة من أصحابنا عن سهل بن زیاد عن موسی بن جعفر عن عمرو بن سعید عن محمد بن عبد الله الهاشمی عن أحمد بن یوسف عن علی بن داود الحداد عن أبی عبد ...
عباس علیه السلام آمد تا برادری را معنا کند
باب الحوائج، حضرت عباس بن علی(ع)، برترین نمونه ای است که چگونگی پیروی از پیشوای معصوم را عملاً تعلیم می دهد. شخصیت آن بزرگوار به گونه ای است که همه صفاتی را که لازمه یک پیرو واقعی است، به نحو کامل بروز داده و تجسمی از همه فضائل است. وفا از مهمترین صفات انسانی است و معیاری برای شناختن نیکان است. این صفت زمانی پسندیده تر است که انسان نسبت به میثاق خدایی وفادار باشد. وفاداری نسبت به ...
امام حسین(ع) در منابع اهل سنت چطور معرفی شده است؟/ اولین تجلّی حدیث "حسینٌ منّی و أنا مِن حسین"
خوردار نیست؛ اگرچه همین عنصر می تواند بهترین عامل تمایز ایشان در خلقت باشد اما از لحاظ تربیت و پرورش نیز پیامبر اکرم اهتمام خاصی برای این نوزادِ بی نظیر دارد که مرحوم شیخ کلینی صاحب اولین کتاب از کتب اربعۀ شیعه گزارشی از عملکرد ایشان را در قالب روایات صحیح نقل کرده است: این که امام حسین علیه السلام از هیچ بانویی حتی مادر خود شیر نمی نوشد و تغذیۀ وی با انگشت آخرین پیامبر خدا صورت می گیرد تا ...
اگر اهل بیت( علیه السلام )، خُزّان العلم هستند پس چرا دعای کمیل را حضرت خضر به امام علی( علیه السلام ) ...
دعاهای پیامبران و اولیای الهی؛ نشانه ای از علم غیر بشری امام علی( علیه السلام ) است. [1]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 844، مؤسسه فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [2]. سید ابن طاووس ، علی بن موسی، الإقبال بالأعمال الحسنة، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ج 3، ص 331، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1376ش. T ...
آیا اعتقاد به تفویض [واگذاری تدبیر امور جهان به ائمه اطهار( علیه السلام )] که در احادیثی نقل شده است، ...
این که آنان مستقل از خداوند بتوانند کاری انجام دهند؛ زیرا کم ترین اعتقاد به استقلال غیر خداوند شرک و خروج از توحید است. [1]. گرامی، محمد علی، لولا فاطمه، ص22، دار الفکر، چاپ اول، 1381ش. [2]. العبودیة جوهر کنهها الربوبیة فما فقد من العبودیة وجد فی الربوبیة ؛ مصباح الشریعة، ج 1، ص 5، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1400ق؛ همچنین ر. ک: ربوبیت و انسان کامل ، سؤال 3416؛ انسان و ربوبیت ، سؤال 10528؛ امام علی ( علیه السلام ) و علم غیب و خالق زمین و رعد و برق ، سؤال 7474. T ...
آیا دعای نوری که بر روی کفن می نویسند، دارای سند معتبر است؟
جبرئیل گفت: ای محمّد! این دعا را میاموز مگر مؤمنی که آن را مستحق و شایسته باشد که در آموختن آن سستی و کاهلی نکند و آن را خوار نشمارد و چون این دعا را بخواند باید که با نیّتی خالص بخواند و چون این دعا را بر خود ببندد باید که با طهارت باشد، از جهت آن که دست نمی رساند به این مگر پاکیزگان . و حضرت امام حسین( علیه السلام ) فرمود: به من پدرم علی بن ابی طالب( علیه السلام ) وصیت کرد و سفارش نمود سفارشی بسیار ...
منظور از این روایت که؛ خداوند 99 اسم دارد که هرکس آنها را بر شمرد وارد بهشت می شود ، چیست؟
، قم، چاپ اول، 1398ق. [3]. همان، ص 195. [4]. شیرازی، مکارم، تفسیر نمونه، ج 7، ص 27، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش؛ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 288، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [5]. ر.ک: امین، سیده نصرت، مخزن العرفان، ج 10، ص 1، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش؛ مازندرانی، مولی صالح، شرح اصول و روضه کافی، محقق و مصحح: شعرانی ...
آثار دنیوی دعا چیست؟
، فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 29، بوستان کتاب، قم، چاپ اول، 1406ق. [3]. همان، ص 28. [4]. ر.ک: همان. [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 470، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. آیات مرتبط سوره الفرقان (77) : قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا T ...
معنای لباس مُعلَم و لباس مُلحَم که در روایات آمده، چیست؟
شده که موضوع آن، لباس مُحرم است. روایت اول: شخصی به نام لَیث مرادی از امام صادق( علیه السلام ) پرسیده است: آیا می شود در لباسی که چند رنگ دارد، مُحرم شد؟ امام( علیه السلام ) در جواب فرمود: بله! اشکالی ندارد. آن لباسی که حرام است، لباسی است که در آن ابریشم به کار رفته باشد .[1] روایت دوم: یکی از اصحاب امام صادق( علیه السلام ) به نام معاویة بن عمّار از آن حضرت نقل می کند: مُحرم شدن در ...
آیا تصور زنی غیر از همسر هنگام آمیزش، موجب معلولیت ذهنی یا جسمی فرزند می شود؟
، مصحح، موسوی کرمانی، حسین، اشتهاردی، علی پناه، ج 9، ص 229، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانبور، قم، چاپ دوم، 1406 ق. [4]. من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 368. [5]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن ، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة ( علیه السلام )، ج 4، ص 115، آستانة الرضویة المقدسة، مجمع البحوث الإسلامیة، مشهد، چاپ اول، 1414ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، أصول الکافی ، مترجم، مصطفوی، سید جواد، ج 4، ص 215 ...
آیا پیامبران و امامان از مظلومیت و شهادت امام حسین( علیه السلام ) سخن به میان آورده اند؟
، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [3]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا( علیه السلام )، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 209، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق. [4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43، ص 415، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [5]. همان، ج 44، ص 247. [6]. همان. [7]. غَزَوْنَا مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ ...
منظور از حدیثی که در آن آمده امام کاظم(علیه السلام ) برای رهایی شیعه از غضب خدا خود را فدا کردند، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش در حدیثی آمده است حضرت امام کاظم(علیه السلام ) می فرماید: همانا خداوند به شیعیان غضب می کند. سپس خداوند به من دستور داد که کدام را انتخاب می کنید بین او و آنها؟ من گفتم: به خدا قسم آنها را نجات بدهم از غضب خداوند . مقصود از این حدیث چیست؟ پاسخ اجمالی در روایتی از امام موسی بن جعفر(علیه السلام ) نقل شده است که ایشان فرمودند: خدای -عزّ و ...
ترجمه و تفسیر دعای الهی عظم البلاء چیست؟
معصومان( علیه السلام ) بر ما دارند امور ما را کفایت نموده و ما را یاری نمایند. علاوه بر این که؛ این دعا در کتاب جمال الأسبوع،[1] المزار (للشهید الأول)،[2] مصباح کفعمی،[3] المزار الکبیر[4] با اندکی تفاوت ذکر شده است، در کتاب الزام الناصب چنین نقل شده است: شیخ جلیل امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی مؤلف کتاب تفسیر مجمع البیان در کتاب کنوز النجاح گفته است: دعایی که حضرت امام مهدی(عج) به أباالحسن محمد بن ...
ثواب روزه گرفتن در ماه ذی الحجه چیست؟
.... ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 74. [6]. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 87. [7]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 325. [8]. الکافی، ج 4، ص 149. [9]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 75. [10]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 736، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [11]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 1، ص 303، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بی تا. ...
آیا این روایت که می گوید امام علی( علیه السلام ) فرزند خورشید است، صحیح است؟
العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 156، انتشارات رضی، قم، 1375ش . [3]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 114 – 115، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. T
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
؛ ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج 5، ص 648، شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی، مصر، چاپ دوم، 1395ق. [4]. ابا عبد اللَّه در اینجا کنیه زبیر است. [5]. ابن عقده کوفی، احمد بن محمد، فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام، محقق و مصحح: حرز الدین، عبد الرزاق محمد حسین، ص 166 – 167، دلیل ما، قم، چاپ اول، 1424ق؛ شیخ مفید، الکافئة فی إبطال توبة الخاطئة، محقق و مصحح: زمانی نژاد، ص 24 – 25، کنگره ...
خلیفه دوم، نگارش حدیث را ممنوع کرد. کدام خلیفه بعد از او فرمان رسمی به لغو این ممنوعیت داد؟
، بَابُ اسْتِحْبَابِ تَعَلُّمِ الْکِتَابَةِ وَ الْحِسَابِ وَ آدَابِ الْکِتَابَةِ ، ص 258، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ مَا مَعْنَاهُ أَنَّهُ قَالَ قُلْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لَا یُمْکِنُ إِلَّا أَنْ أَکْتُبَ مَا أَسْمَعُهُ مِنْکَ مِنَ الْأَحَادِیثِ لِئَلَّا أَنْسَاهُ فَقَالَ لَا بَأْسَ اکْتُبْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلَّمَ ...
آیا دعای عهد، از لحاظ سند و متن قابل تأیید است؟
...> پاسخ تفصیلی دعای مشهور به دعای عهد را علامه مجلسی(ره) در سه جای بحار الأنوار ، از منابع مختلفی نقل کرده است که در برخی از کلمات دعا نیز اختلاف بسیار اندکی وجود دارد. مجلسی ابتدا این دعا را در باب رجعت[1] و از کتاب مصباح الزائر و جناح المسافر سید بن طاوس(ره)،[2] نقل می کند. سید؛ در این کتاب از امام صادق( علیه السلام ) دعایی را نقل می کند که بنابر فرموده حضرتشان هر کس آن را چهل صبح قرائت ...
آیا روایاتی از اهل سنت داریم که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا ائمه( علیه السلام ) مبیّن ...
باب از علم را پنهانی به من آموخت که از هر بابی هزار باب باز می شود .[7] [1]. نحل، 44. [2]. ر.ک: فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 20، ص 212، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق؛ بغوی، حسین بن مسعود، معالم التنزیل فی تفسیر القرآن، تحقیق: المهدی ، عبدالرزاق، ج 3، ص 80، داراحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، 1420ق. [3]. ر.ک: کلینی، محمد بن یعقوب ...
آزاده و آزادگی در جمله ی معروف امام حسین( علیه السلام ): اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید ، به چه معنا ...
تَزْعُمُونَ أَنَا الَّذِی أُقَاتِلُکُم فَکُفُّوا سُفَهَاءَکُمْ وَ جُهَّالَکُم . اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 50، بنی هاشمی، تبریز، چاپ اول، 1381ق. [5]. البته، قید فی دنیاکم در نقل لهوف و بحار آمده است. اللهوف علی قتلی الطفوف، ص 120؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 45، ص 51، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. ...
کرونا عامل رفاقت پزشکان و پرستاران با بیماران
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سجاد هجری پژوهشگر پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در یادداشتی در سایت مرکز رشد دانشگاه امام صادق نوشت: چندی پیش با جوانان هسته ی سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام، آزادی و صفاری، اخبار نقل شده از معصومان علیهم السلام را برای الهام گیری در موضوع نظام سلامت و بویژه نظام ارائه ی خدمت در آن می خواندیم و در این باب، موضوع صفات الطبیب ...
آیا حدیثی که در کتب شیعی در خصوص نماز خواندن امام حسن و امام حسین ( علیه السلام ) پشت سر مروان ابن حکم ...
.... راوندی کاشانی، فضل الله بن علی، النوادر، ص 30، دار الکتب، قم، چاپ اول. [2]. عریضی، علی بن جعفر، مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، ص 144، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. .[3] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 8 ص 301، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. .[4] باب استحباب حُضُورِ الْجَمَاعَةِ خَلْفَ مَنْ لَا یقْتَدَی بِهِ لِلتَّقِیةِ . [5]. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 16، ص 204. [6]. همان، ج 16 ص 207. [7]. ابن بابویه، من لایحضره الفقیه، محقق، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 127، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، قم، 1413ق. ...